Prowadzenie bloga może przynosić wiele korzyści, o ile tylko będziesz to robić dobrze. Jednym z efektów jego posiadania może być większa widoczność strony w Google. Tylko, co właściwie oznacza dobre prowadzenie bloga? Na co powinieneś zwrócić uwagę i jak możesz sprawdzić, czy rzeczywiście wpływa on na pozycjonowanie Twojej strony?
Najlepszym narzędziem do analizy tego, czy blog wpływa na pozycjonowanie strony jest Google Search Console. Aby móc z niego korzystać, wystarczy, że zweryfikujesz swoją domenę. Jak to zrobić? Tego dowiesz się z artykułu: Jak zweryfikować Google Search Console? Dzięki Google Search Console uzyskasz ogrom informacji o widoczności swojej witryny.
Po wybraniu interesującej Cię domeny, wybierz z lewego menu opcję „Skuteczność”.
To właśnie tutaj znajdziesz szczegółowe dane, takie jak:
Łączna liczba kliknięć – tzn. jak wielu użytkowników Google trafiło na Twoją stronę przez wyszukiwarkę.
Łączna liczba wyświetleń strony w SERP-ach (search engine results position).
Średni CTR (click through rate) – czyli jak często klikano Twoją stronę, biorąc pod uwagę stosunek liczby przekierowań do liczby wyświetleń.
Średnia pozycja dla wszystkich fraz kluczowych z raportu w danym okresie.
Zacznij od sprawdzenia tego, czy Twoje wpisy blogowe są wśród najczęściej wyświetlanych stron. Żeby to uzyskać, wybierz zakładkę „Strony” i zerknij na uzyskane informacje.
Na tej podstawie możesz stwierdzić, czy wpisy na blogu są w ogóle widoczne w wynikach wyszukiwania. Nie muszą się znajdować na najwyższych pozycjach na tej liście, ale powinny przynajmniej pojawić się na kolejnych. Zerknij również na to, ile wynosi średnia pozycja w danym przypadku i CTR.
Jak interpretować te dane? Możesz wysnuć różne wnioski:
Jeśli liczba wyświetleń jest duża, a pozycja daleka od TOP3, to oznacza, że warto zoptymalizować dany wpis, dzięki czemu poprawisz jego widoczność i pozyskasz więcej odwiedzin użytkowników. Możesz polepszyć wynik, jeśli np. umieścisz linki wewnętrzne do tej treści z innych, dobrze widocznych podstron witryny. Sposobem na to może być również zdobycie odnośników do wpisu blogowego z wartościowego serwisu. Pamiętaj jednak, żeby po pewnym czasie sprawdzić, czy wdrożone zmiany przyniosły oczekiwane efekty.
Jeśli pozycja jest wysoka, liczba wyświetleń duża, a kliknięć jest bardzo mało, to wcale nie musi oznaczać, że zrobiłeś coś nie tak. W przypadku fraz, na które wyświetla się wiele reklam, a do tego wizytówki firm, często CTR wynosi nawet poniżej 10 proc. Niski CTR może dotyczyć również zapytań, w przypadku których pojawia się Direct Answer, nazywana pozycją zerową, czyli bezpośrednia odpowiedź na zadane pytanie prezentowana na górze wyników wyszukiwania. I tutaj CTR zależy od tego, czy odpowiedź będzie dla użytkownika wystarczająca, czy jednak zechce on dowiedzieć się czegoś więcej i kliknie w link do Twojej strony.
Jeśli przykładowy adres wpisu na Twoim blogu wygląda następująco: http://www.twojastrona.pl/blog/temat-wpisu, to dzięki GSC możesz uzyskać informację, jaka jest widoczność wszystkich wpisów na blogu łącznie. Wybierz zakładkę “Skuteczność”, następnie kliknij “Nowa”, a w kolejnym kroku “Strona” - zerknij na poniższy screen. Dodaj tam twoja-strona.pl/blog/. Na tej podstawie sprawdzisz, jaka jest widoczność wpisów na Twoim blogu.
Google to jednak nie tylko taki typ wyszukiwania. Przecież użytkownicy mogli trafić na Twój wpis również przez wyszukiwarkę grafiki czy wideo. Informacje na temat takiego wyszukiwania także możesz sprawdzić w GSC. Jak to zrobić? Kliknij „Typ wyszukiwania”, a następnie wybierz „Grafika”.
Na tej podstawie możesz dowiedzieć się, w przypadku jakich zapytań Twoja strona jest widoczna w Google Grafika. Wyniki nie są najlepsze? Możesz je poprawić – wróć do informacji o optymalizacji zdjęć, dokonaj modyfikacji w wybranych wpisach blogowych i sprawdź po kilku tygodniach, czy przełoży się to na poprawę ich widoczności.
Żeby ocenić, czy Twoje wpisy na blogu są widoczne w Google, możesz skorzystać również z innych narzędzi. Oto dwa popularne rozwiązania, które mogą Ci się przydać:
SEMSTORM – pokaże, jaka jest widoczność konkretnego adresu URL i na jakie słowa kluczowe wyświetla się on w wynikach wyszukiwania.
Senuto – dzięki niemu zobaczysz wszystkie frazy, na jakie widoczna jest Twoja strona.
W przypadku obu narzędzi możesz sprawdzić, jak zmieniała się widoczność witryny w czasie i czy prowadzone działania okazały się skuteczne. Pamiętaj jednak, że najlepszym źródłem takich danych jest zdecydowanie GSC i w przypadku analizowania strony, do której masz dostęp, jest to optymalne rozwiązanie.
No dobrze. Sprawdziłeś już, jak blog wpływa na pozycjonowanie strony i chcesz polepszyć wyniki? Oto kilka wskazówek jak możesz to zrobić:
Jak dobrze prowadzić blog?
Obecnie niemalże standardem jest już prowadzenie bloga jako dodatku do strony firmowej czy sklepu WWW. Jego posiadanie może przynosić wiele korzyści i to pod wieloma względami. Jak sprawić, żeby blog wpływał na widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google i jednocześnie budował Twój pozytywny wizerunek w oczach użytkowników? Przestrzegaj następujących zasad:
1. Twórz merytoryczne treści
Użytkownik oczekuje, że zapewnisz mu wartościowy content, w atrakcyjnej formie. Zadbaj więc o jakość treści – przekazuj wiedzę, ciekawostki i zwiększaj zainteresowanie swoją ofertą. Bezwartościowa, niezwracająca uwagi witryna może być przyczyną wysokiego współczynnika odrzuceń (bounce rate), co może mieć negatywny wpływ na SEO strony, ale również spowoduje obniżenie konwersji. Niezainteresowany treścią użytkownik nie przejdzie do stron opisujących ofertę, nie wyśle zapytania ani też nie zrobi zakupów.
2. Zadbaj o odpowiednią długość
Tworząc content, staraj się, żeby był on bardziej wartościowy niż u konkurencji, która znajduje się na wysokich pozycjach w Google. Zatroszcz się o to, by teksty na Twojej stronie były tak samo obszerne lub dłuższe niż w innych witrynach. Jak sprawdzić ich długość u konkurencji? Możesz do tego użyć narzędzia, które oszczędzi Ci wiele pracy – Surfer SEO. Dowiesz się dzięki niemu, jakiej długości teksty widnieją na stronach, które znajdują się na wysokich pozycjach pod dane zapytanie.
3. Pamiętaj o regularności
Google lubi świeży content. Nie chodzi tylko o to, aby założyć blog, ale przede wszystkim, żeby regularnie dodawać w nim kolejne artykuły.
Ma to duże znaczenie nie tylko ze względu na algorytm Google, ale również oczekiwania użytkownika. Jeśli oceni on Twój content jako wartościowy, bo pomogłeś mu np. w podjęciu decyzji zakupowej, to bardzo prawdopodobne, że kolejnym razem również zajrzy na Twojego bloga. W przypadku gdy wejdzie kilka razy i nie zauważy nowej treści, to prawdopodobnie już nie wróci. Interesujący content może spowodować, że użytkownik doda swój adres e-mail do newslettera i będziesz mógł wówczas informować go o nowych treściach na blogu i nowych produktach.
4. Nie zapominaj o optymalizacji treści
Tworząc artykuł, powinieneś myśleć przede wszystkim o contencie atrakcyjnym dla użytkownika, ale nie zapominać też przy tym o Google. Dzięki odpowiedniej optymalizacji artykułów możesz spowodować, że mogą one znaleźć się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Jak to osiągnąć?
Title – czyli tytuł, tag <title>, który znajduje się w sekcji <head> strony. Umieść w jego treści najważniejszą w przypadku tego artykułu frazę. Powinien on składać się z ok. 65–70 znaków ze spacjami. Jeśli będzie dłuższy, to wówczas Google może go wyświetlić w skróconej formie i z wielokropkiem, tak jak na poniższym przykładzie.
Meta Opis – czyli tag <description>, który również znajduje się w sekcji <head>. Nie ma on wpływu na widoczność w Google, ale może wpływać na CTR, dlatego warto w nim opisać, czego użytkownik dowie się z danej treści i umieścić w nim CTA (call to action).
Nagłówki – teoretycznie mogą to być nagłówki od <h1> do <h6>, ale najczęściej używa się od <h1> do <h3>. W <h1> powinien znajdować się tytuł wpisu blogowego – zawrzyj w nim najważniejsze słowo kluczowe. W pozostałych nagłówkach staraj się umieścić frazy poboczne. Więcej o nagłówkach dowiesz się z tego artykułu: Nagłówki strony internetowej.
Słowa kluczowe w treści – najważniejszą frazę warto powtórzyć w leadzie i kilka razy w tekście, ale tylko wówczas, gdy nie będzie to wymuszone. Content ma wyglądać naturalnie. Natomiast poboczne słowa kluczowe niech pojawią się chociaż raz w artykule.
Zdjęcia – dodaj w treści artykułu zdjęcia, najlepiej, jeśli będą to autorskie grafiki czy screeny . Po pierwsze, pamiętaj o odpowiedniej nazwie pliku. Nie stosuj zapisu: „_”, tylko używaj myślników: „–”. Nie korzystaj również z polskich znaków. Dodając fotografię, uzupełnij tag <alt>. Co powinno się znaleźć w treści opisu alternatywnego? Odzwierciedlenie tego, co widać na zdjęciu. Zarówno w tytule pliku, jak i w tagu <alt> warto użyć słów kluczowych.
Internauty nie zainteresuje ściana tekstu. Bardzo mało prawdopodobne, że zapozna się z takim contentem. Po pierwsze przygotuj zachęcający tytuł. Po drugie – stosuj w tekście różne style formatowania. O nagłówkach już wiesz, ale bardzo ważne jest także korzystanie z wypunktowań. Warto również przygotować spis treści z kotwicami, czyli taki, który ułatwia nawigację przede wszystkim w długich artykułach. Zdecydowanie docenią to użytkownicy, którzy przeglądają Twojego bloga na urządzeniach mobilnych. Zerknij na przykład takiego spisu treści na poniższym screenie.
Do wyróżnienia słów kluczowych (na które chcemy się z danym wpisem wyświetlać) w treści możesz wykorzystać znaczniki <b> i <em>. Efektem pierwszego z nich będzie pogrubienie treści, a drugiego – kursywa. Jest to informacja dla Google, że dane słowa kluczowe są najważniejsze. W przypadku wyróżniania treści dla użytkowników możemy użyć znaczników <b> i <i>. Warto wyróżniać całe zdania/fragmenty zdań w artykule czy w opisie oferty - wygląda to bardziej naturalnie. Wtedy np. do oznaczenia słowa kluczowego można użyć znacznika <strong>, a w przypadku pozostałej części zdania zastosować <b>.
6. Zadbaj o wewnętrzne linkowanie
W treści artykułu umieść odnośniki do innych stron swojego serwisu. Ważne, żeby istniało między nimi powiązanie tematyczne, gdyż dzięki temu użytkownicy zainteresują się Twoją stroną i nie zakończą wizyty na niej wyłącznie na zapoznaniu się z jednym artykułem. Możesz nawet w treści tekstu umieścić menu z linkami powiązanymi tematycznie. Tytuł odnośnika nie musi być dokładnie taki, jak samego artykułu. Wykorzystaj w nim słowa kluczowe, na które chcesz go wypozycjonować. Jest to jeden z ważnych czynników rankingowych.
Przeczytaj nasz artykuł o wewnętrznej strukturze linkowania.
Oczywiście celem prowadzenia bloga powinno być nie tylko uzyskanie dzięki niemu jak największej widoczności czy ruchu. Bardzo ważna jest również konwersja. Jak tworzyć treści, które będą realizować taki cel? O tym przeczytasz w tym artykule: Jak tworzyć wpisy blogowe, które konwertują?
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.