Jak zaprojektować skuteczne CTA?

Jak zaprojektować skuteczne CTA?

CTA (Call to Action) ma jeden istotny cel – zachęcić użytkownika do pewnej interakcji. Jak zaprojektować przycisk CTA, aby wpłynął na konwersję? Specjalnie dla Ciebie przygotowałam poradnik, który szczegółowo przybliży Ci ten temat. Sprawdź, jakie elementy należy wziąć pod uwagę!

Ostatnio na naszym blogu: Heatmapy w strategii SEO

Czym jest CTA?

Każda strona internetowa, która ma zachęcić użytkownika do podjęcia określonych czynności, powinna być intuicyjna oraz atrakcyjna wizualnie. Potencjalny klient musi wiedzieć jakie kroki podjąć, aby dokonać konwersji. Pomocnymi elementami, czasem drogowskazami, są przyciski CTA.

CTA (Call to Action – wezwanie do działania) to krótki komunikat mający na celu zachęcenie odbiorcy do wykonania konkretnego działania.

Tekst nawołujący, wyrażony jest często zdaniem w trybie rozkazującym. Przykładami takich przycisków są: “Kup teraz!”, “Dodaj do koszyka!” czy – tak jak w przypadku naszej strony – “Zamów bezpłatną wycenę”. Istotnym jest, aby użytkownik wiedział co się stanie, gdy kliknie w przycisk.

CTA Delante

Przycisk CTA jest często punktem kulminacyjnym interakcji użytkownika z daną witryną. Kliknięcie w button to świadomie podjęta decyzja, która może być uważana jako konwersja. Warto wiedzieć, że większość użytkowników, którzy znajdują się na naszej witrynie, nie konwertuje. Powodów może być wiele, jednak często zdarza się, że potencjalny klient nie wie jak ma się zachować, w co kliknąć itp. Dlatego ważne jest odpowiednie zaprojektowanie CTA, które nawołują użytkownika do konkretnego działania na stronie.

Tak naprawdę, wezwanie do działania może być prezentowane na kilka sposobów. Najbardziej popularnym stały się przyciski, zaprojektowane w sposób atrakcyjny wizualnie – mają one przyciągać uwagę użytkownika. Jednak CTA może też przybierać formę linku tekstowego, samego tekstu, numeru telefonu czy adresu e-mail.

Dobre praktyki stosowania CTA

Jak już wspomniałam, przycisk jest najczęściej wybieraną formą CTA. Dlaczego warto wybrać właśnie taką formę wezwania do działania? Otóż:

  • przycisk jest widoczny i może zająć określoną powierzchnię na stronie,
  • zawiera skuteczny tekst, który przyciąga uwagę i nawołuje do działania,
  • przybiera różne kształty, dzięki czemu wyróżnia się na tle strony,
  • przyciski same w sobie zachęcają do kliknięcia.

Stosowanie przycisku CTA ma 2 zasadnicze cele. Po pierwsze, ma on przyciągnąć uwagę użytkownika przebywającego na stronie, a po drugie, przekonać do wykonania danej akcji. Pamiętaj, że cele te muszą się uzupełniać. Żaden olbrzymi przycisk na stronie nic Ci nie da, jeśli będzie zawierał słabej jakości tekst. Z kolei świetne copy nie przyciągnie uwagi, jeśli przycisk będzie zbyt mały lub niekontrastowy.

Gdzie powinien znaleźć się przycisk Call to Action? Warto umieść go w widocznym miejscu oraz nadać mu kontrastowy kolor i duży rozmiar. Istotne jest też copy, które się w nim znajduje. Skutecznym zabiegiem jest składanie pewnego rodzaju obietnicy dostania jakiegoś bonusa, który ma jeszcze bardziej zaintrygować użytkownika! Mam tu na myśli pobranie darmowego e-booka czy dostanie kodu rabatowego.

Cechy konwertującego CTA

Chcesz stworzyć skuteczny i klikalny przycisk Call To Action, jednak nie do końca zdajesz sobie sprawę z tego, jakie są jego kluczowe elementy? Nie martw się! Specjalnie dla Ciebie przygotowałam kilka wskazówek.

  • Zwróć uwagę na wielkość

Nie odkryję tu Ameryki, jeśli stwierdzę, że im większy element znajduje się na stronie, tym większa szansa, że użytkownik go zauważy. Dostosuj rozmiar optymalnie do witryny tak, aby nie wyglądał abstrakcyjnie, a jednocześnie skupiał uwagę użytkownika.

Dobre praktyki stosowania CTA

  • Kontrast – rzecz ważna!

Chcesz “wezwać” potencjalnego klienta do działania? W takim razie wyróżnij na tle witryny przycisk CTA kolorem. Zastosuj mocne barwy, które będą rzucały się w oczy. Przyciski w kolorze czerwonym są stosowane często w komunikatach dotyczących wyprzedaży. Zwracają one uwagę użytkownika. Kolor żółty bardzo rzuca się w oczy, jednak bardziej utożsamiany jest z radością i optymizmem.

ZasaDy stosowania CTA
Źródło: http://365odpowiedzi.pl/czy-wiesz-ze-kolory-maja-znaczenie-rowniez-przy-cta/

Dobrze sprawdza się też wyraźnie zarysowana granica przycisku. Co więcej, otoczenie button’a jasną, wolną przestrzenią zwiększy jego zauważalność.

button CTA Delante

  • Dobre umiejscowienie

Optymalna lokalizacja przycisku CTA to połowa sukcesu. Wezwanie do działania powinno znaleźć się nad linią załamania mailingu czy strony internetowej.

call to action
Źródło: https://www.clearvoice.com/blog/content-marketers-put-ctas-above-the-fold/

Sporą pomocą są wnioski z badania naukowca Jakoba Nielsena, który opublikował swoją pracę pod tytułem „F-Shaped Pattern For Reading Web Content”. Przeprowadzone badanie pokazuje, że większość użytkowników przegląda treści na stronie w charakterystyczny sposób, który przypomina literę F. Warto wiedzieć, iż użytkownicy nie czytają w pierwszej kolejności wszystkiego dokładnie, na rzecz wyłapania najważniejszych elementów. Można stwierdzić, że wzrok użytkownika porusza się po stronie internetowej w kształcie litery “F”. Lewa strona ekranu jest częściej oglądana, niż prawa, z kolei góra strony jest o wiele ważniejsza niż dół.

Reading web content - jak czytamy?
Źródło: https://www.nn group.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content-discovered/

Drugim pomocnym schematem umiejscowienia przycisku CTA jest diagram Gutenberga, który obrazuje zasady czytania tekstu w krajach zachodnich, w tym w Polsce. Wniosek jest jeden: czytamy od lewej do prawej oraz od góry do dołu. Obszarem największego zainteresowania, a tym samym dobrym miejscem na umieszczenie przycisków CTA jest lewy górny róg ekranu. Z kolei najmniejszym zainteresowaniem wykazuje się lewy dolny róg.

Jeśli chcesz dostosować lokalizację przycisku CTA do swojej strony internetowej,  skorzystaj z darmowego programu Hotjar. Dzięki niemu poznasz zachowania użytkowników na stronie, dowiesz się, jak poruszają kursorem i co dokładnie oglądają. To wszystko za pomocą mapy ciepła. W ten sposób możesz wywnioskować, które obszary są idealne do umiejscowienia CTA.

hotjar CTA

  • Tekst, który zachęci do działania!

Jak wcześniej wspomniałam, copy to bardzo ważny element przycisku CTA. Dlatego zwróć uwagę na to, aby tekst na przycisku zachęcał do kliknięcia. Na naszej stronie Delante zachęcamy np. do przeczytania lub pobrania e-booka za darmo.

Copywriting w CTA

Jak stworzyć skuteczne copy na przycisk CTA? Bazuj na czasownikach : “czytaj”, “odbierz”, “zamów”. Postaw się na miejscu klienta. Używaj 1. osoby liczby pojedynczej. Warto pokazać też użytkownikowi, co dostanie w zamian za interakcję (rzecz lub wartość). Jak wiadomo, emocje umieją sprzedawać. Ludzie bardzo często dokonują pewnych działań pod wpływem impulsu, jakiegoś odczucia czy nagłej potrzeby. Dlatego CTA powinno budzić ciekawość czy ekscytację.

Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że w przypadku CTA liczy się pierwsze wrażenie. Pomiędzy spojrzeniem na przycisk CTA a kliknięciem mija zaledwie kilka sekund. Celem jest, aby odbiorca intuicyjnie, bez zastanowienia, kliknął w przycisk. Zastanawiasz się, jaka ilość przycisków CTA na stronę będzie optymalna? Nie będzie to zaskoczeniem, jeśli odpowiem: to zależy! Zwróć uwagę na takie aspekty jak wielkość strony oraz jej przeznaczenie. Umieszczanie zbyt wielu przycisków może tylko rozproszyć użytkownika i sprawić, że poczuje się on zagubiony. A przecież nie o to nam chodzi! Mamy na celu zwrócenie jego uwagi i zachęcenie do wykonania określonej akcji.

Projektując CTA zwróć uwagę na to, iż użytkownik może korzystać z różnych urządzeń. Wśród nich wymienia się telefony komórkowe, tablety czy laptopy. Każde z tych urządzeń ma inną wielkość ekranu oraz system. Dlatego należy wziąć wszystkie opcje pod uwagę. Najlepszym rozwiązaniem będzie sprawdzenie, czy CTA jest czytelne i działa poprawnie na każdym z tych urządzeń.

Testowanie skuteczności CTA

Samo zaprojektowanie CTA nie gwarantuje nam 100% sukcesu. Warto zatem monitorować, czy umieszczone na stronie przyciski CTA przynoszą pożądaną konwersję. Jak to sprawdzić? Tak naprawdę metod może być wiele.

W przypadku reklam, czy email marketingu najczęściej sprawdza się współczynnik klikalności CTR. Pokazuje on stosunek kliknięć do wyświetleń. Jeżeli chcesz zmierzyć skuteczność CTA na stronie internetowej – w artykule czy wpisie – możesz to zrobić za pomocą oznaczania linków Call To Action. Powinny one mieć przypisane odpowiednie parametry. Oznacza się je za pomocą definiowania celów w Google Analytics. To nic innego jak ukończone działanie – konwersja.

W ten sposób możemy określić skuteczności działań naszych przycisków CTA. Narzędzie to wskaże, ile razy dane CTA zostało kliknięte przez użytkowników. Gdy użytkownik Twojej witryny lub aplikacji wykona działanie zdefiniowane jako cel – kliknie w CTA, Google Analytics zarejestruje je jako konwersję. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym poradniku o mierzeniu konwersji.

Popularne stają się testy A/B, które mogą być stosowane w przypadku analizy skuteczności kilku wersji CTA. Na ich podstawie można ocenić skuteczność różnych kolorów, kształtów i rozmiarów. Zmiana tekstu na przycisku jest łatwa do wdrożenia, a może mocno wpłynąć na konwersję. Zasada działania testów A/B jest bardzo prosta. Wystarczy, że podzielisz użytkowników na 2 różne grupy. Następnie pokazujesz każdej z nich inną wersję przycisku CTA. Na końcu wystarczy sprawdzić, która z nich przynosi rezultaty, tzn. wyższy współczynnik konwersji czy CTR. Możesz wykorzystać do tego jedno z narzędzi – Google Optimize.

Nie poddawaj się i dąż do celu! Warto testować różne formy CTA. Metodą prób i błędów znajdziesz złoty środek, który okaże się tym najskuteczniejszym.

Teraz będziesz gotów stworzyć naprawdę dobre Call To Action. Pamiętaj o tym, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Warto wziąć pod uwagę wszystkie wskazówki opisane powyżej. Poinformuj czytelnika, jakie korzyści będzie miał z tego, że kliknie w przycisk CTA. Powinien on być zaprojektowany i umieszczony tak, aby klient wiedział, czego może się spodziewać. W ten sposób pozyskasz nowego klienta, który dokona wskazanej przez Ciebie konwersji.

(3)
Autor
Junior SEO Specialist - Monika

Junior SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Rodowita Wadowiczanka. Początkowo widziała się jako Project Manager, jednak z czasem jej pasją stało się SEO. W wolnym czasie eksperymentuje w kuchni, jej hobby to taniec i siłownia. Miłośniczka kotów, dobrego towarzystwa i podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.