Co to jest Page Rank? – Definicja
Page Rank to pierwszy stworzony przez Google algorytm mówiący o jakości stron internetowych, który nie jest obecnie podawany oficjalnie. Nadawał indeksowanym stronom określoną wartość liczbową (0-10), która jest równoznaczna z ich jakością. 0 to najniższa ocena, a 10 – najwyższa.
Historia algorytmu
Algorytm ten opracowali założyciele Google – Larry Page i Sergey Brin, jeszcze na studiach na Uniwersytecie Stanforda. Co ciekawe, nazwa nie pochodzi od angielskiego słowa „strona” („page”), a od nazwiska jednego z twórców.
Co to jest Page Rank? Sama nazwa jest znakiem handlowym Google. Algorytm natomiast został opatentowany w 1998 roku przez Uniwersytet Stanforda, a prawa do wykorzystywania go zostały przekazane firmie Google na wyłączność w zamian za 1,8 miliona akcji marki, które w 2005 roku okazały się warte 336 milionów dolarów.
Co istotne, od 2016 roku dane PageRank przestały być powszechnie widoczne – stały się niepubliczne. Nie ma jednak pewności, czy nie są wciąż wykorzystywane. W związku ze zmianami, narzędzia SEO stworzyły własne mierniki jakości stron:
- MOZ posiada DA i PA (Domain Authority i Page Authority),
- Majestic TF i CF (Trust Flow i Citation Flow),
Ahrefs DR i UR (Domain Rating i URL Rating).
Algorytm Page Rank
Wersja wzorcowa algorytmu wygląda następująco:
- PR to Page Rank danej strony,
- d to współczynnik tłumienia, zazwyczaj wynosi ok. 0,85,
- N to liczba stron internetowych,
- L to liczba linków, do których odsyła dana strona internetowa.