Jak poprawić nawigację na stronie?

Jak poprawić nawigację na stronie?

Nawigacja na stronie internetowej to jeden z kluczowych elementów każdej witryny. Jeśli jest ona skonstruowana w prawidłowy sposób, przynosi korzyści zarówno pod względem zadowolenia użytkowników, jak i pozycjonowania strony. Przygotowałam listę wskazówek, których warto się trzymać. Gotowi? To zaczynamy!

Ostatnio na naszym blogu: Ograniczenia w Google Moja Firma przez COVID-19

Co to jest nawigacja strony internetowej?

Nawigacja strony internetowej to inaczej wewnętrzna struktura linków. Oznacza ona takie połączenia pomiędzy poszczególnymi podstronami witryny, które sprawiają, że korzystanie ze strony jest intuicyjne i proste, zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google, które “skanują” stronę.

Na wewnętrzną strukturę linków składa się kilka elementów:

  • architektura strony, czyli przejrzyste menu, podział na kategorie i podkategorie,
  • odpowiednia hierarchia treści,
  • linkowanie z artykułów blogowych do produktów,
  • i wiele innych, o których napiszę w dalszej części wpisu.

Dlaczego nawigacja strony jest ważna, także z punktu widzenia SEO?

Dobrze zaprojektowana nawigacja strony pomaga użytkownikom znaleźć na stronie w szybki i prosty sposób to, czego potrzebują.

Oprócz ułatwiania życia użytkownikom internetu, nawigacja strony usprawnia także crawlowanie witryny przez roboty Google. Rezultatem prawidłowej wewnętrznej struktury linków jest zatem zadowolenie użytkowników i większa liczba konwersji, jak również większa widoczność w internecie. Poprawna nawigacja strony wpływa więc nie tylko na UX, ale też wspiera działania z zakresu SEO.

Warto o tym pamiętać i przyjrzeć się, jak wygląda nawigacja na swojej stronie internetowej. Czy jest ona prosta i czytelna dla użytkowników wchodzących na stronę? Poniżej znajdziesz najważniejsze elementy dobrze skonstruowanej nawigacji witryny.

Jak poprawić nawigację na stronie?

  • Użytkownicy są najważniejsi, czyli przyjazny UX strony

Projektując nawigację na swojej stronie, warto budować ją z myślą o użytkownikach odwiedzających witrynę.

Wchodząc na swoją stronę zastanów się, czy będąc użytkownikiem wiedziałbyś co masz zrobić i gdzie szukać konkretnych informacji na stronie. Im prostsze i mniej rozbudowane menu, tym lepiej.  Nawigacja na stronie powinna być jasna i czytelna, dlatego konstruując ją kieruj się intuicją. Dobrym pomysłem jest również poproszenie znajomego, aby spróbował znaleźć np. produkt z danej grupy na Twojej stronie.

Osoba niezwiązana  z witryną spojrzy na nią w bardziej obiektywny sposób i na pewno zauważy rzeczy, których Ty nie widzisz. Z pewnością dostaniesz konkretne wskazówki, co poprawić w Twojej nawigacji strony, aby była ona bardziej intuicyjna dla użytkowników. Wdrożenie tych elementów spowoduje, że zwiększy się UX na stronie i stanie się ona bardziej przyjazna dla użytkowników. Więcej o tym, jak UX wpływa na pozycjonowanie stron przeczytasz na naszym blogu.

Wniosek jest prosty, warto tworzyć nawigację strony w pierwszej kolejności dla użytkowników internetu – Twoich potencjalnych klientów. Dopiero później można ją dostosowywać pod roboty Google.

  • Prawidłowa architektura strony

Należy pamiętać, że poprawna architektura strony ściśle łączy się z prawidłową nawigacją na stronie. To, w jaki sposób poszczególne strony są ze sobą połączone, wpływa na sposób odczytywania strony przez roboty Google.

Najważniejszym elementem jest menu strony, czyli poziomy lub pionowy pasek z listą najważniejszych podstron. Najczęściej menu składa się z podstawowych elementów, jak strona główna, oferta, cennik, kontakt, “O nas”, blog. Poniżej przykład prostego menu strony:

Nawigacja na stronie - menu

Poszczególne kategorie powinny zawierać podkategorie, a te konkretne produkty. Na przykładzie strony Delante, kategoria “Usługi” zawiera podkategorie: “Pozycjonowanie”, “Audyt SEO”, “Konsultacje SEO”, “Techniczne SEO”, “SEO Copywriting”, “Reklamy PPC”.

Nawigacja strony - podkategorie

Z kolei podkategoria “Pozycjonowanie” składa się z konkretnych usług: e-commerce, szerokie, zagraniczne, link building. W ten sposób, klienci są “prowadzeni” po stronie i w szybki sposób mogą znaleźć interesujące ich informacje.

Innym przykładem, tym razem z obszaru e-commerce, może być sklep z ubraniami. Głównymi kategoriami będą tam “Ubrania damskie”, “Ubrania męskie”, “Ubrania dziecięce”. Przykładową podkategorią w kategorii “Ubrania damskie” mogą być “Sukienki”, kolejne podkategorie to “Sukienki długie”, “Sukienki krótkie”, a następnie konkretne produkty.

Do strony głównej powinny być dopasowane słowa kluczowe związane z brandem, np. sklep z ubraniami, sklep odzieżowy, sklep z ubraniami online. Do kategorii “Ubrania damskie” – ubrania dla kobiet, odzież damska. Do podkategorii “Sukienki” – sukienki damskie, sukienki dla kobiet itp. Natomiast bardziej szczegółowe, rozbudowane słowa kluczowe tzw. frazy long-tailowe muszą być dopasowane do poszczególnych produktów.

Projektując strony internetowe można wspomóc się zasadą 3 kliknięć. Polega ona na prostym założeniu, że użytkownik powinien trafić na interesującą go stronę docelową za pomocą 3 kliknięć na stronie. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe i nie należy uparcie trzymać się tej zasady. Reguła 3 kliknięć jest ważna i przydatna, jednak nie powinniśmy myśleć tylko o konkretnej liczbie kliknięć. Przede wszystkim, warto postawić na proste i intuicyjne menu i nawigację strony.

  • Breadcrumbsy

Kolejnym narzędziem związanym z nawigacją strony internetowej są tzw. breadcrumbsy. Nawigacja okruszkowa umożliwia użytkownikom śledzenie swojej aktualnej lokalizacji w obrębie witryny, a także pomaga użytkownikom zrozumieć układ strony. Dzięki niej, strona www staje się bardziej przyjazna, a Twoi potencjalni klienci mogą szybciej się po niej poruszać.

Ponadto, warto pamiętać, że posiadanie na stronie breadcrumbsów jest jednym z czynników rankingowych Google.

  • Znaczenie hierarchii treści

Dzięki kategoryzowaniu produktów i linkowaniu do innych kategorii czy podkategorii, poprawiamy widoczność całej strony. Dlatego warto skupić się nie tylko na poprawie widoczności samej strony głównej, ale również innych podstron.

Przykładowo, optymalizacja SEO na stronie podkategorii “Sukienki” wpłynie pozytywnie nie tylko na widoczność tej podstrony, ale również na widoczność kategorii “Ubrania damskie”.

  • Linkowanie z bloga do produktów i odwrotnie

Blog to doskonały sposób na zwiększenie ilości contentu na stronie. W jaki sposób wiąże się on z nawigacją strony? We wpisach blogowych warto zamieszczać odnośniki do konkretnych produktów czy kategorii. Dzięki temu moc witryny będzie przenosić się również na inne podstrony.

Podobne działania można wykonać na podstronach produktowych, gdzie warto umieścić link do wpisu związanego z danym produktem. Np. “Dowiedz się z jakimi dodatkami łączyć sukienki letnie” -> link na anchor do artykułu na blogu.

  • Użycie parametrów śledzenia w adresach URL

Chcąc śledzić zachowanie użytkowników w ramach swojej witryny wiąże się to czasem z wykorzystaniem parametrów śledzenia w adresach URL. Powoduje to problemy z powielaniem treści w związku z łączeniem się z różnymi adresami URL, które mają dokładnie tę samą treść. Problem ten można rozwiązać na wiele sposobów.

Unikaj używania parametrów śledzenia w adresie URL. Zamiast tego, śledź je za pomocą JavaScript śledzenia zdarzeń onclick na linkach, które będą przekazywać te same parametry śledzenia. W przypadku korzystania z Google Analytics, można to zrobić za pomocą śledzenia zdarzeń.

Dobrą praktyką jest także używanie kanonicznego znacznika odniesienia. Pozwala to uniknąć wielu rodzajów problemów z powielaniem treści.

  • Responsywność strony

Ostatnią, lecz nie mniej ważną kwestią, o którą należy zadbać jest responsywność strony. Coraz więcej ludzi korzysta z internetu na urządzeniach mobilnych, dlatego powyżej opisane elementy powinny być dopasowane nie tylko do desktopów, ale również smartfonów czy tabletów. Tylko wtedy, kiedy dostosujemy nawigację strony do tych dwóch typów urządzeń, będzie ona w pełni skuteczna i przyniesie oczekiwane efekty, tj. lepszą widoczność strony i większą liczbę konwersji.

Podsumowanie – jak usprawnić nawigację na stronie?

Jak widzisz, poprawa nawigacji na stronie internetowej nie jest aż tak skomplikowanym zadaniem jak może wydawać się na samym początku. Wystarczy przestrzegać kilku ważnych zasad, aby stworzyć prawidłową wewnętrzną strukturę linków na swojej witrynie. Jest to oczywiście dosyć czasochłonne zajęcie, zwłaszcza przy bardzo dużych witrynach, jednak korzyści, jakie można dzięki temu osiągnąć, są ogromne.

Jeśli jesteś właścicielem dużej witryny i obawiasz się, że sam możesz sobie nie poradzić z poprawą nawigacji na stronie, skorzystaj z pomocy specjalisty!

Poprawna nawigacja strony przyczynia się do zmniejszenia Bounce Rate, czyli współczynnika odrzuceń, zwiększa widoczność witryny w internecie, a co za tym idzie liczbę konwersji. Przede wszystkim jednak, znacznie ułatwia użytkownikom korzystanie z Twojej strony. Dlatego, budując nawigację witryny, pamiętaj o tym, żeby była ona intuicyjna i przyjazna dla Twoich obecnych i przyszłych klientów.

  5,00 / 5 ( 1 )
Autor
Junior SEO Specialist - Karolina

Junior SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. To tu rozpoczęła swoją przygodę z SEO. Absolwentka Ekonomii i Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Uwielbia dobre jedzenie, spotkania ze znajomymi, podróże i zachody słońca na Kopcu Kraka. W wolnym czasie szuka swojego talentu kulinarnego, który jak sama twierdzi, na pewno ma.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.