.animate-view{opacity: 1 !important;}

Specyfikacja pliku produktowego Google Merchant Center

6min.

Komentarze:0

PPC
Specyfikacja pliku produktowego Google Merchant Centerd-tags
26 czerwca 2024
Nieważne, czy rozpoczynasz promocję za pośrednictwem Google Merchant Center, czy też Twoje kampanie produktowe już są emitowane, potrzebujesz mieć poprawnie wdrożony plik produktowy. Temat dla wielu trudny, szczególnie w pierwszym etapie wdrożeniowym, wymagający często zaangażowania do pracy programistów lub znalezienia i zaimplementowania specjalnych wtyczek/modułów w silniku strony.
PPC

6min.

Komentarze:0

Co to jest Google Merchant Center?

Na wstępie krótko wyjaśnimy czym jest usługa GMC (Google Merchant Center). Aby móc prowadzić kampanie produktowe w sieci wyszukiwania lub korzystać z pliku produktowego do innych celów (np. remarketingu dynamicznego, czyli prezentując klientom dokładnie te produkty, które wcześniej przeglądali w Twoim sklepie) musimy posiadać utworzone konto w usłudze Google Merchant Center. Tworząc konto odpowiednio je konfigurujemy rezerwując domenę sklepu, podajemy informacje o firmie, kontakt do biura obsługi klienta czy informacje o koszcie dostawy. Najważniejszym elementem jest dodanie poprawnie utworzonego pliku produktowego, który jest przetwarzany przez GMC.

W przypadku klientów Delante w ramach wdrożenia tworzymy i konfigurujemy konto GMC (dla klientów polskich zarówno CSS Delante jak i CSS Google Shopping).

Pierwsze przetwarzanie pliku produktowego jest stosunkowo długie i może zająć do kilku dni roboczych. Następnie usługę Google Merchant Center integrujemy z Google Ads. Jeśli cały proces został przeprowadzony poprawnie to możemy wykorzystać plik produktowy do wygenerowania kampanii produktowej w Google Ads.

Specyfikacja pliku produktowego Google Merchant Center

Plik produktowy to lista produktów zawierająca atrybuty obowiązkowe oraz atrybuty dodatkowe. Wykorzystywanie każdego z atrybutów oraz częstotliwość aktualizowania danych podlega określonym zasadom. Przed przystąpieniem do generowania pliku produktowego zapoznaj się z zasadami dotyczącymi reklam produktowych które znajdziesz na tej stronie. Najważniejszą informacją są treści niedozwolone, które dyskwalifikują sklep przed prowadzeniem kampanii. Są nimi:

  • Podróbki produktów
  • Produkty niebezpieczne
  • Produkty umożliwiające nieuczciwe zachowanie
  • Nieodpowiednie treści (np. treści obraźliwe, rasistowskie, propagujące nienawiść, handel zwierzętami)
  • Nieakceptowane treści w reklamach produktowych

Zalecane formaty plików w kampanii produktowej

Przed rozpoczęciem tworzenia pliku wybierz jego format. Plik może być utworzony ręcznie lub generowany dynamicznie w formie tekstowej (.txt) i XML (.xml). W przypadku małej ilości danych (np. przy tworzeniu listy bestsellerów) istnieje możliwość tworzenia pliku produktowego ręcznie w Arkuszach Google.

Jeśli współpracujesz z Delante i chcesz, aby plik produktowy został utworzony ręcznie, przygotujemy specjalnie dla Ciebie odpowiedni szablon, który będzie można edytować.
Możemy tworzyć więcej niż jeden plik produktowy i przekształcać dane w Google Merchant Center dla lepszego dopasowania reklam dla użytkownika.

Tworzenie pliku produktowego Google Merchant Center

Tworząc plik produktowy musisz uwzględnić w nim co najmniej atrybuty obowiązkowe. Atrybuty produktów są kluczowym elementem mającym wpływ na skuteczność kampanii Google Ads. Poniżej prezentujemy pomocną listę, zawierającą obowiązkowe atrybuty w pliku danych.

Podstawowe informacje o produkcie:

  • Identyfikator [id]
  • Tytuł [title] lub Tytuł strukturalny [structured_title]
  • Opis [description] lub Opis strukturalny [structured_description]
  • Strona docelowa produktu [link]
  • Link do zdjęcia [image_link]

Cena i dostępność:

  • Dostępność [availability]
  • Data dostępności [availability_date] – jeśli dostępność produktu jest ustawiona na preorder
  • Cena [price]

Identyfikatory produktu:

  • Marka [brand] (w przypadku wszystkich nowych produktów poza filmami, książkami i nagraniami muzycznymi)
  • GTIN [gtin] (dla wszystkich produktów o znanym numerze GTIN w celu zmaksymalizowania skuteczności oferty)
  • MPN [mpn] (tylko w przypadku nowych produktów, które nie mają numeru GTIN przypisanego przez producenta)

Szczegółowy opis produktu:

  • Stan [condition] (jeśli produkt jest używany lub odnowiony)
  • Dorośli [adult] (jeśli produkt zawiera treści dla dorosłych)
  • Opakowanie zbiorcze [multipack] (w przypadku produktów w opakowaniach zbiorczych sprzedawanych w Australii, Brazylii, Czechach, we Francji, w Hiszpanii, Holandii, Japonii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i we Włoszech, a także w przypadku bezpłatnych informacji w Google, jeśli utworzono opakowanie zbiorcze)
  • Pakiet [is_bundle] (w przypadku produktów w pakietach sprzedawanych w Australii, Brazylii, Czechach, we Francji, w Hiszpanii, Holandii, Japonii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i we Włoszech, a także w przypadku bezpłatnych informacji w Google, jeśli utworzono pakiet zawierający główny produkt)
  • Certyfikat [certification] (w przypadku produktów, które wymagają wyświetlania określonych informacji o certyfikatach w reklamach produktowych lub bezpłatnych informacjach, np. ze względu na lokalne przepisy dotyczące etykiet efektywności energetycznej)
  • Grupa wiekowa [age_group] (w przypadku wszystkich produktów odzieżowych przeznaczonych dla osób w Brazylii, we Francji, w Japonii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, a także wszystkich produktów mających przypisaną grupę wiekową oraz bezpłatnych informacji dla wszystkich produktów z kategorii Ubrania i akcesoria (identyfikator: 166))
  • Kolor [color] (w przypadku wszystkich produktów odzieżowych kierowanych na Brazylię, Francję, Japonię, Niemcy, Stany Zjednoczone i Wielką Brytanię, a także wszystkich produktów występujących w różnych kolorach oraz bezpłatnych informacji dla wszystkich produktów z kategorii Ubrania i akcesoria (identyfikator: 166))
  • Płeć [gender] (w przypadku wszystkich produktów odzieżowych przeznaczonych dla osób w Brazylii, Japonii, we Francji, w Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, a także wszystkich produktów, w których płeć docelowego odbiorcy jest określona oraz bezpłatnych informacji dla wszystkich produktów z kategorii Ubrania i akcesoria (identyfikator: 166))
  • Materiał [material] (jeśli odgrywa rolę przy rozróżnianiu produktów w zestawie wersji)
  • Wzór [pattern] (jeśli odgrywa rolę przy rozróżnianiu produktów w zestawie wersji)
  • Rozmiar [size] (wymagany w przypadku wszystkich produktów odzieżowych, które należą do kategorii Ubrania i akcesoria > Odzież (identyfikator: 1604) i Ubrania i akcesoria > Buty (identyfikator: 187) przeznaczonych dla osób w Brazylii, we Francji, w Japonii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, a także dla wszystkich produktów dostępnych w różnych rozmiarach oraz bezpłatnych informacji dla wszystkich produktów z kategorii Ubrania i akcesoria > Odzież (identyfikator: 1604) i Ubrania i akcesoria > Buty (identyfikator: 187))
  • Identyfikator grupy produktów [item_group_id] (wymagany w krajach takich jak Brazylia, Francja, Japonia, Niemcy, Wielka Brytania, a także Stany Zjednoczone, jeśli produkt ma różne wersje oraz w przypadku bezpłatnych informacji dla wszystkich wersji produktu)

Dostawa:

  • Dostawa [shipping] (koszty dostawy są wymagane w przypadku reklam produktowych i bezpłatnych informacji w tych krajach: Australia, Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Indie, Irlandia, Izrael, Japonia, Kanada, Korea Południowa, Niemcy, Nowa Zelandia, Polska, Rumunia, Stany Zjednoczone, Szwajcaria, Wielka Brytania i Włochy)

Podatek:

  • Podatek [tax] (dostępny tylko w USA)

Więcej szczegółów dotyczących atrybutów oraz pełną specyfikację znajdziesz tutaj.

Po otrzymaniu pliku produktowego lub jego adresu URL, jest on dodawany do usługi Google Merchant Center, gdzie rozpoczyna się jego pobieranie. Pierwsze pobranie pliku trwa nieco dłużej, a produkty jak i plik są dodatkowo weryfikowane. Po wczytaniu produktów otrzymujemy dostęp do diagnostyki GMC, gdzie widzimy, które atrybuty pliku zostały dodane niepoprawnie. Dodając plik produktowy możemy utworzyć automatyczne pobieranie pliku – element ważny w przypadku e-commerce’ów, gdzie ceny lub inne atrybuty zmieniają się dynamicznie. Możemy ustawić, aby plik pobierał się codziennie o określonej godzinie.

Zawsze możemy dodać dodatkowe pliki danych, które zawierają dodatkowe dane. Możemy np. stworzyć główny plik danych automatycznie oraz dodać dodatkowy plik danych, utworzony ręcznie i zawierający ważne informacje, które będziemy mogli przekształcać przy pomocy reguł automatycznych. Plik produktowy możesz przesłać w formie excela lub arkuszy Google. Dane można wprowadzić ręcznie. Przygotowaliśmy pod to szablon: Google Merchant Center sample by Delante

Importowanie danych

Jeśli korzystasz z platformy BigCommerce, Prestashop, Shopify lub Magento istnieje możliwość połączenia platformy bezpośrednio z API Google Merchant Center, co znacznie przyspieszy proces integracji.

Diagnostyka pliku produktowego

Po dodaniu pliku produktowego, na linii czasu diagnostyki będziemy widzieć status przetwarzania naszych produktów. Dostępne statusy to:

  • Odrzucony (produkty nie są wyświetlane)
  • Oczekujący (produkt jest w trakcie przetwarzania)
  • Wygasający (należy zaktualizować atrybuty produktu lub cały plik)
  • Aktywny (produkt jest wyświetlany poprawnie)
Status produktów w Google Merchant Center

źródło: Panel Google Merchant Center

Jakie możliwości posiada Google Merchant Center?

Usługa Google Merchant Center daje specjaliście wiele możliwości modyfikacji pliku produktowego. Możemy poprawić niektóre błędy w pliku produktowym czy zoptymalizować go w celu osiągnięcia lepszych wyników kampanii. Kluczowym elementem wykorzystywanym w optymalizacji kampanii produktowych jest wprowadzanie zmian w pliku poprzez stosowanie zaawansowanych reguł automatycznych. Jakie operacje możemy wykorzystać na źródłach danych:

  • Ustaw jako – wykorzystywany aby wypełnić pusty atrybut, nadpisać jego wartość lub stworzyć niestandardową kombinację.
  • Pobierz – wykorzystywany, aby uzupełnić atrybuty terminami z pliku danych.
  • Wybierz najnowszą wartość – wykorzystywany aby uzupełnić atrybut najnowszą wartością z pliku danych.

Jakie operacje możemy wykorzystać dla reguł przekształcenia:

  • Znajdź i zamień – znajduje określone wartości i zastępuje je nowymi. Operacja pozwala optymalizować plik produktowy dla konkretnych słów kluczowych.
  • Dołącz – dodaje wartości po nazwie atrybutu. Można w ten sposób tworzyć bardziej rozbudowane atrybuty uzupełniając je o np. dodatkowe słowa kluczowe.
  • Dołącz na początku – dodaje wartości przed nazwą atrybutu. Cel takich działań może być podobny do operacji “dołącz” i dotyczyć optymalizacji pliku dla konkretnych słów kluczowych.
  • Podziel i wybierz – umożliwia wybór co najmniej jednego elementu z listy elementów oddzielonych przecinkami, strzałkami lub z innej listy.
  • Wyczyść – umożliwia usunięcie wartości każdego atrybutu.

Więcej o regułach i ich konfiguracji w Google Merchant Center przeczytasz tutaj.

Co możemy osiągnąć poprzez stosowanie reguł automatycznych dla pliku produktowego?

  • Poprawianie błędów w pliku,
  • tworzenie etykiet niestandardowych,
  • edytowanie pola w pliku produktowym,
  • optymalizowanie wyświetlania produktów dla konkretnych słów kluczowych.

Reguły automatyczne w Google Merchant Center

Przed opublikowaniem reguły powinniśmy ją przetestować. Otrzymamy podgląd przykładowych produktów z naszego pliku produktowego przed i po przekształceniach. Jeśli zmiany są wprowadzone poprawnie, możemy je opublikować.

Podsumowanie

Poprawne wdrożenie pliku produktowego jest elementem kluczowym skutecznych kampanii produktowych. Tworząc reguły niestandardowe możemy modyfikować atrybuty czy tworzyć nowe, które pomogą nam jeszcze lepiej optymalizować kampanię. Zmiany w usłudze GMC, dające możliwość tworzenia dodatkowych plików produktowych, dają nam jeszcze większe możliwości w modyfikacji i optymalizacji pliku. Należy też pamiętać, że pliki produktowe możemy tworzyć wyłącznie na potrzeby sieci reklamowej.

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Michał Szydlowski
Autor
Michał Szydłowski

Junior SEM Specialist

Autor
Karolina Pyznar Delante
Autor
Karolina Pyznar

SEM Specialist

Absolwentka Zarządzania i Ekonomii. Swoją przygodę w Delante rozpoczęła od stażu SEM w grudniu 2021 roku. Aktualnie zajmuje stanowisko Specjalisty SEM. Jej szczególnym zainteresowaniem pod kątem zawodowym jest marketing internetowy, a zmiany na rynku Google nie są jej obce. Prywatnie lubi podróże, aktywności sportowe, a w szczególności siłownię.

Autor
Michał Szydlowski
Autor
Michał Szydłowski

Junior SEM Specialist

Przeczytaj inne podobne posty

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022