Page Rank

Co to jest Page Rank? – Definicja

Page Rank to pierwszy stworzony przez Google algorytm mówiący o jakości stron internetowych, który nie jest obecnie podawany oficjalnie. Nadawał indeksowanym stronom określoną wartość liczbową (0-10), która jest równoznaczna z ich jakością. 0 to najniższa ocena, a 10 – najwyższa.

Historia algorytmu

Algorytm ten opracowali założyciele Google – Larry Page i Sergey Brin, jeszcze na studiach na Uniwersytecie Stanforda. Co ciekawe, nazwa nie pochodzi od angielskiego słowa „strona” („page”), a od nazwiska jednego z twórców.

Co to jest Page Rank? Sama nazwa jest znakiem handlowym Google. Algorytm natomiast został opatentowany w 1998 roku przez Uniwersytet Stanforda, a prawa do wykorzystywania go zostały przekazane firmie Google na wyłączność w zamian za 1,8 miliona akcji marki, które w 2005 roku okazały się warte 336 milionów dolarów.

Co istotne, od 2016 roku dane PageRank przestały być powszechnie widoczne – stały się niepubliczne. Nie ma jednak pewności, czy nie są wciąż wykorzystywane. W związku ze zmianami, narzędzia SEO stworzyły własne mierniki jakości stron:

  • MOZ posiada DA i PA (Domain Authority i Page Authority),
  • Majestic TF i CF (Trust Flow i Citation Flow),

Ahrefs DR i UR (Domain Rating i URL Rating).Page Rank definicja

Algorytm Page Rank

Wersja wzorcowa algorytmu wygląda następująco:

{\displaystyle P\!R_{x}={\frac {1-d}{N}}+d\left({\frac {P\!R_{y}}{L_{y}}}+{\frac {P\!R_{z}}{L_{z}}}...\right)}

  • PR to Page Rank danej strony,
  • d to współczynnik tłumienia, zazwyczaj wynosi ok. 0,85,
  • N to liczba stron internetowych,
  • L to liczba linków, do których odsyła dana strona internetowa.
Czy ta definicja była pomocna?
(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

10 pytań i odpowiedzi o SEO

10 pytań i odpowiedzi o SEO

Czy w SEO odpowiedzią na każde pytanie jest “to zależy”? Wojciech Urban udowadnia, że nie zawsze! Zebraliśmy 10 najczęściej powtarzających się pytań o SEO i nagraliśmy krótkie filmiki z odpowiedziami. Możesz ich posłuchać na naszym kanale na YouTube lub przeczytać transkrypcję na naszym blogu. 

Czytaj więcej
Jak dodać firmę do Google Maps?

Jak dodać firmę do Google Maps?

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była dobrze widoczna w sieci, wykorzystaj możliwości wizytówki Google Moja Firma. Jej posiadanie pozytywnie wpływa nie tylko na wizerunek, ale również pozycjonowanie strony. Podpowiadamy, jak dodać firmę do Google Maps. Dzięki temu przy niewielkim wysiłku zyskasz liczne korzyści dla swojego biznesu.

Czytaj więcej