LSI keywords. Czym są semantyczne słowa kluczowe?

LSI keywords. Czym są semantyczne słowa kluczowe?

Wybór odpowiednich słów kluczowych, które wykorzystasz w treści artykułu, w opisie oferty czy w innym contencie na stronie WWW, to ważny etap kampanii SEO. Powinieneś zoptymalizować tekst tak, aby znajdowały się w nim najważniejsze słowa kluczowe i żeby był on atrakcyjny nie tylko dla algorytmu, lecz także dla użytkownika. Jeszcze lepszy efekt SEO możesz uzyskać dzięki zastosowaniu semantycznych słów kluczowych. Czym one są?

Spis treści

Semantyczne słowa kluczowe – co to jest?

LSI (Latent Semantic Indexing) keywords, czyli semantyczne słowa kluczowe, to frazy, które powiązane są ze słowami kluczowymi, na które chcesz pozycjonować witrynę.

Uwaga: LSI to nie synonimy.

Synonimami są np. tenis stołowy i ping pong – i jak najbardziej warto z nich skorzystać, jeśli opisujesz stół do ping-ponga, ale nie są to słowa semantyczne. Dla tenisa stołowego są nimi np. stół, piłeczki czy paletka, czyli powiązane słowa kluczowe.

Może Ci się wydawać, że użytkownik będzie szukać danej usługi, produktu czy contentu po wpisaniu dokładnie takiego zapytania, które najlepiej według Ciebie opisuje dane zagadnienie. W praktyce jednak internauci często korzystają z bardzo zaskakujących fraz. 

Czasami po przejrzeniu zapytań, po których użytkownicy trafili na Twoją stronę WWW, możesz zacząć się zastanawiać, co mieli na myśli i o co w ogóle im chodziło. Zerknij na poniższy przykład.

Użytkownik trafił na stronę o tematyce turystycznej po wyszukaniu frazy „kontakty w Egipcie”. Czego szukał? Nie, nie chodziło mu o namiary na istotne osoby czy kontakt do biur podróży w Egipcie, lecz o typ gniazd elektrycznych, które są wykorzystywane w tym kraju. Google prezentowało taki wynik na pozycji w TOP 10 mimo braku frazy w treści artykułu – po jej wprowadzaniu do contentu strona wyświetlała się już w TOP 3.

lsi keywords w wyszukiwarce

Właśnie dlatego tworząc content powinieneś korzystać nie tylko z fraz, których użycie wydaje Ci się najbardziej dopasowane do możliwych zapytań, lecz również ze słów kluczowych LSI.

Oczywiście wybierając słowa kluczowe, powinieneś bazować na narzędziach takich jak Senuto, Ahrefs czy SemStorm, ale w przypadku wielu mało popularnych zapytań często jedynym sposobem na ich wskazanie jest analizowanie danych z Google Search Console.

Dlaczego warto korzystać z LSI keywords?

Twoim celem jest zapewne dotarcie do jak największej liczby użytkowników wyszukiwarki Google zainteresowanych produktami czy usługami, które masz w swojej ofercie. Semantyczne słowa kluczowe dają Ci możliwość dotarcia do odbiorców próbujących odnaleźć produkt, który oferujesz, za pomocą przeróżnych zapytań, często bardzo nieoczywistych.

To również wskazówka dla algorytmów Google, których zadaniem jest zaprezentowanie wyników zgodnych z oczekiwaniami użytkownika – dzięki semantyce Google jest w stanie zrozumieć kontekst danej treści.

LSI keywords a SEO

Załóżmy, że wyślesz do Google zapytanie „żelazko”. Wyszukiwarka wyświetli Ci oczywiście wyniki dotyczące popularnego urządzenia.

lsi keywords a wyszukiwania w Google

Ale czy na pewno chodziło Ci o to? Żelazko to przecież również miejscowość w województwie śląskim. Tutaj pojawia się kwestia zastosowania semantycznych słów kluczowych, które pomagają Google w interpretacji tematyki danej treści. Jeśli wprowadzisz zapytanie „żelazko śląskie”, to wtedy Google nie wyświetli Ci już sklepów, w których możesz kupić taki sprzęt w śląskim, lecz pokaże rezultaty dotyczące miejscowości Żelazko. Zatem dzięki zastosowaniu słowa, które ma związek kontekstowy z główną frazą, uzyskasz wyniki zgodne z oczekiwanymi.

lsi keywords żelazko śląskie

Kolejny przykład to fraza „legia”. Może Ci chodzić o klub piłkarski z Warszawy, a może o legię cudzoziemską, czyli francuską zawodową jednostkę bojową. Aby podpowiedzieć robotom wyszukiwarek, o jaką legię chodzi, należy użyć tutaj słów pokrewnych, które powinny się pojawić, jeśli piszesz o danej tematyce.

W przypadku gdy chodzi Ci o drużynę Legia Warszawa, możesz skorzystać z takich fraz jak „klub piłkarski”, „drużyna piłkarska”, „klub sportowy”, „piłka nożna” itp. – Google będzie miało jasność, o jaką legię chodzi. Analogicznie podejdź do tego zagadnienia, jeśli piszesz o legii cudzoziemskiej – w treści muszą się pojawić słowa związane z tym zapytaniem.

Jak wyszukiwać LSI keywords?

Wyszukiwanie semantycznych słów kluczowych nieznacznie różni się od poszukiwania tradycyjnych fraz, gdyż w praktyce powinieneś korzystać przy tym z tych samych narzędzi. Są jednak również rozwiązania, które powstały właśnie w celu odnajdywania semantycznych słów kluczowych. 

Takie frazy możesz odnaleźć również bez korzystania z takich narzędzi. Po wpisaniu danego zapytania w Google przewiń stronę na dół. Zobaczysz tam opcję „Podobne wyszukiwania”.

podobne wyszukiwania w Google

Podpowiedzi uzyskasz również wpisując dane zapytanie w pole wyszukiwania:

LSI keywords a pole wyszukiwania

Oczywiście zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z narzędzi, za pomocą których szybko i łatwo możesz odnaleźć słowa kluczowe. Zacznijmy od tego, które służy z założenia do odnajdywania takich fraz. Jest nim lsigraph.com – wystarczy, że wpiszesz w pole wyszukiwania daną frazę. Narzędzie jest płatne, a najtańszy pakiet kosztuje 27 dolarów miesięcznie.

nadzędzie LSI keywords lsigraph

Natomiast inne popularne narzędzia, które możesz wykorzystać, to:

  • Planer słów kluczowych Google Ads – z tego rozwiązania możesz skorzystać za darmo. Wystarczy, że wpiszesz w pole wyszukiwania tego narzędzia interesujące Cię słowo, a uzyskasz wyniki wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań.

planer słów kluczowych a LSI keywords

  • SEMSTORM – narzędzie to oferuje m.in. funkcję „Słowa kluczowe”. Wystarczy, że wpiszesz interesujące Cię słowo, a uzyskasz mnóstwo propozycji fraz podzielonych na kilka grup, takich jak „Słowa z przyimkami”, „Pytania” i „Video”, na koniec zaś zobaczysz listę wszystkich słów kluczowych.

LSI keywords w Semstorm

  • Answer The Public – narzędzie, które bazuje na podpowiedziach wyświetlanych przez wyszukiwarkę Google w momencie, kiedy zaczynasz wpisywać zapytanie w pole wyszukiwania. Możesz korzystać z niego za darmo. Wystarczy, że wprowadzisz interesujące Cię słowo i gotowe. Narzędzie to wyróżnia niestandardowy sposób prezentacji wyników.

LSI keywords w Answer the public

  • KeywordTool.io – kolejne narzędzie, które bazuje na podpowiedziach Google. I w tym przypadku wystarczy, że wpiszesz dane słowo w pole wyszukiwania. W przypadku korzystania z wersji darmowej ilość danych jest ograniczona. Nie zobaczysz m.in. ile wynosi średnia miesięczna liczba wyszukiwań danej frazy.

LSI keywords w keywordtool

  • Senuto – moduł umożliwiający wyszukiwanie słów kluczowych ma również Senuto. Narzędzie to jest płatne. W wynikach zobaczysz m.in. średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danej frazy.

LSI keywords w Senuto

Jak wykorzystywać LSI keywords?

Zastosowanie semantycznych słów kluczowych polega oczywiście na optymalizacji witryny pod takie frazy. Możesz się przy tym wspomagać narzędziem SurferSEO, sugerującym listę słów kluczowych, które powinieneś wykorzystać w danym tekście, łącznie z zagęszczeniem zastosowania tych fraz.

Jeśli zabierasz się do optymalizacji treści, to przede wszystkim pamiętaj o tym, aby nie dodawać słów kluczowych na siłę, a tym bardziej w formach niepoprawnych językowo – odmieniaj te frazy. Warto je wykorzystać w:

  • Tytule strony, czyli tagu <title>. Pamiętaj jednak, że na początku tytułu powinna zawsze znajdować się fraza, która jest najważniejsza dla danego contentu.
  • Opisie strony, czyli meta description – wprawdzie opis ten nie ma większego wpływu na widoczność serwisu w Google, ale za to wpływa on na CTR.
  • W tytule danego wpisu – czyli najczęściej w nagłówku H1.
  • W pozostałych nagłówkach – najlepiej w H2, które są istotne z punktu widzenia SEO.
  • W leadzie – kluczowe jest jednak, aby znalazła się tam przede wszystkim najważniejsza fraza dla danego tekstu.
  • W opisach alternatywnych i nazwach plików graficznych.

Przede wszystkim jednak pamiętaj o naturalnym zastosowaniu fraz. Korzystanie z nich na siłę nie przyniesie efektu SEO, a w dodatku może zniechęcić czytelnika.

Kilka słów na zakończenie

Dzięki zastosowaniu semantycznych słów kluczowych algorytm wyszukiwarki Google jest w stanie lepiej zrozumieć treść Twojej strony i jednocześnie zaprezentować użytkownikom wyniki zgodne z ich oczekiwaniami.

Korzystanie z nich powoduje również, że tekst może być atrakcyjniejszy dla użytkownika. Dzięki zastosowaniu LSI łatwiej Ci będzie wyczerpać dany temat, ponieważ być może zwrócisz uwagę na kwestie, które przed analizą fraz nie wydawały się istotne.

FAQ

Możesz wziąć pod uwagę sugestie odnośnie liczby zastosowań frazy, które uzyskasz w SurferzeSEO.

Jeśli nie korzystasz z tego narzędzia, to po prostu użyj słów kluczowych w sposób naturalny – możesz skorzystać z nich raz, a możesz kilka, byle tylko nie były one umieszczone na siłę. Tekst ma się dobrze czytać i ma być przyjazny w odbiorze.

Jeśli nie chcesz korzystać z narzędzi do wyszukiwania LSI keywords i nie wiesz, jak to robić, spróbuj po prostu wyczerpać dany temat.

Jeśli znasz się na danym zagadnieniu i przejrzysz inne artykuły w sieci, to prawdopodobnie z większości istotnych słów skorzystasz bez potrzeby głębokiej analizy. Inaczej to wygląda, jeśli piszesz o czymś, co jest dla Ciebie tematem nieznanym. Wtedy skorzystanie z narzędzi może być szczególnie przydatne.

(4)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej