Case studies

Case study - Daniken

Daniken to sklep ze sprzętem i akcesoriami do sztuk walki zarówno dla profesjonalistów jak i osób początkujących.

Daniken jest producentem sprzętu ale sklep oferuje także produkty innych firm. Swoje produkty sprzedaje w sklepie stacjonarnym i internetowym.

Przeczytaj jak w 3 miesiące współpracy osiągnęliśmy 160% wzrostu ruchu organicznego na stronie.

Cel

Zwiększenie konwertującego ruchu

Analiza

Sklep Daniken jest oparty o CMS Shoper, który jest popularny, polskim systemem do zarządzania treści dla sklepów internetowych. Pracowaliśmy z nową stroną (przeniesienie na CMS Shoper odbyło się kilka miesięcy przed rozpoczęciem współpracy) zbudowanej na domenie z 17-letnią historią.

Na początku dużym wyzwaniem był brak zaimplementowanych narzędzi analitycznych (Google Analytics, Google Search Console), przez co nie mieliśmy danych historycznych, które pomogłyby podczas planowania działań. Jeszcze prze rozpoczęciem działań (pod koniec lipca) podpięliśmy narzędzia analityczne, dzięki czemu dane z sierpnia są już kompletne.

Najlepsze kanały ruchu daniken
Wykres poszczególnych kanałów ruchu na stronie daniken.com.pl w sierpniu 2018.

Współpracę rozpoczęliśmy 1 sierpnia 2018 roku. 

W sierpniu ruch organiczny wyniósł 2031 (dane z Google Analytics) i stanowił 71% całego ruchu na stronie. W październiku 2018 roku (3. miesiąc współpracy) ruch organiczny wyniósł 5310 i stanowił 75% całego ruchu na stronie.

W przeciągu 3 miesięcy ruch organiczny na stronie wzrósł o 160%.

Szybkie fakty:

  • domena z 17-letnią historią,
  • nowy sklep oparty o CMS Shoper,
  • brak podpiętej analityki,
  • strona jest responsywna,
  • właściciele sklepu prowadzą działania w mediach społecznościowych,
  • sprzedaż zarówno online jak i stacjonarnie.

Podejście

Podejście szerokie

Zdecydowaliśmy się podejść szeroko do pozycjonowania sklepu Daniken. Pozycjonowanie szerokie polega na pozycjonowaniu i monitorowaniu dużej ilości fraz złożonych z wielu wyrazów, których lista wciąż się rozszerza. Po 3 miesiącach współpracy lista fraz ma już 170 pozycji. Dla sklepów internetowych podejście to jest najlepsze ponieważ zwiększa widoczność całej strony, nie tylko wybranych podstron.

Rozpoczęcie współpracy: audyt SEO, analiza słów kluczowych, podpięcie narzędzi analitycznych

Na samym początku współpracy standardowo przeprowadziliśmy obszerny audyt strony, który wykazał konieczne do wprowadzenia zmiany oraz wskazał kierunek działań na przyszłe miesiące. Podczas wykonywania audytu zostały już naniesione pierwsze poprawki. Następnie omówiliśmy audyt z klientem i ustaliliśmy jakie działania leżą po naszej stronie oraz po stronie właściciela sklepu.

Jednocześnie z audytem przeprowadziliśmy analizę słów kluczowych do pozycjonowania. Ponieważ nie mieliśmy danych historycznych, słowa kluczowe zostały wybrane na podstawie trendów, konkurencji oraz ich potencjału. Lista słów kluczowych wciąż się rozrasta.

Jeszcze przed rozpoczęciem współpracy podpięliśmy narzędzia analityczne: Google Analytics oraz Google Search Console i przekazaliśmy klientowi pełne dostępy do narzędzi. Wygenerowaliśmy również aktualną mapę witryny, którą następnie wgraliśmy do Search Console. W Google Analytics zaimplementowaliśmy mierzenie konwersji e-commerce.

Proces on-site

Po przeprowadzeniu audytu rozpoczęliśmy działania na stronie. Silnik Shoper pozwala na wiele optymalizacji, jednak jego podstawowa wersja jest dosyć ograniczona. Rozpoczęliśmy więc od dodania kilku ulepszeń, które pomogły w późniejszej pracy nad optymalizacjami.

Problem 1. Nieprzyjazne adresy URL

Adresy URL produktów i kategorii tworzyły się automatycznie i były zaciągane z nazwy produktu. Były one nieprzyjazne dla Google z kilku powodów. Po pierwsze, zawierały drukowane litery, których Google nie lubi. Po drugie, posiadały wiele zagłębień oraz liczb, nie wskazywały na słowo kluczowe i produkt, którego dotyczą. Dodatkowo niektóre z nich zawierały znaki specjalne.

Przykładowe URL-e przed optymalizacją:

  • https://www.daniken.com.pl/pl/p/Buty-adidas-ADI-KICK/507
  • https://www.daniken.com.pl/pl/p/Buty-adidas-ADI-LUXE/506
  • https://www.daniken.com.pl/pl/p/Buty-asics-CAEL-V8.0/821
  • https://www.daniken.com.pl/pl/p/Buty-ASICS-MATFLEX-5-/501
  • https://www.daniken.com.pl/pl/p/Buty-Asics-SNAPDOWN/500
  • https://www.daniken.com.pl/pl/i/Kontakt/9
  • https://www.daniken.com.pl/pl/i/O-firmie/8
  • https://www.daniken.com.pl/pl/i/Kody-rabatowe%2C-znizki-i-promocje/17

Przykładowe URL-e po optymalizacji:

  • https://www.daniken.com.pl/buty-adidas-adi-kick
  • https://www.daniken.com.pl/ochraniacze-zebow
  • https://www.daniken.com.pl/ochraniacze-na-udo
  • https://www.daniken.com.pl/dres-ortalionowy-meski-star
  • https://www.daniken.com.pl/boken-miecz-do-cwiczen-bialy-dab
  • https://www.daniken.com.pl/rekawice-adidas-z-atestem-aiba
  • https://www.daniken.com.pl/dobok-daedo-basic-taekwondo
  • https://www.daniken.com.pl/yokkao-fight-team-rekawice-bokserskie-zielone

Po zmianie URL-i automatycznie zostały utworzone przekierowania 301. Shoper od niedawna ma opcję tworzenia automatycznego przekierowania. Należy jednak pamiętać, że przekierowanie tworzy się tylko 1 raz. Jeśli kolejny raz będziemy chcieli zmienić URL strony, należy utworzyć przekierowania 301 ręcznie.

Problem 2. Automatycznie zaciągany tytuł z nazwy produktu lub kategorii i brak meta danych

Tytuł strony był automatycznie zaciągany z nazwy produktu, a meta opisy nie były w ogóle ustawione. Wiele tytułów zawierało duże litery, czego Google nie lubi.

Zaimplementowaliśmy globalne ustawienia meta danych.

Wygląd w wyszukiwarce przed optymalizacją:

Wygląd w wyszukiwarce po optymalizacji:

Efekt:

Wprowadzenie globalnego ustawienia meta danych w połączeniu ze zmianą adresów URL przyniosło wzrosty na wielu frazach. Przykładem jest fraza „adidas adi kick”, która była poza indeksem, a teraz jest na 1. miejscu w Google.

Fraza adidas adi kick po optymalizacji

Kolejnym przykładem jest fraza „nike hyper ko”, która z miejsca 8. weszła na miejsce 3.

fraza nike hyper ko po optymalizacji

Problem 3. Dalsza optymalizacja meta danych

Po wprowadzeniu ustawień globalnych dla meta danych pozycje fraz znacznie wzrosły, jednak niektóre strony wymagały ręcznej optymalizacji tytułów i opisów aby jeszcze bardziej wykorzystać ich potencjał. W niektórych nadal pojawiały się drukowane litery a fakt, że były one tworzone automatycznie nie uwzględniał analizy słów kluczowych i upodobań użytkowników.

Po 2 miesiącach współpracy, w połowie listopada, byliśmy w stanie wyciągnąć dane z Search Console, dlatego zdecydowaliśmy się na głębszą optymalizację meta opisów i tytułów dla najważniejszych kategorii.

Przykładowe meta dane przed zmianą:

Tytuł: KARATE-GI | sklep sportowy Daniken
Meta opis: Prezentujemy listę produktów z kategorii KARATE-GI / KIMONA / ODZIEŻ. Zachęcamy do zakupów w sklepie internetowym Daniken i punkcie stacjonarnym w Krakowie

Po zmianie:

Tytuł: Karate-gi: wytrzymałe stroje do różnych odmian karate | sklep sportowy Daniken
Meta opis: Wysokiej jakości tkaniny zastosowane w ich produkcji zwiększają wytrzymałość i swobodę ruchów. Karategi, które z łatwością dopasujesz do swojego ciała.

Efekt:

Fraza „karate-gi” z pozycji 22. weszła na pozycję 5.

Fraza karate gi po optymalizacji meta danych

Przykładowe meta dane przed zmianą:

Tytuł: RĘKAWICZKI ŻELOWE | sklep sportowy Daniken
Meta opis: Prezentujemy listę produktów z kategorii RĘKAWICZKI ŻELOWE / BANDAŻE /AKCESORIA . Zachęcamy do zakupów w sklepie internetowym Daniken i punkcie stacjonarnym w Krakowie

Po zmianie:

Tytuł: Rękawiczki żelowe: elastyczne, dopasowane do dłoni | sklep sportowy Daniken
Meta opis: Ochrona podczas treningów sportów walki. Rękawice żelowe dla boksu i innych sportów kontaktowych. Zabezpieczenie nadgarstków, alternatywa dla taśm lub bandaży.

Efekt:

Fraza „rękawiczki żelowe” z pozycji 22. weszła na pozycję 8.

fraza rękawiczki żelowe - zmiana po optymalizacji meta danych

Problem 4. Niezoptymalizowana strona główna

Strona główna sklepu wymagała wiele poprawek. Najważniejsze problemy i zastosowane rozwiązania:

  1. Brak treści na stronie głównej – dodaliśmy tekst zawierający słowa kluczowe i linkowanie wewnętrzne do najważniejszych produktów.

    Fragment treści na stronie głównej
  2. Brak nagłówków: H1 i H2 na stronie głównej – zadbaliśmy o to, aby tekst dodany na stronie głównej miał właściwą strukturę nagłówków.
  3. Duża ilość linków z atrybutem dofollow na zewnętrzne strony – dodaliśmy atrybuty nofollow zarówno na linki do portali społecznościowych jak i na feed Instagrama na stronie głównej. Dzięki temu linki nie oddają mocy strony na zewnątrz.
  4. Linki prowadzące do stron 404 podpięte pod banery – przekierowanie banerów na istniejące podstrony oraz utworzenie przekierowań 301.
  5. Brak opisu alternatywnego na logo – dodaliśmy opis alternatywny na logo na stronie głównej: „DANIKEN – sklep ze sprzętem do sztuk i sportów walki”.
  6. Logo producentów prowadziły do stron o nieprzyjaznym URL – zmiana URL-i
  7. Logo producentów nie miały atrybutu alt – dodanie w kodzie atrybutu alt oraz dodanie opisów alternatywnych.

Efekt:

Słowa kluczowe prowadzące do strony głównej polepszyły swoje pozycje w wynikach wyszukiwania.

Przykład: fraza „sklep sztuki walki” oraz „sklep sztuk walki” weszły na pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania

Fraza sklep sztuk walki

Fraza sklep karate z 8. pozycji osiągnęła 2.

Fraza sklep karate

Problem 5. Brak treści i nagłówków na kategoriach produktów

Na kategoriach produktów brakowało opisów, które zawierałyby słowa kluczowe. Systematycznie dodajemy treści na kategorie, zaczynając od najważniejszych. Dodając je na stronę optymalizujemy je również pod kątem nagłówków H2.

Opisy dodaliśmy na dole strony aby zadbać o estetykę i nie przysłaniać najważniejszych informacji dla klientów.

Przykład dodanej treści na kategorię gruszki i piłki:

Treść na kategorię daniken

Efekt:

Fraza „gruszki bokserskie” po dodaniu tekstu z pozycji 65. weszła na pozycję 10.

fraza gruszki bokserskie po dodaniu treści na kategorię

Przykłady innych fraz, które polepszyły swoje pozycje w wynikach wyszukiwania po dodaniu treści na kategorie:

Fraza „suspensory” z 49. na 6.

Fraza suspensory w wynikach wyszukiwania po wprowadzeniu tekstu na kategorię

Fraza „kaski bokserskie” z 52. na 11. pozycję.

Dodanie treści na kategorię - fraza kaski bokserskie

Proces szeroki dla produktów

Równolegle prowadzimy proces szeroki dla produktów. Wykonywane są optymalizacje stron produktowych na podstawie danych z Search Console oraz analizie słów kluczowych. Zoptymalizowane podstrony są następnie dolinkowywane w procesie off-site.

Przykłady fraz i ich pozycji 2 dni po optymalizacji:

Fraza „Yokkao Fight Team” z pozycji 24. na pozycję 7.

Fraza yokkako sport team po optymalizacji

Fraza „dresy ortalionowe męskie” z pozycji 45. na 22.

Fraza dresy ortalionowe męskie po optymalizacji

Proces off-site

Linkowanie to nieodłączny element procesu pozycjonowania. Prowadzone jest ono od samego początku współpracy. Linki dodawane są na silnych domenach i każdy z nich ma indywidualną treść, dzięki czemu zwiększa się autorytet domeny.

Od początku współpracy widać wyraźny wzrost ilości linkujących domen. Poniżej wykresy z niezależnych narzędzi – Ahrefs i MOZ.

Wzrost ilości linkujących domen daniken

Ilość linkujących domen MOZ

Rezultaty

  • Wzrost ruchu organicznego o 160% podczas 3 miesięcy współpracy
    Ruch organiczny Daniken
  • Wzrost ilości wyświetleń w wynikach wyszukiwania o 60%
    Daniken - ilość wyświetleń
  • Wzrost widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania
    Wzrost widoczności strony daniken

Pozostałe case studies

Nasza specjalizacja to pozycjonowanie szerokie (ang. long tail SEO), które sprawdza się najlepiej nie tylko w branży e-commerce, ale też w branży przemysłowej, eksportowej czy usługowej (i wielu innych). Poznaj historie naszych klientów, którym pomogliśmy w realizacji ich celów.