Znak.com.pl to księgarnia internetowa wydawnictwa Znak. Jest to jedna z największych księgarni internetowych w Polsce, oferująca publikacje literatury Polskiej i światowej. Oferta księgarni jest ogromna i wciąż się rozrasta, na początku września 2019 strona miała zindeksowanych 435000 podstron w Google.
Zobacz, jak w 5 miesięcy zwiększyliśmy liczbę wyświetleń w Google o ponad 2 miliony.
Branża
Księgarnia internetowa
Domena
PL
Polska
Widoczność
+2mln
Wyświetleń w Google
Ruch organiczny
+23%
Wzrostu już po 2 miesiacach
Analiza
Współpracę z firmą Znak rozpoczęliśmy 1.03.2019 roku. Rozpoczęliśmy od spotkania w naszym biurze, na którym omówiliśmy strategię działań.
Strona oparta jest o dedykowany CMS.
Księgarnia jest bardzo rozbudowana, w momencie rozpoczęcia współpracy zindeksowanych było 114 000 podstron. We wrześniu site wynosi już 435000 podstron.
Od początku współpracy strona posiada wysoki autorytet domeny i strony oraz rozbudowany profil linków. Strona zbudowana jest w taki sposób, aby zwiększać konwersję (banery, ekspozycja bestsellerów, aktywna społeczność czytelników). Na stronie jest jednak sporo technicznych niedociągnięć, które wstrzymują dalszy wzrost ruchu, powodują duplikację treści oraz zmniejszają widoczność na ogólne i szczegółowe słowa kluczowe.
W momencie rozpoczęcia współpracy (marzec 2019) ruch organiczny na stronie wyniósł 253 576 a liczba wyświetleń w wynikach wyszukiwania wynosiła 8 944 230.
Szybkie fakty:
Bardzo duży sklep internetowy
Wysokie parametry domeny
Bardzo konkurencyjna branża
Dedykowany CMS
Dużo wyzwań z zakresu SEO Technicznego
Podejście
Księgarnia internetowa jest bardzo rozbudowaną stroną, oferującą książki różnych rodzajów. Książki zazwyczaj wyszukiwane są po gatunku lub tytule i to też zdecydowało o tym, jaką strategię wybraliśmy przy pozycjonowaniu strony wydawnictwa Znak.
Proces oparty jest o pozycjonowanie szerokie. Oprócz ogólnych fraz pracujemy również z frazami dotyczącymi poszczególnych kategorii czy nawet tytułów książek. Jeśli chodzi o książki to skupiamy się głównie na zapowiedziach i bestsellerach.
Stale śledzimy trendy w branży i reagujemy na nie. Jeśli dany autor zyskuje popularność w danym momencie to wiemy, że jego książki na stronie Znak będą priorytetowe do wypozycjonowania.
Proces on-site
Współpracę standardowo rozpoczęliśmy od przeprowadzenia audytu strony. Prawie 40 stron dokumentu obejmowało analizę aspektów technicznych strony, treści, słów kluczowych, konkurencji, odnośników zewnętrznych oraz użyteczności strony. Audyt wskazał najważniejsze aspekty, na których powinniśmy się skupić w pierwszej kolejności, co też zrobiliśmy.
Stale współpracujemy z deweloperem w kwestii wdrażania zmian na stronie.
Na CMSie, na którym działa Znak.com.pl oparte są również 2 inne strony, które są zarządzane z tego samego modułu. Wprowadzane zmiany często automatycznie wdrażają się na inne strony, dzięki czemu dwie pozostałe domeny również zyskują na widoczności. Myślimy, że taki skutek uboczny nie jest problemem dla naszego klienta 😉
Problem 1. Niepoprawne nazwy kategorii
Wiele kategorii na stronie miało niepoprawne nazwy, które nie zawierały słów kluczowych. Zrobiliśmy mapowanie kategorii – zaprojektowaliśmy nowe menu, w którym nazwy kategorii mają słowa kluczowe
Przykładowe zmiany:
Romans -> Książki romanse
Z humorem -> Książki z humorem
Bliżej natury -> Książki o naturze
Podróże -> Książki podróżnicze
Problem 2. Zła struktura adresów URL
Dużym problemem była zła struktura adresów URL w sklepie. Słowa były poprzedzielane przecinkami, a w adresie URL książek nie było ich autorów. Zmieniliśmy całkowicie strukturę URLi oraz poprosiliśmy dewelopera o wdrożenie przekierowań 301 ze starych adresów na nowe.
Przykłady zmian:
Stary adres: https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,48590,Jak-wytlumaczyc-Marsjaninowi-co-to-znaczy-pies-czy
Nowy adres: https://www.znak.com.pl/ksiazka/jak-wytlumaczyc-marsjaninowi-co-to-znaczy-pies-czy-leszek-korzeniowski-48590
Stary adres: https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,121352,Nie-daj-sie-rakowi-Wsparcie-zywieniowe-w-chorobie
Nowy adres: https://www.znak.com.pl/ksiazka/nie-daj-sie-rakowi-wsparcie-zywieniowe-w-chorobie-brzegowy-maria-maciejewska-cebulak-magdalena-121352
Problem 3. Mała widoczność na ogólne słowa kluczowe
Strona miała bardzo małą widoczność na ogólne słowa kluczowe dopisane do kategorii, np:
Książki historyczne
Książki religijne
Powodem był brak tekstu na kategoriach oraz brak nagłówków H1, które są bardzo ważne z punktu widzenia SEO. We współpracy z deweloperem wdrożyliśmy nagłówki H1 na strony kategorii oraz sukcesywnie dodajemy treści na podstrony kategorii.
Przykład nagłówka dodanego na kategorii “Książki religijne”:
Przykład tekstu dodanego na kategorii “Książki historyczne”:
Problem 4. Sitemapa
Problemy z sitemapą były 2. Pierwszy z nich to konieczność jej edycji po zmianie adresów URL, co oczywiście zrobiliśmy.
Drugim problemem było samo ograniczenie mapy strony, która jest w stanie “przemielić” do 50 000 adresów url. Strona Znak jest znacznie większa i to ograniczenie powodowało problemy z indeksacją strony. Zaleciliśmy deweloperowi stworzenie osobnych map strony do zdjęć i innych podstron. W tym momencie w Search Console widnieją 4 mapy strony:
Problem 5. Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne ma duże znaczenie w pokazywaniu robotom Google, które strony są dla nas priorytetowe. Na stronie Znak linkowanie ze strony głównej do konkretnych podstron z książkami nie zawierało ich tytułów. Zaleciliśmy wdrożenie nazw książek na stronie głównej i na stronach kategorii, dzięki czemu i użytkownik i Google wiedzą do czego prowadzi dany link.
Przed:
Po:
Na stronach kategorii napotkaliśmy z jeszcze jednym problemem – link nałożony jest na całość pozycji (obrazek + tytuł książki), a nie na sam tytuł. Zaleciliśmy zmianę z obecnego linkowania (czerwona ramka) na linkowanie oddzielnie z książki i oddzielnie z tytuły (zielona ramka).
Problem 6. Ograniczenia CMSa
Indywidualny CMS niekiedy stawia pewne wyzwania bo często nie jest projektowany z myślą o wszystkich elementach SEO. W CMSie, na którym postawiona jest strona największym wyzwaniem pod kątem SEO jest brak możliwości wprowadzania tytułów i meta opisów.
Obecnie, po zmianie nazw kategorii tytuł podstron kategorii jest już skonstruowany poprawnie. Poleciliśmy aby wprowadzić niezbędne zmiany w CMSie aby móc dodawać również meta opisy kategorii.
Na stronach produktów problemem był brak autora książki w tytule strony. Poprosiliśmy aby globalnie autor książki był dodawany do tytułu strony.
Problem 7. Prędkość strony
Audyt SEO obejmuje wiele czynników wpływających na widoczność strony w wyszukiwarce jak i przyjazność użytjownikom. W audycie wykazaliśmy, że strona jest ciężka i zaleciliśmy zmniejszenie jej wagi aby przyspieszyć jej ładowanie.
Przed:
Po:
Problem 8. Nawigacja na stronie – brak breadcrumbsów
Breadcrumbsy, czyli inaczej okruszki chleba, w języku internetowym oznaczają wskazywanie użytkownikowi miejsce, w którym aktualnie znajduje się na stronie. Zazwyczaj przyjmują one formę:
Strona główna -> kategoria -> produkt
Dzięki temu użytkownik szybko może się zorientować, w jakim miejscu na stronie się znajduje oraz wrócić do podstron umieszczonych wyżej w hierarchii.
Zaleciliśmy wdrożenie okruszków chleba na stronie Znak. Na stronie wyglądają one w następujący sposób:
Test danych strukturalnych pokazuje obecność breadcrumbsów:
Dzięki temu widoczne one są również w wynikach wyszukiwania:
Wdrożenie okruszków chleba to nie tylko ułatwienie nawigacji na stronie. Efekty są obecne również w SEO i można je wyraźnie zobaczyć na wykresie widoczności strony. Czerwoną strzałką zaznaczyliśmy moment wdrożenia breadcrumbsów:
Proces off-site
Strona znak.com.pl od początku charakteryzowała się mocnym profilem linków. W naszych działaniach postawiliśmy na wzmocnienie zaplecza linków poprzez publikacje sponsorowane, linkowanie z mocnych stron oraz zwiększanie ilości linkujących domen.
Przed:
Po:
Wyniki
Branża księgarska jest bardzo sezonową branżą. Największe zainteresowanie obserwuje się przed świętami Bożego Narodzenia oraz na początku roku w okresie przecen. Dlatego też podając wyniki pozycjonowania należy porównywać rok do roku, a nie miesiąc do miesiąca. Tak też zrobimy 😉
Sezonowość branży obrazuje wykres z narzędzia Senuto:
W pierwszych 2 miesiącach notowaliśmy spadki ruchu organicznego oraz przychodów z ruchu organicznego.
Porównanie marca 2018 z marcem 2019:
Po 2 miesiącach, gdy pierwsze efekty SEO zazwyczaj są widoczne, cieszyliśmy się pierwszymi wzrostami. W sierpniu 2019 osiągnęliśmy wzrost ruchu organicznego (porównując do roku wcześniej) o 23%:
W miesiącach lipiec-sierpień (niski sezon) osiągnęliśmy łącznie prawie 25% wzrostu ruchu organicznego:
Po wprowadzeniu większości zmian technicznych w kwietniu zaobserwowaliśmy znaczny wzrost widoczności strony. W 5 miesięcy liczba wyświetleń wzrosła o 2 miliony!
Wzrost widoczności widoczny jest również w narzędziu Semstorm:
Dzięki poprawie linkowania wewnętrznego oraz mapy strony zwiększyła się ilość zindeksowanych podstron:
Zmiana pozycji fraz w trakcie współpracy:
Książki historyczne na 7. miejsce – pozycja startowa: 20
Książki religijne na 4. miejsce – pozycja startowa: 10
Księgarnia internetowa na 14. miejsce – pozycja startowa: 25
Książki dla młodzieży na 8. miejsce – pozycja startowa: 19
Duża konkurencyjność branży sprawia, że musimy również obserwować działania konkurencji i reagować na nie. Wychodzi nam to całkiem nieźle – oto wykres widoczności strony Znak w porównaniu z jednym z największych konkurentów:
Porównanie słów kluczowych w top 10:
Porównanie słów kluczowych w top 3:
Komentarz specjalisty
Pozycjonowanie sklepu internetowego Wydawnictwa Znak może się wydawać czystą przyjemnością. Tematyka – jak najbardziej, rozpoznawalność samego brandu – super, natomiast dedykowany CMS przysporzył nam początkowo kilka wyzwań. Dużo zmian technicznych musiało być wdrożonych przez developerów. Musieliśmy znaleźć sprytne, globalne rozwiązania, które jednorazowo wprowadzone dadzą super efekt długofalowy. Jak widać wdrożenie zakończyło się sukcesem, a teraz możemy rzeźbić i budować widoczność opierając się na sezonowości, focusując się na nowościach wydawniczych – czysta przyjemność 🙂
Po 15 miesiącach od publikacji Case Study postanowiliśmy zaktualizować wyniki naszych działań dla Klienta Znak. Zobacz efekty, jakie osiągamy dzięki długofalowej strategii SEO!
Wzrost widoczności od początku współpracy widoczny w narzędziu Senuto:
43% wzrostu ruchu organicznego (styczeń-listopad 2020) w porównaniu do poprzedniego roku:
Od czasu publikacji case study: wzrost liczby wyświetleń o 88%
Od momentu rozpoczęcia współpracy: wzrost liczby wyświetleń o 11 mln (120%)
Nasza specjalizacja to pozycjonowanie szerokie (ang. long tail SEO), które sprawdza się najlepiej nie tylko w branży e-commerce, ale też w branży przemysłowej, eksportowej czy usługowej (i wielu innych). Poznaj historie naszych klientów, którym pomogliśmy w realizacji ich celów.
Optymalizacja wraz z procesem dolinkowania oraz copywritingu - dzięki temu wprowadziliśmy konkurencyjną frazę produktową do TOP10 oraz w 9 miesięcy zwiększyliśmy wejścia organiczne na stronę o 101%. Sprawdź!
Wejście na zupełnie nowy rynek zagraniczny. Zobacz, jak dostosowanie i optymalizacja strony pod klienta niemieckiego pozwoliła zwiększyć nam ruch organiczny w domenie .de o ponad 460%!
Zupełnie nowa strona oparta o platformę WordPress. Dowiedz się, jak za pomocą połączenia SEO oraz UX wzrosty pojawiły się już pierwszym miesiącu optymalizacji, a finalnie osiągnęliśmy poziom 16 000 wejść na stronę!
Wiemy, że denerwuje Cię ten pasek, nas też! I choć pewnie już dobrze o tym wiesz, to prawo nakazuje nam poinformować Cię, że używamy ciasteczek. Kliknij "Akceptuj" i przejdźmy do rzeczy! Dowiedz się więcej o SEO i SEM.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.