Jak sprawdzić czy ludzie czytają mojego bloga?

Jak sprawdzić czy ludzie czytają mojego bloga?

Posiadanie własnego bloga może być możliwością dzielenia się ze światem ciekawymi informacjami. Zanim rozpoczniemy swoją karierę pisarską warto pomyśleć o grupie docelowej naszych wpisów. Artykuł ten jest odpowiedzią na potrzeby wielu blogerów zadających sobie pytanie – jak sprawdzić, czy ludzie czytają mojego bloga?

Ostatnio na naszym blogu: Jak sprawdzić, czy copywriter dobrze optymalizuje teksty?

Tworzenie bloga, choć dla wielu osób uważane jest za przeżytek, w świetle promocji przedsiębiorstwa może pozytywnie wpłynąć na jego funkcjonowanie. Blog firmowy może być skutecznym narzędziem marketingowym, dzięki któremu wyróżnimy się na tle konkurencji i być może zwiększymy swoje przychody z tytułu działalności. Jednak, aby to się stało, należy zadbać o to, aby dotrzeć do potencjalnych czytelników.

Korzyści wynikające z prowadzenia bloga

Przede wszystkim, zanim dojdziemy do sedna, należy sobie odpowiedzieć na pytanie: jakie korzyści daje prowadzenie bloga? We wstępie wspomniana była forma reklamy, jaką daje regularne udostępnianie treści. Konsekwencją tej regularności staną się lepsze wyniki pod kątem SEO. Stale dostarczany content przyczyni się do wsparcia optymalizacji strony, a w rezultacie poprawy pozycji słów kluczowych w wyszukiwarkach.

Ponadto prowadzenie “wirtualnego notatnika” może być też wyjściem naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Publikowanie porad oraz odpowiedzi na nurtujące kwestie przyczyni się do zaspokojenia oczekiwań naszej grupy docelowej.

Blog może stać się elementem komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwem, a jego klientami. Warto stworzyć możliwość wzajemnej dyskusji pod artykułami, która przyczyni się do postrzegania firmy, jako otwartej na opinie klientów. Wśród wielu korzyści płynących z prowadzenia bloga warto wspomnieć o budowaniu obszaru SEO. Tworzenie wartościowego contentu wpisującego się w popularne zapytania konsumentów może przyczynić się do polepszenia pozycji w wyszukiwaniach.

Możliwości pomiaru aktywności na blogu

Wspomniane zostały korzyści, ale najważniejszy podczas prowadzenia bloga powinien być czynnik ludzki. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie – jak sprawdzić, czy ludzie czytają mojego bloga, najpierw należy zaopatrzyć się w niezbędne narzędzia pomiarowe. Blogosfera to nie tylko działania na dedykowanych stronach internetowych, ale także płatne kampanie marketingowe, działania w mediach społecznościowych, czy chociażby marketing szeptany.

Wyciągając odpowiednie wnioski z analiz statystycznych bloga można dojść do wielu wniosków, które pomogą w jego usprawnieniu. Dowiemy się m.in. jakie treści są chętnie odwiedzane przez naszych czytelników oraz, jak bardzo angażują się w poznawanie treści, która została udostępniona. W ten sposób można przyjąć założenia, według których będziemy się kierować, tworząc bloga. Dotyczy to kwestii merytorycznych, jak np. tematyka wpisów i zakres poruszanych zagadnień, czy też technicznych, jak np. wdrożenie zagranicznej wersji językowej strony lub poprawienie responsywności bloga w urządzeniach mobilnych.

W przypadku platformy WordPress często wykorzystywany jest Dziennik aktywności, który umożliwia administratorowi kontrolę nad publikowanymi komentarzami, czy też śledzenie prób logowania. Tego typu wtyczki, choć są skuteczne, w żadnym stopniu nie zastąpią znanego na całym świecie systemu statystyk pod szyldem Google. Mowa tu o Google Analytics, który dokonuje bardzo dokładnych analiz statystycznych oraz na podstawie którego można poprawić panującą sytuację na stronie internetowej i przyczynić się do jej usprawnienia.

Za sprawą Google Analytics można wyjść bogatszym o informację: “jak sprawdzić, czy ludzie czytają mojego bloga”. Wystarczy jedynie utworzyć konto Google, a następnie uzupełnić profil o niezbędne szczegóły dotyczące obserwowanej strony. Po ukończeniu rejestracji otrzymamy kod, który służy do śledzenia wskazanej strony. Wystarczy umieścić go w analizowanym przez nas miejscu, aby otrzymać, jak najbardziej miarodajne wyniki dotyczące naszych czytelników.

Google Analytics jako skuteczne narzędzie monitorujące

Użytkowanie Google Analytics do pomiarów statystycznych bloga firmowego i wyciąganie odpowiednich z tego wniosków, przyczynią się do podwyższenia jakości udostępnianych treści. Za sprawą zakładek znajdujących się po lewej stronie omawianego narzędzia mamy wgląd do informacji m.in. na temat odwiedzających nas użytkowników. Wśród nich znajdują się takie szczegóły, jak dane demograficzne, lokalizacja, stosunek osób nowych na stronie do osób, które odwiedzają ją po raz kolejny, a także, z jakiej przeglądarki korzystają nasi goście.

Dane te, choć z pozoru wydają się zbyt szczegółowe, mogą przyczynić się do ustalenia profilu konsumenta wchodzącego na naszego bloga. Równie istotną wiedzą jest fakt, z jakich krajów pochodzą użytkownicy, ponieważ przyrost osób z zagranicy może wymusić na firmie opracowanie zagranicznej wersji językowej bloga.

Google Analytics - blog

Kanały w Google Analytics przejrzystą formą pomiaru aktywności na stronie internetowej

Jedną z najważniejszych form analizy ruchu na naszym blogu jest korzystanie z kanałów w Google Analytics. Każdy z nich odpowiedzialny jest za pomiar odmiennych wejść na stronę.

  • Direct – bezpośrednie wejścia na stronę internetową. Zaliczamy do niego przypadki, gdy odwiedzający wpisali naszą stronę internetową w przeglądarce lub posiadają ją w zakładkach.
  • Organic Search – czyli nic innego jak bezpłatne wejścia na stronę internetową. Dotyczą one przypadków, gdy nasz blog został wyświetlony w wyszukiwarce.
  • Referral – każdorazowe przejście użytkownika na bloga z innej strony internetowej za pośrednictwem umieszczonego w niej linku przekierowującego.
  • Social – wejścia na bloga poprzez media społecznościowe.
  • Paid Search – odwiedzenie pożądanej strony internetowej poprzez kliknięcie płatnej reklamy.

Kanały Google Analytics - blog

Odpowiednio analizowany Google Analytics może stać się “komputerem pokładowym” prowadzonej strony internetowej. Ponadto połączenie usługi analitycznej od Google z narzędziem Search Console może wskazać słowa kluczowe, na których pojawia się w wyszukiwarkach nasz blog. Ułatwieniem w linkowaniu może być sekcja znajdująca się w Google Search Console, w której mieszczą się informacje na temat linków prowadzących do naszego bloga. Umożliwia ona zdobycie cennych informacji na temat kierowanego do nas ruchu.

Za pomocą Google Analytics można także przyjrzeć się statystykom dotyczącym użytkowników. Wśród nich znajdują się m.in. informacje na temat aktywnie znajdujących się użytkowników na stronie, kraju pochodzenia, czy nawet urządzeń, z których korzystali podczas przeglądania bloga.

Google Analytics odbiorcy bloga

Jeśli czas trwania sesji w przypadku urządzeń mobilnych jest krótki, to może oznaczać, że użytkownik miał problem w poruszaniu się po stronie lub strona nie posiada na tyle angażujących treści, aby zatrzymać gościa na dłużej. W przypadku problemów technicznych związanych z nawigowaniem po stronie na urządzeniach mobilnych, zaleca się pracę nad responsywnością strony.

Najważniejszymi informacjami dla blogerów są te dotyczące użytkowników pojawiających się na stronie. Można mierzyć to za pomocą odsłon, które dotyczą ilości wejść użytkowników na stronę. W przypadku unikalnych użytkowników mamy jedynie ograniczenie związane z tym, że każdy gość liczony jest wyłącznie jeden raz. Ostatni parametr dotyczący czytelności bloga to sesje. Informują one o wszelkich interakcjach podjętych przez odwiedzających. Dotyczą one odwiedzenia kilku podstron, wymiany aktywności poprzez komentarze, czy chociażby kliknięcie w link umieszczony w poście.

Google Analytics odbiorcy bloga

Przydatna może się okazać statystyka dotycząca stosunku nowych czytelników w porównaniu z powracającymi. Za jej sprawą możemy stwierdzić, czy treść na blogu jest na tyle angażująca, że zachęca użytkowników do powrotu. Treść jest równie istotna w przypadku prowadzenia bloga, ponieważ to ona angażuje odbiorców do korzystania ze strony internetowej. Dlatego wykorzystując Google Analytics można sprawdzić, która tematyka przynosi najlepsze rezultaty związane z odwiedzinami, a która nie wpisuje się w oczekiwania odbiorców bloga.

Blog Google Analytics

Przydatne wskazówki ułatwiające tworzenie bloga

Zanim podejmiemy się działań mającym na celu zachęcenie internautów do zapoznania się z treścią na naszym blogu, należy ustalić priorytety, na których będzie bazować nasz blog. Przede wszystkim sprecyzowanie tematyki postów, które będą pojawiać się na stronie. Spójna tematyka i dużo przydatnych wskazówek przyczynią się do większego zainteresowania ze strony czytelników.

Ponadto, ustalenie grupy docelowej, do której będziemy kierować nasze treści. Dostosowanie odpowiedniego języka w publikowanych artykułach oraz kierowanych przekazów będzie wyglądać zupełnie inaczej w przypadku osób młodszych oraz starszych. Kluczowe jest też sprecyzowanie, na jakie rynki chcemy dotrzeć, publikując artykuły.

W przypadku aktywności na rynkach międzynarodowych trzeba mieć rozeznanie dotyczące wykorzystywanych w poszczególnych krajach wyszukiwarek. O ile w większości przypadków Google dominuje w zakresie pozycjonowania stron, tak w np. w Rosji i kilku innych krajach prym w tej kwestii wiedzie Yandex. Wniosek jest prosty – niewskazane jest ograniczanie się tylko do usług lidera z Doliny Krzemowej.

Tworzenie bloga - wskazówki

Niezależnie od tego, w jakich wyszukiwarkach będziemy mieli zamiar pozycjonować bloga, należy zwrócić najpierw uwagę na kilka szczegółów, które poprawią jego jakość. Gdy cel ten zostanie osiągnięty i wszelkie działania na naszej stronie zostaną poprawnie wykonane, to wtedy nadejdzie czas na poszukiwanie czytelników.

Aby zachęcić do odwiedzania naszych treści na blogu wystarczy:

  • regularnie publikować posty związane z tematyką strony;
  • zadbać o poprawną pisownię i stylistykę;
  • komentować merytorycznie blogi odnoszące się do naszej tematyki;
  • pomyśleć o wpisach gościnnych na blogu, które mogą przyciągnąć nowych użytkowników;
  • linkować ciekawe artykuły i umieszczać wartościowe źródła, a być może w ten sposób sprawimy, że ktoś inny będzie linkować nasze treści;
  • regularnie publikować content w mediach społecznościowych;
  • być aktywnym w grupach dyskusyjnych oraz forach tematycznych;
  • pomyśleć o newsletterze oraz umieszczeniu subskrypcji do bloga.

Podsumowanie

Efektywne prowadzenie bloga to nie tylko publikowanie artykułów. To przede wszystkim regularność i dbanie o zachowanie merytoryki. Jak można zauważyć istnieje wiele możliwości na zachęcenie użytkownika do odwiedzenia firmowego bloga.

Niemniej jednak zastosowanie się do tych wskazówek może przynieść zaskakujące rezultaty, a w konsekwencji przerodzić się konwersję. Od zachęcenia odwiedzającego stronę do przeczytania wartościowej treści do zmobilizowania go do zakupu dzieli niewiele. Dlatego odpowiednio prowadzony blog może przerodzić się w narzędzie skutecznej promocji i sprzedaży.

(2)
Autor
Junior SEO Specialist - Przemek

Junior SEO Specialist

Do zespołu SEO w Delante dołączył w listopadzie 2019. Obecnie student drugiego stopnia na kierunku Marketing i Komunikacja Rynkowa. W SEO podoba mu się fakt, że każdego dnia potrafi go zaskoczyć. Uwielbia słuchać muzyki niemal w każdej postaci. Od dziecka jest sportowym pasjonatem, czego potwierdzeniem są godziny spędzone na oglądaniu wydarzeń sportowych. Marzy, by w przyszłości zostać testerem słodyczy, póki co zajmuje się tym nieodpłatnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.