Monitorowanie konkurencji w Google: jakie niesie korzyści?
W celu otworzenia sklepu stacjonarnego, kawiarni lub hotelu w jakimkolwiek mieście w Polsce czy na świecie, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim jego lokalizację. Nawet najlepszej jakości produkty lub świadczone usługi ciężko jest sprzedać w miejscach, gdzie ludzie nie uczęszczają. Obszary z dużym ruchem potencjalnych klientów są więc bardzo pożądane. Nieraz zdarza się, że w takich lokalizacjach umiejscowione są firmy oferujące te same lub podobne artykuły. Muszą się one nawzajem znać, aby móc między sobą konkurować, przyciągać konwertujący ruch, móc dawać więcej niż inni. Z Twoim sklepem internetowym jest tak samo. Lokalizacja, którą możesz wybrać dla swojego interesu, znajduje się w wyszukiwarce Google. To dzięki niej możesz pokazać się ludziom, ktoś może poznać Twoje produkty. Jeśli ustawisz się w miejscu gdzie będzie duży ruch szansa na osiągnięcie sukcesu będzie ogromna. W realnym świecie byłoby to zapewne centrum miasta, osiedle z dużą liczbą mieszkańców. W świecie online są to pierwsze strony wyszukiwarki Google, na które zaprowadzą Cię odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Jednak samo odnalezienie najbardziej dopasowanych słów kluczowych, których szukają Twoi klienci nie wystarczy. Pamiętaj, że nie jesteś jedynym, który chce tego dokonać. Musisz dowiedzieć się, gdzie jest Twoja konkurencja, jakie działania podejmuje, skąd pozyskuje klientów. Możesz przyciągnąć do siebie ogromną ilość osób zainteresowanych kupnem Twoich produktów lub usług, a znając oferty swojej konkurencji zaproponować im coś lepszego lub dodatkowego, co pozwoli Ci się wyróżnić. Poznanie konkurencji jest niezwykle korzystne. Dzięki temu możesz pozyskać jeszcze większy, konwertujący ruch na swojej stronie, utrzymać najlepsze pozycje, a także na bieżąco reagować na zmiany na rynku oraz w wyszukiwarce. O tym jak znaleźć się w odpowiedniej lokalizacji możesz również przeczytać w naszych wcześniejszych artykułach: Słowa Kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research oraz 5 przykładów optymalizacji strony, które wykonasz samodzielnie. Teraz zajmijmy się Twoją konkurencją, która nigdy nie śpi.Analiza konkurencji SEO: od czego zacząć?
Do wszystkiego należy podchodzić krok po kroku. Nie inaczej jest z analizą konkurencji w Google. Na początku należy dowiedzieć się jak ją znaleźć i kim jest. Niestety często zdarza się, że za konkurenta uważamy nie te strony internetowe, które powinniśmy. Dlatego, nim pozna się narzędzia, które umożliwiają pozyskanie informacji o rywalach, warto zapisać sobie kim dokładnie są nasi przeciwnicy w wyszukiwarce Google i na czym się skupić przy ich poznawaniu.Jak znaleźć konkurencję w Google?
Ponieważ w swoich działaniach skupiamy się na osiągnięciu jak największego ruchu pochodzącego z organicznych wyszukiwań w Google, to tam powinniśmy szukać swojej konkurencji. Zastosowanie kroków podanych we wcześniejszych artykułach dotyczących słów kluczowych oraz optymalizacji strony pozwoliło Ci “wejść do gry”, w której napotkasz przeciwników. Są nimi firmy, które oferują klientom podobne produkty. Aby móc z nimi wygrać musisz znać ich mocne i słabe strony, ale przede wszystkim wiedzieć kim są.- Krok 1: Określ słowa kluczowe, które są dla Ciebie najważniejsze. Jeśli jeszcze nie do końca wiesz na czym się skupić najprostszymi słowami będą “nazwa produktu + sklep”. Jeśli Twoje artykuły lub usługi nie do końca są ze sobą powiązane to z pewnością ta liczba będzie duża.
- Krok 2: Wpisz w wyszukiwarkę Google wybrane przez siebie słowa. Przyjrzyj się już teraz kto znajduje się tuż obok Ciebie (zarówno wyżej jak i niżej) w wynikach wyszukiwania. Wypisz wszystkich swoich konkurentów*.
* Pomiń na swojej liście duże serwisy sprzedażowe, porównywarki cenowe czy też oferty znajdujące się w reklamach Adwords. Ta konkurencja nie będzie równa (chyba, że jesteś liderem w branży)
- Krok 3: W przedstawionych poniżej narzędziach zdobądź na samym początku informację o swojej stronie oraz o tym z kim (według nich) konkurujesz. Dopisz ich do swojej listy konkurentów.
Na co zwracać uwagę podczas analizy konkurencji?
Wiedząc już kim jest Twoja konkurencja sporządź listę informacji jakich chcesz się o niej dowiedzieć. Pierwszą z takich rzeczy będzie ich pozycja na poszczególnych, wspólnych słowach kluczowych, powinny zaciekawić Cię również słowa, na które Twoja konkurencja się wyświetla, a Ty nie. Jeśli macie podobny asortyment to konkurujecie z pewnością nie tylko o jedno miejsce w top10. Kolejną ważną informacją, która może pomóc Ci w uzyskaniu przewagi nad konkurencją, będzie jej porównanie pod kątem optymalizacji. Ważna w tym przypadku jest zarówno treść, jak i kod strony. Niezwykle istotnym na Twojej liście powinny być również treści udostępniane przez biznesowych przeciwników na zewnętrznych portalach, a także miejsca, które odsyłają do ich stron potencjalnych klientów. Pozwoli Ci to pracować nad wizerunkiem marki.Analiza konkurencji SEO w wyszukiwarce: przydatne narzędzia
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które pozwalają na dokładną analizę konkurencji SEO. Niestety większość z nich jest płatna. Postaramy się przedstawić Ci ich funkcjonalności, co umożliwi dokonanie najlepszego wyboru. Oczywiście każde narzędzie daje możliwość darmowego przetestowania swoich możliwości, do czego zachęcamy przed dokonaniem zakupu jakiegokolwiek z nich. Dzięki nim uzyskasz przewagę nad konkurencją. Z narzędzia SIMILARWEB możesz korzystać w wersji darmowej. Dzięki niemu możesz poznać jeszcze większą liczbę swoich konkurentów. Pozwoli Ci ono również na odkrycie źródeł ruchu na stronach Twojej konkurencji i najpopularniejszych słów kluczowych. Jeśli dopiero zaznajamiasz się z branżą, możesz poznać najlepiej (według similarweb) prosperujące strony z danej kategorii na całym świecie. Ułatwi Ci to określenie strategii działania. SENUTO jest polskim narzędziem, które umożliwia przeglądanie stron, które stanowią (według tego narzędzia) Twoją najbliższą konkurencję. Dzięki temu narzędziu zdobędziesz informacje do pierwszego podpunktu na swojej liście - wspólne słowa kluczowe oraz pozycje zajmowane przez konkurencję. Możesz też zobaczyć na jakie słowa kluczowe jeszcze się nie wyświetlasz, a Twoja konkurencja już tak. SEMSTORM - kolejne polskie narzędzie, miejsce gdzie dokładnie zapoznasz się z wolumenami słów kluczowych używanych przez swoją konkurencję, dodasz do swojej listy konkurentów dodatkowe pozycje, a także dowiesz się czegoś o ruchu na stronie swoich biznesowych rywali. Słowa kluczowe przed tym narzędziem nie mają tajemnic. AHREFS i MAJESTIC to dwa narzędzia, które posiadają wiele funkcjonalnych opcji. Jedną z nich, która jest przydatna w przypadku analizy konkurencji SEO, jest możliwość poznania linków zwrotnych prowadzących do stron internetowych. Dzięki nim nie musisz być administratorem strony, aby być w posiadaniu tak cennych informacji. Wiedząc, w jakich miejscach znajdują się linki do stron konkurencji, możesz zadbać, aby ruch był kierowany również do Ciebie. Najlepiej przetestować obydwa i wybrać narzędzie, które będzie dla nas przyjaźniejsze w obsłudze. BRAND24, SENTIONE, MONITORI, to na pierwszy rzut oka narzędzia podobne do AHREFSa i MAJESTICa Dzięki nim również możesz dowiedzieć się, gdzie mówi się o Twojej konkurencji. Jednak w ich przypadku, w tych wzmiankach nie musi być podany link prowadzący do strony. Wystarczy, że ktoś napisze w komentarzu nazwę firmy (konkurencji albo Twojej) lub wybrane przez Ciebie słowa kluczowe, a zostaniesz o tym natychmiast powiadomiony. Dzięki temu nie tylko poznasz opinie na temat swojej konkurencji. Dowiesz się także, gdzie możesz porozmawiać ze swoimi potencjalnymi klientami. GOOGLE ALERTS jest również narzędziem do monitorowania internetu jednak jest narzędziem darmowym i posiada mniej możliwości. Dzięki niemu również możesz monitorować konkurencję w Google i jej działania, a także ustawiać powiadomienia dotyczące interesujących Cię tematów.Podsumowanie
Teraz już wiesz jak znaleźć swoją konkurencję, jakie informację na jej temat będą dla Ciebie przydatne oraz jakimi narzędziami możesz się posłużyć do ich odszukania. Przed Tobą wiele pracy jednak zapewniamy, że warto. Dzięki temu możesz:- znaleźć nowe kanały komunikacji z klientami,
- uzyskać nowe miejsca z linkami zwrotnymi do Twojej strony,
- znaleźć nowe słowa kluczowe, pod które do tej pory nie optymalizowałeś swojej strony,
- opracować strategię działań związanych z pozycjonowaniem, ale również szeroko pojętym marketingiem internetowym,
- odnaleźć pomysły na wyróżnienie się wśród konkurencji,
- szybko reagować na zmiany na rynku oraz w wyszukiwarce.