Page Rank

Co to jest Page Rank? – Definicja

Page Rank to pierwszy stworzony przez Google algorytm mówiący o jakości stron internetowych, który nie jest obecnie podawany oficjalnie. Nadawał indeksowanym stronom określoną wartość liczbową (0-10), która jest równoznaczna z ich jakością. 0 to najniższa ocena, a 10 – najwyższa.

Historia algorytmu

Algorytm ten opracowali założyciele Google – Larry Page i Sergey Brin, jeszcze na studiach na Uniwersytecie Stanforda. Co ciekawe, nazwa nie pochodzi od angielskiego słowa „strona” („page”), a od nazwiska jednego z twórców.

Co to jest Page Rank? Sama nazwa jest znakiem handlowym Google. Algorytm natomiast został opatentowany w 1998 roku przez Uniwersytet Stanforda, a prawa do wykorzystywania go zostały przekazane firmie Google na wyłączność w zamian za 1,8 miliona akcji marki, które w 2005 roku okazały się warte 336 milionów dolarów.

Co istotne, od 2016 roku dane PageRank przestały być powszechnie widoczne – stały się niepubliczne. Nie ma jednak pewności, czy nie są wciąż wykorzystywane. W związku ze zmianami, narzędzia SEO stworzyły własne mierniki jakości stron:

  • MOZ posiada DA i PA (Domain Authority i Page Authority),
  • Majestic TF i CF (Trust Flow i Citation Flow),
  • Ahrefs DR i UR (Domain Rating i URL Rating).Page Rank definicja

    Algorytm Page Rank

    Wersja wzorcowa algorytmu wygląda następująco:

    {\displaystyle P\!R_{x}={\frac {1-d}{N}}+d\left({\frac {P\!R_{y}}{L_{y}}}+{\frac {P\!R_{z}}{L_{z}}}...\right)}

    • PR to Page Rank danej strony,
    • d to współczynnik tłumienia, zazwyczaj wynosi ok. 0,85,
    • N to liczba stron internetowych,
    • L to liczba linków, do których odsyła dana strona internetowa.
Czy ta definicja była pomocna?
(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jak porównać oferty agencji SEO?

Jak porównać oferty agencji SEO?

Rozpocząłeś poszukiwania agencji, która zrealizuje dla Ciebie kampanię SEO i zebrałeś już kilka ofert. Widzisz w nich mnóstwo przeróżnych informacji, z których nie do końca wszystko rozumiesz. Jak powinieneś porównać oferty, aby wybrać tą, która będzie dla Ciebie najlepsza? Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Czytaj więcej
Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Posiadasz stronę internetową, na której znajdują się opisy Twoich usług? A możesz jesteś właścicielem sklepu online lub prowadzisz inną witrynę internetową? Zapewne zależy Ci na tym, aby dotrzeć z ofertą do jak największej liczby odbiorców w sieci, a w tym może Ci pomóc agencja SEO. Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na taką współpracę.

Czytaj więcej
Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

2 czerwca Google wdrożyło aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki. Czego można się spodziewać? Czy zobaczymy zawirowania w wynikach wyszukiwania i w jaki sposób można się przygotować do kolejnych aktualizacji, które czekają nas już w kolejnym miesiącu (spoiler alert!)?

Czytaj więcej