Marker danych Google. Pomóż robotom zrozumieć Twoją stronę!

Marker danych Google. Pomóż robotom zrozumieć Twoją stronę!

Przypomnijmy sobie na chwilę czas studiów – może to nie najlepszy moment z uwagi na szalejącą właśnie sesję, ale o skojarzenie z zakuwaniem właśnie chodzi. Otóż aby efektywniej przyswajać sobie wiedzę z notatek, a w efekcie zrozumieć wkuwany materiał, wiele osób zaznaczało najważniejsze informacje kolorowymi markerami. Każdy typ informacji powinien być oznaczony innym kolorem, dzięki czemu w głowie tworzyło się więcej połączeń. Z markerem danych Google chodzi w zasadzie o to samo.

Ostatnio na naszym blogu: Migracja treści. Jak przenieść content na nową stronę?

Marker danych to narzędzie, dzięki któremu możemy nauczyć Google wzorców danych strukturalnych w naszej witrynie. Od jakiegoś czasu Google prezentuje część wyników w postaci tzw. rich snippets. Oprócz tytułu i opisu, link do naszej strony może być opatrzony dodatkowymi informacjami – zależnie od rodzaju danych, do jakich się odnosi. Takie wyniki wyszukiwania lepiej wyglądają, dają użytkownikowi więcej informacji odnośnie zawartości linku, a w efekcie poprawiają CTR i ruch na stronie.

Google musi jednak wiedzieć, jakie typy danych prezentujemy na naszej stronie. Domyślnie służą temu specjalne formaty znaczników (mikrodane, RDFa, JSON-LD), umieszczane w kodzie witryny. Jeżeli jednak nie znamy języka HTML lub nie posiadamy dostępu do edycji kodu strony, możemy wówczas skorzystać z Markera danych Google.

Zalety i wady Markera danych Google

Jest kilka poważnych różnic między narzędziem Google, a znacznikami umieszczonymi w kodzie strony. Przede wszystkim, o czym już wspomnieliśmy, jest ono dużo prostsze w obsłudze. Do tego, jeżeli na naszej witrynie jest grupa podstron o takim samym układzie danych (np. strony produktów w sklepie internetowym, gdzie nazwy, ceny, opinie itp. są w tych samych miejscach na stronie), możemy wówczas stworzyć i oznaczyć zestawy stron. To znacznie przyśpieszy pracę w porównaniu z koniecznością ręcznego wprowadzania znaczników na każdej podstronie.

Marker danych Google posiada jednak pewne ograniczenia. Po pierwsze, w ten sposób dostarczamy danych tylko jednej wyszukiwarce. Do tego podstrona, którą chcemy oznaczyć, musi zostać najpierw zaindeksowana. Chociaż Google jest w Polsce monopolistą, jeśli chodzi o wyszukiwarki internetowe, to jednak jeżeli zależy nam na pozycjonowaniu w krajach, gdzie Google nie ma aż tak dużej przewagi, warto wówczas pomyśleć o zaimplementowaniu na stronie znaczników danych strukturalnych.

Marker danych nie ingeruje w kod strony, tylko pomaga robotom Google zapamiętać, jaki typ informacji przechowuje dany fragment kodu. Oznacza to, że jeżeli wprowadzimy na stronie jakieś modyfikacje, wprowadzone przez nas oznaczenia mogą się wyzerować. Dotyczy to także zmiany struktury adresu URL. Instrukcja Google mówi, że należy wówczas usunąć dodane zestawy stron i wskazać za pomocą Markera nowe oznaczenia. Marker danych jest podstawowym narzędziem, jeżeli mamy możliwość najlepiej dodać oznaczenia produktów w kodzie strony.
Należy również pamiętać o tym, że oznaczenie danych w Markerze nie zagwarantuje tego, że dane strukturalne będą wyświetlać się w wyszukiwarce. Ostateczną decyzje podejmie tutaj Google.

Typy danych obsługiwanych przez Marker

Obecnie Marker danych Google umożliwia oznaczenie dziewięciu typów danych. Od tego zależy, jakie szczegółowe tagi możemy wskazać. Oczywiście, jeżeli chcemy za pomocą Markera wskazać Googlebotowi np. opinie o produkcie, najpierw muszą się one znaleźć na naszej stronie.

  • Artykuły – w przypadku artykułów możemy oznaczyć tytuł wpisu, autora, datę i godzinę publikacji, zdjęcia dołączone do tekstu, kategorię artykułu (np. sport), oraz oceny, jakie dany artykuł otrzymał od użytkowników.
  • Wydarzenia – w ten sposób mamy możliwość oznaczenia przyszłych wydarzeń. Każde musi mieć unikatowy adres URL. Za pomocą markera wskażemy nazwę i adres obiektu, w którym wydarzenie się odbędzie, daty rozpoczęcia oraz zakończenia, a także nazwę samego wydarzenia. Ważna jest, aby nazwa była pełnym tytułem wydarzenia i nie zawierała informacji o cenach czy promocjach.
  • Lokalne firmy – oprócz oczywistych danych w stylu nazwy czy adresu, w przypadku lokalnych firm możemy oznaczyć dodatkowo numer telefonu, godziny otwarcia, rodzaj prowadzonej działalności, zdjęcie, URL firmowej strony internetowe, oceny użytkowników a także wystawione recenzje. Do prezentowania tych wyników Google może też pobrać dane z Google Moja Firma
  • Restauracje – opcje możliwe w przypadku oznaczenia restauracji są bardzo podobne jak w przypadku lokalnej firmy, z wyjątkiem rodzaju prowadzonej działalności. Zamiast tego ostatniego możemy zaznaczyć, jaki rodzaj kuchni dana restauracja serwuje oraz bezpośredni URL do menu.
  • Produkty – ten typ danych będziemy wykorzystywać najczęściej. Za jego pomocą możemy oznaczyć na podstronach z konkretnym produktem. Oprócz nazwy i zdjęcia mamy możliwość wskazania także ceny, informacji o dostępności, stanu i ID produktu, a także opinie i recenzje wystawione przez użytkowników.
  • Aplikacje – w tym przypadku oznaczymy nazwę aplikacji, zdjęcia i screeny z nią związane, kategorię aplikacji (np. gra mobilna, zarządzanie wydajnością), wydawcę, URL do pobrania, URL witryny aplikacji, system operacyjny wymagany do jej uruchomienia, datę wydania, bieżącą wersję oprogramowania, a także oceny i recenzje.
  • Filmy – jeżeli na naszej witrynie podajemy informacje dotyczące konkretnego filmu, możemy je oznaczyć za pomocą tego typu danych. Wyszczególnić możemy w tym przypadku tytuł filmu, kadry z filmu, imię i nazwisko reżysera, scenarzysty oraz aktorów, a także datę wydania, gatunek, ograniczenia wiekowe, długość filmu, oficjalny adres URL witryny, oraz oceny i recenzje.
  • Odcinki programów TV – Bardzo podobne do poprzedniego typu, z tym że tutaj możemy dodatkowo oznaczyć tytuł odcinka, numer serii (sezonu) i numer odcinka.
  • Książki – Jeżeli nasza witryna zawiera informacje dotyczące książek, to je również możemy oznaczyć za pomocą markera. Możemy wskazać tytuł, zdjęcie lub ilustracje, autora, datę wydania, język, nr ISBN, wydawcę, gatunek, ocenę i recenzję.

Marker danych Google daje nam możliwość oznaczenia różnego rodzaju danych w zależności od zawartości naszej witryny. Jednak w porównaniu z formatami znaczników marker danych pozwala oznaczyć jedynie część typów danych strukturalnych. Za jego pomocą nie oznaczymy np. ofert pracy, przepisów kulinarnych, stron z pytaniami i odpowiedziami, informacji o konkretnych osobach lub organizacjach.

Jak korzystać z Markera danych Google?

  1. Aby skorzystać z Markera danych Google musimy się zalogować do Search Console.
  2. W lewym bocznym menu “Wygląd w wyszukiwarce” odnajdujemy opcję “Marker danych”, a następnie “Rozpocznij wyróżnianie”.
    Marker danych google
  3. Ukaże nam się okienko, w którym musimy podać dokładny adres podstrony zawierającej informacje, które chcemy oznaczyć. Należy zwrócić uwagę, czy adres naszej strony posiada protokół http czy https oraz przedrostek www. Musimy tutaj także wybrać kategorię, która najlepiej oddaje charakter naszej witryny.
    Jak wdrożyć marker danych google
  4. Naszym oczom ukaże się kolejne okienko, tym razem dwuczęściowe. Po lewej stronie znajduje się podgląd naszej witryny, a po prawej tabela z danymi. W tym okienku odbywa się oznaczanie danych. Za pomocą myszki zaznaczamy dane na podglądzie, następnie przypisujemy im odpowiednie tagi.
    Wdrożenie markera danych Google
  5. W oparciu o tak oznaczoną podstronę mamy możliwość stworzyć zestaw stron, gdzie Google automatycznie oznaczy dane w ten sam sposób. Warto nadmienić, że dla jednej witryny możemy stworzyć kilka różnych zestawów.
    Marker danych Google - zestaw stron
  6. Ostatnim etapem jest publikacja. Zanim jednak zdecydujemy się na upublicznienie naniesionych oznaczeń możemy cofnąć się do dowolnego kroku i wprowadzić ewentualne poprawki.

Zanim wyszukiwarka zacznie prezentować naszą witrynę w wynikach wyszukiwania w postaci rich snippets, roboty Google muszą przeanalizować wprowadzone dane, co może zająć trochę czasu. Ważna jest tutaj także dokładność przy zaznaczaniu. Musimy pilnować, aby nie zostawiać niedociągniętych wyrazów, a w przypadku zaznaczania kilku informacji dla jednego tagu (np. nazwiska autorów) każdą zaznaczać oddzielnie.

Warto skorzystać z Markera danych, aby nasza witryna lepiej prezentowała się w wynikach wyszukiwania. Musimy jednak pamiętać o ograniczeniach tego narzędzia, szczególnie jeśli zależy nam na wysokich pozycjach nie tylko w wyszukiwarce Google. Choć w porównaniu ze znacznikami danych strukturalnych Marker daje dużo mniejsze możliwości, to lepiej skorzystać z niego, niż w ogóle nie oznaczać informacji na swojej stronie.

  3,67 / 5 ( 6 )
Autor
Junior SEO Specialist - Wojciech

Junior SEO Specialist

W Delante od listopada 2018 roku. Z wykształcenia historyk i dziennikarz, choć pierwsze kroki w pracy zawodowej pokierowały go na ścieżkę marketingu internetowego i SEO. Odtąd kroczy nią w kierunku pierwszych pozycji w wyszukiwarkach, prowadząc za sobą długi ogon fraz kluczowych. Po godzinach zatopiony w Ruchu Światło-Życie, powieściach fantasy i HoMM 3.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.