- Sprzedaż online w 2020 roku - dlaczego warto przenieść swoją firmę do sieci?
- O czym pamiętać, przenosząc biznes do internetu?
- Przeniesienie firmy do internetu – jakie działania marketingowe podjąć?
- Ile kosztuje przeniesienie biznesu do sieci?
Sprzedaż online w 2020 roku - dlaczego warto przenieść swoją firmę do sieci?
- od 15 do 25 lat – 17 proc.,
- od 25 do 34 lat – 22 proc.,
- od 35 do 49 lat – 32 proc.,
- powyżej 50 lat – 28 proc.
- zwiększyć rozpoznawalność marki,
- dotrzeć do nowych klientów,
- zwiększyć sprzedaż,
- zyskać możliwość oferowania produktów czy usług 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu.
O czym pamiętać, przenosząc biznes do internetu?
- Zarejestruj domenę – będziesz jej potrzebować, żeby założyć stronę internetową. Wprawdzie możesz korzystać z darmowej subdomeny, którą najczęściej uzyskasz od firmy hostingowej, ale nie polecamy tego rozwiązania. Wówczas adres Twojej strony może mieć formę: nazwafirmy.nazwafirmyhostingowej.pl. Nie wygląda to atrakcyjnie. Lepiej mieć własny, płatny adres, który będziesz mógł promować w sieci i nie tylko.
- Wybierz hosting – czyli powierzchnię serwerową, na której znajdzie się Twoja strona. Warto brać pod uwagę zakup tej usługi i rejestrację domeny w jednej firmie. Często dzięki temu za swój adres w sieci za pierwszy rok nie zapłacisz ani grosza albo symboliczne kilka złotych. W zależności od tego, jaką stronę będziesz prowadzić, możesz potrzebować innego hostingu. Jeśli witryna ma stanowić wizytówkę firmy, to prawdopodobnie wystarczy Ci jedno z tanich kont, ale w przypadku gdy zamierzasz prowadzić duży, popularny sklep, wówczas możesz potrzebować serwera VPS czy nawet dedykowanego, ale na takie inwestycje powinieneś się zdecydować dopiero, jeśli faktycznie zasoby taniej usługi hostingowej okażą się niewystarczające.
- Załóż stronę internetową – masz już zarejestrowaną domenę i korzystasz z usługi hostingowej? Czas zatem na założenie serwisu WWW. Jedną z metod jest skorzystanie z instalatora aplikacji, który prawdopodobnie masz zapewniony przez firmę hostingową. Dzięki temu możesz w dosłownie kilku krokach zainstalować jeden z wielu popularnych systemów CMS, takich jak WordPress, Drupal czy Joomla! Tak samo możesz założyć sklep np. PrestaShop, Open Cart, Zen Cart czy Magento. Czynność ta nie wymaga wiedzy technicznej, ale sama instalacja to nie wszystko – stronę trzeba jeszcze wypełnić treścią i grafiką. Innym łatwym i stosunkowo tanim rozwiązaniem na założenie strony jest skorzystanie z kreatora stron WWW. Można w nim wybrać jeden z wielu szablonów i metodą „przeciągnij i upuść” dodać niezbędne elementy. Najlepiej jednak dopasujesz witrynę do swoich oczekiwań, jeśli wykonanie zlecisz firmie, która specjalizuje się w ich projektowaniu. Będzie to najdroższe rozwiązanie, ale efekt może być satysfakcjonujący i dla Ciebie, i dla odwiedzających Twoją stronę.
- Utwórz maila firmowego – mając już domenę i hosting, możesz założyć adres e-mail we własnej domenie np. biuro@twojanazwa.pl. Z czasem możesz ich potrzebować coraz więcej, szczególnie jeśli zatrudniasz pracowników.
- Dbaj o profile w serwisach społecznościowych – w przypadku prawie każdej działalności warto posiadać fanpage na Facebooku. Jak wynika z raportu com zatytułowanego „Media społecznościowe 2019”, własną stronę na FB posiada 65 mln firm, a ponad 6 mln aktywnie promuje tam swoją działalność. Social media to jednak nie tylko Facebook. W przypadku wielu działalności sprawdzą się również Instagram, Twitter, TikTok czy Youtube. Każdy z tych serwisów jest inny i wymaga odmiennych działań, ale łączy je jedno – umożliwiają dotarcie do milionów użytkowników, którzy mogą stać się Twoimi klientami. Oczywiście kanały trzeba dopasować do charakteru własnej działalności.
- Załóż wizytówkę w Google – wystarczy, że wejdziesz na stronę usługi Google My Business i dodasz informacje o swojej firmie. To doskonały sposób na promocję w lokalnych wynikach wyszukiwania i pozyskanie klientów. Dzięki temu w wyszukiwarce Google informacje o Twojej firmie mogą się wyświetlać na lokalne zapytania. Poniżej możesz zobaczyć wyniki z map dla frazy „skup aut Bydgoszcz”. Takie rezultaty mogą się wyświetlać w różnych miejscach. Często znajdują się bezpośrednio pod linkami sponsorowanymi, ale równie dobrze mogą pojawiać się niżej, pomiędzy wynikami organicznymi.
O czym powinieneś pamiętać w przypadku strony WWW?
Jeśli masz obawę, czy odbiorca na pewno dobrze zrozumie zasady wyceny, to lepiej zrezygnuj z cennika i zachęć użytkownika do kontaktu (np. za pomocą buttona z CTA), w celu uzyskania indywidualnej wyceny. W przypadku wielu usług, takich jak choćby SEO, nie sposób podać stawki za usługę bez dokładnej analizy witryny i konkurencji.
2. Sklep – w tym przypadku w grę wchodzi wyłącznie nowoczesny system CMS. Z tym, że możesz wybrać model SaaS (Software as a service), skorzystać z OpenSource lub zlecić stworzenie autorskiego sklepu. Ostatnie z rozwiązań jest zdecydowanie najdroższe i wybierane głównie w przypadku projektów, których inwestor ma szczególne wymagania odnośnie do funkcji sklepu. Pozostałe dwa sposoby są popularniejsze.
- W przypadku SaaS otrzymujesz do dyspozycji gotowy sklep, który musisz spersonalizować. Nie szukasz hostingu, nie musisz sam instalować oprogramowania. Firma, która dostarcza usługę, odpowiada za aktualizacje i stabilność działania serwera. W zamian płacisz abonament, np. miesięczny czy kwartalny. To bardzo wygodne rozwiązanie, które umożliwia założenie sklepu bez konieczności posiadania technicznej wiedzy.
- W przypadku OpenSource instalacja też może być stosunkowo łatwa – wystarczy skorzystać ze wspomnianego już instalatora aplikacji. Tutaj jednak sam odpowiadasz za aktualizacje skryptu, wprowadzanie modyfikacji, ale oczywiście możesz to zlecić specjaliście.
Przeniesienie firmy do internetu – jakie działania marketingowe podjąć?
- Social media – działania w serwisach społecznościowych, takich jak choćby wspomniane Facebook, Twitter, Instagram czy TikTok.
- SEO – czyli Search Engine Optimization, co oznacza optymalizację strony pod wymagania wyszukiwarek internetowych, a przede wszystkim wyszukiwarki Google, z której korzystają prawie wszyscy polscy internauci. Działania te zmierzają do uzyskania jak największej widoczności w wynikach wyszukiwania.
- SEM – czyli Search Engine Marketing. Chodzi o reklamę sponsorowaną w wyszukiwarce w ramach Google Ads.
- Display Ads – to przede wszystkim korzystanie z sieci reklamowej Google, która dociera do ponad 90 proc. użytkowników internetu.
- Video marketing – możesz go realizować np. w formie kanału na YouTube.
- Email marketing – m.in. prowadzenie newslettera czy wysyłanie wiadomości reklamowych do użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę. Przeczytaj: Jak e-mail marketing może pomóc Twojemu SEO?
- Content marketing – to ogół działań marketingowych bazujących na tworzeniu wartościowych treści. Content marketing sprzyja zwiększaniu widoczności i ruchu na stronie, a także buduje relacje z odbiorcami czy wspiera konwersję. Więcej na temat content marketingu przeczytasz na naszym blogu: Content Marketing od podszewki, czyli o czym pamiętać tworząc treści.
- Influencer marketing – czyli współpraca z liderami opinii. Są to działania bazujące na rozpoznawalności i pozycji danej osoby. Może to być np. popularny bloger czy użytkownik serwisu społecznościowego, który ma ogromną liczbę obserwujących.
- Wizytówkę w Google Maps – załóż wspomniany już profil w Google Moja Firma. Jeśli odpowiednio zoptymalizujesz wizytówkę, to masz duże szanse na pozyskiwanie w ten sposób klientów. Osiąganie wysokich pozycji w lokalnych wynikach, szczególnie w przypadku bardzo konkurencyjnych branż, jest jednak dosyć złożonym zagadnieniem. Znaczenie mają m.in. to, jakie opinie wystawiają Ci klienci, optymalizacja treści opisu oferty, czy zdobycie wizytówek NAP (Name, Address, Phone Number). W przypadku biznesów lokalnych może to być najbardziej efektywne źródło klientów.
- Reklamę na Facebooku – w ramach Facebook Ads możesz docierać do bardzo precyzyjnie dopasowanej grupy docelowej. Możesz określić m.in., gdzie mają mieszkać odbiorcy reklamy. Kolejnym sposobem na dotarcie do zainteresowanych ofertą jest założenie i prowadzenie fanpage na Facebooku.
- Google Ads – możesz się reklamować w wyszukiwarce Google, a oferta może być prezentowana wyłącznie tym użytkownikom, którzy mieszkają we wskazanych przez Ciebie okolicach. To kolejny skuteczny sposób na dotarcie do lokalnych klientów.