Tak, tak, zgadza się. Reklamy i inne płatne formy promocji stają się coraz mniej skuteczne. Ślepota banerowa, korzystanie z aplikacji blokujących reklamy oraz zwyczajne zmęczenie konsumentów nadmiarem komunikatów reklamowych sprawia, że marketerzy muszą sięgać po nowe sposoby na dotarcie i utrzymanie uwagi swoich odbiorców. Jednym z nich jest marketing organiczny.
Marketing organiczny to w zasadzie wszystkie typy komunikacji i interakcji z Twoim potencjalnym klientem, które nie wymagają od Ciebie korzystania z reklam, czy też innych płatnych form dotarcia do grupy docelowej.
Niekoniecznie. Mimo że dzięki marketingowi organicznemu nie płacisz za publikacje sponsorowanych artykułów, czy też za wyświetlanie swoich spotów na YouTube, pewne koszty raczej muszą zostać poniesione.
Chodzi tu głównie o wynagrodzenie dla osób tworzących Twoje teksty, podcasty, newslettery czy filmy. Te z kolei muszą być na tyle intrygujące, żeby Twoja grupa docelowa chciała je oglądać i czytać z własnej woli.
Głównym celem marketingu organicznego jest dotarcie i zainteresowanie potencjalnych klientów marką, przyciągnięcie ich na stronę internetową, a następnie przekształcanie tych leadów w konwersje. To z kolei możesz osiągnąć poprzez skorzystanie z jednego lub najlepiej kilku technik marketingu organicznego.
W zasadzie masz do wyboru aż siedem głównych typów marketingu organicznego. Łączy je to, że każdy z nich wymaga konsekwencji, kreatywności i głębokiego zrozumienia potrzeb oraz preferencji potencjalnych klientów.
Rodzaj marketingu organicznego | Jak możesz go wykorzystać do zwiększenia ruchu na stronie |
---|---|
SEO | • Techniczne SEO pomoże Ci dostosować Twoją stronę do wyszukiwarek internetowych, a co za tym idzie, poprawisz swój ranking. Ułatwisz też botom zrozumienie kontekstu i treści opublikowanych na Twojej stronie. • Dzięki zwiększaniu ilości backlinków, sygnalizujesz botom, że Twoja strona jest przydatna dla innych. Dodatkowo backlinki pomagają przekierowywać Twoich klientów z innych stron na Twoją. • Używaj słów kluczowych na swojej stonie, żeby poprawić swoją widoczność w wyszukiwarkach i przyciągać ruch organiczny. |
Content Marketing | • Regularnie publikuj wartościowe treści, które odpowiadają zainteresowaniom Twojej grupy docelowej. • Używaj infografik to prezentowania danych. Ułatwisz tym samym swojej grupie docelowej zrozumienie zawiłych informacji. • Spróbuj swoich sił w tworzeniu podcastów i webinarów – w wielu przypadkach audio i video angażuje odbiorców lepiej niż tekst. |
Marketing w mediach społecznościowych | • Publikuj różne rodzaje postów na platformach, na których spędzają czas Twoi potencjalni klienci. • Odpowiadaj na komentarze i wiadomości. • Współpraca z influenceami może pomóc Ci promować markę w bardziej naturalny sposób, |
Email marketing | • Dostarczaj swoim subskrybentom wartoścowych informacji w formie maili. Powiadamiaj ich o promocjach, ważnych wydażeniach branżowych i aktualnościach. • Wysyłaj automatyczne maile w odpowiedzi na określone działania lub zachowania Twojej grupy docelowej. |
Video marketing | • Organizuj transmisje na żywo i webinary. Dzięki nim możesz wchodzić w bezpośrenią interakcję z Twoją grupą docelową. • Twórz filmy i publikuj je na YouTube, które bawią, uczą lub pomagają Twoim potencjalnym klientom. |
Marketing lokalny (SEO lokalne) | • Zachęcaj klientów do pisania recenzji na różnych platformach. Wzbudzisz tym zaufanie. • Uzupełnij profil Google Moja Firma. Zwiększysz tym widoczność w loklanych wynikach wyszukiwania. |
Public Relations (PR) | • Twórz artykuły gościnne i postaraj się je publikować na innych blogach lub stronach branżowych. Dzięki temu Twój zasięg i widoczność będą rosły. |
Dzięki temu, że w dużej mierze to Twój odbiorca decyduje, kiedy wchodzi w interakcję z Twoją marką, czyli:
możesz dotrzeć do niego w bardziej naturalny sposób, bez narzucania reklam czy nachalnych komunikatów. To z kolei sprawia, że relacja między Twoją marką a klientem ma szansę stać się bardziej autentyczna i wartościowa, co często będzie przekładać się na lojalność i zaufanie klienta.
Miej jednak na uwadze, że efekty marketingu organicznego nie pojawiają się od razu, tak jak ma to miejsce w przypadku korzystania z płatnych form dotarcia do klientów. Z drugiej zaś strony, jeśli stworzysz dobrą strategię marketingu organicznego, będzie przynosić Ci zyski – jak np. stały napływ ruchu organicznego – przez naprawdę długi czas.
Wzrost ruchu organicznego wygenerowanego dzięki marketingowi organicznemu potrafi naprawdę pozytywnie zaskoczyć.
Przykład 1: Kelleran Coffee – dzięki tworzeniu i publikowaniu treści, które odpowiadają na pytania osób zainteresowanych kawą + działaniom SEO (w tym SEO lokalnemu), nasz klient zanotował 1047% wzrostu ruchu organicznego. Cały proces opisany w Kelleran Coffee Case Study.
Przykład 2: Podobnie ma się strategia opracowana dla NaturaWit. Dzięki content marketingowi połączonemu z działaniami SEO, blog NaturaWit stał się bardzo dobrze widoczny w internecie. Wzrost wyświetleń wpisów sięga 3,5 mln i generuje około 75 tysięcy kliknięć! Cały proces opisany w NaturaWit Case Study.
Przykład 3: Dzięki analizie konkurencji i podniesieniu pozycji słów kluczowych związanych z dostępnym asortymentem, wzrost przychodów, które wygenerował marketing organiczny dla Maylily sięgnęły 368%. Cały proces opisany w Maylily Case Study.
Teraz możesz się zastanawiać…
Marketing organiczny jest naprawdę świetny i ma wiele zalet, jak np. to, że przynosi Ci korzyści przez bardzo długi czas. Jednak działania płatne również mają swoje miejsce w strategii marketingowej.
Mimo wszystko warto zastanowić się nad inwestycją w reklamy i/lub publikacje płatne, zwłaszcza jeśli zależy Ci na natychmiastowych wynikach. Przykład? Sklep Papierniczeni i wzrost ROAS o 1430% w samym wrześniu dzięki kampaniom banerowym.
Kolejnym przykładem może być Decorlabs i strategia content marketingowa, którą oczywiście połączyliśmy z działaniami SEO i reklamami płatnymi w Google Ads. Wynik? Zwiększenie ruchu organicznego o 287%, a przychodów o 290% w mniej niż pół roku! Cały proces opisany w Decorlabs Case Study.
Można pokusić się o stwierdzenie, że marketing organiczny działa wolno (zwłaszcza jeśli Twoja marka jest nowa), ale jest naprawdę skuteczny. Jeśli będziesz wytrwały i cierpliwy zauważysz:
Musisz tylko wiedzieć, jak sprawnie pokierować swoją strategią marketingu organicznego.
Dlatego: sprawdź, co robi Twoja konkurencja + wiedz, czego dokładnie potrzebują Twoi potencjalni klienci. Kiedy zdobędziesz te informacje, możesz zacząć tworzyć swoją strategię marketingu organicznego. Skup się na:
Pamiętaj, że nie jesteś z tym sam. Śmiało korzystaj z naszych pomysłów na zwiększenie widoczności i konwersji opisanych w Case Studies. Oczywiście możesz też skontaktować się z nami, żebyśmy mogli przedstawić Ci konkretne pomysły na stworzenie skutecznej strategii marketingu organicznego, które będą odpowiednie wyłącznie dla Twojego biznesu.