Jaki jest wpływ Social Media na pozycjonowanie?

Jaki jest wpływ Social Media na pozycjonowanie?

Pozycjonowanie oraz optymalizacja stron internetowych to jedna z podstawowych metod na zwiększenie widoczności, a także zdobycie nowych klientów. Istnieje kilka czynników, które mają wpływ na ranking strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Bazowym sposobem jest optymalizacja techniczna strony, wybór słów kluczowych, wysokiej jakości link building oraz analiza i raportowanie. Wiele osób zastanawia się również czy social media mają wpływ na pozycjonowanie. Postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Czy social media mają wpływ na SEO?

Popularne serwisy społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy Pinterest są bardzo dobrym miejscem by zwiększyć świadomość marki wśród potencjalnych klientów. Dzięki rozpoznawalności zbudowanej poprzez social media użytkownicy coraz chętniej klikają w odnośnik, który zawiera treści powiązane z popularną dzięki mediom społecznościowym firmą. Współczynnik CTR (click-trough rate) pośrednio wpływa na ranking strony w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Pozyskiwanie linków przychodzących

Linki oznaczone znacznikiem nofollow, wbrew wszechobecnej opinii, wcale nie są mało znaczące. To właśnie głównie takie linki możemy pozyskać właśnie z mediów społecznościowych. Od zwykłych linków różnią się tym, że nie przesyłają “mocy” strony.

Google coraz większą uwagę przywiązuje do jakości linków, które kierują do naszej witryny. Na naszą pozycję w SERPach w dużej mierze wpływa zaufanie, jakim wyszukiwarka darzy naszą stronę, co jest zależne od wielu czynników. Dzięki social mediom możemy pozyskać tak zwane sygnały społecznościowe, czyli wszelkie możliwe interakcje jakie zachodzą między wszystkimi użytkownikami a profilem firmy. Są to lajki, komentarze, followersi, share’y, retwitty oraz wiele innych.

Firma, która publikuje w social mediach oryginalne i ciekawe treści ma ogromną szansę, że zostaną one przekazywane dalej przez użytkowników. Wpływ social mediów na SEO będzie znaczący, jeżeli materiały które są publikowane przez firmę będą na tyle ciekawe, by inne osoby chciały się nimi dzielić.

Social media a pozycjonowanie

Najpopularniejsze social media

Media społecznościowe są potężnym narzędziem dla witryn e-commerce. Potencjalny polski użytkownik korzysta z mediów społecznościowych średnio około 116 minut dziennie, co w ciągu aktywnego okresu życia liczonego między 13 a 79 rokiem życia daje blisko 5 lat i 4 miesiące, które spędzamy jedynie na przeglądaniu zdjęć, postów oraz filmików.

Użytkownicy social media w Polsce - social media a seo

Facebook oraz jego wpływ na SEO

Facebook to jedna z największych platform społecznościowych, która posiada ponad 2,41 mld użytkowników na całym świecie. Każdego dnia publikowane są na nim miliony postów i uzyskiwanych jest jeszcze więcej polubień i udostępnień. Największym czynnikiem, który ma wpływ na ranking w SERPach, dalej pozostają linki oraz ich jakość. Facebook posiada również wysokie Domain Authority, przez co staje się idealnym miejscem z którego warto linkować.

Domain Authority Facebook - social media a pozycjonowanie

Aby dowiedzieć się jak linkować z Facebooka zapraszamy do naszego innego artykułu: Pozycjonowanie: Facebook oraz jego wpływ na SEO.

Facebook a pozycjonowanie

Instagram a SEO

Należący do Facebooka Instagram jest drugim co do wielkości portalem społecznościowym. Około 8 milionów Polaków posiada konto na Instagramie. Mamy tutaj łatwy dostęp do grupy docelowej i możemy jej się zaprezentować w odpowiedni sposób dzięki kilku prostym czynnościom.

Ten portal bazuje przede wszystkim na aktywności użytkownika i promuje treści zbliżone do tego co potencjalnie może nas zainteresować. Każdy użytkownik posiada unikalny feed. Na algorytm nie ma wpływu jedynie obserwowanie konta, ale również wszystkie interakcje wliczając posty osób nieobserwowanych.

Instagram skupia się przede wszystkim na zdjęciach, w odróżnieniu od Facebooka, który stawia na treści oraz opisy. Dlatego warto dobrze dopasować dodawaną treść do odpowiedniego social media.

Instagram ukazał, że na wyświetlaną użytkownikowi treść wpływ mają trzy czynniki:

  • aktualność, czyli czas dodania postów, faworyzowanie tych najnowszych oraz ich popularność,
  • przewidywane zainteresowanie konkretnym postem, poprzez analizę wcześniejszych czynności użytkownika,
  • relacja, dużo wcześniej zobaczysz posty użytkowników, z którymi wchodziłeś wcześniej w interakcję, taką jak komentarze, oznaczenia, polubienia, stories czy udostępnienia.

Instagram a SEO

By dobrze prowadzić swojego Instagrama i stworzyć odpowiednią strategię musisz być:

  • aktywny, wtedy kiedy aktywni są Twoi odbiorcy,
  • stworzyć dobrą relację ze swoimi odbiorcami,
  • stosować hashtagi w rozważny sposób,
  • wchodzić w interakcję z użytkownikami,
  • sprawdzać efekty swoich działań.

Podczas zakładania konta istotną rzeczą jest uzupełnienie biogramu opisem, który zawiera słowa kluczowe oraz link do strony głównej firmy. Używaj również hasztagów, które pomogą wyszukiwać Ci potencjalnych klientów. Pamiętaj aby również zmienić link na nazwę firmy plus dodatkowo słowo kluczowe.

Instagram a SEO - social media a pozycjonowanie

Wykorzystanie Pinterest w pozycjonowaniu

Pinterest jest serwisem społecznościowym, który przeznaczony jest do kolekcjonowania oraz porządkowania materiałów wizualnych. Umożliwia udostępnianie zdjęć i przypinanie ich do wirtualnych tablic. By w znacznej mierze wpłynął na pozycjonowanie naszej firmy musimy rozpoznać i odnaleźć grupę docelową.

Z Pinteresta korzystają głównie kobiety, dlatego jeśli posiadasz usługę lub produkt, który skierowany jest właśnie do nich Twoja obecność jest tutaj obowiązkowa, nie tylko ze względów SEO. Gwarancja sukcesu jest aktywne korzystanie z konta oraz rekomendacja Twoich tablic innym. Wpłynie to znacznie na popularność Twojej marki. Zakładanie konta na Pintereście jest proste, musimy jednak pamiętać by wybrać opcję utworzenia konta firmowego.

Pinterest konto firmowe - social media a pozycjonowanie

Opis “o mnie” jest  jest ograniczony znakowo, piszemy więc krótko i na temat używając słów kluczowych, które są dopasowane do strony głównej. Pamiętajmy również o tym by wkleić link do naszej firmowej strony. URL friendly tworzymy sami w ustawieniach, wpisując nazwę klienta bez spacji.

Profil Pinterest - social media a pozycjonowanie

Ważnym czynnikiem są również linki graficzne. Pinterest podczas przesyłania obrazu tworzy do niego unikatowy link. Możesz go rozsyłać dalej, dzięki czemu ktoś ponownie może przypiąć Twój link.

Twitter a SEO

Twitter używany jest głównie przez celebrytów, blogerów oraz polityków. Tweetowanie może mieć duży wpływ na pozycjonowanie, jednak posiada dosyć specyficzny charakter.

Twitter a pozycjonowanie

Przy zakładaniu konta pamiętaj również o utworzeniu Friendly URL i zadbaj o prawidłową wersję językową.

Social media a pozycjonowanie - twitter

Tweet to bardzo krótka wiadomość, która umieszczana na tablicy użytkownika Twittera. Na ten moment jeden tweet to maksymalnie 280 znaków wraz ze spacjami. Można w niej zamieścić zdjęcie lub gifa, jednak przede wszystkim skup się na dodaniu linku zewnętrznego dopasowanego do używanego przez nas słowa kluczowego do Twojej strony firmowej oraz o użyciu odpowiednich słów kluczowych jako hasztagów.

Dobrze zrobiony tweet powinien wyglądać tak:

Przykład Twitta - Twitter a SEO

LinkedIn w procesie pozycjonowania

LinkedIn to międzynarodowy serwis społecznościowy, którego zadaniem jest utrzymywanie kontaktów zawodowo-biznesowych.

Większość osób, która posiada konto na tym profilu posiada wykształcenie wyższe oraz dobre zarobki. Kolejną grupą są oczywiście rekruterzy, których jest tam aż 98%. Dobrze znaleźć się w grupie takich osób, wykorzystać swój potencjał i pozycjonować samego siebie w kilku prostych krokach.

Obecnie na LinkedIn jest ponad 160 milionów użytkowników oraz 30 milionów firm. Dlatego bez wątpienia stworzenie strony firmowej na LinkedIn jest alternatywą dla Facebooka czy Instagrama. Strona firmowa pomaga członkom LinkedIn dowiedzieć się o Twojej firmie, Twojej marce i ofertach pracy w Twojej firmie. Strony firmowe to także świetny sposób na zdobycie specjalistycznej wiedzy branżowej.

Linkedin a pozycjonowanie

Strony firmowe LinkedIn były kiedyś wyświetlane głównie jako strony docelowe HR dla marek. Chociaż jest to wciąż jeden ze sposobów korzystania z LinkedIn, sieć staje się również idealnym miejscem do zwiększania wyników biznesowych, podnoszenia świadomości marki, promowania możliwości rozwoju zawodowego i edukowania potencjalnych klientów na temat twoich produktów i usług.

Bogata treść i atrakcyjne aktualizacje statusu mogą pomóc w umocnieniu pozycji marki jako lidera w branży.

  • Najważniejszym czynnikiem jest oczywiście przemyślana strategia. Kiedy dowiesz się jaką ścieżką kariery chcesz podążać poznasz najważniejsze słowa kluczowe, którymi powinieneś posługiwać się na swoim profilu. Jednak nie należy upychać ich bezmyślnie, jest to jedna z najważniejszych zasad panujących na LinkedIn.
  • Kolejnym istotnym szczegółem jest zmienienie swojego URL na nazwę firmy. Taki URL wygląda znacznie lepiej, jest czysty oraz zrozumiały i przekłada się na większy poziom CTR nawet w wynikach wyszukiwania.

Zmiana URL LinkedIn a pozycjonowanie

  • Stwórz unikalny opis firmy. Masz 2000 znaków, aby opisać, co robi Twoja firma i dlaczego potencjalni obserwujący powinni się tym przejmować. To ważny tekst, więc zaangażuj swój zespół ds. Marketingu i treści w tworzenie wiadomości. Pierwsze 156 znaków jest szczególnie ważnych, ponieważ to pojawi się w podglądzie Google strony Twojej firmy. Pod opisem firmy możesz dodać do 20 specjalizacji firmy. Działają one jako tagi lub słowa kluczowe, które pomogą innym znaleźć Twoją firmę na LinkedIn, więc nie pomijaj tych szczegółów. Upewnij się, że różne produkty, usługi i mocne strony Twojej firmy są dobrze reprezentowane tutaj.
  • Rozszerzaj swoją sieć o nowe kontakty, by być wiarygodny w oczach wyszukiwarek i zdobyć dodatkową okazję do zdobywania wyświetleń profilu.

TikTok

Najnowszym portalem społecznościowym jest TikTok. Platforma ta cieszy się gigantyczną popularnością. Przestała być jedynie aplikacją dla nastolatków, stając się gigantycznym narzędziem komunikacji marki z klientem.

Posiada powalające statystyki, w 2019 roku aplikację pobrało miliard osób na świecie. TikTok działa w 150 krajach na świecie, a przetłumaczony został na 75 języków.

TikTok a pozycjonowanie - social media a SEO

By wypozycjonować swoją firmę możesz podążać dwoma ścieżkami. Zacząć korzystać z zasięgu obecnych już muserów i stworzyć z nimi współpracę, czyli lokowanie produktu lub założyć konto i samemu zacząć próbować swoich sił przed kamerą. Na TikToku można nawiązać współpracę z wielomilionowymi zasięgami, co jest bardzo opłacalne. W ramach świadczeń od musera otrzymujemy nie tylko zasięg, ale również pełny pakiet świadczeń:

  • tworzenie kreacji marki, poprzez kreatywne przekazywanie komunikatów,
  • tworzenie filmików z lokowaniem produktu,
  • polecanie naszej marki wśród swoich widzów,
  • zasięgi.

Podsumowanie

Social media posiadają znaczny wpływ na wypozycjonowanie Twojej strony. Firmy, którym zależy na wysokich wynikach wyszukiwania powinny postawić na aktywność w mediach społecznościowych pod kątem SEO. Powinny jednak przestrzegać panujących zasad oraz działać z głową. Osiągnij sukces i wykorzystaj potencjał najpopularniejszych social mediów.

(3)
Autor
Off-Site SEO Specialist - Kasia

Off-Site SEO Specialist

W Delante od grudnia 2018. Swoje pierwsze zawodowe kroki stawiała przy organizacji dużych eventów. Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka tańca, muzyki oraz dobrego kina. Uwielbia słuchać ludzi oraz dyskutować z osobami o przeciwstawnych poglądach.
Komentarze (3)
  1. A co, jeśli usługa ma charakter jednorazowy i klient nie chce zawracać sobie głowy bycia częścią społeczności usługodawcy? Przykładowo mam firmę usługową i montuje kabiny prysznicowe. Czy odbiorca takiej usługi będzie śledził nowości na mojej stronie, albo w jakikolwiek inny sposób interesował się moja firmą? Z pewnością NIE. On ma zamontowaną kabinę i ten temat ponownie go zainteresuje za 10 lat przy kolejnej wymianie.

    1. Zapewne i tak warto prowadzić działania na kanałach Social Media, bo owszem klient który skorzystał z Pana usług już pewnie nie będzie w ciągu 10 lat zainteresowany usługą, ale jego znajomi już tak. A social media dają właśnie łatwy sposób aby Pana usługi polecić, aby skontaktować się z Pana firmą. Może Pan też na tych kanałach pokazać jakie realizacje Pan wykonał i to zachęci kolejnych klientów.
      Dla klientów podobnie jak i dla budowania widoczności firmy online istotne jest aby widzieć, że firma funkcjonuje, że jest aktywna, że się rozwija, że się wyróżnia na tle konkurencji, że jej usługi można ocenić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej