.animate-view{opacity: 1 !important;}

Grywalizacja: czym jest i jak wykorzystać ją w e-commerce?

6min.

Komentarze:0

Grywalizacja: czym jest i jak wykorzystać ją w e-commerce?
30 sierpnia 2021
W dzisiejszych czasach rozwój rynku gier wideo i popularność gier planszowych rośnie w zatrważająco szybkim tempie. Jak możesz to wykorzystać dla swojego biznesu? Grywalizacja w e-commerce może być rozwiązaniem! Jak to działa i jak robić to dobrze? Dowiesz się w dalszej części.

6min.

Komentarze:0

Spis treści Zapewne jesteś tutaj, bo chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym i zaangażowanie Twoich klientów. Zastanawiasz się jak to zrobić? Dzisiaj kilka słów o grywalizacji w e-commerce. Czym właściwie jest to zjawisko, jak je dobrze wykorzystać i co pozytywnego może przynieść Twojemu biznesowi?

Grywalizacja: co to jest?

Grywalizacja to wykorzystanie mechanizmów z gier wideo, planszowych, społecznych w nie growych czynnościach, na przykład sprzedaży, marketingu czy motywowaniu. Nie jest to jednak sama w sobie gra, a swego rodzaju narzędzie budujące zaangażowanie poprzez nowe, ciekawe aktywności.
Nie chodzi o to, że wyciągniemy losowe zdarzenie z gry i zamienimy w taki sposób, aby pasował do naszej strategii marketingowej. Nie taki jest cel. Każda gra posiada swoją dynamikę i mechanizmy, którymi się wyróżnia. Podobnie jest też przecież w każdym biznesie. Odpowiednie zaplanowanie, a następnie połączenie celów strategicznych i wytrwałości da nam w przyszłości sukces - nieprzemyślane działania natomiast totalną klapę. Chcemy budować zaangażowanie, a nie demotywować, to przecież jasne. Odpowiednio dobrane mechanizmy mogą dać nam pozytywne efekty w dłuższym okresie czasu. A jakie mechanizmy można wyróżnić w grach i zastosować w działaniach firmy? Na przykład:
  • punkty,
  • rankingi,
  • poziomy,
  • wyzwania,
  • prezenty.
Zapewne już je znasz i wiesz, czym się wyróżniają, dlatego wdrożenie grywalizacji będzie prostsze. Pamiętaj jednak, że jest to tylko część, bowiem mechanizmów jest o wiele więcej. Należy je dobrać indywidualnie do każdego biznesu - każdy jest inny i nie zawsze wszystkie mechanizmy przyniosą pozytywny skutek. Warto mieć na uwadze tak zwane typy graczy, czyli zestaw cech u człowieka, które definiują, w co dana osoba lubi grać i co przynosi jej frajdę. Przykładowo mamy osobę, która jest bardzo społeczna i gra w gry, dlatego żeby poznać innych i tworzyć z nimi społeczność. Jeśli w grze będzie element rywalizacji, jak punkty czy rankingi, czyli elementy porównywania się do innych, ta osoba może nie poczuć zmotywowana, a skutek naszych działań może być całkowicie odwrotny do zamierzonego. Grywalizacja może przyjmować różne formy, rozróżniamy grywalizację wewnętrzną i zewnętrzną. Wewnętrzna to taka, która dzieje się w organizacji, a elementy grywalizacji zostają wprowadzone do codziennych działań pracowników. Mogą być to wyzwania podczas szkoleń czy rankingi przy projektach. Najprościej mówiąc, codzienne czynności w pracy uatrakcyjniają się, co zwiększa motywację. Dzisiaj jednak zajmiemy się tym drugim typem grywalizacji i podpowiemy, jak wykorzystać grywalizację na zewnątrz w przypadku branży e-commerce. Pamiętaj: nieodpowiednie użycie grywalizacji może mieć bardzo negatywne skutki, bowiem może demotywować, a zarazem budować zły wizerunek firmy. Podobnie jest również wewnątrz organizacji, gdzie chcemy usprawnić i polepszyć wrażenia z pracy naszych pracowników. Nie lubią “wyścigu szczurów” Kto lubi?! Uważaj na to, bo takie rankingi czy punkty źle zastosowane mogą budować takie wrażenie.

Zalety grywalizacji w e-commerce

Dzięki zastosowaniu grywalizacji w e-commerce możesz między innymi:
  • przyciągnąć więcej klientów,
  • zbudować zaufanie,
  • pokazać, że Twoja firma działa nieszablonowo,
  • zwiększyć sprzedaż,
  • poznać lepiej zachowanie Twoich klientów, dowiedzieć się, czego oczekują i czego pragną.

Grywalizacja w e-commerce. Jak ją wykorzystać?

Bardzo ważnym aspektem przy implementacji grywalizacji w e-commerce jest poznanie klientów i tego, co lubią. Trzeba też mieć na uwadze to, jakie decyzje zakupowe podejmują. Pozwoli to stworzyć ciekawą, a zarazem angażującą strategię. Oto przecież nam chodzi. Oto kilka przykładów, w jaki sposób możesz wykorzystać grywalizację w sklepie internetowym.

1. Program lojalnościowy, czyli zatrzymaj klienta na dłużej

Tak, programy lojalnościowe to też grywalizacja! Klient po zakupie może zbierać punkty, pieczątki, czy inne nagrody, dzięki którym może otrzymać nagrodę (to też mechanizm z gry). Ważne jest, aby klienta do nas przywiązać, aby chciał wrócić i wymienić zdobyte punkty na nagrodę. Zróbmy to w ciekawy i nieliniowy sposób, a przyniesie to nam sporo korzyści. [caption id="attachment_41980" align="aligncenter" width="602"]przykład grywalizacji w e-commerce Bonito, jedna z największych księgarni w Polsce posiada taki system. Im więcej kupujesz, tym więcej punktów dostaniesz. Z każdym kolejnym zakupem dają one nam większą zniżkę na książki.[/caption]

2. Odznaki, czyli daj poczuć klientowi, że jest dla Ciebie ważny

Wiele stron oferuje profile klienta, konta i tego typu rzeczy. Możesz dać klientowi coś takiego jak odznaki! Wirtualne nagrody, które każdy będzie mógł zobaczyć na profilu. Klient nie tylko poczuje się doceniony, ale również dozna statusu/ wyróżnienia, który dla każdego człowieka jest bardzo ważny. [caption id="attachment_41982" align="aligncenter" width="602"]grywalizacja w e-commerce przykład Firma REBEL.PL, czyli sklep z planszówkami korzysta z grywalizacji w formie poziomów i punktów. Za każde zakupy, recenzje, linki czy zdobyte trofea klient na swoim profilu otrzymuje tak zwane PDK, czyli punkty doświadczonego klienta. Buduje to nie tylko zaufanie, ale również zaangażowanie do działania klienta, żeby budował bazę linków, dodawał recenzje i robił coraz większe zakupy.[/caption]

3. Wyzwania, czyli zniżka poprzez zaangażowanie

Możesz wprowadzić do codziennej sprzedaży wyzwania, czyli dodatkowe zadania czy łamigłówki, dzięki którym klient otrzyma zniżkę. Jeśli to zrobi, poczuje się silniejszy i zdolny do działania, a ponadto będzie czuć, że dla organizacji poświęcił już czas, więc prędzej zostanie na dłużej. [caption id="attachment_41984" align="aligncenter" width="602"]grywalizacja w ecommerce Firma WorldofTanks nie jest może bezpośrednim przykładem e-commerce, ale nada się idealnie do zaprezentowania tego mechanizmu. Użytkownicy, gracze, mogli osiągnąć dodatkowe zniżki w sklepie poprzez wykonywanie specjalnych wyzwań w grze. Jest to również wyzwanie ograniczone czasowo, co nadaje element prestiżu, czegoś, co będzie nieosiągalne w przyszłości.[/caption]

4. Prestiż, czyli nadaj temu większą wartość

Tak jak zostało to wcześniej wspomniane, możesz zastosować mechanizm prestiżu, czyli wprowadzenie produktów do zdobycia na przykład po zakupie specjalnego zestawu. Przyjmuje to formę prezentu - kup produkt, a dostaniesz coś dodatkowo. Klienci są bardziej zmotywowani z dwóch powodów - pierwszy, że dostają coś od nas, a drugie, że produkt nie jest osiągalny w inny sposób. [caption id="attachment_41986" align="aligncenter" width="602"]przykład grywalizacji w e-commerce Kickstarter to platforma crowdfundingowa, na której znajdziesz właśnie ten mechanizm. Podczas wsparcia kampanii czy produktu osoby wspierające otrzymują bonusy w postaci jakiś ulepszeń, usprawnień czy dodatkowych elementów, które po kampanii w sklepach nie będą już dostępne.[/caption]

5. Ranking, element rywalizacji

Do sklepu e-commerce możesz wprowadzić również element rankingu, w którym Twoi klienci będą rywalizować między sobą o dodatkowe zniżki czy specjalne produkty. Dzięki temu zbudujesz zaangażowaną społeczność, która aktywnie będzie budowała ruch i dodatkową sprzedaż w Twojej witrynie. [caption id="attachment_41988" align="aligncenter" width="714"]grywalizacja w e-commerce przykład Idealnie robi to firma popvinyl, która nie dość, że zbudowała zaangażowaną społeczność, to wewnątrz niej prowadzi ranking. Dzięki temu powstają specjalne konkursy czy zniżki na limitowane figurki Funko Pop, czyli kolekcjonerskie gadżety.[/caption] Sposobów na wykorzystanie grywalizacji w sklepie internetowym jest oczywiście o wiele wiele więcej. Pamiętaj jednak, że odpowiednia strategia jest kluczem do sukcesu. Nie można losowo wrzucać mechanizmów z gier do całego procesu zakupowego - poznaj klientów, zrozum ich, a następnie wokół tego zbuduj ciekawa aktywność. Poznaj również rynek gier, bowiem z niego czerpie się inspiracje i pomysły.

Grywalizacja ciekawym zjawiskiem

Zbuduj strategię, dopiero wtedy działaj. Wykorzystanie grywalizacji w każdym aspekcie prowadzenia sklepu online nie będzie miało sensu. To ma być ciekawa, angażująca odskocznia od codziennych zadań i monotonnej rzeczywistości. Za jej pomocą możesz się wyróżnić na tle innych, co może przynieść zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki. Nie działaj szybko i impulsywnie - poznaj odbiorców, stwórz plan. Nie będziesz żałować, że działałeś mądrze i z głową - to Ci się opłaci. Twoje zadanie na dziś! Poznaj klientów, pracowników i zrób plan, jak możesz ich zaangażować. Przypomnij też sobie w jaką grę ostatnio zdarzyło Ci się grać. Połącz elementy pochodzące z gry z codziennymi czynnościami.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM