Jak pozbyć się niechcianych linków prowadzących do mojej strony?

Jak pozbyć się niechcianych linków prowadzących do mojej strony?

Przejmując domenę istniejącą już jakiś czas przejmujemy także jej profil linkowania. Usuwanie niskiej jakości linków z pomocą narzędzia Disavow może pomóc znacznie poprawić pozycje dla poszczególnych słów kluczowych. Przeczytaj jak usunąć linki z Google i pozbyć się niechcianych odnośników prowadzących do Twojej strony.

Wprowadzenie przez Google aktualizacji algorytmu Pingwin wymusiło na nas zwracanie uwagi na jakość linków, które prowadzą do strony. Jednym ze sposobów na jej ogólne poprawienie jest zrzeczenie się tych łącz, które wskaźnik zaniżają. Aby ułatwić kontrolę nad profilem linków, udostępniono narzędzie znane jako Disavow Tool. Pamiętać jednak należy, że największe efekty przynosi ono w trakcie procesu usuwania filtra ręcznego oraz podczas rozważania tzw. reinclusion request. O skuteczności tego narzędzia wypowiedział się między innymi Matt Cutts.

Skąd jednak biorą się linki, które mają zły wpływ na SEO? Wśród źródeł tego typu odnośników wyróżnić można kilka głównych czynności:

  • korzystanie z systemów wymiany linków,
  • nieumiejętne budowanie profilu linków,
  • nieetyczne działania konkurencji – tzw. depozycjonowanie,
  • włamanie na stronę.

Co istotne, są to działania, które mogą przynieść krótkotrwały, pozytywny efekt. Po jakimś czasie jednak możemy dostać alert o problemie ze stroną.

Usuwanie linków z Google. Jakie linki usuwać?

Zrzekać się warto przede wszystkim odnośników nienaturalnych. O ile w sieci znaleźć można wiele informacji o jakości oferowanej przez poszczególne źródła, tak bezwarunkowo zawsze najlepszym rozwiązaniem jest samodzielne przeskanowanie miejscówek i wybranie tych, których chcemy się zrzec. W tym celu pobieramy listę odnośników z kilku narzędzi (na przykład Ahrefs i Majestic), a następnie sprawdzamy ich parametry. Podstawą takiej bazy powinny być jednak linki wykryte przez Google Search Console. Aby ją pobrać, należy w panelu Google Search Console przejść do sekcji „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie do „Linki do Twojej witryny”.

Linki prowadzące do domeny Search Console

Kolejnym krokiem jest przejście do łącza „Więcej” w sekcji „Źródła największej liczby linków”.

Sprawdzanie linków prowadzących do domeny

Na koniec klikamy w przycisk „Pobierz więcej przykładowych linków”.

Sprawdzanie linków do domeny w Search Console

Z teoretycznego punktu widzenia najlepszą możliwością jest całkowite usunięcie linku z Google. W praktyce jednak często okazuje się to nie tylko mocno utrudnione, ale wręcz niemożliwe.

Narzędzie Disavow jest jednym z najcięższych dział, jakie można wytoczyć w trakcie optymalizacji witryny, dlatego też należy używać go z zachowaniem wszelkiej ostrożności.

Wśród najczęstszych wyzwań związanych z profilem linków wymienić można chociażby stosunek atrybutu dofollow do nofollow linków czy też zbyt dużą liczbę linków tworzonych na konkretny anchor (tzw. „exact-match”).

Jak usunąć link z Google?

Po zebraniu bazy źródeł, z których chcemy usunąć linki prowadzące do naszej strony, konieczne jest przygotowanie pliku tekstowego, który zostanie następnie przesłany do narzędzia Disavow. Przygotowując wspomniany dokument, należy kierować się kilkoma wytycznymi. Ważny jest format zapisu pliku – powinno to być *.txt z kodowaniem UTF-8. W samej treści należy umieszczać jeden link na wiersz, z opcjonalnymi komentarzami poprzedzonymi symbolem „#”. Możliwe jest także wykluczenie całej domeny przy pomocy jednej linijki – w takim wypadku przed nazwą domeny należy umieścić człon „domain:”. Przykładową zawartość takiego pliku pokazujemy poniżej:

# Z witryny przyklad.pl usunięto większość linków, ale pominięto te:
http://przyklad.spam.com/komentarze.html
http://przyklad.spam.com/katalog.html
# Skontaktowałem się z właścicielem blackhatseo.pl w dniu 07.01.2012
# z prośbą o usunięcie linków, ale nie otrzymałem odpowiedzi.
domain:blackhatseo.pl

dobry link building a usuwanie linków z google

Przesyłanie pliku Disavow

Samo przesłanie pliku jest procesem prostym i intuicyjnym. Pierwszym krokiem jest przejście do narzędzia Disavow. Z widocznej listy należy następnie wybrać wersję strony, dla której będzie przesłana wersja pliku txt.

Ignorowanie linków

Kolejnym ekranem jest ostrzeżenie o konieczności zachowania szczególnej ostrożności – po zapoznaniu się z nim przechodzimy do kolejnego kroku, klikając przycisk „ignoruj linki”. Na koniec przez opcję „wybierz plik” wskazać należy lokalizację pliku, a następnie wysłać niebieskim przyciskiem „prześlij”. Jeżeli plik zawiera błędy, w tym momencie zostaną wskazane linijki, w których się one znajdują.

Ignoruj linki disavow

O czym warto pamiętać przy usuwaniu linków z wyszukiwarki?

Uwagę należy zwrócić na sposób odczytywania kolejnych wersji przesyłanego pliku: nowsze wersje powinny zawierać wszystkie odnośniki, które zawarte zostały w starszych plikach. Istotny tu jest również fakt, że jeżeli usuwamy niechciane linki z wyszukiwarki, możemy liczyć na znaczną poprawę pozycji poszczególnych podstron. Jeżeli jednak celem tego działania jest usunięcie ewentualnego filtra algorytmicznego (który sprawia, że nasza strona gwałtownie spada w wynikach wyszukiwania lub całkowicie z nich znika), musimy uzbroić się w cierpliwość – powrót na pozycje przed odfiltrowaniem może być praco i czasochłonny.

Przed zrzeczeniem się linków warto również upewnić się, czy spadki pozycji rzeczywiście wynikają z profilu linkowania – można to zrobić, na przykład porównując moment obniżenia pozycji z datą wprowadzenia kolejnej wersji algorytmu.

Sytuację nieco zmieniły kolejne wersje Pingwina – od końca 2016 roku dzięki temu, że algorytm ten działa w czasie rzeczywistym. Możemy więc szybko zauważyć jak strona reaguje na linki. Znacznemu skróceniu uległ także czas oczekiwania na efekty pracy z narzędziem Disavow.

FAQ

Przede wszystkim należy pozbywać się nienaturalnych linków prowadzących do Twojej strony. Takie linki mają negatywny wpływ na SEO i mogą obniżać pozycję witryny docelowej w Google.

Aby usunąć niechciane linki, możesz posłużyć się narzędziem Disavow, które umożliwia zrzeczenie się wybranych odnośników. Więcej na ten temat piszemy w treści wpisu.

(5)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (4)
  1. Dziękuję za artykuł. Zmagam się z podstronami, które wyskakują po wpisaniu mojej witryny w wyszukiwarce googole (site:demi-trans.pl). Jest to pozostałość po zainfekowaniu strony, co miało miejsce w maju / czerwcu tego roku. Wczoraj skorzystałam z narzędzia Search Console, w którym wpisałam ponad 30 linków i wysłałam prośbę o usunięcie. Status dziś się zmienił, zostały niby usunięte, ale liczba podstron nie uległa zmianie. Jak Państwo myślą, czy narzędzie Disavow będzie skutecznym narzędziem do mojego przypadku?

    1. Niestety w tym przypadku narzędzie disavow nie sprawdzi się. Ono służy do linków zewnętrznych prowadzących do witryny, a w przypadku takiej infekcji mówimy tutaj o linkach wewnętrznych, które pozostają w indeksie. Ręczne usuwanie w Search Console jest najbardziej skuteczne – z tego co widzę jest tych adresów około 300. One obecnie generują błąd 404 (co jest prawidłowe), więc z czasem Google je wyindeksuje, ale właśnie ręcznie usuwając przyspieszymy ten proces.
      Na pewno proszę dodać w Search Console poprawną sitemapę strony i sprawdzić czy w czasie infekcji nie została dodana „zainfekowana” sitemapa zawierająca te niepoprawne adresy.
      Dodatkowo warto rozważyć wprowadzenie https dla strony, bo dzięki temu Google przeindeksuje już stronę po adresach bezpiecznych czyli z https na początku i jest duża szansa, że te pozostałości po infekcji wyindeksuje. Dodatkowo https jest obecnie zalecany przez Google jaki i przeglądarki, więc warto go wdrożyć.

  2. Co zrobić jeśli jakieś dziwne systemy wprowadzają do siebie moje produkty np kangoo, ekup, nie zgłaszałem tam sklepu a prowadzą do mnie tysiące linków nofollow, troche to denerwujące

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksploracja GA4 - jak tworzyć raporty niestandardowe?

Eksplorowanie to nowa sekcja w GA4. Możesz dzięki niech stworzyć raporty niestandardowe. Nie zwlekaj zatem z dodaniem strony do GA4 i poznaj nowe rozwiązanie od Google, zanim statystyki Google Universal zostaną wyłączone. Masz jeszcze sporo czasu – dane w ramach GA Universal będą zbierane do 1 lipca 2022 roku. Wiesz, czym są raporty niestandardowe w GA4? Sprawdź, na czym polegają i jak z nich korzystać.

Czytaj więcej
Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

Wydarzenia marketingowe w 2022, na których warto być

W 2021 roku doszło do wielu wydarzeń marketingowych, które ze względów pandemicznych nie odbyły się w 2020 roku. Powrócił Festiwal SEO, a także inne imprezy związane z marketingiem. Już wiemy, jakie wydarzenia planowane są na ten rok. Będzie się działo! Sprawdźmy, gdzie warto się pojawić w drugim półroczu 2022 roku. Na które wydarzenia marketingowe warto zwrócić szczególną uwagę?

Czytaj więcej