Spis treści:
- Czy social media mają wpływ na SEO?
- Social media a SEO – 3 korzyści z ich prowadzenia
- Jak social media i SEO mogą się uzupełniać?
- Najpopularniejsze social media
Czy social media mają wpływ na SEO?
Popularne serwisy społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy Pinterest są bardzo dobrym miejscem, by zwiększać świadomość marki wśród potencjalnych klientów. Dzięki rozpoznawalności zbudowanej poprzez social media, użytkownicy coraz chętniej klikają w odnośniki, które zawierają treści powiązane z firmą, co świadczy o relacji social media a SEO.
Współczynnik CTR (click-trough rate) pośrednio wpływa na ranking strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Natomiast nie jest tak, że masowe dodawanie wpisów w serwisach społecznościowych spowoduje, że widoczność Twojej wirtyny poprawi się natychmiastowo.
Każdej z witryn social media należy się przyjrzeć oddzielnie, gdyż nie są tak samo wartościowe pod względem wpływu na poprawę widoczności strony. Sama obecność Twojej strony w social mediach i prowadzona tam aktywność nie jest czynnikiem rankingowym.
Social media a SEO – 3 korzyści z ich prowadzenia
Zastanawiasz się, czy warto inwestować w prowadzenie social media dla SEO? Zdecydowanie tak – może to być kanał pozyskiwania klientów dla przeróżnych branż, chociaż może Ci się wydawać, że przecież Twoich odbiorców nie ma w takich serwisach.
Natomiast czy rzeczywiście prowadzenie takich profili przynosi jakiekolwiek korzyści pod względem SEO? Obierz następujące założenie – w sieci każdego dnia publikowane są tysiące treści dotyczące danej tematyki. Jeśli chcesz, aby to Twój materiał znalazł się wysoko w Google, powinieneś starać się wyróżnić w sieci.
Oczywiście pojawienie się w social media nie jest żadną innowacją, natomiast może to być czynnik, który pośrednio przyczyni się do wzrostu widoczności Twojej witryny. Zerknij na poniższe liczby – są to dane worldometers.info z wyszukiwań z jednego dnia od północy do godziny 10.00 czasu polskiego.
Zwróć uwagę na to, że opublikowano ponad 3 miliony wpisów na stronach i ponad 340 milionów Twittów. Konkurencję masz ogromną – im będziesz bardziej aktywny, tym większe są Twoje szanse na osiągnięcie sukcesu.
A jeżeli prowadzisz social media a potrzebujesz pomocy przy wdrożeniu SEO, sprawdź, czy konsultacje SEO, które oferujemy, są dla Ciebie!
1. Pozyskiwanie linków przychodzących
Linki oznaczone znacznikiem nofollow, wbrew wszechobecnej opinii, wcale nie są mało znaczące. To głównie takie linki możemy pozyskać z mediów społecznościowych. Od zwykłych linków różnią się tym, że nie przesyłają “mocy” strony.
Google coraz większą uwagę przywiązuje do jakości linków, które kierują do naszej witryny. Na naszą pozycję w SERPach w dużej mierze wpływa zaufanie, jakim wyszukiwarka darzy naszą stronę, co jest zależne od wielu czynników.
Dzięki social mediom możemy pozyskać tak zwane sygnały społecznościowe, czyli wszelkie możliwe interakcje jakie zachodzą między wszystkimi użytkownikami a profilem firmy. Są to lajki, komentarze, followersi, share’y, retwitty oraz wiele innych.
Firma, która publikuje w social mediach oryginalne i ciekawe treści ma ogromną szansę, że zostaną one przekazywane dalej przez użytkowników. Wpływ social mediów na SEO będzie znaczący, jeżeli materiały które są publikowane przez firmę będą na tyle ciekawe, by inne osoby chciały się nimi dzielić.
Co powinieneś zrobić, aby optymalnie wykorzystać serwisy społecznościowe? Załóż konta i wypełnij profile we wszystkich popularnych witrynach nie zapominając o uzupełnieniu miejsca na link i opis firmy.
Warto to zrobić nawet wtedy, gdy nie zamierzasz być w nich aktywny, a uzyskany odnośnik do Twojej strony będzie miał atrybut nofollow. Możesz łatwo sprawdzić, gdzie profile prowadzi konkurencja i jak bardzo jest tam aktywna. W tym celu skorzystaj z narzędzia Social Media Checker.
2. Wpisy i profile z serwisów społecznościowych w Google
Jeśli prowadzisz profile w social media, często po wpisaniu nazwy Twojej marki wyświetlą się one w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach – te witryny mają bardzo dobre parametry pod względem SEO i tym samym znakomitą widoczność. Ponadto mogą tam być również prezentowane wpisy z Twittera. To wszystko pozytywnie wpływa na Twój wizerunek.
Jeśli internauta wyszukuje Twoją markę i natrafi na wiarygodne profile w social media, to w ten sposób zwiększysz szansę na konwersję. Zatem w tym przypadku w dużej mierze serwisy społecznościowe wpływają na skuteczność ruchu, który pozyskasz z wyników wyszukiwania.
3. Lokalne SEO
Budując widoczność witryny w lokalnych wynikach wyszukiwania, powinieneś pamiętać o zachowaniu spójności danych, które znajdują się m.in. w profilu Google Moja Firma i na Twojej stronie, a także w wizytówkach NAP (name, address, phone) w sieci. Jest to czynnik, który buduje wiarygodność, stanowi dla Google potwierdzenie, że Twoja firma rzeczywiście istnieje i działa pod danym adresem.
Kolejnym argumentem, który może przemawiać na Twoją korzyść w kontekście SEO i social mediów, jest wypełnienie takimi spójnymi danymi profili w serwisach społecznościowych. Może to pozytywnie wpłynąć na widoczność marki w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Jak social media i SEO mogą się uzupełniać?
Analizując zależność pomiędzy social media a SEO, zwróć uwagę na to, że działania prowadzone w serwisach społecznościowych i pod wyszukiwarkę Google mogą się uzupełniać. Warto, aby strategia marketingowa była pod wieloma względami spójna w przypadku różnych sposobów dotarcia do odbiorców.
Analiza słowa kluczowych
Ważnym etapem kampanii SEO jest przygotowanie listy fraz, pod które witryna ma być optymalizowana. To one mają dostarczyć wiedzę na temat tego, jakich słów używają internauci, którzy chcą odnaleźć ofertę taką jak Twoja.
Mając te dane, możesz wokół nich budować treści spełniające oczekiwania odbiorców – content, którym będziesz ich angażować. Chodzi jednak nie tylko o to, co będzie pojawiać się na stronie firmowej czy w sklepie – dotyczy to również serwisów społecznościowych.
Na tej podstawie możesz używać we wpisach w social mediach słów kluczowych, które faktycznie interesują odbiorców – to samo dotyczy hasztagów. Dzięki temu Twoja marka z większym prawdopodobieństwem pojawi się w kanałach ludzi, którzy są zainteresowani Twoją ofertą.
Przyciąganie uwagi tekstem
Kiedyś w SEO skuteczne było upychanie słów kluczowych. Częstą praktykę stanowiło stosowanie w contencie fraz w niegramatycznej formie, np. salon fryzjerski Bydgoszcz. Obecnie nawet, jeśli wyślesz zapytanie zawierające błąd, to i tak Google wyświetli w wynikach witryny, które zawierają daną frazę bez takiego błędu.
Teraz znaczenie ma przede wszystkim jakość treści, która zresztą musi przyciągać uwagę użytkownika. W sieci internauta ma do czynienia z ogromną ilością contentu i żeby go zainteresować akurat Twoim, musisz stosować odpowiednie wezwania do działania, przekazywać takie treści, które faktycznie pobudzają zainteresowanie grupy docelowej. To istotny element, który jest spójny pomiędzy social media a SEO.
W przypadku treści pod wyszukiwarkę duże znaczenie ma dopracowanie title i description – z jednej strony powinny zawierać słowa kluczowe, ale z drugiej – zainteresować odwiedzeniem witryny. Następnie w serwisie powinny się pojawić nagłówki, które zachęcają do zapoznania się z całym contentem.
Podobnie jest w social media, gdzie masz dosłownie chwilę na zainteresowanie internauty wpisem – dlatego ważne są pierwsze słowa, których użyjesz – również ich formatowanie. Jeśli masz dobrze zoptymalizowany tekst, to łatwiej Ci będzie na jego podstawie napisać wpis do serwisów społecznościowych – cenne informacje są już w nagłówkach i w meta danych.
Dwie wskazówki od nas:
1) jeżeli masz dobrze zoptymalizowany tekst, łatwiej będzie Ci napisać wpis na media społecznościowe, bo informacje w nagłówkach czy meta descriprion zawierają informację o tym, co znajduje się we wpisie,
2) możesz wyciągać z tekstu dane i umieścić je w social mediach, by zaciekawić i zainteresować odbiorców do kliknięcia w link!
Dodaj przyciski udostępniania treści w serwisach społecznościowych
Bardzo częstą i dobrą praktyką jest umieszczanie na stronach WWW przycisku, który umożliwia udostępnienie danej treści w różnych serwisach społecznościowych. Dzięki temu internauta, który zapoznaje się z contentem, może się nim podzielić i tym samym spowodować, że informacja o nim dotrze do setek, a nawet tysięcy odbiorców. Tak w wielu branżach budowana jest większość ruchu.
Jaki to ma związek z SEO? Każde udostępnienie materiału zwiększa szansę na odwiedziny strony, zainteresowanie się treścią i m.in. podzielenie się nią w postaci umieszczenia linku na blogu czy podania tej treści jako źródła contentu, który stworzy czytelnik.Udostępnianie Twoich materiałów oznacza dla Ciebie wyłącznie korzyści!
Najpopularniejsze social media
Media społecznościowe są potężnym narzędziem dla witryn e-commerce. Polski użytkownik poświęca wiele czasu na korzystanie z social media – szczegółów możesz się dowiedzieć z wyników badania Mediapanel.
Facebook odwiedziło w styczniu 2022 roku 26,63 mln internautów, przy czym każdy spędził na niej średnio ponad 17,5 minuty. Na kolejnej pozycji pod względem popularności znalazł się Instagram z rezultatem 16,02 mln odwiedzających i prawie 5 godzinami spędzonymi w serwisie, natomiast na trzeciej – TikTok, który ma w Polsce blisko 13,5 mln użytkowników, a spędzili oni w tym serwisie ponad 16 godzin.
Jaki jest wpływ social media na pozycjonowanie w przypadku poszczególnych serwisów? Na których witrynach powinieneś się najbardziej skupić i połączyć swoją strategię SEO z social mediami?
Facebook oraz jego wpływ na SEO
Facebook to jedna z największych platform społecznościowych, która miała blisko 2 mld aktywnych użytkowników w ostatnim kwartale 2021 roku. Każdego dnia publikowane są na niej miliony postów i uzyskiwanych jest jeszcze więcej polubień i udostępnień. Ważnym czynnikiem, który ma wpływ na ranking w SERP-ach, dalej pozostają jakościowe linki. Facebook ma również wysokie Domain Rating, przez co staje się miejscem, z którego warto zdobyć odnośnik.
Aby dowiedzieć się jak linkować z Facebooka zapraszamy do naszego innego artykułu:Pozycjonowanie: Facebook oraz jego wpływ na SEO.
Instagram a SEO
Instagram jest drugim, co do wielkości, portalem społecznościowym. Korzysta z niego około 10,1 milionów Polaków. Mamy tutaj łatwy dostęp do grupy docelowej i możemy jej się zaprezentować w odpowiedni sposób dzięki kilku prostym czynnościom.
Ten portal bazuje przede wszystkim na aktywności użytkownika i promuje treści zbliżone do tego, co potencjalnie może nas zainteresować. Każdy korzystający ma unikalny feed. Na algorytm nie ma wpływu jedynie obserwowanie konta, ale również wszystkie interakcje, wliczając posty osób nieobserwowanych.
Instagram skupia się przede wszystkim na zdjęciach, w odróżnieniu od Facebooka, który stawia na treści oraz opisy. Dlatego warto dobrze dopasować dodawany content do odpowiedniego social media.
Na wyświetlaną użytkownikowi treść wpływ mają trzy czynniki:
- aktualność, czyli czas dodania postów, faworyzowanie tych najnowszych oraz ich popularność,
- przewidywane zainteresowanie konkretnym postem poprzez analizę wcześniejszych czynności użytkownika,
- relacja, gdzie dużo wcześniej zobaczysz posty użytkowników, z którymi wchodzisz w interakcję, taką jak komentarze, oznaczenia, polubienia, stories czy udostępnienia.
By dobrze prowadzić swojego Instagrama i stworzyć odpowiednią strategię musisz być:
- aktywny, wtedy kiedy aktywni są Twoi odbiorcy,
- stworzyć dobrą relację ze swoimi odbiorcami,
- stosować hashtagi w rozważny sposób,
- wchodzić w interakcję z użytkownikami,
- sprawdzać efekty swoich działań.
Podczas zakładania konta istotną rzeczą jest uzupełnienie biogramu opisem, który zawiera słowa kluczowe oraz link do strony głównej firmy. Używaj również hasztagów, które pomogą wyszukiwać Ci potencjalnych klientów. Pamiętaj aby również zmienić link na nazwę firmy plus dodatkowo słowo kluczowe.
Wykorzystanie Pinterest w pozycjonowaniu
Pinterest jest serwisem społecznościowym, który przeznaczony jest do kolekcjonowania oraz porządkowania materiałów wizualnych. Umożliwia udostępnianie zdjęć i przypinanie ich do wirtualnych tablic. By w znacznej mierze wpłynął na pozycjonowanie naszej firmy musimy rozpoznać i odnaleźć grupę docelową.
Z Pinteresta korzystają głównie kobiety, dlatego jeśli posiadasz usługę lub produkt, który skierowany jest właśnie do nich Twoja obecność jest tutaj obowiązkowa, nie tylko ze względów SEO.
Gwarancją sukcesu jest aktywne korzystanie z konta oraz rekomendacja Twoich tablic innym. Wpłynie to znacznie na popularność Twojej marki.
Zakładanie konta na Pintereście jest proste, musimy jednak pamiętać by wybrać opcję utworzenia konta firmowego. Od razu przy zakładaniu konta zostaniesz zapytany o to, czy posiadasz stronę internetową.
Opis “o mnie” jest jest ograniczony znakowo, piszemy więc krótko i na temat używając słów kluczowych, które są dopasowane do strony głównej. Pamiętajmy również o tym by wkleić link do naszej firmowej strony. URL friendly tworzymy sami w ustawieniach, wpisując nazwę klienta bez spacji.
Ważnym czynnikiem są również linki graficzne. Pinterest podczas przesyłania obrazu tworzy do niego unikatowy link. Możesz go rozsyłać dalej, dzięki czemu ktoś ponownie może przypiąć Twój link.
Twitter a SEO
Analizując, czy social media mają wpływ na pozycjonowanie, nie można pominąć tego serwisu. Tweetowanie może mieć duże znaczenie, jednak ma dosyć specyficzny charakter.
Przy zakładaniu konta pamiętaj również o utworzeniu Friendly URL i zadbaj o prawidłową wersję językową.
Tweet to bardzo krótka wiadomość, która umieszczana na tablicy użytkownika Twittera. Na ten moment jeden tweet to maksymalnie 280 znaków wraz ze spacjami. Można w niej zamieścić zdjęcie lub gifa, jednak przede wszystkim skup się na dodaniu linku zewnętrznego dopasowanego do używanego przez nas słowa kluczowego do Twojej strony firmowej oraz o użyciu odpowiednich słów kluczowych jako hasztagów.
Dobrze zrobiony tweet powinien wyglądać tak:
LinkedIn w procesie pozycjonowania
LinkedIn to międzynarodowy serwis społecznościowy, którego zadaniem jest utrzymywanie kontaktów zawodowo-biznesowych.
Większość osób, która ma w nim konto, ma wykształcenie wyższe oraz dobre zarobki. Kolejną grupą są oczywiście rekruterzy. Dobrze znaleźć się wśród nich, wykorzystać swój potencjał i pozycjonować samego siebie w kilku prostych krokach.
Obecnie na LinkedIn jest ponad 810 milionów użytkowników. Dlatego bez wątpienia stworzenie strony firmowej na tym portalu jest alternatywą dla Facebooka czy Instagrama. Taka strona pomaga członkom LinkedIn dowiedzieć się o Twojej firmie, Twojej marce i ofertach pracy u Ciebie. To także świetny sposób na zdobycie specjalistycznej wiedzy branżowej.
Strony firmowe LinkedIn były kiedyś wyświetlane głównie jako witryny docelowe HR dla marek. Chociaż jest to wciąż jeden ze sposobów korzystania z LinkedIna, sieć staje się również idealnym miejscem do zwiększania wyników biznesowych, podnoszenia świadomości marki, promowania możliwości rozwoju zawodowego i edukowania potencjalnych klientów na temat twoich produktów oraz usług.
Bogata treść i atrakcyjne aktualizacje statusu mogą pomóc w umocnieniu pozycji marki jako lidera w branży.
- Najważniejszym czynnikiem jest oczywiście przemyślana strategia. Kiedy dowiesz się, jaką ścieżką kariery chcesz podążać, poznasz najważniejsze słowa kluczowe, którymi powinieneś posługiwać się na swoim profilu. Jednak nie należy upychać ich bezmyślnie – jest to jedna z najważniejszych zasad panujących na LinkedIn.
- Kolejnym istotnym szczegółem jest zmiana swojego URL na nazwę firmy. Taki URL wygląda znacznie lepiej, jest zrozumiały i przekłada się na większy poziom CTR nawet w wynikach wyszukiwania.
- Stwórz unikalny opis firmy. Masz 2000 znaków, aby opisać, co robi Twoja firma i dlaczego potencjalni obserwujący powinni się tym przejmować. To ważny tekst, więc zaangażuj swój zespół ds. Marketingu i treści w tworzenie wiadomości. Pierwsze 156 znaków jest szczególnie ważnych, ponieważ to pojawi się w podglądzie Google strony Twojej firmy. Pod opisem firmy możesz dodać do 20 specjalizacji firmy. Działają one jako tagi lub słowa kluczowe, które pomogą innym znaleźć Twoją firmę na LinkedIn, więc nie pomijaj tych szczegółów. Upewnij się, że różne produkty, usługi i mocne strony Twojej firmy są dobrze reprezentowane tutaj.
- Rozszerzaj swoją sieć o nowe kontakty, by być wiarygodny w oczach wyszukiwarek i zdobyć dodatkową okazję do zdobywania wyświetleń profilu.
TikTok
Najnowszym portalem społecznościowym jest TikTok. Platforma ta cieszy się gigantyczną popularnością. Przestała być jedynie aplikacją dla nastolatków, stając się gigantycznym narzędziem komunikacji marki z klientem.
Posiada powalające statystyki, w 2019 roku aplikację pobrało miliard osób na świecie. TikTok działa w 150 krajach na świecie, a przetłumaczony został na 75 języków.
By pozycjonować swoją firmę możesz podążać dwoma ścieżkami. Zacząć korzystać z zasięgu obecnych już userów i stworzyć z nimi współpracę, czyli lokowanie produktu lub założyć konto i samemu zacząć próbować swoich sił przed kamerą. Na TikToku można nawiązać współpracę z wielomilionowymi zasięgami, co jest bardzo opłacalne. W ramach świadczeń od influencera otrzymujemy nie tylko zasięg, ale również pełny pakiet świadczeń:
- tworzenie kreacji marki, poprzez kreatywne przekazywanie komunikatów,
- tworzenie filmików z lokowaniem produktu,
- polecanie naszej marki wśród swoich widzów,
- zasięgi.
Jeżeli dalej zastanawiasz się nad linkowaniem z mediów społecznościowych, przeczytaj czy warto mieć linki z mediów społecznościowych.
Jaki jest wpływ social media na pozycjonowanie? – podsumowanie
Social media mają znaczny wpływ na pozycjonowanie Twojej strony. Firmy, którym zależy na wysokich wynikach wyszukiwania powinny postawić na aktywność w mediach społecznościowych pod kątem SEO. Powinny jednak przestrzegać panujących zasad oraz działać z głową.
Założenie profili w serwisach społecznościowych i ich prowadzenie nie spowoduje, że nagle Twoja witryna zdecydowanie wybije się w wynikach wyszukiwania, natomiast warto, abyś je miał. Popularne social media mają znakomite parametry pod względem SEO i nawet jeśli uzyskasz dzięki nim tylko link nofollow, to będzie dobry krok. Dla Google obecność w tych portalach może przemawiać na Twoją korzyść. Dzięki temu:
- twoje wpisy z social media mogą się pojawiać w wynikach wyszukiwania,
- wzmocnisz profil linkowy,
- dotrzesz do większego grona odbiorców, co wiąże się z możliwością pozyskania kolejnych odnośników.
To tylko wybrane korzyści. Poza tym, nie powinieneś analizować tylko czy social media mają wpływ na pozycjonowanie, gdyż obecność w tych serwisach po prostu daje Ci możliwość docierania do klientów!