.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak wypozycjonować sklep internetowy, który sprzedaje sezonowo?

5min.

Komentarze:1

Jak wypozycjonować sklep internetowy, który sprzedaje sezonowo?
22 lutego 2021
Pozornie może wydawać się, że zagadnienie sezonowości nie dotyczy Twojej internetowej działalności. Czy aby na pewno? Jak sprzedawać internetowo produkty sezonowe?

5min.

Komentarze:1

Sporo ludzi wciąż wierzy, że przestrzeń cyfrowa jest w pełni odizolowana od tej rzeczywistej. Jak się okazuje, nic bardziej mylnego. W każdej działalności wyróżnić można czas, w którym przynajmniej część, jeśli nie całość asortymentu, jest częściej poszukiwana przez potencjalnych klientów. To, jak bardzo sezon wpływa na wielkość sprzedaży, zależy od wielu czynników, z których najważniejszym jest branża. Nietrudno zatem dojść do wniosku, że sklep chcący skutecznie się wypozycjonować, powinien również zwrócić uwagę na sezonowość produktów i okresy wzmożonego wyszukiwania ich przez potencjalnych klientów. Wymaga to jednak zrozumienia tematu i przyjęcia strategii dopasowanej do konkretnego przypadku.

Pozycjonowanie sklepu internetowego, a dwa rodzaje sezonów

Ze względu na ilość wyszukiwań produktów można wyróżnić dwa podstawowe typy sezonów: wysoki i niski. Różnią się one czasem trwania, co oczywiście nie znaczy, że nie mogą się na siebie wzajemnie nakładać. Z tymi właśnie faktami łączy się istotne zjawisko, o którym nie wolno zapominać. Chodzi oczywiście o fakt, że ilość wejść generowanych przez wybrane frazy wcale nie musi być stała w ciągu roku. Dlatego w żadnym wypadku, w przypadku spadku tego wskaźnika, nie można panikować i podejmować pochopnych działań.

Sezon wysoki

Takie określenie noszą dłuższe, powtarzające się cyklicznie okresy, w których sprzedaż produktów jest największa. Przykładem mogą być pory roku, miesiące urlopowe, przerwy świąteczne. Na uwagę zasługują także duże imprezy sportowe, które zyskują na popularności w konkretnym czasie - tutaj wręcz należy przytoczyć, doskonale znane w naszym kraju, skoki narciarskie.

Niski sezon, potencjalnie duże zyski

Niski sezon to mniej sprzedaży. Rzadko kupujemy narty w środku lata czy rower w grudniu. W przypadku sklepów, sprzedających produkty sezonowe, można wykorzystać krótkie święta i wydarzenia, których data jest z góry znana. Moglibyśmy tu wymienić cały ich szereg: chociażby Dzień Kobiet, weekend majowy, święta, okres komunijny. Z punktu widzenia e-commerce, łakomym kąskiem stał się również Czarny Piątek i nieodłącznie związany z nim szał zakupów. Na zwiększoną sprzedaż mogą wpłynąć również czynniki zewnętrzne, takie jak pogoda, działania konkurencji, wydarzenia kulturowe. Niestety nie przewidzimy wcześniej tych trendów dlatego w takich przypadkach najważniejsze jest szybkie reagowanie na sytuację i umiejętność wykorzystania jej na swoją korzyść. Dobrze widać wykorzystanie świąt na przykładzie sklepu sprzedającego zabawki, który odnotował znaczne zwiększenie w ruchu na stronie w listopadzie i grudniu: Wzrost ruchu na stronie święta

Rola analityki w pozycjonowaniu sezonowym

Nie da się ukryć, że pozycjonowanie sklepu internetowego to coś, co należy wykonywać z pewną wiedzą i świadomością. Dla sklepów prowadzących analitykę jest to ułatwione zadanie. Ogólnodostępne są również raporty, które podpowiedzą nam, kiedy nasze produkty najlepiej się sprzedadzą. Do tego znajomość branży, doświadczenie i intuicja, i możemy rozpocząć planowanie. Narzędziami, które okażą się pomocne w trakcie tego procesu są oczywiście Google Analytics oraz Search Console.

Przykładowe działania, jakie można prowadzić w ramach pozycjonowania sezonowego

Wiedząc już kiedy można spodziewać się zwiększonego zainteresowania ze strony potencjalnych klientów, można zacząć tworzyć plan skutecznej strategii. Nie rzucajmy się przy tym na głęboką wodę - zamiast przygotowywać się pod kątem wszystkich możliwych sezonów, o wiele bardziej efektywnym podejściem jest skupienie się raczej na kilku wybranych. Na samo planowanie przeznaczyć należy do około 2 tygodni. To właśnie wtedy wybieramy wydarzenia, analizujemy je pod kątem przychodzącego ruchu i fraz, na których powinniśmy się skupić. Po około miesiącu powinniśmy już posiadać gotową podstronę dedykowaną danej promocji, specjalnie zoptymalizowaną pod kątem zbadanych wcześniej słów kluczowych. Czynnikiem zwiększającym konwersję stanie się także pokazanie klientom małej części oferty sezonowej bez zbytniego zagłębiania się w jej szczegóły. Kolejny miesiąc - półtora podczas kampanii to rozpowszechnienie naszych treści. Kanały, jakie można tu wykorzystać to własny newsletter oraz blog, ale nie tylko. Jeżeli tylko pozwala na to budżet, warto pozyskać wpisy gościnne na blogach oraz innych stronach. Ważną rolę spełnią także komentarze na łamach for internetowych i mediów społecznościowych.

Właściwy czas - czyli jaki?

Pamiętajmy, że efekty z pozycjonowania pojawiają się po kilku miesiącach, dlatego pozycjonowanie należy zacząć kilka miesięcy przed szczytem sprzedaży i nie zaprzestawać po sezonie, żeby utrzymać osiągnięte wyniki i kontynuować wzrost widoczności po sezonie. Pracując z firmą pozycjonującą warto po sezonie zwrócić uwagę właśnie na wzrost widoczności (ilość fraz, na które wyświetla się strona, pozycje fraz) a nie na wzrost ruchu. Przy dużej sezonowości ruch może spadać nawet przy wzroście widoczności z powodu zmniejszonego zainteresowania klientów. Jest to jednak budowanie dobrej podstawy i przygotowanie do kolejnego sezonu. Przykładem może być sklep sprzedający zimowy sprzęt sportowy, który pomimo rosnącej widoczności notuje spadki ruchu na stronie po sezonie. [caption id="" align="aligncenter" width="750"]wzrost widoczności strony wykres Wykres wzrostu widoczności strony internetowej[/caption]   [caption id="attachment_5537" align="aligncenter" width="750"]wykres spadek ruchu na stronie po sezonie Wykres spadku ruchu na stronie po sezonie[/caption]  

A może reklama kontekstowa?

Opcją wartą rozważenia jest także wdrożenie kampanii Google Ads, szczególnie kiedy prowadzony sklep internetowy jest stosunkowo świeży i w krótkim czasie chcemy osiągnąć wyniki. Pamiętać jednak należy, że podczas sezonu liczba konkurentów może znacznie się zwiększyć. Co za tym idzie, wzrośnie także koszt pojedynczego kliknięcia. Mimo to jesteśmy zdania, że pozycjonowanie sklepu internetowego działającego sezonowo warto wspierać dodatkowymi reklamami kontekstowymi. Reklama Google może też pomóc pod koniec sezonu, kiedy chcemy “pozbyć się” produktów i wyprzedać szybko towar, aby nie zalegał w magazynie.

Zwiększ konwersję, czyli optymalizacje na stronie

Chcąc zwiększyć swoje przychody pamiętać należy, że nie wystarczy sprowadzenie ludzi na swoją witrynę. Nawet idealnie prowadzone pozycjonowanie sklepu internetowego na niewiele się zda, jeżeli on sam nie będzie zachęcał do kupna. Co to oznacza? Po stworzeniu kampanii sezonowego SEO zająć należy się również tym, jak przyjazna dla użytkownika jest sam sklep internetowy - tutaj przyda się znajomość zagadnień z zakresu UX/UI. Biorąc pod uwagę ostatnie zmiany algorytmu Google nieodzowne staje się wprowadzenie certyfikatu SSL. Sprzedaż produktów sezonowych jest utrudniona ze względu na mniej stabilne zainteresowanie użytkowników i trudniejsze do przewidzenia powodzenie w kolejnym sezonie. Z tego powodu działania marketingowe powinny być prowadzone w sposób przemyślany i stały. Błędem jest “obudzenie się” tuż przed sezonem i łapanie ostatniej deski ratunku w postaci szybkich i krótkotrwałych rozwiązań. Budowanie widoczności i świadomości marki powinno odbywać się cały czas ze wzmożoną intensywnością przed i w trakcie sezonu. Po sezonie warto ocenić skuteczność działań i rozpocząć już planowanie kolejnych.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Komentarze

  1. Mam świeżo otwarty sklep z zegarkami i nie mam jeszcze danych z GA. Czy jest jakiś inny sposób na sprawdzenie sezonowości produktów?

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM