Content marketing – gdzie znaleźć inspiracje?

Content marketing – gdzie znaleźć inspiracje?

Content jest jednym z kluczowych elementów marketingu. Treści to nie tylko tekst, lecz również grafika, materiały video, podcasty, audiobooki, prezentacje multimedialne i wiele więcej. To od ich jakości zależy to, jakie efekty przynoszą działania reklamowe. Zatem czym w zasadzie jest content marketing? Jak on działa? Skąd czerpać inspiracje na content marketing?

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Kilka słów o content marketingu

Celem istnienia zdecydowanej większości serwisów internetowych jest sprzedaż produktów i usług, a jednym z najbardziej powszechnych sposobów na jego realizację jest reklama. Przekazy często nie docierają jednak do użytkowników ze względu na stosowane przez nich rozwiązania do blokowania wyskakujących okienek, a nawet reklam kontekstowych. Wielu z nich omija szerokim łukiem banery czy nawet kreacje umieszczone pomiędzy kolejnymi akapitami tekstu.

O tym, jaki mamy stosunek do reklamy w internecie można przeczytać w raporcie „E-zakupy w Polsce 2020” firmy ExpertSender”. Okazuje się, że aż 70 proc. internautów nie ufa reklamie w sieci, natomiast 74 proc. twierdzi, że najbardziej im odpowiada otrzymywanie spersonalizowanych komunikatów, czyli takich, które są dopasowane do ich oczekiwań. Jeśli chodzi o to, z jakich reklam badani najbardziej lubią dowiadywać się o produktach i ofertach w sieci, to najwyższą pozycję zajęły serwisy społecznościowe, natomiast najmniej preferowaną formą komunikacji są wyskakujące okienka.

content marketing a reklamy

Fakt, że wiele form reklamy zaczynamy traktować tak, jakby nie istniały albo wręcz zniechęcają nas one do marki, powinien zmotywować prowadzących strony WWW do zainteresowania się content marketingiem. Celem takich działań jest nie tylko stworzenie wartościowej treści, ale również jej dystrybucja, wzbudzenie zainteresowania i wywołanie zaangażowania w społeczności odbiorców. Sam content nie przyniesie Ci jeszcze korzyści – internauci muszą się nim zainteresować, a przy okazji poznać Twoją markę. Największe plusy takich działań to:

  • pozyskanie uwagi odbiorców,
  • większy ruch na stronie,
  • pozyskanie nowych klientów,
  • budowanie wizerunku marki,
  • zwiększenie znajomości marki,
  • usprawnienie komunikacji z firmą.

Załóżmy, że przygotowałeś atrakcyjny ebook. Jednak nawet, jeśli będzie to najlepszy materiał, jaki dotąd ktokolwiek napisał, nie ma to znaczenia, jeśli nie dotrzesz z nim do odbiorców. Tutaj pojawia się kwestia odpowiedniej dystrybucji contentu. Możesz do tego wykorzystać np. stronę WWW, newsletter, fanpage na Facebooku czy też profile w innych serwisach społecznościowych. Ważne, żeby materiał trafił do jak największego grona internautów, którzy rzeczywiście mogą być nim zainteresowani. Wartościowe treści dzięki udostępnianiu mogą trafić do ogromnej ilości użytkowników. Takie działania prowadzi wiele polskich marek.

Przykłady? Choćby ciekawy materiał opracowany przez Whitepress: Top 100 kobiet w polskiej branży SEO. Ciekawy tytuł prawdopodobnie przyciągnął uwagę większości pracujących w SEO. Teoretycznie materiał ten został udostępniony na Facebooku zaledwie 16 razy, jednak wpis pojawił się na fanpage’u firm z branży SEO, a także kobiet, o których wspomniano w raporcie. Efekt? Udało się zaktywizować społeczność i dotrzeć do wielu osób z grupy docelowej tej firmy.

dystrybucja content marketingu

Innym ciekawym przykładem akcji jest kampania zorganizowana przez markę Coca-Cola. Firma ta udostępniła na rynku butelki swoich napojów z etykietami, na których znajdowały się różne imiona, ale nie tylko. Z analizy kampanii  „Podziel się radością” przeprowadzonej przez Brand24 i Biztok wynika, że liczba interakcji z treściami związanymi z akcją w analizowanym okresie wynosiła blisko 30 mln!

content marketing a interakcje

Content marketing: gdzie znaleźć inspiracje?

Jak widzisz, w przypadku content marketingu ogromne znaczenie ma kreatywność. Trudno jest z góry oszacować, jakie efekty przyniosą takie działania, ale możliwe jest, że zwrócą one uwagę ogromnej liczby osób, stanowiących Twoją grupę docelową, co w przypadku innych działań marketingowych kosztowałoby nieporównywalnie więcej. Pytanie brzmi jednak: gdzie znaleźć inspiracje na content marketing?

  • Zapytania i komentarze od klientów i użytkowników – jeśli internauci często wysyłają do Ciebie pytania na dany temat lub piszą je w komentarzach do artykułów, to być może warto przygotować materiał, który zaspokoi ich ciekawość? Samo to, że zadbasz o content oczekiwany przez użytkowników może spowodować, że będą go oni udostępniać, linkować i docenią fakt, że rozwiałeś ich wątpliwości.
  • Własne treści – bez względu na to, jakie tworzysz materiały, np. video, treść czy grafikę, przeanalizuj ich popularność. Być może zauważysz jakieś trendy. Jeżeli dany content cieszy się zainteresowaniem, może warto stworzyć materiał powiązany tematycznie? Zerknij na poniższy przykład. Jeśli próbowałeś kiedykolwiek wykonać pewne prace remontowe samodzielnie, to być może trafiłeś na materiały video z kanału Mario Budowlaniec. Aktualnie na tym kanale znajduje się 79 filmów, które autor tworzył, widząc sukces poprzednich materiałów. Film o tym, jak samodzielnie położyć gładź szpachlową ma blisko 1,5 mln wyświetleń. Z pewnością twórca tego contentu zdobył dzięki niemu wielu klientów.

inspiracje na content marketing

  • Wykorzystaj Twoje popularne wpisy – napisałeś ciekawy artykuł, który jest długi, wyczerpuje temat i cieszy się dużym zainteresowaniem internautów? Bazuj na potencjale tego contentu – stwórz np. grafikę, która będzie stanowić streszczenie tego, co zainteresowany może znaleźć w treści. Dzięki temu dotrzesz do osób, którym brakuje czasu na zapoznawanie się z długimi materiałami, a grafika może być rozwiązaniem, którym przekonasz ich, że warto poświęcić chwilę na przeczytanie tekstu. W dodatku materiały graficzne są chętniej udostępniane przez użytkowników serwisów społecznościowych.
  • Wykorzystaj narzędzia do analizy słów kluczowych – to kolejna dobra odpowiedź na pytanie: gdzie szukać inspiracji na content marketing? Możesz skorzystać z wielu rozwiązań, dzięki którym dowiesz się, czego potrzebują użytkownicy Google. Na tej podstawie możesz przygotować wartościowe materiały. Postaw sobie za cel stworzenie lepszego contentu niż wszystkie inne, które znajdziesz w sieci. Narzędzia, które możesz wykorzystać, aby wybrać frazy to m.in. Senuto, Semstorm, Answer The Public, Ubersuggest i inne. Dowiesz się, ile osób miesięcznie szuka danego słowa kluczowego. Stworzenie wartościowego materiału może przełożyć się na zaktywizowanie odbiorców i dotarcie do grupy docelowej.

content na stronie internetowej

  • Analityka – kolejnym źródłem pomysłów na content marketing może być Google Analytics. Skąd brać cenne informacje? Na pewno istotne jest to, czego użytkownicy szukają na Twojej stronie. Jeśli widzisz, że pojawia się bardzo dużo zapytań o podobnej treści, to przygotuj wysokiej jakości materiał dotyczący tych zagadnień. Wejdź do zakładki „Zachowanie”, a dalej „Wyszukiwanie w witrynie”. Najpierw jednak musisz wprowadzić niezbędne informacje – dopiero wtedy te dane będą dostępne. Tego, jak to zrobić, dowiesz się z artykułu: Wyszukiwarka w sklepie internetowym. Analizuj również, jakie treści cieszą się na stronie największym zainteresowaniem. Jeśli widzisz, że np. Twój poradnik dla początkujących użytkowników systemu WordPress jest bardzo popularny i udostępniany w serwisach społecznościowych, to stwórz również materiał przeznaczony dla średniozaawansowanych czy zaawansowanych.

content marketing a analityka

  • Komentuj aktualne wydarzenia – treści, które stanowią komentarz do aktualnych wydarzeń, mogą być znakomitym pomysłem na content, który przyciągnie uwagę odbiorców. Przykładem takiej strategii jest profil AndrzejRysuje, który na FB ma blisko 450 tys. fanów, a na Twitterze 140 tys. obserwujących. Autor tworzy grafiki, które odnoszą się do bieżących wydarzeń. Content na czasie można tworzyć w prawie każdej branży. Nadchodzi ważne wydarzenie? Wprowadzane są przepisy, które spowodują zmiany? Przygotuj zatem materiał na ten temat.

content marketing inspiracje

  • Strony konkurencji – nie chodzi jednak o to, żebyś kopiował treści z innych witryn. Wprawdzie możesz przygotować jeszcze lepszy materiał, ale lepiej postaw na kreatywność i stwórz coś oryginalnego. Czasami efekt może przynieść nawet zaproponowanie contentu w innej formie. Załóżmy, że konkurencja przygotowała PDF, a tym możesz stworzyć audiobook. Tym sposobem dotrzesz do tych, którym brakuje czasu na czytanie obszernego materiału, ale za to dużo podróżują autem i wtedy chętnie odsłuchają Twoje nagranie.
  • Podpowiedzi wyszukiwarki Google – kiedy zaczynasz wpisywać dane zapytanie w Google, to od razu widzisz propozycje fraz, o które może Ci chodzić. Kiedy już wyszukasz dane słowa kluczowe, to na dole wyników znajdziesz inne formy zapytań. Być może to będzie dla Ciebie inspiracja do stworzenia ciekawego contentu.

podpowiedzi google a inspiracje na content marketing

  • Webinary i konferencje – takie spotkania cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem. Dla wielu jest to ułatwienie, gdyż nie trzeba jechać np. na drugą stronę Polski. Podczas takich wideokonferencji możesz dowiedzieć się, co jest aktualnie na czasie, w jakiej formie prezentowane są materiały. Pamiętaj, że najlepszym sposobem na dotarcie do internautów jest zaoferowanie im czegoś, czego nie znajdą nigdzie indziej. Jeśli chcą rozwiać jakieś wątpliwości, a odpowiedź znajdą na Twojej stronie, to na pewno to docenią.
  • Grupy na Facebooku, fora i inne miejsca, w których dyskutuje Twoja grupa docelowa – sprawdź, o jakie kwestie użytkownicy pytają najczęściej. Dany temat wzbudza kontrowersje, opinie są zróżnicowane, a brakuje wypowiedzi eksperta? Wykorzystaj to. Przygotuj np. prezentację. Zwróć uwagę, że z reguły na grupach FB w poście wprowadzającym znajdują się odpowiedzi na często zadawane pytania i pojawiają się tam również linki do wartościowych źródeł informacji. Być może trafi tam również odnośnik do Twojego materiału?

inspiracje na content marketing

  • Slideshare – na tym serwisie znajdziesz wysokiej jakości prezentacje dotyczące wielu różnych branż. Zerknij na materiały, które odnoszą się do Twojej branży. Być może znajdziesz wśród nich takie, które będą stanowić dla Ciebie inspirację do przygotowania ciekawego contentu.

slideshare content marketing

  • Case studies – przygotuj wartościowy materiał, w którym opiszesz np. realizację danego projektu. Pokaż, od czego zaczynałeś pracę, jakie działania przeprowadziłeś i jaki osiągnąłeś efekt. Zerknij na nasze Case Study SEO firmy Endera. Znajdziesz tam szczegółowe informacje o zrealizowanych działaniach i ich efektach.

case studies content marketing

Wiesz już, skąd brać pomysły na content marketing. Pamiętaj jednak, że content może przynieść oczekiwane rezultaty marketingowe tylko wtedy, jeśli będzie wartościowy. Jeżeli stworzysz słaby materiał, to możesz osiągnąć efekt odwrotny do oczekiwanego. Zdarza się, że twórcy contentu, który został negatywnie odebrany są hejtowani przez internautów za kolejne treści, bez względu na ich jakość. Dlatego warto zaangażować się w tworzenie merytorycznego contentu.

FAQ

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Zdarza się, że znakomite efekty przyniesie grafika, którą autor stworzył w dosłownie kilkanaście minut i koszt działań był w zasadzie zerowy. Jednak najczęściej opracowywanie wartościowych materiałów trwa. Jeśli chcesz przygotować ebook, który składa się z kilkudziesięciu stron, to stworzenie go może zająć wiele tygodni, a także wymagać zaangażowania specjalistów, którzy za swoją pracę będą oczekiwać wynagrodzenia.

Jest to bardzo trudne. Wiele zależy od formy dystrybucji materiału. Jeśli udostępniasz go na Facebooku czy w newsletterze, to na podstawie dotychczasowych publikacji jesteś w stanie wyliczyć, ile użytkowników przeciętnie zapoznaje się z treścią. Czy tak samo będzie w tym przypadku? W praktyce trudno mieć pewność, jak dany materiał zostanie odebrany. Mimo wszystko warto inwestować w takie działania, gdyż wartościowy content może Ci przynieść ogromne korzyści.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Recykling treści jest bardzo fajnym sposobem na to, żeby zaserwować świeży content, a jednocześnie zaoszczędzić trochę czasu (w końcu korzystamy z czegoś, co już sami wcześniej przygotowaliśmy). Z jednego artykułu można zrobić grafikę, prezentację, wideo – opcji jest wiele 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej