Page Rank

Co to jest Page Rank? – Definicja

Page Rank to pierwszy stworzony przez Google algorytm mówiący o jakości stron internetowych, który nie jest obecnie podawany oficjalnie. Nadawał indeksowanym stronom określoną wartość liczbową (0-10), która jest równoznaczna z ich jakością. 0 to najniższa ocena, a 10 – najwyższa.

Historia algorytmu

Algorytm ten opracowali założyciele Google – Larry Page i Sergey Brin, jeszcze na studiach na Uniwersytecie Stanforda. Co ciekawe, nazwa nie pochodzi od angielskiego słowa „strona” („page”), a od nazwiska jednego z twórców.

Co to jest Page Rank? Sama nazwa jest znakiem handlowym Google. Algorytm natomiast został opatentowany w 1998 roku przez Uniwersytet Stanforda, a prawa do wykorzystywania go zostały przekazane firmie Google na wyłączność w zamian za 1,8 miliona akcji marki, które w 2005 roku okazały się warte 336 milionów dolarów.

Co istotne, od 2016 roku dane PageRank przestały być powszechnie widoczne – stały się niepubliczne. Nie ma jednak pewności, czy nie są wciąż wykorzystywane. W związku ze zmianami, narzędzia SEO stworzyły własne mierniki jakości stron:

  • MOZ posiada DA i PA (Domain Authority i Page Authority),
  • Majestic TF i CF (Trust Flow i Citation Flow),
  • Ahrefs DR i UR (Domain Rating i URL Rating).Page Rank definicja

    Algorytm Page Rank

    Wersja wzorcowa algorytmu wygląda następująco:

    {\displaystyle P\!R_{x}={\frac {1-d}{N}}+d\left({\frac {P\!R_{y}}{L_{y}}}+{\frac {P\!R_{z}}{L_{z}}}...\right)}

    • PR to Page Rank danej strony,
    • d to współczynnik tłumienia, zazwyczaj wynosi ok. 0,85,
    • N to liczba stron internetowych,
    • L to liczba linków, do których odsyła dana strona internetowa.
Czy ta definicja była pomocna?
(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Agencja czy inhouse SEO – co wybrać dla małej firmy?

Prowadzisz małą firmę i chcesz zacząć zdobywać klientów z wyników organicznych wyszukiwarki Google? Inwestycja w SEO może wesprzeć rozwój Twojej działalności w sieci, jednak musisz podjąć decyzję, komu powierzysz realizację działań. Czy lepszym rozwiązaniem w przypadku takiego biznesu jest zatrudnienie inhouse SEO czy skorzystanie z usług agencji?

Czytaj więcej
Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej
Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Wiele firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty SEO, który będzie odpowiadał za zwiększanie widoczności strony internetowej ich marki w Google. Czy to oznacza, że SEOwiec będzie w stanie wykonać wszystkie prace bez pomocy z zewnątrz? Bardzo często konieczna jest współpraca między inhousowym SEO i agencją. W jakim zakresie?

Czytaj więcej