Monitorowanie konkurencji w Google: jakie niesie korzyści?
W celu otworzenia sklepu stacjonarnego, kawiarni lub hotelu w jakimkolwiek mieście w Polsce czy na świecie, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim jego lokalizację. Nawet najlepszej jakości produkty lub świadczone usługi ciężko jest sprzedać w miejscach, gdzie ludzie nie uczęszczają. Obszary z dużym ruchem potencjalnych klientów są więc bardzo pożądane. Nieraz zdarza się, że w takich lokalizacjach umiejscowione są firmy oferujące te same lub podobne artykuły. Muszą się one nawzajem znać, aby móc między sobą konkurować, przyciągać konwertujący ruch, móc dawać więcej niż inni. Z Twoim sklepem internetowym jest tak samo.Analiza konkurencji SEO: od czego zacząć?
Do wszystkiego należy podchodzić krok po kroku. Nie inaczej jest z analizą konkurencji w Google. Na początku należy dowiedzieć się jak ją znaleźć i kim jest. Niestety często zdarza się, że za konkurenta uważamy nie te strony internetowe, które powinniśmy. Dlatego, nim pozna się narzędzia, które umożliwiają pozyskanie informacji o rywalach, warto zapisać sobie kim dokładnie są nasi przeciwnicy w wyszukiwarce Google i na czym się skupić przy ich poznawaniu.Jak znaleźć konkurencję w Google?
Ponieważ w swoich działaniach skupiamy się na osiągnięciu jak największego ruchu pochodzącego z organicznych wyszukiwań w Google, to tam powinniśmy szukać swojej konkurencji. Zastosowanie kroków podanych we wcześniejszych artykułach dotyczących słów kluczowych oraz optymalizacji strony pozwoliło Ci “wejść do gry”, w której napotkasz przeciwników. Są nimi firmy, które oferują klientom podobne produkty. Aby móc z nimi wygrać musisz znać ich mocne i słabe strony, ale przede wszystkim wiedzieć kim są.- Krok 1: Określ słowa kluczowe, które są dla Ciebie najważniejsze. Jeśli jeszcze nie do końca wiesz na czym się skupić najprostszymi słowami będą “nazwa produktu + sklep”. Jeśli Twoje artykuły lub usługi nie do końca są ze sobą powiązane to z pewnością ta liczba będzie duża.
- Krok 2: Wpisz w wyszukiwarkę Google wybrane przez siebie słowa. Przyjrzyj się już teraz kto znajduje się tuż obok Ciebie (zarówno wyżej jak i niżej) w wynikach wyszukiwania. Wypisz wszystkich swoich konkurentów*.
* Pomiń na swojej liście duże serwisy sprzedażowe, porównywarki cenowe czy też oferty znajdujące się w reklamach Adwords. Ta konkurencja nie będzie równa (chyba, że jesteś liderem w branży)
- Krok 3: W przedstawionych poniżej narzędziach zdobądź na samym początku informację o swojej stronie oraz o tym z kim (według nich) konkurujesz. Dopisz ich do swojej listy konkurentów.
Na co zwracać uwagę podczas analizy konkurencji?
Wiedząc już kim jest Twoja konkurencja sporządź listę informacji jakich chcesz się o niej dowiedzieć. Pierwszą z takich rzeczy będzie ich pozycja na poszczególnych, wspólnych słowach kluczowych, powinny zaciekawić Cię również słowa, na które Twoja konkurencja się wyświetla, a Ty nie. Jeśli macie podobny asortyment to konkurujecie z pewnością nie tylko o jedno miejsce w top10. Kolejną ważną informacją, która może pomóc Ci w uzyskaniu przewagi nad konkurencją, będzie jej porównanie pod kątem optymalizacji. Ważna w tym przypadku jest zarówno treść, jak i kod strony. Niezwykle istotnym na Twojej liście powinny być również treści udostępniane przez biznesowych przeciwników na zewnętrznych portalach, a także miejsca, które odsyłają do ich stron potencjalnych klientów. Pozwoli Ci to pracować nad wizerunkiem marki.Analiza konkurencji SEO w wyszukiwarce: przydatne narzędzia
Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które pozwalają na dokładną analizę konkurencji SEO. Niestety większość z nich jest płatna. Postaramy się przedstawić Ci ich funkcjonalności, co umożliwi dokonanie najlepszego wyboru. Oczywiście każde narzędzie daje możliwość darmowego przetestowania swoich możliwości, do czego zachęcamy przed dokonaniem zakupu jakiegokolwiek z nich. Dzięki nim uzyskasz przewagę nad konkurencją.Podsumowanie
Teraz już wiesz jak znaleźć swoją konkurencję, jakie informację na jej temat będą dla Ciebie przydatne oraz jakimi narzędziami możesz się posłużyć do ich odszukania. Przed Tobą wiele pracy jednak zapewniamy, że warto. Dzięki temu możesz:- znaleźć nowe kanały komunikacji z klientami,
- uzyskać nowe miejsca z linkami zwrotnymi do Twojej strony,
- znaleźć nowe słowa kluczowe, pod które do tej pory nie optymalizowałeś swojej strony,
- opracować strategię działań związanych z pozycjonowaniem, ale również szeroko pojętym marketingiem internetowym,
- odnaleźć pomysły na wyróżnienie się wśród konkurencji,
- szybko reagować na zmiany na rynku oraz w wyszukiwarce.