Case studies

Case study - ZKlocków.pl

Z Klocków to porównywarka klocków LEGO w Polsce, która działa na zasadzie sieci afiliacyjnej (nie jest więc sklepem internetowym).

Bardzo dobra komunikacja z klientem i jego duże zaangażowanie w proces szczególnie od strony technicznej (rozwój własnego systemu) przekłada się na szybsze osiąganie zamierzonych efektów w konkurencyjnej branży.

Branża

Klocki LEGO

Domena

PL

Polska

Widoczność

+255%

Więcej fraz w TOP50

Ruch organiczny

+1117%

Wzrost od początku współpracy

Analiza

Współpracę rozpoczęliśmy w kwietniu 2019 roku. Strona zbudowana jest przez właściciela strony od zera na indywidualnym systemie. Każda techniczna zmiana na stronie jest konsultowana z nami.

Właściciel strony ściśle z nami współpracuje przy procesie SEO.

Na początku współpracy zmagaliśmy się problemami technicznymi, które doprowadziły nas do odważnych decyzji, między innymi do wyindeksowania całej strony, co opisujemy w dalszej części tego case study.

Szybkie fakty

  • Indywidualny CMS
  • Konkurencyjna branża
  • Sezonowość w branży
  • Duże zaangażowanie klienta w proce
  • 2x dodatkowy budżet na treści
  • Dużo komunikacji specjalista SEO – klient

Proces on-site

Problem 1. Niepoprawne nazwy produktów

Nazwy zestawów LEGO zaczynały się od numeru zestawu i miały strukturę “numer+LEGO”. Zaleciliśmy zmianę nazw na “LEGO+numer”, która to struktura jest bardziej intuicyjna dla użytkowników. Było to nasze pierwsze zalecenie na początku kwietnia 2019 roku.

Zmieniły się więc nazwy produktów, tytuły, nagłówki H1 i adresy URL. Pomimo, że zrobiliśmy przekierowania ze starych adresów URL, Google nie przeindeksował prawidłowo strony i obie wersje były widoczne w Google a strona była całkowicie zduplikowana.

Case study SEO - nazwy produktów

Problem 2. Duplikacja spowodowana złym przeindeksowaniem strony

Poprzednia zmiana zrobiła trochę zamieszania. Z 15 tysięcy podstron zrobiło się nagle ponad 30 tysięcy a widoczność mocno spadła.

Case study SEO - zduplikowana strona

Postanowiliśmy mocno zaryzykować i wyczyścić indeks aby pozbyć się duplikacji i zoptymalizować crawl budget. 1 maja usunęliśmy ręcznie całą stronę z indeksu i zindeksowaliśmy ją z powrotem.

Case study SEO - wyindeksowanie strony

Case study SEO - wyindeksowanie strony z Google

Po wyindeksowaniu strony jej widoczność spadła i wszystkie słowa kluczowe wypadły z indeksu. Po ponownym zindeksowaniu strony słowa kluczowe wskoczyły na pozycje 40-45 aby następnie wrócić na swoje pierwotne miejsce.

Przykład frazy: klocki lego katalog

Wyindeksowanie strony - powrót fraz na miejsce

Spadek widoczności strony po wyindeksowaniu:

Spadek widoczności strony po wyindeksowaniu

Aby przyspieszyć poprawne indeksowanie stworzyliśmy 3 mapy witryny

  • sitemap_category.xml
  • sitemap_images.xml
  • sitemap.xml

Oraz wersję HTML mapy strony: https://zklockow.pl/mapa-strony

Obecnie strona ma zindeksowanych 6710 podstron:

Stan zindeksowania strony

Problem 3. Niepoprawne linkowanie wewnętrzne

Problemem przy linkowaniu wewnętrznym był brak słowa “LEGO” w anchorach:

Case study z klocków - anchory w menu

Case study SEO - anchory

Case study SEO - linkowanie wewnętrzne

  • Dodaliśmy słowo “LEGO” do anchorów na stronie:
    Case study SEO - linkowanie wewnętrzne
  • Klient stworzył menu boczne po lewej stronie na podstronach kategorii:Linkowanie wewnętrzne - menu boczne
  • Zmieniona została struktura breadcrumbsów tak, aby zawierały słowa kluczowe.
  • Tagi (podkategorie) zmienione zostały taki tak, aby zawierały słowa kluczowe.
  • Dodany został moduł cross-sellingu na produktach i moduł popularnych produktów:
    Z klocków case study - moduł cross sellingu

Problem 4. Niezoptymalizowane podstrony produktowe

Pierwszym wyzwaniem była duża duplikacja zewnętrzna treści. Producent klocków LEGO udostępnia opisy swoich produktów, które są wykorzystywane przez większość sklepów i porównywarek typu Ceneo. Znajdowały się one również na stronie klienta. Systematycznie zmieniamy opisy produktów aby były unikalne.

Wdrożyliśmy również globalne ustawienia nagłówków H2 w taki sposób, aby zawierały one słowo kluczowe.

Nagłówki przed zmianą:

Z klocków - nagłówki przed zmianą

Nagłówki po zmianie:

Case study SEO optymalizacja nagłówków

Problem 5. Brak wdrożonych danych strukturalnych

Aby wyniki wyszukiwania w Google były bardziej atrakcyjne, warto wdrożyć dane strukturalne na stronę.

Wdrożyliśmy dane strukturalne na produktach:

Case study z klocków - dane strukturalne

Na podstronach produktów dodaliśmy także tabelę z cenami, która wyświetlała się w wynikach wyszukiwania:

case study z klocków - tabela

Problem 6. Niepoprawna optymalizacja stron kategorii

Strony kategorii nie były zoptymalizowane pod SEO, co skutkowało tym, że strona miała małą widoczność na ogólne słowa kluczowe.

Po zmianie linkowania wewnętrznego kategorie zaczęły wyświetlać się w wynikach wyszukiwania:

Z klocków seo - frazy kategorii

W październiku 2019 zaczęliśmy dodawać opisy na podstrony kategorii i pozycje pięły się w górę:

Case study SEO - podstrony kategorii

Kolekcje LEGO zmieniają się co roku, przez co w indeksie było wiele niepotrzebnych podstron z kolekcjami z poprzednich sezonów. Użytkownicy zazwyczaj wyszukują najnowszych dostępnych zestawów LEGO, dlatego dodaliśmy adres kanoniczny na starsze kategorie. Dzięki temu zmniejszyliśmy poziom kanibalizacji i zoptymalizowaliśmy crawl budget.

Case study SEO - canonical

W tym roku klient dodał zakładkę LEGO 2021. W 2020 roku LEGO wypuściło także serię LEGO dla dorosłych. Klient szybko zareagował i zaproponował stworzenie nowej kategorii. Szybko wdrożyliśmy ją na stronę, w tym momencie fraza lego dla dorosłych jest na drugim miejscu jeśli chodzi o klikalność, zaraz po frazach brandowych:

LEGO dla dorosłych - fraza

Problem 7. Brak bloga

W październiku 2020 roku zarekomendowaliśmy dodanie bloga do strony. Blog został dorobiony ręcznie przez klienta. Wszystkie elementy na blogu były z nami konsultowane:

  • Schema article.
  • Linkowanie wewnętrzne do produktów powiązanych z tematem blogposta- poprzez skrypt klienta:

Case study - skrypt linkowanie w blogu

Case study seo z klocków - linkowanie na blogu

  • Linkowanie do poprzedniego i następnego artykułu.
  • Linkowanie do najnowszego artykułu.

Tematy na bloga dobieramy na podstawie analizy słów kluczowych oraz bieżących trendów trendów. Śledzimy również grupę fanów LEGO na Facebooku. Oryginalnym podejściem jest również opis odcinków nowego programu – LEGO Masters.

Do tej pory opublikowaliśmy 24 wpisy na blogu.

Aby zwiększyć CTR w pierwszych blogpostach dodawaliśmy emoji w title i meta description. Nie zawsze są one jednak wyświetlane – testujemy nadal to rozwiązanie.

SERP bloga z klocków

Meta dane blog - Z klocków case study

Przykładem blogposta tematycznego, który wygenerował duży ruch jest blogpost opublikowany z okazji  Black Friday, który osiągnął też bardzo dobry CTR:

Blog z klocków - black friday

Przykładowe pozycje fraz dopasowanych do blogpostów:

Z klocków - blog frazy

Proces off-site

Standardowo, jednocześnie z procesem off-site wzmacniamy domenę linkami zewnętrznymi dodając je na mocnych i zaufanych stronach.

Parametry domeny przed rozpoczęciem współpracy:

Case study SEO - linkowanie

Parametry domeny obecnie:

Z klocków case study - linkowanie parametry strony

Wykres linków i domen linkujących przed rozpoczęciem współpracy:

Linkowanie z klocków - przed współpracą

Wykres linków i domen linkujących obecnie:

Z klocków - wykres domen linkujących

Wyniki

Tak dobre wyniki mogliśmy osiągnąć dzięki zaplanowanej i odważnej strategii SEO oraz płynnej i niejednokrotnie intensywnej komunikacji z klientem, a także jego dużemu zaangażowaniu w projekt i szybkiemu wdrażaniu zaleceń.

  • Zwiększenie widoczności strony: wzrost ilości fraz w TOP 50 z 4 700 do 16 700 (wzrost o 255%):
    Case study z Klocków - widoczność
  • Zbudowanie ruchu organicznego na poziomie 150 000 użytkowników, co daje 1117% wzrostu od początku współpracy:
    Z klocków SEO wzrost ruchu organicznego
  • Sezonowość branży klienta obrazuje wykres z narzędzia Senuto:
    Z klocków - sezonowość
  • Wzrost miesięcznego ruchu organicznego o 70% w największym sezonie (porównanie ruchu organicznego w grudniu 2020 do grudnia 2019):
    Case study SEO - z klocków - ruch organiczny w grudniu
Komentarz specjalisty

zklockow.pl to zdecydowanie jeden z moich ulubionych case study. Nie dość, że tematyka jest bardzo przyjemna, wyniki cieszą szczególnie, że frazy są ciężkie do pozycjonowania, to jeszcze współpraca klient – specjalista daje tutaj dużo satysfakcji. Jakiś czas temu podliczałam liczbę godzin, które spędzamy z klientem na rozmowach telefonicznych odnośnie działań na stronie (i nie tylko :)) i wyszło mi prawie 30h, teraz myślę, że dobijamy powoli do 40h. Mamy tutaj dobrze wypracowaną komunikację, przez co wszystkie działania na stronie są wynikiem konfrontacji założeń / poglądów / strategii z obu stron. To przekłada się realnie na wyniki! Oczywiście dużą rolę odgrywają tutaj działania contentowe, linkbuildingowe i zaangażowanie w wyszukiwanie trendów. Sama śledzę grupy na Facebooku z LEGO, a copywriterka co sobotę oglądała LEGO Masters 🙂 Wypracowanie efektów SEO przy takiej współpracy to przyjemność i dobra zabawa. 🙂

Milena Fietko Delante
Milena Fietko
Senior SEO Specialist

Pozostałe case studies

Nasza specjalizacja to pozycjonowanie szerokie (ang. long tail SEO), które sprawdza się najlepiej nie tylko w branży e-commerce, ale też w branży przemysłowej, eksportowej czy usługowej (i wielu innych). Poznaj historie naszych klientów, którym pomogliśmy w realizacji ich celów.

Maleomi.pl - case study SEO
+ 101%
wzrostu ruchu organicznego

Maleomi.pl

Optymalizacja wraz z procesem dolinkowania oraz copywritingu - dzięki temu wprowadziliśmy konkurencyjną frazę produktową do TOP10 oraz w 9 miesięcy zwiększyliśmy wejścia organiczne na stronę o 101%. Sprawdź!

Zobacz case study
Litex Garden - case study
+ 200%
wzrostu przychodów z Google Ads

Litex Garden

200% wzrostu przychodów w sezonowej branży! Zobacz, jak wykorzystaliśmy machine learning dla zwiększenia efektywności kampanii Google Ads.

Zobacz case study
FarettiShoes.co.uk - case study SEO
+ 700
ruch organiczny od zera w pół roku

FarettiShoes.co.uk

Zobacz, jak w 6 miesięcy zbudowaliśmy miesięczny ruch na poziomie 700 wejść (od zera!) na rynku brytyjskim i przekonaj się, że techniczne SEO ma sens!

Zobacz case study