Multistore a SEO – na co zwrócić uwagę?

Multistore a SEO – na co zwrócić uwagę?

Multistore to dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którym zależy na zarządzaniu wszystkimi posiadanymi sklepami internetowymi z poziomu jednego panelu. Jak w tym trybie pozycjonować sklepy internetowe? Czy integracja sklepów internetowych wpływa na ich SEO? Zapraszamy do lektury artykułu poruszającego temat Multistore a SEO!

Ostatnio na naszym blogu: Przebudowa strony a SEO

Multistore – co to takiego?

Multistore (inaczej multisklep lub sieć sklepów) to pojęcie, które oznacza obsługę kilku różnych sklepów internetowych (funkcjonujących na różnych domenach) w jednym panelu administratora.

Rozwiązanie to jest stosowane przez firmy, które chcą rozbudować wachlarz świadczonych usług lub poszerzyć sprzedawany asortyment, bez konieczności zarządzania stronami internetowymi z poziomu kilkunastu oddzielnych paneli administracyjnych.

W ramach multistore można połączyć ze sobą nawet do 20 sklepów internetowych, w tym także sklepy w wersji mobile, czyli e-sklepy dostępne dla użytkowników telefonów komórkowych. Na początku należy wybrać sklep główny (sklep-matkę), najlepiej by był on zintegrowany z systemem ERP, dzięki temu większość prac związanych z zarządzaniem zostanie zautomatyzowana.

Pozostałe sklepy, to tak zwane sklepy satelitowe, które, dzięki połączeniu ze sklepem – matką, mogą korzystać z jednego wspólnego systemu magazynowego.

Multistore – po co integruje się sklepy internetowe?

Multistore stanowi dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którym zależy na oszczędności czasu. Dzięki połączeniu wszystkich posiadanych sklepów internetowych w jeden multistore przedsiębiorca nie musi się wielokrotnie logować do każdego e-sklepu – z poziomu jednego panelu administrator może zarządzać wszystkimi swoimi e-sklepami – ich sprzedażą, logistyką i marketingiem.

Co ważne, multistore nie wprowadza żadnych różnic w korzystaniu ze sklepu internetowego przez klientów. Zamówienia spływają ze wszystkich sklepów do jednego sklepu głównego i, mimo, że e-sklepy są połączone, to każdy z klientów otrzymuje tylko i wyłącznie komunikaty pochodzące z tego sklepu, w którym dokonał zakupu.

Klient nie jest więc świadom tego, że zamówienie obsługiwane jest z poziomu innego panelu administracyjnego sklepu lub, że sklep pracuje pod banderą większego sklepu-matki.

Dla kogo multistore jest dobrą opcją? Multisklepy otwierają zazwyczaj Ci przedsiębiorcy, którzy:

  • chcą oddzielić od siebie sklepy detaliczne i sklep hurtowy, ale zależy im na wspólnym zarządzaniu tymi sklepami,
  • korzystają z różnych metod płatności i form wysyłki,
  • korzystają z jednego planu hostingowego dla wszystkich posiadanych witryn,
  • sprzedają różnorodny asortyment i chcą dotrzeć do zróżnicowanych grup odbiorców,
  • sprzedają nie tylko przez Internet, ale i także z poziomu aplikacji mobilnych,
  • sprzedają do wielu różnych krajów i wymagają tego, by sklepy obsługiwały różne waluty oraz wersje językowe

Zalety multistore

Multistore wiąże się z wieloma ułatwieniami dla sprzedawcy. Wdrożenie multistore oznacza przede wszystkim uproszczone zarządzanie e-sklepami i dużą oszczędność czasu – posiadając sieć sklepów multistore, z poziomu jednego panelu administracyjnego można zarządzać wszystkimi sprzedawanymi produktami i magazynem.

Większy zasięg i lepsza sprzedaż

Multistore to jedna z metod na zwiększenie zasięgu biznesu. Dzięki nim możliwe jest prowadzenie sklepów internetowych obsługujących różne waluty i wersje językowe – przedsiębiorca może więc działać na różnych rynkach. Zasięg można zwiększyć także w rodzimym kraju, np. poprzez tworzenie kolejnych sklepów w ramach tej samej marki, ale pod innym brandem. Oszczędność czasu, a także większe możliwości w targetowaniu i dotarciu do nowych grup odbiorców przekładają się na większą sprzedaż.

Zautomatyzowana logistyka, aktualizacja bazy produktowej i stanów magazynowych

Dzięki multistore aktualizowanie bazy produktowej znacznie się usprawnia. Sprzedawca, który korzysta z multistore, ma pogląd na stany magazynowe wszystkich swoich e-sklepów. Widzi on na bieżąco wszystkie zdarzenia dla różnych sklepów i może śledzić nowe rejestracje klientów, zamówienia, reklamacje itp.

Zautomatyzowana logistyka, a także bieżące aktualizacje w sklepach satelitowych (sprzedaż towaru w jednym sklepie oznacza natychmiastową aktualizację informacji w innych) gwarantują, że w każdym z posiadanych sklepów internetowych będzie się wyświetlać poprawny stan magazynowy.

Duże możliwości konfiguracji ceny, promocji, layoutu i opisów produktowych

W multistore baza produktów jest wspólna, dzięki czemu mamy gwarancję, że w każdym sklepie będą aktualne opisy produktów. Sposób wyświetlania asortymentu można jednak skonfigurować. Możliwe jest więc ustawienie różnych cen i oddzielnych promocji dla różnych sklepów. Bez problemu dopasujemy także szatę graficzną – możemy sprawić, by wszystkie posiadane sklepy miały podobny wygląd lub stworzyć layouty oddzielnie dla każdego sklepu, zgodnie z oferowanym asortymentem lub brandem.

Możliwość personalizacji newslettera oraz oddzielenia od siebie kont klienta

Posiadając kilka sklepów w multistore, możemy dostosować indywidualnie dla każdego sklepu Newsletter. Jego wygląd można zmieniać w zależności od tego, na którym sklepie klienci się zapisali do newslettera. Możliwe jest również zakładanie klientom osobnych kont w każdym e-sklepie.

Multistore a SEO

Multistore a SEO – jak integracja e-sklepów wpływa na pozycjonowanie?

Multistore może wpłynąć na SEO strony internetowej, zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Jak integracja sklepów internetowych w postaci multistore wpływa na ich pozycjonowanie? Odpowiadamy na to pytanie poniżej!

Frazy kluczowe

Multistore może wpłynąć na pozycjonowanie strony internetowej e-sklepu. Poprzez korzystanie z wielu witryn pozycjonowanych na podobne frazy kluczowe, ale zawierających własne, unikalne treści, możemy zdominować ranking wyników wyszukiwania i przejąć najlepsze pozycje dla danej frazy kluczowej, za pomocą różnych witryn. W ten sposób wśród najwyższych wyników wyszukiwania może się pojawiać tylko i wyłącznie nasza firma!

Multistore jest przydatny także wtedy, gdy posiadamy bardzo bogaty i różnorodny asortyment, ponieważ w takiej sytuacji wypozycjonowanie na wszystkie ważne słowa kluczowe może być trudne. O wiele prostszym rozwiązaniem jest stworzenie kilku oddzielnych, ale zarządzanych wspólnie e-sklepów i pozycjonowanie każdego z nich na określone, odmienne frazy kluczowe, zgodne z dominującym w nich asortymentem.

Nawigacja na stronach

Aby prawidłowo wypozycjonować sklepy wchodzące w skład multistore należy zadbać przede wszystkim o przejrzystą nawigację na każdej ze stron internetowych. Produkty powinny być starannie opisane i skategoryzowane, tak, by klientom było łatwo je znaleźć w sklepie.

Optymalizacja kategorii

Istotna dla pozycjonowania jest także optymalizacja kategorii. Tworząc opisy kategorii dla kolejnych sklepów, należy unikać dublowania treści – poza samym opisem, najlepiej zmodyfikować także wszystkie elementy opisujące stronę, takie jak tytuł strony, nagłówek strony, tag meta description i tag meta keywords.

Wygenerowanie pliku sitemap.xml

Przydatnym narzędziem jest generator pliku sitemap.xml. Skrypt ten umożliwia wygenerowanie dla sklepu podstawowego oraz dla sklepów dodatkowych pliku sitemap.xml, który jest wykorzystywany przez roboty indeksujące i umożliwia szybsze indeksowanie witryny.

W wielu platformach e-commerce plik ten można wygenerować i wysłać na serwer w sposób automatyczny, za pomocą kilku kliknięć, użytkownicy mają dostęp także do łatwych w obsłudze generatorów map XML. Wygenerowany adres mapy należy następnie zgłosić w Google Search Console. Dzięki temu możliwe będzie wyświetlanie przydatnych statystyk oraz informacji o ewentualnych błędach w zawartości witryny.

Przekierowania 301

Istotne są także przekierowania 301, których używamy osobno dla każdego sklepu. Przekierowania te stanowią dla robotów komunikat, aby skierowały one każdego użytkownika, który wpisze dany adres strony w wyszukiwarkę, na nowy określony adres.

Jeżeli posiadamy kilka podstron, które oferują takie same produkty i przez to doszło do zduplikowania publikowanych treści, warto rozważyć wybór jednej głównej podstrony, na którą odwiedzający będą przekierowywani z pozostałych witryn, właśnie za pomocą przekierowania 301.  Z przekierowań 301 korzystamy także wtedy, gdy wprowadzaliśmy zmiany w strukturze URL danej strony internetowej, pomagają one utrzymać ruch na edytowanej lub usuniętej witrynie.

Multistore a SEO – na co uważać?

Multistore a duplikacja treści

Na co uważać, gdy chcemy wypozycjonować multistore? Największym zagrożeniem jest ryzyko duplikacji treści i w rezultacie – narażenie się na karę i spadek pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeśli sprzedajemy w kilku sklepach internetowych te same produkty, powinniśmy unikać powielania kropka w kropkę opisów produktowych – kategorie i produkty w sklepach muszą mieć odmienne opisy.

Należy zoptymalizować także elementy opisujące – title, meta description. W przeciwnym razie będziemy mieli do czynienia z powieleniem treści, co jest niemile widziane zarówno przez roboty wyszukiwarek internetowych, jak i użytkowników wyświetlających opisy produktów i kategorii.

Na szczęście duplikacji treści można uniknąć, wystarczy stworzyć samodzielnie unikalne opisy lub też zlecić tworzenie opisów produktowych copywriterom. Wstawienie na strony sklepów internetowych niepowtarzalnych opisów dla tych samych produktów – osobno dla każdego e-sklepu – nie jest uznawane za plagiat. Oczywiście tworząc takie opisy produktów, należy przestrzegać najważniejszych zasad SEO.

Znaczniki kanoniczne

Dobrym sposobem na uniknięcie duplikacji jest skorzystanie z tzw. znacznika kanonicznego (rel=”canonical”, link kanoniczny) na stronach sklepów satelitowych. Tag ten informuje wyszukiwarki internetowe, który adres URL reprezentuje oryginalną stronę internetową, a który jej główną kopię. Użycie znacznika kanonicznego zapobiega problemom w postaci uznania strony za identyczną lub powieloną. Link oznaczony jako kanoniczny będzie indeksowany przez wyszukiwarkę, natomiast podstrony nie będą znajdować się w indeksie Google.

(0)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.