Korzyści wynikające z prowadzenia bloga
Przede wszystkim, zanim dojdziemy do sedna, należy sobie odpowiedzieć na pytanie: jakie korzyści daje prowadzenie bloga? We wstępie wspomniana była forma reklamy, jaką daje regularne udostępnianie treści. Konsekwencją tej regularności staną się lepsze wyniki pod kątem SEO. Stale dostarczany content przyczyni się do wsparcia optymalizacji strony, a w rezultacie poprawy pozycji słów kluczowych w wyszukiwarkach. Ponadto prowadzenie “wirtualnego notatnika” może być też wyjściem naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Publikowanie porad oraz odpowiedzi na nurtujące kwestie przyczyni się do zaspokojenia oczekiwań naszej grupy docelowej. Blog może stać się elementem komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwem, a jego klientami. Warto stworzyć możliwość wzajemnej dyskusji pod artykułami, która przyczyni się do postrzegania firmy, jako otwartej na opinie klientów. Wśród wielu korzyści płynących z prowadzenia bloga warto wspomnieć o budowaniu obszaru SEO. Tworzenie wartościowego contentu wpisującego się w popularne zapytania konsumentów może przyczynić się do polepszenia pozycji w wyszukiwaniach.Możliwości pomiaru aktywności na blogu
Wspomniane zostały korzyści, ale najważniejszy podczas prowadzenia bloga powinien być czynnik ludzki. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie - jak sprawdzić, czy ludzie czytają mojego bloga, najpierw należy zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia pomiarowe. Blogosfera to nie tylko działania na dedykowanych stronach internetowych, ale także płatne kampanie marketingowe, działania w mediach społecznościowych, czy chociażby marketing szeptany. Wyciągając odpowiednie wnioski z analiz statystycznych bloga można dojść do wielu wniosków, które pomogą w jego usprawnieniu. Dowiemy się m.in. jakie treści są chętnie odwiedzane przez naszych czytelników oraz, jak bardzo angażują się w poznawanie treści, która została udostępniona. W ten sposób można przyjąć założenia, według których będziemy się kierować, tworząc bloga. Dotyczy to kwestii merytorycznych, jak np. tematyka wpisów i zakres poruszanych zagadnień, czy też technicznych, jak np. wdrożenie zagranicznej wersji językowej strony lub poprawienie responsywności bloga w urządzeniach mobilnych. W przypadku platformy Wordpress często wykorzystywany jest Dziennik aktywności, który umożliwia administratorowi kontrolę nad publikowanymi komentarzami, czy też śledzenie prób logowania. Tego typu wtyczki, choć są skuteczne, w żadnym stopniu nie zastąpią znanego na całym świecie systemu statystyk pod szyldem Google. Mowa tu o Google Analytics, który dokonuje bardzo dokładnych analiz statystycznych oraz na podstawie którego można poprawić panującą sytuację na stronie internetowej i przyczynić się do jej usprawnienia. Za sprawą Google Analytics można wyjść bogatszym o informację: “jak sprawdzić, czy ludzie czytają mojego bloga”. Wystarczy jedynie utworzyć konto Google, a następnie uzupełnić profil o niezbędne szczegóły dotyczące obserwowanej strony. Po ukończeniu rejestracji otrzymamy kod, który służy do śledzenia wskazanej strony. Wystarczy umieścić go w analizowanym przez nas miejscu, aby otrzymać, jak najbardziej miarodajne wyniki dotyczące naszych czytelników.Google Analytics jako skuteczne narzędzie monitorujące
Użytkowanie Google Analytics do pomiarów statystycznych bloga firmowego i wyciąganie odpowiednich z tego wniosków, przyczynią się do podwyższenia jakości udostępnianych treści. Za sprawą zakładek znajdujących się po lewej stronie omawianego narzędzia mamy wgląd do informacji m.in. na temat odwiedzających nas użytkowników. Wśród nich znajdują się takie szczegóły, jak dane demograficzne, lokalizacja, stosunek osób nowych na stronie do osób, które odwiedzają ją po raz kolejny, a także, z jakiej przeglądarki korzystają nasi goście. Dane te, choć z pozoru wydają się zbyt szczegółowe, mogą przyczynić się do ustalenia profilu konsumenta wchodzącego na naszego bloga. Równie istotną wiedzą jest fakt, z jakich krajów pochodzą użytkownicy, ponieważ przyrost osób z zagranicy może wymusić na firmie opracowanie zagranicznej wersji językowej bloga.Kanały w Google Analytics przejrzystą formą pomiaru aktywności na stronie internetowej
Jedną z najważniejszych form analizy ruchu na naszym blogu jest korzystanie z kanałów w Google Analytics. Każdy z nich odpowiedzialny jest za pomiar odmiennych wejść na stronę.- Direct - bezpośrednie wejścia na stronę internetową. Zaliczamy do niego przypadki, gdy odwiedzający wpisali naszą stronę internetową w przeglądarce lub posiadają ją w zakładkach.
- Organic Search - czyli nic innego jak bezpłatne wejścia na stronę internetową. Dotyczą one przypadków, gdy nasz blog został wyświetlony w wyszukiwarce.
- Referral - każdorazowe przejście użytkownika na bloga z innej strony internetowej za pośrednictwem umieszczonego w niej linku przekierowującego.
- Social - wejścia na bloga poprzez media społecznościowe.
- Paid Search - odwiedzenie pożądanej strony internetowej poprzez kliknięcie płatnej reklamy.
Przydatne wskazówki ułatwiające tworzenie bloga
Zanim podejmiemy się działań mającym na celu zachęcenie internautów do zapoznania się z treścią na naszym blogu, należy ustalić priorytety, na których będzie bazować nasz blog. Przede wszystkim sprecyzowanie tematyki postów, które będą pojawiać się na stronie. Spójna tematyka i dużo przydatnych wskazówek przyczynią się do większego zainteresowania ze strony czytelników. Ponadto, ustalenie grupy docelowej, do której będziemy kierować nasze treści. Dostosowanie odpowiedniego języka w publikowanych artykułach oraz kierowanych przekazów będzie wyglądać zupełnie inaczej w przypadku osób młodszych oraz starszych. Kluczowe jest też sprecyzowanie, na jakie rynki chcemy dotrzeć, publikując artykuły. W przypadku aktywności na rynkach międzynarodowych trzeba mieć rozeznanie dotyczące wykorzystywanych w poszczególnych krajach wyszukiwarek. O ile w większości przypadków Google dominuje w zakresie pozycjonowania stron, tak w np. w Rosji i kilku innych krajach prym w tej kwestii wiedzie Yandex. Wniosek jest prosty - niewskazane jest ograniczanie się tylko do usług lidera z Doliny Krzemowej. Niezależnie od tego, w jakich wyszukiwarkach będziemy mieli zamiar pozycjonować bloga, należy zwrócić najpierw uwagę na kilka szczegółów, które poprawią jego jakość. Gdy cel ten zostanie osiągnięty i wszelkie działania na naszej stronie zostaną poprawnie wykonane, to wtedy nadejdzie czas na poszukiwanie czytelników. Aby zachęcić do odwiedzania naszych treści na blogu wystarczy:- regularnie publikować posty związane z tematyką strony;
- zadbać o poprawną pisownię i stylistykę;
- komentować merytorycznie blogi odnoszące się do naszej tematyki;
- pomyśleć o wpisach gościnnych na blogu, które mogą przyciągnąć nowych użytkowników;
- linkować ciekawe artykuły i umieszczać wartościowe źródła, a być może w ten sposób sprawimy, że ktoś inny będzie linkować nasze treści;
- regularnie publikować content w mediach społecznościowych;
- być aktywnym w grupach dyskusyjnych oraz forach tematycznych;
- pomyśleć o newsletterze oraz umieszczeniu subskrypcji do bloga.