Responsywne strony – niezbędne, czy tylko wygodne?

Responsywne strony – niezbędne, czy tylko wygodne?

Responsywne strony bardzo dobrze wpisują się w świat pozycjonowania SEO. Nie dość, że posiadają liczne, organiczne zalety, to są dodatkowo faworyzowane przez Google.

Ostatnio na naszym blogu: Peak sprzedażowy w e-commerce – jak się przygotować?

Ostatnich kilka lat w świecie technologii to przede wszystkim lawinowo rosnąca popularność urządzeń przenośnych. 80% użytkowników internetu w wieku od 16 do 64 lat ma już własny smartfon, a liczba użytkowników tabletów wciąż rośnie.

Responsywne strony: co to takiego?

Popularność nowego rodzaju urządzeń wiąże się ze zmianami w sposobach korzystania z sieci. Na przykład, w przeliczeniu na jeden zakup, użytkownicy tabletów spędzają o 50% więcej czasu na stronie sklepu niż użytkownicy komputerów. Łatwo podejrzewać, że wielkość ruchu internetowego generowana przez użytkowników tabletów i smartfonów niedługo będzie większa, niż wielkość osiągana przez użytkowników komputerów.

Przewagę wynikającą z dostosowania urządzeń do takich celów łatwo zaprzepaścić, używając niedopasowanej do mniejszego ekranu i dotykowego interfejsu strony. Istotność problemu zauważyło również Google, wprowadzając 21 kwietnia 2015 uaktualnienie algorytmu pozycjonującego strony.

Wspomniana aktualizacja miała na celu podwyższenie rankingu stron, które, według Google, bez zarzutu działają na urządzeniach przenośnych. Choć istnieją trzy popularne metody radzenia sobie z kwestią wyświetlania strony na małym, dotykowym ekranie, Google będzie faworyzował responsywne strony, czyli takie, które płynnie zmieniają swój układ zależnie od rozmiaru ekranu.

Warto zaznaczyć, że Google rzadko zdradza, zwłaszcza w tak otwartych słowach, tajniki swoich algorytmów. Czy responsywne strony i ich design, czyli RWD (Responsive Web Design), to aktualna moda czy finalne rozwiązanie problemu wyświetlania stron na ekranach o różnych przekątnych i rozdzielczościach?

Responsywne strony www

Jak rozwiązywano wprowadzenie stron responsywnych?

Jakie metody rozwiązywania tego problemu proponowano wcześniej? Oto trzy najpopularniejsze sposoby.

  • Responsywny, dopasowujący się design

Responsywny design polega na tworzeniu stron skomponowanych z kafli (tiles), które płynnie przesuwają się, tak by dopasować się do wielkości ekranu. Oprócz tego responsywne strony powinny mieć obrazki o dynamicznie zmieniającej się rozdzielczości, a niektóre jej elementy, takie jak część reklam albo przycisków portali społecznościowych, mogą całkowicie znikać z witryny.

Z perspektywy użytkownika zalety stosowania takiego rozwiązania są jasne – nawigacja i rozkład zawartości na stronie jest bardzo podobny do tego, do którego już się przyzwyczaił. Nie ma potrzeby przewijania ekranu w poziomie, co stanowi największy grzech źle zoptymalizowanych witryn, a dzięki nieobecności dodatków, tj. wspomniane przyciski portali społecznościowych, strona ładuje się szybciej.  Ten rodzaj designu świetnie sprawdza się również w trakcie wyświetlania witryn na wielkogabarytowych monitorach czy telewizorach, które w dzisiejszych czasach z reguły mają wbudowaną przeglądarkę internetową.

Strony internetowe responsywne

  • Strony generowane dynamicznie (dynamic serving) dla określonej rozdzielczości ekranu

Technika stosowania stron generowanych dynamicznie przypomina RWD, z tą różnicą, że strona zostaje wysłana na urządzenie konsumenta już w przygotowanej specjalnie dla niego wersji i rozmiarze. Generowanie dynamiczne łączy się z kilkoma wadami, w większości wynikającymi z podatności tego rozwiązania na błędy serwerów. Problemem jest też kalkulowanie wielkości strony na podstawie rozdzielczości ekranu zamiast jego rozmiaru. Może to prowadzić do niewygodnej obsługi witryny na urządzeniach z małym ekranem o wysokiej rozdzielczości, w które wyposażono np. niektóre modele iPhone’ów z wyświetlaczem Retina.

  • Osobne, mobilne wersje stron

Innym rozwiązaniem kwestii przeniesienia strony na mobilne platformy jest stworzenie osobnej witryny, zwykle z dość mocno okrojoną zawartością. Strony takie zazwyczaj mają domeny zaczynające się od m.(nazwa domeny).

Responsywność strony mobilnej

Z uwagi na ograniczone możliwości przenośnych urządzeń osobne witryny wydają się dobrym rozwiązaniem, jednak posiadają wady. To między innymi koszt stworzenia osobnej strony oraz konieczność odpowiedniego zarządzania stronami, aby nie zostać ukaranym przez Google za duplikowanie  zawartości, co jest powszechną praktyką. Inny problem stanowi fakt, że link do strony mobilnej, wrzucony na przykład na portal społecznościowy, raczej nie otworzy się bezproblemowo na komputerze innego użytkownika.

Jakie korzyści dla optymalizacji SEO przynoszą responsywne strony?

Wiedząc, że najskuteczniejszą metodą dopasowywania witryn do urządzeń mobilnych jest tworzenie stron responsywnych, należy zastanowić się, jak stosowanie takiego designu wpływa na pozycjonowanie strony.

  • Responsywne strony są faworyzowane

Jak wspominaliśmy wcześniej, Google oficjalnie potwierdziło, że od 21 kwietnia faworyzuje w wynikach wyszukiwania responsywne strony. Oznacza to bezpośrednią przewagę zarówno w wyszukiwaniu za pomocą urządzeń przenośnych, jak i komputera czy laptopa.

  • Google rozpoznaje użyteczne strony

Pozycjonowanie SEO a responsywne strony

Dzięki wielu zmianom, które przeszedł algorytm pozycjonowania Google na przestrzeni lat, przyjazne i przydatne użytkownikowi strony powinny plasować się wysoko na stronach wyników wyszukiwania, czyli w tak zwanych SERPach (Search Engine Result Pages). Jednym z parametrów, którego Google używa żeby ocenić, czy strona spełniła swoje zadania, jest tak zwany Bounce Rate, czyli współczynnik odrzuceń. Określa on jakość strony, analizując ilość sytuacji, w których użytkownik opuszcza ją bez dokonania na niej żadnej akcji.

Jeżeli strona będzie źle się wyświetlać na urządzeniach mobilnych lub nie będzie na niej zawartości, której użytkownik szukał, pamiętając o jej obecności na pełnej wersji strony, Bounce Rate wzrośnie, a pozycja strony spadnie. Te problemy nie występują na dobrze zaprojektowanych, responsywnych stronach. Wręcz przeciwnie – użytkownicy zostają na stronie, znajdują potrzebne informacje lub korzystają z niej w inny sposób, a Google to widzi i bierze pod uwagę.

  • Jedna strona to przewaga liczebna w linkach

Dzięki responsywnemu designowi każdy link, który prowadzi do strony wyświetlającej się na stacjonarnych urządzeniach, prowadzi także do strony wyświetlającej się na przenośnych urządzeniach.

Używając witryny zaprojektowanej specjalnie dla tabletów oraz smartfonów pozbawiamy jej całego zaplecza linków zwykłej wersji strony, na czym znacząco cierpi optymalizacja SEO.  Wykorzystywanie pojedynczej, responsywnej strony oznacza też, że każda osoba linkująca z urządzenia mobilnego dokłada się do ogólnej mocy linków strony.

Mimo, że przy odpowiednim zarządzaniu stronami Google nie kara za powielanie zawartości witryny, tworzenie osobnej wersji mobilnej oznacza duplikowanie treści, co nie jest dobrą praktyką, jeśli chodzi o optymalizację SEO. Posiadanie zawartości jedynie w jednym miejscu w Internecie, na responsywnej, uniwersalnej stronie, eliminuje możliwość, że ktoś przez przypadek trafi na niewłaściwą wersję witryny.

  • Responsywne strony to krótkie czasy ładowania

Przeciętny czas potrzebny na załadowanie się mobilnej wersji strony internetowej wynosi ponad 7 sekund, podczas gdy Google sugeruje, że w sytuacji idealnej powinien wynosić 1 sekundę. Tak długi czas potrzebny na załadowanie się dedykowanych lub generowanych dynamicznie stron mobilnych wynika z faktu, że dotarcie do tych witryn opiera się, szczególnie w przypadku tych generowanych dynamicznie, na przekierowaniach. Strony internetowe responsywne nie cierpią na tym zjawisku, ponieważ generowana strona zawsze jest taka sama.

Chociaż nie znamy dokładnych algorytmów, które Google wykorzystuje do pozycjonowania stron, wiemy, że krótszy czas ładowania korzystnie odbija się na pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Wyszukiwanie responsywnych stron w Google

Strona zawsze na miarę urządzenia

Jak widzimy, responsywne strony bardzo dobrze wpisują się w świat pozycjonowania SEO. Nie dość, że posiadają liczne, organiczne zalety, to są dodatkowo faworyzowane przez Google. W przeprowadzonym niedawno badaniu odkryto, że w 83% przypadków rezultat na szczycie listy był przyjazny dla urządzeń przenośnych, a w 81% przypadków 3 najwyższe wyniki miały tą właściwość.

Podsumowując, szeroka adaptacja responsywnych stron WWW to bardzo korzystny trend zarówno z perspektywy branży SEO, jak i każdego użytkownika urządzeń mobilnych. W obliczu pełnego poparcia okazywanego przez Google, można bezpiecznie uważać, że responsywne strony to przyszłość web designu.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)
  1. Serwisy responsywne są coraz bardziej doceniane przez klientów, ponieważ mają sporo korzyści – nie tylko są lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania, ale dla zlecającego oznaczają przede wszystkim optymalizację czasu i kosztów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Jak stworzyć sklep internetowy przy pomocy kreatora stron www?

Jak stworzyć sklep internetowy przy pomocy kreatora stron www?

Rynek zakupów online nieprzerwanie rośnie. Z raportu „E-commerce w Polsce 2020” stworzonego przez Gemius Polska wynika, że już 73% użytkowników internetu robi zakupy za pośrednictwem sieci. To aż o 11 punktów procentowych więcej niż rok temu! Założenie sklepu internetowego jest więc zdecydowanie dobrym pomysłem na biznes. Jakiego narzędzia użyć do stworzenia sklepu online? W tym wpisie postaramy się pokazać, jak wykorzystać do tego kreator stron www.

Czytaj więcej
Jak pozycjonować PDFy w Google?

Jak pozycjonować PDFy w Google?

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że za pomocą jednego kliknięcia w sieci możemy znaleźć potrzebne materiały: e-booki, poradniki, samouczki, czy instrukcje, które najczęściej udostępniane są w formie plików PDF. Jeśli zastanawiasz się, jak trafić do użytkowników z wysokiej jakości treścią i przydatnymi materiałami, to zobacz, na czym polega pozycjonowanie PDF i w jaki sposób optymalizować pliki w tym formacie!

Czytaj więcej