Spis treści:
- Najważniejsze informacje o plikach PDF
- Co to jest format PDF?
- Czy Google indeksuje plik PDF?
- Jak optymalizować pliki PDF pod SEO?
- Jakie są zalety optymalizacji PDF?
Pozycjonowanie PDF – najważniejsze informacje o tym formacie plików
Obecnie chyba trudno znaleźć osobę, która nie spotkałaby się z plikami PDF. Pliki w tym formacie towarzyszą nam na co dzień, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z potencjału, jaki tkwi w możliwości ich optymalizacji. I choć z tego typu formatem spotykamy się rzadziej niż z treściami udostępnianymi na stronach internetowych, to warto dowiedzieć się więcej na temat prezentacji treści w plikach PDF i tego, jak trafić do dużego grona użytkowników.
Historia formatu PDF sięga roku 1991, kiedy współwłaściciel firmy Adobe zapoczątkował rewolucję związaną z konwertowaniem dokumentów papierowych na cyfrowe. Od tego czasu dokumenty w formacie PDF są tworzone w oparciu o specjalne standardy, a ich użytkowanie jest bezpieczne i wygodne. Przede wszystkim znalazło swoje zastosowanie w prezentacji, przenoszeniu i drukowaniu treści – np. w formie publikacji elektronicznych, instrukcji, umów czy szablonów dokumentów.
Co to jest format PDF?
Format PDF to skrót pochodzący od angielskiego terminu Portable Document Format, co w wolnym tłumaczeniu oznacza: Przenośny Format Dokumentów. Każde ze słów przypisane zostało do cech i funkcjonalności, którymi odznaczają się dokumenty zapisane w tym formacie.
Jakie właściwości posiadają pliki PDF?
- prosta nawigacja w obrębie dokumentu,
- mały rozmiar pliku,
- możliwość przygotowania pliku do druku,
- obecność plików audio,
- łatwe przesyłanie plików PDF.
Pozycjonowanie PDF – czy Google je indeksuje?
Format PDF już niedługo będzie obchodzić swoje 30-lecie. I choć przez wiele lat pojawiały się teorie, że tego typu dokumenty nie są widoczne przez roboty wyszukiwarki, to raporty wskazują na to, że od 2001 roku treść w plikach odczytywana jest w taki sam sposób jak ta zamieszczona w kodzie strony. Warto mieć jednak na uwadze, że indeksowanie plików PDF tyczy się jedynie plików, które nie są zaszyfrowane lub chronione hasłem i są ogólnodostępne dla użytkowników.
Jak to działa w praktyce? Wyszukiwarka Google odczytuje zawartość treści w ten sam sposób jak robi to z tekstem zapisanym w języku HTML. Aby indeksowanie plików PDF przyniosło oczekiwane efekty niezwykle ważne jest zadbanie o wysokiej jakości content i jego odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi. Na tym nie koniec. Sprawdź, o czym jeszcze warto pamiętać podczas pozycjonowania plików PDF!
Aby uzyskać wyniki wyszukiwania wyłącznie w formacie PDF, można posłużyć się formułą: szukana fraza +filetype:pdf, np. instrukcja obsługi zmywarki filetype:pdf.
Jak optymalizować pliki PDF pod SEO?
1. Nazwa pliku zawierająca słowo kluczowe
PDF a SEO – o czym warto pamiętać? Jedną z kluczowych kwestii jest zadbanie o to, aby tytuł pliku w pełni odpowiadał jego zawartości. W tym celu warto posłużyć się słowami kluczowymi, które nie tylko będą wskazywać jednoznacznie, co znajduje się w pliku, ale także zwiększą szanse na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto mieć jednak na uwadze, że tytuł powinien mieścić się w przedziale od 50 do 70 wyrazów, a sam odnośnik powinien być jak najbardziej naturalny, bez praktykowania metody keyword stuffing. Podczas tworzenia nazwy warto zrezygnować z polskich znaków, podkreślników czy spacji, ponieważ w innym wypadku skutkowałoby to wygenerowaniem adresu URL zawierającego znaki, które nie są traktowane jako URL-friendly.
2. Zoptymalizowane meta title i description
Zarówno tytuł jak i opis dokumentu PDF spełnia taką samą funkcję jak element title i meta description w HTML. Optymalizacja SEO PDF powinna być więc oparta na zarówno pod intencje użytkowników, jak i pod algorytmy wyszukiwarki. Sam tytuł dokumentu PDF może się różnić od nazwy, którą przypisujemy dla nazwy dokumenty. W tej sytuacji warto wykorzystać potencjał słów kluczowych przypisanych do danego zagadnienia, posłużyć się frazami długiego ogona lub w odmienionej formie. W opisie niezwykle ważne jest to, aby stosować CTA, czyli sformułowania typu: sprawdź, dowiedz się, zobacz, które zachęcą użytkownika do kliknięcia w dokument.
3. Optymalizacja unikalnego tekstu pod SEO
Jak zoptymalizować pliki PDF pod SEO? Warto zadbać o odpowiednią optymalizację tekstu, która będzie obejmować zarówno wyróżnienie słów kluczowych dopasowanych do tematyki dokumentu, jak i wyodrębnienie nagłówków. To sposób na to, aby zachęcić użytkowników do tego, aby przeglądać tekst i znaleźć interesujące punkty, a w kontekście robotów wyszukiwarki pozwoli zachować hierarchię i wskazać najważniejsze treści. Nie bez znaczenia jest również umieszczenie spisu treści, który pogrupuje zagadnienia i sprawdzi się również jako nawigacja w obrębie dokumentu.
Optymalizacja plików PDF pod SEO jest oparta na tych samych zasadach jak na standardowych stronach w HTML. Warto mieć również na uwadze, że sama optymalizacja tekstu nie wystarczy. Należy zadbać o unikalny content, który nie będzie kopiowany ze stron internetowych czy innych portali. W przeciwnym razie wyszukiwarka potraktuje to jako duplikację. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: https://delante.pl/duplikacja-tresci-jak-sobie-radzic/
4. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne
Podczas pozycjonowania PDF niezwykle ważne jest również umieszczenie odnośników, które będą odsyłać do konkretnych podstron w obrębie witryny. Dzięki temu roboty wyszukiwarki są w stanie rozpoznać treść znajdującą się w dokumencie i przypisać ją do tekstu znajdującego się na stronie. Co więcej, to bardzo skuteczny sposób na to, aby zwiększyć ruch na witrynie i wskazać robotom ważne sekcje na stronie. Należy pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego anchora, który będzie odpowiadał poruszanej tematyce, co może okazać się kluczowe dla robotów wyszukiwarki Google. Sprawdź, jak powinna wyglądać struktura linkowania wewnętrznego.
5. Plik PDF w formacie tekstowym
Aby mieć pewność, że wyszukiwarka poradzi sobie z indeksacją plików PDF, dokument należy zapisać w formacie tekstowym. Złą praktyką jest natomiast umieszczanie treści w formie obrazu. W tym wypadku roboty wyszukiwarki nie poradzą sobie z indeksacją treści, a w rezultacie nie przyczynią się do poprawy widoczności dokumentu w wynikach wyszukiwania.
6. Przyjazny adres URL
O tej praktyce powinniśmy pamiętać już podczas tworzenia nazwy plików. Warto zrezygnować więc z polskich znaków, wielkich liter, spacji czy cyfr na rzecz zwięzłego, zawierającego słowo kluczowe adresu. Przyjazny adres URL może zostać zapamiętany przez użytkownika, który z paska wyszukiwarki w szybki sposób znajdzie interesujący go dokument. Zobacz, jak stworzyć przyjazny adres URL: https://delante.pl/struktura-url-jaka-najlepsza/
7. Niewielka waga pliku
Kolejnym ważnym czynnikiem rankingowym podczas pozycjonowania plików PDF jest zmniejszenie rozmiaru dokumentu, co w rezultacie wpływa na jego szybsze ładowanie. Dlaczego to takie istotne? Im mniejsza waga pliku, tym szybciej się indeksuje, a co za tym idzie – trafi do większego grona odbiorców. W tym celu przed stworzeniem dokumentu warto skompresować interesujące nas obrazy czy inne elementy graficzne.
8. Optymalizacja atrybutów ALT
Podczas tworzenia plików PDF warto pamiętać o właściwej optymalizacji obrazów, a dokładniej o dodaniu atrybutów ALT do grafik, które znajdują się w dokumencie. Pliki PDF to w dużej mierze: instrukcje, cenniki, raporty czy prezentacje, które zawierają dużą ilość grafik, dlatego umieszczenie atrybutu ALT pomoże robotom w prawidłowym odczytaniu grafiki i jej szybszej indeksacji.
Korzystanie z plików PDF ma swoje zalety, a indeksowanie ich zawartości nie stanowi problemu dla Google. Warto jednak pamiętać, że pliki PDF nie są tak elastyczne jak strony HTML – nie mają kodu, który można w dowolny sposób modyfikować, dlatego budowanie wysokich pozycji może być wyzwaniem.
Pozycjonowanie PDF: jakie są zalety optymalizacji PDF?
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego jaki potencjał tkwi w dokumentach PDF i jakie możliwości stwarzają one przed użytkownikami. Warto mieć na uwadze, że dokumenty PDF stanowią dużą wartość merytoryczną, a ten format jest coraz częściej wyszukiwany przez osoby, które chcą zdobyć wiedzę w danej dziedzinie. Treści zawarte w plikach PDF są dużo bardziej przejrzyste i czytelne niż te zawarte na standardowej stronie internetowej, dlatego odpowiednia optymalizacja PDF może przyciągnąć użytkowników, a także zwiększyć konwersję.