- Model AIDA. Co to jest?
- Jak wykorzystać model AIDA podczas tworzenia treści?
- Model AIDA a tworzenie treści. Podsumowanie
Model AIDA. Co to jest?
Model AIDA jest rozwiązaniem, które może pomóc Ci w skutecznym zoptymalizowaniu działań marketingowych. Stworzył go E. St. Elmo Lewis, a co więcej, nie miało to miejsca rok temu czy dekadę temu, lecz w 1898 roku. Są i takie źródła, które jako pomysłodawcę modelu AIDA wskazują E.K Stornga i według nich, napisał on o nim w 1925 roku. Nie zmienia to faktu, że jest to teoria, która mimo ogromnych zmian rynkowych pozostaje aktualna. Nazwa AIDA powstała jako połączenie pierwszych liter czterech wyrazów, mianowicie:- A – Attention – uwaga. W tym przypadku celem Twoich działań powinno być przyciągnięcie uwagi klienta. Jeśli Twoją ofertę można znaleźć na stronie WWW, to zainteresować nią możesz poprzez podcasty, webinary, reklamę w wynikach wyszukiwania czy SEO.
- I – Interest – zainteresowanie. Jeżeli potencjalny klient wie już o istnieniu danego produktu czy usługi, to kolejnym etapem powinny być kroki zmierzające do wzbudzenia jego zaciekawienia Twoją ofertą. Możesz je wywołać poprzez działania w mediach społecznościowych, wartościowy, interesujący content na stronie, wyróżnienie kluczowych informacji o produkcie (czy usłudze), wskazanie, że rozwiązuje on problem klienta.
- D – Desire – pożądanie. Twoim kolejnym celem jest spowodowanie, aby klient zechciał mieć dany produkt lub zapragnął skorzystać z usługi. Podkreśl, jakie korzyści osiągnie, jeśli zdecyduje się na zakup. Np. w branży marketingowej skutecznym rozwiązaniem mogą być case study pokazujące, jakie udało się osiągnąć wyniki w kampanii dla danego klienta czy opinie (jeśli prowadzisz sklep online, to zadbaj o wygląd karty produktu).
- A – Action – działanie. Na tym etapie masz zachęcić klienta do złożenia zamówienia lub zapytania. W przypadku strony WWW zwróć uwagę na to, by operacje prowadzące do zakupu były jak najmniej skomplikowane. Łatwe do odnalezienia dane kontaktowe, prosty formularz, który wymaga podania minimum informacji to dobre rozwiązania, jeśli chcesz ułatwić klientom działanie. Zadbaj o UX i dobrze skonstruowane CTA. Popełniając na tym etapie błąd, możesz spowodować, że mimo pożądania produktu lub usługi, zainteresowany nie skorzysta z Twojej oferty.
Model AIDA w SEO
Opieranie się na modelu AIDA ma zastosowanie w różnych działaniach marketingowych – również w SEO. Jednym z ważnych elementów kampanii prowadzących do osiągnięcia jak najlepszej widoczności na słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twój biznes jest tworzenie unikalnego, wysokiej jakości i zoptymalizowanego contentu. Sprawdź, jak wykorzystać model AIDA podczas tworzenia treści.Jak wykorzystać model AIDA podczas tworzenia treści?
Pisząc content na stronę swojego sklepu WWW, witryny firmowej czy landing page, jak najbardziej możesz się opierać na modelu AIDA. Stosując go w content marketingu, zabierasz odbiorcę w pewnego rodzaju podróż, w której najpierw zyskujesz jego uwagę, następnie podtrzymujesz zainteresowanie, wzbudzasz pożądanie i skłaniasz do działania. Pierwszym założeniem przy projektowaniu treści powinno być przygotowanie materiałów zrozumiałych dla czytelnika. Nie zaskakuj go pojęciami i określeniami, których nie rozumie. Bierz pod uwagę docelową grupę odbiorców. Tworząc teksty na stronę WWW, powinieneś rozbić je na takie, które mają realizować poszczególne cele z modelu AIDA i rozważyć każdy element.A (Attention) – przyciągnij uwagę
Internauci są otoczeni w sieci ogromną ilością treści i przyciągnięcie ich uwagi nie jest łatwym zadaniem. Elementem contentu, którym możesz przyciągnąć użytkowników są np. nagłówki. Internauta szuka najczęściej konkretnych informacji, więc zerknie przede wszystkim na nagłówki i spróbuje znaleźć taki, który go zaciekawi. Nagłówki w zwięzły sposób powinny przedstawiać, co można znaleźć w danej części artykułu. Ważne, aby były one zachęcające i jasno przekazywały, co użytkownik w nich znajdzie. Udziel sobie odpowiedzi na pytanie: kim są odbiorcy Twojej oferty, jakie są ich problemy i jakich informacji potrzebują? Dobierz styl pisania i terminologię do czytelnika. Inny styl powinieneś zastosować, jeśli tworzysz treści do sklepu z odzieżą dla nastolatków, a inny, jeśli chodzi o content przeznaczony dla prawników. Po nagłówku Twoim priorytetem powinien być pierwszy akapit artykułu. Nie czekaj do ostatniego zdania z przyciągnięciem uwagi użytkownika – istotne informacje umieść wcześniej. Ta część artykułu nie może być długa - ma przyciągać i zachęcać do dalszego czytania. Nie zapominaj także o wyróżnianiu najważniejszych fragmentów w treści np. za pomocą pogrubienia lub stosując kursywę. Istotny jest również spis treści – ułatwi on czytelnikowi weryfikację tego, czy w tekście znajdzie to, czego szuka. Jakimi treściami możesz pozyskać uwagę internautów? Mogą to być poradniki, które rozwiązują problemy klientów związane z produktami, które masz ofercie. Np. w przypadku sklepu ze sprzętem mogą to być informacje dotyczące zasad eksploatacji danego rozwiązania czy też zastosowania danego produktu. Ewentualnie – zaproponuj odbiorcom artykuły, które wesprą ich w podjęciu decyzji zakupowej: „Masz 150 zł na słuchawki i nie wiesz, jakie wybrać? Zatem przeczytaj poradnik”. W takim przypadku kluczowy jest odpowiedni tytuł. [caption id="attachment_44332" align="aligncenter" width="604"] źrodło: https://www.mediaexpert.pl/poradniki[/caption]I (Interest) – wzbudź zainteresowanie
Jeśli udało Ci się zwrócić uwagę klienta, to teraz Twoim celem jest zachęcenie go do pozostania przy contencie i zapoznania się z nim. Tutaj przede wszystkim kluczowe znaczenie ma układ treści – absolutnie nie powinna to być ściana tekstu.
Artykuł musi być przejrzysty, podzielony na akapity, zawierać wypunktowania, obrazki (np. infografiki) czy filmy. To te elementy przyciągają zainteresowanych.
Ważne, aby pod każdym nagłówkiem znajdowały się konkretne informacje dotyczące jego treści. Tzn. użytkownik powinien znaleźć pod nim dokładnie to, czego szuka - i co sugeruje sam nagłówek (np. jeśli zadajemy w nagłówku pytanie, to we fragmencie tekstu pod nim udzielmy wyraźnie odpowiedzi). Najważniejsze fragmenty tej części contentu warto wyróżnić np. pogrubieniem treści.
Kolejnym ważnym elementem jest jakość tej treści. Czytelnik w sieci może mieć różne podejście do zaproponowanego materiału. Zatem po pierwsze warto podkreślić, że tekst napisał specjalista z danej dziedziny – dodaj pole autora wraz ze zdjęciem oraz krótką notką dotyczącą jego kariery, wiedzy i doświadczenia. Szczególnie dotyczy to m.in. porad związanych z prawem czy zdrowiem. Ewentualnie umieść informację, że content przygotowała redakcja.
[caption id="attachment_44335" align="aligncenter" width="605"] źródło: https://motoklub.pl/pokrowiec-na-motocykl[/caption]
Następna ważna kwestia to dane w artykule. Pokaż, że bazujesz na sprawdzonych źródłach – aktach prawnych, analizach przeprowadzonych przez państwowe instytucje, niezależnych badaniach czy raportach. Czytelnik zwróci na te informacje uwagę – będzie wiedział, że nie zapoznaje się z przypadkową analizą, lecz z tekstem bazującym na wartościowym źródle.
[caption id="attachment_44337" align="aligncenter" width="604"] źródło: https://www.allianz.pl/pl_PL/poradnik-ubezpieczeniowy-dla-kierowcy/podwojne-oc-jak-je-wypowiedziec.html[/caption]
Jakimi treściami możesz wzbudzić zainteresowanie internautów? Choćby materiałami video z elementami storytellingu. Przykładem są tutaj np. filmy publikowane przez Leroy Merlin. Sprawdź: Jak wybrać rolety okienne? Leroy Merlin - dla Domu z pomysłem
D (Desire) – wywołaj pożądanie
W kolejnym kroku powinieneś treściami wywołać pożądanie, tylko co to właściwie oznacza? Twoim celem jest spowodowanie, by odbiorca ocenił, iż Twoja usługa lub produkt są tym, czego on potrzebuje. Jak wykorzystać model AIDA podczas tworzenia treści, aby osiągnąć taki efekt? Przede wszystkim nie skupiaj się jedynie na wymienianiu kluczowych cech i zalet danego produktu – takie suche informacje nic nie dają odbiorcy – postaw na korzyści, jakie z tych zalet wynikają. Pokaż, w jaki sposób dana rzecz czy usługa rozwiązują jego problemy, ewentualnie zaprezentuj case study, z którego internauta dowie się, jak konkretny produkt pomógł innemu klientowi i jaki udało się osiągnąć wynik. Cel ten możesz również zrealizować poprzez treści typu “przed” realizacją i “po” realizacji – tym sposobem jednocześnie wzbudzasz pożądanie i zaufanie. Jest to technika stosowana m.in. przez firmy oferujące usługę auto detailingu. Przygotowują one galerię oraz film, na których pokazują, jak pojazd wyglądał przed wykonaniem przez nich usługi, a jak po niej. I to jest krok, który może wywołać pragnienie skorzystania z oferty – Twój klient też będzie chciał takiego efektu! [caption id="attachment_44344" align="aligncenter" width="604"] źródło: https://wellness-car.pl/galeria/mercedes-glc-43-amg[/caption]A (Action) – wezwij do działania
Przed Tobą już ostateczny krok, czyli osiągnięcie rezultatu w postaci zakupu produktu czy wysłania zapytania. Teraz powinieneś wezwać pożądającego Twojej oferty do działania, a wykorzystać do tego możesz Call to Action w tekście. Owe CTA powinno być czytelne, niezbyt długie i jasno sugerować, co należy zrobić, aby zamówić dany produkt czy usługę. Zadbaj również o jego widoczność na stronie (odpowiednie umiejscowienie, wielkość, kolor, tekst).
Przeczytaj: Jak zaprojektować skuteczne CTA?
Zerknij na poniższy przykład skutecznego CTA w contencie. Odbiorca wie, co może osiągnąć, klikając „Porównaj ceny”. Nie będzie mieć również wątpliwości, jakie dane wprowadzić.
W pobliżu CTA można dodać informacje, które mogą być istotne z punktu widzenia zainteresowanego zakupem. Możesz wspomnieć o zasadach zwrotów czy też umieścić link do polityki prywatności, co może rozwiać wątpliwości tych, którzy obawiają się o swoje dane.
[caption id="attachment_44346" align="aligncenter" width="354"] źródło: https://rankomat.pl/samochod/ile-kosztuje-rejestracja-samochodu[/caption]