- Czym są kreatory stron WWW?
- Zalety używania kreatorów stron WWW
- Kreatory stron WWW a SEO
- Kreator stron WWW a SEO – co jeśli mam już stronę z kreatora?
- Czy kreatory stron WWW są dobre dla SEO? Podsumowanie
Czym są kreatory stron WWW?
Kreator stron WWW to aplikacja, w której wybierasz szablon, a następnie personalizujesz stronę. Nie musisz się znać na programowaniu – modyfikacji dokonujesz na podobnej zasadzie jak w edytorze tekstowym. Wprowadzasz treści w poszczególne miejsca, ewentualnie wybierasz zdjęcia, decydujesz, jakie funkcje chcesz zapewnić internautom, np. komentarze. W skrócie – planujesz, jak ma wyglądać strona i z czego ma się składać. Nie musisz również mieć swojego hostingu, gdyż zasoby serwera możesz otrzymać w cenie kreatora. Oczywiście nie jest to nowość na rynku. Kreatory dostępne są od lat, ale zdecydowanie zwiększyły się możliwości, jakie uzyskujesz w ramach takiej usługi. Najczęściej korzystanie z nich możliwe jest na podstawie płatności abonamentu – rocznego, kwartalnego czy miesięcznego. Tzn. wcale nie jest powiedziane, że będziesz musiał za to płacić – część firm hostingowych daje możliwość używania kreatora bez opłat, ale wtedy trzeba zapłacić za usługę serwerową. [caption id="attachment_47848" align="aligncenter" width="750"] Źródło: https://az.pl/strony-www/[/caption] Tak naprawdę, mając już wcześniej przygotowane treści na stronę, jesteś w stanie uruchomić w kilkadziesiąt minut prostą witrynę, która stanowić będzie wizytówkę firmy. Tylko czy witryna oparta na takim rozwiązaniu to dobry wybór? Czy taki serwis będzie zoptymalizowany pod wymagania algorytmu Google, czy będzie on spełniać obecne standardy, oczekiwania internautów? To oczywiście zależy m.in. od tego, z jakiego kreatora skorzystasz.Zalety używania kreatorów stron WWW
Popularność korzystania z rozwiązań, które umożliwiają założenie witryny w ekspresowym tempie oczywiście nie jest przypadkowa. Są to narzędzia, które mają wiele zalet, a wśród nich:- Ponosisz niski koszt bądź nie płacisz żadnych opłat – musisz jedynie poświęcić czas na wprowadzenie danych na stronę, dodanie oczekiwanych funkcji.
- Nie musisz szukać usługi hostingowej – masz ją w cenie kreatora stron.
- Możesz opublikować stronę nawet tego samego dnia, w którym się na to zdecydujesz.
- Nie musisz się znać na tworzeniu stron – witrynę budujesz metodą przeciągnij i upuść. Treści dodajesz na podobnej zasadzie jak w edytorach tekstowych.
- Łatwo zintegrujesz z witryną media społecznościowe – prowadzisz profile w takich serwisach? Szybko dodasz odnośniki do nich na stronie.
Kreatory stron WWW a SEO
Prostota założenia witryny internetowej to bez wątpienia duża zaleta serwisu z kreatora, ale to przecież nie wszystko. Strona ma nie tylko istnieć, ale przede wszystkim sprzedawać. Jednym z ważnych źródeł ruchu są przekierowania z organicznych wyników wyszukiwania Google. Sprawdza się to w zdecydowanej większości biznesów. Zerknij na poniższy wykres. Z badania przeprowadzonego przez Whitepress wynika, że wydatki na SEO zajmowały u ankietowych drugą pozycję w budżecie działań marketingowych. Nieznacznie większe były wydatki na social media. [caption id="attachment_47850" align="aligncenter" width="605"] Źródło: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/621/marketing-coraz-bardziej-online-na-co-pieniadze-w-internecie-wydaja-polscy-marketerzy[/caption] Dlatego raczej nie bierz pod uwagę takiego scenariusza, że SEO będzie zbędne dla Twojego biznesu. Skoro kreator zagwarantuje Ci oszczędności, to postawisz na niego bez zastanowienia? To nie do końca dobra decyzja. Sprawdź, z czym wiąże się wybór witryny w ramach takiej usługi.Niezoptymalizowany kod strony
Jednym z czynników istotnych dla Google jest kod strony. Możesz się zastanawiać – skoro masz atrakcyjnie wyglądającą witrynę, która Ci się podoba, to co Cię interesuje kod, którego użytkownik nie widzi? Rzeczywiście – dla internauty nie ma on znaczenia, natomiast dla robota Google – jak najbardziej. Trudno oczekiwać, aby witryna, która powstała w ramach kreatora miała bardziej dopracowany kod od tej, która została przygotowana specjalnie dla Ciebie przez eksperta.Szybkość ładowania się strony
Czas oczekiwania internauty na załadowanie się witryny jest istotny z wielu względów. Im ładowanie zajmuje więcej czasu, tym mniejszy jest wskaźnik konwersji, większy wskaźnik odrzuceń, a przede wszystkim – jest to element, który wpływa na doświadczenia użytkownika. Dla Google szybkość ładowania się strony jest jednym z czynników rankingowych. [caption id="attachment_47852" align="aligncenter" width="552"] Czas ładowania a wskaźnik odrzuceń. Źródło: https://www.pingdom.com/blog/page-load-time-really-affect-bounce-rate/[/caption] Jak zatem widzisz, obecnie w sieci ekspresowo ładująca się strona to absolutna podstawa. Jeśli kod witryny jest niezoptymalizowany, to negatywnie wpływa to na czas oczekiwania na załadowanie się serwisu. Jest to efekt m.in. nieodpowiedniego zagnieżdżenia w kodzie na stronie wielu elementów. Nie masz możliwości dopracowania tego aspektu – działanie kreatorów opiera się na uzyskaniu jak najatrakcyjniejszego efektu pod względem wizualnym. Rezultatem tego może być wynik w PageSpeed Insights taki jak poniżej lub jeszcze gorszy. [caption id="attachment_47854" align="aligncenter" width="605"] Źródło: https://pagespeed.web.dev/[/caption]Prawidłowy kod HTML
Przekonasz się, czy witryna została zaprojektowana zgodnie z wysokimi standardami, jeśli pomyślnie przejdzie ona walidację W3C. Walidator sprawdza, czy na stronie nie wystąpiły błędy składniowe i leksykalne. Swoją stronę możesz zweryfikować, korzystając z tego narzędzia: https://validator.w3.org/. Czy jednak to ma znaczenie? Witryny z dobrą walidacją mają większe szanse na prawidłowe wyświetlanie i działanie – mniejsze jest ryzyko wystąpienia na nich błędów. Jest to istotne również dla algorytmu wyszukiwarki Google. Czy to oznacza, że kod Twojej strony musi być perfekcyjny, dopracowany, bo w przeciwnym wypadku nie ma szans na widoczność w Google? Oczywiście, że nie. Znajdziesz mnóstwo serwisów z bardzo dobrymi pozycjami, które są przepełnione błędami, ale dopracowanie witryny pod każdym względem może działać wyłącznie na Twoją korzyść. [caption id="attachment_47856" align="aligncenter" width="604"] Źródło: https://validator.w3.org/[/caption]Nie masz dostępu do kodu strony
Aby rozwiązać przeróżne problemy techniczne związane z SEO, potrzebujesz pełnego dostępu do HTML-a strony. W przypadku kreatorów możesz jedynie wprowadzać zmiany w kodzie edytowanych treści, o ile w ogóle udostępniono tę opcję w ramach danej oferty. Nie możesz ingerować w pliki .htaccess lub web.config, w których można m.in. łatwiej definiować masowe przekierowania stron. Jeśli jesteś na etapie wyboru, to lepiej zdecyduj się na stronę opartą np. na systemie WordPress, gdzie tak naprawdę sam o wszystkim decydujesz. Możesz dokonywać dowolnej edycji witryny zgodnie z potrzebami, a co za tym idzie – jesteś w stanie dostosować wszystkie rozwiązania w serwisie do wymagań algorytmu Google.Kreator stron WWW a SEO – co jeśli mam już stronę z kreatora?
Masz już serwis, chcesz zaistnieć w Google, ale czy witryna z kreatora w ogóle ma na to szansę? Na pewno jest to zadanie trudniejsze do wykonania i też wiele zależy od tego, z jakiej usługi korzystasz. Możesz trafić na taką, która stawia duże ograniczenia pod względem optymalizacji pod SEO, ale są i takie propozycje, które pozwalają na znaczne modyfikacje. Najczęściej jednak będziesz w stanie zoptymalizować podstawowe elementy, które są istotne w SEO. Z reguły będziesz mógł:- Dodać indywidualne title i description dla poszczególnych podstron.
- Ustalić przyjazne, zgodne z oczekiwaniami adresy URL.
- Dodać przekierowania 301, 302.
- Ustawić automatyczne generowanie mapy strony.
- Określić alty, czyli opisy dla plików graficznych.
- Zadbać o linkowanie wewnętrzne.
- Ustalić struktury kategorii zgodne z oczekiwaniami.