Strona naszego klienta – porównywarka klocków LEGO – nie była wysoko oceniona przez Google, a w związku z tym nie wyświetlała się na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania. Ten niski ranking nie pomagał firmie zKlocków dotrzeć do potencjalnych klientów. Żeby to zmienić, musieliśmy skupić się na technicznym SEO i dostosować optymalizację do indywidualnego CMSa, z jakiego korzystał nasz klient.
Ilość osób odwiedzających stronę była zdecydowanie za mała by pomóc klientowi osiągnąć założone cele biznesowe. Żeby zwiększyć ruch organiczny musieliśmy wypracować rozwiązanie, które przyciągnęłoby więcej klientów na stronę. Jak się okazało, największym wyzwaniem okazała się sezonowość branży. Mając to na uwadze, opracowaliśmy strategię, która miała w założeniu przynieść więcej zysku, szczególnie w okresie świątecznym.
Wyniki są więcej niż zadowalające, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę wysoką konkurencyjność słów kluczowych, pod które optymalizowaliśmy stronę. Współpraca pomiędzy klientem a specjalistami SEO jest naprawdę wzorcowa.
Nawet pasjonaci LEGO prawdopodobnie nie znają numerów seryjnych każdego zestawu klocków. Dlatego musieliśmy wprowadzić pewne zmiany w nazwach produktów, żeby były one jak najbardziej przyjazne dla użytkowników i crawlerów.
Nazwy zestawów LEGO zaczynały się od numeru zestawu i miały strukturę “numer+LEGO”. Zaleciliśmy zmianę nazw na “LEGO+numer”, która to struktura jest bardziej intuicyjna dla użytkowników. Było to nasze pierwsze zalecenie na początku kwietnia 2019 roku.
Zmieniły się więc nazwy produktów, tytuły, nagłówki H1 i adresy URL. Pomimo, że zrobiliśmy przekierowania ze starych adresów URL, Google nie przeindeksował prawidłowo strony i obie wersje były widoczne w Google a strona była całkowicie zduplikowana.
Zaraz, zaraz… jak to? Przecież powinno nam zależeć na tym, żeby strona klienta była zaindeksowana przez crawlery. Zgadza się, jednak musieliśmy zdecydować się na ten odważny ruch, żeby usprawnić działanie strony.
Poprzednia zmiana zrobiła trochę zamieszania. Z 15 tysięcy podstron zrobiło się nagle ponad 30 tysięcy a widoczność mocno spadła.
Postanowiliśmy mocno zaryzykować i wyczyścić indeks aby pozbyć się duplikacji i zoptymalizować crawl budget. 1 maja usunęliśmy ręcznie całą stronę z indeksu i zindeksowaliśmy ją z powrotem.
Po wyindeksowaniu strony jej widoczność spadła i wszystkie słowa kluczowe wypadły z indeksu. Po ponownym zindeksowaniu strony słowa kluczowe wskoczyły na pozycje 40-45 aby następnie wrócić na swoje pierwotne miejsce.
Przykład frazy: klocki lego katalog
Spadek widoczności strony po wyindeksowaniu:
Aby przyspieszyć poprawne indeksowanie stworzyliśmy 3 mapy witryny
Oraz wersję HTML mapy strony: https://zklockow.pl/mapa-strony
Obecnie strona ma zindeksowanych 6710 podstron:
Linkowanie wewnętrzne jest elementem, który ma pozytywny wpływ na SEO i konwersję. Ma to znaczenie szczególnie dla sklepów internetowych.
Problemem przy linkowaniu wewnętrznym był brak słowa “LEGO” w anchorach:
Podstrony produktowe są istotną kwestią dla sklepów internetowych. Kiedy są poprawnie zoptymalizowane, zwiększają konwersję i poprawiają widoczność produktów w wynikach wyszukiwania.
Pierwszym wyzwaniem była duża duplikacja zewnętrzna treści. Producent klocków LEGO udostępnia opisy swoich produktów, które są wykorzystywane przez większość sklepów i porównywarek typu Ceneo. Znajdowały się one również na stronie klienta. Systematycznie zmieniamy opisy produktów aby były unikalne.
Wdrożyliśmy również globalne ustawienia nagłówków H2 w taki sposób, aby zawierały one słowo kluczowe.
Nagłówki przed zmianą:
Nagłówki po zmianie:
Kolejną kwestią, którą chcieliśmy się zająć, było uatrakcyjnienie wyglądu wyników wyszukiwania. W tym celu użyliśmy danych strukturalnych.
Aby wyniki wyszukiwania w Google były bardziej atrakcyjne, warto wdrożyć dane strukturalne na stronę.
Wdrożyliśmy dane strukturalne na produktach:
Na podstronach produktów dodaliśmy także tabelę z cenami, która wyświetlała się w wynikach wyszukiwania:
Strony kategorii pełnią kluczową rolę w e-commerce. Muszą być poprawnie zoptymalizowane, żeby zwiększać konwersję i poprawiać widoczność całej witryny.
Strony kategorii nie były zoptymalizowane pod SEO, co skutkowało tym, że strona miała małą widoczność na ogólne słowa kluczowe.
Po zmianie linkowania wewnętrznego kategorie zaczęły wyświetlać się w wynikach wyszukiwania:
W październiku 2019 zaczęliśmy dodawać opisy na podstrony kategorii i pozycje pięły się w górę:
Kolekcje LEGO zmieniają się co roku, przez co w indeksie było wiele niepotrzebnych podstron z kolekcjami z poprzednich sezonów. Użytkownicy zazwyczaj wyszukują najnowszych dostępnych zestawów LEGO, dlatego dodaliśmy adres kanoniczny na starsze kategorie. Dzięki temu zmniejszyliśmy poziom kanibalizacji i zoptymalizowaliśmy crawl budget.
W tym roku klient dodał zakładkę LEGO 2021. W 2020 roku LEGO wypuściło także serię LEGO dla dorosłych. Klient szybko zareagował i zaproponował stworzenie nowej kategorii. Szybko wdrożyliśmy ją na stronę, w tym momencie fraza lego dla dorosłych jest na drugim miejscu jeśli chodzi o klikalność, zaraz po frazach brandowych:
Następnym elementem, który miał za zadanie przyczynić się do zwiększenia widoczności strony było stworzenie bloga.
W październiku 2020 roku zarekomendowaliśmy dodanie bloga do strony. Blog został dorobiony ręcznie przez klienta. Wszystkie elementy na blogu były z nami konsultowane:
Tematy na bloga dobieramy na podstawie analizy słów kluczowych oraz bieżących trendów trendów. Śledzimy również grupę fanów LEGO na Facebooku. Oryginalnym podejściem jest również opis odcinków nowego programu – LEGO Masters.
Do tej pory opublikowaliśmy 24 wpisy na blogu.
Aby zwiększyć CTR w pierwszych blogpostach dodawaliśmy emoji w title i meta description. Nie zawsze są one jednak wyświetlane – testujemy nadal to rozwiązanie.
Przykładem blogposta tematycznego, który wygenerował duży ruch jest blogpost opublikowany z okazji Black Friday, który osiągnął też bardzo dobry CTR:
Przykładowe pozycje fraz dopasowanych do blogpostów:
Standardowo, jednocześnie z procesem off-site wzmacniamy domenę linkami zewnętrznymi dodając je na mocnych i zaufanych stronach.
Parametry domeny przed rozpoczęciem współpracy:
Parametry domeny obecnie:
Wykres linków i domen linkujących przed rozpoczęciem współpracy:
Wykres linków i domen linkujących obecnie:
Tak dobre wyniki mogliśmy osiągnąć dzięki zaplanowanej i odważnej strategii SEO oraz płynnej i niejednokrotnie intensywnej komunikacji z klientem, a także jego dużemu zaangażowaniu w projekt i szybkiemu wdrażaniu zaleceń.
Zbudowanie ruchu organicznego na poziomie 150 000 użytkowników, co daje 1117% wzrostu od początku współpracy: