Z Klocków to porównywarka klocków LEGO w Polsce, która działa na zasadzie sieci afiliacyjnej (nie jest więc sklepem internetowym).
Bardzo dobra komunikacja z klientem i jego duże zaangażowanie w proces szczególnie od strony technicznej (rozwój własnego systemu) przekłada się na szybsze osiąganie zamierzonych efektów w konkurencyjnej branży.
Branża
Klocki LEGO
Domena
PL
Polska
Widoczność
+255%
Więcej fraz w TOP50
Ruch organiczny
+1117%
Wzrost od początku współpracy
Analiza
Współpracę rozpoczęliśmy w kwietniu 2019 roku. Strona zbudowana jest przez właściciela strony od zera na indywidualnym systemie. Każda techniczna zmiana na stronie jest konsultowana z nami.
Właściciel strony ściśle z nami współpracuje przy procesie SEO.
Na początku współpracy zmagaliśmy się problemami technicznymi, które doprowadziły nas do odważnych decyzji, między innymi do wyindeksowania całej strony, co opisujemy w dalszej części tego case study.
Szybkie fakty
Indywidualny CMS
Konkurencyjna branża
Sezonowość w branży
Duże zaangażowanie klienta w proce
2x dodatkowy budżet na treści
Dużo komunikacji specjalista SEO – klient
Proces on-site
Problem 1. Niepoprawne nazwy produktów
Nazwy zestawów LEGO zaczynały się od numeru zestawu i miały strukturę “numer+LEGO”. Zaleciliśmy zmianę nazw na “LEGO+numer”, która to struktura jest bardziej intuicyjna dla użytkowników. Było to nasze pierwsze zalecenie na początku kwietnia 2019 roku.
Zmieniły się więc nazwy produktów, tytuły, nagłówki H1 i adresy URL. Pomimo, że zrobiliśmy przekierowania ze starych adresów URL, Google nie przeindeksował prawidłowo strony i obie wersje były widoczne w Google a strona była całkowicie zduplikowana.
Problem 2. Duplikacja spowodowana złym przeindeksowaniem strony
Poprzednia zmiana zrobiła trochę zamieszania. Z 15 tysięcy podstron zrobiło się nagle ponad 30 tysięcy a widoczność mocno spadła.
Postanowiliśmy mocno zaryzykować i wyczyścić indeks aby pozbyć się duplikacji i zoptymalizować crawl budget. 1 maja usunęliśmy ręcznie całą stronę z indeksu i zindeksowaliśmy ją z powrotem.
Po wyindeksowaniu strony jej widoczność spadła i wszystkie słowa kluczowe wypadły z indeksu. Po ponownym zindeksowaniu strony słowa kluczowe wskoczyły na pozycje 40-45 aby następnie wrócić na swoje pierwotne miejsce.
Przykład frazy: klocki lego katalog
Spadek widoczności strony po wyindeksowaniu:
Aby przyspieszyć poprawne indeksowanie stworzyliśmy 3 mapy witryny
sitemap_category.xml
sitemap_images.xml
sitemap.xml
Oraz wersję HTML mapy strony: https://zklockow.pl/mapa-strony
Obecnie strona ma zindeksowanych 6710 podstron:
Problem 3. Niepoprawne linkowanie wewnętrzne
Problemem przy linkowaniu wewnętrznym był brak słowa “LEGO” w anchorach:
Dodaliśmy słowo “LEGO” do anchorów na stronie:
Klient stworzył menu boczne po lewej stronie na podstronach kategorii:
Zmieniona została struktura breadcrumbsów tak, aby zawierały słowa kluczowe.
Tagi (podkategorie) zmienione zostały taki tak, aby zawierały słowa kluczowe.
Dodany został moduł cross-sellingu na produktach i moduł popularnych produktów:
Problem 4. Niezoptymalizowane podstrony produktowe
Pierwszym wyzwaniem była duża duplikacja zewnętrzna treści. Producent klocków LEGO udostępnia opisy swoich produktów, które są wykorzystywane przez większość sklepów i porównywarek typu Ceneo. Znajdowały się one również na stronie klienta. Systematycznie zmieniamy opisy produktów aby były unikalne.
Wdrożyliśmy również globalne ustawienia nagłówków H2 w taki sposób, aby zawierały one słowo kluczowe.
Nagłówki przed zmianą:
Nagłówki po zmianie:
Problem 5. Brak wdrożonych danych strukturalnych
Aby wyniki wyszukiwania w Google były bardziej atrakcyjne, warto wdrożyć dane strukturalne na stronę.
Wdrożyliśmy dane strukturalne na produktach:
Na podstronach produktów dodaliśmy także tabelę z cenami, która wyświetlała się w wynikach wyszukiwania:
Problem 6. Niepoprawna optymalizacja stron kategorii
Strony kategorii nie były zoptymalizowane pod SEO, co skutkowało tym, że strona miała małą widoczność na ogólne słowa kluczowe.
Po zmianie linkowania wewnętrznego kategorie zaczęły wyświetlać się w wynikach wyszukiwania:
W październiku 2019 zaczęliśmy dodawać opisy na podstrony kategorii i pozycje pięły się w górę:
Kolekcje LEGO zmieniają się co roku, przez co w indeksie było wiele niepotrzebnych podstron z kolekcjami z poprzednich sezonów. Użytkownicy zazwyczaj wyszukują najnowszych dostępnych zestawów LEGO, dlatego dodaliśmy adres kanoniczny na starsze kategorie. Dzięki temu zmniejszyliśmy poziom kanibalizacji i zoptymalizowaliśmy crawl budget.
W tym roku klient dodał zakładkę LEGO 2021. W 2020 roku LEGO wypuściło także serię LEGO dla dorosłych. Klient szybko zareagował i zaproponował stworzenie nowej kategorii. Szybko wdrożyliśmy ją na stronę, w tym momencie fraza lego dla dorosłych jest na drugim miejscu jeśli chodzi o klikalność, zaraz po frazach brandowych:
Problem 7. Brak bloga
W październiku 2020 roku zarekomendowaliśmy dodanie bloga do strony. Blog został dorobiony ręcznie przez klienta. Wszystkie elementy na blogu były z nami konsultowane:
Schema article.
Linkowanie wewnętrzne do produktów powiązanych z tematem blogposta- poprzez skrypt klienta:
Linkowanie do poprzedniego i następnego artykułu.
Linkowanie do najnowszego artykułu.
Tematy na bloga dobieramy na podstawie analizy słów kluczowych oraz bieżących trendów trendów. Śledzimy również grupę fanów LEGO na Facebooku. Oryginalnym podejściem jest również opis odcinków nowego programu – LEGO Masters.
Do tej pory opublikowaliśmy 24 wpisy na blogu.
Aby zwiększyć CTR w pierwszych blogpostach dodawaliśmy emoji w title i meta description. Nie zawsze są one jednak wyświetlane – testujemy nadal to rozwiązanie.
Przykładem blogposta tematycznego, który wygenerował duży ruch jest blogpost opublikowany z okazji Black Friday, który osiągnął też bardzo dobry CTR:
Przykładowe pozycje fraz dopasowanych do blogpostów:
Proces off-site
Standardowo, jednocześnie z procesem off-site wzmacniamy domenę linkami zewnętrznymi dodając je na mocnych i zaufanych stronach.
Parametry domeny przed rozpoczęciem współpracy:
Parametry domeny obecnie:
Wykres linków i domen linkujących przed rozpoczęciem współpracy:
Wykres linków i domen linkujących obecnie:
Wyniki
Tak dobre wyniki mogliśmy osiągnąć dzięki zaplanowanej i odważnej strategii SEO oraz płynnej i niejednokrotnie intensywnej komunikacji z klientem, a także jego dużemu zaangażowaniu w projekt i szybkiemu wdrażaniu zaleceń.
Zwiększenie widoczności strony: wzrost ilości fraz w TOP 50 z 4 700 do 16 700 (wzrost o 255%):
Zbudowanie ruchu organicznego na poziomie 150 000 użytkowników, co daje 1117% wzrostu od początku współpracy:
Sezonowość branży klienta obrazuje wykres z narzędzia Senuto:
Wzrost miesięcznego ruchu organicznego o 70% w największym sezonie (porównanie ruchu organicznego w grudniu 2020 do grudnia 2019):
Komentarz specjalisty
zklockow.pl to zdecydowanie jeden z moich ulubionych case study. Nie dość, że tematyka jest bardzo przyjemna, wyniki cieszą szczególnie, że frazy są ciężkie do pozycjonowania, to jeszcze współpraca klient – specjalista daje tutaj dużo satysfakcji. Jakiś czas temu podliczałam liczbę godzin, które spędzamy z klientem na rozmowach telefonicznych odnośnie działań na stronie (i nie tylko :)) i wyszło mi prawie 30h, teraz myślę, że dobijamy powoli do 40h. Mamy tutaj dobrze wypracowaną komunikację, przez co wszystkie działania na stronie są wynikiem konfrontacji założeń / poglądów / strategii z obu stron. To przekłada się realnie na wyniki! Oczywiście dużą rolę odgrywają tutaj działania contentowe, linkbuildingowe i zaangażowanie w wyszukiwanie trendów. Sama śledzę grupy na Facebooku z LEGO, a copywriterka co sobotę oglądała LEGO Masters 🙂 Wypracowanie efektów SEO przy takiej współpracy to przyjemność i dobra zabawa. 🙂
Milena Fietko
Senior SEO Specialist
Pozostałe Case Studies
Nasza specjalizacja to pozycjonowanie szerokie (ang. long tail SEO), które sprawdza się najlepiej nie tylko w branży e-commerce, ale też w branży przemysłowej, eksportowej czy usługowej (i wielu innych). Poznaj historie naszych klientów, którym pomogliśmy w realizacji ich celów.
Wzrost ruchu organicznego o 76%! Bardzo konkurencyjna i sezonowa branża, dedykowany CMS. Zobacz, jak pomimo ograniczeń technicznych udało nam się osiągnąć zadowalające wzrosty!
Nowa strona, rynek hiszpański, google.es - zobacz, jak bez mañany, wprowadzając optymalizację strony, w 8 miesięcy zbudowaliśmy ruch na poziomie 1500 wejść na stronie praktycznie od zera!
Wiemy, że denerwuje Cię ten pasek, nas też! I choć pewnie już dobrze o tym wiesz, to prawo nakazuje nam poinformować Cię, że używamy ciasteczek. Kliknij "Akceptuj" i przejdźmy do rzeczy! Dowiedz się więcej o SEO i SEM.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.