Wpływ UX na SEO, czyli doświadczenie użytkownika a pozycja strony

Wpływ UX na SEO, czyli doświadczenie użytkownika a pozycja strony

W związku z nieustannym rozwojem technologii, z roku na rok wzrastają wymagania użytkowników. Ludzie wiedzą czego chcą, a od komputerów oraz otaczających nas przedmiotów oczekują, aby działały jeszcze efektywniej, by były jeszcze prostsze w obsłudze, jeszcze bardziej intuicyjne. To wszystko drastycznie zmienia zachowanie użytkownika – także tego korzystającego z wyszukiwarek internetowych. Dlatego dziś na naszej tapecie gorący temat dyskusji branżowych – wpływ UX na SEO!

Ostatnio na naszym blogu: Niemiecki rynek e-commerce w 2017 roku

Tytułem wstępu, czyli o doświadczeniu użytkownika słów kilka

Pojęcie user experience, wydaje się nam stosunkowo nowe, a jednak w kontekście interakcji pomiędzy człowiekiem a komputerem, zostało użyte po raz pierwszy już w latach 70-tych XX wieku. W tej chwili przeżywa swój złoty okres, od kilku lat będąc bardzo częstym tematem w branży marketingu internetowego czy też IT. Termin ten posiada wiele definicji, najczęściej opisuje jednak całość doświadczeń człowieka (czy też użytkownika) nie tylko z komputerem i stronami internetowymi, ale i z usługą, produktem, czy systemem.

Istotę user experience bardzo dobrze tłumaczą (znane wszystkim w Polsce zainteresowanym tą tematyką) Iga Mościchowska i Barbara Rogoś-Turek, które zwracają uwagę na trzy najbardziej istotne cechy produktów / usług / etc:

  • użyteczność,
  • atrakcyjność,
  • dostarczenie pozytywnych emocji.

(Mościchowska I., Rogoś-Turek B., Badania jako podstawa projektowania User Experience, s. 28.)

Dzięki trzymaniu się zasad i dobrych praktyk UX przy tworzeniu strony, jesteśmy w stanie stworzyć witrynę przyjazną użytkownikowi – taką, na którą chętnie wrócić i dokonać być może kolejnych konwersji. A potem polecić ją znajomym.

Zresztą – zasady UX nie dotyczą tylko Internetu i technologii. Zdarzyło Ci się kiedyś popchnąć drzwi z napisem “ciągnij”? To nie znaczy, że Ty zrobiłeś coś źle – najprawdopodobniej znak ten był umieszczony w złym miejscu, napisany był przy użyciu nieprawidłowo dobranego fontu, zasłaniała go klamka, itp. Zły UX w praktyce.

Przykład wykorzystania UX w praktyce

Wspólny cel łączy, czyli dlaczego UX i SEO grają do jednej bramki

Przez kilka ostatnich lat w SEO widać trend, według którego Google lepiej nagradza te strony, które naprawdę odpowiadają na zapytania użytkownika. I tutaj SEO i UX zaczynają łączyć wspólne zainteresowania – każde z nich ma na celu dostarczanie użytkownikom ważnych treści i pomoc w ukończeniu ich zadań. Tak naprawdę SEO naprowadza ludzi na content, którego szukają, a UX sprawia, że zechcą oni dokonać konwersji, czyli np. kupić dany produkt właśnie w tym sklepie. Bądźmy szczerzy – celem jednego jak i drugiego jest większa oczekiwana konwersja – nieważne, czy będzie to większa sprzedaż, większy ruch na stronie, więcej zapisów do newsletter’a, itd.

W tej chwili śmiało można powiedzieć, że SEO musi funkcjonować zgodnie z UX, ponieważ podczas ewolucji wyszukiwarek internetowych, doświadczenie użytkownika odgrywa bardzo ważną rolę w ich rankingach. Samo SEO niekoniecznie zatrzyma gościa na Twojej stronie – jeśli jest ona nieprzyjazna, nieintuicyjna i wykonywanie nawet najprostszych czynności (jak zalogowanie się, czy dodanie produktów do koszyka) sprawia mu problem – z pewnością opuści on stronę bez wykonania oczekiwanej konwersji. Google przyznaje, że za priorytetowe uznaje strony, które oferują swoim użytkowników prawdziwą wartość.

Usability, czyli użyteczność jest też często wymieniana jako czynnik rankingowy:

Wpływ UX na SEO
Źródło: SEO ranking factors in 2018, https://backlinko.com/google-ranking-factors

Mówi się także o sygnałach użytkowników, które są ważnym czynnikiem rankingowym w wyszukiwarkach już od kilku lat. Czyli np. czas, który gość spędził na stronie, współczynnik klikalności (CTR), czy też wskaźnik odrzuceń (bounce rate) – a na to wszystko wpływa dobry UX strony.

UX w pozycjonowaniu
Źródło: Searchmetrics Ranking Factors – Rebooting for Relevance, 2016, https://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/

Prawo Coulomba w Internecie, czyli jak UX i SEO oddziaływują na siebie nawzajem

Dla tych z Was, którzy nie uważali na fizyce w szkole, przypominamy, że prawo Coulomba opisuje siłę oddziaływania elektrostatycznego ładunków elektrycznych. 😉

Tak naprawdę, zarówno SEO jak i UX mają wiele wspólnych zasad, których przestrzeganie wpływa zarówno na poprawę jednego, jak i drugiego. Sporo w tym temacie znajdziecie w naszym wcześniejszym artykule: zasady UX w pozycjonowaniu. Rady te pozostają niezmienne, dlatego nie chcemy się powtarzać – podamy kilka przykładów bardziej aktualnych casów.

Jak użyć SEO, aby polepszyć user experience?

Ostatnimi czasy – o czym także już sporo pisaliśmy – content stał się ważnym czynnikiem rankingowym dla SEO. Utrzymywanie go na wysokim poziomie wpływa pozytywnie na UX – jeśli użytkownik dostaje wartościowe treści, chętniej zostanie na witrynie dłużej i będzie miał lepsze doświadczenie ze stroną.

Element Title i Meta Description – to również nierozerwalne elementy SEO, które pomagają użytkownikom. Oczywiście ich głównym zadaniem jest nakierowanie na naszą witrynę robotów wyszukiwarek, jednak odpowiednio zoptymalizowane i ciekawie napisane mogą również zachęcić użytkownika do wejścia właśnie na tę stronę – dzięki nim, od razu widzi on, czego można się na niej spodziewać.

Meta tytuł i opis w wynikach wyszukiwania

Wpływ UX na SEO – praktyczne przykłady

Oczywiście nie tylko UX wpływa na SEO, ale jest także odwrotnie. Jakie informacje możesz wyciągnąć z wiedzy o SEO, aby polepszyć user experience?

Po pierwsze: naucz się, czego i w jaki sposób użytkownicy szukają w Internecie i postaraj się im to zapewnić dobrym UX. Wczuj się w ich sytuację, “myśl jak Twój użytkownik”. Usuń ze strony content, którego nikt nie szuka. Podkreśl to, co najczęściej śledzą użytkownicy. Narzędzie Google Search Console będzie tutaj bardzo przydatne – dzięki niemu sprawdzisz, na które podstrony wchodzą najczęściej Twoi klienci, czego dokładnie tam szukają, na jakie zapytania wyświetliła się Twoja strona w wynikach wyszukiwania, itd. Dobrym pomysłem jest też przeprowadzenie fachowych testów użyteczności. Zmieniaj stronę tak, aby była skoncentrowana na ludzi.

Należy też pamiętać, że UX jest niebywale istotny dla branży e-commerce. Baymard Institute (kopenhadzka, międzynarodowa instytucja badawcza) szacuje, że w 2016 roku aż 69,2% potencjalnych klientów zrezygnowało z zakupów w sklepach i porzuciło koszyk. Bardzo często wpływ na to ma źle zaprojektowana strona (nieprzyjazna użytkownikowi).

Aby Twój sklep był użyteczny, warto więc pamiętać np., że:

  • katalog produktów musi posiadać odpowiednie sortowanie i filtry;
  • prezentacja produktu powinna być przyjazna dla użytkownika, pokazywać jasno wszystkie jego najważniejsze cechy, np. cenę, propozycję zmian koloru, powiększone zdjęcie artykułu po najechaniu na oryginał, itd;
  • dodanie produktów do koszyka musi być jasne i przejrzyste. W każdym momencie powinno dać się wrócić do listy produktów, poszczególne buttony (np. “idź do kasy” czy też “kontynuuj zakupy”) powinny być czytelne i wyraźnie rozróżnione;
  • opinie i recenzje ułatwiają klientowi decyzje zakupowe, warto mieć je więc w swoim sklepie;
  • dobrze działająca wyszukiwarka produktów to klucz do łatwiejszych zakupów,
  • sama rejestracja czy logowanie powinny być intuicyjne i nie sprawiać żadnych kłopotów, warto zadbać np. o informacje o sile hasła, czy już zajętych loginach (najlepiej na pop-upach);
  • w koszyku powinna być możliwość wyboru formy przesyłki, widoczny stan i wartość zamówienia, a cały proces zakupowy powinien układać się liniowo;
  • na stronie powinny pojawiać się elementy, które budują wiarygodność sklepu – np. informacje o partnerach, loga marek, których produkty sprzedajesz, certyfikaty jakości, itp.

To oczywiście tylko niektóre przykłady pozytywnych praktyk UX, które należy wprowadzić w sklepie internetowym. Wpływają one również pozytywnie na SEO – ponieważ klient nie porzucając koszyka zwiększa konwersję (która jest też celem nowoczesnego pozycjonowania).  

Wpływ UX na SEO - zależnośći

Jak widać, UX wpływa na SEO (i na odwrót) w sposób znaczny i bardzo efektywny. Jeśli chcesz zatrzymać użytkowników na Twojej stronie na dłużej, a tym samym zwiększać oczekiwaną konwersję, połącz skuteczne pozycjonowanie z dobrym user experience – na pewno osiągniesz sukces!

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.