W sieci często padają pytania o pozycjonowanie i cennik. Trudno odpowiedzieć na nie jednoznacznie. Jak bowiem podać tu konkretne dane, jeśli z jednej strony na aukcjach internetowych znajduje się oferty za kilkanaście złotych za frazę, podczas gdy w agencjach − nawet kilkaset? Przedział cenowy jest tak szeroki dlatego, że na koszt usługi wpływa wiele czynników, w tym podstawowy wybór metody pozycjonowania.
Pozycjonowanie: cennik zależy od...
1. Metody i czasu pracy
Najtańsze oferty podwyższania pozycji strony w wyszukiwarce nie są warte uwagi. Zwykle przynoszą więcej szkód niż pożytku i są bardzo krótkotrwałe. Bazują na niektórych metodach tak zwanego black hat SEO, które polegają na generowaniu przez automaty wielu linków niskiej jakości, z niemal identycznym tekstem. Google wyłapuje takie metody linkowania i zwykle sięgnięcie po półśrodki kończy się karą ze strony wyszukiwarki.
Istnieją także bardziej etyczne i czasochłonne sposoby, które skupiają się na linkowaniu z wartościowych zapleczy. Takie metody są droższe, ale także trwalsze i dużo bardziej efektywne.
2. Konkurencyjności branży i pozycjonowanych fraz
Im większa rywalizacja w branży, tym większe prawdopodobieństwo, że więcej niż jeden zawodnik startuje w wyścigu po najwyższe pozycje w Google. To zaś oznacza nie tylko zacieklejszą walkę o klienta, ale również o dobrą pozycję fraz opisujących działalność firmy. Rosnąca konkurencja oznacza dłuższy czas, który trzeba poświęcić na wypozycjonowanie kluczowych fraz, a co za tym idzie − wyższe koszty.
3. Liczby słów kluczowych
Dziś chyba już nikt nie decyduje się na pozycjonowanie zaledwie kilku słów kluczowych. Włożenie wysiłku w linkowanie do zbyt małej liczby fraz zamiast pomóc, może wydać się Google podejrzane. Dlatego absolutne minimum to 10 fraz, natomiast maksimum… właściwie nie da się określić. Są rozbudowane sklepy internetowe, które ze względu na ilość produktów potrzebują pozycjonowania na kilkaset, a nawet kilka tysięcy słów kluczowych. Wtedy cena usługi proporcjonalnie rośnie. Więcej na temat liczby słów kluczowych pisaliśmy w artykule Pozycjonowanie 5, 10, 20 fraz - ile wybrać?
4. Jakości i zawartości strony internetowej
Pozycjonowanie i cennik tej usługi zależy także od tego, w jakiej kondycji jest strona, której pozycję trzeba podnieść. Stan witryny zależy od wielu czynników. Przede wszystkim istotna jest jej historia − to, ile czasu strona istnieje w sieci, czy została kiedyś ukarana przez Google albo kiedy ostatnio i jak często była aktualizowana. Na jej wartość wpływa także to, czy zawiera unikalne treści, nie ma błędów technicznych i jest dobrze zoptymalizowana. Pozycjoner stojący przed zadaniem podniesienia pozycji takiej strony, musi przeanalizować wszystkie te czynniki i obliczyć, ile czasu zajmie mu usprawnienie strony oraz zwiększenie jej wartości na zewnątrz, w sieci.
5. Długości trwania umowy
Im dłużej trwa umowa, tym miesięczne koszty pozycjonowania w cenniku są niższe. Wynika to z faktu, że na początku współpracy, kiedy pozycje strony dla danej frazy są najdalej w wyszukiwarce, trzeba włożyć najwięcej czasu i pracy w to, aby Google ją dostrzegł. Później, kiedy strona firmy jest już dobrze zoptymalizowana, a działania pozycjonujące regularne, proces staje się bardziej ustabilizowany i kosztuje mniej.
Jeśli chodzi o pozycjonowanie - cennik w rzadko której firmie będzie miał stałe i jasno określone widełki cenowe. Zmienne kwoty wynikają z tego, że koszt usługi zależy od wielu czynników. Dlatego też w wyborze agencji, której powierzymy ważne zadanie pozycjonowania naszej strony, lepiej zamiast kierować się ceną, wziąć pod uwagę jakość usługi.