Zalety i wady Markera danych Google
Jest kilka poważnych różnic między narzędziem Google, a znacznikami umieszczonymi w kodzie strony. Przede wszystkim, o czym już wspomnieliśmy, jest ono dużo prostsze w obsłudze. Do tego, jeżeli na naszej witrynie jest grupa podstron o takim samym układzie danych (np. strony produktów w sklepie internetowym, gdzie nazwy, ceny, opinie itp. są w tych samych miejscach na stronie), możemy wówczas stworzyć i oznaczyć zestawy stron. To znacznie przyśpieszy pracę w porównaniu z koniecznością ręcznego wprowadzania znaczników na każdej podstronie. Marker danych Google posiada jednak pewne ograniczenia. Po pierwsze, w ten sposób dostarczamy danych tylko jednej wyszukiwarce. Do tego podstrona, którą chcemy oznaczyć, musi zostać najpierw zaindeksowana. Chociaż Google jest w Polsce monopolistą, jeśli chodzi o wyszukiwarki internetowe, to jednak jeżeli zależy nam na pozycjonowaniu w krajach, gdzie Google nie ma aż tak dużej przewagi, warto wówczas pomyśleć o zaimplementowaniu na stronie znaczników danych strukturalnych. Marker danych nie ingeruje w kod strony, tylko pomaga robotom Google zapamiętać, jaki typ informacji przechowuje dany fragment kodu. Oznacza to, że jeżeli wprowadzimy na stronie jakieś modyfikacje, wprowadzone przez nas oznaczenia mogą się wyzerować. Dotyczy to także zmiany struktury adresu URL. Instrukcja Google mówi, że należy wówczas usunąć dodane zestawy stron i wskazać za pomocą Markera nowe oznaczenia. Marker danych jest podstawowym narzędziem, jeżeli mamy możliwość najlepiej dodać oznaczenia produktów w kodzie strony. Należy również pamiętać o tym, że oznaczenie danych w Markerze nie zagwarantuje tego, że dane strukturalne będą wyświetlać się w wyszukiwarce. Ostateczną decyzje podejmie tutaj Google.Typy danych obsługiwanych przez Marker
Obecnie Marker danych Google umożliwia oznaczenie dziewięciu typów danych. Od tego zależy, jakie szczegółowe tagi możemy wskazać. Oczywiście, jeżeli chcemy za pomocą Markera wskazać Googlebotowi np. opinie o produkcie, najpierw muszą się one znaleźć na naszej stronie.- Artykuły - w przypadku artykułów możemy oznaczyć tytuł wpisu, autora, datę i godzinę publikacji, zdjęcia dołączone do tekstu, kategorię artykułu (np. sport), oraz oceny, jakie dany artykuł otrzymał od użytkowników.
- Wydarzenia - w ten sposób mamy możliwość oznaczenia przyszłych wydarzeń. Każde musi mieć unikatowy adres URL. Za pomocą markera wskażemy nazwę i adres obiektu, w którym wydarzenie się odbędzie, daty rozpoczęcia oraz zakończenia, a także nazwę samego wydarzenia. Ważna jest, aby nazwa była pełnym tytułem wydarzenia i nie zawierała informacji o cenach czy promocjach.
- Lokalne firmy - oprócz oczywistych danych w stylu nazwy czy adresu, w przypadku lokalnych firm możemy oznaczyć dodatkowo numer telefonu, godziny otwarcia, rodzaj prowadzonej działalności, zdjęcie, URL firmowej strony internetowe, oceny użytkowników a także wystawione recenzje. Do prezentowania tych wyników Google może też pobrać dane z Google Moja Firma
- Restauracje - opcje możliwe w przypadku oznaczenia restauracji są bardzo podobne jak w przypadku lokalnej firmy, z wyjątkiem rodzaju prowadzonej działalności. Zamiast tego ostatniego możemy zaznaczyć, jaki rodzaj kuchni dana restauracja serwuje oraz bezpośredni URL do menu.
- Produkty - ten typ danych będziemy wykorzystywać najczęściej. Za jego pomocą możemy oznaczyć na podstronach z konkretnym produktem. Oprócz nazwy i zdjęcia mamy możliwość wskazania także ceny, informacji o dostępności, stanu i ID produktu, a także opinie i recenzje wystawione przez użytkowników.
- Aplikacje - w tym przypadku oznaczymy nazwę aplikacji, zdjęcia i screeny z nią związane, kategorię aplikacji (np. gra mobilna, zarządzanie wydajnością), wydawcę, URL do pobrania, URL witryny aplikacji, system operacyjny wymagany do jej uruchomienia, datę wydania, bieżącą wersję oprogramowania, a także oceny i recenzje.
- Filmy - jeżeli na naszej witrynie podajemy informacje dotyczące konkretnego filmu, możemy je oznaczyć za pomocą tego typu danych. Wyszczególnić możemy w tym przypadku tytuł filmu, kadry z filmu, imię i nazwisko reżysera, scenarzysty oraz aktorów, a także datę wydania, gatunek, ograniczenia wiekowe, długość filmu, oficjalny adres URL witryny, oraz oceny i recenzje.
- Odcinki programów TV - Bardzo podobne do poprzedniego typu, z tym że tutaj możemy dodatkowo oznaczyć tytuł odcinka, numer serii (sezonu) i numer odcinka.
- Książki - Jeżeli nasza witryna zawiera informacje dotyczące książek, to je również możemy oznaczyć za pomocą markera. Możemy wskazać tytuł, zdjęcie lub ilustracje, autora, datę wydania, język, nr ISBN, wydawcę, gatunek, ocenę i recenzję.
Jak korzystać z Markera danych Google?
- Aby skorzystać z Markera danych Google musimy się zalogować do Search Console.
- W lewym bocznym menu “Wygląd w wyszukiwarce” odnajdujemy opcję “Marker danych”, a następnie “Rozpocznij wyróżnianie”.
- Ukaże nam się okienko, w którym musimy podać dokładny adres podstrony zawierającej informacje, które chcemy oznaczyć. Należy zwrócić uwagę, czy adres naszej strony posiada protokół http czy https oraz przedrostek www. Musimy tutaj także wybrać kategorię, która najlepiej oddaje charakter naszej witryny.
- Naszym oczom ukaże się kolejne okienko, tym razem dwuczęściowe. Po lewej stronie znajduje się podgląd naszej witryny, a po prawej tabela z danymi. W tym okienku odbywa się oznaczanie danych. Za pomocą myszki zaznaczamy dane na podglądzie, następnie przypisujemy im odpowiednie tagi.
- W oparciu o tak oznaczoną podstronę mamy możliwość stworzyć zestaw stron, gdzie Google automatycznie oznaczy dane w ten sam sposób. Warto nadmienić, że dla jednej witryny możemy stworzyć kilka różnych zestawów.
- Ostatnim etapem jest publikacja. Zanim jednak zdecydujemy się na upublicznienie naniesionych oznaczeń możemy cofnąć się do dowolnego kroku i wprowadzić ewentualne poprawki.