.animate-view{opacity: 1 !important;}
Znak - case study

+2 miliony
wyświetleń

w 6 miesięcy

eCommerce SEO

Cele klienta

1.

Zwiększenie ruchu organicznego

Pomimo tego, że w momencie podjęcia współpracy z nami księgarnia generowała ruch organiczny, nie był on wystarczająco wysoki. Podczas planowania strategii SEO, musieliśmy wziąć pod uwagę sezonowość branży księgarskiej na którą wpływają takie czynniki, jak: nowości wydawnicze, nagły wzrost popularności niektórych pisarzy, okres świąteczny.

2.

Poprawienie widoczności strony

Mimo że Znak jest jedną z większych księgarni w Polsce, miała ona problem z widocznością w Internecie. Nasz audyt wykazał, że oficjalna strona Znaku nie była wysoko oceniana przez Google, co ewidentnie przekładało się na problemy z widocznością.

Zespół SEO

Pozycjonowanie sklepu internetowego Wydawnictwa Znak może się wydawać czystą przyjemnością. Tematyka – jak najbardziej, rozpoznawalność samego brandu – super, natomiast dedykowany CMS przysporzył nam początkowo kilka wyzwań. Dużo zmian technicznych musiało być wdrożonych przez developerów. Musieliśmy znaleźć sprytne, globalne rozwiązania, które jednorazowo wprowadzone dadzą super efekt długofalowy. Jak widać wdrożenie zakończyło się sukcesem, a teraz możemy rzeźbić i budować widoczność opierając się na sezonowości, focusując się na nowościach wydawniczych – czysta przyjemność 🙂

Milena Fietko
Milena Fietko SEO Strategy Manager

Proces On-Site

Tworzenie nowych nazw kategorii

Mało precyzyjne nazwy kategorii nie wpływają pozytywnie ani na SEO, ani na UX.

Dlaczego
to ważne

Jedną z podstawowych zasad white hat SEO jest dodawanie słów kluczowych do nazw kategorii. W ten sposób kategorie produktów stają się bardziej czytelne dla botów i użytkowników, co poprawia ranking i użyteczność witryny.

Wiele kategorii na stronie miało niepoprawne nazwy, które nie zawierały słów kluczowych. Zrobiliśmy mapowanie kategorii – zaprojektowaliśmy nowe menu, w którym nazwy kategorii mają słowa kluczowe

Przykładowe zmiany:
Romans -> Książki romanse
Z humorem -> Książki z humorem
Bliżej natury -> Książki o naturze
Podróże -> Książki podróżnicze

Zmiana struktury adresów URL

Kolejnym problemem były niepoprawnie skonstruowane adresy URL. Musieliśmy je zmienić, żeby były zarówno łatwe do zaindeksowania, jak i zrozumiałe dla użytkowników.

Dlaczego
to ważne

Adresy URL powinny być krótkie i opisowe. W ten sposób można pomóc botom zrozumieć treść poszczególnych podstron. Dlatego też dobry URL powinien zawierać słowa kluczowe zamiast być stworzonym z ciągu przypadkowych znaków. Warto też zwrócić uwagę na separatory.

Dużym problemem była zła struktura adresów URL w sklepie. Słowa były poprzedzielane przecinkami, a w adresie URL książek nie było ich autorów. Zmieniliśmy całkowicie strukturę URLi oraz poprosiliśmy dewelopera o wdrożenie przekierowań 301 ze starych adresów na nowe.

Przykłady zmian:

Stary adres: https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,48590,Jak-wytlumaczyc-Marsjaninowi-co-to-znaczy-pies-czy
Nowy adres: https://www.znak.com.pl/ksiazka/jak-wytlumaczyc-marsjaninowi-co-to-znaczy-pies-czy-leszek-korzeniowski-48590

Stary adres: https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,121352,Nie-daj-sie-rakowi-Wsparcie-zywieniowe-w-chorobie
Nowy adres: https://www.znak.com.pl/ksiazka/nie-daj-sie-rakowi-wsparcie-zywieniowe-w-chorobie-brzegowy-maria-maciejewska-cebulak-magdalena-121352

Dodanie słów kluczowych do H1 i treści zamieszczonych na stronie

Nie ważne, jak dużo podstron jest zarejestrowanych w jednej domenie – jeśli ich treści nie zawierają słów kluczowych, nie będą one spełniać swojego głównego zadania, jakim jest zwiększenie ruchu. Żeby pomóc poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach, wybraliśmy odpowiednie słowa kluczowe i użyliśmy ich do optymalizowania treści na stronie.

Dlaczego
to ważne

Poprzez umieszczenie słów kluczowych w H1, crawlery są w stanie zrozumieć temat poruszany na danej podstronie oraz szybciej zidentyfikować frazy, na jakie jest ona zoptymalizowana. Ze względu na to, że H1 jest umieszczone na górze każdej podstrony (nie trzeba scrollować, żeby go przeczytać), pomaga to crawlerom szybciej zaindeksować całą witrynę.

Strona miała bardzo małą widoczność na ogólne słowa kluczowe dopisane do kategorii, np:
Książki historyczne
Książki religijne

Powodem był brak tekstu na kategoriach oraz brak nagłówków H1, które są bardzo ważne z punktu widzenia SEO. We współpracy z deweloperem wdrożyliśmy nagłówki H1 na strony kategorii oraz sukcesywnie dodajemy treści na podstrony kategorii.

Przykład nagłówka dodanego na kategorii “Książki religijne”:

Case study SEO - nagłówek kategorii

Przykład tekstu dodanego na kategorii “Książki historyczne”:

Case study SEO - Znak - treść na kategoriach

Stworzenie kilku map strony

Przy tak dużej stronie, jaką jest Znak, mapa strony również była ogromnych rozmiarów. Wymagało to od nas podzielenia jej na kilka części.

Dlaczego
to ważne

Mapa strony nie może zawierać więcej niż 50 000 adresów URL. Jeśli domena zawiera więcej podstron, lub kiedy przekracza 50 MB, należy ją podzielić na mniejsze części.

Problemy z sitemapą były 2. Pierwszy z nich to konieczność jej edycji po zmianie adresów URL, co oczywiście zrobiliśmy.

Drugim problemem było samo ograniczenie mapy strony, która jest w stanie “przemielić” do 50 000 adresów url. Strona Znak jest znacznie większa i to ograniczenie powodowało problemy z indeksacją strony. Zaleciliśmy deweloperowi stworzenie osobnych map strony do zdjęć i innych podstron. W tym momencie w Search Console widnieją 4 mapy strony:

Sitemapy - case study seo - Znak

Naprawa linkowania wewnętrznego

Tak, jak linkowanie zewnętrzne, linkowanie wewnętrzne musi być wykonane poprawnie, żeby przynieść realne korzyści stronie.

Dlaczego
to ważne

Linkowanie wewnętrzne pełni kluczową rolę w ustalaniu hierarchii informacji. Dobrze ustrukturyzowana sieć linków w obrębie strony pozwala zrozumieć zależność pomiędzy podstronami. Pomaga też w nawigacji, co ma pozytywny wpływ na UX.

Linkowanie wewnętrzne ma duże znaczenie w pokazywaniu robotom Google, które strony są dla nas priorytetowe. Na stronie Znak linkowanie ze strony głównej do konkretnych podstron z książkami nie zawierało ich tytułów. Zaleciliśmy wdrożenie nazw książek na stronie głównej i na stronach kategorii, dzięki czemu i użytkownik i Google wiedzą do czego prowadzi dany link.

Przed:

Linkowanie wewnętrzne - case study SEO

Po:

Zmiany w linkowaniu wewnętrznym - case study SEO

Na stronach kategorii napotkaliśmy z jeszcze jednym problemem – link nałożony jest na całość pozycji (obrazek + tytuł książki), a nie na sam tytuł. Zaleciliśmy zmianę z obecnego linkowania (czerwona ramka) na linkowanie oddzielnie z książki i oddzielnie z tytuły (zielona ramka).

Case study SEO - linkowanie wewnętrzne

Naprawa problemów związanych z CMSem

Każdy CMS wymaga innego podejścia w kwestii optymalizacji – zwłaszcza, jeśli jest on stworzony od zera na potrzeby klienta.

Dlaczego
to ważne

Indywidualny CMS, z którego korzystał nasz klient, nie pozwalał nam na wprowadzenie wszystkich zaplanowanych optymalizacji, np. nie mogliśmy dodać meta tagów i tytułów podstron. Musieliśmy wypracować sposób, który umożliwiłby nam wykonanie pełnej optymalizacji strony dla klienta.

Indywidualny CMS niekiedy stawia pewne wyzwania bo często nie jest projektowany z myślą o wszystkich elementach SEO. W CMSie, na którym postawiona jest strona największym wyzwaniem pod kątem SEO jest brak możliwości wprowadzania tytułów i meta opisów.

Obecnie, po zmianie nazw kategorii tytuł podstron kategorii jest już skonstruowany poprawnie. Poleciliśmy aby wprowadzić niezbędne zmiany w CMSie aby móc dodawać również meta opisy kategorii.

Na stronach produktów problemem był brak autora książki w tytule strony. Poprosiliśmy aby globalnie autor książki był dodawany do tytułu strony.

Skrócenie czasu ładowania strony

Nikt nie lubi czekać, aż strona się w pełni załaduje. Tyczy się to nawet botów Google, które słabiej oceniają wolno działające witryny.

Dlaczego
to ważne

Czas, jaki strona potrzebuje do pełnego załadowania jest jednym z czynników wpływających na jej ogólny ranking. Poza tym, ma też znaczenie dla użytkowników. Musieliśmy przyspieszyć proces wyświetlania się strony na ekranach urządzeń, ponieważ zajmował on zdecydowanie za dużo czasu.

Audyt SEO obejmuje wiele czynników wpływających na widoczność strony w wyszukiwarce jak i przyjazność użytjownikom. W audycie wykazaliśmy, że strona jest ciężka i zaleciliśmy zmniejszenie jej wagi aby przyspieszyć jej ładowanie.

Przed:

Case study SEO - Znak - prędkość strony na starcie

Po:

Case Study Znak - prędkość strony po 5 miesiącach

Dodanie nawigacji (breadcrumbs)

Niezależnie od ilości podstron, każda witryna powinna zawierać tzw. okruszki.

Dlaczego
to ważne

Breadcrumbs usprawniają nawigację. Ten element również pomaga crawlerom zrozumieć relację łączącą dane podstrony. Dodatkowo, okruszki zachęcają użytkowników do odwiedzania kolejnych podstron, co zdecydowanie zwiększa czas, jaki spędzają na stronie.

Breadcrumbsy, czyli inaczej okruszki chleba, w języku internetowym oznaczają wskazywanie użytkownikowi miejsce, w którym aktualnie znajduje się na stronie. Zazwyczaj przyjmują one formę:

Strona główna -> kategoria -> produkt

Dzięki temu użytkownik szybko może się zorientować, w jakim miejscu na stronie się znajduje oraz wrócić do podstron umieszczonych wyżej w hierarchii.

Zaleciliśmy wdrożenie okruszków chleba na stronie Znak. Na stronie wyglądają one w następujący sposób:

Test danych strukturalnych pokazuje obecność breadcrumbsów:

Dzięki temu widoczne one są również w wynikach wyszukiwania:

Wdrożenie okruszków chleba to nie tylko ułatwienie nawigacji na stronie. Efekty są obecne również w SEO i można je wyraźnie zobaczyć na wykresie widoczności strony. Czerwoną strzałką zaznaczyliśmy moment wdrożenia breadcrumbsów:

Proces Off-Site

Strona znak.com.pl od początku charakteryzowała się mocnym profilem linków. W naszych działaniach postawiliśmy na wzmocnienie zaplecza linków poprzez publikacje sponsorowane, linkowanie z mocnych stron oraz zwiększanie ilości linkujących domen.

Przed:

Proces off-site Znak - przed rozpoczęciem współpracy

Po:

Off-site dla Znak - wyniki

Wyniki

Branża księgarska jest bardzo sezonową branżą. Największe zainteresowanie obserwuje się przed świętami Bożego Narodzenia oraz na początku roku w okresie przecen. Dlatego też podając wyniki pozycjonowania należy porównywać rok do roku, a nie miesiąc do miesiąca. Tak też zrobimy 😉

Sezonowość branży obrazuje wykres z narzędzia Senuto:

Znak - sezonowość branży

W pierwszych 2 miesiącach notowaliśmy spadki ruchu organicznego oraz przychodów z ruchu organicznego.

Porównanie marca 2018 z marcem 2019:

Znak - początkowe spadki

Po 2 miesiącach, gdy pierwsze efekty SEO zazwyczaj są widoczne, cieszyliśmy się pierwszymi wzrostami. W sierpniu 2019 osiągnęliśmy wzrost ruchu organicznego (porównując do roku wcześniej) o 23%:

Znak - wzrost ruchu organicznego

W miesiącach lipiec-sierpień (niski sezon) osiągnęliśmy łącznie prawie 25% wzrostu ruchu organicznego:

Case study SEO - wyniki ruch organiczny

Po wprowadzeniu większości zmian technicznych w kwietniu zaobserwowaliśmy znaczny wzrost widoczności strony. W 5 miesięcy liczba wyświetleń wzrosła o 2 miliony!

Wzrost widoczności Znak

Wzrost widoczności widoczny jest również w narzędziu Semstorm:

Wzrost widocznosci Semstrom

Dzięki poprawie linkowania wewnętrznego oraz mapy strony zwiększyła się ilość zindeksowanych podstron:

Znak - zindeksowane podstrony

Zmiana pozycji fraz w trakcie współpracy:

  • Książki historyczne na 7. miejsce – pozycja startowa: 20
  • Książki religijne na 4. miejsce – pozycja startowa: 10
  • Księgarnia internetowa na 14. miejsce – pozycja startowa: 25
  • Książki dla młodzieży na 8. miejsce – pozycja startowa: 19

Duża konkurencyjność branży sprawia, że musimy również obserwować działania konkurencji i reagować na nie. Wychodzi nam to całkiem nieźle – oto wykres widoczności strony Znak w porównaniu z jednym z największych konkurentów:

Porównanie słów kluczowych w top 10:

Znak - porównanie z konkurencją

Porównanie słów kluczowych w top 3:

Znak - porównanie z konkurencją 2

Wyniki – aktualizacja

Po 15 miesiącach od publikacji Case Study postanowiliśmy zaktualizować wyniki naszych działań dla Klienta Znak. Zobacz efekty, jakie osiągamy dzięki długofalowej strategii SEO!

  • Wzrost widoczności od początku współpracy widoczny w narzędziu Senuto:

case study seo znak senuto

  • 43% wzrostu ruchu organicznego (styczeń-listopad 2020) w porównaniu do poprzedniego roku:

case study seo znak google analytics

  • Od czasu publikacji case study: wzrost liczby wyświetleń o 88%
  • Od momentu rozpoczęcia współpracy: wzrost liczby wyświetleń o 11 mln (120%)

Nagrody Delante

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - Gazele Biznesu 2022 Nagroda - Global Digital Excellence Award 2022 Nagroda - Global Search Awards 2022 Nagroda - Global Search Awards 2023 Nagroda - Gazele Biznesu 2023
Agencja SEO w Krakowie - Pozycjonowanie

Porozmawiajmy o twoim SEO

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM