Jak wybrać firmę SEO? 10 rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę

Jak wybrać firmę SEO? 10 rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę

Wybór firmy SEO uzasadniony tylko i wyłącznie niską ceną może sprawić, że zamiast dobrych wyników pojawią się liczne problemy. Przed podjęciem decyzji o tym, w ręce której agencji powierzyć pozycjonowanie swojej strony, należy dokonać szczegółową analizę, uwzględniającą kilka ważnych aspektów. Jakich? O tym w dzisiejszym wpisie.

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Co wchodzi w zakres działań firmy SEO?

Wszystkie działania, jakie podejmują firmy SEO na stronach swoich klientów (a także poza nimi), mają wpływ na pozycje danych słów kluczowych w wynikach organicznych w wyszukiwarkach internetowych. Dobrze wykonywane pozycjonowanie strony internetowej sprawia, że staje się ona coraz lepiej widoczna dla użytkowników wpisujących konkretne frazy w oknie wyszukiwarki, a to przekłada się z kolei na zwiększony ruch. Poniżej zamieszczam najpopularniejsze elementy, które wchodzą w zakres usług agencji i firm pozycjonujących.

Audyt strony internetowej

Jest niczym innym jak dogłębną analizą strony internetowej, która przeprowadzana jest w celu sprawdzenia m.in. struktury witryny, adresów URL, zamieszczonych treści a także innych elementów znajdujących się poza stroną. Wymienić można tutaj np. linki zewnętrzne prowadzące do niej oraz wiek witryny i domeny. Audyt ma na celu ocenę obecnej sytuacji strony, wraz z wykazaniem znalezionych nieprawidłowości, na podstawie których w dalszych krokach opracowuje się najlepszą strategię pozycjonowania. Wykonując audyt strony internetowej, specjaliści bazują na zdobytym doświadczeniu, wspomagając się przy tym profesjonalnymi narzędziami.

Techniczna optymalizacja podstron

Polega na podejmowaniu odpowiednich działań na poszczególnych podstronach, które są zgodne z wytycznymi Google. Optymalizacja strony jest realizowana po opracowaniu audytu oraz wysnuciu na jego podstawie wniosków. Bazuje ona na prawidłowo dobranych słowach kluczowych, które trafnie opisują stronę klienta oraz wyróżniają się dużą ilością wyszukiwań.

Proces link building’owy

Jego realizacja ma na celu pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych od stron cechujących się sporym zaufaniem. Duża ilość cennych odnośników ma bowiem zauważalny wpływ na pozycję linkowanej witryny w tzw. SERP-ach.

link buildingTworzenie treści

Dzięki interesującym treściom, które niosą wartość dla użytkowników, strona może notować zwiększony ruch, pozyskując tym samym potencjalnych klientów. Content marketing – bo tak fachowo nazywa się dostarczanie przydatnych i ciekawych materiałów na stronie, ma na celu przyciągnąć uwagę jak największej ilości internautów.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru firmy SEO?

Z roku na rok widać zauważalny wzrost świadomości właścicieli stron internetowych, na temat tego jak ważna jest promocja w sieci. Na rynku pojawiają się także nowe firmy SEO, które obiecują wysokie efekty. Jak nie pogubić się gąszczu ofert na pozycjonowanie stron internetowych oraz jak wybrać firmę, której działania faktycznie pozwolą Ci uzyskać zadowalające rezultaty? Podczas przeglądania propozycji agencji oraz innych przedsiębiorstw trudniących się SEO dokładnie zwróć uwagę na kilka kluczowych spraw.

1. Rodzaj umowy

Sprawdź jakie warunki umowy oferuje firma – jak wyglądają zapisy dotyczące okresu współpracy oraz na jakich zasadach można ją rozwiązać w późniejszym czasie. Dobrze jeśli agencja ma w zwyczaju konstruowanie umów, których okres obowiązywania jest dopasowany do potrzeb oraz oczekiwań klientów. Wybieraj firmy, które w jasny i czytelny sposób określają warunki, na których odbywa się rozwiązanie umowy. Wystrzegaj się z kolei takich, które przy pomocy umowy będą wiązać Cię długim okresem współpracy, wyłączając przy tym możliwość jej wcześniejszego rozwiązania.

2. Opracowanie audytu strony i jego zakres

Tak jak wspominałem już wcześniej, audyt strony internetowej stanowi podstawę do późniejszych działań SEO. Na jego podstawie agencja jest w stanie wykryć obszary, w których znajdują się błędy lub niedociągnięcia oraz formułuje swoją strategię dla konkretnego klienta. Właśnie dlatego warto zwrócić uwagę na zakres audytu, czyli na to co analizuje firma.

Warto dodać, że częstą praktyką jest tworzenie prostych audytów, generowanych automatycznie przy pomocy skryptów, które w dużej ilości przypadków nie wnoszą wartościowych, z punktu widzenia pozycjonowania, informacji. Tego typu audyty są konstruowane dla klientów jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, niejako w ramach zachęty. Pamiętaj o tym, że profesjonalny audyt SEO wykonuje się w ciągu kilku, kilkunastu, a czasem nawet kilkudziesięciu godzin. Wykonujący go specjalista również wspiera się rozmaitymi narzędziami, lecz ocena oraz wnioski są konstruowane przez niego, na podstawie posiadanego doświadczenia. Wybieraj firmy, które określają szczegółowy zakres audytu, chętnie przedstawiają przykładowy dokument oraz zobowiązują się do pomocy w późniejszej optymalizacji strony, zgodnie z opracowanymi w jego ramach zaleceniami.

3. Jakość i ilość słów kluczowych

Dobór odpowiednich słów kluczowych to jedna z podstawowych kwestii, o które powinna zadbać firma pozycjonująca. Frazy te muszą być wybrane tak, by trafnie odzwierciedlały działalność prowadzonego przez klienta przedsiębiorstwa. Proces doboru słów kluczowych musi być poprzedzony dokładną analizą strony klienta, branży w której działa, a także jego konkurencji. Często jest on on wspierany przez narzędzia takie jak np. Google Search Console, Semstorm, czy Semrush. Warto dowiedzieć się również, jaką ilość słów kluczowych przygotuje dla Ciebie firma. Jeśli dostajesz pytania o cele biznesowe, charakter prowadzonej firmy, a także pozycjoner prosi Cię o dostępy do kont Google Analystics, czy Search Console to jest to dobry sygnał. Lampka ostrzegawcza powinna się zapalić jednak w sytuacji, w której firma firma bez dokonania analizy oraz wywiadu z Tobą wybiera niskiej jakości frazy, kierując się jedynie niskim wolumenem wyszukiwania.

4. Częstotliwość i forma raportowania

Raportowanie z wykonanych działań oraz uzyskanych efektów to niezwykle ważny element usługi jaką jest pozycjonowanie stron internetowych. Na podstawie tego dokumentu jesteś w stanie stwierdzić, czy to co robi firma pozycjonująca daje zadowalające efekty oraz czy działania, za które płacisz są realizowane w sposób prawidłowy.

Podczas wyboru agencji SEO dowiedz się co zawiera się w raportach wysyłanych do klientów oraz z jaką częstotliwością możesz się ich spodziewać. Dobra firma to taka, która cyklicznie (tygodniowo, miesięcznie) wysyła raport uwzględniający zrealizowane działania oraz zamieszcza w nim ważne z punktu widzenia prowadzonego przez klienta biznesu informacje. Unikaj agencji, które o efektach oraz przeprowadzonych działaniach informują jedynie na prośbę klienta.

5. Kary umowne

Pamiętaj o tym, że podpisywana z firmą pozycjonującą umowa powinna być skonstruowana w taki sposób, by chronić obydwie strony. Podczas wyboru agencji SEO przeanalizuj dokładnie zapisy na temat kar umownych oraz sytuacji, w których mogą być one egzekwowane. Umowa musi stanowić zabezpieczenie dla obu stron decydujących się na współpracę. Jeśli analizowana przez Ciebie firma w zapisie umowy informuje o możliwości stosowania licznych kar, a także nie pozwala na jej rozwiązanie w przypadku braku zadowalających efektów – szukaj dalej.

6. Osoby kontaktowe i odpowiedzialne za pozycjonowanie

Osoby, z którymi przyjdzie Ci kontaktować się w ramach współpracy SEO to równie ważny aspekt, na który należy zwrócić uwagę podczas wyboru agencji pozycjonerskiej. Właśnie dlatego, przed podpisaniem umowy dowiedz się z kim będziesz współpracował oraz za co ta osoba jest odpowiedzialna. Jeśli chcesz lepiej poznać firmę SEO oraz pracujących w niej specjalistów, dobrą praktyką jest odwiedzenie jej strony internetowej. Zazwyczaj znajduje się na niej sekcja “O nas”, na której możesz zobaczyć pracowników danej agencji. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie podpisanie umowy z transparentną firmą, która na swojej stronie ukazuje wiele informacji na temat charakteru działalności i swoich pracowników, niż takiej która zdawkowo przedstawia tego typu wzmianki.

Wybór agencji SEO - o nas

7. Referencje oraz opinie na temat firmy

Na podstawie referencji, które często znaleźć można na stronie firmy zajmującej się pozycjonowaniem, dowiedzieć się można jakie marki lub przedsiębiorstwa miały okazję z nią współpracować. Oczywiście bazuj tylko na takich referencjach, które jesteś w stanie zweryfikować. Agencje często dzielą się studiami przypadków lub listami referencyjnymi. Jeśli chcesz również sprawdzić opinie innych klientów na temat konkretnego pozycjonera, dobrą praktyką jest przeglądnięcie opinii zamieszczonych w “Google moja firma”, na Facebooku i w innych miejscach. Wybieraj sprawdzone agencje o dobrej reputacji, cieszące się pozytywnymi opiniami.

Wybór agencji SEO opinie

8. Jak wygląda sytuacja po zakończeniu umowy

Dowiedz się jak wygląda sytuacja po zakończeniu umowy, czyli sprawdź między innymi to, co stanie się ze stworzonymi w czasie współpracy linkami prowadzącymi do Twojej strony. Nagłe wykasowanie dużej ilości odnośników może skutkować drastycznymi spadkami pozycji w wynikach wyszukiwarki. Na etapie wstępnych rozmów przed podpisaniem umowy warto jest zapytać o źródła, z których pozyskiwane będą linki oraz co się z nimi stanie po rozwiązaniu współpracy. Naturalnie, lepszym wyborem będzie postawienie na firmę która jasno doprecyzowuje jak wygląda sytuacja po zakończeniu umowy, niż na taką która nie mówi wprost na ten temat.

9. Koszt usługi i model rozliczeniowy

Cena usługi pozycjonowania to oczywiście równie ważny czynnik, na który należy zwrócić uwagę podczas przeglądania ofert firm SEO. Pamiętaj jednak o tym, że wysoka jakość kosztuje, a wybór firmy oparty tylko i wyłącznie na niskiej cenie, zazwyczaj kończy się marnymi efektami, a nawet pogorszeniem sytuacji sprzed momentu rozpoczęcia działań.

Podczas wyboru agencji pozycjonującej zwróć także uwagę na stosowane modele rozliczeniowe. Warto rozejrzeć się za firmą, która wyjaśni jak wygląda rozliczenie i dobierze indywidualny budżet do Twojej strony.

10. Jak prezentuje się witryna firmy SEO

Jeśli chcesz sprawdzić na ile profesjonalna jest interesująca Cię firma SEO, warto dokładnie zapoznać się z jej stroną internetową. Kiedy jest ona zaprojektowana kompetentnie, z dbałością o szczegóły, to możesz liczyć na to, że w podobny sposób będzie wykonana oferowana przez firmę usługa. Dobrą praktyką jest także przeanalizowanie na jakich pozycjach strona wybranej marki jest wyświetlana w wynikach wyszukiwania po wpisaniu branżowych fraz. W przypadku, gdy agencja pozycjonująca jest słabo widoczna w serpach, może to świadczyć o jej niewielkich zdolnościach. Dobra firma pozycjonująca to taka, która sama jest bardzo dobrze wypozycjonowana.

Podsumowanie

Jak widać, aspektów na które należy zwrócić uwagę podczas wyboru najlepszej firmy SEO jest wiele, co sprawia że selekcja ta nie należy do łatwych zadań. Pamiętaj o tym, by na samym początku określić swoje potrzeby i według nich analizować czynniki, o których wspomniałem na łamach tego wpisu. Przegląd firm powinien być dokonywany stopniowo, wraz z porównywaniem poszczególnych ofert. Miej na uwadze to, że wybór złej firmy może odbić się wieloma negatywnymi skutkami, spośród których wymienić można nawet wykluczenie z wyników wyszukiwarki. Dokładna analiza z pewnością zaowocuje trafnym wyborem agencji, która zapewni Ci wysokie pozycje, wzrost ruchu organicznego i sprzedaży.

  5,00 / 5 ( 4 )
Autor
Junior SEO Specialist - Rafał

Junior SEO Specialist

W Delante od stycznia 2019 roku. Informatyk z pasją do marketingu internetowego i SEO, który w swojej pracy stara się zapewnić użytkownikom wartościowy content, a klientom pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwarki. Miłośnik winyli, obuwia sportowego i podróżowania. W wolnym czasie skreczuje na gramofonach, na przemian z odwracaniem kolejnych kartek książek kryminalnych.
  • Dodałbym do listy kilka punktów:
    1. Kto rzeczywiście będzie przygotowywał audyt i pozostałe prace na 100% nie będzie to, gwiazda agencji której głównym celem jest pozyskanie klienta i wystąpienia na konferencjach.
    2. Zderz opinie agencji na temat ofert konkurencji można wielu rzeczy się dowiedzieć.
    3. Przejrzystość działań, zastanów się czy to co kupujesz jest warte wydatków, czy nie warto zapłacić więcej za wyższą jakość. Za małe pieniądze nie spodziewaj się dobrych wyników. Szczególnie w trudnych kategoriach.
    4. SEO nie jest taką usługa jak Google ads, nie polega na kupowaniu klików
    5. Jeśli nie jesteś w stanie sam dokonać wybory i nie chcesz tracić czasu i pieniędzy skorzystaj z pomocy doświadczonych, niezależnych, konsultantów warto za to zapłacić dodatkową jednorazową kwotę.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.