Pomimo tego, że w momencie podjęcia współpracy z nami księgarnia generowała ruch organiczny, nie był on wystarczająco wysoki. Podczas planowania strategii SEO, musieliśmy wziąć pod uwagę sezonowość branży księgarskiej na którą wpływają takie czynniki, jak: nowości wydawnicze, nagły wzrost popularności niektórych pisarzy, okres świąteczny.
Mimo że Znak jest jedną z większych księgarni w Polsce, miała ona problem z widocznością w Internecie. Nasz audyt wykazał, że oficjalna strona Znaku nie była wysoko oceniana przez Google, co ewidentnie przekładało się na problemy z widocznością.
Pozycjonowanie sklepu internetowego Wydawnictwa Znak może się wydawać czystą przyjemnością. Tematyka – jak najbardziej, rozpoznawalność samego brandu – super, natomiast dedykowany CMS przysporzył nam początkowo kilka wyzwań. Dużo zmian technicznych musiało być wdrożonych przez developerów. Musieliśmy znaleźć sprytne, globalne rozwiązania, które jednorazowo wprowadzone dadzą super efekt długofalowy. Jak widać wdrożenie zakończyło się sukcesem, a teraz możemy rzeźbić i budować widoczność opierając się na sezonowości, focusując się na nowościach wydawniczych – czysta przyjemność ?
Mało precyzyjne nazwy kategorii nie wpływają pozytywnie ani na SEO, ani na UX.
Wiele kategorii na stronie miało niepoprawne nazwy, które nie zawierały słów kluczowych. Zrobiliśmy mapowanie kategorii – zaprojektowaliśmy nowe menu, w którym nazwy kategorii mają słowa kluczowe
Przykładowe zmiany:
Romans -> Książki romanse
Z humorem -> Książki z humorem
Bliżej natury -> Książki o naturze
Podróże -> Książki podróżnicze
Kolejnym problemem były niepoprawnie skonstruowane adresy URL. Musieliśmy je zmienić, żeby były zarówno łatwe do zaindeksowania, jak i zrozumiałe dla użytkowników.
Dużym problemem była zła struktura adresów URL w sklepie. Słowa były poprzedzielane przecinkami, a w adresie URL książek nie było ich autorów. Zmieniliśmy całkowicie strukturę URLi oraz poprosiliśmy dewelopera o wdrożenie przekierowań 301 ze starych adresów na nowe.
Przykłady zmian:
Stary adres: https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,48590,Jak-wytlumaczyc-Marsjaninowi-co-to-znaczy-pies-czy
Nowy adres: https://www.znak.com.pl/ksiazka/jak-wytlumaczyc-marsjaninowi-co-to-znaczy-pies-czy-leszek-korzeniowski-48590
Stary adres: https://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,121352,Nie-daj-sie-rakowi-Wsparcie-zywieniowe-w-chorobie
Nowy adres: https://www.znak.com.pl/ksiazka/nie-daj-sie-rakowi-wsparcie-zywieniowe-w-chorobie-brzegowy-maria-maciejewska-cebulak-magdalena-121352
Nie ważne, jak dużo podstron jest zarejestrowanych w jednej domenie – jeśli ich treści nie zawierają słów kluczowych, nie będą one spełniać swojego głównego zadania, jakim jest zwiększenie ruchu. Żeby pomóc poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach, wybraliśmy odpowiednie słowa kluczowe i użyliśmy ich do optymalizowania treści na stronie.
Strona miała bardzo małą widoczność na ogólne słowa kluczowe dopisane do kategorii, np:
Książki historyczne
Książki religijne
Powodem był brak tekstu na kategoriach oraz brak nagłówków H1, które są bardzo ważne z punktu widzenia SEO. We współpracy z deweloperem wdrożyliśmy nagłówki H1 na strony kategorii oraz sukcesywnie dodajemy treści na podstrony kategorii.
Przykład nagłówka dodanego na kategorii “Książki religijne”:
Przykład tekstu dodanego na kategorii “Książki historyczne”:
Przy tak dużej stronie, jaką jest Znak, mapa strony również była ogromnych rozmiarów. Wymagało to od nas podzielenia jej na kilka części.
Problemy z sitemapą były 2. Pierwszy z nich to konieczność jej edycji po zmianie adresów URL, co oczywiście zrobiliśmy.
Drugim problemem było samo ograniczenie mapy strony, która jest w stanie “przemielić” do 50 000 adresów url. Strona Znak jest znacznie większa i to ograniczenie powodowało problemy z indeksacją strony. Zaleciliśmy deweloperowi stworzenie osobnych map strony do zdjęć i innych podstron. W tym momencie w Search Console widnieją 4 mapy strony:
Tak, jak linkowanie zewnętrzne, linkowanie wewnętrzne musi być wykonane poprawnie, żeby przynieść realne korzyści stronie.
Linkowanie wewnętrzne ma duże znaczenie w pokazywaniu robotom Google, które strony są dla nas priorytetowe. Na stronie Znak linkowanie ze strony głównej do konkretnych podstron z książkami nie zawierało ich tytułów. Zaleciliśmy wdrożenie nazw książek na stronie głównej i na stronach kategorii, dzięki czemu i użytkownik i Google wiedzą do czego prowadzi dany link.
Przed:
Po:
Na stronach kategorii napotkaliśmy z jeszcze jednym problemem – link nałożony jest na całość pozycji (obrazek + tytuł książki), a nie na sam tytuł. Zaleciliśmy zmianę z obecnego linkowania (czerwona ramka) na linkowanie oddzielnie z książki i oddzielnie z tytuły (zielona ramka).
Każdy CMS wymaga innego podejścia w kwestii optymalizacji – zwłaszcza, jeśli jest on stworzony od zera na potrzeby klienta.
Indywidualny CMS niekiedy stawia pewne wyzwania bo często nie jest projektowany z myślą o wszystkich elementach SEO. W CMSie, na którym postawiona jest strona największym wyzwaniem pod kątem SEO jest brak możliwości wprowadzania tytułów i meta opisów.
Obecnie, po zmianie nazw kategorii tytuł podstron kategorii jest już skonstruowany poprawnie. Poleciliśmy aby wprowadzić niezbędne zmiany w CMSie aby móc dodawać również meta opisy kategorii.
Na stronach produktów problemem był brak autora książki w tytule strony. Poprosiliśmy aby globalnie autor książki był dodawany do tytułu strony.
Nikt nie lubi czekać, aż strona się w pełni załaduje. Tyczy się to nawet botów Google, które słabiej oceniają wolno działające witryny.
Audyt SEO obejmuje wiele czynników wpływających na widoczność strony w wyszukiwarce jak i przyjazność użytjownikom. W audycie wykazaliśmy, że strona jest ciężka i zaleciliśmy zmniejszenie jej wagi aby przyspieszyć jej ładowanie.
Przed:
Po:
Niezależnie od ilości podstron, każda witryna powinna zawierać tzw. okruszki.
Breadcrumbsy, czyli inaczej okruszki chleba, w języku internetowym oznaczają wskazywanie użytkownikowi miejsce, w którym aktualnie znajduje się na stronie. Zazwyczaj przyjmują one formę:
Strona główna -> kategoria -> produkt
Dzięki temu użytkownik szybko może się zorientować, w jakim miejscu na stronie się znajduje oraz wrócić do podstron umieszczonych wyżej w hierarchii.
Zaleciliśmy wdrożenie okruszków chleba na stronie Znak. Na stronie wyglądają one w następujący sposób:
Test danych strukturalnych pokazuje obecność breadcrumbsów:
Dzięki temu widoczne one są również w wynikach wyszukiwania:
Wdrożenie okruszków chleba to nie tylko ułatwienie nawigacji na stronie. Efekty są obecne również w SEO i można je wyraźnie zobaczyć na wykresie widoczności strony. Czerwoną strzałką zaznaczyliśmy moment wdrożenia breadcrumbsów:
Strona znak.com.pl od początku charakteryzowała się mocnym profilem linków. W naszych działaniach postawiliśmy na wzmocnienie zaplecza linków poprzez publikacje sponsorowane, linkowanie z mocnych stron oraz zwiększanie ilości linkujących domen.
Przed:
Po:
Branża księgarska jest bardzo sezonową branżą. Największe zainteresowanie obserwuje się przed świętami Bożego Narodzenia oraz na początku roku w okresie przecen. Dlatego też podając wyniki pozycjonowania należy porównywać rok do roku, a nie miesiąc do miesiąca. Tak też zrobimy 😉
Sezonowość branży obrazuje wykres z narzędzia Senuto:
W pierwszych 2 miesiącach notowaliśmy spadki ruchu organicznego oraz przychodów z ruchu organicznego.
Porównanie marca 2018 z marcem 2019:
Po 2 miesiącach, gdy pierwsze efekty SEO zazwyczaj są widoczne, cieszyliśmy się pierwszymi wzrostami. W sierpniu 2019 osiągnęliśmy wzrost ruchu organicznego (porównując do roku wcześniej) o 23%:
W miesiącach lipiec-sierpień (niski sezon) osiągnęliśmy łącznie prawie 25% wzrostu ruchu organicznego:
Po wprowadzeniu większości zmian technicznych w kwietniu zaobserwowaliśmy znaczny wzrost widoczności strony. W 5 miesięcy liczba wyświetleń wzrosła o 2 miliony!
Wzrost widoczności widoczny jest również w narzędziu Semstorm:
Dzięki poprawie linkowania wewnętrznego oraz mapy strony zwiększyła się ilość zindeksowanych podstron:
Zmiana pozycji fraz w trakcie współpracy:
Duża konkurencyjność branży sprawia, że musimy również obserwować działania konkurencji i reagować na nie. Wychodzi nam to całkiem nieźle – oto wykres widoczności strony Znak w porównaniu z jednym z największych konkurentów:
Porównanie słów kluczowych w top 10:
Porównanie słów kluczowych w top 3:
Po 15 miesiącach od publikacji Case Study postanowiliśmy zaktualizować wyniki naszych działań dla Klienta Znak. Zobacz efekty, jakie osiągamy dzięki długofalowej strategii SEO!