Jak stworzyć sklep internetowy przy pomocy kreatora stron www?

Jak stworzyć sklep internetowy przy pomocy kreatora stron www?

Rynek zakupów online nieprzerwanie rośnie. Z raportu „E-commerce w Polsce 2020” stworzonego przez Gemius Polska wynika, że już 73% użytkowników internetu robi zakupy za pośrednictwem sieci. To aż o 11 punktów procentowych więcej niż rok temu! Założenie sklepu internetowego jest więc zdecydowanie dobrym pomysłem na biznes. Jakiego narzędzia użyć do stworzenia sklepu online? W tym wpisie postaramy się pokazać, jak wykorzystać do tego kreator stron www.

Ostatnio na naszym blogu: Przykłady kampanii SEO na rynku niemieckim. Sukcesy Delante

Spis treści:

Czym są kreatory stron www?

Tworzenie strony internetowej to długi i dosyć skomplikowany proces. Na początku trzeba wyznaczyć cel witryny i ogólne założenia, jakie powinna spełniać. Potem przychodzi pora na projektowanie graficzne i tworzenie makiet, które w każdym etapie zawierają coraz więcej informacji. Następnie do pracy wkraczają programiści, którzy kodują stronę. Konieczne jest jeszcze umieszczenie jej na serwerze, czyli wykupienie hostingu, oraz wybranie domeny. Po opublikowaniu strony trzeba zadbać o jej utrzymanie i aktualizację.

Na każdym etapie prac trzeba też pamiętać o SEO, czyli działaniach. które mają na celu wypozycjonowanie witryny jak najwyżej na liście wyników w wyszukiwarkach internetowych.

W pracach nad stroną bierze więc udział cały zespół profesjonalistów. Dla zleceniodawcy oznacza to spore wydatki. Nawet prosta internetowa wizytówka firmy wymaga budżetu kilku tysięcy złotych. Do tego dochodzą koszty hostingu, domeny, wprowadzania zmian i pozycjonowania. W przypadku sklepów internetowych trzeba przygotować się na jeszcze większe wydatki. Tego typu witryny są zwykle dość rozbudowane i skomplikowane. Poza tym wymagają częstych aktualizacji.

Kreatory stron www powstały, aby znacznie skrócić i uprościć pracę nad witryną. Dzięki ich wykorzystaniu można stworzyć profesjonalną stronę samodzielnie, bez konieczności kodowania. Dlatego są doskonałą alternatywą dla osób, którym zależy na zaprojektowaniu i wdrożeniu profesjonalnej strony możliwie szybko i niskim kosztem. Nie oznacza to jednak, że zbudowane za ich pomocą witryny odstają jakością od tych stworzonych poprzez kodowanie czy z użyciem WordPressa.

kreator stron www przykład

Jak wygląda praca w kreatorach stron www?

Zasada działania kreatorów jest bardzo prosta. Poszczególne elementy strony, takie jak menu, pola tekstowe, grafiki i inne, w większości kreatorów umieszcza się w oknie projektu metodą przeciągnij i upuść. Program automatycznie „tłumaczy” tak stworzony projekt na kod. Co więcej, prawie wszystkie narzędzia tego typu oferują szablony stron. Najczęściej są one podzielone na kategorie tematyczne, takie jak blogi, strony firmowe, portfolio czy sklepy internetowe. Wybrany szablon wystarczy edytować, na przykład dodając własne grafiki i teksty.

Publikacja strony stworzonej w kreatorze jest banalnie prosta. Zazwyczaj wystarczy jedno kliknięcie, aby witryna była dostępna dla wszystkich użytkowników internetu.

Dlaczego warto stworzyć sklep w kreatorze?

Tworzenie strony sklepu internetowego w kreatorze niesie ze sobą wiele korzyści. Przyjrzyjmy się kilku najważniejszym.

1. Niskie koszty

Każdy, kto kiedykolwiek zaczynał biznes zdaje sobie sprawę, że na początku działalności trzeba dokładnie przyglądać się każdej wydawanej złotówce. Jak już wspomnieliśmy, koszt stworzenia strony przez wyspecjalizowaną firmę zaczyna się od kilku tysięcy złotych. Kreatory stron www umożliwiają stworzenie witryny za niewielką część tego, co trzeba zapłacić agencji. Co więcej, w niektórych przypadkach stronę można zaprojektować i opublikować w sieci zupełnie za darmo!

przykład pakietu kreator stron www
Oferta miesięcznego utrzymania Pakietu Premium w kreatorze WebWave

2. Oszczędność czasu

Przy zlecaniu stworzenia strony na zewnątrz trzeba uzbroić się w cierpliwość. Po pierwsze, wysokiej klasy specjaliści nie narzekają na brak zleceń i nierzadko trzeba poczekać na wolny termin. Po drugie, sam proces projektowania i wdrażania strony może potrwać kilka miesięcy. Korzystając z kreatorów stron www prosty sklep internetowy da się zbudować nawet w jedno popołudnie. Dzięki temu szybciej można zacząć sprzedaż w sieci. Taka mało skomplikowana witryna to dobry początek. Jest ona łatwa do edycji w przyszłości. Aby ją rozbudować, wystarczy dodać nowe elementy, podstrony czy karty produktów.

3. Budowanie świadomości marki

Wbrew pozorom, strony stworzone w kreatorach nie są do siebie podobne. Szerokie możliwości edycji elementów sprawiają, że projekt można dostosować do indywidualnych potrzeb. W związku z tym łatwiej jest zbudować świadomość marki. W projekcie sklepu można nie tylko wgrać firmowe logo, ale też dowolnie dopasowywać kolorystykę, typografię i inne elementy identyfikacji wizualnej.

4. Pełna kontrola nad sklepem

W kreatorach stron www można samemu wprowadzać dowolne zmiany. Nie ma konieczności zatrudniania w tym celu programistów. Pozwala to na zmniejszenie kosztów i skraca czas potrzebny na modyfikacje oferty czy aktualizację cen. 

5. Wszystko w jednym miejscu

Kreatory stron to nie tylko narzędzia do tworzenia witryn. Można za ich pomocą zarządzać treścią, wprowadzać aktualizacje czy prowadzić działania SEO. Posiadają też funkcje związane z obsługą sklepów internetowych, na przykład zarządzanie zamówieniami czy integrację z systemami pobierania płatności. Kreatory są więc przydatne nie tylko przy tworzeniu, ale także utrzymaniu sklepu internetowego. To prawdziwe wielofunkcyjne “kombajny”. Poza tym, strony stworzone za ich pomocą można bez trudu zintegrować z wieloma rozwiązaniami dla e-commerce. Są to między innymi systemy zapisu do newslettera, płatności online i chat na żywo.

Czy praca z kreatorami to same korzyści?

Korzystanie z kreatorów wiąże się też oczywiście z pewnymi ograniczeniami. Tworząc stronę samodzielnie trzeba poznać przynajmniej podstawy web designu. Nawet przy modyfikacji istniejącego szablonu można popełnić błędy, które wpłyną na jakość projektu. Dlatego w kolejnej części artykułu opiszemy najważniejsze elementy, o których trzeba pamiętać tworząc stronę w kreatorze.

Trzeba też poznać zasadę działania kreatorów. Choć nie jest to trudne, wymaga trochę czasu. Osoby, które miały już do czynienia z grafiką będą miały ułatwione zadanie. Interfejs użytkownika większości kreatorów przypomina wyglądem i funkcjonalnością popularne programy graficzne. Osoby początkujące najczęściej mogą liczyć na materiały, które znajdą w Bazie Wiedzy. Niektóre kreatory oferują też darmową pomoc. Wybierając konkretne narzędzie warto zwrócić na to uwagę, ponieważ bezpłatny support nie jest tu standardem.

Kolejny aspekt pracy w kreatorze to samodzielne pozycjonowanie. Dogłębne poznanie zasad SEO wymaga wieloletniej praktyki. Dlatego przed przystąpieniem do pracy dobrze jest poznać przynajmniej najważniejsze zagadnienia związane z tym tematem. Pomocne w tym mogą okazać się same kreatory. Przy wyborze programu nie zapominajmy o opcjach związanych z SEO, między innymi możliwość ustawienia meta opisów, elementów title czy alt tagów. W niektórych kreatorach znajdziemy też narzędzia pomagające w analizie i optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek. Dzięki nim nawet początkujący użytkownicy będą mogli w podstawowym zakresie zadbać o widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych.

Na co zwrócić uwagę tworząc sklep internetowy w kreatorze?

Jak już wspomnieliśmy, budując stronę przy pomocy kreatora trzeba poznać przynajmniej podstawy web designu. Na co zwrócić szczególną uwagę?

budowanie stron w kreatorze

  • Menu strony

Strona sklepu internetowego najczęściej zawiera przynajmniej kilka podstron. Dlatego ważne jest, żeby użytkownik zawsze wiedział, w jakim miejscu się znajduje i jak przejść do innej sekcji. Podstawowym elementem ułatwiającym nawigację jest menu. Zazwyczaj znajduje się ono na górze strony. W popularnych kreatorach menu strony można dodać jednym kliknięciem, a następnie zmodyfikować. Przy jego edycji trzeba pamiętać o umiarze. Najlepiej, jeśli będzie składać z maksymalnie 4-5 sekcji. Menu nie powinno mieć też wielu poziomów. Optymalnie 1-2.

Ważne jest, żeby w menu strony umieścić ikonę koszyka. Zazwyczaj znajduje się ona w prawym górnym rogu.

  • Strona główna

25% klientów, którzy po raz pierwszy trafiają na stronę sklepu, podejmuje decyzję zakupową na podstawie wyglądu strony głównej. Dlatego to jeden z najważniejszych elementów projektu. Powinno się tu znaleźć kilka rzeczy.

Przede wszystkim dobrze wyeksponujmy propozycję wartości (z angielskiego value proposition – VP). Chodzi o najważniejszą korzyść, jaką odniesie klient dzięki skorzystaniu z naszej oferty. Powinna to być cecha, która wyróżnia ofertę na tle konkurencji. Może to być na przykład najkrótszy czas realizacji lub tworzenie produktów na indywidualne zamówienie klienta.

Kolejnym elementem jest lista produktów. W przypadku prostego sklepu internetowego będzie się ona składała z „kafelków” zawierających zdjęcie, opis i cenę towaru. Jeśli asortyment jest większy, konieczne będzie stworzenie tu listy kategorii.

Przy tworzeniu strony głównej dużą rolę odgrywają wysokiej jakości zdjęcia produktów. Kupujemy przede wszystkim oczami. Dlatego jakość fotografii ma kluczowe znaczenie. Powinny mieć dużą rozdzielczość i być oryginalne. Kopiowanie ich z innych stron obniża wiarygodność sklepu i źle wpływa na jego widoczność w wyszukiwarkach.

Dobrze jest też dodać sekcję z rekomendacjami. Użytkownicy znajdą tu polecane produkty. Pomoże im to w szybkim dokonaniu wyboru.

Tworząc stronę produktu w kreatorze możemy wybrać potrzebne do tego elementy (na przykład pole tekstowe, zdjęcie i przycisk “dodaj do koszyka”) i powiązać je w grupę. W ten sposób łatwo je skopiujemy i dodamy kolejne sekcje w przypadku rozszerzenia asortymentu.

  • Karta produktowa

To podstrona, na której znajdują się informacje na temat konkretnego produktu. Powinna się tu znaleźć galeria zdjęć, nazwa towaru i dokładny opis, w którym skupimy się na korzyściach. Przy projektowaniu karty produktu w kreatorze przyda się funkcja tworzenia galerii zdjęć. Dzięki niej można w atrakcyjny i przyjazny sposób zaprezentować wiele fotografii.

  • Strona „O nas”

Klienci często chcą wiedzieć, kto odpowiada za sklep, z którego korzystają. Jeśli przedstawimy przynajmniej w kilku zdaniach swój zespół, misję i historię, staniemy się bardziej wiarygodni.

  • Regulamin

Dodanie do strony sklepu regulaminu jest obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa. Poza tym pomaga on rozwiać ewentualne wątpliwości klientów dotyczące na przykład bezpieczeństwa danych czy możliwości zwracania towarów.

  • Kontakt

Klienci powinni mieć możliwość zadawania pytań lub wyrażania opinii. Służy do tego podstrona “kontakt”. Kreatory stron www umożliwiają umieszczenie tam formularza, dzięki któremu można szybko wysłać wiadomość bez używania własnej poczty e-mail. Dobrze jest podać fizyczny adres firmy. Stronę sklepu można też zintegrować z systemem Google Maps.

  • Opinie klientów

To ważny element zwiększający zaufanie do witryny. Są dowodem na to, że Twoja oferta spełnia oczekiwania. Opinie klientów można dodać na stronie głównej sklepu lub przy konkretnych produktach.

  • Dostosowanie strony do ekranów telefonów

Badania pokazują, że prawie 70% klientów korzysta ze smartfonów podczas zakupów online. W grupie wiekowej 15-24 odsetek ten wynosi już ponad 90%. Dlatego dostosowanie strony sklepu do urządzeń mobilnych ma kluczowe znaczenie. Przy wyborze kreatora koniecznie trzeba zwrócić uwagę, czy można w nim stworzyć stronę responsywną, czyli dostosowującą się do rozdzielczości ekranu, na którym jest wyświetlana.

Najlepsze kreatory oferują funkcję, która automatycznie tworzy różne wersje strony – dla ekranów komputerów, tabletów i smartfonów. Dobrze jest też, kiedy można modyfikować układ elementów dla poszczególnych wersji strony. Dzięki temu łatwiej dostosujemy ją do swoich potrzeb.

tworzenie strony w kreatorze

Podsumowanie

Tworzenie strony www w kreatorze może okazać się dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą stworzyć witrynę bez kodowania nie ponosząc dużych kosztów. To interesująca opcja zwłaszcza dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z e-commerce. Zbudowanie i konfiguracja prostego sklepu internetowego w kreatorze nie zajmuje wiele czasu, a efekt finalny, przy odpowiednim zaangażowaniu, może być więcej niż zadowalający.

(2)
Autor
Jan Chmielowski
Jan Chmielowski

Content Designer w WebWave

Zajmuję się tworzeniem treści - bloga, mailingów, postów social media i wszystkich materiałów, które znajdziecie na naszej stronie, a także u partnerów zewnętrznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Przykłady kampanii SEO na rynku niemieckim. Sukcesy Delante

Przykłady kampanii SEO na rynku niemieckim. Sukcesy Delante

Co kraj, to obyczaj - i nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania. Rynek niemiecki, jak każdy inny, ma swoją specyfikę i powinieneś mieć ją na uwadze, planując strategię SEO w tym regionie. W ciągu kilku ostatnich lat wzięliśmy już pod skrzydła wielu Klientów, którzy zdecydowali się zainwestować w SEO na Niemcy - to pozwoliło nabyć nam cennej wiedzy i doświadczenia. Zobacz, jakimi wynikami możemy się pochwalić.

Czytaj więcej