Egipt, kraj o bogatej historii i kulturowym dziedzictwie, odgrywa również istotną rolę w dziedzinie gospodarki na kontynencie afrykańskim. Jest to trzecia pod względem wielkości gospodarka w Afryce, ustępując jedynie Nigerii i Republice Południowej Afryki. Jednak to nie tylko rozmiar gospodarki czyni Egipt wyjątkowym, ale także jego liczna populacja, która przekracza 100 milionów ludzi, czyniąc go najludniejszym krajem na obszarze Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu.
Raport World Economic Outlook The Great Lockdown, opracowany przez International Monetary Fund, rzuca światło na wyjątkową pozycję Egiptu w regionie. W roku 2020, czyli w okresie globalnego kryzysu wywołanego pandemią, Egipt nie tylko uniknął spadku swojego Produktu Krajowego Brutto, ale zanotował wzrost na poziomie 2 procent. To osiągnięcie jest godne uwagi, zwłaszcza w kontekście trudności, które wiele innych gospodarek musiało przezwyciężyć.
Co Polacy sprzedają do Egiptu?
Według Rzeczpospolitej z Polski nad Nil trafiają przede wszystkim: pojazdy drogowe, warzywa i owoce, maszyny elektryczne i aparaty, wyroby metalowe oraz produkty papiernicze. Szczególną popularnością cieszą się sektory: rolno-spożywczy, motoryzacyjny, budowlany i IT/ICT.
Odpowiedź jest prosta: rosnący rynek konsumentów. Kraj ten pozostaje liderem w przyciąganiu inwestycji zagranicznych do Afryki, a jego dynamiczny rozwój i duży potencjał rynkowy przyciągają uwagę firm z całego świata.
Nie można też zapomnieć o strategicznym położeniu tego kraju – to tzw. „Brama” do krajów Afryki Północnej. Fakt, że to właśnie przez Egipt przebiega Kanał Sueski, również nie pozostaje bez znaczenia.
Ale nawet Egiptu nie ominął kryzys. Choć CBE (Centralny Bank Egiptu) stara się walczyć z inflacją, to w lipcu 2023 jej poziom wyniósł rekordowe 36,8% (dla porównania: rok wcześniej było to 14,7% – dane za Centralną Agencją Mobilizacji i Statystyki Publicznej).
Właśnie dlatego w tym artykule przyjrzymy się bliżej tematowi pozycjonowania w Egipcie. Podpowiemy Ci, jakie możliwości i wyzwania stoją przed firmami, które chcą osiągnąć sukces na tym obiecującym, egipskim rynku. To trudne, tak — ale do zrobienia. Sphinx może, więc ty też ;).c
Jakie wyszukiwarki są popularne w tym kraju? Jak często są używane? Czy Google króluje? I co z e-commerce?
W Egipcie bez zaskoczeń: dominującą wyszukiwarką jest Google, która cieszy się dużą popularnością. Jednak warto również zwrócić uwagę na rosnący udział wyszukiwarek Sarhne.com, Dubizzle.com.eg oraz ibest.lol (za Similarweb).
Przy pomocy narzędzi takich jak Semrush możesz przeprowadzić analizę fraz kluczowych w Egipcie i porównać je z polskimi odpowiednikami. To pozwoli zidentyfikować potencjalne obszary do działań SEO, zarówno dla lokalnych firm, jak i tych, które chcą pozyskać klientów z Egiptu.
Specyfika języka arabskiego jest w tym kontekście istotna — upewnij się, że nie tłumaczysz fraz kluczowych 1:1 z języka polskiego (na zasadzie kalki) oraz postaraj się zrozumieć specyfikę potrzeb egipskiego konsumenta.
Aby to zrobić, przyda Ci się porządny research sytuacji socjoekonomicznej w kraju. My dziś skupimy się na e-commerce.
Egipt jest rynkiem z dużym potencjałem e-commerce. Coraz więcej mieszkańców decyduje się na zakupy online, co stwarza możliwości dla firm, które chcą prowadzić działania SEO w celu pozyskania klientów.
Jeśli lubisz twarde dane, żaden problem — poniżej informacje z badań Statista.com.
Koszty związane z działaniami SEO, które dotyczą onsite i rzeczy technicznych, nieco mniej zależą od języka i lokalizacji. Działając w Polsce i chcąc dopasować się do wytycznych Google, śmiało możesz korzystać z tych samych dobrych praktyk — niezależnie od regionu, algorytm jest ten sam.
Jednym z kluczowych elementów SEO w Egipcie jest tworzenie treści dostosowanych do lokalnej kultury i języka. Dlatego warto współpracować profesjonalistami w dziedzinie tłumaczeń, aby uzyskać treści o wysokiej jakości. Jaka jest cena tłumaczeń z polskiego na arabski? Aktualnie jest to mniej więcej 80 – 85 zł netto za 1 stronę tłumaczenia z języka polskiego na język arabski. Jest to ok. 28-30 zł netto za 1000 zzs.
Link building to istotny aspekt pozycjonowania, a koszty płatnych linków w Egipcie mogą się różnić od tych w Polsce. Warto skonsultować się z ekspertami, aby dokładnie ocenić koszty tej strategii.
Rynek egipski nie jest prostym regionem, jeśli chodzi o pozycjonowanie i działania off-site – trudno znaleźć godne zaufania miejsca do publikacji z domeną .eg. Może wynikać to z tego, że SEO nie jest popularną strategią marketingową w Egipcie – to z jednej strony trudność, a z drugiej duży potencjał dla nowych firm chcących wkroczyć na egipski rynek e-commerce. Jeśli chodzi o koszty publikacji płatnych czy artykułów sponsorowanych, to zaczynają się one na ten moment od 30$.
Wybór między agencją lokalną a polską może być trudny. Oto kilka rzeczy do rozważenia.
Pozycjonowanie w Egipcie to wyzwanie, ale jednocześnie ogromna szansa dla firm, które chcą zdobyć nowych klientów na tym rozwijającym się rynku. Warto dokładnie rozważyć potencjał, koszty oraz wybór agencji SEO, aby osiągnąć sukces w Egipcie. Pamiętajmy, że kluczem do skutecznych działań SEO jest zrozumienie lokalnej kultury i preferencji, dlatego warto współpracować z profesjonalistami, którzy znają rynek egipski.