.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak korzystać z Planera Słów Kluczowych?

0min.

Komentarze:0

Jak korzystać z Planera Słów Kluczowych?d-tags
11 lipca 2023
Konkurencja online jest coraz większa, dlatego znalezienie odpowiednich słów kluczowych jest nieodzownym elementem skutecznej strategii marketingowej. W procesie decyzyjnym warto korzystać z dedykowanych narzędzi. Jednym z nich jest Planer słów kluczowych. Umożliwia on badanie popularności i konkurencyjności słów kluczowych związanych z daną branżą lub tematem. Korzystanie z tego narzędzia nie jest trudne - kompletny przewodnik po nim znajdziesz poniżej!

0min.

Komentarze:0

Spis
treści

Co to jest Planer Słów Kluczowych?

Słowa kluczowe, które pojawiają się w wyszukiwarce, nie biorą się znikąd. Mają one swoich autorów – tak, chodzi o nas samych. To użytkownicy, wpisując odpowiednie wyrażenia, chcą, by wyszukiwarka znalazła dla nich najbardziej interesujące treści lub witryny. Zarówno w przypadku SEO, jak i SEM dobór słów kluczowych jest tak właściwie pierwszym krokiem do tego, aby Twoja strona wyświetlała się właściwym odbiorcom.

Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy lub bloga i chcesz poznać intencje swoich odbiorców, czego szukają, co ich najbardziej w danej chwili interesuje. Możesz korzystać ze swojej intuicji, jednak czy na dłuższą metę takie działanie będzie odpowiednie? Raczej nie. Zamiast tego możesz działać na danych. Dzięki nim dobierzesz odpowiednie grupy docelowe i obierzesz właściwy kurs na sukces. Zatem, jak wybrać słowa kluczowe? W tym momencie do gry wkracza Planer Słów Kluczowych.

Keyword Planner od Google Ads to narzędzie, które pomaga w analizie słów kluczowych. Dzięki niemu możliwe jest odkrycie odpowiednich fraz dla kampanii w wyszukiwarce. W ten sposób reklamy będą trafiać do właściwych odbiorców. Narzędzie zapewnia szacunkowe liczby wyszukiwań oraz koszty kierowania na odpowiednie frazy. W związku z tym możesz właściwie zarządzać budżetem.

Wyobraź sobie, że prowadzisz warsztat samochodowy i specjalizujesz się w regeneracji turbosprężarek. Jak korzystać z Planera Słów Kluczowych w takiej sytuacji? Przede wszystkim może Ci on pomóc zidentyfikować wyszukiwane przez użytkowników frazy, słowa, wyrażenia, przez które mogą trafić na Twoją witrynę, a o których w pierwszej chwili mógłbyś nie pomyśleć. Pozwala także znaleźć powiązane słowa kluczowe.

Keyword Planner z założenia powstał i wykorzystywany jest w płatnych kampaniach reklamowych. Jest to jednak narzędzie, z którego korzystają również specjaliści SEO. Przede wszystkim jest ono dostępne za darmo. Jest to także bardzo dobry punkt wyjścia do zbierania i analizowania nowych słów kluczowych. Wystarczy wpisać frazę, wyrażenie lub adres URL. Planer Słów Kluczowych możesz także wykorzystać do poszukiwania nowych pomysłów na treści na swojej witrynie.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Jak korzystać z Planera Słów Kluczowych?

Przejdźmy zatem do meritum, a więc: jak korzystać z Planera Słów Kluczowych? Zanim zaczniesz używać narzędzia, musisz mieć konto Google. Jeśli go nie masz, założenie go zajmie Ci dosłownie 5 minut. Następnie przejdź do strony Google Ads i kliknij “Rozpocznij teraz”.

Planer słów kluczowych Google Ads

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Niezbędna jest konfiguracja konta. Nie zajmie Ci ona jednak dużo czasu. Niezależnie od tego, czy planujesz płatne kampanie reklamowe, czy nie, musisz podać numer karty kredytowej. Gdy nie chcesz wyświetlać reklamy utworzonej podczas konfiguracji swojego konta, wystarczy, że ją wstrzymasz. Pamiętaj jednak, aby to zrobić od razu – w przeciwnym razie Google może obciążyć Twoje konto za każde kliknięcie użytkownika.

Gdy skonfigurowałeś swoje konto, możesz przejść do Planera Słów Kluczowych. Link do narzędzia znajdziesz na stronie głównej w Google Ads. Kliknij w zakładkę Narzędzia i ustawienia, a następnie z rozwijanego menu wybierz Planer Słów Kluczowych.

W narzędziu dostępne są dwa podstawowe raporty:

  • odkryj nowe słowa kluczowe – dzięki tej opcji możesz odnaleźć słowa kluczowe, które przydadzą się do opracowania Twojej strategii Google Ads lub pozycjonowania danej witryny;
  • sprawdź liczbę wyszukiwań oraz prognozy – wybierając tę opcję uzyskasz dostęp do danych dotyczących średniej miesięcznej liczby wyszukiwań danego słowa kluczowego, do historycznych danych dla tej konkretnej frazy czy prognozy popularności w najbliższym czasie.
Raporty dostępne w planerze słów kluczowych

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Dostępne w Keyword Plannerze raporty to nie oddzielne narzędzia. Warto korzystać z obu funkcji jednocześnie. Dzięki temu możesz otrzymać kompleksowe informacje dotyczące słów kluczowych oraz trendów i w ten sposób wybrać odpowiednie frazy do swoich działań. Wejdźmy teraz nieco głębiej w świat Planera Słów Kluczowych i przyjrzyjmy się obu raportom.

Raport “Odkryj nowe słowa kluczowe”

Z raportu “Odkryj nowe słowa kluczowe” warto skorzystać, kiedy poszukujesz nowych słów kluczowych. Wystarczy, że w narzędzie wpiszesz frazę, nazwę branży, temat lub podasz adres URL domeny. Wówczas narzędzie przygotuje dla Ciebie zestawienie najbardziej powiązanych słów kluczowych.

Raport "odkryj nowe słowa kluczowe"

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Warsztat samochodowy planuje kampanię Google Ads. W związku z tym szuka słów kluczowych, które należałoby uwzględnić w opracowywaniu strategii. Do każdego słowa kluczowego, które wyświetli się w narzędziu, przypisane będą trzy najważniejsze dane:

  • średnie miesięczne wyszukiwanie – jest to informacja, jaki jest zakres wyszukiwań danej frazy w każdym miesiącu. Dzięki tej kategorii dowiesz się, które słowa kluczowe generują największy ruch;
  • konkurencja dla danej frazy – w tej kolumnie narzędzie prezentuje informację na temat tego, jak trudno jest zdobyć miejsce na reklamę dla tej frazy. Keyword Planner przekazuje te dane w trzystopniowej skali – niskie, średnie, wysokie. Znajomość konkurencji dla danej frazy przydaje się także w przypadku optymalizacji SEO;
  • stawki za reklamę – w tych kolumnach zawarte są dane dotyczące stawek – minimalnej i maksymalnej – za wyświetlanie witryny na górze strony w wyszukiwarce.
raport nowych słów kluczowych - warsztat samochodowy

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Raport “Sprawdź liczbę wyszukiwań oraz prognozy”

Przejdźmy zatem do kolejnego raportu, a mianowicie liczby wyszukiwań oraz prognoz. W tym celu należy wrócić do ekranu głównego narzędzia i wybrać odpowiedni kafelek. Następnie wpisz interesujące Cię słowa kluczowe lub wyrażenia. Istotne jest, aby oddzielić je przecinkami.

raport "sprawdź liczbę wyszukań"

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Teraz wybierz zakładkę “Prognoza”. Wówczas Keyword Planner pokaże Ci łączną liczbę konwersji, kliknięć czy wyświetleń dla danych słów kluczowych. Dowiesz się również, jaki będzie całkowity koszt, współczynnik klikalności (CTR) lub koszt za kliknięcie (CPC).

keyword planner - prognoza

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Prognozy są także podzielone dla poszczególnych słów kluczowych oraz wyrażeń, które wpisałeś w wyszukiwaniu. Planer uwzględnia również podział ze względu na urządzenia, z których korzystają użytkownicy. Zobaczysz także prognozę na najbliższy rok, co pozwoli Ci odpowiednio zoptymalizować kampanię pod względem sezonowości.

keyword planner - prognoza z podzieleniem na wyrażenia

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Pamiętaj jednak, że w tym raporcie nie otrzymasz propozycji słów kluczowych, które warto wziąć pod uwagę. Są to tylko informacje dla wprowadzonych fraz.

W przypadku obu raportów możesz skorzystać z eksprotu danych do arkusza Google. Upewnij się, że wszystkie filtry są aktywne, a następnie wybierz opcję pobierania, którą znajdziesz w prawym górnym rogu. Następnie pojawią się dwie opcje: plik .csv oraz Arkusze Google. Gdy wybierzesz drugie rozwiązanie, wystarczy, że edytujesz nazwę pliku i określisz, gdzie ma zostać zapisany.

eksport danych z planera słów kluczowych

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Jak sprawdzić słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja?

Planer Słów Kluczowych możesz również wykorzystać do śledzenia działań konkurencji. Jak to zrobić? Nie musisz się obawiać, ponieważ nie jest to skomplikowane. Procedura jest taka sama, jak w przypadku wyszukiwania dla siebie nowych słów kluczowych. W raporcie “Odkryj nowe słowa kluczowe” wpisz adres URL strony konkurenta. W ten sposób narzędzie przygotuje dla Ciebie propozycje fraz, na które warto daną witrynę pozycjonować. Keyword Planner nie jest najdokładniejszym narzędziem, jeśli chodzi o analizowanie słów kluczowych konkurencji. Jeśli jednak nie masz dostępu do żadnych profesjonalnych rozwiązań, warto zdecydować się na ten krok.

 

Kompleksowe usługi SEO dla Twojej strony internetowej

Sprawdź usługę pozycjonowanie szerokie

Najlepsze praktyki w korzystaniu z planera słów kluczowych

Skoro przeszliśmy przed podstawy, mamy dla Ciebie także kilka sugestii, dzięki którym będziesz w stanie maksymalnie wykorzystać potencjał narzędzia.

Jeśli zaczynasz planowanie słów kluczowych dla swojej witryny, pamiętaj, aby być dokładnym, a jednocześnie uniwersalnym pod względem wpisywanych fraz. Przykład? Prowadzisz studio detailingowe i sprawdzasz frazę “kosmetyki dla auta”. Może się okazać, że to słowo kluczowe wcale nie jest wyszukiwanie lub wolumen jest niewielki. W takiej sytuacji spróbuj innego przyimka. “Kosmetyki do auta” to być może fraza, która często jest wpisywana przez użytkowników i to niej należy się przyjrzeć. Wciel się w rolę klienta i spróbuj wymyślić, w jaki sposób na jego miejscu szukałbyś danego produktu lub usługi.

Kiedy już wyszukałeś słowa kluczowe zbliżone dla swojej frazy, branży czy adresu URL skorzystaj z opcji filtrowania wyników. Na samej górze znajdziesz cztery opcje:

  • lokalizacja – wyszukiwania oraz trendy dla danej lokalizacji geograficznej;
  • język – liczba wyszukiwań w danym języku. Tę filtrację warto wykorzystać w przypadku stron, które mają kilka wersji językowych;
  • sieć wyszukiwania – jest to źródło danych;
  • zakres dat – dzięki temu zobaczysz średnią liczbę wyszukiwań dla danego okresu.
Jak korzystać z planera słów kluczowych - filtrowanie wyników

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Dostępne filtry w keyword plannerze

Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia

Możesz również filtrować same słowa kluczowe. W tym przypadku są to m.in.:

  • słowo kluczowe;
  • konkurencja
  • średnia miesięczna liczba wyszukiwań;
  • minimalna stawka za górę strony;
  • maksymalna stawka za górę strony;
  • organiczny udział w wyświetleniach;
  • średnia pozycja organiczna.

A jakich błędów się wystrzegać?

Praca z Planerem Słów Kluczowych, szczególnie na początku przygody z płatnymi kampaniami lub optymalizacją stron, może wydawać się skomplikowana. Warto zatem wiedzieć, czego się wystrzegać podczas pracy. Przede wszystkim nie możesz dobierać zbyt szerokich słów kluczowych. Zbyt ogólne frazy mogą prowadzić do niskiej konwersji i marnowania budżetu. Lepiej skupić się na bardziej precyzyjnych słowach kluczowych, które przyciągną ukierunkowany ruch.

Nie ignoruj konkurencji! Wspomnieliśmy, że Keyword Planner może nie być najlepszym narzędziem do analizowania rywali na rynku, jednak z pewnością nie możesz całkowicie pomijać tego aspektu. Wybieranie fraz o wysokiej konkurencji może prowadzić do trudności w osiągnięciu wysokich pozycji wyszukiwania. Dotyczy to szczególnie kampanii SEO.

Działasz lokalnie? Uwzględnij ten kontekst również podczas dopasowywania słów kluczowych. Frazy o wysokim wolumenie mogą wydawać się atrakcyjne, ale mogą być również bardzo konkurencyjne i kosztowne. Warto rozważyć wybór słów kluczowych o mniejszym zasięgu, ale bardziej ukierunkowanych, aby osiągnąć lepsze rezultaty. I oczywiście – monitoruj kampanie i optymalizuj ją. Śledzenie wyników i dostosowywanie się do nowych trendów to klucz dla osiągnięcia skutecznych rezultatów.

Planer Słów Kluczowych vs narzędzia do researchu słów kluczowych

Dlaczego warto zdecydować się na Keyword Planner, a nie inne dostępne narzędzia? Jeśli zabierasz się za planowanie płatnej kampanii czy optymalizację witryny, możesz wybrać inne rozwiązania. Planer Słów Kluczowych jest jednak narzędziem w pełni darmowym. Senuto, Moz Pro czy Semstorm to narzędzia, w których możesz wykonać podobne działania, jednak za dostęp do nich musisz zapłacić.

W przypadku Planera Słów Kluczowych wystarczy, że masz konto w Google Ads. Wówczas nie musisz się martwić dodatkowymi kosztami dostępu do danych. Pamiętaj jednak o tym, że prognozy wyświetlane na nowym koncie są mniej precyzyjne, niż w przypadku konta z długą historią działalności. Podobny problem możesz zauważyć, jeśli konto było nieaktywne przez jakiś czas lub działania były i są prowadzone na niewielką skalę – w takiej sytuacji Keyword Planner nie będzie zbyt dokładny w kwestii prognoz.

Pomimo tego, że Planer Słów Kluczowych jest darmowym narzędziem, jest jednak dość ograniczony. Stanowi dobry punkt wyjścia do kampanii płatnych czy SEO, jednak na dłuższą metę lepszym rozwiązaniem wydaje się postawienie na profesjonalne narzędzie np. Ahrefs. To drugie oferuje szeroki zakres funkcji np. monitorowanie pozycji danej witryny czy monitorowanie linków zwrotnych. Możesz również wykorzystać wiele możliwości do zbierania informacji na temat działań konkurencji. Keyword Planner może być również niewystarczający w przypadku niszowych fraz kluczowych, ale więcej na ten temat znajdziesz w naszym poprzednim artykule.

Planer Słów Kluczowych nie sprawdzi się również w przypadku niektórych branż czy usług. Zwróć uwagę, że narzędzie przedstawia wyłącznie frazy, dla których można przygotować płatną reklamę. W związku z tym branże medyczna, prawna, bukmacherska czy erotyczna nie będą w stanie w pełni wykorzystać potencjału Keyword Plannera. Ograniczenia zależą również od każdego kraju, dlatego warto przed rozpoczęciem pracy doczytać na temat prawa lokalnego w danym miejscu.

Pamiętaj jednak, że poszczególne narzędzia do planowania słów kluczowych mogą się wzajemnie uzupełniać. W związku z tym, jeśli planujesz kampanię Ads lub SEO korzystaj z różnych dostępnych rozwiązań. Planer słów kluczowych pomoże Ci dobrać odpowiednie słowa kluczowe, a inne zbada aktualne trendy w wyszukiwarce. Postaw więc na dywersyfikację!

Podsumowanie

Planowanie słów kluczowych to zajęcie, które wymaga sporej wiedzy, ale również czasu. Dobór odpowiednich wyrażeń nie może być przypadkowy. W związku z tym warto skorzystać z dostępnych rozwiązań, które pomogą Ci opracować strategię. Wiesz już, jak korzystać z Planera Słów Kluczowych i dlaczego jest przydatnym narzędziem zarówno w działaniach SEM, jak i SEO. Dzięki niemu za darmo możesz wyszukać słowa kluczowe, sprawdzić konkurencyjność fraz czy przeprowadzić filtrowanie w celu porównania ich potencjału. Może być to również źródło inspiracji w procesie tworzenia contentu na Twojej stronie internetowej.

Pamiętaj jednak, że Keyword Planner na dłuższą metę może być jednak niewystarczający. Wraz z rozwojem sklepu czy bloga warto przemyśleć wykupienie dostępu do profesjonalnych narzędzi. Innym, dobrym rozwiązaniem może być również współpraca ze specjalistami. W Delante posiadamy dostęp do różnych narzędzi, które pozwolą opracować skuteczną i efektywną strategię pozycjonowania szerokiego, w której skutecznie wykorzystamy korzystne słowa kluczowe dla Twojego biznesu. Dzięki temu będziesz mógł być spokojny o swój budżet. Jeśli więc potrzebujesz pomocy, napisz do nas!

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

FAQ

Jakie są podstawowe funkcje Keyword Planner od Google Ads?

Keyword Planner od Google Ads oferuje możliwość analizy słów kluczowych, dostarczając informacji na temat szacunkowych liczby wyszukiwań oraz kosztów kierowania na odpowiednie frazy. Jest to przydatne narzędzie zarówno dla płatnych kampanii reklamowych, jak i dla specjalistów SEO w celu zbierania i analizowania nowych słów kluczowych.

Jak skonfigurować konto w Planerze Słów Kluczowych?

Aby skorzystać z Planera Słów Kluczowych, niezbędne jest skonfigurowanie konta. Wymaga to podania numeru karty kredytowej, jednak nie jest konieczne uruchomienie płatnych kampanii reklamowych. Można wstrzymać wyświetlanie reklam podczas konfiguracji konta, aby uniknąć obciążenia konta za kliknięcia użytkowników.

Jak sprawdzić słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja?

Aby sprawdzić słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja, można skorzystać z Planera Słów Kluczowych. W raporcie „Odkryj nowe słowa kluczowe” wystarczy wpisać adres URL strony konkurenta, a narzędzie zaproponuje słowa kluczowe, które warto wykorzystać do pozycjonowania danej witryny.

Jak maksymalnie wykorzystać Planer Słów Kluczowych?

Aby maksymalnie wykorzystać potencjał Planera Słów Kluczowych, warto być dokładnym i jednocześnie uniwersalnym pod względem wpisywanych fraz. Warto również wziąć pod uwagę różne przyimki lub słowa bliskoznaczne, aby znaleźć bardziej popularne frazy, które mogą przyciągnąć większą liczbę użytkowników.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022