Superloko to sklep internetowy sprzedający artykuły gospodarstwa domowego, produkty dla dzieci oraz artykuły ogrodnicze. Po zdobyciu doświadczenia na polskim rynku, klient uruchomił kolejny sklep internetowy przeznaczony dla niemieckich klientów. We wrześniu, zanim zastosowaliśmy naszą strategię SEO, ruch organiczny na superloko.de wynosił 64. Liczba wyświetleń wynosiła 362.
Pozycjonowanie na rynku niemieckim zawsze wiąże się z dużymi wyzwaniami. Po pierwsze Niemcy nie ufają produktom z innych krajów niż swój własny, po drugie nie ufają sklepom, które nie mają opinii ani certyfikatów. Budowanie zaufania do witryny to więc podstawa strategii SEO na rynku DE. W Superloko dodatkowo wyzwaniem był dobór odpowiednich słów do pozycjonowania produktów, duża konkurencyjność z ebay i amazonem.
Zanim zakasaliśmy rękawy i zabraliśmy się do pracy, musieliśmy zorientować się, które elementy strony klienta wymagają poprawy. W tym celu musieliśmy zintegrować podstawowe narzędzia analityczne ze stroną superloko.iai-shop.com.
Już na samym początku problemem był brak wdrożenia narzędzi monitorujących na sronie (Google Analytics, Google Search Console). Aby poprawnie wykonać audyt strony i zaplanować działania, od razu po rozpoczęciu współpracy wdrożyliśmy, zweryfikowaliśmy i skonfigurowaliśmy narzędzia.
Gdy narzędzia analityczne zbierały informacje o wydajności Superloko, mogliśmy popracować nad meta opisami. Wyraźnie wymagały one przeredagowania, ponieważ nie były zoptymalizowane pod kątem rynku niemieckiego.
Właściciel posiada kilka sklepów na różne rynki i działa na zasadzie “multistore”. Dla wszystkich sklepów globalnie zaciągały się automatycznie metadane ze sklepu w języku polskim.
Metadane zaciągane były razem z nazwą polskiej domeny (spokoloko.net) przez co użytkownik był wprowadzany w błąd.
Wygląd domeny w wynikach wyszukiwania przed optymalizacją:
Wygląd domeny w wynikach wyszukiwania po optymalizacji:
Dla domeny .de skonfigurowaliśmy globalne ustawienie metadanych, które od tego momentu tworzą się automatycznie, zgodnie ze schematem:
Przez niepoprawnie wprowadzone metadane fraza brandowa”Superloko” była na 2 miejscu. Po optymalizacji metadanych fraza brandowa weszła na 1. miejsce w wynikach wyszukiwania.
Następnie przyszedł czas na dodanie Secure Sockets Layer – jednego z cyfrowych certyfikatów, który umożliwia użytkownikom szyfrowane połączenie i potwierdza autentyczność strony internetowej.
Na samym początku współpracy strona nie miała wdrożonego certyfikatu bezpieczeństwa SSL, który jest brany pod uwagę jako czynnik rankingowy Google.
Wspieraliśmy klienta przy wdrożeniu oraz doradzaliśmy jak poprawnie wdrożyć SSL na stronę. Po wdrożeniu utworzyliśmy nowe usługi w Google Analytics oraz Google Search Console dla nowych adresów.
Kolejnym certyfikatem, który poleciliśmy wdrożyć był certyfikat Trusted Shop, który szczególnie w Niemczech, ma duży wpływ na budowanie zaufania użytkownika.
Później mogliśmy się skupić na treści na stronie, a raczej jej braku.
W momencie rozpoczęcia współpracy na stronie nie było w ogóle treści. Wiadomo, Google lubi treści i to najbardziej te, które są unikalne. Dlatego od początku pracujemy nad dodawaniem treści na stronę, jednocześnie pamiętając o odpowiednim sformatowaniu i strukturze strukturze tekstów.
Dodaliśmy tekst na stronę główną oraz na większość kategorii.
Efekt?
Po dodaniu w połowie grudnia tekstu na stronie głównej, fraza „gartengeräte online kaufen” wyraźnie zaczęła się piąć w górę.
Po dodaniu treści na kategorię Stoliki kawowe fraza ta również pnie się w górę:
Mając więcej tekstów opublikowanych na stronie, mogliśmy skupić się na tym, jak produkty sprzedawane w sklepie były prezentowane klientom i oczywiście robotom Google.
Brak optymalizacji produktów był sporym problemem dla budowania widoczności sklepu. Produkty często były źle nazwane, nazwa produktu nie była dopasowana do odpowiedniego słowa kluczowego, często nie miały one w ogóle wolumenu wyszukiwania. Często produkt był nazywany: „rower w kolorze czerwonym” zamiast „czerwony rower”, druga fraza ma zdecydowanie większy wolumen wyszukiwania.
Przykład:
Zmiana nazwy produktu z:
Lauflernrad Kinderfahrrad Chicco Scrambler Ducati
Na:
Chicco Scrambler Ducati Lauflernrad Kinderfahrrad
Automatycznie po zmianie nazwy system IdoSell zmienił również adres URL produktu. Gdybyśmy pracowali na innym CMSie zmienilibyśmy URL ręcznie.
Nasz audyt wykazał, że strona klienta potrzebowała trochę za dużo czasu, aby poprawnie wyświetlić się na ekranie. Dlatego bezwzględnie musieliśmy przyspieszyć proces ładowania.
Wyniki szybkości w oparciu o narzędzie Page Speed Insight były niskie. Aby polepszyć wynik zmniejszyliśmy rozmiary obrazków na stronie.
Efekt? Zobaczcie sami!
Wyniki przed optymalizacją:
Wyniki po optymalizacji:
Najlepsze rezultaty pozycjonowania można osiągnąć tylko jeśli połączy się działania na stronie z tymi poza nią, czyli linkowaniem. Dolinkowanie strony w odpowiednio dobranych tematycznie i według autorytetu stronach wzmacnia poszczególne podstrony sklepu Superloko.
Od początku współpracy dbamy o regularny przyrost linków prowadzących do domeny:
Wzrost ilości jakościowych linków przyczynia się do stopniowego wzrostu autorytetu strony:
Analiza z narzędzia Ahrefs przed rozpoczęciem współpracy:
Analiza z narzędzia Ahrefs po 6 miesiącach współpracy: