Spis treści
- Czy da się robić SEO na YouTube?
- Czy warto pozycjonować się na YouTube?
- Jak działa algorytm YouTube?
- Jak skutecznie pozycjonować się na YT?
- Zadbaj o nazwy plików z frazami kluczowymi
- Dodaj naturalne frazy kluczowe w tytułach
- Optymalizacja opisu filmu
- Dodawanie tagów i hashtagów
- Dopracowana miniatura filmu
- Dodawanie napisów do filmu i rozdziałów do filmu
- Dodanie początkowych i końcowych bloków z odnośnikami do innych wideo
- Tworzenie playlist z filmów
- Regularne dodawanie nowych treści
- Pozycjonowanie strony YouTube: kilka porad content marketingowychv
- Last but not least…
- SEO na YT – Podsumowanie
O produkcji materiału wideo można by pisać wiele, tak jak i o samym pozycjonowaniu filmów na YouTube. Dziś nie zagłębiamy się jednak w tajniki obrazu i kamery, a przyglądamy pozycjonowaniu filmów na YouTube, w tym prostym optymalizacjom, które dotyczą każdego dodawanego klipu wideo.
Jakość publikowanych na YT filmów często można porównać z porządną telewizyjną produkcją, a vlogowanie wpisać w swoim CV (serio!). W dzisiejszym poście skupimy się na elementach, które pozytywnie wpłyną nie tylko na pozycjonowanie filmów na YouTube, lecz także w wyszukiwarce Google.
Czy da się robić SEO na YouTube?
Wbrew wszelkim wątpliwościom, uspokajamy – jasne że tak, pozycjonowanie YouTube jest możliwe. Dlaczego? Bo YouTube to też wyszukiwarka! I to druga co do popularności (wyprzedza ją wyłącznie Google, ale to w końcu jedna firma, więc… wszystko zostaje w rodzinie 😉 ).
YouTube, podobnie jak przeglądarkowe wyszukiwarki, również ma własny ranking wideo tworzony na podstawie złożonych algorytmów, dlatego SEO na YouTube jest jak najbardziej możliwe.
Ale czy pozycjonowanie będzie wyglądało tak samo jak w przypadku stron internetowych i Google’a? Niekoniecznie! Przyjrzyj się najważniejszym różnicom i wychwyć podobieństwa – jeśli znasz podstawy SEO, YouTube Cię nie zaskoczy!
Czy warto pozycjonować się na YouTube?
Wiesz już, że pozycjonowanie na YouTube jest możliwe – o tym, jak to robić, opowiemy za moment, najpierw zajmijmy się tym, dlaczego warto (żeby przy kolejnej z rzędu czynności na SEOwym to-do list nie osłabła Twoja motywacja!).
Obecność na YouTube ma wiele zalet, między innymi:
- Pomaga generować dodatkowy ruch na stronie. Jeśli Twojemu wideo uda się przebić przez zasieki konkurencji, wyświetli je szeroka grupa odbiorców, a w niej z pewnością znajdą się Twoi potencjalni klienci – wszystko za sprawą prawidłowo funkcjonujących algorytmów, ale o tym za chwilę.
- Skutecznie promuje markę – materiały wideo to świetne medium do budowania charakteru marki, co z kolei stanowi skuteczne narzędzie w brandingu i generalnie – całym marketingu internetowym.
- Wspomaga link building strony – w opisach filmów możesz umieszczać linki do swojej strony i choć mają one atrybut nofollow (nie przenoszą bezpośrednio mocy strony), to wciąż są istotnym elementem link buildingu za sprawą niesamowicie wysokiego autorytetu YouTube.
- Zasięg poza YT – dobrze zoptymalizowane filmy mogą się wyświetlać jako wyniki także w Google, nie tylko na YouTube!
Jak działa algorytm YouTube?
Wiesz, że w ciągu zaledwie jednej minuty YT rozrasta się o kolejne setki godzin nagrań? Właśnie dlatego YouTube potrzebuje skutecznego (i naprawdę rozbudowanego) algorytmu.
Algorytm YouTube analizuje dokładnie filmy, ale nie tylko ich zawartość – zwraca szczególną uwagę na tytuł, opis, a nawet miniaturki czy nazwę pliku, dlatego tak istotne jest uzupełnienie i zoptymalizowanie wszystkich pól dostępnych przy wrzucaniu filmu do sieci. Nie bez znaczenia pozostaje też zaangażowanie użytkowników, czyli ich komentarze i zadowolenie, a także czas spędzony na oglądaniu wideo.
Ponieważ YouTube pracuje nad pokazaniem właściwych filmów właściwym osobom (nie tylko w procesie wyszukiwania, ale i w proponowanych), algorytm działa na bardzo wielu danych związanych z użytkownikami, tworząc między nimi sieć połączeń, na podstawie których dobiera odpowiednie treści do preferencji użytkowników.
Więcej informacji znajdziesz tutaj, w oficjalnym wideo YouTube Creators:
’The Algorithm’ – How YouTube Search & Discovery Works
Warto też zagłębić się w temat YouTube Search, czyli zrozumieć, jak działa wyszukiwarka w YouTube.
Jak skutecznie pozycjonować się na YT?
No dobrze, wiesz już, dlaczego warto zadbać o optymalizację Twoich wideo, oraz jak działa algorytm serwisu. A jak pozycjonować filmy na YouTube?
Zadbaj o nazwy plików z frazami kluczowymi
Gdy chodzi o nazwy plików, zasada jest taka sama jak w optymalizacji SEO – klip wideo powinien w nazwie zawierać słowo kluczowe bez polskich znaków. Zamiast spacji lub podkreślenia „_”, lepiej jest stosować dywiz (łącznik) „-”. Korzystniejsza pod względem pozycjonowania filmów na YouTube będzie więc nazwa pliku wideo:
szarlotka-jak-upiec.mp4 niż jak_upiec_wyborną_szarlotkę.mp4, a już na pewno lepsza niż vid%wQoUn&2112.mp4.
Dodaj naturalne frazy kluczowe w tytułach
Pamiętaj, że możesz upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, czyli zadbać o to, żeby filmik pojawiał się nie tylko na YouTubie, ale i w wyszukiwaniach Google. Zrobisz to za pomocą tzw. “video keyword”.
Jak wybrać słowo kluczowe, które umieścisz w swoim tytule filmu? Możesz zacząć od prostego researchu, wpisując swoje pomysły na tytuł w Google i sprawdzając, czy na podaną frazę wyskoczą także filmiki.
Możesz też wykonać analizę fraz kluczowych podobnie jak w przypadku klasycznego pozycjonowania strony internetowej. Najważniejsze to zastanowić się, jakich fraz mógłby użyć widz, żeby trafić na Twoje nagranie.
Optymalizacja opisu filmu
Przestrzeń pod zamieszczonym filmem należy do Ciebie! Zamieść w niej użyteczne dla czytelnika streszczenie zawartości klipu lub tekst, który będzie go dopełniać. Opis pod filmikiem jest przydatny nie tylko dla użytkownika, ale także dla robotów YouTube i Google, które na ich podstawie oceniają treść filmików – dlatego nie zapomnij umieścić tam odpowiednich fraz kluczowych, a także linku do swojej strony. Te dwa elementy to prawdziwy must have!
Nie zapomnij też dodać linku w opisie swojego profilu!
Dodawanie tagów i hashtagów
Tytuł i opis to nie wszystko. Koniecznie otaguj swoje wideo, zamieszczając w nim słowa kluczowe, które wiążą się z tematem filmu i kategorią, do której należy. Możesz także rozważyć użycie przymiotników – czasami internauci obok podstawowych fraz dopisują określenia typu „śmieszne” czy „nowe”, aby zawęzić pole wyszukiwań. Spróbuj myśleć tak jak oni i dobrać odpowiednie tagi.
Wskazówka: Tagi pomagają w zaistnieniu w pasku bocznym, a dokładnie w “proponowanych filmach”. Dzięki tagom istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownik oglądający film podobnie otagowany do Twojego, w wybranych przez YouTube propozycjach dostrzeże Twoją produkcję.
Dopracowana miniatura filmu
Wspominaliśmy wcześniej, że algorytmy YouTube’a zwracają uwagę nawet na takie szczegóły jak miniaturka filmu (thumbnail). Po co martwić się takimi detalami, szczególnie biorąc pod uwagę, że YT proponuje nam gotowe miniaturki?
Cóż – dane mówią same za siebie. Ok. 90% najlepiej pozycjonujących się filmów ma właśnie niestandardową miniaturę zamiast tej automatycznie kreowanej przez YouTube.
Jak zrobić właściwą miniaturkę? Kieruj się tymi wytycznymi:
- rozmiar miniatury: 1280×720 px,
- format pliku: najlepiej .jpg lub .png
- rozmiar pliku: jak najmniejszy, ale maks. 2 MB
Dodawanie napisów do filmu i rozdziałów do filmu
Zdarzyło Ci się kiedyś pominąć wideo, gdy okazało się, że nie ma napisów? To normalne i bardzo powszechne. Często decydujemy się przewinąć dany materiał, jeśli nie jesteśmy go w stanie obejrzeć od razu – a jednak bardzo często oglądamy filmy wyciszone (np. w autobusie, kolejce do lekarza), dlatego nie dodając napisów do swojego wideo, skazujesz się niejako na utratę bardzo wielu widzów.
Napisy do filmu możesz dodać na kilka sposobów.
- Transkrypcja automatyczna – YouTube daje możliwość dodania prostych napisów automatycznych bezpośrednio do filmu, są one jednak nieidealne i często nie odczytują wypowiadanych słów prawidłowo.
- Dodanie ręczne napisów – w edytorze YT możesz dodać własne napisy, pracując na osi czasu i określając czas wyświetlania poszczególnych napisów.
- Użycie zewnętrznego narzędzia – plik z napisami w formacie .srt możesz eksportować do swojego wideo na YouTubie.
Rozdziały są równie ważne – pozwalają od razu przeskoczyć do interesującej Cię części wideo, przez co nie musisz klikać na pasek osi czasu wielokrotnie, a jedynie raz. Wygoda? Ogromna! To bardzo cenne w dobie zmęczenia nadmiarem informacji.
Dodanie początkowych i końcowych bloków z odnośnikami do innych wideo
W obrębie swojego wideo możesz umieszczać zarówno karty (czyli powiadomienia widoczne jako małe ikonki w rogu), a także bloki z odnośnikami do innych wideo. Istnieją tu pewne ograniczenia – kart możesz umieścić maksymalnie pięć, a bloki tylko na końcu i początku filmu.
Zaletą bloków jest to, że zajmują całą powierzchnię filmu i bardzo łatwo jest zachęcić nimi do przejścia do innego wideo, ale karty nie pozostają bez znaczenia. Jeśli w trakcie filmu opowiadasz o czymś, o czym już wcześniej było wspomniane na kanale, koniecznie dodaj odpowiednią kartę atrakcyjną wizualnie.
To trochę jak linkowanie wewnętrzne, tylko w obrębie Twojego kanału na YT, nie strony internetowej. Pozycjonowanie stron i YouTube mają zaskakująco wiele wspólnego!
Zobacz, jak świetnie wyegzekwował blok końcowy zespół YouTube’a:
Tworzenie playlist z filmów
Skoro ktoś obejrzał jeden film, którym go zainteresowałeś, może będzie chciał też zerknąć a kolejny? A może chcesz stworzyć cykl wideo na obszerny temat, któremu poświęcisz sporo czasu i wyczerpiesz daną tematykę do końca? Zarówno użytkownicy, jak i algorytmy bardzo cenią sobie rozbudowane, wartościowe treści, dlatego dobrze zaserwować im je wszystkie w jednym miejscu.
Regularne dodawanie nowych treści
Z pewnością już obiło Ci się o uszy, że Google lubi świeże, nowe, interesujące treści, prawda? Na YouTubie jest podobnie. Pamiętaj o tym, aby treści na Twoim kanale pojawiały się regularnie i były zawsze aktualne. Bardzo ważny jest tu content plan – nie zaniedbuj swojego kanału i nie porywaj się na zbyt duże projekty. Mierz siły na zamiary i dbaj o to, aby Twoje konto rozwijało się regularnie i systematycznie.
Pozycjonowanie strony YouTube: kilka porad content marketingowych
SEO to jeszcze nie wszystko! Pamiętaj o tym, że dobre, wysokiej jakości treści idą w parze z pozycjonowaniem, a catchy storytelling przykuwa czujne oko odbiorcy. Co więc możesz zrobić, aby zaistnieć?
Dodaj chwytliwy tytuł filmu
Tytuł ma ogromne znaczenie – bądź rezolutny i przemyśl go dokładnie. Masz do dyspozycji tylko 100 znaków, więc dobrze je wykorzystaj – niech tytuł będzie ciekawy, zachęcający i dobrze dobrany.
Przeprowadź szybki research, który podpowie Ci, jakie tytuły posiadają wideo o podobnej tematyce do Twojej produkcji. To właśnie z nimi będziesz rywalizował o pierwsze pozycje. Zauważ, że poradniki, recenzje czy filmiki objaśniające jak wykonać konkretną rzecz/czynność są niezwykle popularne i chętnie oglądane. Zatem jeśli na swoim filmiku tłumaczysz jak coś zrobić, dobrze rozpocząć tytuł właśnie od “Jak…”.
Tytuł powinien składać się z co najmniej pięciu słów, a przy tym najlepiej, żeby zawierał frazę kluczową, na którą pozycjonujesz wideo.
Pamiętaj, że tytuł to zazwyczaj kluczowy czynnik decydujący o tym, czy użytkownik zechce odwiedzić Twój kanał na YouTube. Aby poprawić pozycję filmiku w wyszukiwarce, oprzyj go o dobrze dobrane słowo kluczowe. Jeśli jednak musisz wybierać pomiędzy chwytliwym tytułem a takim z odpowiednim słowem – wybierz ten pierwszy!
Pracuj nad zaangażowaniem użytkowników
Po publikacji filmu nie pozostawiaj go samemu sobie. Jeśli zainteresują się nim czytelnicy, odpowiadaj na ich komentarze i pokaż, że obchodzi Cię ich zdanie. Również w uwagach pod wideo znajdować się może ważny dla pozycjonowania content, który szkoda byłoby pominąć.
To, czy Twój filmik będzie pojawiał się wysoko w wyszukiwaniach, zależy w dużej mierze od jego interakcji z innymi użytkownikami. Między innymi od tego, jaki jest średni procent oglądalności Twojego video. Czy widzowie wyłączają go po dwudziestu sekundach, czy oglądają do końca.
A pozostając przy temacie długości videa, warto pamiętać, że ma to także spory wpływ na pozycjonowanie filmów na YouTube. Niepisaną zasadą jest, by video było przynajmniej pięciominutowe.
Wskazówka: Pamiętaj, że subskrypcje, udostępnienia na Facebooku czy Twitterze, a także liczba użytkowników, którzy polubili Twój filmik bądź dodali go do ulubionej playlisty znacząco wpływa na jego pozycje w wyszukiwaniach.
Promuj wideo
Jeśli uało Ci się odhaczyć wyżej wymienione punkty, pozostaje Ci promocja swojego video. Poza oczywistymi kanałami, takimi jak Facebook czy Twitter, warto wziąć pod uwagę różnego rodzaju serwisy opierające się na Q&A, czyli pytaniach i odpowiedziach. Jeśli nagrywasz w języku angielskim, godną polecenia stroną jest np. Quora.
A jeśli prowadzisz także swojego bloga nie wahaj się umieścić odnośnika w jednym z artykułów. Jeśli nagrywanie filmików to nie tylko Twoja pasja, ale także zawód, koniecznie dodaj link do Twojego kanału lub wybranego filmu w stopce mailowej.
Last but not least…
Wiesz, co jeszcze jest niesamowicie ważne?
Dobry film.
Tak, wszystkie powyższe techniki poprawią pozycję Twojego wideo zarówno w wynikach YouTube, jak i wyszukiwarce Google. Jednak to, czy film zyska popularność, zależy przede wszystkim od jego jakości – i to zarówno w warstwie merytorycznej, jak i estetycznej.
Pamiętaj, że jest mała szansa, by ktoś obejrzał Twoją półgodzinną produkcję, w której trzeba się domyślać, co kto mówi. Jeśli masz świetny pomysł na filmik, jednak brak Ci praktycznych umiejętności i sprzętu, dobrym rozwiązaniem będzie współpraca z profesjonalistami.
Oczywiście jeśli ze względu na fundusze nie możesz sobie na to pozwolić, metoda prób i błędów również jest zalecana, ale wtedy musisz się przygotować na zróżnicowane efekty. Ważne, by włożyć wysiłek zarówno w nakręcenie (ciekawe ujęcia), montaż, a przede wszystkim interesującą treść materiału.
SEO na YT – Podsumowanie
Vlogi, tutoriale, DIY… od kilku dobrych lat rozszyfrowanie tych terminów nie stanowi problemu dla większości użytkowników sieci. YouTube okazał się posiadać naprawdę istotny potencjał (nie bez powodu to coś więcej niż miejsce na wrzucanie śmiesznych filmów w kotami).
Dbałość o tytuł, opis, tagi, nazwę klipu i aktywność w komentarzach to kilka rzeczy, które wpływają pozytywnie na pozycjonowanie filmów na YouTube. To jednak dopiero wierzchołek góry lodowej i zaledwie garstka spośród wielu działań, których należy się podjąć, decydując się na produkcję i popularyzację materiałów wideo.
YouTube stwarza ogromne możliwości wypromowania własnej osoby czy firmy. Dzięki aktywnym użytkownikom, jesteś także w stanie zbudować oddaną grupę odbiorców i widzów. Warto dobrze przemyśleć tematykę oraz wykonanie filmu, i w obu przypadkach nie iść drogą na skróty.
Znajdź lukę, którą możesz wypełni, albo w kreatywny i nowatorski sposób podejdź do popularnych już tematów. W połączeniu z opisanymi w tym poście wskazówkami jesteśmy pewni, że i ty możesz odnieść duży sukces na Youtube. A w razie czego – służymy naszym profesjonalnym wsparciem, napisz do nas.
Sprawdź również nasz kanał na YouTube: Uczymy tam o podstawach SEO, trendach, analizujemy strony internetowe, prowadzimy webinary i udostępniamy relacje z wydarzeń, jak na przykład ta: