Specyfikacja pliku produktowego Google Merchant Center

Specyfikacja pliku produktowego Google Merchant Center

Nieważne, czy rozpoczynasz promocję za pośrednictwem Google Merchant Center, czy też Twoje kampanie produktowe już są emitowane, potrzebujesz mieć poprawnie wdrożony plik produktowy. Temat dla wielu trudny, szczególnie w pierwszym etapie wdrożeniowym, wymagający często zaangażowania do pracy programistów lub znalezienia i zaimplementowania specjalnych wtyczek/modułów w silniku strony.

Ostatnio na naszym blogu: AMP- co to jest i w czym pomaga?

Co to jest Google Merchant Center?

Na wstępie krótko wyjaśnimy czym jest usługa GMC (Google Merchant Center). Aby móc prowadzić kampanie produktowe w sieci wyszukiwania lub korzystać z pliku produktowego do innych celów (np. remarketingu dynamicznego czy tworzenia dynamicznych kreacji w sieci reklamowej Google) musimy posiadać utworzone konto w usłudze Google Merchant Center. Tworząc konto odpowiednio je konfigurujemy rezerwując domenę sklepu, podajemy informacje o firmie, kontakt do biura obsługi klienta czy informacje o koszcie dostawy. Najważniejszym elementem jest dodanie poprawnie utworzonego pliku produktowego, który jest przetwarzany przez GMC.

W przypadku klientów Delante w ramach wdrożenia tworzymy i konfigurujemy konto GMC

Pierwsze przetwarzanie pliku produktowego jest stosunkowo długie i może zająć do kilku dni roboczych. Następnie usługę Google Merchant Center integrujemy z Google AdWords. Jeśli cały proces został przeprowadzony poprawnie to możemy wykorzystać plik produktowy do wygenerowania kampanii produktowej w Google AdWords.

Specyfikacja Pliku Produktowego Google Merchant Center

Plik produktowy to lista produktów zawierająca atrybuty obowiązkowe oraz atrybuty dodatkowe. Wykorzystywanie każdego z atrybutów oraz częstotliwość aktualizowania danych podlega określonym zasadom. Przed przystąpieniem do generowania pliku produktowego zapoznaj się z zasadami dotyczącymi reklam produktowych które znajdziesz na stronie:  https://support.google.com/merchants/answer/6149970?visit_id=1-636644811929369493-478512224&rd=1

Najważniejszą informacją są treści niedozwolone, które dyskwalifikują sklep przed prowadzeniem kampanii. Są nimi:

  • Podróbki produktów
  • Produkty niebezpieczne
  • Produkty umożliwiające nieuczciwe zachowanie
  • Nieodpowiednie treści (np. treści obraźliwe, rasistowskie, propagujące nienawiść, handel zwierzętami)
  • Nieakceptowane treści w reklamach produktowych

Zalecane formaty plików w kampanii produktowej

Przed rozpoczęciem tworzenia pliku wybierz jego format. Plik może być utworzony ręcznie lub generowany dynamicznie w formie tekstowej (.txt) i XML (.xml). W przypadku małej ilości danych istnieje możliwość tworzenia pliku produktowego ręcznie w Arkuszach Google.

Jeśli współpracujesz z Delante i chcesz aby plik produktowy został utworzony ręcznie, przygotujemy specjalnie dla Ciebie odpowiedni szablon, który będzie można edytować.

Możemy tworzyć więcej niż jeden plik produktowy i przekształcać dane w Google Merchant Center dla lepszego dopasowania reklam dla użytkownika.

Tworzenie pliku produktowego Google Merchant Center

Tworząc plik produktowy musisz uwzględnić w nim co najmniej atrybuty obowiązkowe. Atrybuty produktów są kluczowym elementem mającym wpływ na skuteczność kampanii Google AdWords.

Poniżej prezentujemy pomocną tabelkę, zawierającą konieczne atrybuty w pliku danych

Znaczenie symboli:

 

Wymagany                                                                                                                      Musisz przesłać ten atrybut. Jeśli tego nie zrobisz, reklamy produktu nie będą wyświetlane.
To zależy                                Przeczytaj artykuł dotyczący danego atrybutu, aby dowiedzieć się, czy musisz go przesłać w przypadku swoich produktów. Czasem wymagania zmieniają się w zależności od kraju, w którym wyświetlane są reklamy.
Opcjonalny                                                                                                                                                                           Możesz przesłać ten atrybut, jeśli chcesz zwiększyć skuteczność swoich reklam.
Specyfikacja tworzenia pliku produktowego w Google Merchant Center
Pełna specyfikacja znajduje się pod linkiem: https://support.google.com/merchants/answer/7052112?visit_id=1-636644811929369493-478512224&rd=1

Po otrzymaniu pliku produktowego lub jego adresu URL, jest on dodawany do usługi Google Merchant Center, gdzie rozpoczyna się jego pobieranie. Pierwsze pobranie pliku trwa nieco dłużej, a produkty jak i plik są dodatkowo weryfikowane przez pracownika Google. Po wczytaniu produktów otrzymujemy dostęp do diagnostyki GMC, gdzie widzimy, które atrybuty pliku zostały dodane niepoprawnie. Dodając plik produktowy możemy utworzyć automatyczne pobieranie pliku – element ważny w przypadku e-commerce’ów, gdzie ceny lub inne atrybuty zmieniają się dynamicznie. Możemy ustawić, aby plik pobierał się codziennie o określonej godzinie. 

Zalecamy stosowanie jak największej ilości dostępnych atrybutów, nie ograniczając się tylko do atrybutów obowiązkowych.

Zawsze możemy dodać dodatkowe pliki danych, które zawierają dodatkowe dane. Możemy np. stworzyć główny plik danych automatycznie oraz dodać dodatkowy plik danych, utworzony ręcznie i zawierający ważne informacje, które będziemy mogli przekształcać przy pomocy reguł automatycznych.

Importowanie danych

Jeśli korzystasz z platformy BigCommerce, Prestashop lub Magento istnieje możliwość połączenia platformy bezpośrednio z API Google Merchant Center, co znacznie przyspieszy proces integracji.

Diagnostyka pliku produktowego:

Po dodaniu naszego pliku produktowego, na linii czasu diagnostyki będziemy widzieć status przetwarzania naszych produktów. Dostępne statusy to:

  • Odrzucony (produkty nie są wyświetlane)
  • Oczekujący (produkt jest w trakcie przetwarzania)
  • Traci ważność (należy zaktualizować atrybuty produktu lub cały plik)
  • Aktywny (produkt jest wyświetlany poprawnie)

Diagnostyka pliku produktowego

Jakie możliwości posiada Google Merchant Center?

Usługa Google Merchant Center daje specjaliście wiele możliwości modyfikacji pliku produktowego. Możemy poprawić niektóre błędy w pliku produktowym czy zoptymalizować go w celu osiągnięcia lepszych wyników kampanii. Kluczowym elementem wykorzystywanym w optymalizacji kampanii produktowych jest wprowadzanie zmian w pliku poprzez stosowanie zaawansowanych reguł automatycznych.

Jakie operacje możemy wykorzystać na źródłach danych:

  • Ustaw jako – Wykorzystywany aby wypełnić pusty atrybut, nadpisać jego wartość lub stworzyć niestandardową kombinację.
  • Pobierz – Wykorzystywany aby uzupełnić atrybuty terminami z pliku danych.
  • Wybierz najnowszą wartość – Wykorzystywany aby uzupełnić atrybut najnowszą wartością z pliku danych

Jakie operacje możemy wykorzystać dla reguł przekształcenia:

  • Standaryzuj – Znajduje wartości nieobsługiwane i zastępuje je wartościami obsługiwanymi.
  • Znajdź i zamień – Można znaleźć określone wartości i zastąpić je nowymi. Operacja pozwala optymalizować plik produktowy dla konkretnych słów kluczowych.
  • Dodaj po – Dodaje wartości po nazwie atrybutu. Można w ten sposób tworzyć bardziej rozbudowane atrybuty uzupełniając je o np. dodatkowe słowa kluczowe.
  • Dodaj przed – Analogicznie do “dodaj po”, dodaje wartości przed atrybutem. Cel takich działań może być podobny do operacji “dodaj po” i dotyczyć optymalizacji pliku dla konkretnych słów kluczowych.

Co możemy osiągnąć poprzez stosowanie reguł automatycznych dla pliku produktowego:

  • poprawianie błędów w pliku,
  • tworzenie etykiety niestandardowe,
  • edytowanie pola w pliku produktowym,
  • optymalizowanie wyświetlania produktów dla konkretnych słów kluczowych.

Sprawdzanie poprawności plików w Google Merchant Center

Przed opublikowaniem reguły powinniśmy ją przetestować. Otrzymamy podgląd przykładowych produktów z naszego pliku produktowego przed i po przekształceniach. Jeśli zmiany są wprowadzone poprawnie, możemy je opublikować.

Podsumowanie

Poprawne wdrożenie pliku produktowego jest elementem kluczowym skutecznych kampanii produktowych. Tworząc reguły niestandardowe możemy modyfikować atrybuty czy tworzyć nowe, które pomogą nam jeszcze lepiej optymalizować kampanię. Zmiany w usłudze GMC, dające możliwość tworzenia dodatkowych plików produktowych, dają nam jeszcze większe możliwości w modyfikacji i optymalizacji pliku. Należy też pamiętać, że pliki produktowe możemy tworzyć wyłącznie na potrzeby sieci reklamowej czy GDN.

  5,00 / 5 ( 1 )
Autor
Senior SEM Specialist - Adrian

Senior SEM Specialist

Specjalista SEM od 2009 roku zawodowo związany z marketingiem internetowym. Specjalizujący się w performance marketingu, optymalizacji konwersji i analizie danych. Doświadczenie zdobywał w pracy zarówno po stronie agencji jak i klienta. Pasjonat kolarstwa szosowego i biegów górskich.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.