Case studies

Case study - Znak

Znak.com.pl to księgarnia internetowa wydawnictwa Znak. Jest to jedna z największych księgarnii internetowych w Polsce oferująca publikacje literatury Polskiej i światowej.
Oferta księgarni jest ogromna i wciąż się rozrasta, na początku września 2019 strona miała zindeksowanych 435000 podstron w Google.

Zobacz jak w 5 miesięcy zwiększyliśmy liczbę fraz generujących wyświetlenia w Google o ponad 2 miliony.

Cel

Zwiększenie ruchu organicznego

Analiza

Współpracę z firmą Znak rozpoczęliśmy 1.03.2019 roku. Rozpoczęliśmy od spotkania  w naszym biurze, na którym omówiliśmy strategię działań.

Strona oparta jest o dedykowany CMS.

Księgarnia jest bardzo rozbudowana, w momencie rozpoczęcia współpracy zindeksowanych było 114 000 podstron. We wrześniu site wynosi już 435000 podstron.

Od początku współpracy strona posiada wysoki autorytet domeny i strony oraz rozbudowany profil linków. Strona zbudowana jest w taki sposób, aby zwiększać konwersję (banery, ekspozycja bestsellerów, aktywna społeczność czytelników). Na stronie jest jednak sporo technicznych niedociągnięć, które wstrzymują dalszy wzrost ruchu, powodują duplikację treści oraz zmniejszają widoczność na ogólne i szczegółowe słowa kluczowe.

W momencie rozpoczęcia współpracy (marzec 2019) ruch organiczny na stronie wyniósł 253 576 a liczba wyświetleń w wynikach wyszukiwania wynosiła 8 944 230.

Szybkie fakty:

  • Bardzo duży sklep internetowy
  • Wysokie parametry domeny
  • Bardzo konkurencyjna branża
  • Dedykowany CMS
  • Dużo wyzwań z zakresu SEO Technicznego

Podejście

Księgarnia internetowa jest bardzo rozbudowaną stroną, oferującą książki różnych rodzajów. Książki zazwyczaj wyszukiwane są po gatunku lub tytule i to też zdecydowało o tym, jaką strategię wybraliśmy przy pozycjonowaniu strony wydawnictwa Znak.

Proces oparty jest o pozycjonowanie szerokie. Oprócz ogólnych fraz pracujemy również z frazami dotyczącymi poszczególnych kategorii czy nawet tytułów książek. Jeśli chodzi o książki to skupiamy się głównie na zapowiedziach i bestsellerach.

Stale śledzimy trendy w branży i reagujemy na nie. Jeśli dany autor zyskuje popularność w danym momencie to wiemy, że jego książki na stronie Znak będą priorytetowe do wypozycjonowania.

Proces on-site

Współpracę standardowo rozpoczęliśmy od przeprowadzenia audytu strony. Prawie 40 stron dokumentu obejmowało analizę aspektów technicznych strony, treści, słów kluczowych, konkurencji, odnośników zewnętrznych oraz użyteczności strony. Audyt wskazał najważniejsze aspekty, na których powinniśmy się skupić w pierwszej kolejności, co też zrobiliśmy.

Stale współpracujemy z deweloperem w kwestii wdrażania zmian na stronie.

Na CMSie, na którym działa Znak.com.pl oparte są również 2 inne strony, które są zarządzane z tego samego modułu. Wprowadzane zmiany często automatycznie wdrażają się na inne strony, dzięki czemu dwie pozostałe domeny również zyskują na widoczności. Myślimy, że taki skutek uboczny nie jest problemem dla naszego klienta 😉

Problem 1. Niepoprawne nazwy kategorii

Wiele kategorii na stronie miało niepoprawne nazwy, które nie zawierały słów kluczowych. Zrobiliśmy mapowanie kategorii – zaprojektowaliśmy nowe menu, w którym nazwy kategorii mają słowa kluczowe

Przykładowe zmiany:
Romans -> Książki romanse
Z humorem -> Książki z humorem
Bliżej natury -> Książki o naturze
Podróże -> Książki podróżnicze

Problem 2. Zła struktura adresów URL

Dużym problemem była zła struktura adresów URL w sklepie. Słowa były poprzedzielane przecinkami, a w adresie URL książek nie było ich autorów. Zmieniliśmy całkowicie strukturę URLi oraz poprosiliśmy dewelopera o wdrożenie przekierowań 301 ze starych adresów na nowe.

Przykłady zmian:

Stary adres: https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,48590,Jak-wytlumaczyc-Marsjaninowi-co-to-znaczy-pies-czy
Nowy adres: https://www.znak.com.pl/ksiazka/jak-wytlumaczyc-marsjaninowi-co-to-znaczy-pies-czy-leszek-korzeniowski-48590

Stary adres: https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,121352,Nie-daj-sie-rakowi-Wsparcie-zywieniowe-w-chorobie
Nowy adres: https://www.znak.com.pl/ksiazka/nie-daj-sie-rakowi-wsparcie-zywieniowe-w-chorobie-brzegowy-maria-maciejewska-cebulak-magdalena-121352

Problem 3. Mała widoczność na ogólne słowa kluczowe

Strona miała bardzo małą widoczność na ogólne słowa kluczowe dopisane do kategorii, np:
Książki historyczne
Książki religijne

Powodem był brak tekstu na kategoriach oraz brak nagłówków H1, które są bardzo ważne z punktu widzenia SEO. We współpracy z deweloperem wdrożyliśmy nagłówki H1 na strony kategorii oraz sukcesywnie dodajemy treści na podstrony kategorii.

Przykład nagłówka dodanego na kategorii “Książki religijne”:

Case study SEO - nagłówek kategorii

Przykład tekstu dodanego na kategorii “Książki historyczne”:

Case study SEO - Znak - treść na kategoriach

Problem 4. Sitemapa

Problemy z sitemapą były 2. Pierwszy z nich to konieczność jej edycji po zmianie adresów URL, co oczywiście zrobiliśmy.

Drugim problemem było samo ograniczenie mapy strony, która jest w stanie “przemielić” do 50 000 adresów url. Strona Znak jest znacznie większa i to ograniczenie powodowało problemy z indeksacją strony. Zaleciliśmy deweloperowi stworzenie osobnych map strony do zdjęć i innych podstron. W tym momencie w Search Console widnieją 4 mapy strony:

Sitemapy - case study seo - Znak

Problem 5. Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne ma duże znaczenie w pokazywaniu robotom Google, które strony są dla nas priorytetowe. Na stronie Znak linkowanie ze strony głównej do konkretnych podstron z książkami nie zawierało ich tytułów. Zaleciliśmy wdrożenie nazw książek na stronie głównej i na stronach kategorii, dzięki czemu i użytkownik i Google wiedzą do czego prowadzi dany link.

Przed:

Linkowanie wewnętrzne - case study SEO

Po:

Zmiany w linkowaniu wewnętrznym - case study SEO

Na stronach kategorii napotkaliśmy z jeszcze jednym problemem – link nałożony jest na całość pozycji (obrazek + tytuł książki), a nie na sam tytuł. Zaleciliśmy zmianę z obecnego linkowania (czerwona ramka) na linkowanie oddzielnie z książki i oddzielnie z tytuły (zielona ramka).

Case study SEO - linkowanie wewnętrzne

Problem 6. Ograniczenia CMSa

Indywidualny CMS niekiedy stawia pewne wyzwania bo często nie jest projektowany z myślą o wszystkich elementach SEO. W CMSie, na którym postawiona jest strona największym wyzwaniem pod kątem SEO jest brak możliwości wprowadzania tytułów i meta opisów.

Obecnie, po zmianie nazw kategorii tytuł podstron kategorii jest już skonstruowany poprawnie. Poleciliśmy aby wprowadzić niezbędne zmiany w CMSie aby móc dodawać również meta opisy kategorii.

Na stronach produktów problemem był brak autora książki w tytule strony. Poprosiliśmy aby globalnie autor książki był dodawany do tytułu strony.

Problem 7. Prędkość strony

Audyt SEO obejmuje wiele czynników wpływających na widoczność strony w wyszukiwarce jak i przyjazność użytjownikom. W audycie wykazaliśmy, że strona jest ciężka i zaleciliśmy zmniejszenie jej wagi aby przyspieszyć jej ładowanie.

Przed:

Case study SEO - Znak - prędkość strony na starcie

Po:

Case Study Znak - prędkość strony po 5 miesiącach

Problem 8. Nawigacja na stronie – brak breadcrumbsów

Breadcrumbsy, czyli inaczej okruszki chleba, w języku internetowym oznaczają wskazywanie użytkownikowi miejsce, w którym aktualnie znajduje się na stronie. Zazwyczaj przyjmują one formę:

Strona główna -> kategoria -> produkt

Dzięki temu użytkownik szybko może się zorientować, w jakim miejscu na stronie się znajduje oraz wrócić do podstron umieszczonych wyżej w hierarchii.

Zaleciliśmy wdrożenie okruszków chleba na stronie Znak. Na stronie wyglądają one w następujący sposób:

Test danych strukturalnych pokazuje obecność breadcrumbsów:

Dzięki temu widoczne one są również w wynikach wyszukiwania:

Wdrożenie okruszków chleba to nie tylko ułatwienie nawigacji na stronie. Efekty są obecne również w SEO i można je wyraźnie zobaczyć na wykresie widoczności strony. Czerwoną strzałką zaznaczyliśmy moment wdrożenia breadcrumbsów:

Proces off-site

Strona znak.com.pl od początku charakteryzowała się mocnym profilem linków. W naszych działaniach postawiliśmy na wzmocnienie zaplecza linków poprzez publikacje sponsorowane, linkowanie z mocnych stron oraz zwiększanie ilości linkujących domen.

Przed:

Proces off-site Znak - przed rozpoczęciem współpracy

Po:

Off-site dla Znak - wyniki

Wyniki

Branża księgarska jest bardzo sezonową branżą. Największe zainteresowanie obserwuje się przed świętami Bożego Narodzenia oraz na początku roku w okresie przecen. Dlatego też podając wyniki pozycjonowania należy porównywać rok do roku, a nie miesiąc do miesiąca. Tak też zrobimy 😉

Sezonowość branży obrazuje wykres z narzędzia Senuto:

Znak - sezonowość branży

W pierwszych 2 miesiącach notowaliśmy spadki ruchu organicznego oraz przychodów z ruchu organicznego.

Porównanie marca 2018 z marcem 2019:

Znak - początkowe spadki

Po 2 miesiącach, gdy pierwsze efekty SEO zazwyczaj są widoczne, cieszyliśmy się pierwszymi wzrostami. W sierpniu 2019 osiągnęliśmy wzrost ruchu organicznego (porównując do roku wcześniej) o 23%:

Znak - wzrost ruchu organicznego

W miesiącach lipiec-sierpień (niski sezon) osiągnęliśmy łącznie prawie 25% wzrostu ruchu organicznego:

Case study SEO - wyniki ruch organiczny

Po wprowadzeniu większości zmian technicznych w kwietniu zaobserwowaliśmy znaczny wzrost widoczności strony. W 5 miesięcy liczba fraz generujących wyświetlenia wzrosła o 2 miliony!

Wzrost widoczności Znak

Wzrost widoczności widoczny jest również w narzędziu Semstorm:

Wzrost widocznosci Semstrom

Dzięki poprawie linkowania wewnętrznego oraz mapy strony zwiększyła się ilość zindeksowanych podstron:

Znak - zindeksowane podstrony

Zmiana pozycji fraz w trakcie współpracy:

  • Książki historyczne na 7. miejsce – pozycja startowa: 20
  • Książki religijne na 4. miejsce – pozycja startowa: 10
  • Księgarnia internetowa na 14. miejsce – pozycja startowa: 25
  • Książki dla młodzieży na 8. miejsce – pozycja startowa: 19

Duża konkurencyjność branży sprawia, że musimy również obserwować działania konkurencji i reagować na nie. Wychodzi nam to całkiem nieźle – oto wykres widoczności strony Znak w porównaniu z jednym z największych konkurentów:

Porównanie słów kluczowych w top 10:

Znak - porównanie z konkurencją

Porównanie słów kluczowych w top 3:

Znak - porównanie z konkurencją 2

Plan do wdrożenia

SEO to proces ciągły, więc cały czas pracujemy nad zwiększaniem widoczności strony. W planie mamy kolejne zmiany z zakresu SEO technicznego, którego elementami są między innymi:

  • Poprawa znaczników strukturalnych
  • Wdrożenie zmian z zakresu użyteczności (UX)
  • Poprawa modułu recenzowania książek

Nie możemy doczekać się wysokiego sezonu, a po nim na pewno zaktualizujemy case study i doniesiemy o kolejnych sukcesach 😉

Pozostałe case studies

Nasza specjalizacja to pozycjonowanie szerokie (ang. long tail SEO), które sprawdza się najlepiej nie tylko w branży e-commerce, ale też w branży przemysłowej, eksportowej czy usługowej (i wielu innych). Poznaj historie naszych klientów, którym pomogliśmy w realizacji ich celów.