SEO to proces, który wymaga odpowiednich zasobów. Na jakie koszty musisz się przygotować, aby skutecznie pozycjonować się w Google?
Konkurencyjności danej branży – im więcej w SEO inwestują twoi konkurenci, tym większe nakłady muisz przeznaczyć
Specjalizacji w branży – proces SEO wymaga eksperckich treści, a wiedza dobrego copywritera kosztuje
Skali projektu – im większa strona, tym więcej czasu trzeba poświęcić na jej optymalizację
Kosztu linków – zależnie od tematyki cena za pozyskanie backlinka związanego z twoją stroną może się zmieniać
Rynku docelowego – koszt procesu SEO będzie różny w poszczególnych krajach
Doświadczenia specjalisty – w Delante twoją stroną zajmą się specjaliści SEO z wieloletnim doświadczeniem
SEO Strategy Manager
Czy wiedziałeś, że w 2019 roku roku dostęp do internetu w Polsce miało niemalże 87% gospodarstw domowych? Z roku na rok procent użytkowników korzystających z internetu rośnie, a jednym ze sposobów dotarcia do nich jest właśnie SEO. Wielu potencjalnych klientów poszukuje informacji na temat produktów czy usług za pomocą wyszukiwarek internetowych, a pozycjonowanie może wesprzeć Cię w dotarciu do nowych klientów i wypromowaniu biznesu w sieci.
SEO (ang. Search Engine Optimization, czyli optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarki) jest jedną z najpopularniejszych form promocji w internecie – jeśli chcesz, aby Twój biznes stał się widoczny w sieci, SEO może Ci w tym pomóc. Pozycjonowanie to stały, długoterminowy proces – tu, niestety, nie ma drogi na skróty. Jednak ciągła i konsekwentna praca może przynieść Ci korzyści nie tylko w postaci większej widoczności, ale i większego ruchu organicznego na stronie, a w dalszej perspektywie, wyższej konwersji.
SEO ma to do siebie, że za długotrwałą pracę odpłaca się długoterminowymi efektami. Jasne, trzeba na nie trochę poczekać (co wytłumaczymy dokładniej niżej), ale możesz mieć pewność, że – o ile nie zaprzestaniesz całkowicie działań SEO (jak wiemy, ani konkurencja, ani algorytmy Google nie śpią) – zostaną one z Tobą na dłużej.
Kolejną zaletą jest stosunkowo wysoki – wyższy od innych typów reklam – wskaźnik ROI (ang. return on investment), czyli zwrot z inwestycji. Tak jak w przypadku samego pozycjonowania, tak i w przypadku ROI, na zadawalające wyniki trzeba (od kilku do kilkunastu miesięcy) poczekać. Ale! Nie należy się poddawać i zaprzestawać działań SEO. Wraz z upływem czasu ROI będzie wzrastać.
Pozycjonowanie może nieść też za sobą korzyści takie jak rozwój biznesu, zyskanie przewagi nad konkurencją, poznanie preferencji potencjalnych klientów, kształtowanie wizerunku eksperta, wzrost rozpoznawalności czy zaufania do marki. Brzmi zachęcająco?
Jeśli zdecydowałeś już, że SEO jest Ci potrzebne i chcesz w nie zainwestować, pewnie pierwszym pytaniem, jakie nasuwa Ci się na myśl jest… ile mnie to będzie kosztować? Jak wygląda cennik pozycjonowania? A odpowiedź brzmi – to zależy! Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, jaki jest cena pozycjonowania.
Można przyjąć, że rząd budżetu SEO zaczyna się od 1500-2000 zł miesięcznie, jednak każdą usługę wyceniamy indywidualnie, biorąc pod uwagę wiele różnych czynników (takich jak np. aktualna pozycję fraz, aktywność konkurencji w sieci, historię czy jakość Twojej domeny), ciężko więc określić jedną, stałą kwotę. Trzeba pamiętać o tym, że każdy Klient, a co za tym idzie, każda branża, strona są inne i każda z nich może wymagać nieco innych działań. Co więcej, proces SEO wymaga pracy wielu rąk i korzystania z wielu zasobów, co również wpływa na to, że cennik pozycjonowania ulega zmianie.
Chcesz dowiedzieć się, jaki może być koszt pozycjonowania Twojej witryny? Zamów bezpłatną wycenę!
Cennik pozycjonowania ustalany jest indywidualnie i zależy od wielu czynników. Dowiedz się, jakie elementy wpływają na wysokość budżetu SEO i od czego zależy cena pozycjonowania.
Obecna pozycja fraz
Na jakich pozycjach, na wybrane frazy, widnieje aktualnie strona Klienta?
Popularność fraz
Jaka jest konkurencyjność, „trudność” wybranych fraz?
Branża
Czy branża Klienta należy do tzw. trudnych do pozycjonowania?
Rodzaj pozycjonowania
Pozycjonujemy stronę na konkretne frazy czy zdecydujemy się na pozycjonowanie szerokie?
Rynek
Jaki jest rynek kraju, na który pozycjonujemy stronę? Jaka jest konkurencyjność w danym regionie?
Historia domeny
Jaka jest historia domeny? Czy nie skomplikuje ona procesu SEO?
Jakość strony www
Jakiej jakości jest aktualnie strona Klienta?
Aktywność konkurencji
Jaka jest aktywność konkurencji w sieci? Czy konkurencja Klienta też się pozycjonuje?
Decyzja o inwestycji w proces pozycjonowania często nie jest prosta i nie powinna być podejmowana pochopnie. By zrobić to dobrze, powinniśmy wiedzieć, jakie mamy oczekiwania, jaki efekt ma przynieść nam SEO i otwarcie o tym mówić.
Na samą cenę pozycjonowania wpływa bardzo dużo czynników – jak choćby branża, w której znajduje się nasz sklep, konkurencyjność asortymentu, działania konkurencji, rynek, na którym chcemy działać czy stan zastany strony, o której mówimy. Na koszt wpływają też (wspomniane już) nasze oczekiwania. Dlatego też ważne jest, by stworzyć ofertę, która uwzględnia te wszystkie czynniki. Dopiero wtedy zobaczymy, ile tak naprawdę powinno kosztować SEO dla naszej strony i jakie realne efekty jesteśmy w stanie w danym budżecie osiągnąć.
Biorąc pod lupę cennik pozycjonowania, nie można nie wspomnieć o modelach rozliczenia za SEO – do tych dwóch najbardziej popularnych należą: abonament (czyli stała, miesięczna i niezależna od wyników agencji kwota) i rozliczanie za efekt (gdzie Klient płaci agencji tylko wtedy, gdy osiągnie ona ustalone pozycje).
W Delante rozliczamy naszych Klientów w formie comiesięcznego abonamentu. Co miesiąc dostarczamy również kompleksowy raport, w którym znaleźć można wyniki naszej pracy – zawiera on informacje o ruchu na witrynie, wyświetlaniach strony w wyszukiwarce, pozycjach fraz czy zrealizowanych optymalizacjach. Wierzymy, że transparentność jest kluczem do udanej współpracy.
Dlaczego zdecydowaliśmy się na abonamentowy model rozliczenia za SEO?
Jakiś czas temu model rozliczania za efekt był tym częściej wybieranym, jednak aktualnie nie jest on już tak chętnie stosowany. Trzeba mieć na uwadze to, że algorytmy Google są nieustannie aktualizowane, wymagania wyszukiwarki wraz z upływem czasu zmieniają się i nie ma możliwości obiecać Klientowi tego, że osiągnie on daną pozycję w SERPie i utrzyma ją na stałe. Na pozycję witryny w wyszukiwarce wpływa tak wiele czynników, w tym wiele niezależnych od Specjalistów SEO, że nie jesteśmy w stanie zapewnić, że pożądana pozycja jest w 100% osiągalna i że strona Klienta utrzyma się już na niej na zawsze.
Wbrew pozorom, rozliczanie się za efekt nie zawsze jest korzystne z punktu widzenia Klienta. Ten model rozliczenia za SEO może skłaniać do sięgania po niebezpieczne i zabronione metody tzw. Black Hat SEO, w celu szybkiego osiągnięcia oczekiwanych rezultatów. Mogą to być działania takie jak spam, upychanie słów kluczowych (keyword stuffing) czy ukrywanie tekstu. Metody te jednak mogą skutkować spadkiem pozycji w wyszukiwarce, a w skrajnych przypadkach, całkowitym zniknięciem z wyników wyszukiwania.
Pamiętajmy, że pozycjonowanie potrzebuje czasu – efektów nie zobaczymy od razu, a na wyniki trzeba poczekać. Jeśli jednak będziemy stosować metody zgodne z wyszukiwarką, będziemy cieszyć się znaczenie trwalszymi i długotrwałymi rezultatami naszej pracy.
Przy wyborze usługi pozycjonowania możemy spotkać się z różnymi modelami rozliczania się. Rzadko, bo rzadko, ale zdarzają się jeszcze usługi pozycjonowania za efekt, gdzie płacimy za wypozycjonowanie konkretnych fraz. Natomiast wyniki mocno fluktuują i w świetle zmieniającej się cały czas wyszukiwarki rozwiązanie to nie jest korzystne. Kolejnym minusem takiego modelu jest to, że jeśli w umowie znalazły się frazy, których nikt nie szuka, to podniesienie pozycji na TOP3 tak naprawdę nie przyniesie żadnego ruchu. Coraz częściej więc odchodzi się od tego modelu na rzecz wersji abonamentowej – miesięcznie płacimy określoną kwotę za pracę, którą wykonuje agencja SEO. Celem tych prac jest dowiezieniu ruchu, który ma w przyszłości konwertować.
Zdarzają się też oczywiście modele hybrydowe, gdzie oprócz abonamentu mamy też np. success fee.
SENa budżet SEO składa się kilka elementów, a ich dystrybucja zależy od potrzeb danej witryny. Ustalana jest na początku współpracy, na bazie solidnej analizy, ale co ważne, jest ona elastyczna i na przestrzeni miesięcy może ulec zmianie – w zależności od tego, czego w danym momencie wymaga strona Klienta. Przykładową dystrybucję budżetu SEO w 1. i w 3. miesiącu współpracy możesz zobaczyć poniżej.
W kolejnych miesiącach zazwyczaj nie różni się ona tak bardzo, jednak, tak jak już wspomnieliśmy wcześniej, może się zmieniać w zależności od tego, czego będzie potrzebować Twoja strona i jak będzie reagować na wprowadzane zmiany. Dlatego też dystrybucja Twojego budżetu może wyglądać zupełnie inaczej, niż ta pokazana poniżej – jest to kwestia całkowicie indywidualna.
1. miesiąc współpracy:
3. miesiąc współpracy:
Bardzo często zdarza się, że Klienci Delante zaczynają od niższego budżetu, a kiedy zauważą zadowalające wyniki naszych działań, po czasie decydują się na zwiększenie budżetu. Im wyższy jest budżet, a co za tym idzie, im więcej czasu poświęcamy Twojej stronie, tym szybciej zobaczysz wyniki – przy niskim budżecie istnieje obawa, że może być on niewystarczający, by nadążyć za konkurencją i przegonić ją w wynikach wyszukiwania.
Zapewniamy kompleksową usługę – cena pozycjonowania to koszt wielu działań i wysiłku wielu ludzi, którzy pracują na wspólny sukces. Spójrz, co dodatkowo wpływa na cennik procesu SEO.
Na czas specjalisty, przeznaczony dla Twojej strony, składa się wiele różnych aktywności. Aktywności te zależne są od aktualnych potrzeb witryny – nie zawsze będą to więc bezpośrednie działania na stronie. Bywa tak, że w danym momencie o wiele bardziej wartościowa może okazać się kilkugodzinna praca na narzędziach i analizie, aby wykonywane optymalizacje przynosiły jeszcze lepsze rezultaty.
Jeśli chodzi o aktywności, jakie w ramach budżetu SEO wykonuje Specjalista, to przykładowo są to:
Oczywiście to ze Specjalistą SEO będziesz miał największy kontakt – zawsze odpowie na Twoje pytania i to on będzie wykonywał większość optymalizacji na stronie. Nie jest to jednak jedyna osoba, która będzie sprawować opiekę nad Twoją witryną. Jak już wyżej pisaliśmy, SEO wymaga pracy wielu rąk. Poza dedykowanym specjalistą nad Twoją stroną czuwać będzie cały zespół osób, a każda z nich odpowiedzialna będzie za odrębne procesy:
Wybór słów kluczowych
Pierwszy krok to analiza ruchu – na tej podstawie powstaje strategia działania. Następnie dobieramy najlepsze i najbardziej konwertujące frazy kluczowe.
Audyt SEO
Obszerny audyt strony, który uwzględnia parametry mające wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania oraz określa potrzeby optymalizacyjne.
Optymalizacja techniczna
Optymalizacje techniczne mają pomóc zrozumieć robotom Google zawartość Twojej strony.
Budowanie treści
Budowanie treści, z uwzględnieniem słów lokalnych, na stronę oraz tych, które będą wykorzystane w procesie link buildingu, to kolejny etap pracy nad widocznością Twojej strony.
Optymalizacja treści
Odpowiednio zoptymalizowane treści będą miały duży wpływ na pozycjonowanie Twojej strony internetowej.
Jakościowy link building
W ramach link buildingu istotne jest tworzenie wartościowych odnośników, których źródła są zróżnicowane i wysokiej jakości.
Analiza i raportowanie
Analiza ruchu, mierzenie wpływu działań SEO na sprzedaż, a także podsumowanie wykonanych działań to część naszych cyklicznych raportów.
Konsultacje
Kontakt z klientem jest dla nas bardzo ważny, dlatego chętnie omówimy z Tobą audyt, comiesięczny raport czy też porozmawiamy o bieżących sprawach.
SEO wymaga czasu, cierpliwości i nieustannej pracy – rezultatów nie zobaczymy z dnia na dzień. Pozycjonowanie to proces (który powinien być prowadzony stale, długofalowo), a nie jednorazowe działanie.
Początkowe wyniki działań SEO, pod postacią zwiększonej widoczności witryny w wyszukiwarce, zazwyczaj zobaczyć możemy w trakcie pierwszych 3 miesięcy procesu. W kolejnych miesiącach rośnie ruch organiczny na stronie, a w dalszej kolejności (od kilku do kilkunastu miesięcy od momentu rozpoczęcia pozycjonowania) sprzedaż. Ale! To, o czym trzeba pamiętać, to to, że w przypadku jednej strony wyniki przyjdą szybciej, a w przypadku innej trzeba będzie poczekać nieco dłużej – tutaj nie ma reguły. Może to zależeć między innymi od tego, czy ruch jest budowany od zera, czy zwiększamy ruch, który już istnieje. Każda strona jest inna i każda ma swój własny przepis na sukces, dlatego trzeba uzbroić się w cierpliwość, konsekwentnie działać a efekty przyjdą same.
Cennik pozycjonowania to bardzo indywidualna kwestia – nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, ile kosztuje pozycjonowanie. Wpływ na koszt działań SEO ma wiele czynników, chociażby takich jak branża Klienta, historia domeny czy konkurencyjność danego rynku, dlatego wysokość usługi procesu SEO wyceniamy dla każdego Klienta indywidualnie.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, ile może kosztować pozycjonowanie Twojej strony lub sklepu internetowego, zamów bezpłatną wycenę!
Wśród elementów, które wpływają na cenę pozycjonowania wymienić można:
Na budżet pozycjonowania składa się wiele elementów, a dystrybucja między nimi zależy od aktualnych potrzeb danej strony i jej reakcji na prowadzone działania SEO – dlatego też na przestrzeni miesięcy może ulegać zmianie. Stale obserwujemy strony naszych Klientów i rozdzielamy prace tak, aby strona dostawała w danym miesiącu to, czego obecnie potrzebuje. To, co zawiera się w budżecie SEO to przykładowo:
Warto zaznaczyć, że w cenie pozycjonowania zawiera się koszt pracy wielu ludzi, a także specjalistycznych narzędzi, które wykorzystujemy do monitoringu i analizy prowadzonych przez nas działań SEO.
Najczęstszymi modelami rozliczenia za SEO, jakie proponują agencje, są:
Kiedyś najchętniej wybieranym modelem było rozliczanie się za efekt, tzn. płacono agencji tylko wtedy, gdy osiągnęła ona założone pozycje w wyszukiwarce. Obecnie jednak odchodzi się już od tego modelu na rzecz abonamentu – i taki też model stosujemy w Delante. Dlaczego?
Algorytmy i wymagania Google nieustannie się zmieniają i żaden Specjalista SEO nie jest w stanie zapewnić Ci stałego miejsca w wynikach wyszukiwania. Co więcej, w celu osiągnięcia szybkich wyników, rozliczenie za efekt bardzo często niesie za sobą sięganie po niezgodne z zasadami wyszukiwarki Google metody Black Hat SEO, które mogą skutkować obniżeniem pozycji w wyszukiwarce, a nawet całkowitym zniknięciem Twojej strony z SERPów.
Jak najbardziej warto! SEO to obecnie jedna z najpopularniejszych form promocji w sieci – inwestycja w pozycjonowanie może przynieść Ci naprawdę wiele korzyści, między innymi:
Daj nam znać jeśli potrzebujesz pomocy z SEO i/albo SEM. Wypełnij formularz i podaj swój URL. Wybierz preferowaną formę kontaktu. Odezwiemy się do Ciebie w 48h.
Powiedz nam nieco więcej o Twoim biznesie online: jakie cele chcesz zrealizować i jakie przeszkody stoją obecnie na Twojej drodze do ich osiągnięcia.
Przyjrzymy się dokładnie Twojej stronie. Kiedy już zbierzemy wszystkie niezbędne informacje, wytyczymy najszybszą drogę do osiągnięcia Twoich celów dzięki SEO.
Dostajesz swój całkowicie spersonalizowany plan działania z kilkoma wariantami cenowymi. Przejdziemy przez niego razem, żeby pokazać Ci, w jaki sposób strategia SEO poprawi rankingi Twojej strony.