Strona naszego klienta – porównywarka klocków LEGO – nie była wysoko oceniona przez Google, a w związku z tym nie wyświetlała się na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania. Ten niski ranking nie pomagał firmie zKloców dotrzeć do potencjalnych klientów. Żeby to zmienić, musieliśmy skupić się na technicznym SEO i dostosować optymalizację do indywidualnego CMSa, z jakiego korzystał nasz klient.
2.
Wygenerowanie więcej ruchu organicznego na stronie
Ilość osób odwiedzających stronę była zdecydowanie za mała by pomóc klientowi osiągnąć założone cele biznesowe. Żeby zwiększyć ruch organiczny musieliśmy wypracować rozwiązanie, które przyciągnęłoby więcej klientów na stronę. Jak się okazało, największym wyzwaniem okazała się sezonowość branży. Mając to na uwadze, opracowaliśmy strategię, która miała w założeniu przynieść więcej zysku, szczególnie w okresie świątecznym.
Wyniki są więcej niż zadowalające, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę wysoką konkurencyjność słów kluczowych, pod które optymalizowaliśmy stronę. Współpraca pomiędzy klientem a specjalistami SEO jest naprawdę wzorcowa.
Milena Fietko
SEO Strategy Manager
Proces On-Site
Zmiana nazw produktów
Nawet pasjonaci LEGO prawdopodobnie nie znają numerów seryjnych każdego zestawu klocków. Dlatego musieliśmy wprowadzić pewne zmiany w nazwach produktów, żeby były one jak najbardziej przyjazne dla użytkowników i crawlerów.
Dlaczego to ważne
Nazwy produktów nie powinny być mylące. Większość użytkowników wie, co chce kupić, dlatego oczekuje, że wyszukiwarka wyświetli im dokładnie te frazy, których szukają. Właśnie z tego powodu nazwy produktów muszą być 100% jasne i precyzyjne.
Nazwy zestawów LEGO zaczynały się od numeru zestawu i miały strukturę “numer+LEGO”. Zaleciliśmy zmianę nazw na “LEGO+numer”, która to struktura jest bardziej intuicyjna dla użytkowników. Było to nasze pierwsze zalecenie na początku kwietnia 2019 roku.
Zmieniły się więc nazwy produktów, tytuły, nagłówki H1 i adresy URL. Pomimo, że zrobiliśmy przekierowania ze starych adresów URL, Google nie przeindeksował prawidłowo strony i obie wersje były widoczne w Google a strona była całkowicie zduplikowana.
Wyindeksowanie strony
Zaraz, zaraz… jak to? Przecież powinno nam zależeć na tym, żeby strona klienta była zaindeksowana przez crawlery. Zgadza się, jednak musieliśmy zdecydować się na ten odważny ruch, żeby usprawnić działanie strony.
Dlaczego to ważne
Wyindeksowanie strony pomaga całkowicie wyeliminować problem zduplikowanych treści. Problem ten jest na tyle poważny, że może spowodować spadek widoczności witryny. Dzieje się tak dlatego, że boty nie wiedzą, którą ze zduplikowanych stron powinny wyświetlić użytkownikowi. W większości przypadków bot ignoruje zduplikowane strony, a wybiera całkowicie inną witrynę, która również odpowiada na pytanie użytkownika.
Poprzednia zmiana zrobiła trochę zamieszania. Z 15 tysięcy podstron zrobiło się nagle ponad 30 tysięcy a widoczność mocno spadła.
Postanowiliśmy mocno zaryzykować i wyczyścić indeks aby pozbyć się duplikacji i zoptymalizować crawl budget. 1 maja usunęliśmy ręcznie całą stronę z indeksu i zindeksowaliśmy ją z powrotem.
Po wyindeksowaniu strony jej widoczność spadła i wszystkie słowa kluczowe wypadły z indeksu. Po ponownym zindeksowaniu strony słowa kluczowe wskoczyły na pozycje 40-45 aby następnie wrócić na swoje pierwotne miejsce.
Przykład frazy: klocki lego katalog
Spadek widoczności strony po wyindeksowaniu:
Aby przyspieszyć poprawne indeksowanie stworzyliśmy 3 mapy witryny
sitemap_category.xml
sitemap_images.xml
sitemap.xml
Oraz wersję HTML mapy strony: https://zklockow.pl/mapa-strony
Obecnie strona ma zindeksowanych 6710 podstron:
Naprawienie i rozbudowanie linkowania wewnętrznego
Linkowanie wewnętrzne jest elementem, który ma pozytywny wpływ na SEO i konwersję. Ma to znaczenie szczególnie dla sklepów internetowych.
Dlaczego to ważne
Linkowanie wewnętrzne ułatwia botom zrozumieć relację między poszczególnymi podstronami. To z kolei pomaga crawlerom szybciej rozeznać się w strukturze strony, co wpływa korzystnie na jej ranking. Poza tym linkowanie wewnętrzne ułatwia użytkownikom intuicyjne poruszanie się po stronie.
Problemem przy linkowaniu wewnętrznym był brak słowa “LEGO” w anchorach:
Dodaliśmy słowo “LEGO” do anchorów na stronie:
Klient stworzył menu boczne po lewej stronie na podstronach kategorii:
Zmieniona została struktura breadcrumbsów tak, aby zawierały słowa kluczowe.
Tagi (podkategorie) zmienione zostały taki tak, aby zawierały słowa kluczowe.
Dodany został moduł cross-sellingu na produktach i moduł popularnych produktów:
Optymalizacja podstron produktowych
Podstrony produktowe są istotną kwestią dla sklepów internetowych. Kiedy są poprawnie zoptymalizowane, zwiększają konwersję i poprawiają widoczność produktów w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego to ważne
Praca nad podstronami produktowymi wymaga trochę innej strategii. Publikowane treści są zazwyczaj dość krótkie i bardzo ogólne. Dlatego muszą być odpowiednio zoptymalizowane, żeby przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupu.
Pierwszym wyzwaniem była duża duplikacja zewnętrzna treści. Producent klocków LEGO udostępnia opisy swoich produktów, które są wykorzystywane przez większość sklepów i porównywarek typu Ceneo. Znajdowały się one również na stronie klienta. Systematycznie zmieniamy opisy produktów aby były unikalne.
Wdrożyliśmy również globalne ustawienia nagłówków H2 w taki sposób, aby zawierały one słowo kluczowe.
Nagłówki przed zmianą:
Nagłówki po zmianie:
Dodanie danych strukturalnych
Kolejną kwestią, którą chcieliśmy się zająć, było uatrakcyjnienie wyglądu wyników wyszukiwania. W tym celu użyliśmy danych strukturalnych.
Dlaczego to ważne
Dane strukturalne są kolejnym elementem, który pomaga crawlerom zrozumieć zawartość strony. Dodane mikrodanych przyspiesza indeksowanie, które staje się też bardziej wydajne. To z kolei poprawia ranking witryny. Dodatkowo dane strukturalne są niezbędne do tworzenia tzw. rich snippets (rozszerzone wyniki wyszukiwania). Dzięki temu sklepy internetowe mogą wyświetlać w wynikach wyszukiwania takie elementy jak dostępność produktu, oceny, czy też cena.
Aby wyniki wyszukiwania w Google były bardziej atrakcyjne, warto wdrożyć dane strukturalne na stronę.
Wdrożyliśmy dane strukturalne na produktach:
Na podstronach produktów dodaliśmy także tabelę z cenami, która wyświetlała się w wynikach wyszukiwania:
Optymalizacja stron kategorii
Strony kategorii pełnią kluczową rolę w e-commerce. Muszą być poprawnie zoptymalizowane, żeby zwiększać konwersję i poprawiać widoczność całej witryny.
Dlaczego to ważne
Strony kategorii mają stosunkowo wysoki CTR pod warunkiem, że są dobrze zoptymalizowane. Kiedy wszystkie elementy działają prawidłowo (np. kiedy linkowanie wewnętrzne jest poprawnie rozbudowane i kiedy treści opublikowane na stronie są wysokiej jakości), strony kategorii działają jak magnes na klientów, przenosząc ich z SERP do sklepu.
Strony kategorii nie były zoptymalizowane pod SEO, co skutkowało tym, że strona miała małą widoczność na ogólne słowa kluczowe.
Po zmianie linkowania wewnętrznego kategorie zaczęły wyświetlać się w wynikach wyszukiwania:
W październiku 2019 zaczęliśmy dodawać opisy na podstrony kategorii i pozycje pięły się w górę:
Kolekcje LEGO zmieniają się co roku, przez co w indeksie było wiele niepotrzebnych podstron z kolekcjami z poprzednich sezonów. Użytkownicy zazwyczaj wyszukują najnowszych dostępnych zestawów LEGO, dlatego dodaliśmy adres kanoniczny na starsze kategorie. Dzięki temu zmniejszyliśmy poziom kanibalizacji i zoptymalizowaliśmy crawl budget.
W tym roku klient dodał zakładkę LEGO 2021. W 2020 roku LEGO wypuściło także serię LEGO dla dorosłych. Klient szybko zareagował i zaproponował stworzenie nowej kategorii. Szybko wdrożyliśmy ją na stronę, w tym momencie fraza lego dla dorosłych jest na drugim miejscu jeśli chodzi o klikalność, zaraz po frazach brandowych:
Stworzenie bloga firmowego
Następnym elementem, który miał za zadanie przyczynić się do zwiększenia widoczności strony było stworzenie bloga.
Dlaczego to ważne
Prowadzenie bloga firmowego ma wiele korzyści: zwiększa ruch organiczny, buduje zaufanie do marki i wzmacnia jej wiarygodność wśród klientów, zachęca do pozostania na stronie dłużej oraz poprawia konwersję. Dodatkowo posty publikowane na blogu są idealnym miejscem do umieszczenia kolejnych słów kluczowych na stronie. W ten sposób ma ona szansę dotrzeć do większej liczby klientów.
W październiku 2020 roku zarekomendowaliśmy dodanie bloga do strony. Blog został dorobiony ręcznie przez klienta. Wszystkie elementy na blogu były z nami konsultowane:
Schema article.
Linkowanie wewnętrzne do produktów powiązanych z tematem blogposta- poprzez skrypt klienta:
Linkowanie do poprzedniego i następnego artykułu.
Linkowanie do najnowszego artykułu.
Tematy na bloga dobieramy na podstawie analizy słów kluczowych oraz bieżących trendów trendów. Śledzimy również grupę fanów LEGO na Facebooku. Oryginalnym podejściem jest również opis odcinków nowego programu – LEGO Masters.
Do tej pory opublikowaliśmy 24 wpisy na blogu.
Aby zwiększyć CTR w pierwszych blogpostach dodawaliśmy emoji w title i meta description. Nie zawsze są one jednak wyświetlane – testujemy nadal to rozwiązanie.
Przykładem blogposta tematycznego, który wygenerował duży ruch jest blogpost opublikowany z okazji Black Friday, który osiągnął też bardzo dobry CTR:
Przykładowe pozycje fraz dopasowanych do blogpostów:
Proces Off-Site
Standardowo, jednocześnie z procesem off-site wzmacniamy domenę linkami zewnętrznymi dodając je na mocnych i zaufanych stronach.
Parametry domeny przed rozpoczęciem współpracy:
Parametry domeny obecnie:
Wykres linków i domen linkujących przed rozpoczęciem współpracy:
Wykres linków i domen linkujących obecnie:
Wyniki
Tak dobre wyniki mogliśmy osiągnąć dzięki zaplanowanej i odważnej strategii SEO oraz płynnej i niejednokrotnie intensywnej komunikacji z klientem, a także jego dużemu zaangażowaniu w projekt i szybkiemu wdrażaniu zaleceń.
Zwiększenie widoczności strony: wzrost ilości fraz w TOP 50 z 4 700 do 16 700 (wzrost o 255%):
Zbudowanie ruchu organicznego na poziomie 150 000 użytkowników, co daje 1117% wzrostu od początku współpracy:
Sezonowość branży klienta obrazuje wykres z narzędzia Senuto:
Wzrost miesięcznego ruchu organicznego o 70% w największym sezonie (porównanie ruchu organicznego w grudniu 2020 do grudnia 2019):
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.