O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Prowadzisz biznes stacjonarnie? Weź pod uwagę rozpoczęcie działalności online. Coraz więcej Polaków korzysta z internetu, jednocześnie z roku na rok rośnie odsetek kupujących w sieci. Temu wszystkiemu towarzyszy intensywny rozwój e-commerce. 2020 rok był wyjątkowy dla firm prowadzących działalność online – do wzrostu zainteresowania ich ofertą dodatkowo przyczyniła się pandemia. Dlatego nie powinieneś zwlekać z przeniesieniem firmy do internetu. O czym musisz pamiętać?

Ostatnio na naszym blogu: Przykłady kampanii SEO na rynku niemieckim. Sukcesy Delante

Spis treści:

Sprzedaż online w 2020 roku – dlaczego warto przenieść swoją firmę do sieci?

W zasadzie prognozy wszystkich analityków zakładały wzrost sprzedaży online w polskich sklepach internetowych 2020 roku, ale nikt nie był w stanie przewidzieć takich wyników, jakie są osiągane przez sprzedających w sieci. Z roku na rok coraz więcej Polaków przekonywało się do kupowania online, ale epidemia COVID-19 spowodowała, że w 2020 roku te wyniki zaskoczyły niemal wszystkich. Na początku marca rozpoczął się okres, w którym Polaków zachęcano do pozostawania w domu i opuszczania go tylko w razie konieczności. M.in. dlatego jeszcze więcej niż dotąd kupowaliśmy online.

Z najnowszej edycji raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” wynika, że już 73 proc. internautów robi zakupy online. To oznacza wzrost, od poprzedniej edycji badania, aż o 11 p.p. Jeśli chodzi o wiek kupujących, to przedstawia się on następująco:

  • od 15 do 25 lat – 17 proc.,
  • od 25 do 34 lat – 22 proc.,
  • od 35 do 49 lat – 32 proc.,
  • powyżej 50 lat – 28 proc.

27 proc. internautów nie kupuje online. Jako przyczynę tej decyzji wymieniają brak fizycznego kontaktu z produktem. Taką odpowiedź wybrało 43 proc. respondentów. Jeśli jednocześnie oferujesz produkty stacjonarnie i online, możesz zaproponować klientom mającym takie obawy możliwość skorzystania z oferty w stacjonarnym oddziale, o ile oczywiście mieszkają oni w pobliżu.

Efektem pandemii jest największy wzrost rynku sprzedaży online w Polsce od kilkunastu lat. Szczegółów możesz się dowiedzieć z raportu PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025”. Owy wzrost wyniósł prawie 26 proc. w stosunku do 2019 roku. Wówczas rynek ten wart był 61 mld zł i stanowił 11 proc. handlu detalicznego ogółem. W 2020 jego wartość jest szacowana na ponad 75 mld. Według prognoz udział handlu online w 2025 roku ma sięgnąć prawie 20 proc. w całości sprzedaży detalicznej.

Co to dla Ciebie oznacza? Że wielu klientów, którzy dotąd korzystali z Twojej oferty stacjonarnie, będzie szukać produktów czy usług w sieci. Powinieneś dać im możliwość dotarcia do nich online. Decydując się na obecność w sieci, masz szansę:

  • zwiększyć rozpoznawalność marki,
  • dotrzeć do nowych klientów,
  • zwiększyć sprzedaż,
  • zyskać możliwość oferowania produktów czy usług 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu.

2020 rok jest również rekordowy pod względem liczby nowych sklepów. Jak twierdzi Tomasz Starzyk, rzecznik Bisnode Polska, w pierwszej połowie 2020 roku przybyło aż 3,4 tys. e-sklepów. Firmy widzą, jaki potencjał drzemie w sieci i przenoszą tam swoje biznesy. Warto byś i Ty wziął to pod uwagę.

sklepy online w polsce a przeniesienie biznesu do sieci
źródło: https://www.rp.pl/Handel/308259897-Pandemiczne-rekordy-sklepow-internetowych.html

Te wszystkie informacje przemawiają zdecydowanie za tym, by przenieść firmę do sieci i rozpocząć sprzedaż w internecie. Żeby jednak osiągać w internecie zadowalające wyniki, Twoja strona i oferta muszą być dobrze widoczne. Co musisz zrobić, żeby to osiągnąć?

O czym pamiętać, przenosząc biznes do internetu?

Rozpoczęcie działalności w sieci może wymagać podjęcia różnych kroków w zależności od tego, jaka jest Twoja branża. Skupmy się jednak na kwestiach, o których musisz pamiętać bez względu na to, jakie produkty czy usługi oferujesz:

  • Zarejestruj domenę – będziesz jej potrzebować, żeby założyć stronę internetową. Wprawdzie możesz korzystać z darmowej subdomeny, którą najczęściej uzyskasz od firmy hostingowej, ale nie polecamy tego rozwiązania. Wówczas adres Twojej strony może mieć formę: nazwafirmy.nazwafirmyhostingowej.pl. Nie wygląda to atrakcyjnie. Lepiej mieć własny, płatny adres, który będziesz mógł promować w sieci i nie tylko.
  • Wybierz hosting – czyli powierzchnię serwerową, na której znajdzie się Twoja strona. Warto brać pod uwagę zakup tej usługi i rejestrację domeny w jednej firmie. Często dzięki temu za swój adres w sieci za pierwszy rok nie zapłacisz ani grosza albo symboliczne kilka złotych. W zależności od tego, jaką stronę będziesz prowadzić, możesz potrzebować innego hostingu. Jeśli witryna ma stanowić wizytówkę firmy, to prawdopodobnie wystarczy Ci jedno z tanich kont, ale w przypadku gdy zamierzasz prowadzić duży, popularny sklep, wówczas możesz potrzebować serwera VPS czy nawet dedykowanego, ale na takie inwestycje powinieneś się zdecydować dopiero, jeśli faktycznie zasoby taniej usługi hostingowej okażą się niewystarczające.
  • Załóż stronę internetową – masz już zarejestrowaną domenę i korzystasz z usługi hostingowej? Czas zatem na założenie serwisu WWW. Jedną z metod jest skorzystanie z instalatora aplikacji, który prawdopodobnie masz zapewniony przez firmę hostingową. Dzięki temu możesz w dosłownie kilku krokach zainstalować jeden z wielu popularnych systemów CMS, takich jak WordPress, Drupal czy Joomla! Tak samo możesz założyć sklep np. PrestaShop, Open Cart, Zen Cart czy Magento. Czynność ta nie wymaga wiedzy technicznej, ale sama instalacja to nie wszystko – stronę trzeba jeszcze wypełnić treścią i grafiką. Innym łatwym i stosunkowo tanim rozwiązaniem na założenie strony jest skorzystanie z kreatora stron WWW. Można w nim wybrać jeden z wielu szablonów i metodą „przeciągnij i upuść” dodać niezbędne elementy. Najlepiej jednak dopasujesz witrynę do swoich oczekiwań, jeśli wykonanie zlecisz firmie, która specjalizuje się w ich projektowaniu. Będzie to najdroższe rozwiązanie, ale efekt może być satysfakcjonujący i dla Ciebie, i dla odwiedzających Twoją stronę.
  • Utwórz maila firmowego – mając już domenę i hosting, możesz założyć adres e-mail we własnej domenie np. biuro@twojanazwa.pl. Z czasem możesz ich potrzebować coraz więcej, szczególnie jeśli zatrudniasz pracowników.
  • Dbaj o profile w serwisach społecznościowych – w przypadku prawie każdej działalności warto posiadać fanpage na Facebooku. Jak wynika z raportu com zatytułowanego „Media społecznościowe 2019”, własną stronę na FB posiada 65 mln firm, a ponad 6 mln aktywnie promuje tam swoją działalność. Social media to jednak nie tylko Facebook. W przypadku wielu działalności sprawdzą się również Instagram, Twitter, TikTok czy Youtube. Każdy z tych serwisów jest inny i wymaga odmiennych działań, ale łączy je jedno – umożliwiają dotarcie do milionów użytkowników, którzy mogą stać się Twoimi klientami. Oczywiście kanały trzeba dopasować do charakteru własnej działalności.
  • Załóż wizytówkę w Google – wystarczy, że wejdziesz na stronę usługi Google My Business i dodasz informacje o swojej firmie. To doskonały sposób na promocję w lokalnych wynikach wyszukiwania i pozyskanie klientów. Dzięki temu w wyszukiwarce Google informacje o Twojej firmie mogą się wyświetlać na lokalne zapytania. Poniżej możesz zobaczyć wyniki z map dla frazy „skup aut Bydgoszcz”. Takie rezultaty mogą się wyświetlać w różnych miejscach. Często znajdują się bezpośrednio pod linkami sponsorowanymi, ale równie dobrze mogą pojawiać się niżej, pomiędzy wynikami organicznymi.

wizytówka google a przeniesienie firmy do internetu

O czym powinieneś pamiętać w przypadku strony WWW?

W zależności od tego, jaką chcesz mieć stronę, mogą być konieczne inne działania. Jeśli chcesz założyć:

1. Stronę wizytówkę firmy – to możesz postawić na system CMS, ale równie dobrze może to być statyczna witryna. Jednak w przypadku pierwszej opcji masz większe możliwości, a w tym np. założenie i prowadzenie bloga. Możesz bez pomocy specjalisty aktualizować stronę. Nie wymaga to pobierania plików z serwera na dysk, ich edytowania w programie i następnie ponownego kopiowania.

Na stronie koniecznie przygotuj rozbudowaną zakładkę kontakt. Podaj dane adresowe, numery telefonów, adresy e-mail w zależności od tego, co interesuje internautę. Koniecznie umieść tam również mapkę Google z zaznaczeniem siedziby swojej firmy – zainteresowani, którzy będą chcieli porozmawiać stacjonarnie, łatwo ją znajdą. Może to wyglądać tak, jak na screenie poniżej.

mapa google a przeniesienie biznesu do sieci

Niezbędnym elementem jest również rozbudowany opis oferowanych usług. Każdej z nich poświęć odrębną zakładkę, a treść przygotuj zgodnie z zasadami SEO. Warto również umieścić na stronie cennik. Przede wszystkim dzięki temu unikniesz odpowiedzi na zapytania, których autorzy mogą i tak nie być zainteresowani współpracą ze względu na koszt danej usługi. Pamiętaj jednak, żeby dokładnie opisać, od czego zależy wysokość opłaty. Nie możesz wprowadzać internauty w błąd, gdyż może to spowodować, że stracisz klienta.

Jeśli masz obawę, czy odbiorca na pewno dobrze zrozumie zasady wyceny, to lepiej zrezygnuj z cennika i zachęć użytkownika do kontaktu (np. za pomocą buttona z CTA), w celu uzyskania indywidualnej wyceny. W przypadku wielu usług, takich jak choćby SEO, nie sposób podać stawki za usługę bez dokładnej analizy witryny i konkurencji.

2. Sklep – w tym przypadku w grę wchodzi wyłącznie nowoczesny system CMS. Z tym, że możesz wybrać model SaaS (Software as a service), skorzystać z OpenSource lub zlecić stworzenie autorskiego sklepu. Ostatnie z rozwiązań jest zdecydowanie najdroższe i wybierane głównie w przypadku projektów, których inwestor ma szczególne wymagania odnośnie do funkcji sklepu. Pozostałe dwa sposoby są popularniejsze.

  • W przypadku SaaS otrzymujesz do dyspozycji gotowy sklep, który musisz spersonalizować. Nie szukasz hostingu, nie musisz sam instalować oprogramowania. Firma, która dostarcza usługę, odpowiada za aktualizacje i stabilność działania serwera. W zamian płacisz abonament, np. miesięczny czy kwartalny. To bardzo wygodne rozwiązanie, które umożliwia założenie sklepu bez konieczności posiadania technicznej wiedzy.
  • W przypadku OpenSource instalacja też może być stosunkowo łatwa – wystarczy skorzystać ze wspomnianego już instalatora aplikacji. Tutaj jednak sam odpowiadasz za aktualizacje skryptu, wprowadzanie modyfikacji, ale oczywiście możesz to zlecić specjaliście.

Każdy sklep WWW powinien posiadać certyfikat SSL. Nie musisz za niego płacić – w zdecydowanej większości przypadków wystarczy darmowy Let’s Encrypt, który na wielu hostingach aktywuje się automatycznie dla wszystkich stron. Może on też wymagać włączenia, ale w razie problemów z tą czynnością możesz skorzystać z pomocy administratorów. Co daje SSL? To protokół, który zapewnia szyfrowanie połączenia między stroną a urządzeniem użytkownika. Dane nie mogą być przez nikogo przechwycone ani zmienione. Strony bez SSL są oznaczane przez przeglądarkę Google Chrome jako niezabezpieczone. Poza tym – posiadanie SSL to jeden z czynników rankingowych Google.

Przeczytaj: Instalacja certyfikatu SSL – najczęstsze błędy przy przechodzeniu na HTTPS

W przypadku sklepu będziesz mieć zdecydowanie więcej pracy, niż jeśli zdecydujesz się na wizytówkę. M.in. musisz wybrać system płatności, zawrzeć umowy z firmami kurierskimi, które będą odbierać i dostarczać produkty. Powinieneś również opracować przebieg zamówienia i dopasować sklep do użytkownika, żeby maksymalizować szanse na konwersję.

zadbaj o widoczność w sieci z delante

Przeniesienie firmy do internetu – jakie działania marketingowe podjąć?

Kiedy strona czy sklep internetowy już istnieją, czas przejść do działań, które będą miały na celu reklamę Twojej oferty. Początkowo marka będzie w sieci anonimowa. Powinieneś rozpocząć działania, dzięki którym stanie się rozpoznawalna, użytkownicy będą odwiedzać Twoją witrynę i składać zamówienia na produkty i usługi. Jak to osiągnąć? Tego, jak firmy dzielą swoje budżety na marketing internetowy, możesz się dowiedzieć z raportu przygotowanego przez Whitepress. Zerknij na poniższy wykres:

dzialania marketingowe a przeniesie biznesu do sieci

Jeśli prowadzisz butik, sklep ze sprzętem ogrodowym, elektronicznym, rowerami i innymi produktami, które mogą zainteresować każdego internautę w Polsce, możesz zastosować wszystkie z powyższych działań. Oczywiście powinieneś testować, które działania przynoszą efekty w Twojej działalności i tak wykorzystywać posiadany budżet, żeby uzyskać jak najlepsze efekty. Co oznaczają poszczególne pojęcia? Otóż:

  • Social media – działania w serwisach społecznościowych, takich jak choćby wspomniane Facebook, Twitter, Instagram czy TikTok.
  • SEO – czyli Search Engine Optimization, co oznacza optymalizację strony pod wymagania wyszukiwarek internetowych, a przede wszystkim wyszukiwarki Google, z której korzystają prawie wszyscy polscy internauci. Działania te zmierzają do uzyskania jak największej widoczności w wynikach wyszukiwania.
  • SEM – czyli Search Engine Marketing. Chodzi o reklamę sponsorowaną w wyszukiwarce w ramach Google Ads.
  • Display Ads – to przede wszystkim korzystanie z sieci reklamowej Google, która dociera do ponad 90 proc. użytkowników internetu.
  • Video marketing – możesz go realizować np. w formie kanału na YouTube.
  • Email marketing – m.in. prowadzenie newslettera czy wysyłanie wiadomości reklamowych do użytkowników, którzy wyrazili na to zgodę. Przeczytaj: Jak e-mail marketing może pomóc Twojemu SEO?
  • Content marketing – to ogół działań marketingowych bazujących na tworzeniu wartościowych treści. Content marketing sprzyja zwiększaniu widoczności i ruchu na stronie, a także buduje relacje z odbiorcami czy wspiera konwersję. Więcej na temat content marketingu przeczytasz na naszym blogu: Content Marketing od podszewki, czyli o czym pamiętać tworząc treści.
  • Influencer marketing – czyli współpraca z liderami opinii. Są to działania bazujące na rozpoznawalności i pozycji danej osoby. Może to być np. popularny bloger czy użytkownik serwisu społecznościowego, który ma ogromną liczbę obserwujących.

W przypadku niektórych biznesów warto postawić przede wszystkim na działania lokalne. Prowadzisz warsztat samochodowy? Oferujesz holowanie? Posiadasz mobilny serwis sprzętów elektronicznych? W takich przypadkach rozważ:

  • Wizytówkę w Google Maps – załóż wspomniany już profil w Google Moja Firma. Jeśli odpowiednio zoptymalizujesz wizytówkę, to masz duże szanse na pozyskiwanie w ten sposób klientów. Osiąganie wysokich pozycji w lokalnych wynikach, szczególnie w przypadku bardzo konkurencyjnych branż, jest jednak dosyć złożonym zagadnieniem. Znaczenie mają m.in. to, jakie opinie wystawiają Ci klienci, optymalizacja treści opisu oferty, czy zdobycie wizytówek NAP (Name, Address, Phone Number). W przypadku biznesów lokalnych może to być najbardziej efektywne źródło klientów.
  • Reklamę na Facebooku – w ramach Facebook Ads możesz docierać do bardzo precyzyjnie dopasowanej grupy docelowej. Możesz określić m.in., gdzie mają mieszkać odbiorcy reklamy. Kolejnym sposobem na dotarcie do zainteresowanych ofertą jest założenie i prowadzenie fanpage na Facebooku.
  • Google Ads – możesz się reklamować w wyszukiwarce Google, a oferta może być prezentowana wyłącznie tym użytkownikom, którzy mieszkają we wskazanych przez Ciebie okolicach. To kolejny skuteczny sposób na dotarcie do lokalnych klientów.

Jak zatem widzisz, działania należy dopasować do rodzaju biznesu. Trzeba też zwrócić uwagę na to, by inicjatywy kierowane były do internautów z Twojej okolicy. Np. reklamę e-mail można wysłać do użytkowników serwisu lokalnego. W tym samym portalu można wykupić artykuł sponsorowany, co również może przynieść korzyści.

Ile kosztuje przeniesienie biznesu do sieci?

Wiesz już, że warto rozpocząć sprzedaż produktów online lub oferowanie usług na stronie wizytówce? Zatem pewnie zastanawiasz się, ile to może kosztować? Niestety, ale nie jesteśmy w stanie udzielić Ci jednoznacznej odpowiedzi.

Pierwszy rok posiadania strony wizytówki w ramach kreatora witryn może wiązać się z wydatkiem poniżej 100 zł. Autorski projekt prostej witryny prawdopodobnie uzyskasz nawet za 1000 zł, a roczny koszt sklepu w modelu SaaS może się zamknąć w kilkuset złotych. Z drugiej strony e-commerce stworzony od podstaw może kosztować kilka, kilkadziesiąt, a nawet powyżej 100 tys.

Istotna jest kwestia budżetu na działania marketingowe. Koszt wejścia do sieci jest stosunkowo niski, o ile nie chodzi o bardzo duży projekt. Plusem działań marketingowych prowadzonych online jest to, że łatwo możesz testować ich skuteczność i stawiać na takie, które przynoszą efekty.

Wniosek jest tylko jeden – warto przenieść biznes do sieci i czerpać z tej obecności korzyści. W najbliższych latach zdaniem analityków będziemy coraz więcej wydawać w sieci. Wykorzystaj to.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Wydaje mi się, że marki coraz częściej traktują profil na Facebooku jako zamiennik strony internetowej. A to według mnie błąd. Nie rezygnowałbym ze strony (nawet najprostszej), a raczej połączył ze sobą oba rozwiązania. Szczególnie jeśli dopiero zaczynamy działać online i zależy nam na budowaniu rozpoznawalności w internecie. Warto wykorzystać możliwości kanałów.

  2. Bardzo przydatny artykuł zwłaszcza w dobie pandemii. Wiele firm przenosi swoją działalność do internetu. Jednak przeniesienie biznesu to nie tylko założenie strony internetowej. To jeden z ważniejszych kroków, ale musimy pamiętać, że nie można na tym zaprzestać. Dopasowanie odpowiednich działań może być problemowe, dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Przykłady kampanii SEO na rynku niemieckim. Sukcesy Delante

Przykłady kampanii SEO na rynku niemieckim. Sukcesy Delante

Co kraj, to obyczaj - i nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania. Rynek niemiecki, jak każdy inny, ma swoją specyfikę i powinieneś mieć ją na uwadze, planując strategię SEO w tym regionie. W ciągu kilku ostatnich lat wzięliśmy już pod skrzydła wielu Klientów, którzy zdecydowali się zainwestować w SEO na Niemcy - to pozwoliło nabyć nam cennej wiedzy i doświadczenia. Zobacz, jakimi wynikami możemy się pochwalić.

Czytaj więcej