Piękne, przyciągające wzrok grafiki nie tylko mogą zwiększyć zainteresowanie użytkowników i podnieść ich pozytywne wrażenie na temat całej strony czy danego artykułu, ale – dobrze zoptymalizowane – mogą przyczynić się również do lepszego działania witryny. Oto kluczowe powody, dla których pozycjonowanie zdjęć jest istotne:
Odpowiednio zoptymalizowane obrazy mogą w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy szybkości ładowania strony. Prędkość ładowania witryny stanowi jeden z czynników rankingowych Google, dlatego tak ważne jest, by strona ładowała się szybko, zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.
Optymalizacja zdjęć przyczynia się do poprawy stanu wizualnego treści, co z kolei przyciąga użytkowników i zwiększa ich zaangażowanie. Według badań posty na Facebook’u, które posiadają grafiki zwiększają zaangażowanie użytkowników o 2,3 razy, natomiast tweety ze zdjęciami są udostępniane dalej 150% razy więcej niż w przypadku postów nie zawierających żadnych fotografii. Zoptymalizowanie zdjęć, które umieszczasz na stronie z pewnością pomoże Ci przyciągnąć uwagę większej ilości użytkowników oraz zwiększyć ich zaangażowanie, co z kolei przełoży się na wzrost liczby potencjalnych klientów.
Zdjęcia, które są właściwie zoptymalizowane mają większą szansę na pojawienie się w wyszukiwarce grafiki. To z kolei sprawia, że mogą one dotrzeć do większego grona odbiorców, a tym samym przyczynią się do zwiększenia ruchu na stronie oraz wzrostu rozpoznawalności Twojej witryny.
Wiemy już, że zdjęcia mogą podnieść wartość Twojej strony, a pozycjonowanie zdjęć zwiększy na niej ruch. Na co należy zatem zwrócić uwagę przy umieszczaniu zdjęć na stronie, by osiągnąć taki efekt? Pierwszym krokiem, który przybliży Cię do sukcesu jest dobór odpowiednich fotografii. Najważniejszą i kluczową radą jest: “użyj zdjęć jak najlepiej dopasowanych do tematyki i treści na stronie”. Oczywiste, prawda? Nic bardziej mylnego! Wystarczy prześledzić losowo wybrane strony, by dostrzec jak wiele z nich umieszcza w witrynie przypadkowe, nie wnoszące żadnej wartości zdjęcia. Co więcej, dzięki badaniom przy użyciu eye-trackera wiemy, iż użytkownicy zupełnie ignorują takie obrazy, a ich wzrok śledzi jedynie nagłówki w tekście. W takim przypadku zdjęcia nie wnoszą nic poza dodatkowym i niepotrzebnym chaosem.
Przy doborze zdjęcia warto także zwrócić uwagę na prawa autorskie. Najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie własnych zdjęć, co do których mamy pełne prawo ich edycji i rozpowszechniania. Jeśli nie posiadamy jednak takich zdjęć, możemy skorzystać z bazy stron stockowych, oferujących duży wybór fotografii. Przykładowe banki zdjęć, z których możemy skorzystać to:
Pozycjonowanie zdjęć rozpocznij od kilku prostych działań poprzedzających jego publikację. Poniżej prześledzimy najważniejsze kroki.
Oczywistym jest to, że zdjęcia zamieszczone na stronie, powinny odznaczać się jak najwyższą jakością. Warto również zwrócić uwagę na to, by były one unikalne. Grafiki zrobione samodzielnie, zdecydowanie bardziej przyciągną wzrok użytkowników, niż obrazy stockowe, które możemy znaleźć w wielu witrynach.
Ta prosta czynność, którą jesteś w stanie wykonać w mniej niż 10 sekund to kluczowy zabieg, umożliwiający robotom Google znalezienie i wyświetlenie Twojego zdjęcia w wyszukiwarce. Na co warto zwrócić uwagę wpisując nazwę? Skup się na jak najbardziej zwięzłym opisie, używając w tym celu fraz kluczowych. Pamiętaj, by zacząć od najważniejszego słowa oraz używaj znaku “-” (minus, myślnik, ang. hyphen), aby rozdzielić wyrazy. Dzięki temu nazwy zdjęć, jak i linki do nich są czytelne dla botów i użytkowników. Unikaj stosowania “_” (podkreślenia, ang. underscore), gdyż w takim przypadku boty nie oddzielą wyrazów, czytając ciąg wyrazów jako całość. Należy również pamiętać, by nie oddzielać poszczególnych słów kluczowych w nazwie za pomocą spacji, a także nie stosować w niej polskich znaków oraz nie korzystać z systemu kodowania znaków ASCII. I tak zamiast pliku o nazwie: hjdsiufds23n.jpg stwórz przykładowo taki: fryzjer-krakow-pasemka-rude.jpg .
Czy zwracasz uwagę w jakim formacie zapisujesz obrazy? Większość zdjęć w Internecie to te z rozszerzeniem .jpg. Niemniej, coraz częściej wybiera się format .png ze względu na to, iż kompresując zdjęcie w tym formacie nie tracimy na jego jakości (tak, jak się dzieje w przypadku .jpg). Warto jednak pamiętać, że format .jpg lepiej sprawdzi się do wszelkiego rodzaju zdjęć, z kolei .png będzie idealny do zapisu wykresów, diagramów, ilustracji, logo itp.
Czy komuś z tu obecnych nie przeszkadza długo ładująca się strona? Pozwolę sobie nie odpowiadać na to retorycznie zadane pytanie. Wiemy już, że Google zwraca uwagę na czas ładowania się strony, co wpływa z kolei na jej pozycje w wyszukiwarce. Skalowanie, czyli zmniejszanie zdjęć w znaczący sposób przyspieszy ładowanie się strony. Musimy jednak pamiętać o tym, by nie odbywało się to kosztem ich jakości. Najważniejsza rada to taka, by skalować zdjęcie do takiego rozmiaru, jakie chcemy by pojawiło się na stronie. Narzędzia, które mogą nam w tym pomóc to Photoshop lub strona zmniejszacz.pl.
Zasada jest prosta – im mniejszy rozmiar zdjęcia tym lepszy, nie zapominając o maksymalnie dobrej jakości zdjęcia. Łączy się to także z czasem ładowania strony. Zalecane jest, by waga przesyłanych obrazów nie była większa niż 150-200 KB. Przykładowe narzędzia do zmiany rozmiaru pliku ze zdjęciem to jpegmini.com lub imageoptim.com.
Na stronach, gdzie znajduje się duża ilość zdjęć zalecane jest stworzenie osobnej sitemapy, zawierającej adresy URL wszystkich plików graficznych. Takie rozwiązanie sprawia, że obrazy mogą być łatwiej znajdowane przez roboty wyszukiwarki, a także wspiera proces ich indeksowania.
Komentarz specjalisty
W celu utworzenia osobnej sitemapy, zawierającej jedynie pliki graficzne, możesz wykorzystać narzędzie Screaming Frog. Kliknij w zakładkę „Sitemaps” a następnie wybierz „Create Image Sitemap”. Na koniec zaczytaj sitemapę do Google Search Console.
Strony, które nie posiadają bardzo dużej ilości obrazów, mogą dodać pliki graficzne do istniejącej już mapy witryny, a dla osób, które posiadają swoją stronę na WordPressie powstała specjalna wtyczka, za pomocą której można łatwo zaimplementować sitemapę dla zdjęć. Taką możliwość daje również popularna wtyczka – Yoast SEO.
W celu wzmocnienia pozycjonowania zdjęć w Google możemy zastosować dla nich dane strukturalne, inaczej zwane mikrodanymi. Jeśli dodamy je do konkretnego obrazu, wyświetli się on jako rich snippet, czyli w formie rozszerzonego opisu. Przykładowo, jeśli dotyczy to produktów to użytkownik, oprócz standardowego opisu, dostanie również informację na temat ceny produktu czy opinie klientów. W celu poprawnego zaimplementowania mikrodanych, warto skorzystać z przewodnika Google na temat danych strukturalnych.
Jeśli przygotowałeś zdjęcie zgodnie z powyższymi wskazówkami czas na jego publikację. Na tym etapie również mamy dla Ciebie kilka sugestii, których zastosowanie podniesie pozycję Twojego zdjęcia.
Skąd roboty Google wiedzą co jest na obrazku? Wiedzę tę „czerpią” z opisów alternatywnych. Ich niezwykle ważnym zastosowaniem jest także określenie zawartości zdjęcia dla osób niewidomych oraz w sytuacjach, gdy zdjęcie nie ładuje się poprawnie (wtedy zamiast obrazu wyświetla się opis alternatywny). Tekst w nim zawarty powinien zatem jak najlepiej wyrażać, to co widzimy na zdjęciu. Długość atrybutu ALT kształtuje się w przedziale od 5 do 15 słów. W przypadku notki na bloga ALT pierwszego zdjęcia może być taki sam jak tytuł posta. W opisie alternatywnym należy zastosować słowo kluczowe, gdyż zwiększa to szansę na pojawienie się obrazu w wyszukiwarce grafiki. Pamiętajmy jednak, aby nie przesadzać z ilością fraz kluczowych, gdyż opis ten przede wszystkim musi być zrozumiały i jasno opisywać zdjęcie. W treści atrybutu ALT możemy stosować polskie znaki. Jeśli chcemy sprawdzić treść opisu alternatywnego w kodzie strony wystarczy, że skorzystamy z funkcji “Zbadaj”. Większość CMSów, między innymi WordPress czy Shoper, umożliwia proste dodawanie opisu alternatywnego do zdjęcia.
Tytuł zdjęcia pełni funkcję tekstu pomocniczego. Dla niektórych, ten etap optymalizacji zdjęć na stronę zupełnie nie jest konieczny, z uwagi na to, że nie posiada on istotnego znaczenia w procesie pozycjonowania. Niemniej jednak warto go stosować, gdyż dzięki niemu możemy lepiej opisać obraz. Jeśli zdecydujemy się wprowadzić tytuł zdjęcia, musimy pamiętać o tym, by nie powielać opisu alternatywnego.
Jeśli to możliwe warto dodać podpis pod zdjęciem. Okazuje się bowiem, iż użytkownicy bardzo często czytają same opisy zdjęć, pomijając główny tekst na stronie. Jeśli zależy nam na tym, by dłużej zatrzymać użytkowników na stronie, a tym samym zwiększyć jej pozycję, to warto umieszczać podpisy pod grafikami.
Wiesz już jak ważna jest prawidłowa nazwa zdjęcia, uwzględniająca wybrane słowo kluczowe. Masz również świadomość tego, że fotografia powinna być jak najlepiej dopasowana tematycznie do strony. Niemniej istotne jest, by słowo kluczowe użyte w nazwie zdjęcia pojawiło się także w tekście na stronie (najlepiej w nagłówku). Co więcej, dobrze, jeśli sam obraz znajduje się w pobliżu tej frazy kluczowej.
Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.
Myślę, że nikogo nie trzeba już przekonywać do umieszczania wartościowych i dobrych jakościowo zdjęć na swojej stronie. Ciekawe obrazy nie tylko wzbogacą Twoją stronę firmową, posta na blogu czy sklep internetowy, ale także wpłyną na ich pozycje w wyszukiwarce. Skorzystaj z wymienionych wyżej wskazówek i spraw, że ruch na Twojej stronie, a także jej rozpoznawalność znacząco wzrosną!
Oczywiście, że tak! Piękne grafiki nie tylko przyciągną zainteresowanie użytkowników, ale odpowiednio zoptymalizowane, pomogą także poprawić widoczność zdjęć z Twojej witryny w wyszukiwarce.
Najważniejsze korzyści z optymalizacji zdjęć na stronie to:
Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście publikowanie swoich autorskich zdjęć, do których mamy pełne prawo rozpowszechniania i edycji. W sytuacji, kiedy nie posiadamy własnych obrazów, możemy skorzystać z darmowych banków zdjęć, które oferują bardzo duży wybór pięknych fotografii.
Najpopularniejsze bazy stron stockowych to:
Zanim opublikujemy zdjęcie na stronie, warto wykonać kilka podstawowych kroków, dzięki którym zadbamy o poprawne działanie witryny i zwiększymy szansę na dotarcie do większego grona odbiorców. Od czego zacząć pozycjonowanie zdjęć?
Oto najważniejsze kroki:
Opis zdjęcia na stronie, czyli tzw. tekst alternatywny (ALT) powinien jak najlepiej wyrażać to, co znajduje się na zdjęciu. Optymalna długość takiego opisu to od 5 do 15 słów. W atrybucie ALT powinno znaleźć się słowo kluczowe, dzięki czemu zwiększymy swoją szansę na pojawienie się zdjęcia w wyszukiwarce grafiki. Należy pamiętać jednak, by nie upychać przesadnie słów kluczowych w opisie, gdyż jego głównym zadaniem jest jasne i zrozumiałe przedstawienie tego, co znajduje się na danym obrazie. Warto również dodać, że w opisie zdjęcia na stronie możemy stosować polskie znaki.
Opis zdjęcia na stronie internetowej jest ważny nie tylko z punktu widzenia SEO, ale przede wszystkim służy on osobom niewidomym lub wykorzystywany jest w momencie, gdy strona nie ładuje się poprawnie (zamiast zdjęć wyświetlane są wtedy opisy alternatywne).
Rozmiar zdjęć to jeden z czynników, który wpływa na szybkość ładowania się strony, a więc jeden z czynników rankingowych Google. Warto zadbać więc o optymalny rozmiar grafik zamieszczanych na stronie. Jaki rozmiar zdjęć na stronę wybrać?
Najlepszą radą jest skalowanie zdjęcia do takiego rozmiaru, jaki chcemy, by pojawił się na stronie. Do tego celu możemy użyć darmowych programów dostępnych online, takich jak zmniejszacz.pl lub skorzystać z Photoshopa.
Przy okazji optymalizacji rozmiaru zdjęcia, warto wspomnieć również o odpowiednim rozmiarze pliku. Zasada jest prosta — im mniejszy rozmiar pliku, tym lepiej będzie wpływał on na działanie naszej witryny. Nie wolno jednak zapominać przy tym o maksymalnie dobrej jakości fotografii. Zalecane jest, by waga pojedynczego, przesłanego zdjęcia nie była większa niż 150-200 KB. Podobnie, jak w przypadku zmniejszania rozmiaru zdjęcia, rozmiar pliku możemy zoptymalizować przy pomocy darmowych narzędzi dostępnych na stronach, takich jak: jpegmini.com czy imageoptim.com.
Warto również wspomnieć o odpowiednim formacie zdjęcia. Format .jpg sprawdzi się do wszelkiego rodzaju zdjęć, natomiat .png będzie idealny do zapisu grafik, wykresów, loga itp.
Jeśli przygotowałeś już zdjęcie, które chcesz umieścić na stronie, zostało już tylko kilka kroków, które powinieneś wykonać, zanim opublikujesz je w swojej witrynie. Poniższe wskazówki z pewnością pomogą podnieść pozycję Twojej fotografii w wyszukiwarce!
Jak przygotować zdjęcia do publikacji na stronie?