Jak wybrać content na 2022 rok?

Jak wybrać content na 2022 rok?

Twórz content, który pokochają użytkownicy i algorytmy Google! Aby Ci to ułatwić, przygotowaliśmy dla Ciebie przegląd trendów content marketingu w 2022 roku i kilka przydatnych wskazówek, dzięki którym tworzenie treści przestanie być czarną magią.

Ostatnio na naszym blogu: Duża zmiana w celach kampanii w Facebook Ads w 2022 roku

Spis treści:

Jak tworzyć content generujący zaangażowanie? Co zmieniło się w content marketingu w ciągu ostatnich lat? Jakie praktyki są już nieaktualne, a jakie warto wciąż stosować? Wirtualna przestrzeń zmienia się niezwykle dynamicznie – aby za nią nadążyć, jako marketer, specjalista SEO, copywriter czy nawet właściciel e-commerce musisz naprawdę trzymać rękę na pulsie.

Chcemy podpowiedzieć Ci w tym artykule, jak tworzyć świeży, nowatorski i zgodny z wymogami Google content – taki, który ludzie będą chcieli… no właśnie. Czytać? Oglądać? A może taki, którego będzie można doświadczać? Brzmi abstrakcyjnie? Niekoniecznie. Nie zostawaj w tyle za konkurencją – regularnie uzupełniaj wiedzę i aktualizuj swoje dobre praktyki, by content marketing w 2022 roku nie miał przed Tobą tajemnic.

Jak wybrać content na 2022? Trendy i aktualna sytuacja

Czy można planować treści zgodnie z przyzwyczajeniami, tworząc harmonogramy według szablonów, posty na bazie poprzednich postów, a grafiki kopiując z darmowych stocków? Jedno spojrzenie na działania wielu polskich marek pozwala stwierdzić, że owszem, można… tylko po co? Oczywiście nie mówimy tutaj o tym, że sprawdzone ścieżki są złe (w końcu po co wymyślać koło na nowo?), a starych treści nie można recyklingować (ba, napisaliśmy na ten temat cały artykuł – bo Recykling treści to nic złego!), jednak należy zawsze mieć się na baczności, by przypadkiem nie wypaść z gry. Jakie trendy zwiastuje w content marketingu 2022 rok? Na co musisz zwrócić uwagę?

Chronic Content Fatigue, czyli… mamy dość treści

Brzmi jak kiepskie rozpoczęcie artykułu o content marketingu w nadchodzącym roku, prawda? Przewrotnie stwierdzimy, że nic bardziej mylnego. Faktem jest, że użytkownicy internetu mają dość wtórnych treści niskiej jakości naszpikowanych linkami i sztucznymi reklamami, wszechobecnych clickbaitów oraz wyskakujących niespodziewanie pop-upów. Ale w żadnym wypadku nie oznacza to, że “content marketing się skończył”. Sytuacja generuje przed specjalistami nowe wyzwania, zmuszając nawet najpopularniejsze brandy do odejścia od tradycyjnych form contentu i wyjścia ponad przeciętność.

Więcej contentu ≠ lepszy marketing. Zauważ, że według badań zaledwie 7% marketerów jest w stanie stwierdzić, że owoce ich pracy są wyjątkowe (Marketing Dive). Twoja głowa w tym, by tworzyć taki content, który będzie fascynował, wciągał i angażował, dzięki czemu przedrze się przez setki (a może i tysiące) innych informacji, które docierają do użytkownika w ciągu dnia spędzonego w sieci. Zmniejszoną tolerancją na przeciętne treści (tzw. thin content) cechują się współcześnie nie tylko użytkownicy, lecz także algorytmy Google. Dlatego właśnie ta oryginalność i wyjątkowość są tak istotne: dotykają niemal każdej płaszczyzny marketingu.

Świadomość rośnie, a razem z nią – budżety

Bardzo spójne z powyższymi doniesieniami wydają się wyniki ankiet pokazywane przez  Lauren Smith ze Studio ID, według których 67% spośród 100 000 respondentów twierdzi, że budżet na content marketing w 2022 roku wzrośnie w stosunku do roku poprzedniego, a zaledwie 5% jest przeciwnego zdania. Za Content Marketing Institute możemy z kolei podać, że te wzrosty już mają miejsce: w 2021 roku 43% specjalistów doświadczyło wzrostu budżetu na ich działania. CMI zauważa także wzrost współpracy pomiędzy działami sprzedaży i marketingu – wszystko wskazuje na to, że trend ten będzie się utrzymywać. Rosnący próg wejścia, ogromna konkurencja i potencjał drzemiący w dobrze poprowadzonym content marketingu sprawiają, że firmy muszą zainwestować w tę gałąź reklamy.

changes in content marketing budget 2022
Źródło: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/

W co się inwestuje?

W 2021 na pierwsze miejsce wysunęło się wideo, tuż za nim widzimy eventy (w tym wciąż popularne wydarzenia internetowe, np. webinary), na trzecim miejscu zaś wszystko, co mieści się w obrębie np. bloga firmowego czy newslettera, czyli własnych kanałów przekazu. Warto zauważyć, że wśród wydatków pojawiają się takie elementy content marketingu jak: poznanie swojej grupy docelowej, technologie, UX czy budowanie społeczności w social mediach. Widać więc wyraźnie, że content marketing w 2022 to nie tylko copywriting!

content marketing w 2022 a formy przekazu
Źródło: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/

Empatia wysuwa się na prowadzenie, ale tuż za nią – data-driven marketing

W ostatnich latach coraz ważniejsze staje się indywidualne podejście do użytkownika – marki zauważają, że zwiększenie empatii przekazu w stosunku do odbiorców poprawia odbiór treści. Autentyczne relacje, proludzkie (a nie tylko prokonsumenckie) nastawienie i porzucenie komunikowania sprzedaży wprost oraz hard sellingu na rzecz budowania wrażliwości marki procentują (CMI). Wszystko w duchu give more, take less.

Równolegle z tym trendem widzimy wzrost popularności (i skuteczności!) marketingu opartego na danych – w jego świetle performance marketing, choć nie jest przeszłością, może zacząć się martwić o swoją pozycję. O tym, dlaczego data-driven SEO jest wartościowe, pisaliśmy już kiedyś na naszym blogu. Jednak pozycjonowanie to tylko ułamek tego, co w marketingu możemy oprzeć o dane – współcześni twórcy contentu oprócz kreatywności powinni cechować się także umiejętnością gromadzenia i czytania danych, a także elastycznością polegającą na dostosowywaniu strategii do zmieniającej się sytuacji czy wyników opublikowanych już treści.

Jak wybrać content na 2022 rok? 10 prostych kroków do skutecznego marketingu treści

  1. Bądź dla użytkownika, nie na odwrót

Tworząc treści – także te docelowo sprzedażowe – skup się na tym, żeby rozwiązywać problemy, z którymi zmaga się Twój odbiorca. Co go motywuje? Dlaczego wpisał w Google takie, a nie inne zapytanie? Czego mu w danej chwili potrzeba? Wykorzystaj wszystkie okazje, by spełnić jego oczekiwania w stu procentach. Dlaczego to tak ważne? Wygenerowanie ruchu organicznego (np. przez SEO) to dopiero początek: zatrzymanie użytkownika na stronie, zmniejszenie współczynnika odrzuceń i zwiększenie zaangażowania są równie ważne. Google od dłuższego czasu zwraca coraz większą uwagę na intencje użytkownika – Ty także powinieneś.

Przykład: Prowadzisz biuro podróży i chcesz zwiększyć sprzedaż. Spróbuj stworzyć content (artykuł, wideo, news) pomagający użytkownikom zrozumieć aktualne obostrzenia pandemiczne w poszczególnych krajach i pokaż im, że rozumiesz, jak ważne jest bezpieczeństwo. Podpowiedz przy okazji, w jaki sposób mogą kupić wymarzoną wycieczką zagranicę – i spraw przy tym, by nie przeszli na stronę konkurencji.

  1. Nie stawiaj słów kluczowych ponad wartość tekstu

Jak pisaliśmy wyżej, content, który tworzysz, musi być wartościowy i służyć użytkownikowi. Twój potencjalny klient musi chcieć się zaangażować w działania związane z Twoją marką, a jedną z przyczyn obniżających zaufanie do danej firmy jest często… przeoptymalizowanie treści. Nadmiar słów kluczowych i trzymanie się sztywnych, coraz bardziej przestarzałych ram nie służą budowaniu renomy Twojego brandu, co więcej – coraz rzadziej są mile widziane przez Google.

Przykład: Jeśli użytkownik chce poczytać o istotnym dla niego zabiegu usuwania rozstępów, będzie próbował znaleźć rzetelny artykuł na ten temat z uwzględnieniem specjalistycznych urządzeń i informacji na temat przebiegu zabiegu, przeciwwskazań itp. Jeśli zamiast tego znajdzie tekst wręcz naszpikowany przypadkowo pogrubionymi frazami bez faktycznej wartości merytorycznej – opuści stronę bez wahania.

  1. Nie tkwij w utartych schematach, które już nie działają

Regularnie sprawdzaj, co działa, a co nie. Testuj nowe rozwiązania i eksperymentuj z nowościami – może się okazać, że podcast nie zdobędzie rzeszy fanów, ale regularnie publikowane treści wideo już tak. Nie możesz odświeżyć strategii z poprzednich lat i liczyć na to, że będzie przynosiła dalej takie same efekty, podczas gdy Twoja konkurencja sięga po najnowocześniejsze rozwiązania AI. Pójdziemy z tym stwierdzeniem jeszcze dalej – nie możesz nawet stworzyć jednej strategii w styczniu 2022 roku i trzymać się jej kurczowo niezależnie od wyników.  Czego jeszcze nie robić? Poznaj 8 najczęstszych błędów w content marketingu.

Przykład: Od zawsze prowadzisz profil na Facebooku, ale z roku na rok zaangażowanie Twoich fanów spada. Załóżmy, że w tym przypadku powodem nie jest złe copy czy brak wystarczającej inwestycji w reklamy, a niezależny od Ciebie spadek zainteresowania daną platformą wśród grupy docelowej – wówczas inwestowanie w medium, z którego odeszli Twoi potencjalni klienci, zwyczajnie nie ma sensu.

  1. Twórz pełne, wartościowe treści

W artykule o cornerstone content pisaliśmy o tym, że każda strona powinna zawierać wartościową, wyróżniającą się treść. Trendy kształtujące content marketing w 2022 roku wskazują, że rzeczywiście lepiej zbudować solidne kompendium wiedzy niż dziesiątki krótkich tekstów.

Wydaje Ci się nie być to w zgodzie z przekonaniem o tym, że użytkownicy potrzebują krótko, szybko i na temat? Zauważ jednak, że nie sugerujemy pisania tylko po to, by dobić do określonej liczby słów, czy tworzenia powolnych, mało angażujących treści wideo czy audio. Celem kreowania rozbudowanych treści jest możliwość wyczerpania odpowiedzi na pytanie użytkownika, co z kolei ma sprawić, że zostanie na Twojej stronie, bo zwyczajnie nie będzie musiał szukać rozwiązania gdzie indziej.

Wskazówka: Jeśli martwisz się, że użytkownik pogubi się w długich tekstach czy rozbudowanych wideo, pamiętaj, że możesz ułatwić mu nawigację np. przez stworzenie wygodnego spisu treści.

  1. Zadbaj o dobre doświadczenia użytkownika

W tym podpunkcie nie chodzi tu tylko o UX, choć oczywiście wygoda użytkowania strony nie pozostaje bez znaczenia w przypadku serwisów internetowych. Patrząc szerzej, z punktu widzenia content marketingu istotna jest całość doświadczenia, jakie płynie z kliknięcia w link do Twojej strony w wynikach wyszukiwania, reklamę Twojego produktu czy post w mediach społecznościowych.

Jedną z podstawowych zasad, którymi musisz się kierować, jest więc koncentrowanie się na dostarczeniu użytkownikowi tego, co po co przyszedł, i to w jakości przewyższającej tę, którą proponuje konkurencja. Ważny jest zatem sposób podania treści (wizualnie i logicznie przejrzysty, a do tego charakterystyczny i łatwy do zapamiętania), jak i ich dopasowanie do oczekiwań użytkownika (brak clickbaitów). Piszemy na ten temat m.in. w artykule Jak tworzyć content, który sprzedaje.

Przykład: Jeżeli prowadzisz firmę cateringową, zamiast wylistować jej zalety, pokaż je wizualnie, by użytkownik je zauważył i zapamiętał. Buduj pozytywne doświadczenia z marką – zaoferuj coś użytkownikowi, zamiast od niego oczekiwać. A jeśli piszesz artykuł o tym, jak się nawodnić, nie reklamuj w nim nachalnie swoich soków – gwarantujemy, że co najwyżej zachęci to użytkownika do opuszczenia strony.

  1. Wesprzyj content optymalizacją SEO

W wielu przypadkach odpowiedzią na rozterki marketerów jest właśnie optymalizacja. Dobrze przygotowane grafiki, profesjonalna analiza fraz kluczowych i szybko działająca strona to aspekty, które po prostu przydadzą się także w content marketingu.

Przykład:  Stworzyłeś naprawdę fantastyczny merytorycznie artykuł na temat powiązany z działalnością Twojej firmy, ale z jakichś powodów się nie wyświetla tak wysoko jak byś chciał i przynosi tylko ruch z sociali. Może to oznaczać, że brakuje mu optymalizacji SEO – od analizy fraz kluczowych i odpowiedniego tytułu SEO, przez nagłówki i teksty alternatywne, aż po linkowanie wewnętrzne czy dane schema.

pomożemy zadbać o widoczność bloga baner

  1. Połącz planowanie z RTM i regularną ewaluacją działań

W 2022 roku nie możesz pozwolić sobie na żadne opóźnienia – gdy już będziesz wiedzieć, jak wybrać content na 2022 rok, rozplanuj go rozsądnie i z odpowiednim wyprzedzeniem. Weź przy tym pod uwagę możliwe zmiany, ale nie dopuść do sytuacji, w której nie wiesz, co publikować, więc przerywasz ciągłość postów, a na Twoim blogu panuje cisza. Zostaw sobie jednak przestrzeń na planowanie w duchu Real Time Marketingu i nie pozostawaj w tyle za trendami, które z powodzeniem wykorzystasz we wsparciu sprzedaży. Badaj, co robi konkurencja, i sprawdzaj, jaki przychód dają Ci poszczególne działania.

Przykład: Zajmujesz się marketingiem w wydawnictwie. Na początku roku zaplanowałeś, że dużą część budżetu przeznaczysz na podcasty o książkach. Okazało się jednak, że nie przekładają się one tak dobrze na sprzedaż tytułów, za to wywiady z autorami publikowane w sieci radzą sobie świetnie – nie jest za późno, by przenieść część budżetu na promowanie tekstowej formy przekazu.

  1. Zadbaj o zróżnicowanie treści – znajdź swój format

Spróbuj postawić sobie nowe wyzwania i oderwać się od najbardziej tradycyjnych formatów, eksperymentując z podcastami, vlogami, seriami grafik na Instagramie, angażującymi tiktokami czy długimi artykułami. Planując content, zastanów się na początku, w jaki sposób najlepiej przekazać daną treść: w formie filmu czy jednak tekstu? Może najlepiej wydać zarówno ebooka, jak i audiobooka, by poszerzyć grupę docelową? Jak sprawić, by content był bardziej interaktywny? Zwróć uwagę na trendy – nie do zatrzymania wydaje się w 2022 roku rozwój treści wideo i audio.

Wskazówka: Jeśli zastanawiasz się, jak wybrać content na 2022 rok, weź pod uwagę wielowymiarowe planowanie, które pozwoli Ci poszerzyć grupę odbiorców i zwiększyć zaangażowanie, korzystając z formatów bardziej dynamicznych (filmów live, podcastów, wideo). A jeśli nie jesteś pewien, jaki format najbardziej spodoba się grupie docelowej – oprzyj się na danych lub… po prostu zapytaj. Nie da się przecenić głosu samych zainteresowanych.

formy kontentu na 2022
Źródło: https://www.studioid.com/springboard/trends/content-marketing-predictions-for-2022-and-how-to-navigate-them-3/
  1. Nie próbuj być ekspertem we wszystkim

Znajdź swoją niszę. Musisz mieć świadomość, że marketing internetowy obejmuje tak szerokie spektrum działań, że o ile nie masz pod sobą całego sztabu twórców, nad sobą – project managerów, obok siebie fantastycznych analityków, a do tego gigantycznego budżetu, będzie Ci bardzo trudno równolegle prowadzić wszystkie strategie równolegle. Pamiętaj też, że nie każde medium czy trend pasują do Twojej marki oraz grupy odbiorców – dlatego tak istotne jest odróżnienie tego, co jest wartościowe w teorii, od tego, co faktycznie pomoże zwiększyć rozpoznawalność brandu, ruch czy konwersję.

Przykład: Jesteś specjalistą ds. content marketingu w firmie zajmującej się sprzedażą drewnianych, klasycznych mebli. Wiesz, że Twoja grupa docelowa to przede wszystkim osoby powyżej 45 roku życia. Jednocześnie wszyscy wokół twierdzą, że nie ma social media marketingu bez TikToka, a jeśli strona to tylko minimalistyczna i nowoczesna. Zastanów się jednak poważnie, co wolą Twoi odbiorcy – proste wideo tłumaczące zasady pielęgnacji ławy, która znajduje się w ich salonie (umieszczone na tradycyjnie zaprojektowanej podstronie zoptymalizowanej pod SEO, by można było je znaleźć z poziomu wyszukiwarki), czy dopasowane pod najnowsze trendujące dźwięki wideo na TikToku, o którym nigdy nie słyszeli?

  1. Wykorzystuj content marketing, by budować swój brand

Jeśli zajmujesz się tworzeniem content marketingu, na pewno wiesz, że jego celem jest tworzenie wartościowych treści dla użytkowników. W Twojej gestii leży zaplanowanie contentu na nadchodzący rok tak, by konwertował. Nie zapominaj też, że content marketing w duecie ze skutecznym storytellingiem i elementami brandingu to narzędzie wprost doskonałe do tego, by budować rozpoznawalność marki (zobacz na grafikę poniżej). Bądź zapamiętany – zmień coś w użytkowniku, żeby chciał wrócić.

cele marketingu B2B
Źródło: https://contentmarketinginstitute.com/2021/10/b2b-power-content-marketing-research/

Jak wybrać content na 2022? – podsumowanie

Jak wybrać content na 2022 rok? Z rozwagą, odwagą i elastycznością! Nie bój się eksperymentów, ale w centrum zawsze stawiaj użytkownika – niech on czerpie z Twoich treści garściami, dzieli się nimi z własnej woli i zapamięta Twoją markę na długo.

FAQ

Wszystko zależy od tego, w jaki sposób będzie on prowadzony. Blogi osobiste, prowadzone przez amatorów, są coraz mniej popularne, natomiast blogi firmowe i branżowe cieszą się dużą popularnością.

Forma tekstowa połączona ze zdjęciami lub infografikami świetnie sprawdza się zarówno w celu zainteresowania, wyedukowania i zatrzymania użytkownika, jak i spełnienia oczekiwań Google. Co za tym idzie, oddziałuje pozytywnie zarówno na doświadczenia użytkowników, jak i pozycje w SERPie.

Do rodzajów treści generujących najwięcej zaangażowania w 2022 roku należy zaliczyć:
• wideo (krótkie i długie formy),
• podcasty,
• inne formy audio (np. audiobooki),
• spotkania live.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak pozycjonować sklepy B2B?

Jak pozycjonować sklepy B2B?

B2B i B2C to segmenty rynkowe, które się różnią, ale jeśli chodzi o kanały, za pomocą których możesz dotrzeć do klientów zainteresowanych ofertą, są bardzo podobne. Jednym ze sposobów na sprzedaż jest prowadzenie sklepu online i pozyskiwanie zamówień dzięki ruchowi z organicznych wyników wyszukiwania Google. Nie jest jednak tak, że wszystkie kroki będą tutaj wyglądać identycznie. Sprawdź, jak pozycjonować sklepy B2B.

Czytaj więcej
10 powodów spadku sprzedaży w sklepie online

10 powodów spadku sprzedaży w sklepie online

Prowadzisz sklep WWW, który generuje oczekiwane przychody. Nagle jednak okazuje się, że z dnia na dzień masz coraz mniej zamówień i działalność przestaje przynosić takie wyniki, jak dotąd. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele – nie oczekuj, że poprawa nadejdzie natychmiast, z dnia na dzień, bez żadnej interwencji. Nic nie dzieje się bez przyczyny, więc teraz Twoim zadaniem jest ustalenie źródła problemu i jego rozwiązanie. Sprawdź, z czego może wynikać spadek sprzedaży w sklepie internetowym.

Czytaj więcej