Zwiększenie ruchu organicznego i widoczności firmy na rynku brytyjskim
Po osiągnięciu dużego sukcesu na polskim rynku, Faretti zdecydowało zwiększyć swój zasięg poprzez wejście na rynek w Wielkiej Brytanii. Dlatego też poprosili nas o wsparcie w optymalizacji ich nowej strony internetowej (domena co.uk). Mając tak jasno określony cel, skupiliśmy się na technicznym SEO, żeby zwiększyć rozpoznawalność marki na rynku brytyjskim i przyciągnąć nowych klientów do sklepu.
Tworzenie strategii SEO dla klientów, którzy chcą podbijać rynki zagraniczne wymaga przyjęcia nieco innego podejścia – zwłaszcza, gdy w grę wchodzi biznes niszowy 🙂 Musieliśmy dowiedzieć się, jak użytkownicy wyszukiwarki szukają butów podwyższających w danym kraju. Dopiero później mogliśmy dobrać odpowiednie słowa kluczowe i zacząć pracować nad budoweniem pozycji strony i jej ruchu organicznego.
Milena Fietko
SEO Strategy Manager
Proces On-Site
Konfiguracja wszystkich niezbędnych narzędzi analitycznych
Pierwszym krokiem, który musieliśmy zrobić to ustawienie wszystkich potrzebnych narzędzi SEO.
Dlaczego to ważne
Specjalista SEO nie ma możliwości opracować i realizować skutecznej strategii SEO bez danych zbieranych przez narzędzia analityczne. Dzięki nim, specjaliści SEO mogą wyszukać odpowiednie słowa kluczowe, generować raporty oraz śledzić postępy optymalizacji.
Wspomniany już brak narzędzi analitycznych na stronie był problemem, którym zajęliśmy się w pierwszej kolejności. Problemem nie był sam brak implementacji. Na angielskiej wersji dodany był kod śledzenia polskiego Analytics, dodaliśmy więc właściwy dla nowej usługi kod. Dodatkowo, Faretti jest oparty o multistore, musieliśmy więc rozdzielić usługi w Google Analytics i Google Search Console i stworzyć odrębne dla każdego kraju.
Przeprowadzenie analizy słów kluczowych
Kiedy narzędzia zaczęły wreszcie zbierać dane analityczne, mogliśmy przejść do następnego zadania, jakim była analiza słów kluczowych.
Dlaczego to ważne
Zawsze należy przeprowadzać oddzielną analizę słów kluczowych dla każdego z rynków zagranicznych. Chociaż podstawowa grupa demograficzna nie zmienia się, sposób wyszukiwania produktów przez osoby mieszkające w różnych krajach może się różnić. Słowa kluczowe muszą być dostosowane do każdego języka/kraju. W przeciwnym wypadku witryna ma niewielkie szanse na zdobycie wysokich pozycji w wynikach organicznych.
Kolejnym wyzwaniem było znalezienie odpowiednich słów kluczowych. Analiza się na narzędziach zewnętrznych oraz na zbadaniu konkurencji. Najważniejszym wnioskiem było znalezienie 2 fraz kluczowych, na bazie podstawie których później rozbudowywaliśmy frazy long tail.
2 frazy podstawowe i ich wolumen wyszukiwania:
Frazy szerokie:
Na wynikach wyraźnie widać już efekty naszej pracy – wszystkie fraz są w Top 3, z początkową pozycją – “poza indeksem”.
Poprawienie kilku kwestii związanych z multistorem
Multistore ułatwia i umożliwia zarządzanie kilkoma sklepami online w jednym miejscu. Żeby wykorzystać wszystkie możliwości, które oferuje, musi być skonfigurowany poprawnie.
Dlaczego to ważne
Multistore to świetne i bardzo wygodne rozwiązanie dla właścicieli sklepów e-commerce. Dzięki niemu można przeprowadzać targetowanie wielosegmentowe, jak i zarządzać sprzedażą zagraniczną. Dzieje się tak dlatego, że multistore automatycznie wybiera i wyświetla użytkownikom odpowiednie treści, jak np. produkty dostępne w danym kraju + ich ceny wyrażone w obcej walucie.
Multistore to możliwość obsługi wielu sklepów z jednego panelu. Jest to na pewno duże ułatwienie jeśli zarządzamy sklepem wielu językach. Trzeba jednak uważać aby nie przekopiować “żywcem” niektórych elementów z jednego sklepu do drugiego i żeby dobrze skonfigurować każdą wersję. Problemem, z jakim spotkaliśmy się na stronie Faretti, były adresy URL – na wersji angielskiej wszystkie URLe były w języku polskim. Zmienialiśmy je ręcznie.
Przykład URLi w języku polskim na angielskiej stronie:
Zmiana nazw produktów i H1
Kiedy multistore został poprawnie skonfigurowany, zajęliśmy się optymalizowaniem nazw produktów i nagłówków.
Dlaczego to ważne
Kupujący mają tendencję do ignorowania produktów, których nazwy są niejednoznaczne. Z tego powodu powinny zawierać konkretne informacje i być na tyle szczegółowe, na ile jest to możliwe. Nazwy produktów i nagłówki powinny również zawierać słowa kluczowe.
Nazwa produktu zawierała jedynie nazwę własną, bez słowa kluczowego. Był to jeden z najpoważniejszych problemów ponieważ nazwa była oznaczona jako nagłówek H1 a dodatkowo zaczytywała się do tytułu strony. Pojawiają się nam więc 2 kolejne problemy:
1. Zły tytuł strony
2. Zły nagłówek H1
Dla najważniejszych produktów zmieniliśmy nazwy na bardziej rozbudowane i zawierające słowa kluczowe.
Przełożyło się to na wyniki (screen z Search Console):
Innym problemem pojawiającym się z tego powodu były błędne opisy alternatywne zdjęć produktów, które zaczytywały się z nazwy produktów. Po zmianie nazw produktów zmieniliśmy też opisy, co wpłynęło na zwiększenie wyświetlania się zdjęć produktów w Google Grafika:
Każda para butów w swoim opisie, często też w nazwie, posiada informację jakie podwyższenie daje. Początkowo informacja ta podana była w centymetrach. Ponieważ w Wielkiej Brytanii nie stosuje się systemu metrycznego, zaproponowaliśmy zmianę centymetrów na cale.
Wpłynęło to na zwiększenie widoczności na frazy z jednostką miary.
Naprawienie niepoprawnych przekierowań
Kolejną kwestią, którą chcieliśmy się zająć był problem uszkodzonych linków.
Dlaczego to ważne
Za każdym razem, kiedy nowa wersja podstrony jest dodawana do domeny, lub jest przenoszona w inne miejsce, ta “stara” podstrona musi kierować użytkowników do swojej zaktualizowanej wersji. Ustawienie przekierowań 301 jest najlepszym sposobem na to by użytkownicy i boty zawsze byli kierowani na właściwą podstronę.
Każda alternatywna wersja strony (z www, bez www, z protokołem https i bez niego) powinna być stale przekierowana na jedną, właściwą wersję za pomocą przekierowania stałego 301. Strona Faretti była przekierowana przekierowaniem 302, czyli tymczasowym, które nie przenosi całej mocy witryny.
Ustawiliśmy poprawne przekierowania 301.
Poprawienie tytułów i meta opisów na stronie głównej
Wynik wyszukiwania składa się między innymi z tytułu i meta opisu. Ze względu na to, że jednym z naszych celów było przyciągnięcie więcej użytkowników na stronę naszego klienta, musieliśmy się upewnić, że te dwa elementy są napisane w atrakcyjny sposób.
Dlaczego to ważne
Kiedy są napisane poprawnie, tytuł i opis meta strony głównej mają duży potencjał zwiększać ruch organiczny i przyciągnąć więcej klientów na stronę.
Tytuł strony na stronie głównej zawierał jedynie nazwę firmy. Tytuł to jeden z najważniejszych elementów na stronie, który wpływa na SEO. Powinien zawierać słowa kluczowe i mówić co znajduje się na stronie. Meta opis nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, jednak dobrze zoptymalizowany może pozytywnie wpłynąć na CTRy.
Przed:
Po:
Zmiana nazw kategorii
Kiedy uporaliśmy się z kwestią tytułu i opisu meta, mogliśmy zająć się poprawianiem nazw kategorii.
Dlaczego to ważne
Tak samo jak nazwy produktów, nazwy kategorii nie mogą być za ogólne – skutecznie zniechęcają klientów do przeglądania tej części witryny. Powinno się również umieszczać słowa kluczowe w nazwach kategorii, ponieważ ma to pozytywny wpływ na SEO i UX.
Nazwa kategorii nie zawierała słowa kluczowego, a jedynie wysokość podwyższenia. Przez co, podobnie jak przy produktach, generowane były inne błędy:
Utworzyliśmy również przekierowania ze starych adresów na nowe.
Stworzenie mapy strony
Po wprowadzeniu kluczowych zmian na stronie i poprawieniu technicznych aspektów SEO, mogliśmy wygenerować i zaindeksować nową mapę strony.
Dlaczego to ważne
Mapa strony zawiera wszystkie niezbędne informacje, których potrzebują boty do zrozumienia treści i wyszukiwania elementów na stronie. Dobrze zbudowana mapa strony przyspiesza indeksację i poprawia ranking witryny.
Strona nie miała wygenerowanej sitemapy. Wygenerowaliśmy aktualną mapę strony i wdrożyliśmy ją do Search Console.
Zwiększenie rozpoznawalności marki
Jedną z ostatnich rzeczy, w których chcieliśmy pomóc naszemu klientowi było zwiększenie rozpoznawalności marki Faretti na rynku brytyjskim.
Dlaczego to ważne
Patrząc z perspektywy SEO, rozpoznawalność marki ma dość duże znaczenie, ponieważ zwiększa to CTR i ruch organiczny. Ponadto, klienci chętniej wyszukują produkty firm, z którymi już wcześniej się zetknęli.
Rozpoznawalność brandu nie jest dla nas najważniejsza. Skupiamy się na frazach produktowych z długim ogonem ale monitorujemy jak zachowuje się fraza brandowa. Co ciekawe, faretti to popularne włoskie słowo, oznaczające reflektory, dlatego ma dosyć dużą konkurencyjność i wolumen wyszukiwania.
Nasze działania przyczyniły się też do znaczącego wzrostu pozycji fraz brandowej. Znajduje się ona teraz na 24. miejscu w wynikach wyszukiwania w Google, wcześniej była poza indeksem.
Proces Off-Site
Od samego początku wzmacniamy domenę poprzez budowanie zaplecza linków prowadzących do strony. Unikalne linki (z unikalnym tekstem) umieszczamy w katalogach, na forach, blogach i portalach branżowych.
Profil linków na początku współpracy:
Profil linków po 6 miesiącach współpracy:
Wyniki
Stałe zwiększanie widoczności strony, zaczynając praktycznie od zera
Stałe zwiększanie ruchu organicznego, w styczniu ruch organiczny wyniósł prawie 700 wejść
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.