Jak stworzyć idealną kartę produktu w e-sklepie?

Jak stworzyć idealną kartę produktu w e-sklepie?

Dobrze zaprojektowana karta produktu w sklepie internetowym to jeden z tych elementów witryny, które mają wpływ na finalną decyzję klienta o zakupie w Twoim e-sklepie. Jak więc zaprojektować kartę, która jest nie tylko pomocna, ale też sprzedaje? Jak powinna wyglądać karta produktu? O tym w dzisiejszym wpisie.

Ostatnio na naszym blogu: Grudniowy update algorytmu Google - December 2020 Update

Jeżeli działasz w branży e-commerce, to zapewne zgodzisz się ze mną, że tym najbardziej pożądanym działaniem użytkownika na stronie nie jest “dodaj do koszyka”, a “zamawiam i płacę”. Dokonanie zakupu – to jest właśnie ten cel. Jak więc zadbać o to, by go osiągnąć? Pomoże Ci w tym między innymi karta produktu. Dzięki niej możesz niemalże za rękę przeprowadzić użytkownika przez proces zakupowy.

Musisz pamiętać o tym, że branża e-commerce rządzi się swoimi prawami. O ile stacjonarnie klient może dotknąć, powąchać, to buszując po Twoim e-sklepie, musi zadowolić się kartą produktu – dlatego tak ważne jest, by odpowiadała ona na wszystkie potrzeby konsumenta i była wystarczającym bodźcem do tego, by dokonać zakupu na stronie. Zapytasz pewnie – jak powinna wyglądać karta produktu?

W dzisiejszym wpisie omówię więc podstawowe elementy karty produktu, oraz te, które pomogą Twojej karcie zbliżyć się do ideału 😉

Zaczynamy!

Jak powinna wyglądać karta produktu w sklepie internetowym?

W myśl modelu AIDA Twoja karta powinna zadziałać na użytkownika w 4 prostych krokach:

  1. przyciągnąć uwagę,
  2. zainteresować,
  3. wzbudzić pożądanie do produktu,
  4. dać impuls do zakupu.

Model AIDA - karta produktu e-commerce

Idąc tym tropem dalej, nasuwają się nam pewne wnioski. Jaka więc musi być karta produktu? Skoro ma przyciągnąć uwagę, musi być atrakcyjna wizualnie. Jeżeli ma zainteresować, powinna być intuicyjna i dostarczać przydatnych informacji. Aby wzbudzić pożądanie, musimy zadbać o to, by przedstawiała produkt w sposób korzystny i efektowny. Chcąc dać impuls do zakupu, powinna zawierać elementy, które ten proces zakupowy ułatwią. No wydaje się to być całkiem oczywiste, prawda? Ale jak się okazuje, nie zawsze takie jest.

Optymalizacja karty produktu w sklepie internetowym to bardzo ważna rzecz. Zanim jednak przejdę do konkretnych elementów karty, o których należy pamiętać, powiedzmy sobie jeszcze krótko o ogólnych kwestiach, które również warto mieć na uwadze.

Przede wszystkim warto przypomnieć o tym, że coraz więcej osób dokonuje zakupów online przez urządzenia mobilne. Dlatego musisz pamiętać o tym, jak ważna jest responsywność strony i mobilna wersja Twojej karty produktu. Zastanów się, czy wszystkie najważniejsze elementy, które na wersji desktopowej umieszczone są powyżej linii zagięcia (przestrzeń Above the Fold), wyróżniają się i wyświetlają się równie dobrze na telefonie czy tablecie.

Kolejna rzecz, o którą należy zadbać, to nawigacja okruszkowa. Pamiętaj o tym, że to, że użytkownik przegląda konkretny produkt, nie oznacza od razu, że chce go kupić. Bywa tak, że karta produktu jest pierwszą podstroną witryny, na którą trafia użytkownik. Dlatego pomyśl o tzw. okruszkach chleba (breadcrumbs) i zadbaj o to, by ułatwić potencjalnemu klientowi sprawne poruszanie się po całym asortymencie Twojego e-sklepu.

Poniżej przykład nawigacji okruszkowej internetowego sklepu ASOS.

Nawigacja okruszkowa - karta produktu e-commerce

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, czym są breadcrumbs to pisaliśmy już o tym w innym wpisie na naszym blogu.

Ostatnie, choć nie mniej ważne, jest ogólne wrażenie, jakie sprawia karta produktu. Tutaj należy ocenić, czy całościowo jest spójna, czy najważniejsze elementy są wyróżnione, czy użyte fonty, kolory, rozmiary są odpowiednie itd. Spójrz na swoją kartę okiem użytkownika i zastanów się, czy jest ona na tyle dobrze przemyślana, by poprowadzić Cię do zakupu.

Dobrze, zatem od ogółu, do szczegółu. Przyjrzyjmy się więc konkretnym elementom, które powinny znaleźć się na Twojej liście must-have podczas projektowania karty produktu.

Nazwa produktu

Czyli chyba najbardziej oczywisty element całej układanki. Tutaj musisz zadbać o to, aby użytkownik wiedział, z jakim produktem ma do czynienia – nazwa “buty sportowe” nie wystarczy. W tym przypadku należy postawić na frazy typu long tail.

Popatrz na przykład nazwy produktu na stronie ASOS.

Nazwa produktu e-commerce

Dowiadujemy się z niej o marce, rodzaju produktu i nazwie modelu. Szukając powyższych butów w sieci, bez problemu odnajdziemy tę konkretną podstronę w wynikach wyszukiwania. I o to właśnie chodzi, prawda?

Komentarz specjalisty

Pozycjonowanie szerokie, czyli bazujące na pozycjonowaniu dużej ilości, szczegółowych fraz typu long-tail, sprawdza się wręcz idealnie dla sklepów internetowych. Pamiętaj, że im bardziej rozbudowana i precyzyjna jest fraza, tym łatwiejsze jest jej wypozycjonowanie. Stosując frazy długiego ogona w swoim e-sklepie, otwierasz się na świadomych i zdecydowanych użytkowników, którzy dokładnie wiedzą, czego szukają w sieci – wystarczy im tylko pokazać, że znajdą to u Ciebie.

Mateusz Calik Delante
Mateusz Calik
Head of SEO & SEM

Cena

W większości przypadków jest to informacja, która wyszukiwana jest w pierwszej kolejności, zaraz po wejściu na kartę produktu. Nie ma co się oszukiwać, cena jest jednym z najważniejszych czynników dla nas, konsumentów. Dlatego musisz zadbać o to, aby użytkownik nie był zmuszony szukać tej informacji po całej podstronie.

Cenę umieść w wyraźny sposób, w widocznym miejscu. Jeżeli dany produkt jest aktualnie na promocji, daj o tym znać swoim klientom, nie usuwając tym samym regularnej ceny towaru. Niech ceny Twoich produktów nie pozostawiają żadnych wątpliwości.

Zdjęcia

I nie bez powodu użyłam tu liczby mnogiej. Jedno zdjęcie to stanowczo za mało. Tak jak wspomniałam, karta produktu musi niejako zastąpić użytkownikowi doznania, których mógłby doświadczyć w sklepie stacjonarnym.

Zdjęcia - karta produktu e-commerce

Zdjęcia produktu powinny być więc różnorodne i dobrej jakości, tak by pokazać produkt z dobrej (i każdej) strony. Jeżeli sprzedajesz ubrania czy buty, zaprezentuj je na osobie – to pozwoli wyobrazić sobie użytkownikowi, jak dany produkt może prezentować się na jego sylwetce.

Poza tym, w przypadku branży odzieżowej bardzo często można spotkać się też z funkcją “lupy”, która umożliwia nam przybliżanie i oddalanie zdjęcia danego produktu. W ten sposób możemy przyjrzeć się mu z bliska, ocenić jego jakość czy też wyobrazić sobie jaki jest w dotyku.

Karta produktu w e-commerce - zdjęcia

Coraz częściej e-sklepy decydują się również na dodanie wideo, w którym prezentują dany produkt – dzięki takiemu rozwiązaniu wystarczy dosłownie kilka sekund, aby zainteresować użytkownika Twoim asortymentem.

Opis

Opis produktu musi przede wszystkim informować – to właśnie w tej sekcji użytkownik szuka najważniejszych informacji dotyczących danego towaru i to po naszej stronie leży zapewnienie mu tej możliwości. Niech Twoje opisy będą unikalne, zwięzłe, a jednocześnie wyczerpujące. Nie twórz długich bloków tekstu – wypunktuj najistotniejsze elementy i wykreuj przyjazny dla oka obrazek.

Jednak pamiętaj też, by w opisie odnieść się do emocji użytkownika i użyć języka korzyści – w końcu nie możemy zapominać o tym, że opisy mają nie tylko informować, ale także zachęcić do kupna naszego produktu.

Niezbędne informacje

czyli te, które wykraczają poza opis produktu, ale mimo to odgrywają kluczową rolę podczas procesu zakupowego. W widocznym miejscu powinny znaleźć się informacje dotyczące chociażby dostępności produktu, jego wariantów (kolorystycznych, smakowych itd.), czasu dostawy, formy płatności czy warunków zwrotów.

Pro tip: Często sklepy używają sformułowania typu “dostawa 24h”, jednak zdecydowanie lepiej stawiać na konkretne komunikaty takie jak “zamów dziś i odbierz paczkę w czwartek” czy “zamów teraz, otrzymasz jutro”. W taki sposób działa przykładowo x-kom.pl:

Karta produktu w e-commerce - dostawa

Oczywiście to nie wszystkie “niezbędne informacje” jakie możesz zawrzeć w swojej karcie, ale warto zaznaczyć, że istota pewnych komunikatów zależy również od branży w której działasz. Jeżeli jest to branża odzieżowa, najprawdopodobniej dodasz także informację o składzie materiału, natomiast jeśli jest to branża spożywcza, przydatne może okazać się umieszczenie sposobu przygotowania danego produktu.

CTA

Tutaj zazwyczaj spotykamy się z przyciskami typu “Dodaj do koszyka”, “Kupuję!”, “Kup teraz” – i dobrze, komunikat jest jasny. Jednak sam dobór słów nie wystarczy. W przypadku Call to Action musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach.

  • Przede wszystkim umieść go w widocznym miejscu, najlepiej powyżej linii zagięcia, w okolicach zdjęć czy nazwy produktu – nie sposób będzie go przegapić.
  • Zadbaj o to, aby przycisk wyróżniał się treścią, kolorem i wielkością – nie pozwól na to, by zginął w gąszczu innych komunikatów.
  • Jeżeli Twoja karta produktu jest na tyle rozbudowana, że trzeba ją scrollować, rozważ wdrożenie ruchomego CTA.
  • Sprawdź, jak (i czy) przycisk reaguje na moment, w którym najeżdżasz na niego kursorem – czy zachęca do kliknięcia?

CTA karta produktu w e-commerce

Opinie

Ostatni, choć nie mniej ważny element, bo to właśnie on ma realny wpływ na konwersję. I czemu się dziwić, skoro większość z nas planując zakup sugeruje się opiniami innych użytkowników.

Możesz postawić na gwiazdki, komentarze, a najlepiej jedno i drugie. Dobrym rozwiązaniem może okazać się też wyodrębnienie najlepszych recenzji. Jednak pamiętaj, absolutnie nie kasuj tych gorszych – odpowiadaj na nie i przekuj to w coś dobrego, pokaż że reagujesz w sytuacjach kryzysowych. Usuwanie, albo co gorsza, dodawanie fałszywych recenzji może tylko pogorszyć Twój wizerunek w sieci, a tego przecież nie chcemy.

Karta produktu. Diabeł tkwi w szczegółach, czyli jak zbliżyć się do ideału

Zdążyłeś zadbać już o podstawowe elementy karty produktu? Przyszedł więc czas na kilka dodatków. I choć nie są must-have na naszej liście, to koniecznie rzuć na nie okiem, by dogonić konkurencję.

  • Ulubione produkty – zazwyczaj są one oznaczone serduszkiem. Za pomocą jednego kliknięcia klient może przenieść wybraną rzecz do wirtualnego miejsca, zwanego “listą życzeń” lub “schowkiem”, i zapisać w ten sposób wybrany przez siebie produkt. Dzięki temu może wrócić do niego w każdej chwili, bez konieczności ponownego wyszukiwania go na stronie.
  • Pytania – nawet jeśli dodałeś wszelkie przydatne informacje o produkcie, to miej na uwadze to, że zawsze może znaleźć się ktoś, kto będzie miał dodatkowe “ale”. Dlatego rozważ uruchomienie czatu czy dodanie formularza kontaktowego, tak by użytkownik zawsze miał możliwość zadania Ci pytania.
  • Produkty proponowane – a najlepiej takie, które wydadzą się klientowi komplementarne. Przypomnij sobie pewną sytuację. Jesteś w sklepie z obuwiem, już zmierzasz by zapłacić za wybraną parę, a Pani przy kasie wita Cię pytaniem: “a może preparat do czyszczenia zamszu?”. Oczywiście to tylko przykład, ale mam nadzieję, że rozumiesz o co mi chodzi 😉

Produkty proponowane w karcie produktu w e-commerce

  • Social media – jeżeli użytkownicy chwalą się Twoimi produktami w sieci, to czemu tego nie wykorzystać? Nie dość, że taka forma promocji genialnie urozmaica opinie i recenzje Twoich produktów, to przy okazji prezentuje je na zadowolonych klientach. Win win.

Social media - karta produktu w e-commerce

Podsumowanie

Czy to już wszystkie możliwe elementy? Oczywiście, że nie! Nie ma jednego, ustalonego wzoru na kartę produktu. Twoja karta może zawierać tabele rozmiarów, ikonki sharowania czy też tzw. przynęty (“38 osób właśnie ogląda ten produkt”, “54 osoby kupiły dziś ten produkt” itd.). Stosuj to, co sprawdza się dla Twojego biznesu. Jeżeli coś nie działa, wyrzuć to i nie zaśmiecaj karty. Co za dużo, to niezdrowo. W końcu pamiętaj, że głównym zadaniem karty produktu jest przede wszystkim to, by była ona pomocna. Niech więc będzie jasna, przejrzysta, intuicyjna i doprowadza użytkownika prosto do miejsca “Zamawiam i płacę”.

(3)
Autor
Jr Marketing Specialist - Ola

Jr Marketing Specialist

Studentka Zarządzania Mediami. Zainteresowanie marketingiem i social mediami odkryła podczas organizacji studenckich eventów. Od lipca 2019 rozwija swoją wiedzę i umiejętności w Delante. Ciągle próbuje nowych rzeczy, a obecnie na jej celowniku znalazła się grafika komputerowa. Lubi dobrą kuchnię i seriale z happy endem.
Komentarze (5)
  1. Ktoś się porządnie napracował przy tym artykule! Kawał dobrej roboty. Jeśli chodzi o produkty proponowane to jakie produkty tam wyświetlać? Inne z tej samej kategorii? Czy może produkty które oglądał użytkownik podczas wizyty?

    1. Zacznę od końca 😉 Jeżeli chodzi o produkty, które użytkownik już oglądał, to zostawiłabym je na osobną sekcję np. „Ostatnio oglądane”/”Oglądane przez Ciebie” itd. Takie sekcje często zaobserwować można w przypadku e-sklepów z odzieżą czy obuwiem, najczęściej pod lub nad produktami proponowanymi. Jeżeli natomiast chodzi o same produkty proponowane, to w tym przypadku skłaniałabym się raczej ku produktom komplementarnym. Dla przykładu, jeżeli użytkownik znajduje się na karcie produktu konkretnego modelu naszyjnika, to zaproponujmy mu kolczyki z tej samej kolekcji, a jeśli jest na karcie z sukienką, to pasujące do niej buty, torebkę itd. W ten sposób podpowiadamy, jaka jest możliwość łączenia ze sobą konkretnych produktów i niejako proponujemy użytkownikowi kompletną całość.

  2. Czy taka „lista życzeń” to jedynie ukłon w stronę klienta (i jego wygody) czy i mi, jako sprzedawcy, może się ona do czegoś przydać?

    1. Tak, oczywiście, że może – w końcu taka lista ma służyć jako swoisty schowek ulubionych, wymarzonych produktów, które użytkownik chce u nas kupić. Powiedzmy, że dodał do swojej listy życzeń konkretne spodnie. Nie kupił ich, bo nie znalazł swojego rozmiaru, uznał, że produkt jest za drogi, bądź po prostu odłożył go „na później” (bo np. chce skompletować większe zamówienie). Dzięki takiej liście życzeń może w każdej chwili wrócić do zapisanych produktów i kontrolować obniżki cen czy stan asortymentu. Nas z kolei przybliża to do pozyskania kolejnego potencjalnego zamówienia. Wiemy, jakie produkty cieszą się powodzeniem, co z kolei pozwala nam wypracować sobie strategię ich sprzedaży. Jeżeli wspomniany użytkownik wybierze spodnie z naszej oferty, ale nie znajdzie odpowiedniego rozmiaru, to najprawdopodobniej po prostu ich nie kupi – i tu pomocna może okazać się lista życzeń. Warto zastanowić się też nad opcją „Powiadom mnie o dostępności”, dzięki czemu dodatkowo możemy przypomnieć o sobie użytkownikowi w momencie, gdy pożądany przez niego produkt będzie znowu dostępny.

  3. Bardzo ciekawe podejście do tematu, zastosowanie się do tych wskazówek z pewnością podniesie poziom konwersji w sklepie. Dla mnie najważniejsza jest z tego wszystkiego ekspozycja zdjęć gdyż z tego co wiem 95 % użytkowników dokonuję zakupu wyłącznie na postawie dobrze przestawionego produktu na zdjęciach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.