.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie podcastów

5min.

Komentarze:0

Pozycjonowanie podcastówd-tags
27 marca 2020
Rosnącą popularność podcastów możemy w naszym kraju obserwować już od kilku lat. Moda na tę formę komunikacji twórców z odbiorcami przywędrowała do nas niewątpliwie ze Stanów Zjednoczonych, gdzie święci triumfy już znacznie dłużej.

5min.

Komentarze:0

Czym są podcasty i jakie mają zalety?

Nagrywaniem podcastów bardzo często zajmują się blogerzy, którzy dostrzegli, że długie treści pisane straciły nieco na popularności. Internautom łatwiej jest wygospodarować czas na odsłuchanie podcastu omawiającego interesujący ich temat, niż na przeczytanie kilku czy kilkunastostronicowego artykułu. Zwłaszcza, że treści audio możemy odsłuchiwać wykonując jednocześnie codzienne, mechaniczne czynności, takie jak prowadzenie samochodu, bieganie, sprzątanie czy przygotowywanie posiłków. Podcasty stanowią głównie świetne źródło wiedzy i informacji o świecie, ale mogą także być formą rozrywki. Niewątpliwie do ich popularności przyczynia się fakt, iż udostępniane są bezpłatnie, a również to, że są łatwo dostępne. Twórcy zazwyczaj dbają o obecność poszczególnych odcinków swojego podcastu na takich platformach jak YouTube, Spotify czy iTunes - a poza tym oczywiście publikują nagrania na własnej stronie internetowej. Podcasty najczęściej nagrywane są jako wypowiedź jednej osoby lub w formie wywiadu. W tym drugim przypadku prowadzący zaprasza do poszczególnych odcinków jednego lub kilku gości i wspólnie omawiają dane zagadnienie. Oczywiście dużą część odsłuchań podcastów stanowią te dokonywane na wymienionych wyżej platformach. W tym tekście skupimy się jednak na tym, jak to zrobić, aby słuchacz trafił do nas za pośrednictwem wyszukiwarki Google.

Pozycjonowanie podcastu zaczyna się jeszcze przed nagraniem

Do pozycjonowania podcastu powinniśmy przygotować się jeszcze… przed rozpoczęciem nagrywania. Niezbędne jest bowiem, aby w jego treści padły odpowiednie słowa kluczowe. Ile powinno ich być? Należy zachować umiar i ograniczyć się do dosłownie kilku (nawet 2-3), za to bardzo dobrze dopasowanych do poruszanej tematyki. Dlaczego tak mało? Aby uniknąć zjawiska kanibalizacji treści, czyli sytuacji, kiedy (w tym przypadku) dany odcinek naszego podcastu będzie walczył o pozycję w Google z… innym nagranym przez nas odcinkiem. A biorąc pod uwagę, że podcasty zazwyczaj tworzą eksperci w danej dziedzinie, to siłą rzeczy poruszają się stale wokół podobnych zagadnień. Skąd w ogóle potrzeba umieszczania słów kluczowych w treści nagrania? Czy nie wystarczy, jeśli pojawią się one w tytule danego odcinka lub w jego opisie? Nie do końca. Google analizuje już bowiem nie tylko treść pisaną, ale również zawartość w formacie audio. Nawet jeżeli w tej chwili na polski rynku nie działa to idealnie, to warto trzymać się tej zasady z myślą o przyszłych usprawnieniach w procesie wyszukiwania. Dlatego chcąc być konsekwentnym należy najpierw wypowiedzieć słowa kluczowe w trakcie nagrania, a następnie umieścić je w opisie. Łatwo można także zapomnieć o używaniu słowa podcast. Przecież wiadomo, że to, co nagrywamy, jest podcastem, słuchacz też będzie tego świadom, po co więc o tym mówić czy pisać? Jak pewnie się domyślasz, odpowiedź brzmi - żeby Google też wiedział, jak traktować Twój materiał. Skoro użytkownicy zazwyczaj wpisują wyszukiwania typu “gotowanie podcast” albo “podcast o gotowaniu”, to obecność słowa “podcast” na Twojej stronie pozytywnie wpłynie na pozycję w wynikach wyszukiwania.

O co zadbać po nagraniu?

1. Podstrona

Rzeczą absolutnie podstawową jest to, aby każdy odcinek naszego podcastu publikowany był na osobnej podstronie. Tylko to umożliwi mu właściwe wypozycjonowanie się w wynikach wyszukiwania. Osobna podstrona, opatrzona odpowiednim adresem URL (przeczytaj o tym, jak stworzyć przyjazny adres URL), nagłówkiem i opisem wymieniającym najważniejsze zagadnienia omawiane w treści podcastu.

2. Grafika

O tym, że ludzie lubią obrazki, zapewne wiesz doskonale. Tę cechę łączy z nami Google, a więc przy każdym odcinku wstaw pasujący obrazek (w tym artykule omówiona została optymalizacja zdjęć na stronę). Może to być nawet plik ściągnięty z darmowego banku zdjęć albo fotografia przedstawiająca Ciebie w towarzystwie gościa zaproszonego do danego odcinka.

3. Nagłówek oraz pole na komentarze

Skoro już mówimy o gościach - jeśli w Twoim podcaście wystąpiła znana osoba, nie wahaj się użyć jej nazwiska w tytule odcinka oraz w nagłówku H1. W ten sposób poszerzysz grono swoich potencjalnych odbiorców o internautów poszukujących informacji o tej osobie. Podcasty a SEO - nagłówki Postaraj się też zamieścić w tytule słowo kluczowe, o ile będzie ono wyglądało naturalnie. W tym przypadku - nic na siłę. Użytkownicy powinni także mieć możliwość pozostawienia komentarza pod podcastem.

4. Social media

Kiedy wrzucasz nowy odcinek na stronę, pochwal się nim w mediach społecznościowych. Zawsze to jakaś forma linkowania. Wstaw posta kierującego do podcastu na Facebooku, Twitterze czy LinkedInie - pamiętając, aby nie wklejać identycznej treści w każde z tych miejsc. Google nie lubi duplikowania treści.

5. Podział na kategorie

Skoro publikujemy każdy odcinek na osobnej podstronie, to warto wprowadzić kategorie, do których będziemy przypisywać dany materiał. Ułatwi to użytkownikom przeglądanie naszych treści - i przy okazji spodoba się także Google’owi.

Transkrypcja lub wpis blogowy - dla botów i dla wygody użytkowników

Na początku artykułu sugerowaliśmy, że internauci doceniają podcasty, bo nie chce im się czytać (lub nie mają na to czasu). A teraz będziemy zachęcać do wstawiania długiego tekstu. Wbrew pozorom nie jest to jednak pozbawione sensu. Po pierwsze, nie od dziś wiadomo, że Google wyżej ceni strony, na których znajduje się długa treść. Po drugie - nie każdy jednak lubi słuchać nagrania. Niektórzy lepiej przyswajają wiedzę, gdy mają tekst przed oczami. Czasami przeszkodą uniemożliwiającą odsłuchanie podcastu jest brak słuchawek. Najczęściej wymienianą zaletą publikowania tekstu jest jednak to, że odbiorcy łatwiej jest odszukać w nim fragment zawierający kluczowe dla niego informacje. Najlepiej sprawdzi się transkrypcja całego odcinka. Faktem jest, że jej przygotowanie wymaga niemało pracy, ale można to zadanie zlecić. Tym sposobem nagranie i treść pisana będą równie wartościowe dla odbiorcy - i oczywiście dla Google’a. Podcasty a SEO - transkrypcja Transkrypcję, podobnie jak każdy inny tekst, należy zoptymalizować pod kątem SEO, czyli podzielić ją na akapity, wstawić nagłówki, wyróżnić słowa kluczowe. Dzięki temu Google lepiej ją potraktuje, a użytkownicy szybciej odnajdą pożądaną informację. Jeżeli z jakiegoś powodu nie chcemy jednak przygotowywać transkrypcji, to warto chociaż pod nagraniem zamieścić wpis, w którym wymienimy główne zagadnienia poruszane w podcaście, zacytujemy jego najciekawsze fragmenty czy podamy wnioski. Wszystko po to, aby zachęcić użytkownika do odsłuchania całości i, po raz kolejny, aby wpłynąć pozytywnie na proces pozycjonowania.

Optymalizacja SEO podcastów — podsumowanie

Pozycjonowanie podcastów może nie różni się diametralnie od pozycjonowania wpisów na blogu, ale warto jednak zapoznać się z zaprezentowanymi powyżej wskazówkami. Pomogą one niewątpliwie osiągnąć więcej korzyści z panującego trendu na podcasty. Najważniejsze przy tym wszystkim jest, aby sam podcast stanowił merytoryczną treść, dzięki czemu będzie chętnie odsłuchiwany, a użytkownicy sami zaczną komentować i polecać go dalej, co zbuduje liczne grono odbiorców oraz mocną pozycję w oczach wyszukiwarki.
Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022