W którą stronę zmierza wyszukiwarka? Historia aktualizacji algorytmów Google

W którą stronę zmierza wyszukiwarka? Historia aktualizacji algorytmów Google

Praktycznie każdy z nas na co dzień korzysta z wyszukiwarki Google. Na przestrzeni lat jej algorytmy były wielokrotnie aktualizowane, tak aby użytkownicy otrzymywali wyniki stron jak najbardziej zbliżone do swoich oczekiwań. Po tak licznych zmianach możemy próbować wyciągnąć wnioski i odpowiedzieć sobie na pytanie: w którą stronę zmierza wyszukiwarka?

Ostatnio na naszym blogu: Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Jak działa wyszukiwarka Google?

Wyszukiwarka Google swoje działanie opiera na specjalnie opracowanych algorytmach. Algorytmy to swego rodzaju zbiór zadań i zasad, dzięki którym wyszukiwarka analizuje informacje zawarte na stronach internetowych i ocenia ich wartość. Dzięki temu może wyświetlać strony w określonej kolejności na listach wyników wyszukiwania. Algorytmy te powstały po to, aby w pewnym sensie uporządkować internet. Wyszukiwarka Google już od samego początku istnienia kieruje się chęcią dostarczenia użytkownikom jak najtrafniejszych wyników wyszukiwania, a wszystkie pojawiające się aktualizacje algorytmów mają za zadanie zbliżyć ją do tego celu.

Najważniejsze algorytmy i aktualizacje, czyli Google na przestrzeni lat

  • Era linków z PageRank

Pierwszym algorytmem wyszukiwarki, który służył do analizy i oceny wartości stron internetowych, był PageRank. Klasyfikacja witryn odbywała się w tym przypadku w oparciu o ilość linków prowadzących do danej strony. Algorytm ten nie był jednak odporny na manipulacje, dlatego Google szybko zaczęło skupiać się również na innych kwestiach i wdrożyło aktualizacje.

  • Istota contentu, czyli algorytm Panda

Kolejnym algorytmem stworzonym przez Google była Panda.  Ze względu na to, jak bardzo istotny stał się content, algorytm ten miał za zadanie oceniać treści na stronach internetowych. Pojawiły się kary za duplikację treści (zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną) oraz zbyt duże nasycenie słowami kluczowymi, a promowane były podstrony, na których znajdował się wyczerpujący, unikalny i wartościowy content.

  • Walka Pingwina ze spamem

Wartościowy content w dalszym ciągu pozostawał jednym z najważniejszych czynników klasyfikacji stron. Google rozpoczęło jednak walkę ze spamem, tworząc nowy algorytm o nazwie Pingwin. Bardzo ważna stała się tu ilość linków, a dokładniej ich przyrost w określonym czasie. Jeżeli Google ocenił go jako nienaturalny – nakładana zostawała kara. Istotna stała się także jakość samych odnośników oraz dywersyfikacja ich źródeł.

  • Pirat kończy z piractwem

Kolejną ważną aktualizacją był algorytm o wymownej nazwie Pirat. Miał on służyć do usuwania z wyników wyszukiwania stron, na których dostępne były treści niezgodne z prawem autorskim. Bardzo zyskały na nim strony z unikalnym i autorskim contentem.

  • Zrozumienie intencji użytkownika, czyli Koliber

Algorytm nazwany od uroczego ptaka, jakim jest Koliber, to jeden z ważniejszych algorytmów, wskazujących na to, w którą stronę zmierza wyszukiwarka. Miał on na celu zrozumienie intencji użytkownika, kiedy ten wpisuje w okienko wyszukiwania określone frazy kluczowe, tzw. long taile. Przykładowo, po wpisaniu w wyszukiwarkę zapytania „gdzie mogę zjeść meksykanie danie” pojawią nam się propozycje meksykańskich restauracji, mimo iż dokładna fraza jaką jest „meksykańska restauracja” nie pojawiła się w tym zapytaniu.

Nową funkcją było również wskazywanie poszukiwanych informacji bez konieczności wychodzenia z wyników wyszukiwania. Doskonale widać to na poniższym przykładzie.

Algorytm Koliber wyniki wyszukiwania

  • Gołąb i wyszukiwanie lokalne

Co ważne, Google zaczęło wspierać również działalności lokalne. Algorytm o nazwie Gołąb pozwalał na wyświetlanie się wyników odpowiednich dla lokalizacji wyszukującego danej usługi użytkownika. Zyskały przede wszystkim firmy, które oferowały usługi lokalne, posiadały dobrze zoptymalizowane strony oraz uzupełnione wizytówki Google Moja Firma.

Algorytm Gołąb wyszukiwanie lokalne

  • Mobilegeddon, czyli Mobile Friendly Update

Kolejną aktualizacją algorytmów Google był Mobilegeddon. To potoczna nazwa dla Mobile Friendly Update, który powstał ze względu na rosnącą liczbę użytkowników przeglądających strony internetowe na swoich smartfonach. Strony, które posiadały również wersję mobilną, miały pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania.

  • RankBrain i system uczenia maszynowego

Jednym z ważniejszych algorytmów Google stał się RankBrain, czyli sztuczna inteligencja. System uczenia maszynowego został wprowadzony do algorytmu wyszukiwarki w 2015 roku. Miał za zadanie analizować sens zapytania i udzielić jak najbardziej dopasowanej odpowiedzi. Miało to znaczenie szczególnie w przypadku wpisywanych do wyszukiwarki przez użytkowników długich i skomplikowanych zdań.

  • Pozycjonowanie lokalnych firm, czyli Opos

Algorytm Opos był całym szeregiem zmian w algorytmie Google. Wyniki wyszukiwań zaczęły być uzależnione od fizycznej lokalizacji użytkownika. Skorzystały na tym szczególnie biznesy, których działalność prowadzona jest w innym miejscu niż główna siedziba firmy.

  • Your Money Your Life i Medical Update

W połowie 2018 roku Google doszło do wniosku, iż takie dziedziny życia jak nasze zdrowie i finanse są zbyt istotne, aby traktować je jak wszystkie inne. Właśnie dlatego kolejną aktualizacją, która wpłynęła na działanie wyszukiwarki, był Medical Update. Celem było dostarczenie użytkownikom wiarygodnych informacji dotyczących branży finansowej i medycznej. Zyskały przede wszystkim strony, które mogły potwierdzić jakość swoich treści autorytetem autora.

  • Inne ważne aktualizacje, czyli Core Update’y

W kolejnych dwóch latach pojawiało się jeszcze pięć dużych aktualizacji algorytmu z dopiskiem Core Update. Były to: March 2019 Core Update, June 2019 Core Update, September 2019 Core Update, January 2020 Core Update oraz May 2020 Core Update. W żadnym z tych przypadków nie zostały oficjalnie udostępnione czy też potwierdzone informacje odnośnie tego, co tak naprawdę zostało przez Google zmienione. Możemy domniemywać jednak, że wyszukiwarka stara się zadbać o pozytywne odczucia użytkownika, czyli UX, oraz w dalszym ciągu nagradza strony o wartościowym i wyczerpującym contencie.

  • Google BERT Natural Language Processing Update

Google Bert to zdecydowanie największa w tym roku aktualizacja algorytmu wyszukiwarki Google. Jej zadaniem było włączenie przetwarzania naturalnego języka do algorytmu, a następnie dostarczenie jeszcze lepiej dopasowanych i trafniejszych wyników wyszukiwania. Miało to ogromne znaczenie dla wyników na wpisywane przez użytkowników długie frazy i naturalnie sformułowane zapytania. Jest to istotne również z perspektywy coraz popularniejszego wyszukiwania głosowego, które dostępne jest w praktycznie każdym smartfonie, a także w wielu modelach nowoczesnych samochodów.

Podsumowanie

Zmiany, które na bieżąco wprowadzane są w algorytmach wyszukiwarki to bardzo skomplikowany i długotrwały proces. Google nieustannie je aktualizuje, aby zapewnić swoim użytkownikom jak najprostszą obsługę wyszukiwarki oraz jak najlepiej dopasowane odpowiedzi na zapytania. Analizując historię wszystkich wprowadzonych zmian, możemy zobaczyć jak Google zmieniało się przez lata.

Początkowo stawiało na ilość linków prowadzących do strony. Nieco później ważna stała się również ilość i jakość contentu na stronie. Wkrótce Google rozpoczęło walkę ze spamem i manipulacyjnym, nienaturalnym pozycjonowaniem stron. Możemy dzięki temu stwierdzić, iż Google na pewno w dalszym ciągu będzie starało się nagradzać naprawdę wartościowe strony i udoskonalać swoje technologie. Widać, iż wyszukiwarka zmierza do tego, aby wyświetlać strony, które będą niosły jej użytkownikom realną wartość. Aby to osiągnąć, stara się coraz lepiej rozumieć intencje swoich użytkowników (przeczytaj: Co to jest Search Intent SEO?).

Zgodnie z zasadą “content is king”, wciąż będzie utrzymywany system generowania ruchu, oparty o wartościowe merytorycznie treści oraz autorytet ich autorów. W kolejnych latach możemy na pewno spodziewać się  dalszego rozwoju machine learningu i coraz lepszego wykorzystania w wyszukiwarce sztucznej inteligencji. Na pewno świat SEO czekają jednak jeszcze liczne niespodzianki i niespodziewane aktualizacje, które nie raz spowodują prawdziwy chaos 😉

(5)
Autor
Junior SEO Specialist - Aleksandra

Junior SEO Specialist

Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, w Delante od listopada 2019 roku. W SEO największą przyjemność sprawia jej tworzenie ciekawego contentu. Interesuje się wszystkim, co związane z ludzkim umysłem, jednak najbardziej pociąga ją moc perswazji. Jej pasją są podróże, marzy o zwiedzeniu Arktyki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Obawy przed SEO – dlaczego przedsiębiorcy boją się inwestować w pozycjonowanie?

Słyszałeś o pozycjonowaniu w Google? Masz świadomość, że konkurujące z Tobą firmy inwestują w takie działania i w związku z tym ich strony pojawiają się na wysokich pozycjach w wynikach organicznych na istotne dla Ciebie frazy? Dzięki temu marki te prawdopodobnie docierają do wielu klientów. Mimo tej wiedzy boisz się inwestować w SEO? Czy masz się przed czym wzbraniać? Sprawdziliśmy, dlaczego przedsiębiorcy obawiają się SEO.

Czytaj więcej
Edytor tekstów Semstorm - czy dobrze działa?

Edytor tekstów Semstorm - czy dobrze działa?

Działania SEO to złożony proces, na który składa się wiele czynników. Jednym z nich bez wątpienia są treści publikowane na stronie wraz z odpowiednią optymalizacją. Aby ułatwić sobie to zadanie, można wykorzystać różnorodne narzędzia, które usprawnią tworzenie treści i polepszą ich jakość pod kątem SEO. Jednym z nich jest edytor tekstów oferowany przez narzędzie Semstorm. Sprawdzimy, czy warto z niego korzystać!

Czytaj więcej