Struktura linkowania wewnętrznego – 3 kroki do sukcesu

Struktura linkowania wewnętrznego – 3 kroki do sukcesu

Linkowanie wewnętrzne to jeden z elementów wymagających optymalizacji na stronie internetowej, który ma wpływ na jej pozycjonowanie. Choć często zapominany, ma bardzo duży potencjał. Poprawnie wykorzystany może pozytywnie wpłynąć na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Na czym dokładnie polega i jakich wskazówek należy przestrzegać, by robić to dobrze? To wszystko w naszym dzisiejszym wpisie, zapraszamy do lektury!

Linkowanie wewnętrzne – o co chodzi?

Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) polega na tworzeniu odnośników w obrębie danej domeny, które umożliwiają szybkie i wygodne poruszanie się użytkowników, jak również robotów wyszukiwarek po wszystkich podstronach witryny.

Dzięki temu strona staje się zdecydowanie bardziej uporządkowana – budując powiązania między podstronami, a stroną główną ustalasz pewną hierarchię informacji. Dodatkowo, linkowanie ułatwia odwiedzającym robotom i potencjalnym klientom wycieczkę po całej stronie – wiedzą oni gdzie, po co i dlaczego podążać. Warto wspomnieć, że poprawne linkowanie wewnętrzne redukuje współczynnik odrzuceń, poprzez prowadzenie odwiedzających osób na podstrony, które pozwalają na konwersję. Proste i przyjemne podróżowanie po podstronach sprawi również, że użytkownicy pozostaną na witrynie dłużej, by z zaciekawieniem odkrywać kolejne jej zakamarki.

Odpowiednie zaplanowanie linkowania wewnętrznego i jego wykonanie przekłada się na dobre pierwsze wrażenie i pozytywny odbiór witryny przez klientów oraz roboty. To natomiast wpłynie na podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania, ruchu, a w konsekwencji sprzedaży.

Jeśli więc nigdy nie zastanawiałeś się na tym, czy Twoja strona ma poprawne linkowanie wewnętrzne, koniecznie poświęć temu zagadnieniu trochę czasu. W tej kwestii najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów, którzy udzielą Ci profesjonalnych porad. Jest to jednak jeden z 5 przykładów optymalizacji, które wykonasz samodzielnie, przestrzegając kilku podstawowych zasad, które postaramy się przedstawić.

Jak poprawnie linkować wewnętrznie?

Dzięki naszemu poprzedniemu artykułowi poznałeś najważniejsze zasady dobrego linkowania zewnętrznego. Teraz przyszedł czas na proces On-site. Linkowanie wewnętrzne nie jest trudne, jeśli tylko wiemy jak to robić. Istnieje kilka reguł prawidłowego postępowania, które przełożą się na szybkie i długotrwałe efekty.

Anchory, anchory i jeszcze raz anchory

Podobnie jak w przypadku linkowania zewnętrznego, również wewnętrzne nie powinno być oparte o przypadkowe frazy. Należy zwrócić uwagę na dwie bardzo ważne kwestie:

  • Anchor powinien opisywać stronę, na którą prowadzi.
  • Wybieraj takie słowa kluczowe, na jakie chcesz się pozycjonować.

Przykładowo, jeśli chcesz, aby Twoja strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazę “pozycjonowanie E-commerce” twórz teksty odnoszące się i zawierające właśnie takie wyrażenie. Dzięki temu zarówno odwiedzający Cię użytkownicy i roboty będa wiedzieli czego się spodziewać po kliknięciu w ten odnośnik.

W tym przypadku warto również pamiętać o tym, że tworzenie anchorów może składać się z kilku słów i jest to jak najbardziej poprawne. Nie można jednak przesadzać – odnośnik powstały z 20 wyrazów nie będzie dobrze wyglądał i co więcej, może sprawić wrażenie podejrzanego w oczach robota Google.

Komentarz specjalisty

Stosując anchory typu „czytaj więcej”, „dowiedz się więcej”, „sprawdź cenę”, warto nakładać na nie atrybut rel=nofollow. Praktyka ta tyczyć się będzie również linków nałożonych na grafiki.

Mateusz Calik Delante
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM

Struktura URL ma znaczenie

Podczas wdrażania linkowania wewnętrznego bardzo duże znaczenie ma również struktura używanych URL. Co to znaczy?

  • Należy stosować stałą strukturę adresów. Jeśli linkujesz do strony głównej swojego bloga zawsze używaj tej samej formy przez cały czas, przykładowo: https://delante.pl/blog/, zamiast na zmianę z https://delante.pl/blog/index.php
  • Każda podstrona powinna mieć tylko jeden prowadzący do niej adres URL.
  • Linkuj tylko i wyłącznie do stron zawierających kod odpowiedzi HTTP 200, dla których serwer wysyła poprawną odpowiedź. Innymi słowami nie linkuj do stron, które generują np. błąd 404 “strony nie znaleziono”.

W ten sposób wykonane linkowanie wewnętrzne będzie poprawne pod względem technicznym.

Linkowanie wewnętrzne – 3 kroki do sukcesu

Kolejną zasadą, którą należy się kierować są tzw. 3 kroki. W jej imię użytkownik powinien dojść do interesującej go podstrony za pomocą 3 kliknięć. W przypadku sklepów internetowych, celem potencjalnego klienta będzie dotarcie do strony produktu. W myśl tej zasady cała jego wycieczka powinna rozpocząć się na stronie głównej, poprzez stronę kategorii i podkategorii, aż do interesującego go towaru.

Niestety nie zawsze możliwe jest zastosowanie metody 3 kroków. Przykładem może być sklep, który posiada wiele produktów, które nie mieszczą się na jednej stronie. Nie jest to konieczna praktyka, jednak jej wdrożenie pomoże w szybszej indeksacji strony i będzie wygodniejsza dla użytkownika.

Co z niedostępnymi produktami?

W przypadku sklepów internetowych bardzo często zdarza się, że produkty zostają wyprzedane lub wycofane ze sprzedaży z powodu wprowadzenia nowej kolekcji. Problemem staje się wówczas sytuacja, w której te artykuły były przez nas linkowane wewnętrznie. Zarówno użytkownicy, jak i roboty kierowani są wtedy na podstronę, która nie istnieje – klienci niepotrzebnie się denerwują, a Google obniża naszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Istnieją jednak trzy alternatywy na uniknięcie tego typu problemów:

  • stworzenie osobnej podstrony “archiwum”, w której przechowywane będą wycofane ze sprzedaży artykuły i pozostawienie strony nieistniejącego produktu z zaznaczeniem informacji, że jest on już niedostępny, wyczerpany lub wkrótce powróci,
  • stworzenie w jego miejsce odnośników do produktów podobnych, które mogą zastąpić ten wycofany ze sprzedaży,
  • wprowadzenie przekierowań 301 z usuniętych stron do podobnych produktów,  kategorii lub strony głównej, ale tutaj trzeba działać świadomie, ponieważ użytkownicy trafią w inne miejsce, niż się spodziewali. Może ono nie spełnić ich oczekiwań i spowoduje opuszczenie witryny.

Co za dużo to niezdrowo

W przypadku linkowania wewnętrznego staropolskie przysłowie, że “co za dużo to niezdrowo” również ma swoją rację bytu. Zbyt wiele odnośników wewnętrznych może być odebrane jako manipulacja przez roboty wyszukiwarki, źle będzie też wyglądać w oczach naszych klientów. Z tego powodu liczba linków powinna być odpowiednio dopasowana do rodzaju i wielkości Twojej strony.

Nie zapominaj o stronie głównej

Pamiętaj o tym, żeby na każdej podstronie pojawił się link do Twojej strony głównej. Powinien się on również znaleźć na stronie błędu. Można o to zadbać poprzez wprowadzenie na każdej podstronie odpowiedniego menu z logo firmy linkującym do strony głównej i zawierającym odpowiedni opis alternatywny.

Gdzie stosować linkowanie wewnętrzne?

Skoro znamy już podstawowe zasady tworzenia i stosowania linków wewnętrznych, zastanówmy się gdzie powinniśmy je stosować, aby nie tylko przynosiły zamierzone efekty, ale również wyglądały naturalnie? Oto kilka najważniejszych naszym zdaniem miejsc:

  • menu oraz kategorie, czyli najczęściej odwiedzane przez użytkowników miejsca, do których zaglądają, by znaleźć interesujące ich informacje lub produkty,
  • treści na stronie, które wspierają użyteczność strony. Jak już wspominaliśmy, powinny one być ściśle związane z podstronami, do których linkujemy,
  • stopka, w której powinno znaleźć się “skrócone menu”. Użytkownicy bardzo często zaglądają do niej w poszukiwaniu najważniejszych informacji, jak np. kontakt, czy warunki zamówienia,

    Linkowanie wewnętrzne stopka
    Przykład linkowania wewnętrznego w stopce. Źródło: delante.pl

  • breadcrumbs, czyli ścieżki nawigacyjne. Są one stosowane zazwyczaj w przypadku rozbudowanych witryn i sklepów. Ich zadaniem jest pokazanie, w którym miejscu na stronie użytkownik się znajduje i przez jakie podstrony tam dotarł,

    linkowanie wewnętrzne breadcrumbs
    Przykład linkowania wewnętrznego breadcrumbs. Żródło: eyeforfashion.pl

  • tagi pomagające w znalezieniu treści powiązanych tematycznie,
  • mapa witryny, która służy nawigacji po witrynie (głównie dla robotów wyszukiwarek).

Linkowanie wewnętrzne a SEO

Oczywistym wnioskiem płynącym z naszego dzisiejszego artykułu jest fakt, iż linkowanie wewnętrzne odgrywa ważną rolę w pozycjonowaniu strony internetowej. Internal linking ma za zadanie poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania, jednak nieumiejętnie robione może jej poważnie zaszkodzić.

Zadaniem linkowania wewnętrznego jest przede wszystkim ułatwienie użytkownikom podróżowania po danej stronie. Sprawia to, że nasza witryna jest częściej i dłużej odwiedzana, przez co wzmocni się również względem niej zaufanie Google.

Poprawne wdrażanie internal linking zgodnie z naszymi podpowiedziami przyczyni się do polepszenia pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie również do zwiększenia ruchu, a w przyszłości i sprzedaży.

Ten wpis jest aktualizacją treści z 30 sierpnia 2018 roku.

(10)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jeżeli szukasz pomysłu na biznes, sprzedaż online może okazać się trafioną formą działalności, bo to właśnie w Internecie dzisiaj łatwiej znaleźć przyszłych klientów. Dlatego zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym przedstawiamy, jak założyć sklep internetowy - od rejestracji przez projekt i wdrożenie aż po promocję.

Czytaj więcej
AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe sprawdziły się w marketingu cyfrowym, ale czy zabiorą pracę twórcom treści? W rzeczywistości generatory treści AI mogą służyć jako wysoce wydajny asystent zwiększający ich produktywność. Dlaczego warto zainteresować się tym zagadnieniem, a jednocześnie zachować rozwagę? W naszym artykule dowiesz się więcej o szansach i zagrożeniach wynikających z zastosowania AI w content marketingu, a także poznasz generatory treści bazujące na działaniu sztucznej inteligencji. Zapraszamy!

Czytaj więcej