Page Rank

Co to jest Page Rank? – Definicja

Page Rank to pierwszy stworzony przez Google algorytm mówiący o jakości stron internetowych, który nie jest obecnie podawany oficjalnie. Nadawał indeksowanym stronom określoną wartość liczbową (0-10), która jest równoznaczna z ich jakością. 0 to najniższa ocena, a 10 – najwyższa.

Historia algorytmu

Algorytm ten opracowali założyciele Google – Larry Page i Sergey Brin, jeszcze na studiach na Uniwersytecie Stanforda. Co ciekawe, nazwa nie pochodzi od angielskiego słowa „strona” („page”), a od nazwiska jednego z twórców.

Co to jest Page Rank? Sama nazwa jest znakiem handlowym Google. Algorytm natomiast został opatentowany w 1998 roku przez Uniwersytet Stanforda, a prawa do wykorzystywania go zostały przekazane firmie Google na wyłączność w zamian za 1,8 miliona akcji marki, które w 2005 roku okazały się warte 336 milionów dolarów.

Co istotne, od 2016 roku dane PageRank przestały być powszechnie widoczne – stały się niepubliczne. Nie ma jednak pewności, czy nie są wciąż wykorzystywane. W związku ze zmianami, narzędzia SEO stworzyły własne mierniki jakości stron:

  • MOZ posiada DA i PA (Domain Authority i Page Authority),
  • Majestic TF i CF (Trust Flow i Citation Flow),
  • Ahrefs DR i UR (Domain Rating i URL Rating).Page Rank definicja

    Algorytm Page Rank

    Wersja wzorcowa algorytmu wygląda następująco:

    {\displaystyle P\!R_{x}={\frac {1-d}{N}}+d\left({\frac {P\!R_{y}}{L_{y}}}+{\frac {P\!R_{z}}{L_{z}}}...\right)}

    • PR to Page Rank danej strony,
    • d to współczynnik tłumienia, zazwyczaj wynosi ok. 0,85,
    • N to liczba stron internetowych,
    • L to liczba linków, do których odsyła dana strona internetowa.
Czy ta definicja była pomocna?
(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Dlaczego nie widzę swoich reklam Google Ads w wynikach wyszukiwania?

Wyszukujesz swoją reklamę w wyszukiwarce Google i nie wyświetla Ci się? Zaczynasz zastanawiać się, czy Twoja kampania w ogóle działa? Spokojnie! Istnieje wiele powodów, dla których możesz nie znajdować swojej reklamy w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka tych najczęściej występujących.

Czytaj więcej
Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Co czyta dział SEO w Delante? Prasówka #9

Czy to już pora żeby celebrować dłuższe jesienne wieczory? Jeśli już zamieniasz się w jesieniarę lub jesieniarza to przygotowaliśmy dla Ciebie idealny zestaw lektur na wieczór! Nasz dział SEO zebrał najważniejsze i najciekawsze newsy ze świata SEO. Zapraszamy do lektury!

Czytaj więcej
Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Refleks, kontekst, zasięgi - co to jest RTM i jak może wpłynąć na komunikację z klientami w sieci?

Chcesz zwiększyć zasięgi w komunikacji Twojej firmy z odbiorcami? Wcale nie musisz przeznaczać ogromnego budżetu na płatne kampanie. Real-Time Marketing jest takim sposobem komunikacji, który przy odpowiednim przygotowaniu pozwala osiągnąć zadowalające efekty, bez pomocy nakładów finansowych. Co to jest RTM? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu RTM’ów i na co warto uważać? Sprawdź!

Czytaj więcej