Podcasty a webinary – co wybrać?

Podcasty a webinary – co wybrać?

Będąc stałym bywalcem Internetu z pewnością niejednokrotnie spotkałeś się z pojęciami podcastu i webinaru. To nic innego jak źródła wiedzy, które nieustannie zyskują na popularności. Prowadząc własny biznes zadajemy sobie pytanie: które z przedstawionych form lepiej się sprzeda i w co warto zainwestować? Postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule!

Ostatnio na naszym blogu: Ograniczenia w Google Moja Firma przez COVID-19

Co warto wybrać: webinar czy podcast? To pytanie zadaje sobie wiele osób. Oba z nich są uwielbiane przez marketerów. Wielu freelancerów na co dzień korzysta z przedstawionych form. Co więcej – to jedna ze stałych form komunikacji!

Jeśli posiadasz konto na LinkedInie, z pewnością niejednokrotnie natknąłeś się na webinar lub podcast firmy, specjalistów z danej branży. To świetny sposób na to, aby pozyskać leady. Wiadomym jest, że im więcej masz odsłon publikacji tym bardziej stajesz się popularny i rozpoznawalny na tle konkurencji.

Podcasty i siła ich oddziaływania

Obecnie w Internecie można znaleźć mnóstwo podcastów, które są określane jako forma internetowego przekazu – najczęściej w formie audio nagrania. Twórcy poruszają przeróżne tematy, zaczynając od marketingu internetowego, poprzez finanse, kończąc na tematyce lifestylowej.

Wiele podcastów jest rozłożonych na odcinki. Zabieg ten pozwala na szczegółowe przedstawienie danej problematyki. Wiele firm wykorzystuje te narzędzie do promowania swojej marki. Warto znaleźć interesujący temat, który będzie na topie, a jednocześnie będzie dotyczył działalności firmy. Rozkładając podcasty na odcinki – można zaobserwować zainteresowanie ze strony oglądających. Być może z niecierpliwością czekają oni na kolejne audio nagranie?

Podcasty mają jeden główny cel – dzielenie się profesjonalną wiedza i doświadczeniem.

Jeśli jesteś ekspertem w danej tematyce – podziel się tym ze światem. Obecnie mamy do czynienia z wieloma źródłami informacji, dlatego trzeba postawić na coś czym będziesz się wyróżniać na tle konkurencji!

Podcasty prowadzone są w formie prostej wypowiedzi lub wywiadu. Nie myl tego z wykładem czy referatem. Przekaz ma być prosty, szybki jasny i chwytliwy. Wiele osób prowadząc swoje podcasty zaprasza znane osoby, aby podkreślić jeszcze bardziej unikalność i wyjątkowy charakter prezentacji.

Zwrócę też uwagę na to, że ta forma przekazu wiedzy jest popularna na całym świecie. Przeważają podcasty prowadzone w języku angielskim. Nic w tym dziwnego! Znajdziesz tam praktycznie każdy temat, który Cię interesuje. To także świetny sposób na podszlifowanie języka. Słuchasz i uczysz się – to takie proste! Jeśli jednak Twój język nie jest do końca perfekcyjny – nie martw się tym. Z pewnością znajdziesz wiele przekazów w rodzimym języku.

Poniżej znajdziesz logo najbardziej popularnych portali, które publikują podcasty.

Webinary a podcasty - co wybrać?
Źródło: http://podkasty.info/
Webinar czy podcast - co wybrać?
Źródło: https://polskiepodcasty.pl/

Podcasty są bardzo wygodne w użytkowaniu. Przekazywane są droga dźwiękową, dlatego nie potrzebujesz skupiać na nich swojego wzroku. To świetny sposób na uzupełnienie codziennych czynności. Nie masz czasu aby usiąść i w skupieniu go posłuchać? Nic nie szkodzi! Podcasty możesz słuchać w drodze do pracy, na siłowni, a nawet w czasie sprzątania. Nie marnuj czasu i spożytkuj go na poszerzanie swojej wiedzy!

Poniżej pokazuję jak może wyglądać przykładowy podcast opublikowany na portalach.

Czym jest podcast?
Źródło: http://mariuszchrapko.com/cykl/podcast/

Wiele osób może mylić podcasty z audiobookami. Jednak słuchanie książek z pewnością zajmuje więcej czasu i wymaga większego skupienia, zaangażowania. Od strony SEO – warto opublikować też transkrypcję podcastu. Wyszukiwarka internetowa nie ma jeszcze możliwości rejestrowania dźwięku, dlatego warto ułatwić jej odbiór Twojego nagrania audio. W ten sposób umożliwisz też zapoznanie się z treścią Twojego podcastu osobom niesłyszącym.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o specyfice podcastów to taki wpis już niebawem pojawi się na naszym blogu 😉

Kilka słów o videocastach

Mówiąc o podcastach nie sposób pominąć videocasty. To nic innego jak video do pobrania lub obejrzenia online. Odbiorca może widzieć osobę lub fizyczny przedmiot przekazu. Z pewnością ta forma nagrania jest odbierana jako bardziej wiarygodna.

Videocasty są świetną formą prowadzenia kursów, szkoleń lub wywiadów. Poprzez wizualizację możesz przykuć większą uwagę odbiorcy.

Videocasty są bardziej popularne za granicą, jednak w Polsce coraz więcej osób przekonuje się o ich skuteczności. Co istotne, to także możliwość promowania swoich produktów – innymi słowy mówiąc, materiał promocyjny. Profesjonalny i autoryzowany przekaz to dziś coś co naprawdę chce się sprzedawać!

Stwórz dobry podcast!

Z pewnością wiesz już czym charakteryzuje się podcast. Chciałbyś stworzyć swoje debiutanckie nagranie audio, jednak nie wiesz od czego zacząć? Bez obaw! Poprowadzę Cię za rękę. Sprawdź jakie kroki powinieneś wykonać:

  1. Tematyka. Na początku warto posłuchać innych podcastów – z pewnością każdy z nich będzie inny. Wydedukuj najciekawsze – z Twojego punktu widzenia – elementy, a następnie postaraj się na nich skupić. Wybierz interesującą tematykę, która będzie dotyczyć Twojej działalności.
  2. Chwytliwa nazwa. To bardzo ważna kwestia, o której zapomina wiele podcasterów. Przede wszystkim powinna ona być prosta, krótka i charakteryzować Twoją działalność.
  3. Sprzęt wysokiej jakości. Wiele zależy od tego, jaki budżet chcesz przeznaczyć na tworzenie podcastu. Na samym początku warto zainwestować w mikrofon i program do nagrywania. Wiadomo, że lepszą jakość dźwięku uzyskasz dzięki mikserowi. Jednak na początku spróbuj swoich sił w nieco bardziej tradycyjny sposób.

Podcasty możesz nagrywać za pomocą mikrofonu i zestawu z dyktafonem. Szybki i prostym rozwiązaniem są też smartfony. Posiadają one funkcję nagrywania wysokiej jakości dźwięku. Postaraj się też o aplikację do obróbki dźwięku. Możesz wykorzystać Audacity lub inne programy.

Zastanawiasz się, kiedy warto opublikować swój podcast aby cieszył się on największą oglądalnością? W artykule Buffer dokonano analizy na podstawie TOP25 najlepszych podcastów w iTunes. Najlepiej publikować podcast raz w tygodniu we wtorek. Najbardziej optymalna długość nagrania to 22 minuty.

Pamiętaj o tym, aby dzielić się swoim podcastem w wielu źródłach. Wśród najpopularniejszych miejscówek wyróżnia się Apple Podcasts (dawniej zwany: iTunes), Spotify czy Google Podcasts. Twoja strona lub blog to must have gdzie powinieneś w pierwszej kolejności opublikować nowy podcast.

Webinar, czyli wartościowe szkolenie

Żyjemy w czasach kiedy coraz więcej osób szuka sprawdzonych sposobów na rozwinięcie swojej wiedzy. O ile szkolenia rzeczywiście posiadają wiele zalet, to nie każdy ma czas i możliwości, aby fizycznie w nich uczestniczyć.

Jednak w dobie Internetu coraz więcej osób korzysta z webinarów. Czym się charakteryzują te wirtualne szkolenia? To przede wszystkim sposób, aby dotrzeć do nowego odbiorcy. Masz tak naprawdę kilkanaście minut, aby przekonać go do siebie.

Webinary powinny przekazywać merytoryczną wiedzę. Jednak na początku warto powiedzieć kilka słów, o sobie, pośrednio scharakteryzować plan szkolenia, a tym samym zachęcić i zaintrygować odbiorców do dalszego uczestnictwa w wirtualnym szkoleniu.

To nic innego jak transmisja na żywo, która jest prowadzona ,,z udziałem” publiczności. Bardzo ważnym elementem są tu odpowiedzi na pytania uczestników. Za pomocą specjalnego komunikatora można zadawać pytania. Zwykle na końcu webinaru osoba prezentująca szkolenie odpowiada na nie.

Sprawdź jak wygląda taka konwersacja prowadzona na webinarze.

Webinary czy podcasty? Webinar senuto
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=0EIw_c8IBa0

Pamiętaj, aby nie zanudzić odbiorców wiedzą teoretyczną, która też jest tutaj bardzo istotna, warto jednak nieco rozluźnić atmosferę żartami, a także praktycznymi przykładami – nawet z Twojego życia. W ten sposób zdobywasz zaufanie odbiorców i budujesz z nimi pożądana relację.

Poniżej prezentuję jak może wyglądać webinar przygotowany przez 5 osób na przykładzie SEO Surgery Polska #4.

Webinary czy podcast - przykład webinaru
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=y0kMSAkjHT8

Zastanów się nad tym, jak chcesz aby wyglądały Twoje webinary. Sprawdzonym elementem są slajdy, które mogą być tylko uzupełnieniem tego co mówisz lub całkowitym streszczeniem mowy.

Jeśli nie możesz się zdecydować na jedną opcję – proponuję test A/B. Jeden webinar przeprowadź z opcją full a kolejny z częściowymi slajdami. Twoja publiczność z pewnością wypowie się jak lepiej odbierała Twoje szkolenie. Pamiętaj, że webinary tworzysz dla ludzi, nie tylko dla siebie!

Webinary to szkolenia, które przekazują głównie wiedzę prowadzącego. Nie ma tu czasu na zlecanie ćwiczeń, a następnie wykonywanie ich przez uczestników.

Jak prowadzić interesujący webinar?

Może się wydawać, że prowadzenie webinaru to bardzo prosta czynność. Jednak nie każdy jest stworzony do publicznych przemówień i prezentowania swojej wiedzy. Jeśli masz dobrą prezencję, ludzie chcą Cię słuchać i masz łatwość w nawiązywaniu kontaktu z publicznością to jak najbardziej jesteś do tego stworzony.

Pamiętaj o tym, że webinary to szkolenia prowadzone na żywo. Po pierwsze, przygotuj scenariusz przemówienia, a także prezentację, która zainteresuje każdego. Po drugie, musisz być przygotowany na potencjalne pytania ze strony uczestników. Nieprecyzyjna lub wymijająca odpowiedź może być źle potraktowana przez odbiorców.

Postaraj się już od początku zainteresować publiczność i zapewnić ich, że warto zostać z Tobą do końca szkolenia. Pamiętaj o tym, żeby postarać się o wysoka jakość nagrania. Uczestnicy powinni Cię dobrze widzieć i słyszeć. Nie ma tu czasu na powtórki, ani przerywanie transmisji.

Warto też zwrócić uwagę a najważniejszą różnicę między webinarem a tradycyjnym szkoleniem. Prowadząc webinar nie widzisz tak naprawdę reakcji ludzi. Niezależnie od tego czy wyrażają oni znudzenie czy ekscytacje nie możesz odpowiadać na te reakcje. Dlatego zwróć uwagę na to, aby podtrzymywać ich uwagę ciekawym przekazem, a także charyzmą.

Analiza porównawcza

Znając pojęcie webinaru i podcastu warto dowiedzieć się o tym, co je tak naprawdę różni. Specjalnie dla Was przeanalizowałam podobieństwa tych obu form przekazu wiedzy. Skupimy się na początku na podobieństwach!

  1. Dzielenie się wiedzą. Zarówno podcasty jak i webinary są nastawione na prezentowanie tematyki, w której prezentujący jest ekspertem. To doskonały sposób na to, aby pozyskać nowych klientów, którzy zainteresują się Twoją marką i produktami.
  2. Skuteczna forma reklamy. W czasie wygłaszania prezentacji wielu prezentujących rekomenduje swoje usługi czy produkty. To doskonały moment, aby podać przykłady z życia codziennego. Przykłady praktyczne to coś, na co czekają odbiorcy.
  3. Pozyskiwanie potencjalnych klientów. Zarówno za pomocą podcastów jak i webinarów promujesz swoją markę. Postaraj się o chwytliwą nazwę i wizerunek, aby przyciągnąć szerokie grono odbiorców.

Możemy zaobserwować wiele różnic pomiędzy webinarem i podcastem. Wśród najważniejszych dysproporcji wymienia się:

  1. Dostępność i wygoda. Podcasty to nagrania audio, które raz opublikowane są dostępne dla wszystkich. Jeśli ściągniemy je za pomocą pliku mp3 – możemy ich posłuchać wtedy kiedy mamy na to ochotę. Webinary to formy przekazu prezentowane na żywo. Zwykle jest podana data, kiedy dany webinar będzie prezentowany.
  2. Oszczędność czasu. Podcasty są stworzone dla osób, które chcą zdobyć cenną wiedzę na dany temat, jednak nie dysponują na tyle wolnym czasem, aby uczestniczyć w szkoleniach. Te nagrania audio mogą być odtwarzane w dowolnym czasie i miejscu. Z kolei webinary to szkolenia online, które są organizowane w danym czasie. Obligują one do podporządkowania się terminom.
  3. Interakcja z użytkownikami. Podcasty są raczej skierowane na wielokrotne odtwarzanie treści. Natomiast webinary są prezentowane jednorazowo, jednak uczestniczy w nim też publiczność. Może ona za pomocą komunikatora na żywo zadawać pytania, na które prowadzący odpowiada. Ta forma szkolenia pozwala na budowanie relacji z potencjalnymi klientami.
  4. Źródło przychodu. Podcasty są w większości bezpłatne. Ich udostępnianie i pobieranie odbywa się legalnie. Webinary mogą stanowić źródło przychodu na prezentującego. To nic innego jak szkolenie, za uczestnictwo w którym należy zapłacić.

Analiza analizą… jednak zastanawiasz się, która forma prezentowania wiedzy będzie dla Ciebie bardziej odpowiednia? Wiele zależy od tego, w jak szybkim czasie chcesz zrealizować swój cel. W niektórych branżach liczy się stopniowe pozyskiwanie klientów. W innych – zwłaszcza tych sezonowych – stawiamy na tempo promocji i reklamy.

Emitowanie wartościowej treści za pomocą podcastów pozwoli Ci stopniowo zdobyć odbiorców i poszerzać sieć. Wtedy potencjalni klienci będa mieli nieustanny dostep do Twoich materiałów.

Webinary to doskonały sposób na budowanie relacji, stawianie na interakcję z określonym gronem odbiorców – najczęściej niszą. Ta forma szkoleń to sposób na przekazywanie wiedzy w sposób multimedialny i interaktywny. W ten sposób zjednasz sobie sprecyzowane grono odbiorców.

Niezależnie od tego, czy wybierzesz webinar czy podcast – to znakomite sposoby na zdobycie nowych odbiorców, którzy mogą przekształcić się w potencjalnych klientów. Dostosuj swoje wymagania i cel do powyższych rekomendacji i stwórz własny przepis na sukces w biznesie. Jedno jest pewne – zarówno webinar jak i podcast tworzą przyszłość Internetu!

  5,00 / 5 ( 4 )
Autor
Junior SEO Specialist - Monika

Junior SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Rodowita Wadowiczanka. Początkowo widziała się jako Project Manager, jednak z czasem jej pasją stało się SEO. W wolnym czasie eksperymentuje w kuchni, jej hobby to taniec i siłownia. Miłośniczka kotów, dobrego towarzystwa i podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.