Klient zwrócił się do nas w momencie, gdy zauważalne były spadki widoczności strony. Ten trend był spowodowany zmianą Magento 1.9 na Magento 2.0 i niepoprawnie przeprowadzoną migracją. Wyniki klienta pogorszyły się drastycznie – widoczność strony zmalała o ok. 30% porównując dane sprzed spadku. Celem Martes Sport było przede wszystkim zatrzymać ten trend i powrócić do wcześniejszych wyników oraz zbudować stały przyrost ruchu i przychodów z wyników organicznych.
Utrudnieniem w pozycjonowaniu sklepu Martes Sport była duplikacja i zmieszanie się treści między sklepmartes.pl a dwoma pozostałymi sklepami, z którymi zgłosił się klient – sklepiguana.pl i fitanu.com. Duplikacja wynikała z integracji z systemem PIM (system zarządzania e-commerce), który obsługiwał wszystkie trzy strony i automatycznie duplikował treści między nimi. Naszym wspólnym celem było zadbanie o unikatowy content dopasowany do grupy docelowej, która jest odmienna dla każdego ze sklepów oraz uporządkowanie treści na wszystkich stronach.
Ten cel pojawił się, gdy odbudowaliśmy widoczność sklepu internetowego. Klient chciał zdobyć więcej organicznych odwiedzin witryny, co w tak konkurencyjnej branży nie było łatwym zadaniem.
Z Martes Sport współpracujemy od kwietnia 2022 roku. Klient jest bardzo responsywny i odpowiada na wszelkie sugestie zmian, nowe propozycje czy miesięczne raporty. To zdecydowanie ułatwia naszą współpracę, ponieważ procesy decyzyjne w tak dużych markach charakteryzują się długim czasem oczekiwania. Dzięki odpowiedniej komunikacji obie strony są na bieżąco ze wszystkimi wprowadzanymi zmianami.
Martes Sport to klient, który posiada wiedzę w zakresie SEO i jest świadomy ograniczeń wynikających z posiadanego systemu PIM i CMS, specyfiki branży i sezonowości. Poza SEO, Sklep Martes prowadzi szerokie działania marketingowe, takie jak reklamy czy działanie w social mediach. Działania omnichannelowe klienta wychodzą szeroko poza działalność online. Stacjonarne sklepy Martes Sport są znane w całej Polsce. Takie połączenie daje bardzo dobre efekty.
Sklep posiada asortyment dostosowany do różnych pór roku. W zależności od sezonu, działamy w sprintach, w których szczególnie skupiamy się na produktach z nadchodzącej pory roku. Pracujemy również nad asortymentem “całorocznym”, by był widoczny w Google bez względu na porę roku.
Z Piotrem, Kierownikiem E-commerce w Martes Sport, zrealizowaliśmy wspólnie wywiad, z którego możecie dowiedzieć się więcej o działalności Martes i wyzwaniach, z którymi przyszło im się mierzyć w ostatnich latach.
Nasz proces SEO zaczęliśmy standardowo od wykonania dokładnego audytu wraz z rekomendacjami dla klienta. Zmiany techniczne muszą być wprowadzane przez agencję developerską po stronie klienta, ze względu na niestandardowe rozwiązania i rozbudowaną strukturę sklepu. W trakcie audytu zidentyfikowaliśmy wiele problemów technicznych i strukturalnych, z którymi borykała się strona. Sukcesywnie są one wykluczane przez developerów oraz samego klienta na bazie naszych rekomendacji. Jesteśmy świadomi, że pracy jest jeszcze dużo i nie wszystkie elementy jesteśmy w stanie wdrożyć ad hoc.
Ponieważ zauważyliśmy problem z indeksowaniem treści na stronie internetowej wynikający z faktu, że treści ładowały się pre-loaderem Java Script i były niewidoczne w Google, postanowiliśmy zmienić sposób dodawania ich na statyczny, co spowodowało, że nawet na tak rozbudowanej stronie są one widoczne od razu.
Muszę przyznać, że praca dla Martesa to dla mnie ekscytujące wyzwanie. Jako klient sklepu, czerpię sporo radości z pozycjonowania znanych mi marek i produktów. Dodatkowo, klient posiada rozbudowaną strukturę witryny i obsługuje aż trzy sklepy w jednym systemie PIM, co wymagało od nas bardzo kompleksowego podejścia do SEO. Na początku naszej współpracy celem nie było osiągnięcie wyników, ale odwrócenie trendu spadkowego, co w przypadku tak renomowanego brandu stanowi prawdziwe wyzwanie…
Ponieważ automatyczna duplikacja treści stanowiła bardzo duży problem w obrębie wszystkich trzech stron, postanowiliśmy skupić się na stworzeniu unikalnych tekstów dla każdej z nich.
Każda strona, bez względu na branżę, powinna mieć wyjątkowe, wyróżniające się opisy produktów czy kategorii. Są oczywiście wyjątki, gdzie algorytmy nauczyły się, że treści w danej branży nie są unikalne i nie będą (np. księgarnie internetowe), natomiast o ile to możliwe należy dbać o unikalne, atrakcyjne dla użytkowników i botów treści na stronie.
Najwięcej treści tworzymy dla sklepmartes.pl. Dbamy o ich optymalizację, dobieramy odpowiednie słowa kluczowe, wykorzystujemy linkowanie wewnętrzne i stawiamy na to, by były przyjemne do czytania dla użytkowników.
Treści tworzymy również dla dwóch pozostałych sklepów. Zmieniamy opisy kategorii, które zduplikowały się automatycznie z pozostałych stron tak, by każdy sklep miał swoje unikatowe teksty. Razem z klientem kilka miesięcy temu mieliśmy większy projekt, który miał na celu uporządkowanie treści pomiędzy witrynami. Usunęliśmy treści duplikujące się i regularnie tworzymy nowe.
Nagłówki w obrębie strony Sklepu Martes, zarówno na stronie głównej jak i na pozostałych podstronach, bardzo często były powielone i miały nieodpowiednią strukturę. Była to zatem jedna z pierwszych zmian, które wprowadziliśmy dla klienta.
Dla sklepmartes.pl dodaliśmy odpowiednio zoptymalizowany nagłówek H1 na stronie głównej:
Wykorzystaliśmy w nim słowa kluczowe ważne dla klienta i nazwę sklepu, by dbać o pozycjonowanie brandu.
Zmieniliśmy również strukturę nagłówków na stronie głównej, która była niepoprawna.
Na powyższym zrzucie ekranu widać, że w strukturze nagłówków jako H1 znajdowały się takie frazy jak: Twój koszyk jest pusty czy Polityka Cookies.
Takie frazy nie tylko nie wykorzystują słów kluczowych, ale też nie powinny w ogóle być oznaczone jako nagłówki.
Tak wygląda struktura nagłówków na stronie głównej po wprowadzonych przez nas zmianach:
Zmieniliśmy część nazw kategorii w menu, aby były to słowa kluczowe lepiej dopasowane do danej kategorii i nie powtarzały się na pozostałych stronach klienta.
Tak wyglądają nazwy kategorii produktów dla kobiet po wdrożonych optymalizacjach:
Zajęliśmy się również optymalizacją title i nagłówków dla podstron kategorii. Dbamy o to, by zawierały one odpowiednio dobrane słowa kluczowe oraz brandowe.
Przykład title przed:
REEBOK – Internetowy Sklep Sportowy Martes Sport
Przykład title po:
Zadbaliśmy o nagłówki, które przed zmianami wyglądały podobnie jak na stronie głównej:
Choć na podstronie widniała treść – nagłówki nie były prawidłowo oznaczone.
Teraz są uporządkowane i odpowiednio zoptymalizowane:
Treść na podstronach kategorii sklepmartes.pl znajdowała się w niewielkim bloku między produktami i ładowała się za pomocą Java Script. Powodowało to, że Google nie widział tej treści i jej nie indeksował.
Chociaż czynnik ten z punktu widzenia SEO może nie wydawać się bardzo znaczący, w przypadku Martes Sport musieliśmy przenieść treść pod listę produktów. Dlaczego?
Jeśli w danej kategorii, produktów było mniej niż 4, treść nie wyświetlała się na stronie, mimo że była dodana w PIMie. Przez to, podstrony z mniejszą ilością produktów posiadały znacznie mniej treści i słów kluczowych, więc nie były widoczne w Google.
Tak wygląda treść na podstronach kategorii teraz:
Coś, co zawsze warto stosować w opisach kategorii to przede wszystkim naturalnie wplecione słowa kluczowe i linkowanie wewnętrzne (tutaj zaznaczone na czerwono).
Dobrym sposobem jest wyszczególnienie nie tylko słów kluczowych, a poszerzenie w niektórych miejscach wyszczególnienia na słowa otaczające dane słowo kluczowe, na przykład w zdaniu Koszulka sportowa damska powinna być przewiewna, dobrze pochłaniająca pot… nie wyszczególniliśmy tylko koszulka sportowa damska, a również jej kluczowe cechy.
Błędy 500 są niepożądanymi sytuacjami, które występują na stronach internetowych i oznaczają, że coś poszło nie tak po stronie serwera, który obsługuje daną stronę. Dla klientów są to frustrujące komunikaty, które mogą wpłynąć na ich postrzeganie firmy.
Przekierowania 404 to sytuacje, w których użytkownik próbuje odwiedzić określoną stronę internetową, ale serwer nie może znaleźć żądanej strony. W rezultacie użytkownik widzi komunikat błędu „404 – Nie znaleziono”, co oznacza, że strona, której szukał, nie istnieje lub nie jest dostępna.
Zaindeksowana stara wersja strony mogła powodować duplikację treści, które znajdowały się również na nowej stronie. W przypadku naszego klienta walka z duplikacją treści była bardzo ważna, dlatego tym błędem zajęliśmy się na samym początku.
Sklep Martes prowadzi bloga na osobnej subdomenie. Klient sam przygotowuje treści i wrzuca je na stronę. Pomagamy klientowi naszymi rekomendacjami dotyczącymi optymalizowania treści i sporadycznie sami optymalizujemy wpisy.
Na karcie produktów były wprowadzone podstawowe nagłówki, które nie zawierały słów kluczowych powiązanych z danym produktem. Globalnie wprowadziliśmy dodatkowy nagłówek H2 przy opiniach, uwzględniając w nim słowa kluczowe – w tym przypadku nazwę produktu:
W tytułach produktów (znacznik <title>) pojawiały się tylko częściowo nazwy produktów. Pojawiała się kategoria produktu + jego marka, ale nie było uwzględnionej specyfiki produktu:
Wprowadziliśmy automatycznie generowane title, gdzie obok kategorii produktu i marki pojawia się model:
Na stronie sklepmartes.pl brakowało opisów marek. Chcieliśmy, by podstrony z produktami danych marek wyświetlały się wyżej w Google, dlatego… stworzyliśmy treści w kategoriach marek nasycone w naturalnie wplecione słowa kluczowe. Skupiliśmy się na tym, by podkreślić zalety każdej marki i opisać oferowane przez nią produkty.
W opisach zastosowaliśmy również elementy linkowania wewnętrznego.
Przykład opisu marki Adidas ze strony sklepmartes.pl:
Skupiliśmy się również na markach wewnętrznych Sklepu Martes, takich jak Martes Essentials:
Klient miał problem z wersjami językowymi. Google źle pokazywał wersję językową dla innych wersji językowych niż wersja polska. Przykładowo w Rumunii pokazywała się strona Polska.
Postanowiliśmy również dodać nawigację okruszkową do danych strukturalnych strony dla sklepmartes.pl.
Na stronie Martes Sport mieliśmy do czynienia z tworzeniem się kopii treści powiadomień web push i ich indeksacją. Postanowiliśmy wykluczyć te adresy z indeksowania.
To, co cenię sobie w pracy z Martes Sport to komunikacja i reagowanie na błędy, które identyfikujemy. Bardzo często klienci wymagają podejścia „wprowadzajcie” i „jak to nie możecie i potrzebujecie wsparcia” – Martes ma świadomość, że nie wszystkie elementy techniczne jesteśmy w stanie wdrożyć, szczególnie, że system – Magento – jest obecnie już mocno zindywidualizowany pod ich potrzeby. Pracy jest jeszcze dużo – tą świadomość ma każda ze stron, dlatego wspólnie pracujemy nad osiąganiem kolejnych celów.
Proces linkowania rozpoczęliśmy w sposób standardowy. Na początku dobraliśmy strony z odpowiedniej bazy, ze względu na parametry strony sklepmartes.pl.
Sprawdziliśmy, czy strona posiada profile na wizytówkach firm, mediach społecznościowych, marketplace’ach, katalogach firm czy bookmarking sites.
Kolejnym krokiem w naszej strategii było skupienie się na tworzeniu linków zewnętrznych o wysokiej jakości, umieszczanych wyłącznie na renomowanych stronach internetowych. Wszystkie te odnośniki były ściśle związane z branżą naszego Klienta, co dodatkowo podnosiło ich wartość.
Dla sklepmartes.pl tworzyliśmy również artykuły sponsorowane. Dzięki nim możemy poprawić parametry strony oraz zwiększyć widoczność określonych fraz kluczowych. Przy publikowaniu artykułów sponsorowanych skupiamy się na parametrach stron, na których publikujemy treści oraz jakości tekstów.
Dzięki procesowi link buildingu, udało się znacząco poprawić profil linków dla sklepmartes.pl:
Zwiększyła się liczba zarówno domen odsyłających do strony klienta jak i organicznych słów kluczowych.
Współpracując z Martes Sport, udało nam się odbudować widoczność, która w momencie rozpoczęcia współpracy miała tendencję mocno spadkową.
Klientowi bardzo zależało, żeby poprawić wyniki strony, co udało nam się osiągnąć już po około 3 miesiącach pracy nad stroną.
Na zbliżeniu wykresu widać, jak szybko udało nam się wypracować wyniki i zwiększyć widoczność strony. Przed aktualizacją algorytmu Helpful Content pod koniec 2022 roku wzrosty były bardzo duże.
Po spadkach związanych z aktualizacją algorytmu, udało nam się odbudować widoczność strony reagując na aktualną sytuację w wynikach wyszukiwania. Obecnie również mierzymy się ze spadkami po najnowszej aktualizacji algorytmu Google, lecz jak widać, wzrost jest mocno obiecujący!
Wzrost przychodów organicznych jest wynikiem, który cieszy nas najbardziej, ponieważ nie tylko realizuje nasze cele dotyczące SEO, a wspiera cele biznesowe klienta. Takie sukcesy sprawiają, że realizuje się nasze podejście biznesowe jako partnera, któremu przede wszystkim zależy na rozwoju firm swoich klientów.
W sklepie internetowym Martes Sport wypracowaliśmy wzrost na poziomie 25% rok do roku ze sprzedaży organicznej.
Warto zaznaczyć, że wzrost na takim poziomie w sklepie internetowym, który osiąga roczny zysk netto rzędu kilkudziesięciu milionów*, jest bardzo dużym sukcesem.
* Źródło: Sprawozdanie finansowe Sklepu Martes za 2022 rok.
Długo szukaliśmy partnera SEO i Delante okazało się strzałem w dziesiątkę.
Procesy dostosowane do naszych potrzeb i branży, adekwatne rekomendacje developerskie a przede wszystkim wyniki, jakich oczekiwaliśmy.
Daj nam znać jeśli potrzebujesz pomocy z SEO i/albo SEM. Wypełnij formularz i podaj swój URL. Wybierz preferowaną formę kontaktu. Odezwiemy się do Ciebie w 48h.
Powiedz nam nieco więcej o Twoim biznesie online: jakie cele chcesz zrealizować i jakie przeszkody stoją obecnie na Twojej drodze do ich osiągnięcia.
Przyjrzymy się dokładnie Twojej stronie. Kiedy już zbierzemy wszystkie niezbędne informacje, wytyczymy najszybszą drogę do osiągnięcia Twoich celów dzięki SEO.
Dostajesz swój całkowicie spersonalizowany plan działania z kilkoma wariantami cenowymi. Przejdziemy przez niego razem, żeby pokazać Ci, w jaki sposób strategia SEO poprawi rankingi Twojej strony.