.animate-view{opacity: 1 !important;}

Struktura URL – jak zbudować przyjazny link?

18min.

Komentarze:6

Struktura URL – jak zbudować przyjazny link?
04 sierpnia 2023
Przyjazny adres URL powinien składać się z naturalnych wyrazów bez znaków diakrytycznych i długich ciągów numerycznych. Najlepiej zawrzeć tam słowa kluczowe opisujące zawartość podstrony, a same wyrazy rozdzielać myślnikiem. Adres URL powinien być jednak możliwie krótki. Prawidłowa konstrukcja adresu URL ma duży wpływn na SEO i UX strony.

18min.

Komentarze:6

Spis
treści

Definicja URL (Uniform Resource Locator)

Adres URL (ang. Uniform Resource Locator) to niezwykle ważne pojęcie w działaniu całego Internetu. Kryje się pod nim opis unikalnego zasobu internetowego, takiego jak strona internetowa, dokument CSS, obraz lub plik pdf. Wszystko, co zostało przesłane do Internetu, może mieć swój adres URL, bez względu na to, czy jest częścią strony internetowej czy też nie. Adres URL można znaleźć na pasku wyszukiwania w górnej części przeglądarki. Jest on widoczny nawet w momencie scrollowania strony.

Przykład adresu URL w przeglądarce

Adres URL w przeglądarce

W praktyce adres URL pozwala użytkownikowi uzyskać dostęp do pożądanego zasobu internetowego. Po wpisaniu adresu do wyszukiwarki przeglądarka spróbuje wyświetlić odpowiadającą zapytaniu zawartość. Jeśli zdarzy się tak, że wskazany zasób już nie istnieje lub błędnie wpisałeś adres URL, wówczas wyświetli Ci się stosowny komunikat.

Błędny adres URL - strona błędu 404

Jeśli widzisz stronę błędu 404 (Nie znaleziono) – jedną z przyczyn może być podany nieprawidłowy adres URL

Adresy URL odgrywają kluczową rolę w strukturze stron internetowych. Na przykład: https://delante.pl/ to strona główna, ale URL-e mogą być bardziej szczegółowe, tak jak: https://delante.pl/jak-wykorzystac-ai-w-google-ads/ który jest stroną blogową, a https://delante.pl/webinary-szkolenia-seo/ prowadzi do witryny z webinarami. Adresy URL mogą również odsyłać do konkretnych sekcji w obrębie danej strony. Służy do tego hasz (“#”). Przykładem tego jest spis treści na blogu. Na przykład: https://delante.pl/jak-sprawdzic-ruch-na-stronie-internetowej/#google-analytics/ odwołuje się do sekcji Google Analytics we wpisie dotyczącym ruchu na stronie internetowej.

Jak wygląda budowa adresu URL?

Budowa adresu URL może być złożona w różnym stopniu – wszystko zależy od tego, jak bardzo rozbudowana jest Twoja witryna. Wyróżnia się 7 części adresu URL, ale tylko niektóre z nich są obowiązkowe, a pozostałe opcjonalne (np. parametry). Adresy sklepów internetowych będą się często składać ze wszystkich niżej wymienionych komponentów. Z kolei te należące do małych serwisów będą znacznie mniej skomplikowane. Poniżej przedstawiamy wszystkie możliwe składowe odnośników URL. Pełny schemat budowy adresu URL

Protokół

Protokół informuje przeglądarkę o tym, jak połączyć się ze stroną internetową – czy za pomocą http czy https. Różnica między oboma rozwiązaniami polega na tym, że tylko protokół https szyfruje informacje pomiędzy serwerem a przeglądarką, tak że są one w pełni bezpieczne. Jeśli przy adresie URL znajduje się symbol kłódki, oznacza to, że witryna używa protokołu https, a jeśli korzysta tylko z http, to przy adresie pojawi się ostrzeżenie “Niezabezpieczone” lub kłódka zostanie przekreślona na czerwono.

Adres URL z SSL

Protokół HTTPS – adres URL z SSL-em

Adres URL bez SSLa

Protokół HTTP – adres URL bez SSL-a

Obecnie niemalże już standardem stało się wprowadzanie protokołu https, który zwiększa bezpieczeństwo danej strony. Https ma zapobiegać przechwytywaniu przesyłanych danych, co wzbudza większe zaufanie do witryny. Strony nieposiadające certyfikatu SSL uznawane są za potencjalnie niebezpieczne – jeśli więc nie chcesz narazić się na taką opinię, to posiadanie certyfikatu SSL powinno znaleźć się na Twojej liście must-have, szczególnie, jeśli prowadzisz sklep internetowy, gdzie przepływ danych osobowych odbywa się na porządku dziennym.

Przemek Jaskierski
Przemek Jaskierski Senior SEO Specialist

Subdomena

Najpopularniejszą subdomeną jest www (World Wide Web), która wskazuje, że adres URL jest adresem internetowym i używa protokołu http do komunikacji. Dzisiaj jednak nie ma już większego znaczenia, czy użyjesz subdomeny www w adresie URL czy też nie. Wiele firm go pomija, tak jak Delante. Wszystko zależy jednak od Twoich indywidualnych preferencji. Celem subdomeny jest lepsza organizacja struktury strony internetowej, tak aby oddzielić wybrane części serwisu od głównej domeny. Tym sposobem subdomeną może się stać blog, sklep lub panel logowania. Za przykład może posłużyć portal pracuj.pl, który ma jedną subdomenę “www” (https://www.pracuj.pl/) , a drugą o nazwie “porady” (https://porady.pracuj.pl/).

Domena

Nazwa domeny to niejako core adresu URL, który identyfikuje całą witrynę. Domeną jest Zalando, Adidas czy Ahrefs. Każda z wielu tysięcy domen reprezentuje odpowiednie adresy IP, które wskazują z kolei na serwer strony. Dzięki temu użytkownik może zyskać łatwy dostęp do witryny. Najlepiej, gdy domena pokrywa się z nazwą firmy, portalu, wydarzenia itp. Powinna być również krótka i chwytliwa.

TLD

TLD to innymi słowy rozszerzenie domeny, które występuje bezpośrednio po niej w adresie. Może być:

  • ogólne (gTLD), takie jak .com, .gov (dla stron rządowych), .org (dla organizacji non-profit) czy .edu (dla instytucji związanych ze szkolnictwem),
  • krajowe (ccTLD), na przykład .pl, .fr czy .uk.

Katalog

Katalog jest folderem znajdującym się w katalogu głównym serwisu. Porządkuje on zawartość i strukturę witryny, co ułatwia użytkownikom zrozumienie, w którym miejscu na stronie się znajdują. Na przykład adres https://delante.pl/pozycjonowanie/lokalne wskazuje, że na serwerze znajduje się katalog z plikiem o nazwie “lokalne”. Jest to więc dla użytkownika wskazówka, że znajduje się w ogólnej sekcji poświęconej pozycjonowaniu, a w niej znajduje się zasób o pozycjonowaniu lokalnym. Warto jednocześnie podkreślić, że to zupełnie inny adres niż na przykład https://delante.pl/pozycjonowanie-lokalne, który znajduje się w katalogu głównym witryny, czyli delante.pl. W tym przypadku użytkownik bezpośrednio ze strony głównej przechodzi na podstronę związaną z pozycjonowaniem lokalnym.

Slug

Slug to unikalny ciąg znaków, który informuje użytkownika, co znajduje się pod danym adresem URL, np. /mapa-strony-co-jest-jak-ja-skonfigurowac/. Wiadomo wówczas, że podstrona dotyczy tematu sitemapy. Czasami slug nie jest jasno określony i stanowi chociażby ciąg cyfr “/653789/”. Dlatego tak ważna jest odpowiednia optymalizacja tego elementu, by w opisowy sposób informował o tematyce danego adresu URL.

Parametr

Parametr to część adresu URL występująca po znaku zapytania. Składa się z kluczy i wartości oddzielonych znakiem “=”. Klucz informuje o tym, jaką daną przekazuje, a wartość opisuje tę daną. Adres URL może zawierać więcej parametrów oddzielonych znakiem “&”. Na przykład dla adresu: https://www.zalando.pl/odziez-damska-sukienki-letnie/?length=krótka&sleeves=półrękawek&order=price&dir=asc jednym z kluczy jest “length”, a wartością “krótka”.

Paranetry w adresie URL

źródło: zalando.pl

Parametry służą do wyszukiwania informacji w ramach wewnętrznej wyszukiwarki, filtrowania i sortowania na stronach kategorii czy śledzenia ruchu z płatnych reklam. Poza tym warto dodać, że w adresach URL można spotkać się z rozszerzeniami .html, index.html czy .php, które ze względu bezpieczeństwa i samej estetyki są ukrywane, czyli przepisywane w pliku .htacces. W praktyce index.html to strona początkowa każdej witryny (dopiero później dochodzi do odpowiednich przekierowań). Jej brak uniemożliwia uzyskanie dostępu do strony.

Czym są przyjazne adresy URL i dlaczego są ważne?

Przyjazne adresy URL są ważne zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i wyszukiwarek. Odbiorcom pomagają zorientować się, w jakim miejscu w serwisie się znajdują – czy jest to kategoria, wpis blogowy, a może strona produktu. Wyszukiwarkom, obok tytułów title czy nagłówków, pozwalają natomiast lepiej zrozumieć zawartość danej strony docelowej. Przyjazne adresy URL są czytelne i nie pozostawiają wątpliwości, co się za nimi kryje. Na przykład adres https://delante.pl/pozycjonowanie-lokalne/ od razu wskazuje, że strona dotyczy pozycjonowania lokalnego. Nie można tego jednak powiedzieć o takim adresie jak https://delante.pl/p=?341255 który nic nie mówi potencjalnemu odbiorcy o swojej zawartości. Przyjazne adresy URL stanowią ważny element optymalizacji strony internetowej. Mogą wpływać na widoczność i współczynnik CTR w wynikach wyszukiwania. Chociaż użycie frazy kluczowej w adresie URL nie jest wcale aż tak ważnym czynnikiem rankingowym, jak często się uważa, to taki link staje się bardziej przyjazny i przez to chętniej klikalny, również z poziomu SERP-ów. Brakuje Ci wizyt na stronie? Sprawdź, jak zwiększyć organiczny CTR. Przyjazny adres URL w snippecie Przyjazne adresy URL odgrywają również ważną rolę, gdy zostaną umieszczone w jakiejś treści jako naturalny anchor text, na przykład w mediach społecznościowych lub na forum. Pozwala to odbiorcy lepiej zorientować się, z jaką zawartością ma do czynienia. Taki tekst zakotwiczenie sprzyja też częstszym kliknięciom. Przyjazny adres URL jako anchor text

Zasady tworzenia przyjaznych adresów URL

Jak zatem tworzyć przyjazne adresy URL? Jeśli zastosujesz poniższe wskazówki, linki w Twoim serwisie zyskają na atrakcyjności w oczach Google’a i odbiorców.

Używaj słów kluczowych

Slug adresu URL powstaje zwykle domyślnie, na bazie użytego na danej podstronie tagu title. Dlatego warto znaleźć takie słowo kluczowe, które będzie odpowiadać możliwie jak najbardziej popularnemu sposobowi wyszukiwania danego zagadnienia. Wolumen wyszukiwań nie może jednak przysłonić rzeczywistej zawartości strony, bo to ona jest priorytetem. Poza tym nie powielaj  w adresach URL kilkakrotnie tych samych fraz, ponieważ będzie to trąciło spamem i działało na szkodę Twojej widoczności w Google’u. Na przykład slug /koszule/koszule-damskie/eleganckie-koszule zawiera trzykrotnie powtórzone słowo kluczowe “koszule”. Nie twórz nieprzydatnych adresów URL tylko po to, by umieszczać w nich słowa kluczowe. Taka praktyka już dzisiaj nie działa. Warto też zwrócić uwagę na użycie fraz w dopasowaniu ścisłym, ponieważ nie zawsze będzie to miało wpływ na ranking. Czasem lepiej jest, gdy adres URL mimo wszystko pozostaje opisowy, na przykład https://delante.pl/search-engine-marketing-co-to-jest-i-jak-dziala/ zamiast dopasowania ścisłego, tj.  https://delante.pl/search-engine-marketing/.

Nie przesadzaj z długością

Twoje adresy URL powinny być krótkie i chwytliwe. Długie hiperłącza mogą wprowadzać roboty wyszukiwarki w błąd. Tymczasem te krótsze ułatwiają im znalezienie i zindeksowanie wszystkich stron w Twoim serwisie. Co ciekawe, badanie serwisu backlinko.com wykazało, że istnieje korelacja między długością adresu URL a zajmowaną pozycją w Google’u. Krótsze odnośniki plasują się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Długość adresu URL a pozycja w Google - im krótszy URL tym lepsza pozycja

źródło: https://backlinko.com/hub/seo/urls

Teoretycznie receptą na długie adresy URL są różne narzędzia do skracania linków, m.in. popularny bit.ly. Taka opcja powinna być jednak stosowane tylko w wyjątkowych sytuacjach (na przykład w dzieleniu się odnośnikami z mediów społecznościowych lub programów partnerskich), a nie stanowić trwałego rozwiązania problemu, jakim jest tworzenie zbyt długich adresów URL w serwisie. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie o skróconych linkach.

Unikaj znaków specjalnych

W adresach URL nie powinny się znajdować przecinki, średniki, spacje, cudzysłowy i inne znaki specjalne. Podobnie rzecz ma się z polskimi znakami diakrytycznymi, które mogą utrudniać robotom prawidłowe rozpoznanie adresów podczas analizy nowych treści w Internecie i wykrywania w nich nowych linków.

Wybieraj myślniki, a nie spacje

Adresy URL nie powinny zawierać spacji, ponieważ będą automatycznie przepisywane jako “%20”. W związku z tym należy je zastąpić myślnikami, ale już nie podkreśleniem, na co zwraca uwagę sam Google w jednej z rekomendacji. Znak podkreślenia nie będzie widoczny po publikacji adresu URL, na przykład w mediach społecznościowych, portalach czy forum.

Przykład adresu URL z podkreśleniami

źródło: 24opole.pl

Używaj małych liter

Adresy URL pisane małymi i dużymi literami są traktowane przez większość serwerów tak samo, ale mogą zdarzać się wyjątki. Dlatego, aby uniknąć problemu powielania tych samych adresów, lepiej zawsze używać małych liter. W przeciwnym razie do jednej podstrony będą kierowały dwa linki, co może prowadzić do duplikacji treści, gdzie ta sama zawartość występuje pod wieloma adresami URL.

Unikaj liczb

Użycie cyfr w adresach URL (7 wskazówek, 8 narzędzi, 5 zmian itp.) jest dość ryzykowne, ponieważ może utrudniać późniejszą aktualizację treści. Dlatego lepiej  stworzyć ogólny adres URL, a liczbę pozostawić w tagu title, który znacznie łatwiej edytować. Na przykład w artykule z naszego bloga, który nosi tytuł 7 wskazówek, jak stworzyć idealną stronę główną witryny, adres URL wygląda następująco: https://delante.pl/strona-glowna-witryny-jak-ja-stworzyc-wskazowki/. Został on zmieniony i cyfra ze względów praktycznych się nie pojawia. To samo odnosi się również do ewentualnych dat w adresach URL. Pomijanie ich pozwoli uniknąć późniejszych przekierowań czy konieczności tworzenia nowych artykułów. Na przykład taki adres URL https://delante.pl/trendy-seo-w-2023-roku/ ogranicza już pole manewru, jeśli chodzi o zmiany pod kątem roku 2024. Mówiąc o liczbach, warto również zadbać, by nie było tam ciągów cyfr automatycznie generowanych z poziomu CMS-a. Zdarza się, że nieodpowiednia konfiguracja ustawień pozostawia w adresach URL, szczególnie blog postów, daty publikacji. Adres URL zawierający date   Wyjątkiem może być asortyment w sklepie internetowym, gdzie produkty często mają swoje numery ID, których trudno uniknąć, a także strony newsowe, gdzie obecność daty w adresie URL jest porządana.

Zrezygnuj z adresów dynamicznych

Dynamiczne adresy URL są uzasadnione tylko w przypadku tagów śledzących UTM oraz dla opcji filtrowania i sortowania w e-commerce. W pozostałych przypadkach dodatkowe parametry występujące w adresie URL po znaku “?” szkodzą SEO Twojej witryny i organicznemu CTR, ponieważ mogą powodować problem duplikacji treści. Poza tym dynamiczne adresy URL są dłuższe od standardowych i tracą na czytelności.

Zwróć uwagę na trailing slash

Trailing slash to ukośnik (“/”), który pojawia się na końcu adresu URL. O ile nie ma wpływu na sposób wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania, to ma znaczenie dla SEO. Jeśli w serwisie znajdują się dwa adresy URL, które różnią się tylko obecnością trailing slash, to jest to kolejna sytuacja, gdy może dojść w serwisie do duplikacji wewnętrznej. Dlatego lepiej wybrać jedną wersję i jej się konsekwentnie trzymać.

Adresy URL a analityka internetowa

W kontekście adresów URL często pojawia się pytanie, czy powinny one zawierać katalogi. Taki dylemat najczęściej mają właściciele sklepów internetowych. Z punktu widzenia SEO nie ma jednak większego znaczenia, czy adres URL będzie zawierał katalog, na przykład womanshop.pl/sukienki/letnie/ czy też womanshop.pl/sukienki-letnie/. Katalogi mogą mieć jednak znaczenie dla analityki internetowej, ponieważ ułatwiają monitorowanie wyników osiąganych przez grupę podstron z danej kategorii. A właśnie na adresach URL opiera się kategoryzowanie zasobów witryny w podstawowym narzędziu do analizy stron www, czyli Google Analytics. Należy jednak uważać, aby architektura serwisu nie była zbyt wielopoziomowa. Co prawda, użycie tylko jednego poziomu folderów w przypadku rozbudowanych witryn będzie trudne, ale staraj się zawsze, by adres URL nie składał się ze zbyt wielu podkatalogów, na przykład tak jak tutaj womanshop.pl/sukienki/letnie/w-kwiaty/midi. Może to sugerować problem z prawidłową strukturą treści.

Przekierowania i linki kanoniczne

Adres URL wiążą się również z pojęciem linków kanonicznych i przekierowań, które pomagają uniknąć przywołanego już problemu duplikacji treści. W sytuacji gdy chcesz, aby ta sama treść występowała pod różnymi adresami URL, musisz jedną z nich oznaczyć jako kanoniczną. Linki kanoniczne często stosuje się w sklepach internetowych, gdzie wskutek sortowania i filtrowania powstaje wiele adresów URL dotyczących de facto tego samego produktu. Jeżeli adres URL nie jest już dostępny i generuje błąd 404, to powinieneś go przekierować na nowy adres, aby nie stracić mocy starego linku, szczególnie gdy był podlinkowany. Przekierowania 301 rozwiążą również problem, gdy Twoja witryna funkcjonuje pod wersją z “www” i bez, co w praktyce również jest przyczyną duplikacji wewnętrznej. Zastosowanie przekierowania 301 pomoże Ci w sytuacji, gdy użytkownicy wpisują z palca różne warianty adresu Twojej strony, na przykład z końcówką .html, gdy Ty tymczasem jej nie stosujesz. Zostaną wówczas przekierowani na stosowną stronę.

Przykłady dobrych i złych adresów URL

Przyjrzyjmy się teraz dobrym i złym sposobom tworzenia adresów URL. To jeden z przykładów adresu URL, który jest za długi: https://martexcnc.pl/praca-przy-wypalarkach-plazmowych-na-czym-polega-kto-i-na-jakich-zasada-moze-ja-bezpiecznie-wykonywac/. Byłby bardziej przyjazny, gdyby został skrócony do postaci https://martexcnc.pl/praca-przy-wypalarkach-plazmowych. Budowa poniższego adresu URL również pozostawia wiele do życzenia. Powinien on zawierać parametr filtru koloru czarnego, ale jak widać, próżno w nim szukać typowego dla tego działania znaku “?”: https://www.karko.pl/pl/c/Komplety/109/1/default/1/f_at_44_272/1 Zamiast tego mamy nielogiczny ciąg znaków nie obrazujący w czytelny sposób struktury strony. Poprawny adres URL mógłby wyglądać następująco: https://www.karko.pl/komplety/?color=black Innym przykładem nieprzyjaznego adresu URL może być https://www.telekarma.pl/p53724-zolux.cosmo.plaszcz.przeciwdeszczowy.dla.psa.czarny.rozmiar.35.html gdzie zostały użyte cyfry, kropki, a slug jest zbyt opisowy. Całość mogłaby brzmieć: https://www.telekarma.pl/plaszcz-przeciwdeszczowy-dla-psa-cosmo W sieci nie brakuje serwisów z błędną strukturą adresów URL, co świadczy tylko o tym, że wielu właścicieli stron nie zdaje sobie sprawy z powagi tego problemu. Tymczasem strony internetowe, które posiadają zrozumiałe dla użytkowników URL-e o wiele chętniej publikowane są przez innych na portalach zewnętrznych. A, jak powszechnie wiadomo, mocne linki pozwalają zwiększyć autorytet domeny oraz są kolejnym źródłem ruchu.

Co to jest adres URL i jak powinien wyglądać? – Podsumowanie

Adres URL wydaje się niepozornym elementem strony internetowej, ale jego znaczenie dla całego serwisu okazuje się kluczowe. Nieprzyjazna budowa adresu URL nie tylko negatywnie wpływa na klikalność, ale również utrudnia indeksację w Google’u. Zastosowanie się do naszych wskazówek pozwoli Ci w pełni wykorzystać możliwości adresów URL.

Co to jest URL?

Zastanawiasz się, co to jest adres URL? To jeden z elementów widocznych w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Wyświetla się on między tytułem, a opisem stron internetowych pokazujących się na liście witryn w wyszukiwarce. Co to jest przyjazny url? Przyjazny link to nic innego, jak prosty i czytelny adres URL, który zawiera słowa kluczowe dla danej podstrony oraz jest zrozumiały dla odbiorców. Logicznie ułożone poszczególne elementy adresu pozytywnie wpływają na stronę internetową, między innymi dlatego, że ułatwiają  poruszanie się po niej zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym. Przyjazny adres URL powinien wyglądać następująco: http://adres-strony.pl/oferta/usługa Przykład nieprzyjaznego adresu URL: http://adres-strony.pl/co/eod2817

Przyjazne adresy URL: jakie powinny mieć cechy?

Najlepsze, przyjazne adresy URL to te dokładnie opisujące zawartość podstrony, do której prowadzą oraz są możliwe do zapamiętania i wpisania “z palca”. Użytkownik, jeszcze przed kliknięciem w link powinien wiedzieć, o czym będzie za chwilę czytał. Co więcej, widoczne w wynikach wyświetlania adresy URL o nieodpowiedniej strukturze nie będą wzbudzać zaufania użytkowników i w efekcie nie zachęcą ich do przejścia na daną stronę internetową. Z perspektywy robotów Google, które będą skanowały naszą stronę dodatkowo mają znaczenie:

1. Prawidłowa struktura

Prawidłowa struktura URL to przede wszystkim odpowiednie zagnieżdżenie jego poszczególnych elementów oraz oddzielenie ich właściwymi separatorami. Aby był on jak najlepiej zrozumiany przez odbiorców, nie powinien zawierać znaków specjalnych. Niepoprawne jest również stosowanie polskich znaków, przez które mogą wystąpić problemy z indeksowaniem adresów przez wyszukiwarkę. Polskie znaki: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż powinny zostać zastąpione kolejno przez:  a, c, e, l, n, o, s, z, z. To samo dotyczy znaków typowych dla innych języków.
  • Adres URL strony
Prawidłowy adres dokumentu HTML powinien posiadać następującą strukturę: http://adres-strony.pl/nazwa-kategorii/nazwa-produktu Pierwszym elementem jest adres strony, czyli nic innego jak domena serwisu. W następnej kolejności znajduje się kategoria nadrzędna, w której dostępny się dany produkt, a na końcu jego nazwa zapisana w sposób przyjazny dla wyszukiwarek. Taka struktura adresu ułatwia użytkownikowi odnalezienie się w serwisie. Istnieje jednak zasada ograniczonego dzielenia adresów, według której zbyt wiele podkategorii wygeneruje zbyt długi adres. Powinna być ona brana pod uwagę podczas optymalizacji linków.
  • Adres URL pliku
W tym przypadku warto upewnić się, że nazwa pliku zawarta w adresie URL zawiera słowo kluczowe opisujące jego zawartość. Jeżeli mamy do czynienia z plikami graficznymi to w nazwie powinniśmy zawrzeć to, co się na nich znajduje, np. dla animacji pieska idącego na smyczy w formacie GIF prawidłowy adres URL to: http://adres-strony.pl/pies-na-smyczy.gif Dla dokumentów zalecane jest natomiast umieszczanie ich tytułu. Przykładowo: adres URL dla dokumentu w formacie PDF, w którym znajduje się regulamin serwisu powinien wyglądać następująco: http://adres-strony.pl/regulamin.pdf

2. Użycie separatorów

Używanie odpowiednich separatorów odgrywa kluczową rolę w przejrzystości adresu URL. Najbardziej czytelne oraz najlepiej oceniane przez wyszukiwarkę Google jest rozdzielenie poszczególnych słów myślnikami (“-”). Dzięki takim łącznikom łatwiej jest jej określić, co znajduje się na stronie danego linku. Do rozdzielania wyrazów w adresie nie powinno się natomiast wykorzystywać podkreślników “_”, które nie spełniają żadnej funkcji oraz traktowane są tak, jakby nie było żadnego separatora, łącząc poszczególne słowa w jedno.
Przykładowo: pozycjonowanie_stron_internetowych.pl byłoby odczytane przez robota Google jako jedno słowo: pozycjonowaniestroninternetowych.

3. Wdrożenie certyfikatu SSL

Bezpieczeństwo stron jest jednym z najważniejszych priorytetów wyszukiwarki Google. Dlatego właśnie wdrożenie certyfikatu SSL, czyli protokołu służącego do bezpiecznej transmisji zaszyfrowanego strumienia danych, jest jednym z czynników rankingowych, co Google oficjalnie potwierdza, a także pozwala uniknąć niepożądanych ataków na stronę. Witryny szyfrowane takim certyfikatem cieszą się bowiem większym zaufaniem wśród odbiorców. Adres URL z wdrożonym SSL
Komentarz specjalisty
Obecnie niemalże już standardem stało się wprowadzanie protokołu https, który zwiększa bezpieczeństwo danej strony. Https ma zapobiegać przechwytywaniu przesyłanych danych, co wzbudza większe zaufanie do witryny. Strony nieposiadające certyfikatu SSL uznawane są za potencjalnie niebezpieczne - jeśli więc nie chcesz narazić się na taką opinię, to posiadanie certyfikatu SSL powinno znaleźć się na Twojej liście must-have, szczególnie, jeśli prowadzisz sklep internetowy, gdzie przepływ danych osobowych odbywa się na porządku dziennym.
Przemek Jaskierski Delante
Przemek Jaskierski
SEO Specialist

4. Odpowiednia długość linków

Adres URL to jeden z elementów, który wyświetla się użytkownikom w wynikach wyszukiwania oraz w pasku przeglądarki. Jego zalecana długość to do 115 znaków. Jeżeli adres jest dużo dłuższy, to Google może nie indeksować tego typu linków.

5. Słowa kluczowe w adresach URL

W prawidłowo skonstruowanych linkach wewnętrznych powinny znajdować się najważniejsze słowa kluczowe dopasowane do zawartości podstrony. Nie powinno się natomiast przesadzać z ich ilością, lecz skupić się na optymalizacji adresu pod kątem jednej, najważniejszej frazy.

6. Unikalność adresów URL

Każda podstrona w naszym serwisie powinna zawierać tylko jeden, unikalny adres URL. Jest to niezwykle ważne, ponieważ zapobiega powstawaniu zjawiska duplikacji treści. W momencie, gdy tę samą podstronę możemy zobaczyć pod kilkoma różnymi, wewnętrznymi adresami to nawet najbardziej wartościowe treści stają się mniej atrakcyjne, ponieważ są w kilku różnych miejscach. Kolejnym minusem jest to, że użytkownicy, którzy chcą linkować do treści, wzmacniają różne podstrony, zamiast skupiać moc na jednej. Rozwiązaniem tego problemu może być wykonanie przekierowania 301 z adresu, którego zawartość tworzy duplikację na adres, pod jakim strona powinna być indeksowana. Np. adres https://www.adres-strony.pl powinien przekierowywać na wersję bez www: Struktura URL a przekierowania Jeżeli z jakiegoś powodu zmieniamy adresy URL na naszej stronie internetowej przekierowania 301 tworzą się automatycznie. Bardzo ważne jest sprawdzenie, czy utworzony adres nie występuje już na naszej stronie, ponieważ wówczas może zostać zaimplementowana pętla przekierowań, która uniemożliwi doprowadzenie użytkownika na stronę docelową. Większość przeglądarek w takim przypadku pokaże komunikat o błędzie pętli przekierowań, przez co taka strona nie zostanie zaindeksowana przez roboty Google.

Mapa strony

Każdy adres URL występujący na stronie powinien znaleźć się w mapie witryny. Mapa strony to specjalna lista adresów, która jest swojego rodzaju przewodnikiem dla robotów Google i umożliwia im poruszanie się po stronie, ułatwiając im pracę oraz poprawiając proces indeksowania. Poprawnie skonfigurowana mapa witryny to nieodłączny element optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO.

Zalety tworzenia przyjaznych linków

Odpowiednia struktura adresów URL może przynieść naszej stronie internetowej wiele korzyści i ułatwić jej indeksowanie przez roboty indeksujące. Do najważniejszych zalet płynących z tworzenia przyjaznych linków można zaliczyć:

1. Lepsze SEO

Przyjazne adresy URL pozytywnie oddziałują na SEO. Dzięki odpowiedniemu umieszczaniu słów kluczowych nawiązujących do zawartości danej podstrony możemy zwiększyć widoczność tych fraz z wynikach wyszukiwania i tym samym zwiększyć szansę na zdobycie konwertującego ruchu. Zwiększymy Twoją widoczność w sieci dzięki optymalizacjom technicznym! Delante

2. Wyższy CTR

Czytelny adres URL, zawierający najważniejszą frazę kluczową może zwiększyć CTR, czyli współczynnik klikalności w wyszukiwarce. A wysoka klikalność strony z poziomu wyników wyszukiwania to większa liczba odwiedzin naszej witryny przez potencjalnych klientów. Przyjazny URL to lepsza klikalność

3. Dobry UX

Przyjazne adresy o prawidłowej strukturze pozytywnie wpływają również na UX (z ang. User Experience), czyli doświadczenie użytkownika. Dzięki nim odwiedzający naszą stronę są w stanie odnaleźć interesujące informacje, a także poznać budowę serwisu. Krótkie i intuicyjne adresy URL zawierające odpowiednie słowa kluczowe są o wiele bardziej atrakcyjne dla użytkowników, niż długie, skomplikowane linki, zawierające niedozwolone znaki, które wyglądają podejrzanie. Warto wspomnieć tutaj o tym, iż Google uczy się zachowań użytkowników, wykorzystując do tego sztuczną inteligencję. Dlatego właśnie dobra struktura adresów URL może pozytywnie wpłynąć na wzrost pozycji w SERP-ach.

4. Większe prawdopodobieństwo pozyskania linka

Strony internetowe, które posiadają zrozumiałe dla użytkowników URL-e o wiele chętniej publikowane są przez innych na portalach zewnętrznych. A, jak powszechnie wiadomo, mocne linki pozwalają nam zwiększyć autorytet domeny oraz są kolejnym źródłem ruchu.

Adres URL. Podsumowanie

Odpowiednia struktura URL jest bardzo ważna z punktu widzenia SEO. Przyjazne linki powinny posiadać odpowiednią długość, zawierać słowa kluczowe dopasowane do zawartości danej podstrony oraz oddzielone odpowiednimi separatorami, a także być unikalne i bezpieczne. Dzięki temu umożliwią poruszanie się po stronie zarówno użytkownikom, jak również robotom indeksującym. Przyjazne adresy URL są niezbędne do odnalezienia informacji, dlatego  właśnie bardzo ważne jest umieszczenie w nich jak najwięcej informacji w możliwie jak najprostszej i skompresowanej postaci.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Komentarze

  1. Czyli lepiej dac strona.pl/nazwa-kategorii/produkt
    Czy strona.pl/produkt? W 1 przypadku mamy 1 fraze więcej, ale powtarzamy ją przy kazdym produkcie w danej kategorii. Mamy rowniez kategorię ktora ma nazwę kategoria i adres wygląda tak strona.pl/nazwa-kategorii a to nam się trochę pokrywa z adresami produktów. Jaką drogę wybrać?

  2. Adres URL musi informować użytkownika, co się po nim kryje. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. To, którą drogę wybierzemy, zależy głównie od tego, jakie produkty znajdują się w naszym sklepie oraz jak konstruowane są ich nazwy, a także w jaki sposób wyszukiwane są one przez użytkowników. Jeżeli użytkownicy wyszukują danego produktu wraz z nazwą kategorii np. „Kubuś Puchatek audiobook”, wówczas warto wybrać pierwszy sposób konstruowania adresów URL. W tym przypadku było by to: strona.pl/audiobook/kubus-puchatek. Jeżeli natomiast fraza „audiobook” znajduje się już w nazwie produktu, wtedy warto wybrać drugi sposób: strona.pl/kubus-puchatek-audiobook. Tak samo w przypadku, gdy dana kategoria nie pojawia się w wynikach wyszukiwania użytkowników, a produkty w naszym sklepie wyszukiwane są w Google tylko po nazwie.

  3. Dziękuję serdecznie Sklep ze skrzynkami na listy będzie mój poprzedni sklep ma nazwa.pl/ produkt https://www.skrzynkipocztowe24.pl/482-modulowa-euro-skrzynka-pocztowa-4-wrzutowa-4tt.html
    Staram się zawsze w tytule wpisywać sporo fraz np tu mamy kombianację: modułowa skrzynka pocztowa, euro skrzynka modułowa, euro skrzynka pocztowa. W nowym sklepie chyba dam jednak wraz z nazwą kategorii i wybiorę do adresu url tą, której brakuje w tytule. Dziękuję za pomoc. Dajcie link np do google moja firma to wrzucę w zamian pozytywną opinię 🙂
    W dniu 14.03.2019 o 09:27, Disqus pisze:

  4. I w taki właśnie sposób się łapie klientów. Czasem bezpłatną pomocą 🙂 Pozycjonuję stronę lawkisklep.pl  w pewnej firmie już od grudnia, ale zero efektów, nawet nic nie drgnie. Dam im chyba jeszcze z miesiąc, może dwa szansy i napisze do Was. Napiszę tak: Znacie się na rzeczy, znacie odpowiednie programy, strony do sprawdzenia jakości linków, ilości linków, optymalizacji strony. Pokażcie mi, że faktycznie obecna firma nic nie robi i zaproponujcie super ofertę, taką żeby pozycje rosły a ja będę tylko liczył pieniądze , bo przecież o to w tym chodzi. Wtedy kasą się podzielę z Wami i wszyscy będą szczęśliwi.

    W dniu 14.03.2019 o 10:49, Disqus pisze:

  5. Dzięki za ciekawy artykuł. Muszę odświeżyć stronę i wdrożyć m.in. przyjazne linki.

Zostaw komentarz

FAQ

1. Co to jest przyjazny link?

Przyjazny link to taki adres URL, który jest krótki, czytelny i dobrze odzwierciedla zawartość danej podstrony (zawiera najważniejsze dla niej słowo kluczowe). Powinien być łatwy do zapamiętania i samodzielnego wpisania przez użytkownika.

Przykład:

  • Przyjazny adres URL: http://adres-strony.pl/oferta/usługa
  • Nieprzyjazny adres URL: http://adres-strony.pl/co/se/eop4839

2. Jak stworzyć przyjazny adres URL?

Aby stworzyć przyjazny adres URL, warto mieć na uwadze kilka ważnych aspektów. Między innymi jest to:

  • zachowanie odpowiedniej struktury adresów,
  • zadbanie o ich właściwą długość i użycie separatorów,
  • zatroszczenie się o unikalność adresów,
  • zawarcie w linkach najważniejszych dla danych podstron słów kluczowych,
  • zadbanie o bezpieczeństwo adresów (SSL).

Więcej na ten temat piszemy w treści artykułu.

Jakie są zalety tworzenia przyjaznych adresów URL?

Przyjazne adresy URL mogą pozytywnie oddziaływać na pozycjonowanie Twojej strony (a co za tym idzie, wzrost pozycji w wyszukiwarce), zwiększyć CTR (współczynnik klikalności), a także wpłynąć na UX (doświadczenie użytkownika). Co więcej, przyjazne (czytelne, zrozumiałe) linki są chętniej publikowane przez zewnętrzne serwisy, co – jak wiemy – sprzyja SEO.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM