Co to jest linkowanie (link-building)?
Link building jest jednym z podstawowych sposobów na budowanie wysokiej pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Często nazywany jest także procesem SEO Off-Site lub Off-Page, dla podkreślenia faktu, że może się on dziać bez dostępów do strony internetowej. Linkowanie strony jest dopełnieniem procesu On-site (On-Page). Jak sama nazwa wskazuje polega on na pozyskiwaniu linków zewnętrznych prowadzących do danej witryny. Chcąc dokładniej zrozumieć ten proces wyjaśnijmy sobie najpierw, czym jest link.Co to jest link?
Rodzaje linków
Ze względu na tekst linki możemy podzielić na:- brandowe - zawierające nazwę firmy np. Delante.pl, Delante,
- linki z EMA (z ang. exact match anchor-text) - posiadające tekst zakotwiczenia, który dokładnie odpowiada słowu kluczowemu, np. Zasady dobrego linkowania,
- mieszane - będące połączeniem brandu i EMA np. Zasady dobrego linkowania w Delante.pl,
- nawigujące - przenoszące do danego miejsca na stronie internetowej, np. TUTAJ,
- czysty URL - adres URL strony umieszczony w treści, np. Zapraszamy na naszą stronę internetową: https://delante.pl/.
Linkowanie SEO stron. Zasady dobrego linkowania
Linkowanie polega na tworzeniu wartościowych odnośników prowadzących do naszej witryny internetowej. Jest to strategia, która jest siłą napędową skutecznych działań SEO. Odpowiednia liczba oraz rodzaj linków może pomóc naszej stronie internetowej w osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie zwiększyć zarobki naszej firmy.Dlaczego pozyskiwanie linków jest ważne?
Działanie pierwszych wyszukiwarek internetowych opierało się przede wszystkim o indeksowanie treści występujących na stronie. Do osiągnięcia wyższej pozycji w rankingu wystarczyło zazwyczaj odpowiednie dobranie słów kluczowych dopasowanych do danej podstrony. Sytuacja zmieniła się jednak wraz z powstaniem wyszukiwarki Google, która odmieniła sposób listingu witryn internetowych wprowadzając algorytm Page Rank. Zaczął on uwzględniać liczbę odnośników do danej strony internetowej, a także ich jakość. Na początku założeniem PageRank było to, że jeśli strona staje się popularna i użytkownicy internetu wspominają ją na innych stronach, to znaczy, że jest wartościowa i należy ją pokazać wyżej w wyszukiwarce. Ta zależność szybko została wykorzystana poprzez dodawanie spamerskich linków na różnych stronach. Działały do czasu aktualizacji algorytmu, po której większe znaczenie niż ilość linków, ma ich jakość. Obecnie Page Rank przestał być aktualizowany i nie powinniśmy go brać pod uwagę. Wcześniej budowało się też linki w ten sposób, że brało się jeden anchor np. “pozycjonowanie Kraków” i większość linków budowało się na niego - obecnie za nadużywanie jednego anchora grozi kara od Google (odfiltrowanie danej podstrony). Anchory powinny być odpowiednio zdywersyfikowane: część na czysty link, część na anchory dobrane, część na mieszane. Odpowiednia liczba wartościowych linków może pomóc naszej stronie internetowej w zajęciu topowych pozycji w wynikach wyszukiwania. Z kolei tworzenie słabej jakości linków może doprowadzić do nałożenia kary przez Google i spowodować znaczny spadek w wynikach organicznych.SEO linkowanie. Gdzie budować linki?
W Internecie istnieje wiele miejsc, w których możemy umieszczać linki do naszej strony internetowej. Należy wybierać strony internetowe, które swoją tematyką nawiązują do profilu działalności naszej firmy. Warto stworzyć bazę wartościowych domen, z których opłaca się linkować i wykorzystywać je w czasie kampanii link buildingowej. Ważny jest odpowiedni dobór kanałów - dywersyfikacja, czyli linkowanie z kilku różnych kanałów, nie tylko z jednego. Należy również pamiętać, że dla każdej strony będzie działał lepiej inny miks kanałów. Warto indywidualnie dobrać do branży, typu strony etc. Najpopularniejsze miejsca, w których możemy prowadzić dobre linkowanie:- Własne zaplecze - jednym z najlepszych sposobów na pozyskiwanie wysokiej jakości linków jest stworzenie własnego zaplecza. Może to być blog lub portal internetowy, na którym będziemy umieszczać wartościowe dla czytelników publikacje lub artykuły. O zapleczach pisaliśmy w naszym wcześniejszym artykule: Zaplecze SEO - co to jest i jak z niego korzystać.
- Katalogi stron - są to specjalnie utworzone serwisy internetowe, które gromadzą bardzo duże ilości linków podzielone na różnorodne kategorie tematyczne. Posiadają wysoki wskaźnik Page Rank, przez co są pozytywnie odbierane przez wyszukiwarki internetowe, w tym także Google. Umieszczenie w nich swojej strony wiąże się najczęściej z jednorazową opłatą. Jeszcze kilka lat temu katalogowanie stron, było bardzo popularne. Istniało mnóstwo katalogów, jednak z uwagi na ich słabą jakość spora część została odfiltrowana. Należy więc dobierać te, sprawdzone, które pomogą a nie zaszkodzą.
- Komentarze na blogach i forach - są to miejsca, w których użytkownicy zadają bardzo dużo pytań, na które możemy udzielić profesjonalnej odpowiedzi, zachęcając jednocześnie do skorzystania z naszej oferty.
- Publikacje branżowe i artykuły sponsorowane - zamieszczane na zaufanych i popularnych portalach są bardzo efektywną formą promocji, która przynosi liczne korzyści, zwiększając zakres naszej treści, a także trafiając do większej liczby potencjalnych klientów.
- Wpisy w mediach społecznościowych - publikacje z linkami w mediach społecznościowych nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym, jednak wpływają na zwiększenie współczynnika zaufania wyszukiwarki do naszej strony internetowej.
- Ogłoszenia - krótkie treści zamieszczane w serwisach internetowych, w których możemy przedstawić ofertę naszej firmy wielu różnym odbiorcom.
- Nap’y - z ang. Name, Address, Phone Number, miejsca w Internecie, w których umieszczane są podstawowe informacje dotyczące danej firmy: jej nazwa / imię i nazwisko przedsiębiorcy, adres, numer telefonu, które identyfikują prowadzoną działalność i pozwalają pozyskać klientów na lokalnym rynku.