.animate-view{opacity: 1 !important;}

Google Merchant Center – 5 przykładów wykorzystania reguł pliku produktowego

4min.

Komentarze:0

PPC
Google Merchant Center – 5 przykładów wykorzystania reguł pliku produktowegod-tags
26 czerwca 2024
Reguły są po to, żeby je łamać? Zdecydowanie lepiej wykorzystać je do zarządzania kampaniami produktowymi w Google Merchant Center i ułatwić sobie pracę z pomocą kilku prostych sposobów, które opisujemy w poniższym wpisie.
PPC

4min.

Komentarze:0

Do czego służą reguły pliku danych w Google Merchant Center? 

Reguły pliku danych to prosty i wygodny sposób na znaczne ułatwienie prowadzenia kampanii produktowych. Podstawą ich działania jest prawidłowo zbudowany główny plik produktowy (jego struktura powinna odpowiadać tej używanej na stronie internetowej sklepu, a produkty precyzyjnie dopasowane do swoich kategorii). 

Dzięki regułom możemy podzielić plik produktowy na dodatkowe kategorie, np. posegregować nasz asortyment na grupy produktów wedle konkretnych przedziałów cenowych. 

Reguły pomogą także, gdy główny plik produktowy nie jest do końca dopracowany (przykładowo: ubrania przydzielone są do kategorii ze względu na typ, ale już nie ze względu na płeć).

Jak tworzyć reguły pliku danych w Google Merchant Center?

Jeśli plików danych jest więcej niż jeden, reguły tworzymy osobno dla każdego z nich. 

Wchodzimy na konto na Google Merchant Center (GMC) > Produkty > Pliki danych > Klikamy w nazwę pliku danych > Reguły pliku danych.

reguły w google merchant center

Źródło: panel Google Merchant Center

Klikamy w plusik na niebieskim tle > Przetworzone atrybuty > Wybieramy jedną z niestandardowych etykiet.

reguły w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

etykiety niestandardowe w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

Reguły musimy tworzyć tak, żeby ich na siebie nie nadpisać, np. damskie i męskie mogą być na jednej etykiecie, bo nie mają wspólnych elementów, a np. damskie i bestsellery uwzględnione na jednej etykiecie już mogą się nadpisać i nie działać poprawnie.

Przykłady wykorzystania reguł w pliku produktowym

  • Produkty podzielone według cen 

Taki podział pozwala nam na skuteczniejsze prezentowanie oferty oraz optymalizowanie kampanii reklamowych. Reguły pliku produktowego umożliwiają automatyczne klasyfikowanie produktów na podstawie przedziałów cenowych. Dzięki temu możemy tworzyć reklamy tylko dla produktów w wybranych segmentach cenowych, a nawet wykluczyć z kampanii te najtańsze (by koszty reklam nie przewyższały wartości reklamowanych produktów). Jesteśmy również w stanie bardziej precyzyjnie targetować produkty zgodnie z ich ceną, a to powinno prowadzić do lepszego dopasowania ofert do oczekiwań klientów, wyższego wskaźnika konwersji oraz optymalizacji kosztów reklamowych.

przedziały cenowe w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

  • Produkty promocyjne 

Na poniższym screenie widzimy, że w pliku produktowym każdy produkt posiada etykietę ceny standardowej i ceny promocyjnej (Dlaczego? Wynika to z konfiguracji pliku produktowego). Jeśli produkt nie jest aktualnie przeceniony, cena standardowa i promocyjna będą miały tę samą wartość. Klient chce posegregować rzeczy promocyjne oraz te bez promocji, aby zobaczyć, które cieszą się większym zainteresowaniem.

reguły w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

W takim wypadku musimy utworzyć nową regułę, by oddzielić produkty w cenach standardowych od tych w cenach promocyjnych. Poniżej przykład, jak wdrożyć regułę, która uwzględnia rzeczy bez promocji (w tym wypadku biustonosze). W miejscu “Ustaw jako” sami ustawiamy nazwę etykiety (najlepiej tak, by prosto i zwięźle opisywała, jakie produkty do niej należą).

reguły w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

Jeśli chcemy stworzyć kilka reguł na jednej etykiecie, to możemy to zrobić, klikając w przycisk Dodaj źródło.

reguły w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

Dodatkowo, jeśli chcemy w jednej regule o tej samej nazwie dodać, np. kilka tytułów, musimy to zrobić tak, jak na poniższym screenie.

reguły w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

  • Produkty podzielone według słów w tytule produktów

W tym przypadku możemy dokładniej segmentować produkty, a następnie tworzyć bardziej sprecyzowane kampanie reklamowe. Przykładowo, jeśli sprzedajemy obuwie sportowe przeznaczone typowo do startów w zawodach, możemy utworzyć regułę, która będzie przypisywać produkty z tytułami zawierającymi słowo „startowe” do konkretnej grupy. To działanie również sprawdzi się przy podziale produktów na linie produktowe, np. damskie lub męskie.

reguły w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

  • Produkty podzielone według słowa w adresie URL

Możemy także automatycznie grupować produkty na podstawie obecności określonego słowa w ich URL-ach. Na przykład, jeśli Twoja strona posiada kilka wersji językowych, możesz podzielić produkty według języka (np. PL, EN, ES). Musimy pamiętać o tym, by w regule użyć identycznego zapisu jak w URL-u, nie możemy zmieniać wielkości liter. 

reguły w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

  • Dodanie hasła promocyjnego w tytule 

Dzięki tej funkcji jesteśmy w stanie automatycznie modyfikować tytuły produktów, dodając do nich słowa kluczowe lub frazy promocyjne, takie jak „Wyprzedaż” czy „Promocja”. Jeśli chcemy wyróżnić produkty objęte specjalną zniżką, możemy utworzyć regułę, która dodaje hasło „Rabat 20%” lub nazwę kodu, który ten rabat zapewnia, do tytułu każdego z tych produktów. Taki zabieg nie tylko przyciągnie uwagę potencjalnych klientów, ale także zwiększy szanse na kliknięcie w reklamę, co może przełożyć się na wyższe wskaźniki konwersji. 

W tym przypadku musimy najpierw wybrać opcję Dodaj regułę przekształcenia.

reguły w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

reguły w Google Merchant Center

Źródło: panel Google Merchant Center

Podsumowanie

Wykorzystanie reguł pliku produktowego w Google Merchant Center znacząco ułatwia zarządzanie i optymalizację asortymentu w sklepach internetowych. Reguły pozwalają nam na automatyczne segmentowanie produktów według słów kluczowych w tytułach, konkretnych słów w adresach URL oraz dodawanie haseł promocyjnych do tytułów produktów. Dzięki temu możliwe jest precyzyjne targetowanie kampanii reklamowych, zwiększenie ich efektywności oraz lepsze zarządzanie budżetem reklamowym. Automatyzacja tych procesów nie tylko oszczędza czas, ale także pozwala na szybkie reagowanie na zmiany rynkowe i dostosowywanie ofert promocyjnych. 

W powyższym artykule przedstawiliśmy tylko część reguł możliwych do wykorzystania w procesie optymalizacji plików produktowych w Google Merchant Center. Jednak na początkowym etapie pracy z GMC powinny być one najbardziej przydatne. Zastosuj je w swoich plikach produktowych i ułatw sobie prowadzenie kampanii już dziś! 

Autor
Autor
Weronika Strzeżyk

Junior SEM Specialist

Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Początkiem jej przygody z Delante był staż SEM od sierpnia 2023 roku.
Prywatnie entuzjastka oglądania skoków narciarskich, chodzenia po niskich górach i słuchania zespołów z kategorii emo.

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Autor
Weronika Strzeżyk

Junior SEM Specialist

Absolwentka Akademii Górniczo-Hutniczej i Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Początkiem jej przygody z Delante był staż SEM od sierpnia 2023 roku.
Prywatnie entuzjastka oglądania skoków narciarskich, chodzenia po niskich górach i słuchania zespołów z kategorii emo.

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022