.animate-view{opacity: 1 !important;}
Z klocków - seo case study

+1117% wzrostu w ruchu organicznym w 12 miesięcy

eCommerce SEO

Cele klienta

1.

Zwiększenie widoczności w Internecie

Strona naszego klienta – porównywarka klocków LEGO – nie była wysoko oceniona przez Google, a w związku z tym nie wyświetlała się na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania. Ten niski ranking nie pomagał firmie zKloców dotrzeć do potencjalnych klientów. Żeby to zmienić, musieliśmy skupić się na technicznym SEO i dostosować optymalizację do indywidualnego CMSa, z jakiego korzystał nasz klient.

2.

Wygenerowanie więcej ruchu organicznego na stronie

Ilość osób odwiedzających stronę była zdecydowanie za mała by pomóc klientowi osiągnąć założone cele biznesowe. Żeby zwiększyć ruch organiczny musieliśmy wypracować rozwiązanie, które przyciągnęłoby więcej klientów na stronę. Jak się okazało, największym wyzwaniem okazała się sezonowość branży. Mając to na uwadze, opracowaliśmy strategię, która miała w założeniu przynieść więcej zysku, szczególnie w okresie świątecznym.

Zespół SEO

Wyniki są więcej niż zadowalające, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę wysoką konkurencyjność słów kluczowych, pod które optymalizowaliśmy stronę. Współpraca pomiędzy klientem a specjalistami SEO jest naprawdę wzorcowa.

Milena Fietko
Milena Fietko SEO Strategy Manager

Proces On-Site

Zmiana nazw produktów

Nawet pasjonaci LEGO prawdopodobnie nie znają numerów seryjnych każdego zestawu klocków. Dlatego musieliśmy wprowadzić pewne zmiany w nazwach produktów, żeby były one jak najbardziej przyjazne dla użytkowników i crawlerów.

Dlaczego
to ważne

Nazwy produktów nie powinny być mylące. Większość użytkowników wie, co chce kupić, dlatego oczekuje, że wyszukiwarka wyświetli im dokładnie te frazy, których szukają. Właśnie z tego powodu nazwy produktów muszą być 100% jasne i precyzyjne.

Nazwy zestawów LEGO zaczynały się od numeru zestawu i miały strukturę “numer+LEGO”. Zaleciliśmy zmianę nazw na “LEGO+numer”, która to struktura jest bardziej intuicyjna dla użytkowników. Było to nasze pierwsze zalecenie na początku kwietnia 2019 roku.

Zmieniły się więc nazwy produktów, tytuły, nagłówki H1 i adresy URL. Pomimo, że zrobiliśmy przekierowania ze starych adresów URL, Google nie przeindeksował prawidłowo strony i obie wersje były widoczne w Google a strona była całkowicie zduplikowana.

Case study SEO - nazwy produktów

Wyindeksowanie strony

Zaraz, zaraz… jak to? Przecież powinno nam zależeć na tym, żeby strona klienta była zaindeksowana przez crawlery. Zgadza się, jednak musieliśmy zdecydować się na ten odważny ruch, żeby usprawnić działanie strony.

Dlaczego
to ważne

Wyindeksowanie strony pomaga całkowicie wyeliminować problem zduplikowanych treści. Problem ten jest na tyle poważny, że może spowodować spadek widoczności witryny. Dzieje się tak dlatego, że boty nie wiedzą, którą ze zduplikowanych stron powinny wyświetlić użytkownikowi. W większości przypadków bot ignoruje zduplikowane strony, a wybiera całkowicie inną witrynę, która również odpowiada na pytanie użytkownika.

Poprzednia zmiana zrobiła trochę zamieszania. Z 15 tysięcy podstron zrobiło się nagle ponad 30 tysięcy a widoczność mocno spadła.

Case study SEO - zduplikowana strona

Postanowiliśmy mocno zaryzykować i wyczyścić indeks aby pozbyć się duplikacji i zoptymalizować crawl budget. 1 maja usunęliśmy ręcznie całą stronę z indeksu i zindeksowaliśmy ją z powrotem.

Case study SEO - wyindeksowanie strony

Case study SEO - wyindeksowanie strony z Google

Po wyindeksowaniu strony jej widoczność spadła i wszystkie słowa kluczowe wypadły z indeksu. Po ponownym zindeksowaniu strony słowa kluczowe wskoczyły na pozycje 40-45 aby następnie wrócić na swoje pierwotne miejsce.

Przykład frazy: klocki lego katalog

Wyindeksowanie strony - powrót fraz na miejsce

Spadek widoczności strony po wyindeksowaniu:

Spadek widoczności strony po wyindeksowaniu

Aby przyspieszyć poprawne indeksowanie stworzyliśmy 3 mapy witryny

  • sitemap_category.xml
  • sitemap_images.xml
  • sitemap.xml

Oraz wersję HTML mapy strony: https://zklockow.pl/mapa-strony

Obecnie strona ma zindeksowanych 6710 podstron:

Stan zindeksowania strony

Naprawienie i rozbudowanie linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne jest elementem, który ma pozytywny wpływ na SEO i konwersję. Ma to znaczenie szczególnie dla sklepów internetowych.

Dlaczego
to ważne

Linkowanie wewnętrzne ułatwia botom zrozumieć relację między poszczególnymi podstronami. To z kolei pomaga crawlerom szybciej rozeznać się w strukturze strony, co wpływa korzystnie na jej ranking. Poza tym linkowanie wewnętrzne ułatwia użytkownikom intuicyjne poruszanie się po stronie.

Problemem przy linkowaniu wewnętrznym był brak słowa “LEGO” w anchorach:

Case study z klocków - anchory w menu

Case study SEO - anchory

Case study SEO - linkowanie wewnętrzne

  • Dodaliśmy słowo “LEGO” do anchorów na stronie:

Case study SEO - linkowanie wewnętrzne

  • Klient stworzył menu boczne po lewej stronie na podstronach kategorii:

Linkowanie wewnętrzne - menu boczne

  • Zmieniona została struktura breadcrumbsów tak, aby zawierały słowa kluczowe.
  • Tagi (podkategorie) zmienione zostały taki tak, aby zawierały słowa kluczowe.
  • Dodany został moduł cross-sellingu na produktach i moduł popularnych produktów:

Z klocków case study - moduł cross sellingu

Optymalizacja podstron produktowych

Podstrony produktowe są istotną kwestią dla sklepów internetowych. Kiedy są poprawnie zoptymalizowane, zwiększają konwersję i poprawiają widoczność produktów w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego
to ważne

Praca nad podstronami produktowymi wymaga trochę innej strategii. Publikowane treści są zazwyczaj dość krótkie i bardzo ogólne. Dlatego muszą być odpowiednio zoptymalizowane, żeby przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupu.

Pierwszym wyzwaniem była duża duplikacja zewnętrzna treści. Producent klocków LEGO udostępnia opisy swoich produktów, które są wykorzystywane przez większość sklepów i porównywarek typu Ceneo. Znajdowały się one również na stronie klienta. Systematycznie zmieniamy opisy produktów aby były unikalne.

Wdrożyliśmy również globalne ustawienia nagłówków H2 w taki sposób, aby zawierały one słowo kluczowe.

Nagłówki przed zmianą:

Z klocków - nagłówki przed zmianą

Nagłówki po zmianie:

Case study SEO optymalizacja nagłówków

Dodanie danych strukturalnych

Kolejną kwestią, którą chcieliśmy się zająć, było uatrakcyjnienie wyglądu wyników wyszukiwania. W tym celu użyliśmy danych strukturalnych.

Dlaczego
to ważne

Dane strukturalne są kolejnym elementem, który pomaga crawlerom zrozumieć zawartość strony. Dodane mikrodanych przyspiesza indeksowanie, które staje się też bardziej wydajne. To z kolei poprawia ranking witryny. Dodatkowo dane strukturalne są niezbędne do tworzenia tzw. rich snippets (rozszerzone wyniki wyszukiwania). Dzięki temu sklepy internetowe mogą wyświetlać w wynikach wyszukiwania takie elementy jak dostępność produktu, oceny, czy też cena.

Aby wyniki wyszukiwania w Google były bardziej atrakcyjne, warto wdrożyć dane strukturalne na stronę.

Wdrożyliśmy dane strukturalne na produktach:

Case study z klocków - dane strukturalne

Na podstronach produktów dodaliśmy także tabelę z cenami, która wyświetlała się w wynikach wyszukiwania:

case study z klocków - tabela

Optymalizacja stron kategorii

Strony kategorii pełnią kluczową rolę w e-commerce. Muszą być poprawnie zoptymalizowane, żeby zwiększać konwersję i poprawiać widoczność całej witryny.

Dlaczego
to ważne

Strony kategorii mają stosunkowo wysoki CTR pod warunkiem, że są dobrze zoptymalizowane. Kiedy wszystkie elementy działają prawidłowo (np. kiedy linkowanie wewnętrzne jest poprawnie rozbudowane i kiedy treści opublikowane na stronie są wysokiej jakości), strony kategorii działają jak magnes na klientów, przenosząc ich z SERP do sklepu.

Strony kategorii nie były zoptymalizowane pod SEO, co skutkowało tym, że strona miała małą widoczność na ogólne słowa kluczowe.

Po zmianie linkowania wewnętrznego kategorie zaczęły wyświetlać się w wynikach wyszukiwania:

Z klocków seo - frazy kategorii

W październiku 2019 zaczęliśmy dodawać opisy na podstrony kategorii i pozycje pięły się w górę:

Case study SEO - podstrony kategorii

Kolekcje LEGO zmieniają się co roku, przez co w indeksie było wiele niepotrzebnych podstron z kolekcjami z poprzednich sezonów. Użytkownicy zazwyczaj wyszukują najnowszych dostępnych zestawów LEGO, dlatego dodaliśmy adres kanoniczny na starsze kategorie. Dzięki temu zmniejszyliśmy poziom kanibalizacji i zoptymalizowaliśmy crawl budget.

Case study SEO - canonical

W tym roku klient dodał zakładkę LEGO 2021. W 2020 roku LEGO wypuściło także serię LEGO dla dorosłych. Klient szybko zareagował i zaproponował stworzenie nowej kategorii. Szybko wdrożyliśmy ją na stronę, w tym momencie fraza lego dla dorosłych jest na drugim miejscu jeśli chodzi o klikalność, zaraz po frazach brandowych:

LEGO dla dorosłych - fraza

Stworzenie bloga firmowego

Następnym elementem, który miał za zadanie przyczynić się do zwiększenia widoczności strony było stworzenie bloga.

Dlaczego
to ważne

Prowadzenie bloga firmowego ma wiele korzyści: zwiększa ruch organiczny, buduje zaufanie do marki i wzmacnia jej wiarygodność wśród klientów, zachęca do pozostania na stronie dłużej oraz poprawia konwersję. Dodatkowo posty publikowane na blogu są idealnym miejscem do umieszczenia kolejnych słów kluczowych na stronie. W ten sposób ma ona szansę dotrzeć do większej liczby klientów.

W październiku 2020 roku zarekomendowaliśmy dodanie bloga do strony. Blog został dorobiony ręcznie przez klienta. Wszystkie elementy na blogu były z nami konsultowane:

  • Schema article.
  • Linkowanie wewnętrzne do produktów powiązanych z tematem blogposta- poprzez skrypt klienta:

Case study - skrypt linkowanie w blogu

Case study seo z klocków - linkowanie na blogu

  • Linkowanie do poprzedniego i następnego artykułu.
  • Linkowanie do najnowszego artykułu.

Tematy na bloga dobieramy na podstawie analizy słów kluczowych oraz bieżących trendów trendów. Śledzimy również grupę fanów LEGO na Facebooku. Oryginalnym podejściem jest również opis odcinków nowego programu – LEGO Masters.

Do tej pory opublikowaliśmy 24 wpisy na blogu.

Aby zwiększyć CTR w pierwszych blogpostach dodawaliśmy emoji w title i meta description. Nie zawsze są one jednak wyświetlane – testujemy nadal to rozwiązanie.

SERP bloga z klocków

Meta dane blog - Z klocków case study

Przykładem blogposta tematycznego, który wygenerował duży ruch jest blogpost opublikowany z okazji  Black Friday, który osiągnął też bardzo dobry CTR:

Blog z klocków - black friday

Przykładowe pozycje fraz dopasowanych do blogpostów:

Z klocków - blog frazy

Proces Off-Site

Standardowo, jednocześnie z procesem off-site wzmacniamy domenę linkami zewnętrznymi dodając je na mocnych i zaufanych stronach.

Parametry domeny przed rozpoczęciem współpracy:

Case study SEO - linkowanie

Parametry domeny obecnie:

Z klocków case study - linkowanie parametry strony

Wykres linków i domen linkujących przed rozpoczęciem współpracy:

Linkowanie z klocków - przed współpracą

Wykres linków i domen linkujących obecnie:

Z klocków - wykres domen linkujących

Wyniki

Tak dobre wyniki mogliśmy osiągnąć dzięki zaplanowanej i odważnej strategii SEO oraz płynnej i niejednokrotnie intensywnej komunikacji z klientem, a także jego dużemu zaangażowaniu w projekt i szybkiemu wdrażaniu zaleceń.

  • Zwiększenie widoczności strony: wzrost ilości fraz w TOP 50 z 4 700 do 16 700 (wzrost o 255%):

Case study z Klocków - widoczność

Zbudowanie ruchu organicznego na poziomie 150 000 użytkowników, co daje 1117% wzrostu od początku współpracy:

Z klocków SEO wzrost ruchu organicznego

  • Sezonowość branży klienta obrazuje wykres z narzędzia Senuto:

Z klocków - sezonowość

  • Wzrost miesięcznego ruchu organicznego o 70% w największym sezonie (porównanie ruchu organicznego w grudniu 2020 do grudnia 2019):

Case study SEO - z klocków - ruch organiczny w grudniu

Nagrody Delante

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - Gazele Biznesu 2022 Nagroda - Global Digital Excellence Award 2022 Nagroda - Global Search Awards 2022 Nagroda - Global Search Awards 2023 Nagroda - Gazele Biznesu 2023

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM