Linkowanie wewnętrzne - o co chodzi?
Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) polega na tworzeniu odnośników w obrębie danej domeny, które umożliwiają szybkie i wygodne poruszanie się użytkowników, jak również robotów wyszukiwarek po wszystkich podstronach witryny.
Dzięki temu strona staje się zdecydowanie bardziej uporządkowana - budując powiązania między podstronami, a stroną główną ustalasz pewną hierarchię informacji. Dodatkowo, linkowanie ułatwia odwiedzającym robotom i potencjalnym klientom wycieczkę po całej stronie - wiedzą oni gdzie, po co i dlaczego podążać. Warto wspomnieć, że poprawne linkowanie wewnętrzne redukuje współczynnik odrzuceń, poprzez prowadzenie odwiedzających osób na podstrony, które pozwalają na konwersję. Proste i przyjemne podróżowanie po podstronach sprawi również, że użytkownicy pozostaną na witrynie dłużej, by z zaciekawieniem odkrywać kolejne jej zakamarki.
Odpowiednie zaplanowanie linkowania wewnętrznego i jego wykonanie przekłada się na dobre pierwsze wrażenie i pozytywny odbiór witryny przez klientów oraz roboty. To natomiast wpłynie na podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania, ruchu, a w konsekwencji sprzedaży.
Jeśli więc nigdy nie zastanawiałeś się na tym, czy Twoja strona ma poprawne linkowanie wewnętrzne, koniecznie poświęć temu zagadnieniu trochę czasu. W tej kwestii najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów, którzy udzielą Ci profesjonalnych porad. Jest to jednak jeden z 5 przykładów optymalizacji, które wykonasz samodzielnie, przestrzegając kilku podstawowych zasad, które postaramy się przedstawić.
Jak poprawnie linkować wewnętrznie?
Dzięki naszemu poprzedniemu artykułowi poznałeś najważniejsze zasady dobrego linkowania zewnętrznego. Teraz przyszedł czas na proces On-site. Linkowanie wewnętrzne nie jest trudne, jeśli tylko wiemy jak to robić. Istnieje kilka reguł prawidłowego postępowania, które przełożą się na szybkie i długotrwałe efekty.Anchory, anchory i jeszcze raz anchory
Podobnie jak w przypadku linkowania zewnętrznego, również wewnętrzne nie powinno być oparte o przypadkowe frazy. Należy zwrócić uwagę na dwie bardzo ważne kwestie:- Anchor powinien opisywać stronę, na którą prowadzi.
- Wybieraj takie słowa kluczowe, na jakie chcesz się pozycjonować.
Komentarz specjalisty
Stosując anchory typu "czytaj więcej", "dowiedz się więcej", "sprawdź cenę", warto nakładać na nie atrybut rel=nofollow. Praktyka ta tyczyć się będzie również linków nałożonych na grafiki.
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM
Struktura URL ma znaczenie
Podczas wdrażania linkowania wewnętrznego bardzo duże znaczenie ma również struktura używanych URL. Co to znaczy?- Należy stosować stałą strukturę adresów. Jeśli linkujesz do strony głównej swojego bloga zawsze używaj tej samej formy przez cały czas, przykładowo: https://delante.pl/blog/, zamiast na zmianę z https://delante.pl/blog/index.php
- Każda podstrona powinna mieć tylko jeden prowadzący do niej adres URL.
- Linkuj tylko i wyłącznie do stron zawierających kod odpowiedzi HTTP 200, dla których serwer wysyła poprawną odpowiedź. Innymi słowami nie linkuj do stron, które generują np. błąd 404 “strony nie znaleziono”.
Linkowanie wewnętrzne - 3 kroki do sukcesu
Kolejną zasadą, którą należy się kierować są tzw. 3 kroki. W jej imię użytkownik powinien dojść do interesującej go podstrony za pomocą 3 kliknięć. W przypadku sklepów internetowych, celem potencjalnego klienta będzie dotarcie do strony produktu. W myśl tej zasady cała jego wycieczka powinna rozpocząć się na stronie głównej, poprzez stronę kategorii i podkategorii, aż do interesującego go towaru. Niestety nie zawsze możliwe jest zastosowanie metody 3 kroków. Przykładem może być sklep, który posiada wiele produktów, które nie mieszczą się na jednej stronie. Nie jest to konieczna praktyka, jednak jej wdrożenie pomoże w szybszej indeksacji strony i będzie wygodniejsza dla użytkownika.Co z niedostępnymi produktami?
W przypadku sklepów internetowych bardzo często zdarza się, że produkty zostają wyprzedane lub wycofane ze sprzedaży z powodu wprowadzenia nowej kolekcji. Problemem staje się wówczas sytuacja, w której te artykuły były przez nas linkowane wewnętrznie. Zarówno użytkownicy, jak i roboty kierowani są wtedy na podstronę, która nie istnieje - klienci niepotrzebnie się denerwują, a Google obniża naszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Istnieją jednak trzy alternatywy na uniknięcie tego typu problemów:- stworzenie osobnej podstrony “archiwum”, w której przechowywane będą wycofane ze sprzedaży artykuły i pozostawienie strony nieistniejącego produktu z zaznaczeniem informacji, że jest on już niedostępny, wyczerpany lub wkrótce powróci,
- stworzenie w jego miejsce odnośników do produktów podobnych, które mogą zastąpić ten wycofany ze sprzedaży,
- wprowadzenie przekierowań 301 z usuniętych stron do podobnych produktów, kategorii lub strony głównej, ale tutaj trzeba działać świadomie, ponieważ użytkownicy trafią w inne miejsce, niż się spodziewali. Może ono nie spełnić ich oczekiwań i spowoduje opuszczenie witryny.
Co za dużo to niezdrowo
W przypadku linkowania wewnętrznego staropolskie przysłowie, że “co za dużo to niezdrowo” również ma swoją rację bytu. Zbyt wiele odnośników wewnętrznych może być odebrane jako manipulacja przez roboty wyszukiwarki, źle będzie też wyglądać w oczach naszych klientów. Z tego powodu liczba linków powinna być odpowiednio dopasowana do rodzaju i wielkości Twojej strony.Nie zapominaj o stronie głównej
Pamiętaj o tym, żeby na każdej podstronie pojawił się link do Twojej strony głównej. Powinien się on również znaleźć na stronie błędu. Można o to zadbać poprzez wprowadzenie na każdej podstronie odpowiedniego menu z logo firmy linkującym do strony głównej i zawierającym odpowiedni opis alternatywny.Gdzie stosować linkowanie wewnętrzne?
Skoro znamy już podstawowe zasady tworzenia i stosowania linków wewnętrznych, zastanówmy się gdzie powinniśmy je stosować, aby nie tylko przynosiły zamierzone efekty, ale również wyglądały naturalnie? Oto kilka najważniejszych naszym zdaniem miejsc:- menu oraz kategorie, czyli najczęściej odwiedzane przez użytkowników miejsca, do których zaglądają, by znaleźć interesujące ich informacje lub produkty,
- treści na stronie, które wspierają użyteczność strony. Jak już wspominaliśmy, powinny one być ściśle związane z podstronami, do których linkujemy,
- stopka, w której powinno znaleźć się “skrócone menu”. Użytkownicy bardzo często zaglądają do niej w poszukiwaniu najważniejszych informacji, jak np. kontakt, czy warunki zamówienia, [caption id="attachment_6887" align="aligncenter" width="750"] Przykład linkowania wewnętrznego w stopce. Źródło: delante.pl [/caption]
- breadcrumbs, czyli ścieżki nawigacyjne. Są one stosowane zazwyczaj w przypadku rozbudowanych witryn i sklepów. Ich zadaniem jest pokazanie, w którym miejscu na stronie użytkownik się znajduje i przez jakie podstrony tam dotarł, [caption id="attachment_6888" align="aligncenter" width="355"] Przykład linkowania wewnętrznego breadcrumbs. Żródło: eyeforfashion.pl [/caption]
- tagi pomagające w znalezieniu treści powiązanych tematycznie,
- mapa witryny, która służy nawigacji po witrynie (głównie dla robotów wyszukiwarek).