Czy kreatory stron WWW są dobre dla SEO?

Czy kreatory stron WWW są dobre dla SEO?

Chcesz założyć witrynę internetową? Dostawcy usług związanych z prowadzeniem działalności w sieci dostarczają rozwiązania szyte na miarę potrzeb różnych grup odbiorców. Jedni zlecają wykonanie strony WWW agencji, inni korzystają z darmowych systemów CMS i sami próbują uruchomić serwis, jeszcze inni wykorzystują do tego kreatory stron WWW. Jak działa ostatnie z wymienionych rozwiązań? Czy jest ono dobre, jeśli zależy Ci na dobrej widoczności w Google?

Spis treści:

Uruchomienie własnej witryny internetowej może się wydawać zadaniem trudnym dla kogoś, kto nie ma wiedzy dotyczącej tworzenia stron. Firmy oferujące rozwiązania związane z prowadzeniem działalności w sieci znalazły jednak produkt, dzięki któremu nawet osoba, która nie ma żadnego doświadczenia w budowaniu serwisów WWW jest w stanie sobie z tym poradzić. Sposobem na osiągnięcie oczekiwanego efektu jest skorzystanie ze wspomnianego kreatora stron WWW. Co to jest? I jak oddziałują na siebie kreatory stron i SEO?

Czym są kreatory stron WWW?

Kreator stron WWW to aplikacja, w której wybierasz szablon, a następnie personalizujesz stronę. Nie musisz się znać na programowaniu – modyfikacji dokonujesz na podobnej zasadzie jak w edytorze tekstowym. Wprowadzasz treści w poszczególne miejsca, ewentualnie wybierasz zdjęcia, decydujesz, jakie funkcje chcesz zapewnić internautom, np. komentarze. W skrócie – planujesz, jak ma wyglądać strona i z czego ma się składać. Nie musisz również mieć swojego hostingu, gdyż zasoby serwera możesz otrzymać w cenie kreatora.

Oczywiście nie jest to nowość na rynku. Kreatory dostępne są od lat, ale zdecydowanie zwiększyły się możliwości, jakie uzyskujesz w ramach takiej usługi. Najczęściej korzystanie z nich możliwe jest na podstawie płatności abonamentu – rocznego, kwartalnego czy miesięcznego. Tzn. wcale nie jest powiedziane, że będziesz musiał za to płacić – część firm hostingowych daje możliwość używania kreatora bez opłat, ale wtedy trzeba zapłacić za usługę serwerową.

Źródło: https://az.pl/strony-www/

Tak naprawdę, mając już wcześniej przygotowane treści na stronę, jesteś w stanie uruchomić w kilkadziesiąt minut prostą witrynę, która stanowić będzie wizytówkę firmy. Tylko czy witryna oparta na takim rozwiązaniu to dobry wybór? Czy taki serwis będzie zoptymalizowany pod wymagania algorytmu Google, czy będzie on spełniać obecne standardy, oczekiwania internautów? To oczywiście zależy m.in. od tego, z jakiego kreatora skorzystasz.

Zalety używania kreatorów stron WWW

Popularność korzystania z rozwiązań, które umożliwiają założenie witryny w ekspresowym tempie oczywiście nie jest przypadkowa. Są to narzędzia, które mają wiele zalet, a wśród nich:

  • Ponosisz niski koszt bądź nie płacisz żadnych opłat – musisz jedynie poświęcić czas na wprowadzenie danych na stronę, dodanie oczekiwanych funkcji.
  • Nie musisz szukać usługi hostingowej – masz ją w cenie kreatora stron.
  • Możesz opublikować stronę nawet tego samego dnia, w którym się na to zdecydujesz.
  • Nie musisz się znać na tworzeniu stron – witrynę budujesz metodą przeciągnij i upuść. Treści dodajesz na podobnej zasadzie jak w edytorach tekstowych.
  • Łatwo zintegrujesz z witryną media społecznościowe – prowadzisz profile w takich serwisach? Szybko dodasz odnośniki do nich na stronie.

Jak zatem widzisz, kreatory stron WWW mają szereg atutów, ale nie są też pozbawione wad. Należy tutaj wspomnieć choćby o ograniczeniach. Bazujesz na gotowych rozwiązaniach – może być ich dużo, ale oczywiście nie wprowadzisz wszystkiego, co Ci przyjdzie do głowy. Taki problem nie występuje, kiedy witryna powstaje zgodnie z indywidualnym projektem i jest budowana przez eksperta. Kolejna kwestia – kreatory stron i SEO. Czy taka witryna ma szansę na dobrą widoczność w Google?

Kreatory stron WWW a SEO

Prostota założenia witryny internetowej to bez wątpienia duża zaleta serwisu z kreatora, ale to przecież nie wszystko. Strona ma nie tylko istnieć, ale przede wszystkim sprzedawać. Jednym z ważnych źródeł ruchu są przekierowania z organicznych wyników wyszukiwania Google. Sprawdza się to w zdecydowanej większości biznesów. Zerknij na poniższy wykres. Z badania przeprowadzonego przez Whitepress wynika, że wydatki na SEO zajmowały u ankietowych drugą pozycję w budżecie działań marketingowych. Nieznacznie większe były wydatki na social media.

kreatory WWW a SEO narzędzia
Źródło: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/621/marketing-coraz-bardziej-online-na-co-pieniadze-w-internecie-wydaja-polscy-marketerzy

Dlatego raczej nie bierz pod uwagę takiego scenariusza, że SEO będzie zbędne dla Twojego biznesu. Skoro kreator zagwarantuje Ci oszczędności, to postawisz na niego bez zastanowienia? To nie do końca dobra decyzja. Sprawdź, z czym wiąże się wybór witryny w ramach takiej usługi.

Niezoptymalizowany kod strony

Jednym z czynników istotnych dla Google jest kod strony. Możesz się zastanawiać – skoro masz atrakcyjnie wyglądającą witrynę, która Ci się podoba, to co Cię interesuje kod, którego użytkownik nie widzi? Rzeczywiście – dla internauty nie ma on znaczenia, natomiast dla robota Google – jak najbardziej. Trudno oczekiwać, aby witryna, która powstała w ramach kreatora miała bardziej dopracowany kod od tej, która została przygotowana specjalnie dla Ciebie przez eksperta.

Szybkość ładowania się strony

Czas oczekiwania internauty na załadowanie się witryny jest istotny z wielu względów. Im ładowanie zajmuje więcej czasu, tym mniejszy jest wskaźnik konwersji, większy wskaźnik odrzuceń, a przede wszystkim – jest to element, który wpływa na doświadczenia użytkownika. Dla Google szybkość ładowania się strony jest jednym z czynników rankingowych.

Czas ładowania a wskaźnik odrzuceń
Czas ładowania a wskaźnik odrzuceń. Źródło: https://www.pingdom.com/blog/page-load-time-really-affect-bounce-rate/

Jak zatem widzisz, obecnie w sieci ekspresowo ładująca się strona to absolutna podstawa. Jeśli kod witryny jest niezoptymalizowany, to negatywnie wpływa to na czas oczekiwania na załadowanie się serwisu. Jest to efekt m.in. nieodpowiedniego zagnieżdżenia w kodzie na stronie wielu elementów. Nie masz możliwości dopracowania tego aspektu – działanie kreatorów opiera się na uzyskaniu jak najatrakcyjniejszego efektu pod względem wizualnym. Rezultatem tego może być wynik w PageSpeed Insights taki jak poniżej lub jeszcze gorszy.

kreatory WWW a szybkość ładowania się strony
Źródło: https://pagespeed.web.dev/

Prawidłowy kod HTML

Przekonasz się, czy witryna została zaprojektowana zgodnie z wysokimi standardami, jeśli pomyślnie przejdzie ona walidację W3C. Walidator sprawdza, czy na stronie nie wystąpiły błędy składniowe i leksykalne. Swoją stronę możesz zweryfikować, korzystając z tego narzędzia: https://validator.w3.org/.

Czy jednak to ma znaczenie? Witryny z dobrą walidacją mają większe szanse na prawidłowe wyświetlanie i działanie – mniejsze jest ryzyko wystąpienia na nich błędów. Jest to istotne również dla algorytmu wyszukiwarki Google. Czy to oznacza, że kod Twojej strony musi być perfekcyjny, dopracowany, bo w przeciwnym wypadku nie ma szans na widoczność w Google? Oczywiście, że nie. Znajdziesz mnóstwo serwisów z bardzo dobrymi pozycjami, które są przepełnione błędami, ale dopracowanie witryny pod każdym względem może działać wyłącznie na Twoją korzyść.

kreatory stron i seo a prawidłowy html
Źródło: https://validator.w3.org/

Nie masz dostępu do kodu strony

Aby rozwiązać przeróżne problemy techniczne związane z SEO, potrzebujesz pełnego dostępu do HTML-a strony. W przypadku kreatorów możesz jedynie wprowadzać zmiany w kodzie edytowanych treści, o ile w ogóle udostępniono tę opcję w ramach danej oferty. Nie możesz ingerować w pliki .htaccess lub web.config, w których można m.in. łatwiej definiować masowe przekierowania stron.

Jeśli jesteś na etapie wyboru, to lepiej zdecyduj się na stronę opartą np. na systemie WordPress, gdzie tak naprawdę sam o wszystkim decydujesz. Możesz dokonywać dowolnej edycji witryny zgodnie z potrzebami, a co za tym idzie – jesteś w stanie dostosować wszystkie rozwiązania w serwisie do wymagań algorytmu Google.

Kreator stron WWW a SEO – co jeśli mam już stronę z kreatora?

Masz już serwis, chcesz zaistnieć w Google, ale czy witryna z kreatora w ogóle ma na to szansę? Na pewno jest to zadanie trudniejsze do wykonania i też wiele zależy od tego, z jakiej usługi korzystasz. Możesz trafić na taką, która stawia duże ograniczenia pod względem optymalizacji pod SEO, ale są i takie propozycje, które pozwalają na znaczne modyfikacje. Najczęściej jednak będziesz w stanie zoptymalizować podstawowe elementy, które są istotne w SEO. Z reguły będziesz mógł:

  • Dodać indywidualne title i description dla poszczególnych podstron.
  • Ustalić przyjazne, zgodne z oczekiwaniami adresy URL.
  • Dodać przekierowania 301, 302.
  • Ustawić automatyczne generowanie mapy strony.
  • Określić alty, czyli opisy dla plików graficznych.
  • Zadbać o linkowanie wewnętrzne.
  • Ustalić struktury kategorii zgodne z oczekiwaniami.

Jeśli już zdecydowałeś się na korzystanie z oferty stworzenia strony za pomocą kreatora, to bierz pod uwagę wyłącznie te propozycje, które są rozwijane. Na rynku trafisz na różne usługi – nie kieruj się najniższą ceną. Najlepiej zapytaj firmę, jakie zapewnia możliwości optymalizacji pod SEO. Sprawdź również, czy dany podmiot często aktualizuje swoje rozwiązanie i czy rzeczywiście dzięki temu ich aplikacja jest na czasie z dostępnymi i stosowanymi obecnie technologiami.

poprawimy widoczność Twojej strony internetowej baner

Czy kreatory stron WWW są dobre dla SEO? Podsumowanie

Korzystanie z kreatorów stron WWW ma wiele zalet – jest to stosunkowo tani i szybki sposób na założenie strony internetowej. Niestety, ale wybór ten wiąże się z wieloma ograniczeniami i nie jest dobrym rozwiązaniem pod SEO. Jeśli chcesz mieć szerokie możliwości optymalizacji, edytować wszystko, co jest istotne, to najlepiej postaw np. na witrynę opartą na systemie WordPress, założoną na własnym hostingu. Dzięki temu strona może być w pełni zgodna z oczekiwaniami Twoimi i algorytmu Google. Jeśli jednak koniecznie chcesz mieć stronę z kreatora, to znajdź takie rozwiązanie, które daje możliwość optymalizacji pod SEO i zapewnia dostęp do rozwiązań, które są obecnie standardem.

FAQ

Przenosiny zawsze są możliwe, ale istotne jest to, z czym będzie się to wiązać. Jeśli prowadziłeś już jakieś działania SEO, np. link building, dla podstron serwisu, to wtedy najlepiej byłoby odtworzyć tę samą strukturę na nowej stronie, a jeśli nie – ustawić przekierowania 301.

Na pewno takie przenosiny nie będą tak łatwe jak np. w przypadku strony na WordPress, gdzie wszystko może wymagać dosłownie kilku kliknięć. Jeśli planujesz taką zmianę, to najlepiej zrób to, zanim znacznie rozbudujesz witrynę. Wtedy przy przenosinach będziesz mieć mniej pracy.

Najczęściej korzystanie z takiej witryny wiąże się z płatnością abonamentu, w cenie którego dostajesz zasoby serwera. Często też kreator jest darmowym dodatkiem do usługi hostingowej. Z reguły opłata za kreator wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie.

Przy cenie na poziomie górnej granicy okazuje się, że kilka lat korzystania z usługi może wynieść Cię tyle, co utworzenie serwisu opartego na popularnym CMSie.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe mają w Google Ads prawie tak ważne zadanie jak słowa kluczowe. Są to słowa, na które nie chcemy, by wyświetlała się reklama. Dowiedz się jaka jest ich rola w prowadzeniu kampanii w Google Ads oraz jaki wpływ na najważniejsze wskaźniki takie jak CTR czy konwersje mają wykluczające słowa kluczowe.

Czytaj więcej
Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Real Time Marketing (w skrócie RTM) to odpowiedź marketingowa na aktualne wydarzenia oraz trendy. Specjaliści tworzą content, który żyje krótko, ale intensywnie, mając wysoki potencjał viralowy. Chcesz poznać RTM marketing z bliska? Stay tuned, mamy tu dla Ciebie najciekawsze przykłady z ostatnich lat!

Czytaj więcej