.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak pozycjonować PDFy w Google?

12min.

Komentarze:0

Jak pozycjonować PDFy w Google?
28 grudnia 2020
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że za pomocą jednego kliknięcia w sieci możemy znaleźć potrzebne materiały: e-booki, poradniki, samouczki, czy instrukcje, które najczęściej udostępniane są w formie plików PDF. Jeśli zastanawiasz się, jak trafić do użytkowników z wysokiej jakości treścią i przydatnymi materiałami, to zobacz, na czym polega pozycjonowanie PDF i w jaki sposób optymalizować pliki w tym formacie!

12min.

Komentarze:0

Spis treści:

Pozycjonowanie PDF – najważniejsze informacje o tym formacie plików

Obecnie chyba trudno znaleźć osobę, która nie spotkałaby się z plikami PDF. Pliki w tym formacie towarzyszą nam na co dzień, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z potencjału, jaki tkwi w możliwości ich optymalizacji. I choć z tego typu formatem spotykamy się rzadziej niż z treściami udostępnianymi na stronach internetowych, to warto dowiedzieć się więcej na temat prezentacji treści w plikach PDF i tego, jak trafić do dużego grona użytkowników.

Historia formatu PDF sięga roku 1991, kiedy współwłaściciel firmy Adobe zapoczątkował rewolucję związaną z konwertowaniem dokumentów papierowych na cyfrowe. Od tego czasu dokumenty w formacie PDF są tworzone w oparciu o specjalne standardy, a ich użytkowanie jest bezpieczne i wygodne. Przede wszystkim znalazło swoje zastosowanie w prezentacji, przenoszeniu i drukowaniu treści – np. w formie publikacji elektronicznych, instrukcji, umów czy szablonów dokumentów.

Co to jest format PDF?

Format PDF to skrót pochodzący od angielskiego terminu Portable Document Format, co w wolnym tłumaczeniu oznacza: Przenośny Format Dokumentów. Każde ze słów przypisane zostało do cech i funkcjonalności, którymi odznaczają się dokumenty zapisane w tym formacie.

Jakie właściwości posiadają pliki PDF?

  • prosta nawigacja w obrębie dokumentu,
  • mały rozmiar pliku,
  • możliwość przygotowania pliku do druku,
  • obecność plików audio,
  • łatwe przesyłanie plików PDF.

Pozycjonowanie PDF – czy Google je indeksuje?

Format PDF już niedługo będzie obchodzić swoje 30-lecie. I choć przez wiele lat pojawiały się teorie, że tego typu dokumenty nie są widoczne przez roboty wyszukiwarki, to raporty wskazują na to, że od 2001 roku treść w plikach odczytywana jest w taki sam sposób jak ta zamieszczona w kodzie strony. Warto mieć jednak na uwadze, że indeksowanie plików PDF tyczy się jedynie plików, które nie są zaszyfrowane lub chronione hasłem i są ogólnodostępne dla użytkowników.

Jak to działa w praktyce? Wyszukiwarka Google odczytuje zawartość treści w ten sam sposób jak robi to z tekstem zapisanym w języku HTML. Aby indeksowanie plików PDF przyniosło oczekiwane efekty niezwykle ważne jest zadbanie o wysokiej jakości content i jego odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi. Na tym nie koniec. Sprawdź, o czym jeszcze warto pamiętać podczas pozycjonowania plików PDF!

Pozycjonowanie PDF a wyszukiwanie plików

Aby uzyskać wyniki wyszukiwania wyłącznie w formacie PDF, można posłużyć się formułą: szukana fraza +filetype:pdf, np. instrukcja obsługi zmywarki filetype:pdf.

Jak optymalizować pliki PDF pod SEO?

1. Nazwa pliku zawierająca słowo kluczowe

PDF a SEO – o czym warto pamiętać? Jedną z kluczowych kwestii jest zadbanie o to, aby tytuł pliku w pełni odpowiadał jego zawartości. W tym celu warto posłużyć się słowami kluczowymi, które nie tylko będą wskazywać jednoznacznie, co znajduje się w pliku, ale także zwiększą szanse na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto mieć jednak na uwadze, że tytuł powinien mieścić się w przedziale od 50 do 70 wyrazów, a sam odnośnik powinien być jak najbardziej naturalny, bez praktykowania metody keyword stuffing. Podczas tworzenia nazwy warto zrezygnować z polskich znaków, podkreślników czy spacji, ponieważ w innym wypadku skutkowałoby to wygenerowaniem adresu URL zawierającego znaki, które nie są traktowane jako URL-friendly.

Pozycjonowanie PDF a nazwa pliku

2. Zoptymalizowane meta title i description

Zarówno tytuł jak i opis dokumentu PDF spełnia taką samą funkcję jak element title i meta description w HTML. Optymalizacja SEO PDF powinna być więc oparta na zarówno pod intencje użytkowników, jak i pod algorytmy wyszukiwarki. Sam tytuł dokumentu PDF może się różnić od nazwy, którą przypisujemy dla nazwy dokumenty. W tej sytuacji warto wykorzystać potencjał słów kluczowych przypisanych do danego zagadnienia, posłużyć się frazami długiego ogona lub w odmienionej formie. W opisie niezwykle ważne jest to, aby stosować CTA, czyli sformułowania typu: sprawdź, dowiedz się, zobacz, które zachęcą użytkownika do kliknięcia w dokument.

3. Optymalizacja unikalnego tekstu pod SEO

Jak zoptymalizować pliki PDF pod SEO? Warto zadbać o odpowiednią optymalizację tekstu, która będzie obejmować zarówno wyróżnienie słów kluczowych dopasowanych do tematyki dokumentu, jak i wyodrębnienie nagłówków. To sposób na to, aby zachęcić użytkowników do tego, aby przeglądać tekst i znaleźć interesujące punkty, a w kontekście robotów wyszukiwarki pozwoli zachować hierarchię i wskazać najważniejsze treści. Nie bez znaczenia jest również umieszczenie spisu treści, który pogrupuje zagadnienia i sprawdzi się również jako nawigacja w obrębie dokumentu.

Optymalizacja plików PDF pod SEO jest oparta na tych samych zasadach jak na standardowych stronach w HTML. Warto mieć również na uwadze, że sama optymalizacja tekstu nie wystarczy. Należy zadbać o unikalny content, który nie będzie kopiowany ze stron internetowych czy innych portali. W przeciwnym razie wyszukiwarka potraktuje to jako duplikację. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: https://delante.pl/duplikacja-tresci-jak-sobie-radzic/

4. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne

Podczas pozycjonowania PDF niezwykle ważne jest również umieszczenie odnośników, które będą odsyłać do konkretnych podstron w obrębie witryny. Dzięki temu roboty wyszukiwarki są w stanie rozpoznać treść znajdującą się w dokumencie i przypisać ją do tekstu znajdującego się na stronie. Co więcej, to bardzo skuteczny sposób na to, aby zwiększyć ruch na witrynie i wskazać robotom ważne sekcje na stronie. Należy pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego anchora, który będzie odpowiadał poruszanej tematyce, co może okazać się kluczowe dla robotów wyszukiwarki Google. Sprawdź, jak powinna wyglądać struktura linkowania wewnętrznego.

zadbaj o widoczność strony w sieci

5. Plik PDF w formacie tekstowym

Aby mieć pewność, że wyszukiwarka poradzi sobie z indeksacją plików PDF, dokument należy zapisać w formacie tekstowym. Złą praktyką jest natomiast umieszczanie treści w formie obrazu. W tym wypadku roboty wyszukiwarki nie poradzą sobie z indeksacją treści, a w rezultacie nie przyczynią się do poprawy widoczności dokumentu w wynikach wyszukiwania.

6. Przyjazny adres URL

O tej praktyce powinniśmy pamiętać już podczas tworzenia nazwy plików. Warto zrezygnować więc z polskich znaków, wielkich liter, spacji czy cyfr na rzecz zwięzłego, zawierającego słowo kluczowe adresu. Przyjazny adres URL może zostać zapamiętany przez użytkownika, który z paska wyszukiwarki w szybki sposób znajdzie interesujący go dokument. Zobacz, jak stworzyć przyjazny adres URL: https://delante.pl/struktura-url-jaka-najlepsza/

7. Niewielka waga pliku

Kolejnym ważnym czynnikiem rankingowym podczas pozycjonowania plików PDF jest zmniejszenie rozmiaru dokumentu, co w rezultacie wpływa na jego szybsze ładowanie. Dlaczego to takie istotne? Im mniejsza waga pliku, tym szybciej się indeksuje, a co za tym idzie – trafi do większego grona odbiorców. W tym celu przed stworzeniem dokumentu warto skompresować interesujące nas obrazy czy inne elementy graficzne.

SEO PDF a pozycjonowanie zdjęć

8. Optymalizacja atrybutów ALT

Podczas tworzenia plików PDF warto pamiętać o właściwej optymalizacji obrazów, a dokładniej o dodaniu atrybutów ALT do grafik, które znajdują się w dokumencie. Pliki PDF to w dużej mierze: instrukcje, cenniki, raporty czy prezentacje, które zawierają dużą ilość grafik, dlatego umieszczenie atrybutu ALT pomoże robotom w prawidłowym odczytaniu grafiki i jej szybszej indeksacji.

Komentarz specjalisty

Korzystanie z plików PDF ma swoje zalety, a indeksowanie ich zawartości nie stanowi problemu dla Google. Warto jednak pamiętać, że pliki PDF nie są tak elastyczne jak strony HTML – nie mają kodu, który można w dowolny sposób modyfikować, dlatego budowanie wysokich pozycji może być wyzwaniem.

Mariola Sosnowska Delante
Mariola Sosnowska
SEO Specialist

Pozycjonowanie PDF: jakie są zalety optymalizacji PDF?

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego jaki potencjał tkwi w dokumentach PDF i jakie możliwości stwarzają one przed użytkownikami. Warto mieć na uwadze, że dokumenty PDF stanowią dużą wartość merytoryczną, a ten format jest coraz częściej wyszukiwany przez osoby, które chcą zdobyć wiedzę w danej dziedzinie. Treści zawarte w plikach PDF są dużo bardziej przejrzyste i czytelne niż te zawarte na standardowej stronie internetowej, dlatego odpowiednia optymalizacja PDF może przyciągnąć użytkowników, a także zwiększyć konwersję.

Jak Woblink, platforma z e-bookami i czytnikami, dba o swoją widoczność w internecie? Dlaczego korzystają z SEO? Jakie trendy widzą w marketingu e-commerce? Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Aleksandrą Plewą, Marketing Manager w Woblink!
Autor
Ania BItner SEO Delante
Autor
Ania Bitner

Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Autor
Ania BItner SEO Delante
Autor
Ania Bitner

Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Zostaw komentarz

FAQ

Jak wygląda indeksowanie plików PDF przez Google?

Wyszukiwarka Google indeksuje pliki PDF w taki sam sposób jak robi to z odnośnikami w HTML. Zawartość tekstowa w plikach PDF zostaje przenalizowana na podobnej zasadzie jak ta zamieszczona w kodzie strony. Dla robotów wyszukiwarki istotny jest sam tekst i nasycenie go słowami kluczowymi. Warto mieć jednak na uwadze, że Google indeksuje pliki PDF tylko wtedy, gdy nie są one zaszyfrowane lub chronione hasłem. Jedyna różnica w przypadku indeksacji PDF jest taka, że w tym formacie nie ma możliwości ustawiania atrybutu nofollow.

Na czym polega optymalizacja PDF pod SEO?

Ze względu na to, że roboty wyszukiwarki potrafią odczytywać zawartość plików, optymalizacja PDF pod SEO polega przygotowaniu dokumentu w taki sposób, aby treści były tworzone nie tylko pod użytkowników, ale także pod Google. W tym celu warto poznać zasady i opanować skuteczną metodę optymalizacji plików PDF.

Jak wygląda pozycjonowanie plików PDF?

Podczas pozycjonowania PDF warto pamiętać o kilku zasadach, które mogą poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak przygotować taki plik?

  • wybierz nazwę pliku zawierającą słowo kluczowe,
  • zoptymalizuj tag meta title,
  • zadbaj o nagłówki w tekście,
  • nie zapominaj o linkowaniu wewnętrznym,
  • wyróżnij najważniejsze słowa kluczowe,
  • stwórz przyjazny adres URL,
  • dodaj atrybuty ALT do grafik,
  • zadbaj o unikalny content,
  • dostosuj plik do urządzeń mobilnych.

Czy warto optymalizować pliki PDF?

Jak najbardziej!

Dokumenty PDF cieszą się dużą popularnością, a to wszystko ze względu na przejrzystość, dostosowanie do potrzeb użytkowników, a także dużą wartość merytoryczną. Optymalizacja PDF może okazać się więc pomocna w dotarciu do większego grona odbiorców i wyświetlania się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania.

Chcesz oddać pracę w ręce profesjonalnej agencji? Zamów bezpłatną wycenę pozycjonowania i dowiedz się, jakich efektów możesz się spodziewać!

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM