Na wstępie krótko wyjaśnimy czym jest usługa GMC (Google Merchant Center). Aby móc prowadzić kampanie produktowe w sieci wyszukiwania lub korzystać z pliku produktowego do innych celów (np. remarketingu dynamicznego, czyli prezentując klientom dokładnie te produkty, które wcześniej przeglądali w Twoim sklepie) musimy posiadać utworzone konto w usłudze Google Merchant Center. Tworząc konto odpowiednio je konfigurujemy rezerwując domenę sklepu, podajemy informacje o firmie, kontakt do biura obsługi klienta czy informacje o koszcie dostawy. Najważniejszym elementem jest dodanie poprawnie utworzonego pliku produktowego, który jest przetwarzany przez GMC.
Pierwsze przetwarzanie pliku produktowego jest stosunkowo długie i może zająć do kilku dni roboczych. Następnie usługę Google Merchant Center integrujemy z Google Ads. Jeśli cały proces został przeprowadzony poprawnie to możemy wykorzystać plik produktowy do wygenerowania kampanii produktowej w Google Ads.
Plik produktowy to lista produktów zawierająca atrybuty obowiązkowe oraz atrybuty dodatkowe. Wykorzystywanie każdego z atrybutów oraz częstotliwość aktualizowania danych podlega określonym zasadom. Przed przystąpieniem do generowania pliku produktowego zapoznaj się z zasadami dotyczącymi reklam produktowych które znajdziesz na tej stronie. Najważniejszą informacją są treści niedozwolone, które dyskwalifikują sklep przed prowadzeniem kampanii. Są nimi:
Przed rozpoczęciem tworzenia pliku wybierz jego format. Plik może być utworzony ręcznie lub generowany dynamicznie w formie tekstowej (.txt) i XML (.xml). W przypadku małej ilości danych (np. przy tworzeniu listy bestsellerów) istnieje możliwość tworzenia pliku produktowego ręcznie w Arkuszach Google.
Jeśli współpracujesz z Delante i chcesz, aby plik produktowy został utworzony ręcznie, przygotujemy specjalnie dla Ciebie odpowiedni szablon, który będzie można edytować.
Możemy tworzyć więcej niż jeden plik produktowy i przekształcać dane w Google Merchant Center dla lepszego dopasowania reklam dla użytkownika.
Tworząc plik produktowy musisz uwzględnić w nim co najmniej atrybuty obowiązkowe. Atrybuty produktów są kluczowym elementem mającym wpływ na skuteczność kampanii Google Ads. Poniżej prezentujemy pomocną listę, zawierającą obowiązkowe atrybuty w pliku danych.
Podstawowe informacje o produkcie:
Cena i dostępność:
Identyfikatory produktu:
Szczegółowy opis produktu:
Dostawa:
Podatek:
Więcej szczegółów dotyczących atrybutów oraz pełną specyfikację znajdziesz tutaj.
Po otrzymaniu pliku produktowego lub jego adresu URL, jest on dodawany do usługi Google Merchant Center, gdzie rozpoczyna się jego pobieranie. Pierwsze pobranie pliku trwa nieco dłużej, a produkty jak i plik są dodatkowo weryfikowane. Po wczytaniu produktów otrzymujemy dostęp do diagnostyki GMC, gdzie widzimy, które atrybuty pliku zostały dodane niepoprawnie. Dodając plik produktowy możemy utworzyć automatyczne pobieranie pliku – element ważny w przypadku e-commerce’ów, gdzie ceny lub inne atrybuty zmieniają się dynamicznie. Możemy ustawić, aby plik pobierał się codziennie o określonej godzinie.
Zawsze możemy dodać dodatkowe pliki danych, które zawierają dodatkowe dane. Możemy np. stworzyć główny plik danych automatycznie oraz dodać dodatkowy plik danych, utworzony ręcznie i zawierający ważne informacje, które będziemy mogli przekształcać przy pomocy reguł automatycznych. Plik produktowy możesz przesłać w formie excela lub arkuszy Google. Dane można wprowadzić ręcznie. Przygotowaliśmy pod to szablon: Google Merchant Center sample by Delante
Jeśli korzystasz z platformy BigCommerce, Prestashop, Shopify lub Magento istnieje możliwość połączenia platformy bezpośrednio z API Google Merchant Center, co znacznie przyspieszy proces integracji.
Po dodaniu pliku produktowego, na linii czasu diagnostyki będziemy widzieć status przetwarzania naszych produktów. Dostępne statusy to:
Usługa Google Merchant Center daje specjaliście wiele możliwości modyfikacji pliku produktowego. Możemy poprawić niektóre błędy w pliku produktowym czy zoptymalizować go w celu osiągnięcia lepszych wyników kampanii. Kluczowym elementem wykorzystywanym w optymalizacji kampanii produktowych jest wprowadzanie zmian w pliku poprzez stosowanie zaawansowanych reguł automatycznych. Jakie operacje możemy wykorzystać na źródłach danych:
Jakie operacje możemy wykorzystać dla reguł przekształcenia:
Więcej o regułach i ich konfiguracji w Google Merchant Center przeczytasz tutaj.
Co możemy osiągnąć poprzez stosowanie reguł automatycznych dla pliku produktowego?
Przed opublikowaniem reguły powinniśmy ją przetestować. Otrzymamy podgląd przykładowych produktów z naszego pliku produktowego przed i po przekształceniach. Jeśli zmiany są wprowadzone poprawnie, możemy je opublikować.
Poprawne wdrożenie pliku produktowego jest elementem kluczowym skutecznych kampanii produktowych. Tworząc reguły niestandardowe możemy modyfikować atrybuty czy tworzyć nowe, które pomogą nam jeszcze lepiej optymalizować kampanię. Zmiany w usłudze GMC, dające możliwość tworzenia dodatkowych plików produktowych, dają nam jeszcze większe możliwości w modyfikacji i optymalizacji pliku. Należy też pamiętać, że pliki produktowe możemy tworzyć wyłącznie na potrzeby sieci reklamowej.