- Czym jest sprzedaż B2B?
- Różnica pomiędzy e-commercem a e-commercem B2B
- Jak pozycjonować sklepy B2B?
- Jak pozycjonować sklepy B2B – podsumowanie
Czym jest sprzedaż B2B?
B2B to oczywiście skrót od business to business, czyli w dosłownym tłumaczeniu biznes do biznesu. W tym sektorze rynku dochodzi do transakcji pomiędzy dwoma lub większą liczbą podmiotów gospodarczych. Przykłady takich działalności są liczne:- Dostawca systemów CRM, który wdraża swoje oprogramowanie w przedsiębiorstwach.
- Producent zabawek, który dostarcza produkty do sklepów.
- Firma leasingowa, która oferuje finansowanie dla przedsiębiorstw.
- Producent zaawansowanego sprzętu budowlanego, z którego oferty korzystają firmy remontowe i budowlane.
Różnica pomiędzy e-commercem a e-commercem B2B
Te segmenty rynku różnią się pod wieloma względami, co powoduje, że mamy na nich do czynienia z innymi typami klientów, inną wartością transakcji, a także innymi zasadami prowadzenia działań marketingowych. Oto najważniejsze różnice pomiędzy nimi:- Wielkość rynku – standardowy e-commerce jest kierowany najczęściej do bardzo dużej liczby odbiorców, natomiast w B2B jest ich o wiele mniej. Często są to rynki o niszowych rozmiarach.
- Czas podjęcia decyzji – w przypadku rynku B2C na zakup często decydujemy się pod wpływem impulsu, bez większego planu. Natomiast w B2B najczęściej sprzedaż jest złożona, a proces nabywczy może trwać nawet wiele miesięcy.
- Koszt sprzedaży – są wyższe w przypadku B2B.
- Proces sprzedaży – w B2B najczęściej konieczna jest sprzedaż doradcza, natomiast w B2C zazwyczaj dochodzi do niej online bez zaangażowania pracowników sklepu.
- Wartość sprzedaży – przychód z jednego klienta jest w przypadku B2B zdecydowanie większy niż w B2C.
- W B2B działania są nastawione na frazy o stosunkowo małej liczbie wyszukiwań. W B2C te zapytania mają większy wolumen. Działania możesz kierować nawet na frazy, które mają kilkadziesiąt wyszukiwań miesięcznie.
- W B2B znaczenie działań w social mediach jest niewielkie, a w niektórych branżach realizowany tam marketing nie przyniesie efektów.
- Content w B2B jest profesjonalny, pisany głównie w oficjalnym stylu. W B2C może być zabawny, emocjonalny. Natomiast zauważalne są w tym zmiany - w B2B również możesz napotkać na mało oficjalny język.
- W B2B chcesz dotrzeć z contentem do osób decyzyjnych w firmach, a w B2C do szerokiego grona różnych odbiorców.