Struktura URL – jak zbudować przyjazny link?

Struktura URL – jak zbudować przyjazny link?

Profesjonalna optymalizacja strony internetowej umożliwia jej skuteczne pozycjonowanie. Jednym z istotnych elementów w tym procesie jest tworzenie przyjaznych adresów URL. Co to jest adres URL? Czym jest przyjazny link i jak powinna wyglądać prawidłowa struktura linkowania wewnętrznego? Na wszystkie te pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule.

Co to jest URL?

Zastanawiasz się, co to jest adres URL? To jeden z elementów widocznych w wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych. Wyświetla się on między tytułem, a opisem stron internetowych pokazujących się na liście witryn w wyszukiwarce.

Co to jest przyjazny url?

Przyjazny link to nic innego, jak prosty i czytelny adres URL, który zawiera słowa kluczowe dla danej podstrony oraz jest zrozumiały dla odbiorców. Logicznie ułożone poszczególne elementy adresu pozytywnie wpływają na stronę internetową, między innymi dlatego, że ułatwiają  poruszanie się po niej zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym.

Przyjazny adres URL powinien wyglądać następująco:

http://adres-strony.pl/oferta/usługa

Przykład nieprzyjaznego adresu URL:

http://adres-strony.pl/co/eod2817

Przyjazne adresy URL: jakie powinny mieć cechy?

Najlepsze, przyjazne adresy URL to te dokładnie opisujące zawartość podstrony, do której prowadzą oraz są możliwe do zapamiętania i wpisania “z palca”. Użytkownik, jeszcze przed kliknięciem w link powinien wiedzieć, o czym będzie za chwilę czytał. Co więcej, widoczne w wynikach wyświetlania adresy URL o nieodpowiedniej strukturze nie będą wzbudzać zaufania użytkowników i w efekcie nie zachęcą ich do przejścia na daną stronę internetową.

Z perspektywy robotów Google, które będą skanowały naszą stronę dodatkowo mają znaczenie:

1. Prawidłowa struktura

Prawidłowa struktura URL to przede wszystkim odpowiednie zagnieżdżenie jego poszczególnych elementów oraz oddzielenie ich właściwymi separatorami. Aby był on jak najlepiej zrozumiany przez odbiorców, nie powinien zawierać znaków specjalnych. Niepoprawne jest również stosowanie polskich znaków, przez które mogą wystąpić problemy z indeksowaniem adresów przez wyszukiwarkę. Polskie znaki: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż powinny zostać zastąpione kolejno przez:  a, c, e, l, n, o, s, z, z. To samo dotyczy znaków typowych dla innych języków.

  • Adres URL strony

Prawidłowy adres dokumentu HTML powinien posiadać następującą strukturę:

http://adres-strony.pl/nazwa-kategorii/nazwa-produktu

Pierwszym elementem jest adres strony, czyli nic innego jak domena serwisu. W następnej kolejności znajduje się kategoria nadrzędna, w której dostępny się dany produkt, a na końcu jego nazwa zapisana w sposób przyjazny dla wyszukiwarek. Taka struktura adresu ułatwia użytkownikowi odnalezienie się w serwisie. Istnieje jednak zasada ograniczonego dzielenia adresów, według której zbyt wiele podkategorii wygeneruje zbyt długi adres. Powinna być ona brana pod uwagę podczas optymalizacji linków.

  • Adres URL pliku

W tym przypadku warto upewnić się, że nazwa pliku zawarta w adresie URL zawiera słowo kluczowe opisujące jego zawartość. Jeżeli mamy do czynienia z plikami graficznymi to w nazwie powinniśmy zawrzeć to, co się na nich znajduje, np. dla animacji pieska idącego na smyczy w formacie GIF prawidłowy adres URL to:
http://adres-strony.pl/pies-na-smyczy.gif

Dla dokumentów zalecane jest natomiast umieszczanie ich tytułu. Przykładowo: adres URL dla dokumentu w formacie PDF, w którym znajduje się regulamin serwisu powinien wyglądać następująco:

http://adres-strony.pl/regulamin.pdf

2. Użycie separatorów

Używanie odpowiednich separatorów odgrywa kluczową rolę w przejrzystości adresu URL. Najbardziej czytelne oraz najlepiej oceniane przez wyszukiwarkę Google jest rozdzielenie poszczególnych słów myślnikami (“-”). Dzięki takim łącznikom łatwiej jest jej określić, co znajduje się na stronie danego linku. Do rozdzielania wyrazów w adresie nie powinno się natomiast wykorzystywać podkreślników “_”, które nie spełniają żadnej funkcji oraz traktowane są tak, jakby nie było żadnego separatora, łącząc poszczególne słowa w jedno.

Przykładowo: pozycjonowanie_stron_internetowych.pl byłoby odczytane przez robota Google jako jedno słowo: pozycjonowaniestroninternetowych.

3. Wdrożenie certyfikatu SSL

Bezpieczeństwo stron jest jednym z najważniejszych priorytetów wyszukiwarki Google. Dlatego właśnie wdrożenie certyfikatu SSL, czyli protokołu służącego do bezpiecznej transmisji zaszyfrowanego strumienia danych, jest jednym z czynników rankingowych, co Google oficjalnie potwierdza, a także pozwala uniknąć niepożądanych ataków na stronę. Witryny szyfrowane takim certyfikatem cieszą się bowiem większym zaufaniem wśród odbiorców.

Adres URL z wdrożonym SSL

Komentarz specjalisty

Obecnie niemalże już standardem stało się wprowadzanie protokołu https, który zwiększa bezpieczeństwo danej strony. Https ma zapobiegać przechwytywaniu przesyłanych danych, co wzbudza większe zaufanie do witryny. Strony nieposiadające certyfikatu SSL uznawane są za potencjalnie niebezpieczne – jeśli więc nie chcesz narazić się na taką opinię, to posiadanie certyfikatu SSL powinno znaleźć się na Twojej liście must-have, szczególnie, jeśli prowadzisz sklep internetowy, gdzie przepływ danych osobowych odbywa się na porządku dziennym.

Przemek Jaskierski Delante
Przemek Jaskierski
SEO Specialist

4. Odpowiednia długość linków

Adres URL to jeden z elementów, który wyświetla się użytkownikom w wynikach wyszukiwania oraz w pasku przeglądarki. Jego zalecana długość to do 115 znaków. Jeżeli adres jest dużo dłuższy, to Google może nie indeksować tego typu linków.

5. Słowa kluczowe w adresach URL

W prawidłowo skonstruowanych linkach wewnętrznych powinny znajdować się najważniejsze słowa kluczowe dopasowane do zawartości podstrony. Nie powinno się natomiast przesadzać z ich ilością, lecz skupić się na optymalizacji adresu pod kątem jednej, najważniejszej frazy.

6. Unikalność adresów URL

Każda podstrona w naszym serwisie powinna zawierać tylko jeden, unikalny adres URL. Jest to niezwykle ważne, ponieważ zapobiega powstawaniu zjawiska duplikacji treści. W momencie, gdy tę samą podstronę możemy zobaczyć pod kilkoma różnymi, wewnętrznymi adresami to nawet najbardziej wartościowe treści stają się mniej atrakcyjne, ponieważ są w kilku różnych miejscach. Kolejnym minusem jest to, że użytkownicy, którzy chcą linkować do treści, wzmacniają różne podstrony, zamiast skupiać moc na jednej.

Rozwiązaniem tego problemu może być wykonanie przekierowania 301 z adresu, którego zawartość tworzy duplikację na adres, pod jakim strona powinna być indeksowana. Np. adres https://www.adres-strony.pl powinien przekierowywać na wersję bez www:

Struktura URL a przekierowania

Jeżeli z jakiegoś powodu zmieniamy adresy URL na naszej stronie internetowej przekierowania 301 tworzą się automatycznie. Bardzo ważne jest sprawdzenie, czy utworzony adres nie występuje już na naszej stronie, ponieważ wówczas może zostać zaimplementowana pętla przekierowań, która uniemożliwi doprowadzenie użytkownika na stronę docelową. Większość przeglądarek w takim przypadku pokaże komunikat o błędzie pętli przekierowań, przez co taka strona nie zostanie zaindeksowana przez roboty Google.

Mapa strony

Każdy adres URL występujący na stronie powinien znaleźć się w mapie witryny. Mapa strony to specjalna lista adresów, która jest swojego rodzaju przewodnikiem dla robotów Google i umożliwia im poruszanie się po stronie, ułatwiając im pracę oraz poprawiając proces indeksowania. Poprawnie skonfigurowana mapa witryny to nieodłączny element optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO.

Zalety tworzenia przyjaznych linków

Odpowiednia struktura adresów URL może przynieść naszej stronie internetowej wiele korzyści i ułatwić jej indeksowanie przez roboty indeksujące. Do najważniejszych zalet płynących z tworzenia przyjaznych linków można zaliczyć:

1. Lepsze SEO

Przyjazne adresy URL pozytywnie oddziałują na SEO. Dzięki odpowiedniemu umieszczaniu słów kluczowych nawiązujących do zawartości danej podstrony możemy zwiększyć widoczność tych fraz z wynikach wyszukiwania i tym samym zwiększyć szansę na zdobycie konwertującego ruchu.

Zwiększymy Twoją widoczność w sieci dzięki optymalizacjom technicznym! Delante

2. Wyższy CTR

Czytelny adres URL, zawierający najważniejszą frazę kluczową może zwiększyć CTR, czyli współczynnik klikalności w wyszukiwarce. A wysoka klikalność strony z poziomu wyników wyszukiwania to większa liczba odwiedzin naszej witryny przez potencjalnych klientów.

Przyjazny URL to lepsza klikalność

3. Dobry UX

Przyjazne adresy o prawidłowej strukturze pozytywnie wpływają również na UX (z ang. User Experience), czyli doświadczenie użytkownika. Dzięki nim odwiedzający naszą stronę są w stanie odnaleźć interesujące informacje, a także poznać budowę serwisu. Krótkie i intuicyjne adresy URL zawierające odpowiednie słowa kluczowe są o wiele bardziej atrakcyjne dla użytkowników, niż długie, skomplikowane linki, zawierające niedozwolone znaki, które wyglądają podejrzanie.

Warto wspomnieć tutaj o tym, iż Google uczy się zachowań użytkowników, wykorzystując do tego sztuczną inteligencję. Dlatego właśnie dobra struktura adresów URL może pozytywnie wpłynąć na wzrost pozycji w SERP-ach.

4. Większe prawdopodobieństwo pozyskania linka

Strony internetowe, które posiadają zrozumiałe dla użytkowników URL-e o wiele chętniej publikowane są przez innych na portalach zewnętrznych. A, jak powszechnie wiadomo, mocne linki pozwalają nam zwiększyć autorytet domeny oraz są kolejnym źródłem ruchu.

Adres URL. Podsumowanie

Odpowiednia struktura URL jest bardzo ważna z punktu widzenia SEO. Przyjazne linki powinny posiadać odpowiednią długość, zawierać słowa kluczowe dopasowane do zawartości danej podstrony oraz oddzielone odpowiednimi separatorami, a także być unikalne i bezpieczne. Dzięki temu umożliwią poruszanie się po stronie zarówno użytkownikom, jak również robotom indeksującym. Przyjazne adresy URL są niezbędne do odnalezienia informacji, dlatego  właśnie bardzo ważne jest umieszczenie w nich jak najwięcej informacji w możliwie jak najprostszej i skompresowanej postaci.

FAQ

Przyjazny link to taki adres URL, który jest krótki, czytelny i dobrze odzwierciedla zawartość danej podstrony (zawiera najważniejsze dla niej słowo kluczowe). Powinien być łatwy do zapamiętania i samodzielnego wpisania przez użytkownika.

Przykład:

  • Przyjazny adres URL: http://adres-strony.pl/oferta/usługa
  • Nieprzyjazny adres URL: http://adres-strony.pl/co/se/eop4839

Aby stworzyć przyjazny adres URL, warto mieć na uwadze kilka ważnych aspektów. Między innymi jest to:

  • zachowanie odpowiedniej struktury adresów,
  • zadbanie o ich właściwą długość i użycie separatorów,
  • zatroszczenie się o unikalność adresów,
  • zawarcie w linkach najważniejszych dla danych podstron słów kluczowych,
  • zadbanie o bezpieczeństwo adresów (SSL).

Więcej na ten temat piszemy w treści artykułu.

Przyjazne adresy URL mogą pozytywnie oddziaływać na pozycjonowanie Twojej strony (a co za tym idzie, wzrost pozycji w wyszukiwarce), zwiększyć CTR (współczynnik klikalności), a także wpłynąć na UX (doświadczenie użytkownika). Co więcej, przyjazne (czytelne, zrozumiałe) linki są chętniej publikowane przez zewnętrzne serwisy, co – jak wiemy – sprzyja SEO.

(9)
Autor
Sr SEO Specialist - Paulina

Sr SEO Specialist

W Delante od października 2017 roku. Do swojej pracy podchodzi z pasją i zaangażowaniem, optymalizując strony internetowe klientów. Miłośniczka aktywnego stylu życia, po godzinach instruktorka fitness.
Komentarze (6)
  1. Czyli lepiej dac strona.pl/nazwa-kategorii/produkt
    Czy strona.pl/produkt? W 1 przypadku mamy 1 fraze więcej, ale powtarzamy ją przy kazdym produkcie w danej kategorii. Mamy rowniez kategorię ktora ma nazwę kategoria i adres wygląda tak strona.pl/nazwa-kategorii a to nam się trochę pokrywa z adresami produktów. Jaką drogę wybrać?

    1. Adres URL musi informować użytkownika, co się po nim kryje. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. To, którą drogę wybierzemy, zależy głównie od tego, jakie produkty znajdują się w naszym sklepie oraz jak konstruowane są ich nazwy, a także w jaki sposób wyszukiwane są one przez użytkowników. Jeżeli użytkownicy wyszukują danego produktu wraz z nazwą kategorii np. „Kubuś Puchatek audiobook”, wówczas warto wybrać pierwszy sposób konstruowania adresów URL. W tym przypadku było by to: strona.pl/audiobook/kubus-puchatek. Jeżeli natomiast fraza „audiobook” znajduje się już w nazwie produktu, wtedy warto wybrać drugi sposób: strona.pl/kubus-puchatek-audiobook. Tak samo w przypadku, gdy dana kategoria nie pojawia się w wynikach wyszukiwania użytkowników, a produkty w naszym sklepie wyszukiwane są w Google tylko po nazwie.

      1. Dziękuję serdecznie Sklep ze skrzynkami na listy będzie mój poprzedni sklep ma nazwa.pl/ produkt https://www.skrzynkipocztowe24.pl/482-modulowa-euro-skrzynka-pocztowa-4-wrzutowa-4tt.html
        Staram się zawsze w tytule wpisywać sporo fraz np tu mamy kombianację: modułowa skrzynka pocztowa, euro skrzynka modułowa, euro skrzynka pocztowa. W nowym sklepie chyba dam jednak wraz z nazwą kategorii i wybiorę do adresu url tą, której brakuje w tytule. Dziękuję za pomoc. Dajcie link np do google moja firma to wrzucę w zamian pozytywną opinię 🙂
        W dniu 14.03.2019 o 09:27, Disqus pisze:

          1. I w taki właśnie sposób się łapie klientów. Czasem bezpłatną pomocą 🙂 Pozycjonuję stronę lawkisklep.pl  w pewnej firmie już od grudnia, ale zero efektów, nawet nic nie drgnie. Dam im chyba jeszcze z miesiąc, może dwa szansy i napisze do Was. Napiszę tak: Znacie się na rzeczy, znacie odpowiednie programy, strony do sprawdzenia jakości linków, ilości linków, optymalizacji strony. Pokażcie mi, że faktycznie obecna firma nic nie robi i zaproponujcie super ofertę, taką żeby pozycje rosły a ja będę tylko liczył pieniądze , bo przecież o to w tym chodzi. Wtedy kasą się podzielę z Wami i wszyscy będą szczęśliwi.

            W dniu 14.03.2019 o 10:49, Disqus pisze:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jeżeli szukasz pomysłu na biznes, sprzedaż online może okazać się trafioną formą działalności, bo to właśnie w Internecie dzisiaj łatwiej znaleźć przyszłych klientów. Dlatego zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym przedstawiamy, jak założyć sklep internetowy - od rejestracji przez projekt i wdrożenie aż po promocję.

Czytaj więcej
AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe sprawdziły się w marketingu cyfrowym, ale czy zabiorą pracę twórcom treści? W rzeczywistości generatory treści AI mogą służyć jako wysoce wydajny asystent zwiększający ich produktywność. Dlaczego warto zainteresować się tym zagadnieniem, a jednocześnie zachować rozwagę? W naszym artykule dowiesz się więcej o szansach i zagrożeniach wynikających z zastosowania AI w content marketingu, a także poznasz generatory treści bazujące na działaniu sztucznej inteligencji. Zapraszamy!

Czytaj więcej