Mocne Linki do strony. Jak je rozpoznać?

Mocne Linki do strony. Jak je rozpoznać?

Pozycjonowanie stron to wynik działania na trzech obszarach – zawartości treści, czynników zewnętrznych oraz współczynników behawioralnych. Na każdy z nich mamy pośredni lub bezpośredni wpływ. W tym wpisie skupię się na czynnikach zewnętrznych ze szczególnym naciskiem na mocne linki.

Ostatnio na naszym blogu: AMP- co to jest i w czym pomaga?

Czynniki zewnętrzne

Do czynników zewnętrznych zaliczamy nie tylko linki. Poza nimi w tej grupie znajdą się także wzmianki o marce (mentions) i sygnały z social media. Wpływ tych czynników na pozycjonowanie jest zdecydowanie mniejszy niż linków, dlatego to właśnie odnośnikom poświęcę większość artykułu.

mocne linki - wzmianki

Ewolucja linkbuildingu

Linki obecne są w pozycjonowaniu od początku. Ich rola była i jest bardzo duża, jednak same działania zmieniły się na przestrzeni ostatnich lat. Google coraz skuteczniej wyłapuje i dewaluuje linki będące wynikiem oczywistej manipulacji. Liczba pozyskiwanych linków także uległa zmianie. Działania opierające się o blasty, PBNy i profile na forach stają się bezwartościowe lub nawet szkodliwe w coraz większej ilości nisz. Zapewne dalej można skutecznie pozycjonować za ich pośrednictwem, jednak nie jest to kierunek przyszłościowy. Kilka mocnych linków może odpowiadać za sukces całej domeny, dlatego warto wiedzieć jak rozpoznać takie linki.

Ewolucja linkbuildingu

Jak rozpoznać mocne i wartościowe linki?

Które linki faktycznie robią różnicę? Na jakość odnośników wpływa kilka elementów.

Pierwszym z nich jest link juice przepływający z innych domen do tej, na której umieszczamy link. To częsta praktyka polegająca na podlinkowaniu bezpośrednio linkujących stron. Nie niosą one jednak aż takiej mocy jak odnośniki umieszczone na stronach mających realną widoczność.

Drugą istotną cechą, charakteryzującą mocne linki, jest ich widoczność w wynikach wyszukiwania. Jeżeli strona ma sporą widoczność, a przy tym zbiera ruch organiczny to jest to zdecydowanie dobry kandydat na miejsce do link buildingu. Warto jednak pamiętać, że widoczność domeny jest zdecydowanie mniej istotna niż widoczność i ruch zbierany przez konkretną podstronę, na której znajduje się link.

Trzecim elementem jest powiązanie tematyczne. Frazy, na które rankuje URL będący przedmiotem naszego zainteresowania, powinny być ściśle powiązane z frazą, którą chcemy wypozycjonować. Najmocniejszy typ linku to pozyskany na stronie, która może pochwalić się widocznością na targetowaną frazę bądź frazy blisko z nią związane.

Powiązanie tematyczne linków
Powiązanie tematyczne decyduje o sile i wartości strony pod kątem sensu pozyskania na niej odnośnika.

Ukryta moc w indirect traffic

Jeśli strona, która linkuje, nie charakteryzuje się wybitną widocznością lub ruchem organicznym to jeszcze nie oznacza, żeby spisywać ją na straty. Indirect traffic, czyli ruch jaki posiadają strony linkujące do domeny, na której możemy pozyskać link świadczy o ewentualnej sile linka. Aby sprawdzić ruch linków drugiego poziomu tradycyjnymi metodami trzeba przeanalizować każdy link prowadzący do strony, na której zamierzamy linkować – to niezwykle czasochłonne. Narzędzie Surfer daje indirect traffic w standardzie, dzięki niemu łatwo wyłapiesz pozornie słabe strony, które mogą dać niezwykle solidne efekty dzięki przekazaniu link juice.

Surfer: dane o linkach do strony

Jak pozyskać dobry link?

Mamy kilka możliwości na pozyskanie wartościowego linku na podstronie z widocznością.

Podlinkowana wzmianka

Pierwszą, najszybszą metodą będzie umieszczenie linku w istniejącym tekście, który rankuje na Twoje słowo kluczowe lub powiązane z nim frazy. Można to zrobić na kilka sposobów: napisać do wydawcy, spróbować dodać komentarz lub wykupić możliwość podstawienia linku w dowolne miejsce za pośrednictwem platform linkbuildingowych. To rozwiązanie jest o tyle dobre, że nie trzeba inwestować czasu w tworzenie treści i mamy pewność, że artykuł znajduje się wysoko na interesujące nas słowa kluczowe. Sposób ten ma pewne ograniczenia, jak choćby brak wpływu na całokształt treści – zyskujemy tylko link.

Dobrze zoptymalizowany, nowy tekst

Drugą opcją, bardziej czasochłonną, jednak dającą lepsze rezultaty w długoterminowym rozrachunku, będzie tworzenie artykułu od podstaw. Nie chodzi tu oczywiście o zlecenie copywriterowi tekstu zapleczowego pod linkbuilding, a o stworzenie idealnie zoptymalizowanego pod kątem wybranego słowa kluczowego artykułu. Jakość dokładnie taka jak tworzona na własny landing page. Topowa optymalizacja może być połączona z przekazem artykułu skierowanym na generowanie leadów. To dodatkowa zaleta napisania dobrej jakości treści. Podobnie jak w pierwszej metodzie, musimy wybrać odpowiedniego kandydata na guestposta. Warto sprawdzić potencjał strony pod kątem szans na osiągnięcie wysokich pozycji solidnym artykułem. Jeżeli portal charakteryzuje się podobną lub wyższą liczbą wartościowych linkujących domen, a treści u konkurencji nie są na tyle rozbudowane, że nie możesz im dorównać – to zdecydowanie jest szansa na dobre pozycje o ile portal jest powiązany tematycznie z targetowanym słowem kluczowym.

Ocena strony pod pozyskanie odnośników do strony
W tym przypadku strona na której chciałbym pozyskać link ma duże szanse na wejście w top.

Ile linków pozyskać?

Planując strategię pozycjonowania strony na określone słowa kluczowe musimy wiedzieć jak często i ile linków powinno się pozyskać aby osiągnąć założony cel. Wprowadzając stronę do top 10 warto wytypować kilku najsłabszych konkurentów i sprawdzić ile linków prowadzi do ich stron, czy w linkowaniu skupiają się na stronie głównej, czy może linkują także podstronę, którą usiłujemy przebić.

Sprawdzanie tych metryk w popularnych narzędziach typu Ahrefs czy Majestic ma swoje wady. Po pierwsze ich baza na Polskę nie jest doskonała, a po drugie linki, które tam znajdziesz nie odzwierciedlają rzeczywistej siły wynikającej z podlinkowania. Przyczyna jest dość prozaiczna – wśród setek linków złapanych przez te narzędzia, większość stanowią bezwartościowe odnośniki na stronach bez ruchu i widoczności. Ocena na podstawie liczby linkujących domen może być znacznie zawyżona. W Surferze znajdziesz tylko te linki, które mają ruch lub przynajmniej widoczność w Google. Sprawdzisz na jakie słowa kluczowe rankuje każdy z linkujących URLi oraz ich potencjalny ruch. Przesiewanie kolejnych bezwartościowych domen, aby uzyskać rzeczywistą liczbę mocnych linków do pozyskania nie jest już konieczne.

To zdecydowanie wpływa na kształt planu linkbuildingowego. Znacznie łatwiej jest rzucić okiem na metryki dotyczące wartościowych linków i ustalić plan na rok, który obejmuje pozyskanie 50 czy 100 linków względem porównywania 1000 domen i wybrania tych, które mają znaczenie dla każdego z konkurentów.

Jak obniżyć koszty linkbuildingu?

Na koniec 3 wskazówki, które pozwolą obniżyć koszty linkbuildingu. W pewnych przypadkach da się nadrobić braki w linkach treścią, która zazwyczaj jest tańsza niż pozyskiwanie linków, zobaczcie na wykres poniżej, który pokazuje jak strony rekompensują mniejszą ilość linków większą ilością treści.

Fraza pozycjonowanie kraków - analiza

1.   Zoptymalizowany landing page

Przed rozpoczęciem działań linkbuildingowych trzeba koniecznie zadbać o jak najlepszą optymalizację treści. Skuteczność działań znacznie spadnie, jeżeli Twój content nie będzie spełniał wymagań stawianych przez strony będące na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Jak zawsze, zadbaj o odpowiednią strukturę – długość, nagłówki i paragrafy, zagęszczenie słów kluczowych w obrębie tych elementów, a także pełne pokrycie tematyczne, które możesz zapewnić wdrażając słowa wspólne dla stron z pierwszej dziesiątki.

Analiza landing page pod seo

2. Darmowe mocne linki

Za mocne linki niekoniecznie trzeba płacić. Przeszukaj wyniki wyszukiwania na frazy blisko związane z Twoją niszą. Zapewne znajdziesz tam całkiem sporo domen, na których łatwo można pozyskać odnośnik z sekcji komentarzy, z wpisu na forum czy dodając powiązane znalezisko (tu się kłania wykop.pl). Te linki będą mocne, ponieważ adresy URL, na których umieścisz odnośniki charakteryzują się widocznością na powiązane słowa kluczowe. Takich domen jest całkiem sporo, od forum Gazety, przez tipy Interia, Wizaż, aż po Polki.pl czy wspomniany Wykop.

Pozyskanie kilku tego typu linków, które zazwyczaj są opatrzone atrybutem no follow, potrafi dać bardzo dobre rezultaty. Przy okazji jednego z case’ów posłużyliśmy się taką techniką i strona, która była na 19 miejscu po samej optymalizacji awansowała na 11, natomiast po dodaniu 2 linków nofollow wskoczyła na 6 pozycję.

Skuteczność linków no-follow: Google Search Console

3. Współpracuj z klientami

Bardzo trudno dostrzec możliwości dostępne na wyciągnięcie ręki. Jeżeli współpracujesz z firmą, która też ma stronę internetową – nie bój się zapytać o możliwość wymiany linków. Takich odnośników nie będzie w stanie pozyskać nikt inny, co da wyraźną przewagę nad konkurencją. Twoi partnerzy biznesowi reprezentują zazwyczaj powiązane branże – warto z tego skorzystać.

  4,88 / 5 ( 8 )
Autor
Współzałożyciel Surfera - Michał Suski

Współzałożyciel Surfera

Związany z marketingiem internetowym od 2016, doświadczenie w pozycjonowaniu zdobywał w KampanieSEO. Aktualnie zajmuje się tworzeniem narzędzia wspierajcego pracę specjalistów SEO na całym świecie - Surfera. Swoją wiedzą dzieli się we wpisach gościnnych, podczas webinarów, szkoleń i prelekcji.
  • Arletta

    Hehe. Dobry przykład artykułu pisanego dla zdobycia linka ;). Nie ma to jak przykład w przykładzie. A tak na serio. Nie piszę tego dla krytyki, tylko rzuciło mi się to w oczy. Sama korzystam z Surfera. Robicie świetną robotę. Także jak ktoś nie korzysta polecam przynajmniej spróbować.

  • Dzięki za dobre wskazówki 🙂

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.