Spis treści:
- Słowa kluczowe – co to jest? Definicja i typy
- Jakich błędów unikać podczas wyboru słów kluczowych?
- Jak dużo fraz kluczowych wybrać?
- Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe?
- Top 11 narzędzi wspomagających wyszukiwanie słów kluczowych
- Jak sprawdzić, czy na dane słowo łatwo się pozycjonować?
- Podsumowanie
Słowa kluczowe – co to jest? Definicja i typy
Słowa kluczowe (frazy, keywords) to pojęcie, na którym opiera się całe SEO. Bez nich pozycjonowanie nie byłoby możliwe. Mogą składać się z jednego wyrazu lub grupy słów.
Użytkownik, wpisując daną frazę w wyszukiwarkę internetową, chce uzyskać określone informacje. Im wyżej w wynikach wyszukiwania pojawi się odpowiedź z danej witryny, tym większe prawdopodobieństwo, że internauta w nią kliknie.
Kolejność wyników uzależniona jest m.in. od tego, w jakim stopniu strona jest zoptymalizowana na dane słowa kluczowe. Dlatego właściwy dobór fraz, odpowiednie ich rozmieszczenie oraz nasycenie – to elementy, o których nie można zapomnieć podczas pozycjonowania.
Frazy kluczowe można skategoryzować na kilka sposobów:
- brandowe/ogólne – te pierwsze zawierają nazwę firmy lub strony internetowej, np. “pozycjonowanie delante”. W tym przypadku użytkownik zna markę i wie, czego konkretnie szuka. Frazy ogólne odnoszą się natomiast do samej branży – oferty czy usług, na przykład “agencja seo”, “darmowy audyt seo” itp.,
- pod względem długości (short-tail/long-tail) – słowa z “krótkiego ogona” stanowią zdecydowaną większość wyszukiwań, przez co trudniej je wypozycjonować. Dlatego zaleca się uwzględnienie w strategii SEO fraz long tail, rzadziej wyszukiwanych, ale często lepiej konwertujących.
- pod względem dopasowania do etapów lejka konwersji – im dalsze etapy lejka zakupowego, tym większe znaczenie odgrywają frazy typu long tail oraz brandowe, na początkowych etapach większe znaczenie mają ogólne słowa kluczowe,
- pod względem intencji – można wyróżnić frazy informacyjne (co to jest Magento?) , nawigacyjne (Toyota Yaris), komercyjne (np. drukarka HP czy Canon) i transakcyjne (np. kup bilet autostradowy),
- pod względem typu strony, na jaką fraza wyświetla się w SERP-ach – mogą być produktowe (występujące na stronach produktów w e-commerce), blogowe.
Jakich błędów unikać podczas wyboru słów kluczowych?
Dobór fraz kluczowych to, obok audytu strony internetowej, pierwsze zadanie dla pozycjonera i właściciela witryny. Każdy specjalista SEO ma swoje metody i narzędzia, które ułatwiają mu to zadanie. Czego natomiast się wystrzegać? Oto 3 najczęściej popełniane naszym zdaniem błędy.
Za dużo fraz dla danej podstrony
Teoretycznie możemy wybrać dowolną liczbę słów kluczowych, jednak nie jest to do końca opłacalne. Słów, które powtarzają się na jednej podstronie z największą częstotliwością, jest najczęściej od 3 do 10. Jeśli wybierzemy ich zbyt wiele, automatycznie zmniejsza się ich waga (10 słów kluczowych = 10% wagi każdego z nich).
Dobór niewłaściwych słów kluczowych
Jeśli słowa kluczowe źle oddają treść, to, co prawda, zdobędziemy odbiorców, ale nie tych, na których nam zależy. Efektem będzie niski współczynnik konwersji.
Brak priorytetyzacji
Dobierają słowa kluczowe, staraj się uwzględnić te, których użycie będzie rzeczywiście pomocne dla strony. Warto się zastanowić nad najbardziej istotnymi frazami i dokonać priorytetyzacji – zdać sobie sprawę z tego, które słowa są niezbędne dla Twojego biznesu, a które są tylko luźno z nim powiązane.
Czytaj także: Google wyświetla stronę na złe słowo kluczowe – jak to zmienić?
Odpowiedni dobór i użycie słów kluczowych poprawi pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, ułatwi użytkownikom jej odnalezienie. Jeśli zależy Ci na dotarciu do zdecydowanych użytkowników, postaw na frazy long-tail. Tego typu frazy mają mniejszy wolumen wyszukiwania, ale jednocześnie łatwiej je wypozycjonować.
Jak dużo fraz kluczowych wybrać?
Na pytanie – jak dużo fraz kluczowych wybrać – nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Każda strona internetowa jest inna, dlatego wymaga indywidualnej analizy pod kątem słów kluczowych.
Czytaj także: Pozycjonowanie 5, 10, 20 fraz – ile słów kluczowych wybrać?
Bardzo wielu klientów, którzy zaczynają dopiero pozycjonować swoje strony, uważa, że jeśli przypiszą jej dużo słów kluczowych, to szybko osiągnie ona wysoką pozycję w SERP-ach. Nic bardziej mylnego.
Należy wybrać takie słowa, które najlepiej opiszą Twój biznes. Nie wybieraj ich na siłę – skup się na takich, które przyniosą Ci korzyść. Na rynku istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci w wyborze.
Zaczynasz wdrażać SEO na Twojej stronie internetowej? Skorzystaj z naszego poradnika pozycjonowanie stron!
Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe?
Ze wcześniejszej części artykułu dowiedziałeś się, czym są słowa kluczowe i jak można je podzielić. Pozostaje pytanie, jak dobrać słowa kluczowe, żeby ich pozycjonowanie było opłacalne dla Twojego biznesu.
Zastanów się, co robisz i na jakim obszarze działasz
Stworzenie listy słów kluczowych rozpocznij od analizy swojej działalności – oferty, usług czy produktów, jakie proponujesz klientom.
Istotny będzie także zakres działalności – najlepiej zawęzić się do konkretnego obszaru, np. miasta. Frazę “dentysta Kraków” dużo łatwiej pozycjonować niż po prostu “dentysta”.
Oczywiście to, czy zdecydujesz się na frazę lokalną, zależy od branży. Sklep sprzedający akcesoria do telefonów może równie dobrze pozycjonować się globalnie.
Wykorzystaj podpowiedzi od samego Google
Wpisując słowo kluczowe w wyszukiwarce, uzyskujesz wyniki nie tylko idealnie do niej dopasowane, ale także podobne do niej. Gdy wpiszesz “torba na laptopa”, Google sugeruje użycie zapytania “plecak na laptopa” – dzięki temu masz nie jedną, a już dwie frazy, na które możesz pozycjonować stronę.
Czytaj także: LSI keywords – czym są semantyczne słowa kluczowe?
Unikaj fraz jednowyrazowych, złożonych i niegramatycznych
Wpisując samą frazę “samochody”, Google zwraca 253 000 000 wyników. To ogromna liczba. W tej sytuacji trudno wybić się na pierwszą stronę w SERP-ach. Z kolei, wpisując ”samochody używane Kraków”, otrzymasz 16 700 000 wyników. To wciąż dużo, ale jednak mniej niż poprzednio. Przy takiej konkurencji można już myśleć o wybijaniu strony na wyższe pozycje.
Problem pojawia się, gdy chcesz użyć zbyt długiej frazy. To, że ktoś wpisze “samochody używane sprowadzane z Niemiec Kraków Prądnik Biały” i znajdzie komis w centrum miasta, jest mało prawdopodobne.
Podobnie jest z frazami o błędnej gramatyce czy składni. Bardziej naturalne jest wpisanie “samochody używane Kraków” niż “samochody Kraków używane”.
Czytaj także: Tłumaczenie słów kluczowych – jak wpływa na SEO?
Sprawdź słowa kluczowe konkurencji
W naszym zestawieniu znajdziesz narzędzia, które pozwalają sprawdzić, na jakie frazy kluczowe pozycjonuje się Twoja konkurencja. Jeśli nie znasz swoich konkurentów, przy użyciu np. Senuto szybko ich określisz.
Dobieraj słowa kluczowe adekwatne do Twoich usług
Promowanie tego, czego nie ma na stronie, nie przyniesie żadnych pozytywnych efektów. Wyobraź sobie komis z używanymi samochodami, który pozycjonuje się na najnowszy model Mercedesa. Taka strona będzie miała dużo wyższy współczynnik odrzuceń, niż taka, której treści są adekwatne do słów kluczowych.
Czytaj także: Niszowe frazy kluczowe – jak zwiększyć ruch, kiedy narzędzia zawodzą!
Skorzystaj z narzędzi wyszukiwania słów kluczowych
Nie działaj po omacku. W Internecie znajdziesz sporo darmowych i płatnych narzędzi, które pomogą Ci łatwo i szybko dobrać słowa kluczowe. Warto z nich skorzystać, aby w pełni wykorzystać potencjał Twojej strony internetowej i zyskać przewagę nad konkurencją, szczególnie tą, która się nie pozycjonuje.
Top 11 narzędzi wspomagających wyszukiwanie słów kluczowych
Narzędzia propozycji słów kluczowych są niezbędne do efektywnego pozycjonowania witryny. Zapoznaj się z naszym zestawieniem “toolsów”, które znacznie ułatwią Ci to zadanie.
Google Search Console
Search Console to darmowe narzędzia do słów kluczowych od Google’a, które może być źródłem wielu cennych informacji o Twojej stronie, pod warunkiem że wyświetla się ona na jakieś frazy. Po skonfigurowaniu usługi ze swoją domeną uzyskujesz dostęp m.in. do raportu Skuteczność.
Znajdziesz w nim zapytania, na które wyświetla się Twoja strona wraz z danymi dotyczącymi liczby kliknięć, wyświetleń, średniego CTR czy średniej pozycji. Informacje możesz filtrować nawet do 12 miesięcy wstecz.
Z Search Console przeprowadzisz research fraz, a zapytania wyeksportujesz do arkusza kalkulacyjnego. Najlepiej zrobić to za pomocą Looker Studio (dawniej Google Data Studio) dzięki czemu pobierzesz więcej słów kluczowych niż domyślne 1000. Dodatkowo będą one przypisane do konkretnych URL-i, co ułatwia dalszą analizę.
Search Console pozwala stale optymalizować działania SEO. Możesz reagować na spadające pozycje czy lepiej wykorzystać potencjał fraz z dużą liczbą wyświetleń, ale niewielką liczbą kliknięć.
Google Auto Suggest Keyword Tool
Auto Suggest Keyword Tool to funkcja wyszukiwarki Google’a, która w miarę wpisywania zapytania przewiduje hasła, których możesz właśnie szukać.
Celem takiego rozwiązania jest głównie oszczędność czasu w trakcie pisania (średnio o ok. 25%), ale w praktyce dostarcza informacji na temat fraz long tail wpisywanych przez użytkowników. Choć nie uzyskasz w ten sposób danych na temat liczby wyszukiwań.
Pojawienie się danego hasła w autouzupełnieniach Google’a, wskazuje, że jest ono wyszukiwane przez użytkowników, co jest szczególnie istotne w przypadku niszowych fraz, których próżno szukać w innych narzędziach ze względu na niski wolumen wyszukiwania.
źródło: google.com
Wyniki z autouzupełniania Google’a pochodzą więc z prawdziwych wyszukiwań i uzależnione są od lokalizacji i języka. Warto jednak wiedzieć, że jeśli jesteś zalogowany na swoje konto Google’a, w podpowiadanych hasłach uwzględniana jest Twoja prywatna historia wyszukiwań, o czym przekonasz się, jeśli obok danej podpowiedzi znajduje się opcja “Usuń”.
Funkcję autosugestii Google’a możesz mieć zawsze “pod ręką”, instalując wtyczkę do przeglądarki, na przykład Keywords Everywhere – Keyword Tool. Wówczas w wynikach wyszukiwania dla danej frazy znajdziesz inne powiązane słowa kluczowe od Google’a.
źródło: autosugestie Google dla frazy “jak napisać cv” na podstawie wtyczki Keywords Everywhere
Google Analytics & Google Ads
Do 2013 roku w raporcie Pozyskiwanie → Kampanie → Bezpłatne słowa kluczowe można było znaleźć frazy kierujące na Twoją witrynę z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Później doszło do szyfrowania danych i obecnie w raporcie znajdziesz jedynie sformułowanie “not provided”, pod którym kryją się słowa kluczowe z ruchu organicznego.
Jeśli jednak prowadzisz płatne kampanie, możesz sprawdzić, które frazy przynoszą ruch z reklam, co często okazuje się również cenną wskazówką w pozycjonowaniu organicznym. Dowiadujesz się, które słowa kluczowe działają lepiej i mogą okazać się skuteczne w SEO.
Czasem wręcz warto przeprowadzić testową kampanię reklamową na frazy, które nie są zwykle wykorzystywane w reklamach. Uzyskasz w ten sposób cenne źródło informacji na temat jakości ruchu, jaki generują testowane słowa kluczowe. Poza tym Google Analytics zlicza również konwersje.
Google Analytics & Keyword Hero
Sposobem na “not provided” może być narzędzie Keyword Hero, które częściowo pozwala odkryć ukryte w Google Analytics słowa kluczowe. Jest to możliwe dzięki analizie danych z różnych źródeł, m.in. Search Console, Google Analytics, Google Trends, Bing Search API czy przeglądarkowych rozszerzeń.
źródło: keyword-hero.com
W ten sposób z dużym prawdopodobieństwem można odtworzyć słowa kluczowe, dzięki którym użytkownicy weszli na Twoją stronę. Jednak Keyword Hero podobnie jak wiele innych płatnych narzędzi opiera się tylko na algorytmie. Dostępem do rzeczywistych danych dysponuje tylko Google.
Aby skorzystać z narzędzia, musisz mieć podpiętą stronę w Google Analytics i Search Console. Konfiguracja zajmie kilka minut. Koszt Keyword Hero jest uzależniony od planu, który wybierzesz. Dużym plusem jest możliwość skorzystania z 14-dniowej wersji testowej.
Planer słów kluczowych od Google’a
Planer słów kluczowych to kolejne darmowe narzędzie do słów kluczowych od Google’a, które pomoże Ci dobrać frazy na swoją stronę internetową. Powstało ono jednak z myślą o płatnych kampaniach, więc użytkownicy prowadzący aktywne działania Google Ads mają wgląd do większej ilości danych i funkcji.
Kiedy wpiszesz interesującą Cię frazę, otrzymasz informacje dotyczące średniego wolumenu wyszukiwań (oraz to, jak zmieniał się w czasie), wycenę słów kluczowych oraz sugerowaną stawkę za kliknięcie w reklamę oraz podpowiedź dotyczącą konkurencji.
Pierwszy wynik zawsze dotyczy wpisanego słowa, pod spodem natomiast tworzy się lista podobnych fraz, które mają wysoki potencjał dla SEO, więc warto je przeanalizować i uwzględnić ewentualnie w swojej strategii pozycjonowania.
Planer słów kluczowych umożliwia także rozszerzanie listy słów kluczowych dla istniejącej już kampanii reklamowej oraz pozwala łączyć frazy z różnych list.
Jeśli nie masz aktualnie płatnych reklam na swoim koncie Google, uzyskasz zaledwie częściowe dane, np. liczba wyszukiwań będzie podana w przedziałach.
Google Trends
Google Trends to nie do końca typowa wyszukiwarka słów kluczowych Google, ale może okazać się mimo wszystko bardzo pomocna. Działa w czasie rzeczywistym i pozwala sprawdzić, co aktualnie jest na topie.
źródło:trends.google.pl, wykres dla ostatnich 12 miesięcy
Google Trends umożliwia zawężenie wyników do wybranego regionu, daty, a nawet wyszukiwarki – możesz sprawdzić wyniki wyszukiwania dla grafiki, zakupów Google czy YouTube’a.
Dowiesz się, jak kształtowały się trendy nawet kilka lat wstecz. Warto zaznaczyć okres co najmniej ostatnich 2-3 lat, aby zobaczyć rzeczywiste skoki sezonowości.
Po najechaniu na linię wykresu przekonasz się, jaka była popularność hasła w danym momencie. Wartość 100 oznacza najwyższą popularność, wartość 50 dwukrotnie mniejszą, a wartość 0 wskazuje natomiast, że dla danego hasła nie ma wystarczających danych.
Dane z wykresu możesz wyeksportować, dzięki czemu wszystko będziesz mieć w pliku csv.
Z kolei sekcja Zainteresowanie według podregionu podpowie Ci, jaką popularnością cieszy się fraza w danym regionie lub mieście. Tu również zastosowano analogiczną skalę od 0 do 100.
Poza tym z Google Trends dowiesz się, jakich innych tematów i zapytań szukali użytkownicy wyszukujący dane hasło. Wymagają one jednak dalszego zgłębienia, by znaleźć trafne słowa kluczowe. Jednak same w sobie mogą stanowić już jakąś podpowiedź.
Sortowanie odbywa się według zyskujących popularność lub najpopularniejszych. W pierwszym przypadku warto zwrócić uwagę na oznaczenie “Przebicie”, wykazujące znaczny wzrost popularności (wyższy niż 5000%!) od ostatniego okresu. Wcześniej temat lub zapytanie było wyszukiwane rzadko lub wcale.
Filtrowanie według najpopularniejszych wskazuje wyniki w skali od 0 do 100, gdzie 100 oznacza najczęściej wyszukiwany temat, 50 – dwukrotnie rzadziej wpisywany itd.
Zdaniem specjalistów SEO zapytania oznaczone jako “Przebicie” mogą okazać się w wielu przypadkach kluczowe, ponieważ nie miały jeszcze szansy stać się konkurencyjne. Liczy się więc tu szybka reakcja i działanie. Wtedy masz szansę trafić na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Należy jednak uważać na chwilowe trendy. Nie każda fraza przetrwa upływ czasu.
SEMrush
SEMrush jest rozbudowanym narzędziem z wieloma przydatnymi funkcjami do researchu słów kluczowych i nie tylko. Opcja Keyword Overview, czyli przegląd słów kluczowych, dostarcza informacji m.in. na temat miesięcznej liczby wyszukiwań danej frazy, jej trudności, wolumenu w różnych krajach, intencji. Uzyskasz też podpowiedzi innych powiązanych fraz i pytań.
źródło: semrush.com
Po rozwinięciu opcji Keyword Variations zostaniesz przeniesiony do Keyword Magic Tool, który pozwoli Ci wygenerować listę pomocnych w optymalizacji słów kluczowych.
źródło: semrush.com
W Keyword Manager możesz natomiast zarządzać zapisanymi danymi. Opcja Position Tracking pozwoli Ci z kolei monitorować wyniki swojej witryny i konkurencji (SEMrush pomaga znaleźć strony, które pozycjonują się na te same słowa kluczowe).
Poza tym w SEMrush sprawdzisz parametry SEO konkurencji (autorytet strony, linki zwrotne, odsyłające domeny) czy dane w ujęciu historycznym.
Ciekawą funkcją jest również Organic Traffic Insights, dzięki której możesz odkryć słowa kluczowe kryjące się w Google Analytics jako “not provided”.
SEMrush umożliwia bezpłatne korzystanie z narzędzia, ale wówczas wgląd do raportów jest ograniczony. Aby uzyskać pełny dostęp, musisz wykupić pełen pakiet.
Senuto
Senuto to polski projekt i obecnie jedno z najpopularniejszych narzędzi SEO na rodzimym rynku. Składa się z pięciu modułów i wkrótce poszerzy się o kolejne będące aktualnie w fazie beta.
Na uwagę zasługuje Analiza widoczności, która pozwala sprawdzić widoczność fraz w TOP3, TOP10 i TOP50 oraz ruch organiczny dowolnej domeny. Dane wizualizowane są na wykresie.
Ponadto poznasz kluczowe frazy czy zmianę pozycji słów kluczowych danej witryny. Masz również wgląd do sezonowości domeny oraz zestawienia konkurencji.
źródło: senuto.com
Drugim równie przydatnym modułem jest Baza słów kluczowych, gdzie możesz sprawdzić statystyki danej frazy, w tym przede wszystkim wolumen wyszukiwania. Ponadto wyświetlą Ci się inne powiązane słowa kluczowe, pytania czy słowa zależne.
źródło: senuto.com
Warto również zwrócić uwagę na Monitoring, który śledzi wybrane przez Ciebie projekty i odnotowuje pozycje wybranych stron na konkretne frazy.
Nie sposób wszystkich funkcji Senuto wymienić. Możesz je poznać lepiej, korzystając z 14-dniowego darmowego okresu próbnego.
Ahrefs
Narzędzie Ahrefs wykorzystuje się najczęściej do sprawdzenia linków danej domeny, ale z jego pomocą przeprowadzisz również research słów kluczowych. Poznasz wolumen wyszukiwań danego zapytania (w tym na tle globalnym), jego “keyword difficulty”, czyli trudność, procent płatnych i organicznych kliknięć.
Narzędzie podpowie Ci też, jakie są inne dopasowane hasła (ze źródłowym słowem kluczowym), autosugestie z Google’a czy powiązane ze słowem kluczowym pytania.
Ahrefs, w przeciwieństwie do innych płatnych aplikacji, może okazać się pomocny w znalezieniu niszowych fraz, ponieważ zbiera zapytania z różnych krajów oraz wyszukiwarek innych niż Google (Bing, Baidu, Amazon, YouTube).
SurferSEO
SurferSEO to kolejne polskie narzędzie nie tyle do badania słów kluczowych, co tworzenia i optymalizacji contentu pod kątem SEO. Aplikacja skierowana jest również na rynek zagraniczny.
Do przeprowadzenia researchu słów kluczowych służy moduł Keyword Research, który przedstawia wolumen wyszukiwania danego zapytania i procentowe podobieństwo innych powiązanych fraz z tym zapytaniem.
Poza tym znajdziesz tu również sekcję Having same terms, czyli listę fraz zawierających człon szukanego zapytania, a także Questions – pytania powiązane z zapytaniem.
Warto również wspomnieć o pomocnej w tworzeniu treści funkcji Content Editor, która w czasie rzeczywistym ocenia optymalizację SEO pisanego artykułu. Odbywa się to na podstawie 100-stopniowej skali (Content Score). Im więcej punktów, tym lepsza optymalizacja SEO.
Content Editor podaje również zindywidualizowane dla danego tematu wskazówki co do liczby znaków, nagłówków i konkretnych fraz, które zalecane są do uwzględnienia w treści.
W SurferSEO masz do dyspozycji również Content Planner do planowania publikacji dla różnych słów kluczowych. Dzięki opcji Audit przeprowadzisz analizę obecnej już na stronie treści. SERP Analyzer gwarantuje z kolei szerokie możliwości pod względem analizy parametrów SEO.
W kontekście SurferSEO warto również wspomnieć o przydatnej wtyczce do Chrome’a, Keyword Surfer, która już w wynikach wyszukiwania pozwala przeanalizować dane zapytanie.
źródło: wyniki wyszukiwania google.com
Contadu
Innym narzędziem przydatnym do optymalizacji treści jest Contadu, platforma polskiego autorstwa, choć obsługuje inne popularne języki obce. Opiera się na sztucznej inteligencji i wspiera semantyczne SEO.
Spośród dostępnych modułów warto wymienić ten do analizy tematycznej (Content Strategy) oraz optymalizacji contentu (Content Writer). Funkcji jest jednak znacznie więcej.
Działanie Content Writer przypomina to z Content Editora SurferSEO. Tutaj również opracujesz strukturę tekstu, sprawdzisz jego ogólną ocenę czy sugerowane słowa kluczowe, a w zakładce Ideas zagadnienia, o które możesz rozszerzyć tekst.
W Content Strategy przeprowadzisz analizę słów kluczowych, pogrupujesz je w klastry i zaplanujesz content Poza tym sprawdzisz, w jaki sposób Twoi konkurenci poruszają dany temat. Wszystko w oparciu o mapę najpopularniejszych intencji użytkowników dla danego zapytania.
źródło:contadu.com
Jak sprawdzić, czy na dane słowo łatwo się pozycjonować?
W celu sprawdzenia, czy dane słowo łatwo pozycjonować, należy sięgnąć do narzędzi, które analizują ruch generowany przez dane słowo kluczowe i ilość jego wyszukiwań przez internautów.
Na to, czy frazę kluczową będzie trudno wypozycjonować, wpływa kilka czynników:
- liczba wyszukiwań frazy kluczowej w miesiącu – jeśli dane słowo ma kilkadziesiąt tysięcy wyszukiwań, to walka o wysokie pozycje w SERP-ach jest trudniejsza i wymaga większych nakładów pracy oraz środków finansowych.
- branża – im bardziej niszowa, tym łatwiej wypozycjonować frazę ze względu na niższą konkurencyjność
- konkurencja – jeśli prowadzisz mały sklep internetowy, trudno konkurować z takimi gigantami jak Allegro czy Zalando, a nawet jeśli Twoją bezpośrednią konkurencją nie są duże brandy, to mimo wszystko mogą one wydawać spore sumy na działania SEO. Wówczas już na starcie masz utrudnione zadanie.
- region – zamiast pozycjonować się na frazę “dentysta Kraków”, lepiej zawęzić zapytanie do konkretnej dzielnicy, np. Kraków Prądnik Czerwony,
- słowo kluczowe jako long tail – frazy z długiego ogona są rzadziej wyszukiwane, dlatego warto je wykorzystywać w swoich działaniach. “Meble kuchenne na wymiar do samodzielnego montażu” mogą okazać się bardziej trafionym i konkretnym zapytaniem niż po prostu “meble na wymiar”
- grupa docelowa – aby prowadzić skuteczną strategię SEO, musisz dobrze poznać swoich odbiorców. Dzięki temu Twój ruch budują potencjalni klienci, a nie przypadkowi użytkownicy.
Co wpływa na konkurencyjność słów kluczowych?
Nie opracowano jeszcze idealnego algorytmu, który badałby konkurencyjność słów kluczowych. Co SEOwiec, to inna metoda. Można jednak wyciągnąć pewne wnioski, które mogą być pomocne.
Przy badaniu konkurencyjności fraz powinno brać się pod uwagę m.in.:
- ilość oraz jakość backlinków, które prowadzą do stron z TOP 10 dla badanej frazy,
- ilość kliknięć w reklamy oraz koszt za pojedyncze kliknięcie, tzw. cost per click (CPC),
- ilość reklam wyświetlanych w wynikach wyszukiwania,
- sezonowość badanej frazy kluczowej, np. narty Kraków – takie słowo kluczowe częściej będzie “googlowane” w sezonie zimowym.
Gdzie umieszczać słowa kluczowe?
Odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych jest istotne w procesie pozycjonowania stron internetowych. Czy wiesz jednak, gdzie najlepiej je umieszczać? Jeśli nie, przygotowaliśmy dla Ciebie listę najczęściej wybieranych miejsc ich umieszczania.
- Tytuł strony – umieszczony w kodzie html w znaczniku <title>Tu wstaw tytuł</title>
- Metatagi description i keywords – o ile pierwszy ma znaczny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, drugi nie jest szczegółowo analizowany przez roboty Google.
- W nagłówkach strony – umieszczone w nagłówkach <h1> do <h6>.
- W treści strony – ich zagęszczenie nie powinno być za duże – zaleca się umieszczanie od 3 – 5 słów kluczowych w treści podstrony/wpisu.
- Zwiększenie mocy słów kluczowych poprzez pogrubienie, czyli umieszczenie ich pomiędzy znacznikami <strong> i <em>.
- Umieszczenie słowa kluczowego, na które ma być pozycjonowana strona, w domenie – jednak zazwyczaj nie jest to możliwe, ponieważ firmy wybierają nazwy domen będące jednocześnie nazwą firmy.
- W opisie obrazów – ważne jest, żeby słowo kluczowe było oddzielone “-”, a nie “_” lub “.”, ponieważ Google interpretuje brak znaku i zamiast “dentysta Kraków”, zinterpretuje frazę kluczową jako “dentystakraków”. Warto także umieścić słowo kluczowe w opisie alternatywnym do zdjęcia, który wyskakuje w przypadku jego niezaładowania, albo jest odczytywany przez programy dla niewidomych.
- W anchorach – w tekście, pod którym ukrywa się link, przekierowujący na stronę, której anchor dotyczy.
źródło: delante.pl
Podsumowanie
Dobór optymalnych słów kluczowych to niezwykle ważny element działań związanych z pozycjonowaniem. Obecnie w internecie znajdziesz wiele narzędzi, które możesz wykorzystać do poprawy widoczności strony w przeglądarce. Cześć z nich dostarcza sam Google. Wypróbuj więc zaproponowane rozwiązania i sprawdź, które najlepiej sprawdzi się do Twoich celów.
Wpis jest aktualizacją treści z 20 sierpnia 2018 roku.