Jak w Delante sprawdzamy domeny do linkowania? Link building od kuchni

Jak w Delante sprawdzamy domeny do linkowania? Link building od kuchni

Chcesz wiedzieć, jak wygląda proces linkowania od kuchni? Jakich narzędzi potrzebuje agencja SEO, by prowadzić skuteczny link-building? W tym artykule opowiemy, jak wygląda praca specjalistów w Delante… i być może podrzucimy kilka ważnych tipów opartych o wiedzę, jak sprawdzać domeny do linkowania.

Ostatnio na naszym blogu: Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Spis treści

Jesteś tutaj, bo chcesz dowiedzieć się, jak sprawdzamy domeny do linkowania – to już jasne. Ale żebyś miał świadomość tego, jak wygląda dobrze poprowadzony proces link-buildingu, zaczniemy od tego, po co właściwie proponują go agencje SEO i dlaczego jego efekty są tak istotne dla algorytmów Google.

Linkowanie w procesie SEO

Link-building to proces, który pozwala na zbudowanie odpowiedniego profilu linków prowadzących do strony z domen zewnętrznych. Ma na celu zwiększenie zaufania algorytmów Google do witryny i – w dalszej kolejności – poprawę widoczności strony.

Nie ma jednego idealnego przepisu na to, jak prowadzić linkowanie, ale istnieje zbiór zasad, którymi kierujemy się w Delante, by stopniowo podnosić najważniejsze parametry domeny klienta. Chętnie dzielimy się też wiedzą, więc jeśli chcesz wiedzieć, czego nie robić podczas linkowania – mamy dla Ciebie odpowiedź.

link building raport delante
Poznaj też najczęstsze błędy w link buildingu w 2021 roku, które wyróżniliśmy na podstawie analizy 50 różnych domen i zebraliśmy w formie Raportu Premium.

Pierwszym punktem w procesie linkowania (oczywiście poza analizą fraz kluczowych) jest stworzenie bazy domen, w obrębie których będą umieszczane linki do strony klienta, i to właśnie temu w znacznej części poświęcony jest niniejszy artykuł.

Dlaczego ta część jest tak ważna? Bez wartościowych domen nie można poprowadzić procesu linkowania; oczywiście niektórzy wciąż (na szczęście coraz rzadziej) korzystają ze spamerskich technik tzw. black hat SEO, takich jak farmy linków, ale nie jest to nowoczesne i profesjonalne pozycjonowanie, które przynosi faktyczne korzyści dla strony – a już na pewno nie długoterminowo.

Znaczenie wartościowych domen można przedstawić w największym uproszczeniu: algorytmy Google, takie jak Pingwin, wraz ze wszystkimi innymi pomniejszymi aktualizacjami w obrębie mechaniki wyszukiwarki Google (np. Google Link Spam Update lipiec 2021), podnoszą pozycje stron, których backlinki pochodzą ze sprawdzonego i zaufanego źródła. Gdy strona, której Google ufa, linkuje do innej witryny, dzieli się z nią swoją renomą poprzez tzw. link juice, czyli właśnie moc, którą może przekazać dalej.

Dlaczego tak się dzieje?

W dużym uproszczeniu – Google wychodzi z założenia, że skoro wartościowa witryna zaprasza swoich użytkowników do innej, jest ona równie godna zaufania. W konsekwencji rośnie renoma linkowanej domeny i wyświetla się ona wyżej w wynikach wyszukiwania. Analogicznie wygląda sytuacja, gdy strona wyjściowa ma wysoki SPAM Score i generuje linki niskiej jakości – wówczas pochodzące z niej odnośniki mogą pogorszyć pozycję strony docelowej.

Ważne: Podczas oceny jakości witryny, algorytmy Google biorą pod uwagę nie tylko to, ile konkretnie linków do niej prowadzi, lecz także to, z jak wielu różnych domen one pochodzą. Zróżnicowanie linków jest więc ważną kwestią – im więcej unikalnych źródeł, tym lepiej. Nigdy nie dopuszczamy do sytuacji, w której przyrost linków do domeny klienta jest nieproporcjonalny i zdominowany przez jedno źródło.

Czym kierujemy się, wybierając domeny do linkowania?

Wiesz już, że odpowiedni wybór domen jest kluczowy do skutecznego linkowania. W tej części opowiemy Ci o tym, w jaki sposób i według jakich kryteriów wybieramy dla naszych klientów domeny do linkowania.

1. Parametry

Ponieważ stosujemy wszystkie zasady dobrego data-driven SEO, w budowaniu wiarygodnego profilu linków stron naszych klientów kierujemy się danymi. Są to pochodzące ze sprawdzonych narzędzi informacje dotyczące ruchu, widoczności oraz tematyki stron, a także specyficzne dla każdego narzędzia wskaźniki zaufania domeny.

To narzędzie świetnie sprawdza się do analizowania backlinków. W procesie sprawdzania serwisów do linkowania pomaga naszym specjalistom zebrać informacje na temat tego, jak wartościowa jest domena, z której zamierzamy linkować.

Jednym z najważniejszych wskaźników Ahrefs, który bierzemy pod uwagę, jest Domain Rating mówiący o jakości danej domeny. DR przyjmuje wartość od 1 do 100 i im jest wyższy, tym lepsza jakość danej witryny oraz potencjalny link juice, który może ona przekazać dalej.

Ahrefs podaje m.in. stosunek liczby domen linkujących do tych linkowanych, pomagając ocenić wartość danego serwisu dla procesu linkowania. Poznając między innymi DR i potencjał link juice, odrzucamy domeny, które są już wyeksploatowane lub spamerskie, a wybieramy te, które mają potencjał na podzielenie się swoją mocą.

W Ahrefsie można sprawdzić także URL Rating – czym róznią się te dwa parametry? UR możemy sprawdzić dla każdej podstrony witryny, podczas gdy DR mówi o średniej kondycji całej domeny i jest bardziej istotny dla wybierania miejsc do linkowania.

ahrefs parametry delante
Dane z narzędzia Ahrefs dla delante.pl

Więcej o narzędziu piszemy we wpisie: Jak Ahrefs ułatwia linkowanie?

To wielofunkcyjne narzędzie, które pozwala nam badać i monitorować parametry witryn.

W kontekście sprawdzania domen do linkowania będziemy mówić przede wszystkim o Domain Authority. Jego definicja oraz funkcja są analogiczne do Domain Rating narzędzia Ahrefs, które poznałeś przed chwilą. Domain Authority, czyli autorytet domeny, jest parametrem pokazującym potencjał rankingowy danej witryny. Skala DA to 1-100 – im wyższy wynik, tym strona jest bardziej wartościowa.

Czynniki wpływające na ocenę DA to m.in. własne parametry MOZ, takie jak MozRank, MozTrust oraz liczba i jakość linków przychodzących. Domain Authority wykazuje także związek strony z jej branżą lub tematyką, co bardzo pomaga nam w odpowiednim wyborze domen do linkowania.

Co ważne, MOZ pokazuje nam także, czy strona ma niski SPAM Score – a jest to coś, na czym mocno nam zależy.

dane z moz dla strony delante
Dane z narzędzia MOZ dla delante.pl

Semrush między innymi pozwala nam poznać Authority Score domen, które sprawdzamy. Ten parametr podsumowuje informacje związane z backlinkami, ruchem w obrębie strony, stosunkiem linków nofollow oraz dofollow i inne.

To narzędzie przede wszystkim służy swoją niezawodną analizą widoczności, dzięki której możemy sprawdzić, które domeny są dobrze widoczne oraz na jakich pozycjach, a także prześledzić działania konkurencji.

Przeczytaj: Analiza widoczności w Senuto i Jak analizować konkurencję w Senuto?

Semstorm, podobnie jak Senuto, pozwala nam wykonać szczegółową analizę konkurencji (także porównawczą) i zbadać widoczność poszczególnych domen, decydując, w których miejscach warto zostawić linki, by odpowiedzieć na działania konkurencji. Sprawdzamy tu również szacowany ruch organiczny na poszczególnych domenach.

Przeczytaj: Analiza widoczności w SEMSTORM i Jak analizować konkurencję w SEMSTORM?

2. Liczba linków wychodzących ze strony

Chcemy, aby domena, z której będziemy linkować, nie miała przesadnie rozproszonej mocy linków. Na najcenniejsze miejsca do linkowania wybieramy więc takie domeny, które nie gromadzą wielu odnośników, a co za tym idzie – moc, którą przekażą naszej witrynie, będzie dużo bardziej skupiona.

Z punktu widzenia pozycjonowania bardziej wartościowe są więc domeny, w obrębie których znajduje się mniej linków wychodzących niż te, które posiadają ich już bardzo wiele – w rozpoznawaniu odpowiednich proporcji i skupienia link juice pomagają nam narzędzia, które opisaliśmy powyżej.

jak ahrefs ułatwia linkowanie

3. Zgodność tematyczna

Tak jak podpowiada nam logika algorytmów Google i większości narzędzi SEO, domeny, z których linkujemy do strony klientów, powinny być zgodne z profilem danej branży lub neutralne względem niego (ta zasada, a w szczególności linki pochodzące np. z tematycznych zaplecz branżowych, pomagają wzmacniać takie wskaźniki jak Trust Flow narzędzia Majestic).

Dla przykładu: nie będziemy linkować do strony salonu kosmetycznego na portalu o tematyce motoryzacyjnej i tak dalej, możemy jednak w przypadku takiego klienta korzystać z ogólnotematycznych miejscówek (np. na forum lifestyle’owym linkujemy zarówno do wspomnianego salonu kosmetycznego, jak i sklepu zoologicznego).

4. Różnorodność

Dywersyfikacja to słowo-klucz przy wybieraniu odpowiednich domen do linkowania. W procesie link-buildingu dobieramy odpowiednie linki nie tylko do strony głównej (choć to na niej opiera się pierwsza faza linkowania), lecz także do kategorii, produktów i artykułów na blogu – wszystkie na odpowiednie frazy kluczowe.

Oprócz tego dywersyfikujemy typy linków i miejsca ich publikacji: mogą one przyjmować formę krótkich wpisów w social mediach czy w obrębie bookmarking sites, po dłuższe treści, np. artykuły zapleczowe.

Innym typem linków, które pozyskujemy dla naszych klientów, są publikacje płatne. To długie, wysokiej jakości teksty, pisane z wykorzystaniem data-driven tools, dodatkowo wzmacniane naszym linkowaniem. Dzięki temu dają ok. 2-3 razy lepsze efekty niż gdyby były po prostu napisane i opublikowane, nawet na tej samej stronie.

5. Konkurencja

Możemy mieć własną strategię linkowania i zaufane miejscówki, jednak konkurencja nigdy nie śpi – musimy ją wyprzedzać, jeśli chcemy walczyć o miejsca w TOP3 dla naszych klientów. Dlatego analizujemy linki utworzone przez konkurentów i pozyskujemy nasze z tych samych domen.

Najczęściej w tym celu wykorzystujemy Ahrefs (choć można wspomagać się też Senuto czy Semstormem). Narzędzie pokazuje, na jakich stronach znajdują się odnośniki prowadzące do strony konkurencji, wskazuje również ich parametry (DR, UR, liczba linków prowadzących do witryny, liczba odnośników wychodzących z podstrony, na której znajduje się link konkurencji).

Dzięki temu z łatwością śledzimy najnowszą aktywność konkurencji i nadążamy za ich działaniami.

jak dobieramy domeny do linkowania ahrefs
Screen z narzędzia Ahrefs

Ważne! Po fazie szukania i analizy domen, przychodzi czas na ich testowanie – nigdy nie sprawdzamy skuteczności domen na stronach naszych klientów. Zanim użyjemy daną witrynę do osadzenia na niej backlinków w ramach procesu SEO, testujemy na naszych własnych domenach, czy Google dobrze interpretuje i podnosi pozycje linkowanej próbnie podstrony lub frazy.

Jak to wygląda w praktyce?

  1. Wyobraźmy sobie, że strona klienta ma parametry DR=17 i DA=12 (to te, które możesz sprawdzić w Ahrefs i MOZ).
  2. Wyszukując domeny do linkowania odpowiednie dla tej witryny, w pierwszej kolejności będziemy wybierać strony o odpowiednio wyższych parametrach niż aktualne parametry naszej strony. Ponieważ na pierwszym etapie wzmacniamy stronę główną, będziemy celować w linki prowadzące do niej z domen o parametrach zbliżonych do DR i DA >30 (niższe będą za słabe, najczęściej dobre witryny zaczynają się też w okolicy progu 30).
  3. Gdy w procesie linkowania uda się już podnieść poziom DR i DA do 30, zmniejszamy ilość linków, a zwiększamy ich jakość, podnosząc parametry do min. 40.
  4. W trakcie link buildingu stopniowo zwiększa się zaufanie Google do witryny. Mierząc je profesjonalnymi narzędziami SEO, możemy stale kontrolować jego poziom, dostosowując parametry domen i typy linków. Gdy witryna osiągnęła wysoki DR/DA, a najważniejsze frazy pojawiły się już w TOP10, o wyższe pozycje możemy zawalczyć droższymi linkami dedykowanymi konkretnym frazom kluczowym (np. w formie płatnych artykułów).

Podsumowanie

Sprawdzając domeny do linkowania dla naszych klientów, kierujemy się przede wszystkim twardymi danymi, które pozyskujemy ze sprawdzonych narzędzi SEO. Najważniejszą zasadą, którą się kierujemy, jest to, by backlinki pochodziły z wartościowych domen o parametrach wyższych niż parametry witryny klienta.

W procesie zawsze dbamy o odpowiednią dywersyfikację odnośników i dopasowujemy ich specyfikę do konkretnej strony, by zarówno DA czy DR, jak i tematyka były dobrze wyważone.

Co istotne, każdy link po utworzeniu indeksujemy w trzech różnych narzędziach komercyjnych, by mieć pewność, że zostanie odwiedzony przez robota Google.

FAQ

Tak, to ogromnie istotne w procesie linkowania. Niezaindeksowany link nie istnieje dla Google, a więc nie ma żadnej wartości z punktu widzenia SEO. Dlatego właśnie każdy odnośnik należy zaindeksować w odpowiednich narzędziach, najlepiej – dla pewności – w kilku różnych.

W Delante wszystkie linki, które tworzymy, indeksujemy trzema komercyjnymi narzędziami, by mieć pewność, że zostaną zauważone i przetworzone przez Google.

Polecamy korzystać z takich narzędzi jak:

  • Ahrefs,
  • MOZ,
  • Semrush,
  • Semstorm,
  • Senuto,
  • Majestic.

Niektóre z nich oferują okresy próbne (np. Senuto, Semstorm) czy darmową, podstawową wersję (np. MOZ).

Najważniejsze parametry, które możemy zbadać w poszczególnych narzędziach, to:

  • Domain Authority (MOZ),
  • SPAM Score (MOZ),
  • Domain Rating (Ahrefs),
  • Authority Score (Semrush),
  • Trust Flow (Majestic).
(4)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Kilka pytań:
    – skąd hipoteza, że DR = jakość i wyższy link juice? Parametr ten określa „moc” tylko na podstawie/porównaniu do innych domen w indeksie ahrefs.
    – „Innym typem linków, które pozyskujemy dla naszych klientów, są publikacje płatne. To długie, wysokiej jakości teksty, pisane z wykorzystaniem data-driven tools, dodatkowo wzmacniane naszym linkowaniem. Dzięki temu dają ok. 2-3 razy lepsze efekty niż gdyby były po prostu napisane i opublikowane, nawet na tej samej stronie.” – ten akapit również ciekawy – macie jakieś badania/testy potwierdzające, że dłuższy tekst z tego samego miejsca przekaże więcej mocy niż krótszy? „Link to link” jak mawiają niektórzy i liczy się jego otoczenie słowami kluczowymi dopasowanymi tematycznie, a nie długość (którą samo Google dementuje, by miała jakikolwiek wpływ).
    – czy linki, które pozyskujecie na podstawie parametrów zewnętrznych są łatwo indeksowalne i widoczne np. w Search Console?

    Wybaczcie czepialstwo, ale tekst wydaje mi się bardziej dla mniej-ogarniętego klienta, aniżeli pod dyskusję dla innych specjalistów.

    1. Cześć Damian, dzięki za komentarz! Odpowiadając na Twoje pytania:

      – jasne, DR jest miernikiem, który stosuje Ahrefs (podobnie jako MOZ stosuje DA) i algorytm Ahrefsa ocenia witryny na podstawie swojego rankingu, a więc trzeba mieć świadomość, że Google może interpretować to nieco inaczej. Jednak Domain Rating Ahrefs jest – według nas – dla samych linków dobrym wskaźnikiem porównawczym (czyli gdy porównujemy właśnie do innych linków/domen). Jeśli przyjmiemy założenie, że strona ma wysoki DR, to Link Juice przekazywany do podstron również będzie duży. Oprócz DR natomiast warto patrzeć też na DA, TF, widoczność strony, estymowany ruch, profil linków do niej prowadzący oraz jej stabilność.

      – publikacje płatne, które są dłuższe, merytoryczne i generują ruch, a dodatkowo są dolinkowane (co wzmacnia ich parametry oraz ruch) są mocniejsze. Przekazują wtedy lepszy Link Juice (lub PR) do strony docelowej. Bardziej niż sama długość mają tu znaczenie linki prowadzące do publikacji oraz to, czy sama publikacja będzie generować ruch. Długość jest tu pewnym uproszczeniem, bo de facto chodzi o to, żeby taka publikacja też zaczęła rankować na konkretne frazy – a często te dłuższe rankują lepiej, jeśli wyczerpują dany temat. Google wiele rzeczy dementuje, chociaż wiadomo, że one działają 😉

      – tak, indeksowalność linków jest kluczowa i większość jest widoczna w Google oraz SC. Zresztą jedno z pytań na egzaminie wewnętrznym w Delante brzmi: czym charakteryzuje się dobry link? I jeśli ktoś nie odpowie, że link musi być zaindeksowany, to ma zero punktów 😉 Na nic nam zdadzą się parametry linków, jeśli Google takiego linka nie zobaczy.

      – nie powiedzielibyśmy, że tekst jest dla “mniej-ogarniętych”, ale faktycznie – napisaliśmy go z myślą o klientach. Tworząc ten wpis, zależało nam na tym, aby był on przystępny i zrozumiały dla klienta o powiedzmy rozsądnej wiedzy na temat SEO 😉 Chcieliśmy objaśnić bardziej proces, wyjaśnić, w jaki sposób dobieramy domeny do linkowania bez przesadnego żargonu i wchodzenia w bardziej zaawansowane szczegóły. Aczkolwiek zawsze chętnie rozwiejemy wątpliwości i rozwiniemy niejasne wątki 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuł artykułu to pierwsze, co widzi potencjalny czytelnik. I… czasem także ostatnie. A przeciętnych, płaskich tytułów użytkownik niemal nie zauważa scrollując wyniki wyszukiwania, Google News czy social media. Jeśli nie zadbasz odpowiednio o pierwsze wrażenie, możesz nie mieć szansy na kolejne - dlatego sprawdź, jak pisać chwytliwe tytuły artykułów i zatrzymywać użytkowników na dłużej.

Czytaj więcej
Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Emocje po Festiwalu SEO jeszcze nie opadły, a my już nadchodzimy z podsumowaniem! Festiwal SEO to jedno z największych wydarzeń SEO w Polsce organizowane w Katowicach - w tym roku 15. października. Oto kilka wniosków z każdej prelekcji.

Czytaj więcej
Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Nie zawsze pod artykułami w sieci znajdziesz informację o tym, kto jest autorem publikacji. Tymczasem prawdopodobnie zależy Ci, aby content, z którym się zapoznajesz był przygotowany przez specjalistę z danej dziedziny. Mając m.in. to na uwadze, portale internetowe dodają BIO autora. Co to jest, z czego powinno się składać i co przemawia za jego umieszczeniem na Twojej stronie?

Czytaj więcej