Pozycjonowanie w Rumunii. Jak prowadzić kampanie SEO w google.ro?

Pozycjonowanie w Rumunii. Jak prowadzić kampanie SEO w google.ro?

Rumunia to jedno z najszybciej rozwijających się państw w Unii Europejskiej. Jak wygląda tam kwestia popularności internetu? Czy Rumuni kupują online? Czy korzystają oni z wyszukiwarki Google? Dowiedz się, na co powinieneś zwrócić uwagę, pozycjonując stronę w Rumunii.

Ostatnio na naszym blogu: Jak porównać oferty agencji SEO?

Spis treści

Rumunia – najważniejsze informacje

Rumunia to kraj w południowo-wschodniej Europie, położony nad Morzem Czarnym. Stolicą państwa jest Bukareszt, a językiem urzędowym – rumuński. Kraj ten zamieszkiwany jest przez około 19,5 mln osób. Populacja tego państwa maleje – od 1990 roku zmniejszyła się o ok. 4 mln.

pozycjonowanie rumunia najważniejsze informacje
Źródło: https://www.populationof.net/pl/romania/

Rumunia od 1 stycznia 2007 roku należy do UE i m.in. dzięki temu może się dynamicznie rozwijać. W 2018 roku kraj ten otrzymał od UE 4,865 mld EUR, co stanowi aż 2,45 proc. jego gospodarki.

Jeśli chodzi o najważniejsze sektory rumuńskiej gospodarki, to należą do nich:

  • przemysł – 26,1 proc.,
  • handel hurtowy i detaliczny, transport, usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne – 20,2 proc.,
  • administracja publiczna, obrona, edukacja, opieka zdrowotna i pomoc społeczna – 14,5 proc.

Aż 77 proc. rumuńskiego eksportu trafia do krajów UE, z czego 23 proc. do Niemiec, 11 proc. do Włoch, a 7 proc. do Francji. Jeśli chodzi o import, to i w tym przypadku za zdecydowaną jego większość odpowiadają państwa UE, a w tym: Niemcy – 20 proc., Włochy – 9 proc. i Węgry – 7 proc.

rumunia rynek najważniejsze informacje
Źródło: https://wspieramyeksport.pl/znajdz-rynki-eksportowe/ro/rumunia

PKB na jednego mieszkańca w Rumunii należy do najniższych w UE i wynosi 66 proc. średniej dla Wspólnoty. Jest ono niższe niż w Polsce.

najważniejsze informacje rynek rumuński
Źródło: https://europa.eu/european-union/about-eu/figures/living_pl#quality_of_life

Jak wygląda współpraca gospodarcza Polski z Rumunią? Wzajemne obroty handlowe osiągnęły w 2019 roku 7595 mln EUR, z czego eksport z Polski to 5161 mln EUR, import z Rumunii – 2434,4 mln EUR, co oznacza saldo dodatnie dla Polski 2726,6 mln EUR. W tym samym roku Polska była szóstym największym odbiorcą rumuńskich towarów.

W 2019 roku PKB Rumunii zwiększyło się w stosunku do 2018 roku o 4,1 proc., natomiast w pandemicznym roku 2020 rezultat wyniósł -4,8 proc. W 2021 spodziewane jest odbicie do 4,6 proc. W 2020 roku wyraźnie wzrosła stopa bezrobocia – do 7,9 proc., ale spodziewany jest spadek tego wskaźnika do 5,5 proc. do roku 2022.

Rynek e-commerce w Rumunii

Według szacunków ARMO (Stowarzyszenia Rumuńskich Sklepów Internetowych) sektor e-commerce przekroczył na koniec 2020 roku 5,6 mld EUR, co oznacza wynik aż o 30 proc. lepszy niż w 2019 roku. Udało się osiągnąć wzrost zdecydowanie wyższy niż prognozowano, co oczywiście wiąże się m.in. z pandemią. Rumunia należy do krajów o największym rocznym tempie wzrostu handlu elektronicznego – państwo to nie osiągnęło jeszcze takiego poziomu dojrzałości pod tym względem, jak inne kraje.

Z danych Eurostatu ze stycznia 2020 roku wynika, że 85 proc. mieszkańców Rumunii korzystało z internetu w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Natomiast 45 proc. dokonało zakupu w sieci. W kwestii użytkowania internetu w tym kraju jest jeszcze wiele do zrobienia – niższy wynik pod względem odsetka kupujących online z krajów Unii Europejskiej uzyskała wyłącznie Bułgaria – 42 proc.

W 2020 roku Rumuni wydali na zakupy przez internet średnio około 61 EUR w przypadku zamówień dokonanych na komputerach stacjonarnych i około 43 EUR, kupując za pomocą urządzeń mobilnych.

Jakie kategorie produktów wybierali Rumuni, robiąc zakupy online? Najwyższe wartości koszyka dotyczyły:

  • Auto i Moto – 160,1 EUR (komputery) i 136,1 EUR (urządzenia mobilne).
  • Elektronika – 157,4 EUR (komputery) i 113,5 EUR (urządzenia mobilne).
  • Dom i ogród – 130,5 EUR (komputery) i 105,7 EUR (urządzenia mobilne).

Oto średnie wartości w różnych kategoriach:

ecommerce rumunia
Źródło: https://www.gpec.ro/blog/en/gpec-romanian-e-commerce-2020-report-5-6-billion-euro-worth-of-online-shopping-a-30-yoy-growth

72 proc. ruchu w sklepach internetowych w Rumunii pochodzi z urządzeń mobilnych. Pod względem ogólnej wartości sprzedaży również zdecydowanie przeważają te sprzęty – z wynikiem 57,4 proc.

Średni współczynnik konwersji wynosi na tym rynku blisko 2 proc. Rumuni najczęściej kupują w piątki, a najrzadziej w soboty. W 2020 roku z największego skoku sprzedaży mogła się cieszyć branża artykułów sportowych, której w kwietniu i w maju udało się osiągnąć wynik lepszy o 1500 proc. w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego. Miało to jednak przede wszystkim związek z wprowadzonymi obostrzeniami.

Pozycjonowanie Rumunia

Jak widzisz, rynek rumuński rośnie. W nadchodzących latach sprzedaż online w Rumunii może się wyłącznie zwiększać, gdyż właśnie w takiej fazie rozwoju znajduje się ten kraj.

Jeśli chcesz dotrzeć do jego mieszkańców, to weź pod uwagę pozycjonowanie stron w Rumunii w google.ro. Czy jednak aby na pewno ta wyszukiwarka cieszy się w tym kraju tak dużym zainteresowanie jak w Polsce? Jest tam jeszcze chętniej wybierana! Według danych gs.statcounter.com korzysta z niej blisko 98 proc. internautów.

Nie ma się zatem nad czym zastanawiać – wyszukiwarka Google może być skutecznym sposobem na pozyskanie klientów z tego kraju.

pozycjonowanie rumunia a wyszukiwarki

O czym powinieneś pamiętać w przypadku prowadzenia kampanii SEO w Rumunii? Ogólne zasady są bardzo podobne, jak w przypadku innych krajów, ale są pewne kwestie, na które musisz zwrócić szczególną uwagę.

Domena .ro

Jeśli prowadzisz działania w google.ro, to najlepiej, jeśli zdecydujesz się na domenę z końcówką narodową tego kraju. Oczywiście możesz podejmować próby pozycjonowania domeny .pl – w Google Search Console masz możliwość wskazania, do mieszkańców którego kraju kierowana jest strona, ale lepszym rozwiązaniem jest wybór domeny rumuńskiej – wpływa to również na konwersję.

Poza tym – zerknij na wyniki polskie. Czy napotykasz na wysokich pozycjach zagraniczne domeny narodowe? Raczej jest to rzadkość. Domena .ro nie wymaga spełnienia żadnych szczególnych wymogów odnośnie do rejestracji i nie jest bardzo droga.

domena rumunia

Hosting w Rumunii

Jednym z czynników rankingowych jest szybkość ładowania się strony. Zależy ona m.in. od lokalizacji serwera. Nie musi być on umiejscowiony w Rumunii – może to być sąsiad tego państwa. Jeśli jednak znajdziesz jakościowy serwer w tym kraju, to oczywiście dobrym posunięciem będzie jego wybór.

Pamiętaj, że nie da się z góry ocenić, czy strona na hostingu w Polsce będzie się ładować wolniej klientowi z Rumunii, niż gdyby serwer był położony w kraju tego internauty. Wszystko zależy od wydajności rozwiązań. Ceny w Rumunii są dosyć atrakcyjne – nie są wyższe niż w Polsce. Przykładowe usługi, które możesz przetestować, to: https://www.mxhost.ro/, https://www.thc.ro/, https://bmfhost.ro/.

hosting w rumunii

Wybór słów kluczowych

Wykorzystaj te same narzędzia, które dobrze się sprawdzają na rynku polskim.

Po pierwsze możesz użyć Planera Słów Kluczowych, który pozwoli Ci wybrać język i kraj, dla którego szukasz właściwych fraz.

wybór słów kluczowych rumunia

Znalezienie słów kluczowych w języku rumuńskim umożliwią Ci również takie narzędzia jak Ubersuggest czy keywordtool.io (przeczytaj: Słowa Kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research).

Co ciekawe, ten język jest najbardziej zbliżony do włoskiego – ma podobną gramatykę, a także 77 proc. słownictwa. Jeśli zatem znasz włoski, to łatwiej poradzisz sobie z rumuńskim. Oczywiście do tworzenia contentu na stronę będziesz potrzebował kogoś, kto doskonale posługuje się tym językiem.

Twoja witryna nie zdobędzie dużej widoczności w Google bez wysokiej jakości odnośników, które prowadzą do strony WWW. Możesz je zdobywać m.in. na forach, z katalogów serwisów, ale najbardziej wartościowe odnośniki możesz łatwo pozyskać dzięki publikacjom sponsorowanym. Nie musisz pisać do poszczególnych wydawców na własną rękę. Witryny, które przyjmą artykuły sponsorowane znajdziesz m.in. na wymienionych niżej platformach.

Linkhouse

Na koniec marca 2021 roku znajdowało się w nim 128 serwisów z rozszerzeniem .ro.

linkhouse linkowanie rumunia

Whitepress

W tym przypadku serwisów jest dużo więcej, bo około 1500.

whitepress link building rumunia

Natvisor

Możesz wybrać z ponad 1000 serwisów.

link building natvisor rumunia

Jak widać, nie powinieneś mieć większych problemów ze znalezieniem serwisów, na których umieścisz artykuły płatne z linkiem.

Na rynku rumuńskim widoczny jest również okres fascynacji blogami. Jest ich bardzo dużo – zarówno na darmowych platformach, jak i na domenach zarejestrowanych przez ich właścicieli. Blogi stwarzają okazję do zdobycia linków w komentarzach pod artykułami i umożliwiają dodanie wpisu gościnnego – o ile dojdziesz w tej kwestii do porozumienia z prowadzącym taką stronę.

Social media

Wprawdzie działania w serwisach społecznościowych bezpośrednio nie przekładają się na lepszą widoczność w Google, jednak pośrednio – jak najbardziej (przeczytaj: Jaki jest wpływ Social Media na pozycjonowanie?). Materiał, który opublikujesz np. na fanpage’u na Facebooku może być udostępniany przez użytkowników i ktoś może umieścić do niego odnośnik na swoim blogu.

Według danych gemiusAudience, aż 80 proc. Rumunów korzysta z serwisów społecznościowych, przy czym zdecydowanym liderem jest Facebook i to głównie na nim warto prowadzić działania. Powinien się on sprawdzić w przypadku zdecydowanej większości biznesów.

social media rumunia
Źródło: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/romania/#monthly-202002-202102

Rynek rumuński rozwija się i jednocześnie jest mało popularny wśród polskich firm. Jeśli oferujesz produkty lub usługi, które możesz zaproponować mieszkańcom tego kraju, to rozważ wyjście ze swoim biznesem na ten rynek zagraniczny.

FAQ

Nie spodziewaj się wyższych opłat niż w Polsce. Ceny w tym kraju są bardzo zbliżone do naszych – podobnie jest w przypadku link buildingu. Np. w bazie natvisor.com znajdziesz serwisy, które przyjmują artykuły sponsorowane od 9 USD i mają dosyć dobre parametry Trust Flow czy Domain Authority.

Oczywiście są i takie strony, tak jak i w Polsce, które oczekują kilku tysięcy dolarów za publikację. Wybór konkretnego miejsca, w którym będziesz dodawać artykuły, to już kwestia analizy tego, czego wymaga dana kampania.

Ogólne zasady są bardzo podobne. Do najważniejszych czynników rankingowych wszędzie zalicza się odpowiednią optymalizację treści, link building, linkowanie wewnętrzne czy też zapewnienie internautom szybko ładującej się witryny.

Są jednak kwestie, na które należy zwrócić szczególną uwagę, a wśród nich – domena z końcówką .ro. Zaletą rynku rumuńskiego jest m.in. to, że łatwo znajdziesz serwisy do publikacji sponsorowanych.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (1)
  1. dzięki serwisom pośredniczącym w zakupie linków pozycjonowanie stało się ławiejsze ale droższe 🙂
    dziękuję za artykuł, akurat szukałem czegoś na temat Rumunii,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak porównać oferty agencji SEO?

Jak porównać oferty agencji SEO?

Rozpocząłeś poszukiwania agencji, która zrealizuje dla Ciebie kampanię SEO i zebrałeś już kilka ofert. Widzisz w nich mnóstwo przeróżnych informacji, z których nie do końca wszystko rozumiesz. Jak powinieneś porównać oferty, aby wybrać tą, która będzie dla Ciebie najlepsza? Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Czytaj więcej
Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Posiadasz stronę internetową, na której znajdują się opisy Twoich usług? A możesz jesteś właścicielem sklepu online lub prowadzisz inną witrynę internetową? Zapewne zależy Ci na tym, aby dotrzeć z ofertą do jak największej liczby odbiorców w sieci, a w tym może Ci pomóc agencja SEO. Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na taką współpracę.

Czytaj więcej
Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

2 czerwca Google wdrożyło aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki. Czego można się spodziewać? Czy zobaczymy zawirowania w wynikach wyszukiwania i w jaki sposób można się przygotować do kolejnych aktualizacji, które czekają nas już w kolejnym miesiącu (spoiler alert!)?

Czytaj więcej