Jak pozycjonować PDFy w Google?

Jak pozycjonować PDFy w Google?

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że za pomocą jednego kliknięcia w sieci możemy znaleźć potrzebne materiały: e-booki, poradniki, samouczki, czy instrukcje, które najczęściej udostępniane są w formie plików PDF. Jeśli zastanawiasz się, jak trafić do użytkowników z wysokiej jakości treścią i przydatnymi materiałami, to zobacz, na czym polega pozycjonowanie PDF i w jaki sposób optymalizować pliki w tym formacie!

Spis treści:

Pozycjonowanie PDF – najważniejsze informacje o tym formacie plików

Obecnie chyba trudno znaleźć osobę, która nie spotkałaby się z plikami PDF. Pliki w tym formacie towarzyszą nam na co dzień, jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z potencjału, jaki tkwi w możliwości ich optymalizacji. I choć z tego typu formatem spotykamy się rzadziej niż z treściami udostępnianymi na stronach internetowych, to warto dowiedzieć się więcej na temat prezentacji treści w plikach PDF i tego, jak trafić do dużego grona użytkowników.

Historia formatu PDF sięga roku 1991, kiedy współwłaściciel firmy Adobe zapoczątkował rewolucję związaną z konwertowaniem dokumentów papierowych na cyfrowe. Od tego czasu dokumenty w formacie PDF są tworzone w oparciu o specjalne standardy, a ich użytkowanie jest bezpieczne i wygodne. Przede wszystkim znalazło swoje zastosowanie w prezentacji, przenoszeniu i drukowaniu treści – np. w formie publikacji elektronicznych, instrukcji, umów czy szablonów dokumentów.

Co to jest format PDF?

Format PDF to skrót pochodzący od angielskiego terminu Portable Document Format, co w wolnym tłumaczeniu oznacza: Przenośny Format Dokumentów. Każde ze słów przypisane zostało do cech i funkcjonalności, którymi odznaczają się dokumenty zapisane w tym formacie.

Jakie właściwości posiadają pliki PDF?

  • prosta nawigacja w obrębie dokumentu,
  • mały rozmiar pliku,
  • możliwość przygotowania pliku do druku,
  • obecność plików audio,
  • łatwe przesyłanie plików PDF.

Pozycjonowanie PDF – czy Google je indeksuje?

Format PDF już niedługo będzie obchodzić swoje 30-lecie. I choć przez wiele lat pojawiały się teorie, że tego typu dokumenty nie są widoczne przez roboty wyszukiwarki, to raporty wskazują na to, że od 2001 roku treść w plikach odczytywana jest w taki sam sposób jak ta zamieszczona w kodzie strony. Warto mieć jednak na uwadze, że indeksowanie plików PDF tyczy się jedynie plików, które nie są zaszyfrowane lub chronione hasłem i są ogólnodostępne dla użytkowników.

Jak to działa w praktyce? Wyszukiwarka Google odczytuje zawartość treści w ten sam sposób jak robi to z tekstem zapisanym w języku HTML. Aby indeksowanie plików PDF przyniosło oczekiwane efekty niezwykle ważne jest zadbanie o wysokiej jakości content i jego odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi. Na tym nie koniec. Sprawdź, o czym jeszcze warto pamiętać podczas pozycjonowania plików PDF!

Pozycjonowanie PDF a wyszukiwanie plików

Aby uzyskać wyniki wyszukiwania wyłącznie w formacie PDF, można posłużyć się formułą: szukana fraza +filetype:pdf, np. instrukcja obsługi zmywarki filetype:pdf.

Jak optymalizować pliki PDF pod SEO?

1. Nazwa pliku zawierająca słowo kluczowe

PDF a SEO – o czym warto pamiętać? Jedną z kluczowych kwestii jest zadbanie o to, aby tytuł pliku w pełni odpowiadał jego zawartości. W tym celu warto posłużyć się słowami kluczowymi, które nie tylko będą wskazywać jednoznacznie, co znajduje się w pliku, ale także zwiększą szanse na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto mieć jednak na uwadze, że tytuł powinien mieścić się w przedziale od 50 do 70 wyrazów, a sam odnośnik powinien być jak najbardziej naturalny, bez praktykowania metody keyword stuffing. Podczas tworzenia nazwy warto zrezygnować z polskich znaków, podkreślników czy spacji, ponieważ w innym wypadku skutkowałoby to wygenerowaniem adresu URL zawierającego znaki, które nie są traktowane jako URL-friendly.

Pozycjonowanie PDF a nazwa pliku

2. Zoptymalizowane meta title i description

Zarówno tytuł jak i opis dokumentu PDF spełnia taką samą funkcję jak element title i meta description w HTML. Optymalizacja SEO PDF powinna być więc oparta na zarówno pod intencje użytkowników, jak i pod algorytmy wyszukiwarki. Sam tytuł dokumentu PDF może się różnić od nazwy, którą przypisujemy dla nazwy dokumenty. W tej sytuacji warto wykorzystać potencjał słów kluczowych przypisanych do danego zagadnienia, posłużyć się frazami długiego ogona lub w odmienionej formie. W opisie niezwykle ważne jest to, aby stosować CTA, czyli sformułowania typu: sprawdź, dowiedz się, zobacz, które zachęcą użytkownika do kliknięcia w dokument.

PDF a SEO najważniejsze zasady
Źródło: https://www.searchenginejournal.com/pdf-seo-best-practices/59975/

3. Optymalizacja unikalnego tekstu pod SEO

Jak zoptymalizować pliki PDF pod SEO? Warto zadbać o odpowiednią optymalizację tekstu, która będzie obejmować zarówno wyróżnienie słów kluczowych dopasowanych do tematyki dokumentu, jak i wyodrębnienie nagłówków. To sposób na to, aby zachęcić użytkowników do tego, aby przeglądać tekst i znaleźć interesujące punkty, a w kontekście robotów wyszukiwarki pozwoli zachować hierarchię i wskazać najważniejsze treści. Nie bez znaczenia jest również umieszczenie spisu treści, który pogrupuje zagadnienia i sprawdzi się również jako nawigacja w obrębie dokumentu.

Optymalizacja plików PDF pod SEO jest oparta na tych samych zasadach jak na standardowych stronach w HTML. Warto mieć również na uwadze, że sama optymalizacja tekstu nie wystarczy. Należy zadbać o unikalny content, który nie będzie kopiowany ze stron internetowych czy innych portali. W przeciwnym razie wyszukiwarka potraktuje to jako duplikację. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: https://delante.pl/duplikacja-tresci-jak-sobie-radzic/

4. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne

Podczas pozycjonowania PDF niezwykle ważne jest również umieszczenie odnośników, które będą odsyłać do konkretnych podstron w obrębie witryny. Dzięki temu roboty wyszukiwarki są w stanie rozpoznać treść znajdującą się w dokumencie i przypisać ją do tekstu znajdującego się na stronie. Co więcej, to bardzo skuteczny sposób na to, aby zwiększyć ruch na witrynie i wskazać robotom ważne sekcje na stronie. Należy pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego anchora, który będzie odpowiadał poruszanej tematyce, co może okazać się kluczowe dla robotów wyszukiwarki Google. Sprawdź, jak powinna wyglądać struktura linkowania wewnętrznego.

zadbaj o widoczność strony w sieci

5. Plik PDF w formacie tekstowym

Aby mieć pewność, że wyszukiwarka poradzi sobie z indeksacją plików PDF, dokument należy zapisać w formacie tekstowym. Złą praktyką jest natomiast umieszczanie treści w formie obrazu. W tym wypadku roboty wyszukiwarki nie poradzą sobie z indeksacją treści, a w rezultacie nie przyczynią się do poprawy widoczności dokumentu w wynikach wyszukiwania.

6. Przyjazny adres URL

O tej praktyce powinniśmy pamiętać już podczas tworzenia nazwy plików. Warto zrezygnować więc z polskich znaków, wielkich liter, spacji czy cyfr na rzecz zwięzłego, zawierającego słowo kluczowe adresu. Przyjazny adres URL może zostać zapamiętany przez użytkownika, który z paska wyszukiwarki w szybki sposób znajdzie interesujący go dokument. Zobacz, jak stworzyć przyjazny adres URL: https://delante.pl/struktura-url-jaka-najlepsza/

7. Niewielka waga pliku

Kolejnym ważnym czynnikiem rankingowym podczas pozycjonowania plików PDF jest zmniejszenie rozmiaru dokumentu, co w rezultacie wpływa na jego szybsze ładowanie. Dlaczego to takie istotne? Im mniejsza waga pliku, tym szybciej się indeksuje, a co za tym idzie – trafi do większego grona odbiorców. W tym celu przed stworzeniem dokumentu warto skompresować interesujące nas obrazy czy inne elementy graficzne.

SEO PDF a pozycjonowanie zdjęć

8. Optymalizacja atrybutów ALT

Podczas tworzenia plików PDF warto pamiętać o właściwej optymalizacji obrazów, a dokładniej o dodaniu atrybutów ALT do grafik, które znajdują się w dokumencie. Pliki PDF to w dużej mierze: instrukcje, cenniki, raporty czy prezentacje, które zawierają dużą ilość grafik, dlatego umieszczenie atrybutu ALT pomoże robotom w prawidłowym odczytaniu grafiki i jej szybszej indeksacji.

Komentarz specjalisty

Korzystanie z plików PDF ma swoje zalety, a indeksowanie ich zawartości nie stanowi problemu dla Google. Warto jednak pamiętać, że pliki PDF nie są tak elastyczne jak strony HTML – nie mają kodu, który można w dowolny sposób modyfikować, dlatego budowanie wysokich pozycji może być wyzwaniem.

Mariola Sosnowska Delante
Mariola Sosnowska
SEO Specialist

Pozycjonowanie PDF: jakie są zalety optymalizacji PDF?

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego jaki potencjał tkwi w dokumentach PDF i jakie możliwości stwarzają one przed użytkownikami. Warto mieć na uwadze, że dokumenty PDF stanowią dużą wartość merytoryczną, a ten format jest coraz częściej wyszukiwany przez osoby, które chcą zdobyć wiedzę w danej dziedzinie. Treści zawarte w plikach PDF są dużo bardziej przejrzyste i czytelne niż te zawarte na standardowej stronie internetowej, dlatego odpowiednia optymalizacja PDF może przyciągnąć użytkowników, a także zwiększyć konwersję.

FAQ

Wyszukiwarka Google indeksuje pliki PDF w taki sam sposób jak robi to z odnośnikami w HTML. Zawartość tekstowa w plikach PDF zostaje przenalizowana na podobnej zasadzie jak ta zamieszczona w kodzie strony. Dla robotów wyszukiwarki istotny jest sam tekst i nasycenie go słowami kluczowymi. Warto mieć jednak na uwadze, że Google indeksuje pliki PDF tylko wtedy, gdy nie są one zaszyfrowane lub chronione hasłem. Jedyna różnica w przypadku indeksacji PDF jest taka, że w tym formacie nie ma możliwości ustawiania atrybutu nofollow.

Ze względu na to, że roboty wyszukiwarki potrafią odczytywać zawartość plików, optymalizacja PDF pod SEO polega przygotowaniu dokumentu w taki sposób, aby treści były tworzone nie tylko pod użytkowników, ale także pod Google. W tym celu warto poznać zasady i opanować skuteczną metodę optymalizacji plików PDF.

Podczas pozycjonowania PDF warto pamiętać o kilku zasadach, które mogą poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania. Jak przygotować taki plik?

  • wybierz nazwę pliku zawierającą słowo kluczowe,
  • zoptymalizuj tag meta title,
  • zadbaj o nagłówki w tekście,
  • nie zapominaj o linkowaniu wewnętrznym,
  • wyróżnij najważniejsze słowa kluczowe,
  • stwórz przyjazny adres URL,
  • dodaj atrybuty ALT do grafik,
  • zadbaj o unikalny content,
  • dostosuj plik do urządzeń mobilnych.

Jak najbardziej!😉

Dokumenty PDF cieszą się dużą popularnością, a to wszystko ze względu na przejrzystość, dostosowanie do potrzeb użytkowników, a także dużą wartość merytoryczną. Optymalizacja PDF może okazać się więc pomocna w dotarciu do większego grona odbiorców i wyświetlania się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania.

Chcesz oddać pracę w ręce profesjonalnej agencji? Zamów bezpłatną wycenę pozycjonowania i dowiedz się, jakich efektów możesz się spodziewać!

(5)
Autor
Content Specialist - Ania

Content Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksplorowanie to nowa sekcja w GA4. Możesz dzięki niech stworzyć raporty niestandardowe. Nie zwlekaj zatem z dodaniem strony do GA4 i poznaj nowe rozwiązanie od Google, zanim statystyki Google Universal zostaną wyłączone. Masz jeszcze sporo czasu – dane w ramach GA Universal będą zbierane do 1 lipca 2022 roku. Wiesz, czym są raporty niestandardowe w GA4? Sprawdź, na czym polegają i jak z nich korzystać.

Czytaj więcej
Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

W 2021 roku doszło do wielu wydarzeń marketingowych, które ze względów pandemicznych nie odbyły się w 2020 roku. Powrócił Festiwal SEO, a także inne imprezy związane z marketingiem. Już wiemy, jakie wydarzenia planowane są na ten rok. Będzie się działo! Sprawdźmy, gdzie warto się pojawić w drugim półroczu 2022 roku. Na które wydarzenia marketingowe warto zwrócić szczególną uwagę?

Czytaj więcej